„Pat Devine? Mindenki ismerte. Elment reggelenként a liverpooli dokkmunkásokhoz, és tippeket adott nekik az aznapi lóverseny befutójára. Majd ezt mondta nekik: hallottátok a Kommunista Párt tippjeit, most pedig meghallgatjátok a Kommunista Párt politikai álláspontját." Kiderül persze, hogy a londoni kocsmában hallott történet nem a Manchesteri Egyetem tanáráról, az egyik legnépszerűbb brit ipargazdasági tankönyv társszerzőjéről, hanem annak édesapjáról szól.
Az ifjabb Pat Devine is tagja volt Nagy-Britannia Kommunista Pártjának (CPGB), egészen annak megszüntetéséig. Ez a párt soha nem rendelkezett ahhoz hasonlítható politikai befolyással, mint a brit baloldal vezető pártja, a Munkáspárt; az 1980-as évek folyamán pedig a hosszú agónia korszaka jellemezte. Ez nyilvánvalóan összefüggött a kelet-európai államszocializmus válságával, noha a brit kommunisták többsége az 1970-es évektől fogva – az olasz eredetű „eurokommunizmus" jegyében – egyre inkább eltávolodott a szovjet mintától.
A feloszlás óta Pat Devine egyike azoknak, akik a szocialista és az ökológiai mozgalom ötvözésével kísérleteznek. Vezetésével működik a Vörös-Zöld Kutatócsoport (Red-Green Study Groop), amely idén először tette közzé elvi nyilatkozatát (címe: „What on Earth is to be done?"). Pat Devine kétszer járt Magyarországon, először 1957-ben, másodszor pedig 1995 márciusában, amikor a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen tartott előadása után az Eszmélet Baráti Körben is bemutatkozott. Közvetve azonban jobban ismeri a magyar szellemi életet: Oxfordban Balogh Tamás (a későbbi Lord Balogh) tanítványa volt, és rendszeres résztvevője a Polányi Károly emlékére kétévente megrendezett tudományos konferenciáknak.
Pat Devine 1988-ban jelentette meg legfontosabb önálló kötetét Demokrácia és gazdasági tervezés címmel (Democracy and Economic Planning: The Political Economy of a Self-governing Society. Polity Press). Ebben elemezte az államszocialista tervgazdaságok működését, valamint a különféle reformkísérleteket. Progresszív alternatívaként a „tárgyalásos koordináció" rendszerét jelölte meg, kifejtve, hogyan működhet a decentralizált gazdasági döntéshozatal egy önkormányzó társadalomban.
Politikai nézetei alakulásáról az alábbiakat mondja.
– Feltételezem, hogy személyes érdeklődésemnek, hobbimnak köze van nézeteim alakulásához. A természetjárás, és az utóbbi húsz évben a sziklamászás erősíthette érdeklődésemet a természeti környezet állapota iránt. Hogy megértsem, milyen szerepe van ennek az én jólétem alakulásában. Részben ettől vagyunk emberi lények, hogy élvezzük a természeti környezetet, és inspirációt nyerjünk belőle. Ezen túl egy értelmi és elméleti felismerésről is szó van, mégpedig annak felismeréséről, hogy a világ nem zsákmányolhatja ki a természetet ilyen mértékben a katasztrófák kockázata néikül. Ma már mindenki elfogadja, hogy a globális felmelegedés létező folyamat, és jól ismertek a nagyüzemi mezőgazdasággal járó veszélyek is. Bennem folyamatosan alakult ki egyfajta erkölcsi érzékenység más lények és fajok iránt.
– Ez tehát a zöld oldal. Mit tudhatunk a vörös hagyományhoz való kötődéséről?
– Felnőtt életemet a 1980-as évek végéig a brit kommunista mozgalomban töltöttem, ami onnan ered, hogy kommunista családban nőttem fel. A 60-as és a 70-es években nagy hatást gyakoroltak rám az új társadalmi mozgalmak, mint például a feminista mozgalom, amelyet akkor „a nők felszabadítása" mozgalmának neveztünk. Ilyen volt a környezetvédő mozgalom is, és ezzel egyidőben gyakorolt rám nagy hatást Gramsci munkássága, valamint mindaz, amit az akkori eurokommunista korszakból érzékelni tudtunk. így került előtérbe gondolkodásunkban a hegemónia fogalma, és annak szükséglete, hogy sokféle érdeket tudjunk egyszerre kifejezni egy progresszív „történelmi blokkban". Egyre inkább úgy tűnt, hogy nagyon sok közös vonást fedezhetünk fel az ökológiai indíttatású aktivisták között és miköztünk, akik a szociális változás szempontjából, a társadalmi egyenlőségbe vetett hit felől, a társadalmi-gazdasági környezet fölötti tudatos ellenőrzés irányából közelítettünk a tennivalókhoz. Miért ne kapcsolhatnánk hozzá ez utóbbihoz a természeti környezetet is? Úgy tűnt tehát, hogy gondolkodásunk, tehát a szocialista hagyományhoz, a baloldalhoz tartozók egy részének gondolkodása, valamint a zöld hagyományból érkezők gondolkodása fokozatosan egyre több hasonlóságot mutatott.
A 80-as évek végén a kommunista párt összeomlásával és feloszlatásával, és azzal a felismeréssel, hogy a XX. századi munkásmozgalom mindkét áramlata, a kommunista és a szociáldemokrata irányzat eddigi formájában véget ér, ideje új alapokról építkezni.
– Hosszú válságidőszak után szűnt meg a Kommunista Párt?
– Igen. Ez az 1970-es évek végén kezdődött, az eurokommunizmus kialakulásával. Ennek az országnak a Kommunista Pártja új programjának az elfogadásával (Brit út a szocializmushoz, 1987.) kettészakadt. Egy szűk keményvonalas csoport kivált és új pártot hozott létre, mert úgy gondolta, hogy itt revizionista fordulat történt. Ezután, a 80-as évek végén elkeseredett harcok folytak, amelyek lényegében a párt napilapja, a Morning Star körül zajlottak. Az egyik résztvevő csoport inkább baloldali szindikalista volt, mintsem szocialista; és álláspontját a Szovjetunió kritikátlan támogatása jellemezte. Az eurokommunista irányzat viszont erősen kritizálta a Szovjetuniót és az úgynevezett népi demokráciákat, mondván, hogy valójában nem szocialista rendszerekkel állunk szemben, bármi is legyen az eredetük. Emiatt történt a szakadás, hiszen a felülről épített szocializmus koncepcióját el kellett utasítani, ami egyúttal azt is jelentette, hogy mind a kommunista, mind a szociáldemokrata hagyomány történelmileg kimerült.
Ez orientációs válságot is eredményezett a kommunisták, a trockisták és más szocialista csoportosulások között. Hiányzott a stratégiai meggyőződés arról, hogy merre kell haladni. Elkezdődött egy újragondolási folyamat, és előállt a szövetségek átrendeződésének lehetősége. Mindazok, akik Nagy-Britannia Kommunista Pártjában az általam leírtak szerint látták a helyzetet, elkeseredtek attól, hogy a többség a kommunista pártot egy Demokratikus Baloldal nevű szervezetté alakította, és eltávolította attól a központi elkötelezettségtől, hogy a szocializmus felé kell haladni. Egy vagy két évvel később ez a szervezet mint párt meg is szűnt, ma pedig a feladatát abban látja, hogy elősegítse a párbeszédet. Ez hasznos feladat, de nem ugyanaz, mint egy szocialista fejlődési pálya kigondolása.
Mi úgy gondoltuk, jobb lett volna, ha arról születik döntés, hogy egypár év múlva feloszlik a kommunista párt, miközben tárgyalásokat kellett volna kezdeni más csoportosulásokkal, különösen a zöld baloldallal, egy új baloldali politikai formáció, szövetség, esetleg párt megalakításáról. Ez nem történt meg, néhány társammal azonban létrehoztuk a Vörös-Zöld Kutatócsoportot, amelynek tagjai között vannak volt CPGB párttagok, különféle trockisták, önkormányzati aktivisták, néhányan békemozgalmi háttérrel, és olyanok is, akik eddig a Zöld Pártban tevékenykedtek. Olyan emberek, akik vagy zöld szocialistának, vagy szocialista zöldnek tekintették magukat. Az elgondolás az volt, hogy, hogy ismerjük fel a közös vonásokat, de egyúttal azt is, hogy nem elég egyszerűen összeadni a két hagyomány már meglevő elemeit. Szükség van a párbeszédre, az elméleti kutatási fázisra, az együttműködésre, hogy megpróbáljunk létrehozni valamit, ami eredetien új. Ami nem egyszerűen a régi tradíciók folytatása új név alatt.
-A kutatócsoportot a Munkáspárt 1992-es választási veresége után hozták létre. Ez azt sejteti, hogy a szociáldemokraták akkori vereségét szimbolikusnak tekinthették. Ugyanakkor Magyarországon sok volt kommunista párttag úgy vélekedett és vélekedik, hogy a kommunista mozgalom összeomlásával a szociáldemokráciáé ajövő. Vannak-e, akik hasonlóan gondolkodnak Nagy-Britanniában?
– Megint csak azt kell mondanom, hogy különféle reagálásokat figyelhettünk meg. Egészen sokan, akik korábban a Kommunista Pártban voltak, azóta csatlakoztak a Munkáspárthoz. Ebben az értelemben róluk elmondható, hogy ők a szociáldemokráciát a jövő zenéjének tekintik. Eric Hobsbawm például legutóbbi könyvében (A szélsőségek kora) azzal zárja fejtegetését, hogy gyakorlatilag csak a szociáldemokrácia maradt számunkra. Úgy gondolom, hogy a paradox az – és én ezért nem fogadtam el ezt a nézetet soha -, hogy mióta a kommunista mozgalom véget ért, a szociáldemokrácia maga is növekvő nyomás alá került. A szociáldemokrácia már eljátszotta történelmi szerepét, tetőpontjának az egykori svéd modellt tekinthetjük. Sokan tekintettek úgy a svéd modellre, mint egyfajta harmadik út lehetőségére. Valójában a svéd szociáldemokrata modell is bomlásnak indult, és a nyugati szociáldemokrata pártok folyamatosan tolódnak jobbfelé, aminek legutóbbi példája a brit Munkáspárt (amelyet manapság Új Munkáspártként emlegetnek). Ilyen volt a spanyol Szocialista Párt is, amely thatcherista gazdaságpolitikát folytatott, valamint a francia szocialistákat is hasonló helyzetben láttuk. A német szociáldemokraták is lemondtak mindenféle elkötelezettségről, amely különbözik a kapitalizmus szociáldemokrata változatától.
Végső soron a szociáldemokrácia – bár jobb, mint a konzervatív pártok – csak egy alternatíva a kapitalista rendszer működtetésére. Ha viszont kíváncsiak vagyunk arra, hogyan lehetne egy alternatív rendszert működtetni (és erről szól a mi könyvünk), a szociáldemokrata pártoktól nem fogjuk megtudni, hogyan juthatunk el odáig.
– Nem mondható-e el ugyanez a zöldek főáramlatáról, hogy ti. ők is inkább részei a rendszernek, ahelyett, hogy valami radikálisan másra törekednének?
– Akik a vörös-zöld közeledés részesei, valóban osztják a fenti véleményt. Nézeteik, céljaik, az általuk követett értékek nem válthatók valóra a kapitalizmus körülményei között. Ezért azok a zöldek, akikkel mi dolgozunk, hozzánk hasonlóan érdeklődnek a társadalmi igazságosság, a fenntarthatóság és a résztvevő politikai gyakorlat iránt. Elemzésünk szerint ez a három cél nem érhető el kielégítő mértékben a tőkés viszonyok között, ezért alapvető átalakulásra van szükség. Igaz azonban az, hogy a zöldek zöme vagy nem tesz különbséget eltérő társadalmi rendszerek között, és így például mindenért az „ipari kultúrát" hibáztatja, vagy „a tudományt és a technikát". Ez nyilvánvalóan hiba. Vagy pedig a környezeti problémákat megoldhatónak vélik a kapitalizmus zöldebbé tételével. Mi pártoljuk a kapitalizmus zöldebbé tételét, amennyire ez csak lehetséges, de nem gondoljuk, hogy a tőkés társadalom alapvető dinamikája összeegyeztethető egy ökológiailag fenntartható társadalommal.
– Miért nem?
– Először is azért, mert a tőkés rendszer a növekedés logikájára épül. Olyan életmódot feltételez, amely a fogyasztást állítja középpontba. Ennek következtében egy erőforrás-intenzív életforma alakult ki. Ha azt vesszük, hogy az ember erkölcsi alapon nem támogathat egy olyan fejlődési irányt, amely nem tűzi ki célul az életszínvonal és az erőforrás-felhasználás világméretű kiegyenlítését, ugyanakkor a kapitalista életforma általánossá tétele az erőforrások végessége és a környezeti pusztulás miatt lehetetlen, akkor látható, hogy amire szükség van, az nem más, mint az erőforrás-felhasználás világméretű újraelosztása. Ez szükségképpen feltételezi az életmód alapvető átalakítását, amiről én személy szerint azt gondolom, hogy az életminőség javulásával járna a fejlett tőkés országokban. Ma az emberek többsége túl sokat eszik és nem a megfelelő ételeket, nem mozog eleget, sem a testét, sem az agyát nem arra használja, amire kellene.
– Hogyan lehet meggyőzni az amerikaiakat, hogy ne használjanak annyi autót, vagy ne használjanak akkora autókat?
– Könyvünkben tárgyalunk különféle stratégiákat, de a jelenlegi szinten inkább csak egy alternatív elképzelést próbálunk előterjeszteni. Ezzel kisebb-nagyobb mértékben talán hozzá tudunk járulni annak a széles körben elterjedt feltételezésnek a megcáfolásához, miszerint a kapitalizmus az egyetlen lehetséges társadalom. Azt hiszem, túl vagyunk azon a korszakon, amikor a szocialisták azt hitték, hogy a kapitalizmus egy gyors átmeneti időszak során eltüntethető. Manapság mindenki, legalábbis a zöld baloldalon mindenki felismeri, hogy egy nagyon hosszú átalakulásról van szó, amely több szakaszból áll. Egyikünk sem tudja megjósolni a konkrét formákat és az átalakulás időigényét, de állítjuk, hogy szükség van egy alternatív társadalmi forma víziójára. Eközben építeni kell olyan dolgokra, amelyek a mat kapitalista társadalomban is léteznek.
Számos alternatív formája van az élet megszervezésének, amit az emberek maguk kezdeményeznek. Ilyen például az informális gazdaság egy része, amely leginkább a helyi gazdaságra alapuló reciprocitással jellemezhető. Ilyenek a helyi csererendszerek (angol rövidítéssel: LETS), amelyekből egészen sok működik Nagy-Britanniában és más országokban (Ausztrália, Új-Zéland, Kanada stb.). Ezek eléggé kezdetlegesek, de léteznek. Számtalan helyi gazdálkodó szövetkezet létezik, és a helyi érdekeltségű önsegélyezés különböző formái. Úgy gondolom, nagyon fontos ösztönözni az ilyeneket és részt venni bennünk, hiszen ezek az önrendelkezés igényéből fakadnak, még akkor is, ha az alapvető társadalmi rend keretei között kell működniük.
Mindez igen bíztató. Ezenkívül látható, hogy még az Egyesült Államokban is egyre erősödik az ökológiai probléma komolyságának tudata. Ott mindennél erősebb az energialobby, az olaj-lobby, az autólobby, így ha van is környezetvédelmi törvényhozás, az többnyire visszafelé vezet. Mindazonáltal ezek a nyomások nem fognak eltűnni. Érzésem szerint, ahogyan növekszik a környezeti problémák iránti érzékenység, úgy egyúttal – az új jobboldali, szabadpiaci, az állam szerepét visszaszorító politikákból következően – a növekvő társadalmi egyenlőtlenségek miatti feszültség is nő, a küzdelem új perspektívákat nyer. Az új társadalmi erőknek szükségképpen fel kell lépniük a kapitalizmus következményei ellen, mind az egyenlőtlenség, mind a környezetpusztulás tekintetében.
Mindezt tekintetbe véve fontos, hogy legyenek olyan csoportok, amelyek kínálnak valamiféle perspektívát, amely lehetővé teszi, hogy az emberek a kapitalizmus korlátain túlmenően is gondolkodjanak. A reform a kapitalizmuson belül abszolút létfontosságú. Lehetnek a kapitalizmusnak jobb vagy rosszabb változatai mind a környezet, mind a társadalmi egyenlőség szempontjából. Minél jobb a kapitalizmus e két szempontból, annál jobb az emberek élete, és annál több a lehetőségünk, hogy hosszú távon valamiféle ökológiai fenntarthatóságot megvalósítsunk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a problémák meg is oldhatók a tőke adta keretek között.
– James O'Connor a kapitalizmus második ellentmondásáról értekezve Marx mellett Polányi nevét említi mint legfontosabb elméleti támaszét. Valóban ekkora jelentőséggel bír az ő munkássága? Ha igen, hogy kapcsolódik ide az ő tevékenysége? Talán a reciprocitás hangsúlyozása miatt? ar-
– A reciprocitás igen fontos üzenet Polányi munkásságában. Ha csak piacok léteznek, akkor hiányzik az a társadalmi kötőanyag, amely az emberi érintkezést lehetővé teszi. Hiányzik a bizalom. Polányinál kulcskategória a piac beágyazottsága, vagyis az az ellentmondás, hogy a piac logikája aláássa a piaci kapcsolatok intézményes támogatottságát. Polányi munkásságából tehát következik annak fontossága, hogy új társadalmi intézményeket tervezhessünk, amelyek a kölcsönösen előnyös, egyenrangú érintkezést lehetővé teszik az emberek között. Ezután mindezt általánosíthatjuk a természettel fenntartott egyenrangú kapcsolatra is. Az én gondolkodásomban, illetve a kutatócsoportunk munkájában Polányi befolyása kevésbé explicit, de ha keressük, mindenképpen kimutatható a hatása.
– Korábbi könyvében Rudolf Bahrót említi mint olyan személyt, aki nagy hatással volt gondolkodására. Bahro jellegzetes figurája a vörös és a zöld hagyományok közötti átmenetnek.
– Amikor Rudolf Bahro munkásságát közelről tanulmányoztam, az még abban az időszakban volt, amikor ő még az NDK-ban élt. Ez elsősorban Az alternatíva című könyvhöz kapcsolódott. Ennek a könyvnek a címét hibásan úgy fordították angolra, hogy „Az alternatíva Kelet-Európában", holott ő eredetileg olyan alternatíváról beszélt, amely mind az államközpontú, mind a tőkés rendszerekkel szemben fogalmazódott meg. Ezután ő a nyugatnémet zöld mozgalom egyik vezető alakja lett, majd pedig egész komoly átalakuláson ment át. Onnantól fogva kevesebbet tudok a tevékenységéről.
– Nem csak egyes egyének változtatták meg a pozíciójukat. A német zöldek egésze alapvetően jobbra tolódott, ha nem tévedek.
– így van. A tanulság ebből az, hogy ha egy párt belép a választási hadjáratba, szükségképpen megváltozik. A zöldek eredeti elképzelésük szerint ellenezték a hierarchiákat, a vezető funkciókban pedig rotációt alkalmaztak. Onnantól fogva, hogy részt akarnak venni az országos politikában és a választásokon, szükségük van népszerű, ismert személyiségekre, folyamatosságra a vezető pozíciókban. Ez feszültséget jelentett; nem lehetünk egyszerre parlamenti párt és parlamenten kívüli mozgalom. Ez általános jelenség, ugyanúgy létezik a brit Zöld Pártban is. " –
– Mennyire erős a brit Zöld Párt?
– Azt kell mondanom, hogy a brit Zöld Párt nem túl befolyásos. Van jó néhány helyi tanácstagja, olyan körzetekben, ahol a Zöld Párt igen aktív és sok taggal rendelkezik. Legnagyobb sikerét az 1994-es európai parlamenti választásokon érte el, amikor mintegy 14-15 százalékot ért el. Ez sokakban azt a benyomást keltette, hogy a brit zöldek jó úton haladnak, egyre erősebbek. Igazából egy pillanatnyi helyzet kihasználásáról volt szó. Ma a Zöld Párt viszonylag kicsi, de aktív párt. A centrumtól valamivel balra áll, ami az általános pozícióját illeti, de semmiképpen sem szocialista zöld párt, és nem kifejezetten zöld baloldali párt.
Kutatócsoportunkban van több résztvevő is, akik tagjai a Zöld Pártnak. A párton belül van egy csoport, amely a "The way ahead" (Az előttünk álló út) névre hallgat; ez a Zöld Párt baloldalát képezi, amely egyike annak az öt csoportnak, amely jelenleg részt vesz az úgynevezett zöld baloldali közeledés folyamatában. A többi csoport a Szocialista Mozgalom, a Vörös-Zöld Hálózat, a Zöld Szocialista Hálózat és a Vörös-Zöld Kutatócsoport. Ez az öt csoport egy ideje rendszeres konzultációkat tart, aminek eredménye egy közös konferencia lesz novemberben. Itt valószínűleg létrejön majd egy Zöld Baloldali Szövetség.
Ez a szövetség aztán ösztönözné helyi csoportok alakítását, ami lehetővé tenné az összehangolt kampányokat az életminőség megvédéséért és javításáért; fellépve autópályák építése vagy erdők kiirtása ellen, rasszista megnyilvánulások ellen stb. Az oktatás, a közös értékrend kialakítása igen fontos részét képezheti tevékenységünknek, bár talán inkább helyesebb lenne tanulásról beszélni oktatás helyett. Végső soron pedig meg kell próbálni befolyásolni a politikát, ami elvezethet a választásokon való részvételhez, de nem feltétlenül. Ez nem azonnali feladat.
Amint sor kerül a következő választásokra, az emberek látni fogják, hogy az Új Munkáspárt alig különbözik a régi tory párttól. Ez általános kiábrándulást okoz majd, és bizonyára sokan fognak majd alternatívát keresni az Új Munkáspárttal szemben. Sokan fogják majd magukat ilyen alternatívaként felmutatni; Arthur Scargill Szocialista Munkáspártja mindenképpen egy ilyen lehetőség, amely azonban sokkal inkább a régi Munkáspárt megőrzésére tett kísérletet jelent. A zöld baloldali közeledés arról is szól, hogy a régi Munkáspárt napja – ha egyáltalán volt ilyen – már elmúlt, és nincs értelme védeni a régit. Valami újra van szükség, de az nem Tony Blair Új Munkáspártja.
(Az interjút Andor László készítette Manchesterben, 1996. június 21-én.)