1. A probléma itt
Bár nem értek egyet azzal, hogy napjainkban az utóbbi négy évtized magyar történelmének pozitívumairól és eredményeiről csak elvétve esik szó, most mégis a sztálini és posztsztálini típusú rendszerek hibáinak, vétkeinek vagy akár bűneinek sorát szeretném egy tényezővel bővíteni. Úgy gondolom, hogy jelenkorunkra, a mai társadalomra és különösen a potenciálisan baloldali politikai erőkre nézve úgyszólván végzetes következményekkel jár, hogy a megelőző tájékoztatás- és művelődéspolitika elmulasztotta megismertetni velünk a mai kapitalizmus valóságos arculatát. Akik maguk is éltek az ötvenes évek előtti társadalom viszonyai között, már természetszerűen jócskán megfogyatkoztak, az azóta felnőtt generációkat viszont többnyire csak töredékélmények és különböző indítékokkal és módon manipulált információk érték.
A szocialista vagy népi demokratikus forradalmaknak nevezett gyökeres társadalmi-politikai fordulatok során meghirdetett kulturális forradalmakból leginkább csak az általános alapfokú tömegoktatás valósult meg. A Nyugattól való elzáródás és elzárkózás valamint a „béketábor" sokoldalú összekovácsolása ugyanakkor nagyfokú szellemi provincializmushoz vezetett, ami az országban felhalmozódó tudást objektíve egyoldalúvá, hiányossá tette, sőt helyenként kifejezetten a tudatlanság előtt nyitotta meg az utat, és hallatlanul megnövelte a társadalom manipulálhatóságát. Ennek következtében a végrehajtó hatalom által szigorúan felügyelt tömegkommunikáció a hatalom jelentős tényezőjévé, a társadalom politikai akaratát formáló „láthatatlan kézzé" vált. Úgy tűnik, hogy e szerep formai oldalát tekintve mindmáig nem következett be lényeges változás. Olyan kardinális tartalmi kérdésekben viszont, mint amilyen a kapitalizmus megítélése is, néhány év, a fiatalabb generációk által is érzékelhetően rövid időszak leforgása alatt gyökeres átalakulást, úgyszólván 180 fokos fordulatot tapasztalhattunk. Megítélésem szerint ezzel az ilyen jellegű kérdésekben még 1989 végén is egységesnek tekinthető tömegkommunikáció az egyik végletből a másikba esett, az egyik rossz koncepciót a másik rossz koncepcióval váltotta fel.
Nem nagy túlzással a húsz-harminc évvel ezelőtti sajtóról elmondhatjuk, hogy benne a kapitalizmus mint általános, totális és végső válságát élő formáció jelent meg, kapitalizmuson értve a fejlett tőkés országok nemzetállami keretben létező rendszereit, és elutasítva azok gyakorlatának csaknem minden elemét. (A hivatalos ideológia szerint lényegében az OECD-országokban volt kapitalizmus, a béketáborban szocializmus, a többieknek pedig csak ilyen vagy olyan orientációjuk lehetett.) Ezek az értékelések persze alapvetően valós elemekre épültek, viszont a merev elutasítással a többé-kevésbé dogmatikus társadalomvezetés komoly tanulási lehetőségektől is elzárkózott, sőt lényegében csak igen korlátozott értelemben vett tudomást arról, hogy a kapitalizmus nem mellettünk létezik, hanem velünk létezik, és a kelet-európai és más (fél-)perifériákon megindult szocialisztikus rendszerépítő kezdeményezések nagymértékben a világrendszer azonnal kiiktathatatlan aszimmetriáinak, továbbra is létező egyenlőtlenségeinek termékei. Ez az egydimenziós, fekete-fehér kapitalizmuskép természetesen nem volt hiteles a társadalom tömegei előtt, különösen mivel legvérmesebb hirdetésének időszakában a fejlett tőkés országok soha nem tapasztalt fellendülést éltek meg, és érdekes az is, hogy a dogmatikus kapitalizmuskritika éppen a 70-es évek gazdasági válságával egy időben hagyott alább.
Napjaink közgondolkodása a „szocialistának" nevezett rendszerek bukását látva idealizált képet alkot a kapitalizmusról, kisajátítva számára a törvényesség, a hatékonyság, a jólét, a szabadság tulajdonságait. Persze gyakran már nemkívánatosnak minősül, s így veszít szerepéből a szocializmus-kapitalizmus fogalmi párosa is, és a polgári demokrácia próbakövét alkalmazva a fejlett tőkés országok „demokráciáknak", a volt béketábor országai pedig ilyen vagy olyan „diktatúráknak" minősülnek. A lényeg azonban a merev és mechanikus elhatárolódás, a két csoport prekoncepciók alapján történő gondolati elkülönítése és szembeállítása. A különbség pusztán annyi, hogy a régi dogma szerint itt jó volt, és ott nem, az új dogma szerint ott jó, itt pedig nem. Az eredmény is ugyanaz: ahogy korábban a nyugati társadalmak pozitívumairól nem vettünk tudomást, és ezáltal egyoldalúvá váltak ismereteink, most – univerzális, tökéletes és korlátlanul adaptálható modellnek tekintve a kapitalizmust – megfosztjuk magunkat, helyesebben megfosztanak bennünket annak lehetőségétől, hogy a nyugati társadalmak visszásságaiból, torzulásaiból tanuljunk, és – gondolati vagy gyakorlati – következtetéseket vonjunk le. Provincializmus, tudatlanság, manipulálhatóság ismét.
Ismét előállt tehát az, hogy az egyik létező rendszer kritikája a másik létező rendszer apológiájára épül, ami szükségszerűen instabillá teszi a logikai építmény alapzatát. S mivel a tömegkommunikáció az így kialakított értékrendet a társadalom kötőanyagává teszi, vagy legalábbis akként feltételezi, a megalapozatlan paradigmák váltogatása következtében maga a társadalom válik bármikor kiábrándíthatóvá és destabilizálhatóvá. A posztsztálinista közgondolkodás kezdeti sekélyességének legkézzelfoghatóbb következménye, hogy a politikai köznyelv megfosztatik dimenzióitól, s bezáródik a sztálinizmus, illetve ennek mechanikus ellentettje, az antisztálinista-utópista liberalizmus hamis alternatívájába. Ezt a leszűkítő és minden érintett számára végső soron megalázó »közmegegyezést« az egyik oldalról a hatalom, a másikról pedig az inszinuáció eszközeivel építik.1 A váltott délibábok kergetésével és szem elől tévesztésével kialakul az illúziók és kiábrándulások ördögi köre, ami periodikusan vezet a tömegek és tömegmozgalmak csalódottságához, kifáradásához és kifulladásához, újra és újra előkészítve a talajt a „nemzetmentő" tekintélyuralom vagy bonapartizmus számára.
Kellő ismeretek nélkül kivédhetetlenek a manipuláció azon kezdetleges formái is, amikor egy változtatás vagy újítás mellett a legfőbb érv az, hogy „egy demokráciában, egy jogállamban ez így van, egy piacgazdaságban ez így működik …" „Egy jogállamban nem a nép, hanem a parlament választja a köztársasági elnököt." „Egy demokráciában nem működhetnek a munkahelyeken pártszervezetek." Gyakorlatilag utánjárásba sem kerül, hogy az ilyen kijelentésekkel szembeállítsuk a tényeket: a jogállamnak és demokráciának tekintett országok jelentős részében (Svédország, Egyesült Királyság stb.) nincs is köztársasági elnök, de ha van is, Franciaországban például közvetlenül választják, és az Egyesült Államokban sem a parlament (Kongresszus), hanem a speciális elektori testület. A munkahelyi pártszerveződés tilalmának kritériuma alapján pedig nem minősülne demokráciának mondjuk Olaszország vagy az Egyesült Királyság!
A gazdasági rendszerek működésével kapcsolatos félrevezető kinyilatkoztatások cáfolata már bonyolultabb az előbbieknél, „utolérésük" nehézsége már a közmondásban szereplő sánta kutyáéval is vetekszik. A gazdasági liberalizmus képviselői körében tipikus érvelés, hogy a piacgazdaságnak nincs ilyen vagy olyan formája, azaz csak jelző nélküli piacgazdaság van, amely ab ovo a magántulajdon dominanciáját feltételezi. Ezzel szemben, ezen kívül csakis egy teljesen központosított, államigazgatás útján működtetett, totális állami tulajdont feltételező modell létezhet. „Nincs harmadik út!" (Lásd erről a Szabad Demokraták Szövetségének programját, Kornai János: Indulatos röpiratát, vagy a Népszabadság 1989. december 2-i számának tematikus mellékletében Tarafás Imre, Kraszna Zoltán és Antal László véleményét!)
E nézet hirdetői a tiszta piacgazdaság és a tervutasításos gazdaság weberi értelemben ideáltipikus modelljét állítják szembe egymással. De még a weberi módszer logikájának következetességétől is eltérnek, amikor az ideáltípusokat a valóságban létezőnek tekintik, és nem a valóságban létező számtalan reáltipikus modell megismerését és megértését szolgáló absztrakcióknak. Nem vizsgálják, hogyan, milyen feltételek mellett jöttek létre az egyes rendszerek és mechanizmusok, nem vizsgálják, milyen rendszerek és mechanizmusok léteztek a jelenlegieket megelőzően, és ebből következően azt sem, hogy milyen változások, tendenciák vezethetnek újabbak kialakulásához. Ha megjelenik is időnként ezen irányzatok számára a valóság, az csak mint a meglevő absztrakt modellek kombinációja létezhet. S mivel újabb „ideáltípusok" megjelenéséről nem lehet szó, számukra a történelem lezárt, „degenerálódott, s mint egy rossz verkli, már csak a régi nótát képes fújni, s új koordinációk létrehozása helyett legfeljebb »kombinálni« képes a régieket."2
Az a hangzatos kijelentés tehát, mely szerint „nincs harmadik út", több értelemben sem igaz. Egyrészt azért, mert a valóságban csak „harmadik utak" vannak. Sehol nincs és soha nem is létezett tiszta piacgazdaság vagy totális államigazgatási gazdaság. Ha sorra vesszük a ma tőkés országoknak tekintett rendszereket is: az Egyesült Államok, Japán, Svédország, Spanyolország, Dél-Korea, Brazília, Chile, Nigéria és a többi az adottságoktól és hagyományoktól függően mind más-más képet mutat, ha olyan fontos mutatók kombinációjával jellemezzük őket mint, mondjuk, a nemzeti jövedelem központosítottsága, az állami tulajdon részaránya, a GDP és GNP aránya a nemzeti termelés és a belföldi felhasználás aránya, vagy a munkanélküliség társadalmilag elfogadott rátája. Másrészt pedig az ideáltípusok szintjén sem igaz, hogy nincs harmadik út, vagyis csak a piac és az államigazgatás létezhet mint az újratermelést koordináló mechanizmus, mert – ahogy arra Marxtól Polányin keresztül a nyugatnémet Zöldekig számtalan gondolkodó rámutat – a reciprocitás vagy az önigazgatás nem azonosítható egyikkel sem, sőt bizonyos feltételek között (és a kérdés az, hogy ezek konkrétan milyen feltételek!) ezek válhatnak domináns koordinációs mechanizmussá.
2. A problémák ott
Még csak az sem mondható el általában, hogy minél „piacibb" egy rendszer, vagyis minél zavartalanabbul és erőteljesebben működhetnek a többi mellett a piaci mechanizmusok, annál fejlődőképesebb az adott társadalom, annál jobb teljesítményt mutat fel. Ugyanis a gyakorlat azt mutatja, hogy azok az országok, amelyek az utóbbi évtizedben gátat vetettek az állami szerepvállalás és a dolgozói részvétel erősödésének, a magánszektor visszaszorulásának, a profithányad csökkenésének (vagyis mindenekelőtt az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság), ezen lépésekkel csak relatív világgazdasági pozíciójuk gyengülését gyorsították fel. A világhírű amerikai menedzser, Lee Iacocca (a Chrysler igazgatótanácsának elnöke, a Ford korábbi vezérigazgatója) nézőpontjából 1984-ben ez így nézett ki: „a szabad kereskedelem nevében tétlenül ücsörgünk, és nézzük, amint Japán módszeresen meghódítja ipari és technológiai bázisunkat. A japánok – egyesítve a kultúrájukban gyökerező adottságokat és hatékonyságukat egy sor tisztességtelen gazdasági előnnyel – büntetlenül fosztogatják piacainkat.
Washingtonban ezt laissez faire közgazdaságtannak nevezik, és el vannak ragadtatva tőle. Tokióban más a neve: veni vidi vici közgazdaságtan, s higgyék el, ők még nálunk is jobban el vannak ragadtatva tőle. A japánok jöttek, láttak és győznek. A japánoktól való függőségünk mindaddig növekedni fog, amíg valamiféle gyakorlati határt nem szabnak annak, hogy elterpeszkedjenek piacainkon."3
„Napjainkban az iparpolitika robbanékony kifejezés. Akárha »Tűz van!«-t kiáltanának egy zsúfolt színházteremben. Sok ember pusztán e szó hallatára pánikba esik. Hát nem akarják, hogy Amerika erős és egészséges legyen? Dehogynem akarják! De azt szeretnék, ha ez mindennemű tervezés nélkül történnék. Azt szeretnék, ha Amerika véletlenül lenne naggyá.
Az ideológusok azzal érvelnek, hogy valamiféle iparpolitika a mi felfogásunk szerinti szabad vállalkozási rendszer végét jelentené. Nos, ez a mi csodálatos szabad vállalkozási rendszerünk jelenleg 200 milliárd dolláros deficittel küzd, költekezése szabályozhatatlanná vált, a kereskedelmi mérleg hiánya pedig elérte a 100 milliárd dollárt. A meztelen igazság az, hogy a piac nem mindig hatékony."4
Iacocca indulatos szavai igazolják Almási Miklós azon megállapítását, miszerint „olykor a legváratlanabb területeken születnek meg a konzervatív ideológia és politikai gyakorlat ellenfelei, gondoljunk az amerikai püspöki kar tiltakozó állásfoglalására a »reaganomics« ellen, vagy olyan nagytekintélyű gazdasági szakember kombattáns cikkeire, mint Lester Turow (helyesen: Lester C. Thurow. A. L), aki a MITI (helyesen: MIT. A. L.) tanáraként folytat partizánháborút a hivatalos amerikai gazdaság- és szociálpolitika ellen."5 Thurow, az Egyesült Államok rangelső műszaki egyetemének (Massachusetts Institute of Technology, Cambridge (Boston), Massachusetts) professzora és dékánja, több kötetben is rendezett formában fejtette ki a Iacocca által felvetett kérdések elméleti alapjait. 1980-ban megjelent, The Zero-Sum Society [A zéró összegű társadalom] című könyvében arra hívta fel a figyelmet, hogy Amerikának épp a termelést illetően passzív állami szerepvállalás következtében strukturális problémák sorával kell szembenéznie. Mégpedig elsősorban a termelékenység növekedésének lassúságával, amelynek megoldása a jelentős gazdasági veszteségeknek a politikailag erős érdekcsoportok közötti elosztását tenné szükségessé. Ahhoz ugyanis, hogy hosszú távon az amerikai (a „legpiacibb") társadalom meg tudja őrizni életszínvonalát és világgazdasági pozícióját – vagyis a következő nemzedék ne egy végzetes hanyatlást éljen majd meg -, ahhoz ma kell kevesebbet fogyasztani és többet megtakarítani, és lényegesen többet befektetni a modern ipari üzemekbe és berendezésekbe.
A „mi a teendő?" kérdésre tehát már 1980-ban megszületett a válasz, a „hogyan?"-ról pedig 1985-ben adott ki vaskos kötetet Thurow: The Zero-Sum Solution [A zéró összegű megoldás] címmel. A program négy fő pontja a következő volt. 1. Egy ütőképes csapat kialakítása, ami a kormányzati és vállalati menedzsergárda új generációjának gyors kinevelését jelenti, és feltételezi a vállalkozás új értelmezését, és jobb társadalmi viszonyok kiépítését. Ez alatt értendő a cégen belüli partnerség, a hozzáadottérték-maximalizáló szemlelet, a részesedési rendszer és a részletes szakmafelosztástól való eltávolodás. 2. Magas színvonalú munkaerő megteremtése, ami a felsőoktatásban részt nem vevők felzárkóztatását jelenti, egyszerre a hatékonyság és az egyenlőség jegyében. 3. Több beruházás és megtakarítás (társadalmi és magán- egyaránt), amit átfogó költségvetési reformmal, új adórendszerrel és átstrukturált kiadásokkal, mindenekelőtt a védelmi kiadások csökkentésével és az infrastruktúrára fordítót összegek növelésével lehet elérni. 4. Állami iparpolitika, melyben a példát Japán, az ottani MITI (Ministry of International Trade and Industry, Külkereskedelmi és Ipari Minisztérium) szolgáltatja.
A piaci tőkés rendszer megváltoztatásának szükségességét illetően még tovább megy Robert L. Heilboner, a New York-i új Társadalomkutató Iskola (New School for Social Research) professzora, a legolvasottabb amerikai közgazdasági elmélettörténeti könyv (The Worldly Philosophers) szerzője, Thurow szerzőtársa több könyv megírásában, aki szintén az amerikai, és általában a tőkés gazdaság szervi bajainak tekintélyes és kitartó elemzője. Róla írta Ripp Géza egyik könyvében a következőket: „A posztkeynesiánusok érvelési logikáját követte a neokonzervatív közgazdászok szemében mindinkább »fekete báránynak« számító Heilbroner is, aki az infláció Galbraith-féle magyarázatára hivatkozva a „politikai akarat« erősítésének a szükségességét hangoztatta a »gazdasági mechanizmus működésének nem kívánt következményeivel" szemben, ami nála a tervezés kiterjesztésével és a piac visszaszorításával volt egyértelmű. »Ha, amint fenntartom, az infláció mélyen gyökerezik a gazdasági rendszerben, vagy ha az infláció deflációs 'gyógymódja' rosszabb, mint maga a betegség, akkor csak a további beavatkozást várhatjuk az általam jelzett irányvonalnak megfelelően.« Majd szinte figyelmeztetésként hangsúlyozta: »De amit a konzervatívok képtelenek meglátni, az az, hogy a tervezésnek nincs alternatívája, ha a kapitalizmust egyáltalán életben akarjuk tartani.« Szerinte a jelenlegi helyzetet az átmenet jellemzi az »üzleti civilizáció" korából a jövőnek az állam által dominált rendszerébe. »Középtávon« a legkívánatosabb megoldásnak azt találná, ha a szocializmus gazdasági rendszerét sikerülne párosítani a polgári demokrácia politikai rendszerével."6 – Mindebben nem az állami beavatkozás szükségességét tartjuk a lényegesnek, hanem annak a problémának az ismételt felvetését, hogy a „létező kapitalizmus" komoly és saját immanens elvei alapján nem korrigálható működési zavarokkal küzd.
A kelet-európai rendszerek bukása láttán úgy tűnhet, mintha Heilbroner gondolatai időközben elvesztették volna relevanciájukat. E jeles nyugati gondolkodók azonban nem követik el azt a hibát, hogy formációelméleti értelemben (megvalósult) szocializmusnak nevezzék a sztálini és posztsztálini képződményeket. Különösen távol áll ez Michael Harringtontól, a jeles baloldali amerikai társadalomtudóstól, aki a 60-as években a Nagy Társadalom koncepcióját meghirdető Johnson elnök tanácsadója is volt, a 80-as években pedig egy ideig a Szocialista Internacionálé új programjának előkészítő munkálatait vezette; és utolsó, „Szocializmus: múlt és jövő" című könyvében mint Amerika számára aktuális kérdésről írt a szocializmusról. „Harrington tragikus iróniának nevezi, hogy a szocializmust azonosították azzal, ami a Szovjetunióban fejlődött ki, különösen a sztálini időszakban, amit egyébként mind a marxizmus, mind a leninizmus reményei, nemkülönben az orosz tömegek ösztönös forradalmi impulzusai elárulásának tekint."7 (Érdekes módon ez: még terminológiájában is megegyezik pl. Trockij elemzésével.) Harrington nemcsak azoktól a rendszerektől határolja el magát, amelyekhez a világ köztudatában a kommunista jelző tapadt, hanem attól a szociáldemokratái kompromisszumtól is, amely a kapitalizmus felhasználhatóságát és megszelidíthetőségét hirdette, és amelytől a hetvenes évek végén vissza kellett vonulni. „A szocialisták nem tudtak választ adni a gazdasági válság problémáira, s nem tudták kellően mozgásba hozni a társadalmat a maguk vezetési eszközeivel. Harrington szerint éppen ezért vissza kell térni a szocialista hagyomány demokratikus tételeihez. Ezek a következők: a javak újraelosztásának hangsúlyozása; a munkahelyi demokrácia; a társadalmi tulajdon új formáinak keresése, különösen a vállalkozások munkástulajdona; a döntések nyilvánossága; a munkaidő csökkentése és a szabadidőre orientálás számonkérése az oktatástól."8
A laissez faire jelszava alatt folytatott politika ellen nemcsak a „baloldali", demokrata kötődésű közgazdászok és társadalomtudósok lépnek már fel. Így tett Herbert Stein, a washingtoni Amerikai Vállalkozási Intézet (American Enterprise Institute) nyugalmazott munkatársa is, aki annak idején még a chicagói iskola növendékeként kezdte pályafutását, Nixon és Ford elnöksége alatt a Közgazdasági Tanácsadók Tanácsa (Council of Economic Advisers) elnöke volt, majd pedig Reagan elnök gazdaságpolitikai tanácsadó testületének (President Reagan's Economic Policy Advisory Board) tagja lett. Stein – utalva a New Deal keynesiánus fordulatára – 1989-ben megjelent könyvében (Governing the $5 Trillion Economy, azaz Az 5 ezer billió dolláros gazdaság kormányzása) Amerika második költségvetési forradalmának szükségességéről ír. Ez azt jelenti, hogy a kormány végső soron nemcsak a szövetségi költségvetés, hanem az egész nemzeti termék allokációjáért felelős. A kiadásokat, az adókat és a deficitet egyre inkább nemzeti célok megvalósításának eszközeiként kell tekinteni. „A játék neve nem a költségvetés kiegyensúlyozása. A játék neve a nemzeti termék jó hasznosítása, amibe a költségvetés kiegyensúlyozása vagy beletartozik, vagy nem"9 – írja Stein, amit – néhány kevésbé jelentős nézeteltérés fenntartása mellett – maga Heilbroner is melegen üdvözölt a Challenge [Kihívás] című közgazdasági folyóirat lapjain.
Stein persze fehér hollónak számít ezzel az állásponttal a republikánusok között. George Bush 1988 őszén még igen sok szavazatot köszönhetett annak, hogy elnökválasztási kampánya során megígérte: nem lesznek új adók. De az a tény, hogy a neoklasszikus nézetekkel szembenálló és a keynesi hagyományon is túllépő gondolatok az amerikai konzervatív körökben is megjelennek, annak az esélyét jelzi, hogy enyhülhet az a diszkrepancia, amely a modern tőke önképe és valóságos természete között fennáll, s amiről 1989. szeptember 20-án a Magyar Tudományos Akadémián „A modern dialektika: ideológia és gazdasági valóság" című előadásában John Kenneth Galbraith, a Harvard Egyetem (Boston, Massachusetts) professzora, az Amerikai Közgazdasági Társaság (American Economic Association) volt elnöke is beszélt. Galbraith, aki a keynesi és a vebleni hagyomány nyomán szinte egész életművében a valóságos tőkés társadalom és gazdaság anatómiájával foglalkozott, előadásában szellemes példabeszédet mondott arról az üzletemberről, aki Washingtonba érkezve a repülőtéren hangzatos beszédet mond a szabad verseny, a szabad vállalkozás, a tiszta piac előnyeiről és sérthetetlenségéről, majd átkelve a Potomac folyón, segélyedért és kedvezményekért folyamodik a kongresszus tagjaihoz. „Az ideológia és a valóság közötti konfliktus a tőkés világban – az, hogy az ideológia minimalizálja az állam szerepét, a valóság pedig igényli azt – nagyon határozottan fennáll. A fejlesztő és gyógyító tevékenység így ki van zárva. Kivétel csak olyan esetekben van, ahol – mint a mezőgazdaságban, a csődbe jutó pénzügyi intézményeknél, és mondani se kell: a védelmi kiadásoknál – erős gazdasági és politikai érdekek vannak jelen. Másutt mindenhol az ideológiáé az ellenőrzés"10 – mondta Galbraith, rámutatva ennek már említett káros következményeire.
Szintén a kapitalizmussal kapcsolatos tévhitek eloszlatása céljából írta „A mai tőkés gazdaságirányítás: mítoszok és valóság"11 című könyvét Ankerl Géza, a több mint negyedszázada Nyugaton élő magyar gazdaságszociológus. Az általa felvonultatott tényanyag szemléletes szembeállítást tesz lehetővé az ideológia és a valóság között.
Mi a mítosz, mit hirdet a neoklasszikus szemfényvesztés?
Tökéletes piacok, egészséges versenyszellem, főszerepben a vállalkozó mint a fejlődés motorja, a magántulajdon hatékonysági fölénye, általános és növekvő jólét, szabadon mozgó „piaci" árak, alacsony állami részvétel, az egyéni érdekekből automatikusan összeálló közérdek, „népi kapitalizmus", a külföldi tőke fejlesztő hatása, teljes monetarizáltság, decentralizáció, a privatizálás hatékonyságnövelő hatása.
Ezzel szemben milyen valóságos vonások rajzolódnak ki a könyv alapján?
- Koncentráció és monopóliumok. „Az Egyesült Államokban pl. a második világháború végén a feldolgozóipar vagyonának a fele a részvénytársaságok 1%-ának a kezében volt, ma viszont ez az 1 % már 2/3 részét birtokolja." (73. o.) A Thatcher-kormány által „eladott Jaguar vállalat 120.000 részvényeséből egy éven belül már 50.000 sem maradt. A szintén kiárusított, népi »kapitalista« British Aerospace részvényeinek 63%-a 143 kézben koncentrálódott már 1984 szeptemberében. Becslések szerint a »népi kapitalista« Egyesült Királyságban a részvényeknek alig 2%-a van a „lakosság" kezében". (92. o.) Amerikában „az öt nagy légitársaság ma a piac 85-90%-át uralja…, míg 1978-ban részesedésük 73% volt. (…) A Northwest légitársaság például Minneapolis-St. Paul repülőterén a forgalom 83%-át, Memphisben 87%-át, Detroitban 65%-át bonyolítja le, amióta a Republic Airlinest bekebelezte. A TWA ugyan így uralkodik St.-Louis repülőterén, az America légitársaság Dallasban." (82-83. o.)
- Tisztességtelen verseny, állami protekcionizmus. „Az angolszász »fair trade« (tisztességes kereskedelem) gondolata arra a skolasztikus ideára épül, hogy létezik egy »helyes, igazságos ár«, amely nem rugaszkodik el az önköltségtől és »normális hasznot« is hoz. A versenyszabályok manipulálása, kijátszása azonban maga a rendszer lényege." (26. o.) „A 24 OECD-ország együttesen évi 240 milliárd dollárt költ a mezőgazdaság támogatására . . ., amelyből 70 milliárd megy ártámogatásra. Az ártámogatás így 1987-ben 47% volt (1980-ban 28%), az európai Közös Piacon belül 49% (1980-ban 36%), az Egyesült Államokban 35% (1980-ban 15%)." (34. o.)
- Létbizonytalanság. „Az Egyesült Államokban is, ahol a munkanélküliség ma aránylag alacsony, az állandó munkahely kereséséről már lemondottakat beleszámítva a munkanélküliek száma 25 millióra rúg. S egyébként… 1973 és 1979 között sem a reálbér, sem a munka termelékenysége nem nőtt számottevően." (9. o.)
- Jelentős állami szerepvállalás. „…Nagyvállalatokat és bankokat egyetlen állam sem enged tönkremenni." (61. o.) 1985-ben „a legígéretesebb iparágak számára oly fontos (nem hadi jellegű) K+F-ráfordítások felét – ez akkor kb. 20 milliárd dollárt tett ki – az Egyesült Államokban az állam adja ki". (58. o.)…..az Egyesült Államokban 35.000 cég dolgozik a hadügyminisztérium megrendelésére, több mint 100.000 alvállalkozóval, évi 150 milliárd dolláros költségvetés alapján." (22. o.)
- Transznacionális vállalatok uralma. „…a világméretű munkamegosztás biztosítására hivatott állami jellegű funkciót a transznacionális mamutcégek kaparintották meg." (38. o.) „Az olcsó munkaerőt kereső transznacionális vállalatok azonban ritkán hoznak K+F-et az elmaradott országba: másutt kifejlesztett modell szerint ott többnyire csak az összeszerelést végzik, tehát a fejlődést alig szolgálják." (46. o.)
- Menedzserek vezető szerepe. „…amint a kormányban a választott és változó miniszterek mögött valójában az (állandó) főtisztviselő gárda viszi az ügyeket – korunk nagyvállalataiban a (változó) részvényesek mögött az „alkalmazott" menedzserek testülete (lásd korpokrácia) kormányozza önállóan a hajót." (122. o.)
Mindezek mellett olvashatunk a könyvben a katonai-ipari komplexumról, a cserekereskedelem jelentős szerepéről, a jövedelmező állami vállalatok magánkézbe adásáról stb. A kép tehát nem olyan egyszerű, mint amilyennek általában mutatják. És nem is olyan kedvező, hiszen egy alulfejlett társadalom és gazdaság soha nem tudja ugyanazt a teljesítményt hozni, mint az élenjárók.
A szolid institucionalistáknál sokkal keményebb bírálatot adnak a különböző radikális irányzatok, így például a főleg a Harmadik Világban követett „developmentalizmus", melynek egyik kiemelkedő képviselője, Samir Amin, az ENSZ Afrikai Gazdaságfejlesztési és Tervezési Intézetének igazgatója egy vitacikkben a következőket írta a helyenként ma is megváltóként kezelt piaci mechanizmusról: „aggodalom fog el, amikor azt hallom, hogy a »piac« szóval visszaélnek mind a Szovjetunióban, mind Kínában. Személy szerint én nem vagyok a piac ellen, egyáltalán nem. Azt hiszem, szükség van a piacra, vagyis szükség van a piacgazdaság nagy rétegeire, de a piacot nem kell megtenni új istenné, és nem szabad arra számítani, hogy a piac lehetővé teszi azoknak a problémáknak a megoldását, amelyeket – mint a kapitalizmus sok évszázados gyakorlata tanúsítja – a kapitalizmusnak nem sikerült megoldania. Vagyis nem szabad az egyik bálványt másik bálvánnyal felcserélni."12
A fejlődő országok tapasztalatai alapján Aminnak minden oka megvan arra, hogy kritikus legyen a kapitalizmussal szemben. „Ez a társadalmi rend képtelennek bizonyult arra, hogy megoldja a világfejlődés feladatait. Kérem, ne feledjék el, hogy a valóságban létező kapitalizmus nem csupán az egyes többé-kevésbé virágzó nyugati országokat jelenti, hanem az elhagyott afrikai, latin-amerikai gyermekek millióit, a függő államok többségében dühöngő éhínséget is. A kapitalizmus természetéből következően nem tudja megállítani a világ gazdaságának fokozódó polarizálódását, amikor a kisebbség rabló harácsolása lehetetlenné teszi a többség haladását."13 A világrendszer-szemlélet és a világkapitalizmus dinamikus vizsgálata tehát újabb érvet ad az ellen, hogy a jólét és hatékonyság fogalma a tőkés termelési mód számára kisajátítható legyen, és a kapitalizmus vagy szocializmus kérdése pusztán szubjektív értékválasztás dolgává degradálódjék.
3. Következtetés
A kapitalizmus problémáival, betegségeivel, válságaival foglalkozó irodalmat tehát, melynek itt csak néhány kiemelkedő képviselőjére vethettünk pillantást, nem negligálhatjuk egy olyan szemlélet alapján, hogy „ezek az ő gondjaik, eltörpülnek a mieink mellett, nekünk egész más problémákkal kell szembenéznünk, majd, ha mi is olyan fejlettek leszünk, mint ők, akkor elgondolkodhatunk azon, hogy mit nem old meg a piac, és különben sem lesz jobb nekünk attól, ha bíráljuk őket". Ha abból indulunk ki, hogy itt nem tőlünk elszigetelt országokról, társadalmakról és gazdaságokról van szó, hanem erőteljes kölcsönhatások, függési viszonyok, aszimmetriák állnak fenn köztünk, akkor jelentést kap az a megállapítás, hogy egy egységes világgazdaság részei vagyunk, ha tetszik: az ő viszonyaik a mi viszonyaink is egyben. Ezért lenne sürgős feladat a formációelméleti elemzés elvégzése (amit itt még igazából el sem tudtunk kezdeni), a mai, „létező" kapitalizmus felfedezése, mégpedig nemcsak eldugott kutatóműhelyekben, hanem a köztudatban is. Nemcsak azt megismerve, hogy mit állít a tőke magáról, hanem azt is, hogy mi valójában, milyen konkrét folyamatok és tendenciák érvényesülnek a tőkés gazdaságban. Ez azt is feltételezi, hogy a különböző modelleket fenntartásokkal kezeljük, korlátaik ismeretében alkalmazzuk. A többi országot mint ránk ható rendszert, tanulsággal szolgáló példát kezeljük, és ne mint másolható mintát vagy szubjektív, önkényes elhatározással választható modellt. Hiszen az egyik rendszer másikra cserélése az egyik struktúra másikra váltását is jelenti, s egy merőben más rendszer – legyen bár akármilyen tetszetős – bevezetésének kísérlete nem létező strukturális elemeket feltételez, illetve létezőket tesz fölöslegessé. Ez pedig – mivel a rendszer strukturális elemeit a társadalom csoportjai, rétegei, osztályai jelentik – a gyakorlatban azt jelenti, hogy a rendszerváltó egyrészt nem létező vagy ad hoc alapon összehozott csoportokra kíván építeni, másrészt meglévő csoportokat kíván kirekeszteni a társadalomból. Az új társadalom alakítása csakis az „itt és most" rendelkezésre álló előfeltételek között lehetséges. „Az emberek maguk csinálják történelmüket, de nem szabadon, nem maguk választotta, hanem közvetlenül készen talált, adott és örökölt körülmények között csinálják."14 Reális koncepció és stratégia az „itt és most" fennálló rendszer és a külső feltételek együttes tanulmányozása alapján, a mindkettővel szemben érvényesített kritikai hozzáállás útján alakítható ki. Ez utóbbinak politikai feltételei – úgy tűnik – lassan végre megteremtődnek Magyarországon is. És nemcsak a kettős feladat elvégzéséhez, hanem önmagában csak a magyarországi folyamatok helyes értelmezéséhez is mindenképpen szükséges a létező kapitalizmus mikro-, makro- és globális szintű feltárása, ami egyre sürgetőbb feladat, és minden bizonnyal hozzá fog járulni a magyar társadalomnak a 90-es években remélhetőleg bekövetkező nagy nemzeti detoxikációjához.
Jegyzetek
1 Böröcz József: Két szék között. Valóság 1989/11. p. 72.
2 Banyár József: A reformközgazdaságtan néhány módszertani ellentmondása. In: Válaszúton. Budapest, 1988. p. 190.
3 Lee Iacocca: Iacocca – Egy menedzser élete. Gondolat, 1988. p. 428.
4 Uo. p.431.
5 Almási Miklós: Az újkonzervativizmus ellenzéke. In: A 80-as évek kapitalizmusa. Kossuth, 1985. p. 268.
6 Ripp Géza: Imperializmus és reformizmus. Kossuth, 1982. p. 369.
7 Varsányi Gyula: Ök nem temetik (Angol és amerikai szerzők a szocializmusról). Népszabadság, 1989. december 7. p. 9.
8 Uo.
9 Robert L. Heilbroner: Examining Stein's Proposals. Challenge, 1989/4. p. 10.
10 John Kenneth Galbraith: The Modern Dialectic: Ideology and Economic Reality. kézirat, p. 12.
11 Ankerl Géza: A mai tőkés gazdaságirányítás. Kossuth, 1989.
12 Samir Amin: Nem válság, hanem válságok. Béke és Szocializmus, 1989/9. p. 75.
13 Uo. p.74.
14 Karl Marx: Louis Bonaparte Brumaire tizennyolcadikája. Kossuth, 1975. p. 15.