Az ellenzék az alábbi nyilatkozatot 1927 nyarán dolgozta ki, és az SZKP XV. kongresszusára készítette el. A szerzőket pontosan megnevezni ma már lehetetlen. A nyilatkozat azonban mindenképpen kollektív munkát tükröz: Victor Serge adatai szerint, amelyek sajnos nem mindig megbízhatóak (pl. ő 17 aláírót nevez meg, noha ténylegesen csak 13-an voltak), Zinovjev és Kamenyev dolgozta ki a mezőgazdaságról és az Internacionáléról szóló fejezeteket, Trockij írta az iparosítással foglalkozó részt. Pjatakov és Szmilga vettek részt még e munkában mint az ellenzék képviselői. A program végleges összeállítását Trockij és Zinovjev végezte.
A programot a következő 13 fő írta alá: Muralov, Jevdokimov, Rakovszkij, Pjatakov, Szmilga, Zinovjev, Trockij, Kamenyev, Peterszon, Bakajev, Szolovjov, Lisdin és Avgyejev. Az aláíróknak ez a sorrendje szerepel az eredeti orosz nyilatkozaton. Mindannyian a Központi Bizottság vagy a Szovjet Kommunista Párt más vezető szerveinek tagjai voltak.
Az aláírók száma után az ellenzék nyilatkozatát gyakran A Tizenhármak Nyilatkozatának nevezik. Később külföldön is kiadták a platformot. Megtévesztő volt azonban, amikor Trockij neve alatt jelent meg, s félrevezető volt Az orosz valóság cím is.
A nyilatkozat terjesztését a szovjet kommunista párt Politikai Bizottsága 1927. IX. 8-án megtiltotta; az ellenzék ennek ellenére illegálisan kiadta. A GPU (Állami Politikai Ügyosztály), amely előzőleg titkos ügynököt épített az ellenzékbe, szeptember 12-ről 13-ra virradó éjszaka működésképtelenné tette annak nyomdáját. Az ellenzék több hívét bebörtönözték, deportálták, vagy, mint ahogy Preobrazsenszkijjel és Szerebrjakovval tették, kizárták a pártból. Ők voltak azok, akik politikai felelősséget vállaltak a nyilatkozat illegális terjesztéséért. Ugyanakkor az ellenzéket azzal a váddal illették, hogy soraiban egykori Vrangel-tiszt bujkál. A másik vád szerint egy fehérgárdista ellenforradalmi szervezettel tart fenn kapcsolatokat, amely hatalomátvételre készülődik. Később fény derült arra, hogy az ellenzéken belül valóban volt egy Vrangel-tiszt, de éppen ő az a titkos ügynök, akit a GPU beszervezett.
Az ellenzék a nyilatkozat aláírására szólította fel híveit, de a nyomda gyors felszámolása és az elnyomás általános légköre miatt a remélt 20.000-30.000 aláírás helyett – Serge adatai szerint – csak 5.000-6.000-et tudott összeszedni. A becsült 20.000 fős ellenzéki csoport, amelynek tagjai aktívan vettek részt a pártéletben, és még relatíve erős frakciót alkottak, gyakorlatilag már nem rendelkezett semmilyen reális politikai pozícióval. Éppen ezért a kb. 1 milliós összlétszám mellett könnyűszerrel el lehetett távolítani a pártból.
Az itt közölt szöveg közvetlen forrása: Die linke Opposition in der Sowietunion. Texte von 1923-1928. Hrsg. von Ulf Walter, Bd. I-V. Berlin; Olle und Walter: 1976-1979. A több mint száz gépelt oldalas eredeti szövegnek körülbelül egynegyedéi, a legfontosabb téziseket publikáljuk, amelyek kellőképpen dokumentálják a bolsevik párton belül annak a szárnynak a gondolkodását, amely a sztálini irány kibontakozásának megakadályozását tűzte napirendre az 1920-as évek közepén. Az olvasó természetesen felismeri, hogy a dokumentum korhoz kötöttsége kifejeződik a nyelvezetben is. Ma már így nem írnak sem a kommunisták, sem a szocialista baloldal más irányzatai. Úgy gondoljuk azonban, olvasóink a korhoz kötöttség ellenére sem pusztán történeti érdekességű dokumentumot kapnak kézhez. (Az Eszmélet szerk.)
*
(…) Új gazdaságpolitikánk nem tudja elkerülni az ellenséges erők, így a kulákok, nepmanok és bürokraták bizonyos mértékű növekedését. Ezeket az erőket nem lehet egyszerűen államigazgatási intézkedésekkel vagy gazdasági nyomással megsemmisíteni. Az új gazdaságpolitika kialakításával (NEP) bizonyos teret engedtünk országunkban a tőkés viszonyoknak, és ezt még hosszú ideig mint megmásíthatatlan tényt el kell fogadnunk. (…)
De a kisparasztokra támaszkodó és a középparasztokkal együttműködő munkásosztály helyes, jól átgondolt, és szisztematikus politikájával felül tudunk kerekedni a negatív jelenségen. (…)
A helyes lenini politika ügyes manőverezést is megkíván. Lenin a kapitalista erők elleni küzdelemben gyakran alkalmazott mesteri fogásokat. Egyes esetekben engedett az ellenségnek, hogy túljárhasson annak eszén, máskor ideiglenesen visszavonult, hogy később annál eredményesebb legyen az előrelépése. A manőverezés ma is elengedhetetlen eszköznek számít. (…)
Az utóbbi időben viszont vezetőink kifejezetten eltávolodtak a lenini gyakorlattól. A Sztálin-csoport irányítja az őt vakon követő pártot. Miközben ez a csoport az ellenség erőit rejtegeti, és hivatalosan minden dolognak sikeres látszatát kelti, a proletariátusnak nem ad áttekintést a jelenlegi helyzetről, vagy ami még rosszabb, félrevezeti őt. Ide-oda ugrál ez a csoport, az ellenséges elemekhez alkalmazkodik, sőt beférkőzik azok kegyeibe is. Gyengíti és összezavarja a proletár sereg erőit, fokozza a vezetőséggel szembeni bizalmatlanságot, és lerombolja a forradalmi hatalomba vetett hitet. A lenini manőverezési kísérletekre való hivatkozással igyekszik mindig eltussolni alaptalan ingadozását, amit egyébként sem ért senki, és csak a párt erőit gyengíti. Ennek egyetlen eredménye van: az ellenség időt nyer, és lépést tesz előre. A manőverezés ilyen értelmezésének „klasszikus” példáit Sztálin, Buharin és Rikov szolgáltatta Kína-politikájában, az angol-orosz bizottságban folytatott tárgyalásokon, nemzetközi síkon és a kulákokkal szemben tanúsított magatartásukkal belpolitikai síkon. (…)
E két évnek a végén – mely idő alatt pártunk politikáját valójában a Sztálin-csoport határozta meg – bizonyított ténynek vehető, hogy ez a csoport nem tudta megakadályozni a következőket:
- Azoknak az erőknek a rendkívüli mértékű növekedését, amelyek tőkés irányba akarják terelni hazánk fejlődését.
- A munkásosztály és a legszegényebb parasztok helyzetének romlását a kulákok, nepmanok és bürokraták növekvő hatalmával szemben.
- A munkásállam általános helyzetének gyengülését a világkapitalizmussal vívott harcban, a Szovjetunió nemzetközi pozíciójának romlását.
A Sztálin-csoport legfőbb hibája, hogy ahelyett, hogy a teljes igazságot mondaná el a pártnak, a munkásosztálynak és a parasztságnak, a valóságban eltitkolja a tényeket, kisebbíti az ellenséges erők növekedésének veszélyét, és befogja az igazságot követelők száját.
A „veszély balról” jelszava – miközben jobboldali veszély áll fenn -, minden kritika durva, mechanikus elnyomása – amely kritika ráadásul csak a proletárforradalom sorsa miatt jelentkező jogos felhívás a proletariátus felé –, a jobbra fordulás nyílt, hallgatólagos eltűrése, a párt proletár és bolsevik magja befolyásának aláásása – mindez gyengíti és lefegyverzi a munkásosztályt abban a pillanatban, amely a proletariátus aktivitását, éberségét és párton belüli egységét, valamint a leninizmus örökségéhez való hű ragaszkodást követelné meg. (…)
A munkásosztály helyzete és a szakszervezetek
Az októberi forradalom – a történelem folyamán először – a munkásosztály kezébe adta egy óriási állam kormányrúdját. A termelőeszközöket ez az állam társadalmi tulajdonba vette. Az államosítás határozott lépés volt a régi társadalmi rendszer szocialista átalakításának irányába, megszüntetve az embernek ember általi kizsákmányolását. A munkásosztály anyagi- és kulturális életkörülményeinek jelentős javítása a nyolcórás munkanap bevezetésével kezdődött. Az ország rendkívül szegény volt, mégis a munkások helyzetének javítására munkatörvényeket hoztak – a legelmaradottabbak és a legszegényebbek számára is, akik korábban meg voltak fosztva mindenféle csoportvédelemtől -, és olyan törvényes garanciákat biztosítottak, amilyeneket még a leggazdagabb tőkés államok sem adtak és nem is fognak adni. Napjainkban a szakszervezetek váltak a kormányzó osztály legfontosabb eszközévé. Ezek a szervezetek lehetőséget kaptak arra, hogy szervezzék a tömegeket – ez a lehetőség számukra minden más körülmények között elérhetetlen maradt volna -, és közvetlenül befolyásolják a munkásállam összpolitikai irányvonalát. (…)
A szocializmus felé vivő úton való előrehaladásunk értékelésénél a következő döntő faktorokat kell megvizsgálni: 1. a termelőerők milyen mértékben növekedtek, 2. erősödött-e a szocialista elemek hatalma a tőkések felett, 3. mutatnak-e határozott javulást a munkásosztály életkörülményei? E javulásnak meg kell mutatkoznia anyagi vonatkozásban (az iparban foglalkoztatott munkások száma, a reálbérek növekedése, a munkás személyes költségvetésének jellemzői, életkörülmények, orvosi ellátás stb.), politikai síkon (párt, szakszervezetek, szovjetek, kommunista ifjúsági szervezetek) és végül kulturális téren (iskolák, könyvek, újságok, színházak). Elméletileg hamis és politikailag veszélyes az a törekvés, hogy a munkásosztály lényleges és konkrét érdekeit háttérbe szorítsák és azokat a „céhszocializmus” lekicsinylő megnevezése alatt a munkások általános történelmi érdekével szembeállítsák. (…)
Munkásállamunkat ellepték a bürokraták. A felduzzadt és privilegizált államigazgatási apparátus felemészti értéktöbbletünk jelentős részét. Másodszor itt van a növekvő burzsoázia, amely, csoport szintén zsebre vágja az értéktöbblet nagy hányadát a közvetítő kereskedelem és a rendkívül nagymértékű árkülönbségekkel való spekuláció révén.
Általában véve elmondható, hogy ez alatt az átalakulási időszak alatt a munkások száma emelkedett és létfeltételeik javultak, nemcsak abszolúte, hanem relatív értelemben, azaz a többi osztályhoz viszonyítva is. De a legutóbbi időben éles fordulat következett be. A munkásosztály számszerű növekedése és helyzetének javulása ugyanis csaknem abbamaradt, miközben ellenségeink növekedése – minden szempontból – tovább tart, sőt üteme felgyorsul. Mindez azonban nemcsak a gyári munkások helyzetének romlásához, hanem a proletariátus szovjet társadalomban betöltött relatív szerepének csökkenéséhez is vezet. (…)
A munkások helyzete
Az újjáépítés időszaka 1925 őszéig a bérek elég gyors ütemű növekedését eredményezte. De 1926-ban gyorsan csökkenni kezdtek a reálbérek, csak 1927 elején sikerült megakadályozni a további béresést. Az 1926-1927. pénzügyi év első két negyedében a nagyiparban kifizetett havibérek – moszkvai rubelben számolva – 30 rubel 67 kopeket illetve 30 rubel 33 kopeket tettek ki, szemben az 1925 őszén kifizetett 29 rubel 68 kopekes fizetéssel. A harmadik negyedévben – nem pontos számítások szerint – a bérek 31 rubel 62 kopekre rúgtak. Vagyis megállapítható, hogy ez évben a reálbérek még mindig csak olyan magasak, mint 1925 őszén.
Természetesen a különleges helyzetű munkásrétegek és a különleges területek – elsősorban Moszkva és Leningrád – bérei magasabbak és az általános anyagi helyzet kétségkívül jobb az átlagosnál. Ezzel szemben más, nagyszámú munkásrétegek anyagi helyzete jóval az átlag alatti színvonalat mutatja.
Minden statisztikai számítás világosan bebizonyítja, hogy a bérek növekedése a munka termelékenységének emelkedése mögött marad. A munkaintenzitás nő – a rossz munkafeltételek nem változnak. (…)
A munkanélküliek közvetve vagy közvetlenül a költségvetést terhelik. Az alkoholfogyasztás ugrásszerű növekedése szintén a munkás vagyoni állapotát rontja. A most bevezetett termelésracionalizálás is a munkásosztály helyzetét nehezíti, ha azt nem kíséri az iparés a kereskedelem további terjeszkedése, ugyanis ezek a gazdasági ágak tudnák felszívni a máshonnan elbocsátott munkaerőt. A gyakorlatban a „racionalizálás” gyakran a munkások „kidobásával” és mások anyagi helyzetének romlásával végződik. Ez persze mindenképpen bizalmatlansággal tölti el a munkástömegeket a racionalizálással szemben.
A munkafeltételek romlása közben mindiga leggyengébb csoport szenved a legtöbbet: a tanulatlan munkások, az idénymunkások, a nők és a fiatalkorúak tábora.
Az 1926. évben az iparnak szinte minden ágában csökkent a nők bére, összehasonlítva a férfiakéval. 1926 márciusának adatait vizsgálva, az ipar három különböző ágában a nők jövedelme – a tanulatlan munkások csoportján belül – a férfiak jövedelmének következő hányadát tette ki: 51,8%, 61,7% és 83%. A nők munkafeltételeinek javításához szükséges intézkedéseket még mindig nem hozták meg az olyan gazdasági ágazatokban, mint a tőzegipar, ki- és berakodás stb. A fiatalok átlagbére az általános munkásbérekhez viszonyítva állandó csökkenést mutatott: 1923-ban 47,1%-át, 1924-ben 16%-át, 1925-ben 43,4%-át, 1926-ban 40,5%-át és 1927-ben 59,5%-át tették ki azoknak…
A mezőgazdaság
A mezőgazdasági munkások bérei általában a törvényes minimum alatt találhatók – sőt ez még a szovhozokra is érvényes. A reálbérek átlaga nem emelkedik a háború előtti szint 63%-a fölé. A munkanap legtöbbször hosszabb ideig tart, mint nyolc óra. Az esetek túlnyomó részében még korlátai sincsenek az időtartamnak. A béreket rendszertelenül fizetik ki. (…)
Munkanélküliség
Az ipar lassú fejlődése sehol sem okoz olyan nagy problémákat, mint a munkanélküliség esetében, ami az ipari proletariátus legelszántabb tagjainak sorait kezdte ki. A hivatalosan is nyilvántartott munkanélküliek száma 1927 áprilisában 1.478.000 volt. A munkanélküliek tényleges száma körülbelül két milliót tett ki. A munkanélküliek száma összehasonlíthatatlanul gyorsabban nő, mint a foglalkoztatott munkások összlétszáma. Az állami vállalkozásokkal foglalkozó bizottság ötéves terve szerint iparunknak az öt év folyamán valamivel több, mint 400.000 állandóan foglalkoztatott munkásra lesz szüksége. Ez pedig a munkanélkülieknek az országból történő kiáramlása mellett azt jelenti, hogy 1931 végén a munkanélküliek száma legalább 3 millióra rúg majd. Az ilyen állapotnak az lesz a következménye, hogy megnő a jövőben a hajléktalan gyermekek, a koldusok és a prostituáltak száma. Az a csekély kártalanítás és segély, amit a munkásoknak fizetnek, jogosan kelt felháborodást. Átlagosan 11,9 rubelt kapnak, ez az összeg 5 háború előtti rubelnek felel meg. A szakszervezetek átlagosan 6,5-7 rubel nagyságú munkanélküli segélyt fizetnek. De a segélyben a szakszervezeti tagságnak csak mintegy 20%-a részesül. (…)
Az üzemi gyűlések fokozatosan elvesztik minden jelentőségüket. A munkások által elfogadott javaslatok többsége sohasem kerül át a gyakorlatba. Sok munkásban ellenszenv fejlődik ki az üzemi gyűlésekkel szemben, ugyanis a segítségükkel megvalósított, a munkások helyzetén „javító” intézkedések gyakran a munkáslétszám csökkenéséhez vezetnek. Ezért érthető, hogy az üzemi gyűlések rendkívül gyéren látogatottak.
A szakszervezetek és a munkások
Az üzemekben a munkafeltételekről folyó vita, amiről a XI. pártkongresszus is említést tesz, jelentősen felerősödött az utóbbi években. Ennek ellenére a szakszervezeti mozgalommal kapcsolatos új pártpolitika – a szakszervezeti vezetők cselszövései révén – oda vezetett, hogy a kongresszus is kénytelen beismerni: „A szakszervezetek gyakran nem voltak képesek feladatuk teljesítésére, mert első és legfontosabb feladatukat – az általuk irányított tömeg gazdasági érdekeinek védelmét és anyagi helyzetük javítását – háttérbe szorították.” (…)
A végrehajtó apparátus választott tisztviselőinek csoportjában az üzemi dolgozók és a párttagsággal nem rendelkező munkások százalékos aránya rendkívül alacsony (2-13%). A szakszervezeti konferenciákon megjelenő küldöttek túlnyomó többsége olyan ember, akinek semmiféle kapcsolata sincs az iparral. Soha olyan távol nem álltak a szakszervezetek és a dolgozó tömegek az állami ipar vezetőségétől, mint manapság. A szakszervezetekbe szerveződött munkástömegek önálló tevékenységét felváltották a helyi titkárok, üzemigazgatók és a gyári és üzemi bizottságok vezetői közötti tárgyalások. A munkásoknak a gyári és üzemi bizottságokkal szemben tanúsított magatartása bizalmatlanságot tükröz. A közgyűléseken általában kevesen vesznek részt.
A munkások elégedetlensége, ami a szakszervezetekben nem talál visszhangra, a föld alatt nő tovább. „Az ember csak ne beszéljen túl sokat! Ha azt a kis kenyérdarabkádat meg akarod tartani, jobb, ha nem jártatod a szádat!” Ilyen és ehhez hasonló hangokat gyakran hallani. (…)
Érthető az is, hogy a munkások miért igyekeznek a helyzetükön saját maguk javítani, a szakszervezet közreműködése nélkül. Már ez is sürgetően követeli a pillanatnyi szakszervezeti politika teljes megváltoztatását.
A legfontosabb gyakorlati javaslatok
1. Mindenféle, a nyolcórás munkanap meghosszabítására irányuló kísérletet meg kell akadályozni. A túlóra csak akkor engedhető meg, ha feltétlenül szükség van rá. Nem engedhető meg a kisegítő munkások alkalmazásával való visszaélés és az állandóan foglalkoztatottak idénymunkásokként történő kezelése. Az egészségre ártalmas üzemekben a legutóbbi időben bevezetett munkanap-meghosszabításokat semmissé kell tenni.
2. A legsürgősebb feladat a bérek emelése, legalább olyan mértékben, amennyire a munka termelékenysége növekedett. A jövőben a munkajövedelem mindenféle növekedéséhez a reálbér emelését kell kapcsolni. Meg kell próbálni a különböző munkásrétegek bérét kiegyenlíteni, mégpedig úgy, hogy az alacsony fizetésnek jövedelmét kell növelni, és nem a magas fizetéseket megnyirbálni.
3. Meg kell akadályozni a racionalizálási intézkedésekkel történő bárminemű visszaélést. Ezeket csak akkor lehet megvalósítani, ha szoros kapcsolatban állnak az ipar helyes irányú fejlesztésével, a munkaerő tervszerű elosztásával, és a munkásosztály – elsősorban az iskolázott munkások – termelőerőinek pazarlása ellen folytatott harccal.
4. A munkanélküliség kellemetlen következményeit enyhítenünk kell. E célból a munkanélküli-segélyeket egy bizonyos terület átlagbéréhez kell igazítani. A munkanélküli-segély juttatásának maximális időtartamát egy évről másfél évre kell kiterjeszteni. Nem tűrhetjük a társadalmi biztosítás illetményének további csökkenését, és komoly harcot kell indítani annak szokásos ki nem fizetése ellen. Egyszer és mindenkorra fel kell hagyni azzal, hogy a felhalmozódott biztosítási pénzeket az általános egészségügyi ellátás intézkedéseinek végrehajtására fordítsuk. Minden határozatot meg kell semmisíteni, amely különböző kibúvók segítségével megfosztja az igazi munkanélkülieket a segélyhez és a munkát keresők listájára kerüléshez való joguktól. Törekedni kell a munkanélküli-segély emelésére – főként az ipari munkásoknál. Nagyszabású és hosszú távú terveket kell kidolgoznunk a társadalmi vállalkozások számára, hogy még a munkanélküliséget is a lehető legelőnyösebben használhassuk fel hazánk gazdasági és kulturális felvirágoztatásához.
5. A munkások életkörülményeit szisztematikusan kell javítani. Minden lakásügy esetében hűnek kell maradnunk osztálypolitikánkhoz. A nem proletár elemek lakáskörülményeinek javítása semmiképpen se a munkások rovására történjen. Tilos kiűzni lakásukból az elbocsátott munkásokat és a rövidített munkaidőben dolgozókat.
Energikus intézkedéseket kell foganatosítani a szakszervezetek egészségesebb fejlődése érdekében. Vívmányait és kedvezményeit elérhetővé kell tenni az alacsonyabb fizetésűek számára is. (…)
Az állami vállalkozásokkal foglalkozó bizottság lakásépítési tervét – mivel a szocialista politikával összeegyeztethetetlen – el kell vetni. Az üzleti vállalkozásokat olyan mederbe kell terelni, amelyben lakásépítésre szánt pénzüket, az erre a célra kijelölt földparcellákat és a hozzátartozó hitelt úgy használják fel, hogy a következő öt évben a munkások lakáskörülményeinek határozott javulását idézzék elő.
6. A kollektív szerződéseket a munkásgyűléseken írásba kell foglalni. A következő pártkongresszuson vissza kell vonni a XIV. pártkongresszus azon határozatát, amely a gyárak és üzemek vezetőségének kényszerdöntési jogkört biztosított. A munkatörvény a jogok minimumának és nem maximumának tekintendő, amely jogokra a munkások mindig igényt formálhatnak. A kollektív szerződéseknek garanciákat kell tartalmazniuk a munkások és alkalmazottak létszámcsökkenésével szemben – a szerződés időtartamára (a megengedett kivételeket nyomósán meg kell indokolni). A munkateljesítmények nagyságát egy munkás átlagteljesítménye után és a munkaszerződés egész időtartamára kell kiszámítani. Minden esetben tiltott dolog mindennemű szerződésváltoztatás (normarendezés), amely a korábbi megállapodáshoz képest rontja a munkás bércsoportját.
7. A bérek és bérnormák hivatalát a munkások és szakszervezetek hatékony ellenőrzése alá kell vonni, valamint meg kell akadályozni a bérek és bérnormák folyamatos romlását.
8. Növelni kell a biztonsági berendezésekre és a gyári munkakörülmények javítására szánt kiadásokat. A védelmi előírásokat megszegőknek magasabb büntetést kell fizetniük a munkások javára.
9. Felül kell vizsgálni a munka törvénykönyvének minden értelmezését, és azokat, amelyek a munkakörülmények romlásához vezetnek, meg kell szüntetni.
10. A női dolgozókra a következő előírás legyen érvényes: „Egyenlő munkáért egyenlő bért!” Ennek megfelelően a női munkát nagyobb megbecsülésben kell részesíteni.
11. A meg nem fizetett tanoncmunka végzését megtiltjuk, csakúgy, mint a fiatalok bérének csökkentésére tett kísérleteket. Intézkedéseket kell hozni az inasmunka feltételeinek javítására.
12. A takarékrendszert semmilyen esetben sem szabad a munkások létérdekének megsértésével működtetni. Vissza kell adnunk a dolgozóknak azokat a „kis kedvezményeket”, amelyeket korábban megvontunk tőlük (gyermekotthonok, ingyen menetjegyek stb.).
13. Sürgősen fel kell hívnunk a szakszervezetek figyelmét a szezonális foglalkoztatás problémáira.
14. A munkásoknak az üzemekben nyújtott orvosi segítség színvonalát emelni kell (mentőautó, elsősegélynyújtó állomás, kórházak stb.).
15. A munkások lakta területeken növelni kell az iskolák számát.
16. A munkásszakszervezeteket meg kell erősíteni, ennek érdekében állami intézkedéseket kell foganatosítani. (…)
*
(…) A mezőgazdasági hitelek esetében meg kell szüntetni, hogy ezek – mint ahogy általában eddig szokásos volt – a falu módos köreinek privilégiumát képezzék. Véget kell vetnünk azoknak a jelenlegi viszonyoknak, amelyek lehetővé teszik, hogy a szegények amúgy is erősen megcsappant megtakarításait ne a maguk számára kijelölt célra, hanem a módos- és középparasztok javára használják fel.
A magántulajdon növekedését vidéken a kollektív mezőgazdaság gyorsabb fejlesztésével kell kiegyenlíteni. Fontos, hogy tervszerűen támogassuk a parasztok – főként a szegényparasztok – törekvéseit a szakszervezetekbe történő belépésre. (…)
A pártnak minden körülmények közölt elő kellene segítenie a középparasztság gazdasági fejlődését. A felhasználható eszközök: ügyes árpolitika folytatása a gabonák esetében, minden lehetséges szakszervezeti hitelnyújtás kiépítése és bővítése, e legszámosabb csoport jól megszervezett és fokozatos átvezetése a gépesített és kollektív nagyüzemi termelésre. (…)
A fennálló földadó-rendszert úgy kell megváltoztatni, hogy a legszegényebb parasztcsaládok 40-50%-a mentesüljön adófizetési kötelezettsége alól, anélkül azonban, hogy ez a kiesés a középparasztság tömegeinek fokozottabb megadóztatása révén kiegyenlítődne. Az adószedést és az adók nagyságát fokozatosan az adófizetők alsó rétegeinek érdekeihez kell igazítani.
A szovjetek és a kollektív gazdaságok létrehozásához sokkal nagyobb összegeket kellene engedélyezni. Az újonnan létrehozott kollektív gazdaságokkal és a kollektivizmus más formáival sokkal kíméletesebben kellene bánni.
Szövetkezetek
A falun folyó szocialista építés legfőbb problémája a mezőgazdaság reformja a gépesített szövetkezeti nagyüzem bázisán. A legegyszerűbb útnak e cél eléréséhez a parasztok számára a szövetkezet létrehozása mutatkozik, amint ezt Lenin A szövetkezetek létrehozásáról c. művében már leírta. Ez az az óriási előny, amit a proletárdiktatúra és a szovjetrendszer a parasztoknak biztosítani tud. Csak a földművelés iparosítása tudja ennek a szocialista szövetkezeti rendszernek, a kollektivizmusnak az alapjait megteremteni. De nem lesz igazán eredményes a munka az igazán jól működő szövetkezeti rendszer kialakítása irányában, ha a termelés egész folyamatában nem hajtunk végre technikai revolúciót. (…)
A szövetkezeti építés továbbá csak az együttműködő lakosság lehetőleg nagymértékű függetlensége alapján lesz eredményes. A szövetkezeteknek a nagyiparral és a proletár állammal meglévő igazi szövetsége megköveteli a szövetkezeti szervezetek szabályozott vezetését, kizárva minden bürokratikus módszert. (…)
A Szovjetunió és a nemzetközi tőkés gazdaság
A két kibékíthetetlen, ellenséges gazdasági rendszer – a kapitalizmus és a szocializmus – között folyó hosszú harcban az eredményességet a két rendszer munkatermelékenységének viszonyával határozzák meg. Ezt pedig a piaci feltételek szerint a belföldi és a világpiaci árak közötti viszony alapján ítélik meg. Erre a fontos tényre gondolt Lenin, amikor egyik utolsó beszédében attól a közelgő „megpróbáltatástól” óvta a pártot, „amelyet számunkra az orosz piac találkozása hoz a világpiaccal, amelynek alá vagyunk rendelve és amelyhez kötve vagyunk, amitől nem tudunk szabadulni”. Ezen okból Buharin elméletét, amely szerint gazdaságunk mindenféle ütemben, még a „teknősbékatempóban” is a szocialista fejlődés útját járná, csupán kispolgári elgondolásnak fogadhatjuk el.
Nem rejtőzhetünk el a kapitalista környezet elől kizárólag a nemzetgazdaság védőszárnyai alá. Egy ilyen gazdaság éppen elzárkózása miatt rendkívül lassan tudna csak fejlődni. Ennek következményeképpen a nemzetgazdaság mind a kapitalista hadseregek és flották (az intervenció), mind a túlnyomóan olcsó tőkés áruk inkább felerősödött, mintsem legyengült nyomásának, versenyének lenne kitéve.
Ameddig a kapitalista országok technikai színvonala magasabb mint a miénk, a szocialista fejlődés életben maradása számára szükségszerű fegyvert jelent a külkereskedelem monopóliuma. De a most kialakulóban lévő szocialista gazdaság csak akkor tudja megvédeni ezt a monopóliumát, ha állandóan közeledik a világgazdaság műszaki színvonalához, termelési költségeihez, az ott megtalálható termékek minőségéhez és árához. A gazdasági vezetőség célja ne egy zárt, önellátó gazdaság kialakítása legyen, ami színvonal- és fejlődési ütem- eséshez vezet. Ellenkezőleg, törekedjen a vezetőség arra, hogy a világgazdaság rendszerében képviselt relatív súlyunkat növelni tudja, amelyet e tempó lehetőleg nagy felgyorsulása vezet be.
Ehhez a következőkre van szükség: 1. Meg kell érteni, hogy exportunk óriási jelentőséggel bír, és most – sajnos – veszélyes módon összipari fejlődésünk mögött marad. (A Szovjetuniónak a világkereskedelem összforgalmából való részesedése az 1913. évi 4,22%-ról 1926-ban 0,97%-ra esett vissza.) 2. Különösen a kulákokkal szemben folytatott politikánkat kell megváltoztatni, ami a későbbiekben lehetővé tenné számunkra, hogy a szocialista exportunkat gátló további nyerstermék-felhalmozást megakadályozzuk. 3. Erősítenünk kell kapcsolatainkat a világgazdasággal az iparosítás meggyorsítása útján, sokkal fokozottabban kell támogatnunk a szocialista elemeket, mint a gazdaságban élő kapitalista elemeket. Korlátozott erőinket fokozatosan és jól megfontolt terv szerint új termelési típusra kell fordítanunk, amely a legszükségesebb és a leghasznosabb gépek nagy hozamát biztosítja.
Meghamisítjuk az egész perspektívát, ha az izolált szocialista fejlődésben és a világgazdaságtól független növekedési ütemben reménykedünk. Ezáltal gazdasági vezetőségünk eltér a helyes iránytól, és elveszíti a világgazdasági kapcsolataink kedvező rendezéséhez szükséges szálakat. Ebben az esetben pedig már nem tudunk dönteni, mit kellene saját magunknak gyártani és mit importálni külföldről. Ha elfordulunk az elszigetelt szocialista gazdaság elméletétől, néhány év lefolyása alatt a következő eredményeket érhetjük el: segéderőink összehasonlíthatatlanul gyorsabb kihasználását, az ipar gyorsabb fejlődését, gépgyártásunk tervszerű és gyors növekedését. Ez elvezet a foglalkoztatott munkások számának gyorsabb növekedéséhez és az árak tényleges csökkenéséhez is – egyszóval a Szovjetunió igazi megerősödését idézi elő kapitalista környezetben. (…)
A szovjetek
Minden polgári állam bürokratikus apparátusa a lakosság fölé emelkedik és megszilárdítja uralmát, miközben a vezető osztálynak segít abban, hogy kellő mértékben összetartson, a tömegeknek pedig az uralkodó csoportokkal szemben tanúsítandó félelemről és alázatosságról prédikál. Amikor az októberi forradalom a régi államgépezetet a munkások, parasztok, katonák szovjetjeivel, azaz a tanácsrendszerrel váltotta fel, a bürokratikus állam régi halványára a történelem eddigi legnagyobb csapását mérte.
Pártunk programja erről a kérdésről a következőképpen nyilatkozik:
„Az elkeseredett harcban, amelyet az orosz kommunista párt a bürokratizmus ellen kezdett meg, a teljes győzelem kivívása érdekében a következő intézkedéseket tanácsolja: 1. A tanácsok minden tagját kötelezően be kell oszlani az államigazgatás meghatározott munkájára. 2. E tevékenységi kört állandóan változtatni kell, ily módon minden tag lassanként részt vesz az államigazgatás minden részének munkájában. 3. Az egész dolgozó lakosságot – az utolsó emberig – fokozatosan be kell vonni az államigazgatás munkájába. Ezeknek az intézkedéseknek tényleges és mindenoldalú megvalósításával – mely intézkedések további lépést jelentenek azon az úton, amelyre egykor a Párizsi Kommün lépett – leegyszerűsödik az államigazgatási tevékenység, és általános emelkedést idéz elő a munkások kulturális életében.”
A „szovjet bürokrácia” kérdése nemcsak felduzzadt hivatalnoki apparátust jelent. Alapjában véve ez a bürokrácia által játszott osztályszerepnek a problémája is, szociális kapcsolatainak és rokonszenvének, hatalmának és privilegizált helyzetének, a nepmanhoz és a tanulatlan munkáshoz, az értelmiségihez és az analfabétához, a szovjet-”excellencia” feleségéhez és a legostobább parasztfeleséghez való viszonyának kérdése is. De voltaképpen melyik oldalon áll a hivatalnok?
Ez az az alapvető kérdés, amelyet munkások milliói vizsgálnak nap mint nap, mindennapi életük tapasztalatai segítségével. (…)
Milyen irányba tart a szovjet állam apparátusának fejlődése néhány év óta? Sikerült-e elérnie a költségek egyszerűbbé válását és csökkenését? Közeledik-e a városi és vidéki dolgozók tömegeihez? Csökkenteni tudja-e az uralkodó réteg és az alattuk lévők közötti mély szakadékot? Hol tart az életkörülmények nagyobb egyenlőségét célzó irány a gyakorlatban? Teszünk-e előrelépést ezen a területen? Mindenki előtt világos, hogy ezen kérdések egyikére sem lehet igenlő választ adni. (Azt már nem is kell megemlíteni, hogy tényleges és teljes egyenlőséget csak akkor lehet elérni, ha az osztályokat megsemmisítjük.)
A NEP időszakában, vagyis az új magángazdaságok lehetőségének, felvirágzásának ideje alatt akadályozták és későbbre halasztották az egyenlőség kivívását, de ennek elérése nem lehetetlen. Számunkra a NEP nem a kapitalizmus, hanem a szocializmus felé vezető utat jelenti. Ezért nincs más út előttünk, mint az, hogy az egész dolgozó lakosságot fokozatosan bevonjuk az államigazgatás rendszerébe, és tervszerűen harcoljunk a nagyobb egyenlőség eléréséért, ami a NEP ideje alatt a párt egyik legfontosabb feladata. Azonban ez a harc csak akkor lehet eredményes, ha az ország növekvő iparosításának és a proletariátus az anyagi- és kulturális építőmunka minden ágában erősödő hatalmának a bázisán folyik. Az átmeneti időszakban a nagyobb egyenlőségért vívott harc semmiképpen sem zárja ki a tanultabb munkások magasabb fizetését, a szakemberek anyagi helyzetének javítását. Ugyanígy nem zárja ki a tanárok és a hozzájuk hasonlók fizetésének emelését, mint ahogyan az a polgári államokban szokásos.
Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a hivatalnoki sereg létszáma az utóbbi években állandó növekedést mutat. A hivatalnokok nem konszolidálódnak, a köznép fölé emelkednek, és összefonódnak a városi és falusi módosabb elemekkel. (…)
A városi szovjetek, amelyek a legfontosabb segítőeszközt jelentik ahhoz, hogy a munkásokat és az alsó tömegeket az utolsó szál emberig be tudjuk vonni az államigazgatási munkák elvégzésébe, az utóbbi években minden eddigi jelentőségüket elvesztették. Ez világosan mutat arra a tényre, hogy az osztályerő-viszonyok kétségtelenül eltolódtak a proletariátus rovására. Az ilyen jelenségeket nem lehet egyszerűen egy fentről kapott hivatalos rendelettel megszüntetni. Csak szilárd osztálypolitikával lehet legyűrni ezeket – határozott harccal, amely az új kizsákmányolók ellen folyik, és a szovjet államban a proletariátus szerepének növekedését, nagyobb megbecsülését eredményezi.
Molotov „elmélete” – amely szerint nem követelhetjük a munkásoknak az államigazgatási munkába való bevonását, illetve az államnak a munkásokhoz való közeledését, mert az állam maga egy munkásállamot testesít meg – a legrosszindulatúbb bürokratikus tétel, amit el lehet képzelni. (…)
A „bürokratizmus ellen” folyó pillanatnyi hatósági küzdelem, amely nem a munkások osztálytevékenységén nyugszik, hanem ezt az apparátus működtetésével akarja helyettesíteni, nem tud és a későbbiekben sem lesz képes átfogó eredményeket hozni. Sőt, sok esetben a fennálló bürokratizmust segíti és tovább erősíti.
A tanácsok belső életében az utóbbi években is egy sor reakciós folyamat ment végbe. A tanácsok egyre kisebb és kisebb mértékben vesznek részt fontos politikai, gazdasági és kulturális kérdések döntési munkálataiban. Egyre inkább a végrehajtó bizottságok és az elnökség függelékévé válnak. Ugyanakkor meghosszabítják a tanácsi szervek újraválasztásai között eltelt időszakokat, ami viszont fokozza ezen szervek függetlenségét a munkástömegektől. A tanácsi gyűléseken a különböző problémákról folyó viták valójában csak látszatviták. Mindezen jelenségek nagy mértékben megnövelik a hatósági elemek döntési körét. (…)
A választási alapelv teljes egészében elvesztette jelentőségét és a választókkal szembeni felelősségről értelmetlen dolog beszélni. (…)
(…) A tanácsok „újjáélesztése” érdekében fokozni és erősíteni kell a munkások, a napszámosok, a szegény- és középparasztok osztálytevékenységét. (…)
A városi tanácsokat a proletárhatalom igazi szerveivé kell alakítanunk, illetve annak eszközévé kell tennünk, hogy a széles tömegeket a szocialista vállalatokat irányító munkába bevonjuk. (…)
A nemzetiségi kérdés
A szocialista fejlődés általános ütemének lelassulása, az új burzsoá rétegek városon és vidéken egyaránt megfigyelhető növekedése, a polgári értelmiségi réteg megerősödése, a bürokratizmus növekedése az állami szerveken belül, a rossz pártirányítás, valamint mindezekkel kapcsolatban a nagyhatalmi sovinizmus és a nacionalista gondolkodás feltámadása leginkább a nemzetiségi valamint az autonóm köztársaságoknak a Szovjetunión belüli létével kapcsolatos problémákban jut kifejeződésre.
A problémák csupán megduplázódnak azáltal, hogy néhány ilyen köztársaságban még számolni kell a tőkés fejlődés előtti kultúrák maradványaival is. (…)
A nagyhatalmi sovinizmusra támaszkodó bürokratizmus odáig vezetett, hogy a szovjet-centralizáció a hivatali állások nemzetiségiek közötti elosztásával kapcsolatos viták forrásává vált (dél-kaukázusi föderáció). A központ és a határvidékek közötti kapcsolat teljesen megromlott. Ez a „szovjetek” fogalmát a nemzetiségiek számára vitathatatlanul semmitmondóvá telte. Az autonóm köztársaságok fölötti bürokratikus gyámkodást olyannyira túlzásba vitték, hogy ezeknek már arra sem maradt joguk, hogy a helyi és orosz lakosság közötti vitás kérdésekben dönthessenek. Mind a mai napig ez a nagyhatalmi sovinizmus – különösen pedig abban a formájában, ahogy a kormányzó szervben megnyilvánul – a legjelentősebb akadálya annak, hogy a különböző nemzetiségbeli munkások ténylegesen összeforrjanak.
A szegények tényleges támogatása, szorosabb szövetség megvalósítása a szegény- és a középparasztok valamint a vidéki munkások között, az utóbbiak független osztályhatalommá való szervezése – mindez különösen fontos a nemzetiségi területeken és köztársaságokban. Ha nem valósul meg a vidéki munkások tényleges szervezése, a szegények szövetkezeti és szervezeti összefogása, annak a veszélynek leszünk kitéve, hogy elmaradott keleti területeinket a rabszolgaság tradicionális állapotában hagyjuk, s ezáltal az ezeken a területeken található pártszervezeteket megfosztjuk az alsóbb osztályokból származó becsületes párttagoktól. Az elmaradottabb vagy az ébredező nacionalista területeken kommunistáink feladatának kell lennie, hogy éppen a nemzeti ébredés folyamatát próbálják szocialista irányba terelni. Ennek legfontosabb eszközei a helyi nyelv és az iskolák fejlesztése, valamint a szovjetszervek nacionalizálása. Olyan területeken, ahol bizonyos súrlódások vannak a nemzetiségekkel vagy a nemzetiségi kisebbségekkel, ez a nacionalizmus-ha egyidejűleg a polgári elemek növekedése is kíséri – gyakran nagyon agresszív formát ölt.
Ilyen esetekben a nacionalizálás általában a nemzetiségi kisebbségek rovására történik. A határkérdések a nemzetiségi gyűlölet forrásaivá válnak. Ily módon a nacionalizmus teljésen elmérgesíti a párt, a szovjetek és a szakszervezetek munkáját.
Az ukranizálást, a türkmenizálást stb. csak abban az esetben tudjuk helyesen megvalósítani, ha a szövetség szerveiből teljes egészében kiirtjuk a bürokratikus törekvéseket és a nagyhatalmi elképzeléseket. Ez a folyamat csak abban az esetben valósulhat meg helyesen, ha a nemzetiségi köztársaságokban a proletariátus megőrzi uralkodó szerepét, ha mi magunk az alsóbb osztályokra támaszkodunk, s szakadatlan és könyörtelen harcot folytatunk a kulákok és soviniszta elemek ellen.
Ezek a kérdések különösen fontosak olyan ipari központokban, mint pl. a Don-vidék vagy Baku, amelyek proletár lakosságának nagyon széles tömegeit a környező területektől eltérő nemzetiségbeliek képezik. Ilyen esetekben a város és vidék közötti helyes kulturális és politikai kapcsolat csak különösen figyelmes és őszintén testvéries viszonyra épülhet, amelyen belül a város tekintettel van a másként fejlődött vidék eltérő anyagi és szellemi igényeire, s mindketten határozottan ellenállnak minden olyan polgári kísérletnek, amely a vidéki körzetekkel kapcsolatos bürokratikus intézkedések vagy a kulákság várossal szembeni reakciós gyűlölete kapcsán éket szeretne verni a vidék és a város közé. (…)
Az októberi forradalom következtében a nemzetiségi köztársaságok és területek dolgozói számára lehetségessé váll felemelkedés az oka annak, hogy ezek a tömegek mindenképpen a nyilvános életben való közvetlen és szabad részvételre törekednek. Bürokratikus kormányunk azáltal kísérli meg ezt a részvételt megbénítani, hogy a tömegeket a helyi nacionalizmus körüli lármával próbálja elrémiszteni.
Pártunk XII. kongresszusa hangsúlyozta ama harc szükségességét, amely a „nagyhatalmi sovinizmus maradványai”, „a Szovjetunión belül élő népek gazdasági és kulturális egyenlőtlensége” valamint „a nacionalizmus maradványai ellen folyik, azon népek esetében, amelyek az orosz elnyomás súlyos jármát voltak kénytelenek elviselni”. (…)
A konferencia ugyanakkor egyöntetűen hangsúlyozta, hogy azoknak a kommunistáknak, akik a centrumból az elmaradottabb köztársaságokba, illetve területekre mentek, nem a tanítók, hanem a segítők szerepét kellett volna magukra vállalniuk. Az utóbbi években ez az egész teljes egészében az ellenkező irányban haladt. A nemzetiségi pártapparátusok vezetői – a Központi Bizottság Titkársága által irányítva – a párttal, illetve a szovjetekkel kapcsolatos minden problémában önmaguknak tartják meg a tényleges döntés jogát. Ily módon a nemzetiségek tényleges munkásaiból valamiféle „másodosztályú” kommunista réteget csinálnak, szerepük teljes egészében formálissá válik. (…)
Az ötéves gazdasági tervben éppen ezeken az elmaradott határterületeken kell megvalósítanunk az ipar fejlesztésének gyorsabb tempóját. Olyan ötéves tervet kell kialakítani, amely a nemzetiségiek lakta területek és köztársaságok érdekeit jobban szem előtt tartja. (…) Határozott harcot kell indítanunk ama mechanikus nyomás ellen, amelyet az uralkodó nemzetiségi nyelv gyakorol azokra a munkásokra és parasztokra, akik más nemzetiségekhez tartoznak. Minden köztársaság területén garantálni kell a nemzetiségi kisebbségek tényleges jogait, s mindenekelőtt hallatlanul nagy figyelmet kell fordítanunk arra a viszonyra, amely a korábbi elnyomók s az általuk korábban elnyomottak között kialakulhat. Nyelvi kérdésben a dolgozó tömegeknek teljes választási szabadságot kell biztosítanunk. (…)
A sajtóban nyilvánosságra kell hozni Lenin levelét, amely Sztálinnak a nemzetiségi kérdésben elfoglalt álláspontját bírálja.
A párt
Az oroszországi kommunista párt a proletárforradalom lényeges eszköze. Az orosz kommunista párt a Kommunista Internacionálé vezető pártja is. Soha egyetlen pártnak nem volt ilyen jelentős, történelmi felelőssége, mint a miénknek. Ezért, valamint a kezében összpontosuló hatalom miatt, mindenféle félelem nélkül elemeznie kell saját hibáit is. Föl kell tárnia saját gyenge oldalait; szem előtt kell tartania a néptől való eltávolodás veszélyét is, hogy a megfelelő időben hozott intézkedésekkel ezt meg tudja akadályozni. Ezt így tették Lenin életében is, aki állandóan figyelmeztetett minket arra a veszélyre, hogy pártunk a beképzelt kicsinyeskedők pártjává válik. Amikor pártunk pillanatnyi helyzetéről, az árnyoldalakat sem mellőzve, a következő képet alkotjuk, mi az ellenzék, szeretnénk szilárd meggyőződésünket és reményünket kifejezni, hogy a párt az igazi lenini politika segítségével győzedelmeskedik majd gyengéin, s ezáltal képessé válik történelmi feladatainak betöltésére. (…)
Másfél év során pártunk 100.000 üzemi munkást vesztett el. 1926-ban a pártból való „automatikus” távozás 25.000 kommunista tagot érintett, akiknek 76,5%-a ipari munkás volt. A „tisztogatási folyamat”, amely a tagok újbóli felvételét is jelentette, hivatalos adatok szerint (melyek kétségtelenül bizonyos mértékig kedvezőbb színben kívánják feltüntetni a tényeket) mintegy 80.000 tag kiválását jelentette. A tagok legnagyobb hányada az ipari munkások soraiból került ki. (…)
Az eszerek és a mensevikek jelentősége a pártapparátuson belül, a vezető posztokon megnövekedett. A XIV. Kongresszus idején sajtónkban a felelős és vezető posztok mintegy 38%-át töltötték be olyan személyek, akik más pártokból jöttek át hozzánk. (…)
Az utóbbi évek során, miközben a bolsevik párt egész tradíciórendszere a pártkongresszusokon hozott közvetlen határozatok egész sorával egyetemben súlyos sérülést szenvedett, a párton belüli demokrácia szisztematikus szétrombolásának lehetünk tanúi. A tisztségviselők tényleges választása a gyakorlatban teljesen kihalófélben van. A bolsevizmus szervezeti alapjait lépésről lépésre meghamisítják. A párt szervezeti szabályzatát tervszerűen változtatják, hogy ezáltal a vezetőség hatásköre növekedjék, s így a közönséges párttagok jogai csökkenjenek. A különböző kerületi bizottságok választásának időpontját a Központi Bizottság egy, két vagy esetleg több évvel is elhalasztja.
A felsőbb bizottságok vezetői lényegében elmozdíthatatlanok, miközben három-ötéves időszakokra kapják meg a kinevezésüket.
Valójában érvényét vesztette a párttagok azon joga, hogy „alapvető problémák esetén a párt törvényszékén tiltakozhassanak”. A kongresszusokat és a konferenciákat anélkül hívják össze, hogy, mint az Lenin életében szokás volt, előzőleg az egész párt szabadon megvitatott volna minden kérdést. Az ilyen vita iránti igényt a pártfegyelem megsértésének tekintik.
A jelenlegi irányvonal természetes kísérőjelensége, hogy azokat a régi párttagokat, akik a cári korszakot vagy legalábbis a polgárháborút végigszenvedték, s független, egyéni elgondolásokkal bírnak, egyszerűen kizárják a pártból. Olyan új elemekkel helyettesítik őket, akik mindenekelőtt feltétlen engedelmességükkel tűnnek ki. Ennek az engedelmességnek, amelyet fentről a forradalmi fegyelem nevével illetnek, valójában semmi köze sincs a forradalmi fegyelemhez. Nem ritka az olyan eset, hogy az új kommunistákat azon munkások soraiból választják ki, akik annak idején a cári tekintély iránti legnagyobb alázatossággal tűntek ki. Most egyik napról a másikra a munkásosztály helyi szövetségeinek valamint a közigazgatási intézményeknek a vezető állásaiba fészkelik be magukat. A forradalom legnehezebb pillanataiban behízelgik magukat, élesen ellenséges magatartást tanúsítva a régi munkástagokkal valamint a munkásosztály vezetőivel szemben.
Ez a jelenség még sokkal gyűlöletesebb formát ölt az állami apparátusban, ahol az ember gyakran találkozik az igazi, törekvő szovjettisztviselő tökéletes figurájával. Ünnepi alkalmakkor esküt tesz az októberi forradalomra, az általa vállalt feladat iránti közömbösség jellemzi, teljes egészében valamiféle polgári miliőben él, magánéletében szidja a pártvezetőket, pártgyűléseken pedig ugyanezt az ellenzékkel teszi.
Egy vezető beosztású párttagnak, mindenekelőtt egy párttitkárnak sokkal több joga van, mint funkció nélküli, „alul elhelyezkedő” párttagok százainak. Azt a folyamatot, hogy magát a pártot fokozatosan helyettesíti saját hivatalnoki apparátusa, csak elősegíti Sztálinnak azon elmélete, amely a minden bolsevik számára sérthetetlen lenini elv tagadása, és amely szerint a proletariátus diktatúráját csak a párt diktatúrája tudja megvalósítani.
A pártéletben lévő demokratikus magatartás eltűnése a munkásdemokrácia megszűnését vonja maga után, ami tapasztalható mind a szakszervezetekben, mind a többi párton kívüli tömegszervezetben. (…)
Nem csak az történik, hogy a meggyőzés módszere helyett a kényszer módszerét alkalmazzák, hanem mindennapossá vált a párt megtévesztésének módszere is. Mióta a pártnevelést a hivatalos propaganda szintjére csökkentették, általános tendencia figyelhető meg a párt egyszerű megkerülésére. (…) A párt, apparátusának jelenlegi hibás irányvonala miatt, passzív ellenállásba húzódott vissza. (…)
A párton belül azonban nemcsak a törtetés, a bürokratizmus és a protekcionizmus növekedésének lehetünk szemtanúi, hanem olyan idegen, osztályellenes forrásokból táplálkozó szennyes áramlatoknak a hatását is megfigyelhetjük, mint például az antiszemitizmus. Pusztán a párt fennmaradására való törekvés is azt követeli meg, hogy kíméletlen harcot indítsunk az ilyen mocsokságok ellen. (…)
Ezen tények ellenére elnyomó intézkedéseket kizárólag a baloldaliakkal szemben alkalmaznak. Általános gyakorlattá vált, hogy az ellenzékhez tartozókat helyi gyűléseken mondott beszédeik, éles hangvételük, vagy pusztán azon kísérleteik miatt, hogy Lenin testamentumát felolvassák, a pártból kizárják. A politikai tájékozottság, hozzáértés, sőt, ami még fontosabb, a párt iránti odaadás tekintetében a kizártak gyakran messze fölötte állnak a pártban bennmaradtaknak. Ezek az elvtársak, így hogy pillanatnyilag a párton kívülre kerültek, most megpróbálják eddigi pártos életüket a párt keretein kívül folytatni. Gyakran ezek az elvtársak sokkal hűségesebben, sokkal odaadóbban szolgálják a pártot, mint néhány ottani törtető nyárspolgár, akik nyugodtan maradhattak a pártban. (…)
*
A Központi Bizottságnak lehetővé kell tennie a párt minden tagja számára, hogy tanulmányozhassa mind a párton belüli viták lényegét, mind pedig a pillanatnyi harcok alakulásának módját. Mindezt azáltal kellene megvalósítania, hogy közben a sajtóban, gyűléseken, röpiratokon minden olyan dokumentumot közzétesz, amelyeket mindeddig elrejtett.
Minden elvtársnak és az elvtársak bármely csoportjának lehetőséget kellene nyújtani arra, hogy véleményüket a párt előtt nyilvánosan, a sajtóban, gyűléseken stb. megvédhessék. A különböző nézetek rövid ismertetését (a Központi Bizottság programjavaslatát, helyi szervek, csoportok vagy tagok programjavaslatát stb.) a Pravdában, annak mellékletében, valamint a helyi pártújságokban is legalább két hónappal a XV. Pártkongresszust megelőzően nyilvánosságra kellene hozni.
A vitát tárgyilagosan, és elvtársiasan kellene lebonyolítani, minden személyes támadás és indulat mellőzésével. (…) Az egész pártapparátus döntő többségének olyan gyári munkásokból, haladó párt-kommunistákból kell állniuk, akik mind a párttal, mind a párton kívüli tömegekkel jó viszonyban vannak. Az apparátusnak semmiképpen sem szabad pusztán fizetett hivatalnokokból állnia, tagjainak sorát állandóan munkásokkal kell felújítani. A helyi szervek költségvetését alapvetően a tagok hozzájárulásából kell fedezni. A helyi pártszerveknek meghatározott időközönként beszámolót kell készíteniük tagjaik számára kiadásaikról és bevételeikről. Csökkenteni kell a párt mostani költségvetését, az apparátusnak folyósított összeget. A pártmunka jelentős hányadát ingyenesen elvégezhetnék olyan párttagok, akik számára ipari és egyéb tevékenységeik mellett erre a célra időt biztosítanánk. (…)
Harcolnunk kell a titkárok azon törekvései ellen, hogy személyük leválthatatlan legyen. Meghatározott időtartamokat kell megállapítanunk a titkári és más fontos posztok betöltésére. Könyörtelen harcot kell vívnunk a pillanatnyilag fennálló korrupció ellen, a legtöbb csoportban tapasztalható hanyatlás, protekcionizmus és „burzsoászolidaritás” ellen. (…)
Már a X. Kongresszuson, Lenin irányításával egy sor olyan határozatot fogadtak el, amely a nagyobb egyenlőség szükségességét hangsúlyozta a pártban és a dolgozó tömegek soraiban. A párt már a XII. kongresszuson felhívta a figyelmet arra, hogy a pártmunkások burzsoá elemekkel való érintkezése milyen veszélyeket rejt magában. (…) Az egyenlőtlenség aláássa a demokráciát, a párton belüli korrupció egyik forrása, és a kommunisták tekintélyének megingásához vezet. Tekintettel arra, hogy az eltelt években ez az egyenlőtlenség hallatlan mértékben megnövekedett, ezt a kérdést újra fel kell vetnünk és forradalmárokként meg kell oldanunk.
Mi, az ellenzék, elítélünk minden olyan kísérletet, amely két párt alakítására irányul. A sztálini csoport az, amely miközben arra törekszik, hogy a lenini ellenzéket kiszorítsa a kommunista pártból, a „két-párt-programjáról” beszél. Mi azonban nem akarunk egy újabb pártot létrehozni, hanem csak a „közös” kommunista párt irányvonalának helyreállítására törekszünk. (…)