Két egymást követő folyóiratcikkben, a majdnem-Nobel-díjas-nagy-magyar-közgazdász (a továbbiakban: MNNMK) „a magyarországi reformfolyamat és posztszocialista átalakulás négy olyan jellegzetességet emel ki, amely megszakítás nélkül, a politikai szférában következett rendszerváltást követően is, folyamatosan jellemezte az elmúlt harminc év fejlődését: a lakosság anyagi jólétének prioritása, erős paternalista jóléti állam, a reformfolyamat és átmenet fokozatossága és a politikai nyugalom".1
E sorokból nyilvánvaló módon kiderül, MNNMK írásai lényegében politikai töltetű és politizáló szövegek. Hiszen nem mások, mint a hatalom gyakorlásával kapcsolatos töprengések és főleg állásfoglalások. Emiatt, szerintem, politikai elemzést igényelnek.
Vizsgáljuk meg sorban az MNNMK által elemzett négy jellegzetességet, azután pedig egy-két további politikai meggondolását. Ahol szükséges, sőt kötelező, igyekszem biztosítani a magyar fordítást is, mivel szerzőnk hadilábon áll Magyarországon mindenki által (talán túlságosan is) felfogható szavakkal.
1. Az első idézett jellegzetessége a magyar gazdaságnak „a lakosság anyagi jólétének prioritása". Ez lefordítva magyarra, a következőt jelenti: az egymást követő magyar kormájxyok elsőbbséget biztosítottak a lakosság anyagi jólétének és, hála ennek, MNNMK szerint, Magyarországot „évtizedeken át viszonylagos politikai nyugalom jellemezte" és „nagy súllyal érvényesült a társadalmi-gazdasági biztonság követelménye is". Ez a politika pedig, ha jól értem szerzőnket, kedvezőtlen hatással van Magyarországra.
Nehéz belátnom, miért ez a következtetés politizáló fejtegetéseinek kiindulópontja. Hiszen a legjobb politikai rendszerek és a sok nemes lelkű politikus elsőrendű célja a lakosság jóléte, biztonsága és nyugalma. Vajon mit takarhat a szerző eme politikai álláspontja?
Hasonló okokból kifogásolható a szerző által idézett második jellegzetesség is. MNNMK elítéli az „erős paternalista jóléti államot", amely „vetekszik a legfejlettebb skandináv országokéval". MNNMK-nak joga van ezt erősnek „éreznie". Lehet ez a politikai véleménye, de tudnia kell, hogy mások még a skandináv jólétet is gyengének tarthatják. Elsősorban politikai és nem gazdasági döntés kérdése, hogy egy társadalom hogyan osztja fel az összjövedelmét. (Megjegyezendő, hogy nem értem a „paternalista" szót sem. A lélektan freudi változatában, a szó az apa szerepének a túlburjánzását jelenti és szigorúan megkülönböztetendő az anyáskodástól. MNNMK által szeretett és cikkében látszólag felhasznált „politikai gazdaságtanban" nem szerepel egyik fogalom sem. Tehát a szó mögött megint valami politikai álláspont lenne?)
A harmadik és a negyedik jellegzetesség, „a reformfolyamat és átmenet fokozatossága és a politikai nyugalom", nyilvánvalóan összefüggő jelenség. MNNMK aláhúzza: „Még ha a gazdasági nehézségek súlyosbodtak is, az egymást követő kormányok inkább 'keresztülevickélést' (muddle through) folytattak" a „politikai nyugalom" érdekében. A szerző nem veti fel azt a kérdést, hogy a nehézségek talán elsősorban a reformfolyamatokból és az azt követő úgynevezett átmenetből következtek. A „keresztülevickélések" lényege és célja éppen a reformfolyamat és átmenet keresztülvitele: a piacgazdaságnak álcázott államtalanítás, a jövedelmek és később a vagyonok nagyfokú megkülönböztetése és bizonyos körökre korlátozott magánosítás. Ezen folyamatok keresztülvitelét a „politikai nyugalom" csak elősegíthette, sőt megkönnyíthette a gazdasági és politikai hatalom átvételét.
Szerintem a politikai szélcsendben végrehajtott 1995. március 12-i intézkedések ugyanakkor egy gazdasági államcsínyt jeleztek. Lehetőség volt erre, mivel a reformfolyamatnak új szakaszába érkeztünk, amelynek az a jellegzetessége, hogy a"*kormányon lévő pártok többé nem félnek a néptől. Ez történik, amikor a lélekbúvárok által ismert „paternalizmus", MNNMK szavaival élve, már nem „minősül tabunak" (a néprajzosok által jól ismert babonás vallási tilalomnak). Valószínűleg e csúfnak tartott tabu eltávolításáért, egy Torgyán, egy Thürmer vagy egy Csurka naponként imáiba foglalja mind MNNMK-t, mind egymást követő kormányainkat. Nem értem, miért csodálkozik MNNMK a „kibontakozott nacionalista, antiszemita, a Horthy-rezsimet rehabilitáló megnyilvánulásokon".
2. MNNMK megállapítja: „A magyar gazdaságpolitika a hatvanas évek elejétől kezdve 'fogyasztáspárti' volt. Ez éles szakítás volt a gazdaságpolitika sztálini klasszikus szocialista prioritásaival." Mórickával együtt kérdezhetjük: na és akkor mi van? Ez a politika a fogyasztóknak kedvezett és nem a vagyonosodóknak. De MNNMK szigorú politikai álláspontja nem késik a megállapítással szemben. Az „elhalasztott beruházások", a „külföldi tartozások", a „társadalmi jóléti elkötelezettségek" és az „elhalasztott környezetvédelem" vagy a „végbement környezeti rombolás" stb. stb. együttesen egy össz-"társadalmi adósságot" képez a jövő korosztályaival vagy társadalmával szemben.
Bűnös nép bűnös kormányai! „A jelen kedvéért feláldozták a jövőt." Mint ha MNNMK visszasírná a „sztálini klasszikus szocializmus prioritásait", mármint, édes anyanyelvünkön, a befektetés elsőbbségét, ami a mai magyar helyzetben egy kicsiny réteg vagyonosodását jelentheti. MNNMK megrója a magyar népnél tapasztalható „hedonizmus felé való fordulás erősödését". Mint ha csak nagyrabecsült plébánosomat hallanám, aki mindig hasonló nyelvezettel élt. De vajon célravezető-e MNNMK-nak közgazdából erkölcscsősszé és ez utóbbiból politikussá válása?
Kétségtelen, az „elhalasztott beruházások" és „környezetvédelem" vagy „a végbement környezeti rombolás" a jövő század embereinek hiányzik vagy őket terheli. így van ez már Ádámtól és Évától kezdve. Azóta, hogy az ember két lábra állt (tízezer évvel ezelőtt), de talán már előbb is, állandóan megterheli a jövő emberiségét. Talán ebben rejlik az eredeti bűn kereszt(y)ény tanítása is. Ezért szemrehányható őseinknek már az is, hogy a napjainkban élő emberekkel szemben is jól eladósodtak, és egyáltalán, elősegítették születésünket. Bizonnyal MNNMK-nak van ötlete az adósság hatékony behajtására. Különben, ha bűnösek őseink, bűnösek vagyunk mi is és bűnösek, valószínűleg utódjaink is, mert olyan szüleik voltak, mint bűnös kortársaink: ez már apáról, illetve anyáról fiúra, illetve lányra száll, a végtelenségig. MNNMK írását olvasva a végrehajtónak sok száz éves munkatervre lesz szüksége. Ugyanakkor a mai piacgazdálkodásnak nevezett magyarkodásban szabad-e egyáltalán a terv szót használni?
MNNMK továbbmegy. A „társadalmi adósságba" beleérti a „külföldi tartozásokat" és a „társadalmi jóléti elkötelezettségeket" is. A fogalmak és tények micsoda keverése és kavarása. Vegyük egyiket a másik után. Mi a jelentősége a „külföldi tartozásoknak"? Szerintem nincs másról szó, mint a hetvenes és nyolcvanas évek párt-, bank- és gazdasági (ma még mindig hatalmon lévő) elitje stratégiájának az egyik és súlyos eredményéről. Az elit egyedüli célja a nyitás volt a tőkés Nyugat felé, és ez sikerült. Sőt, ez az elit uralkodó osztállyá vált (ha szabad még egyáltalán ezt a csúf átkos-kincstári szót használnom).
Az osztállyá formálódó elit az eladósodással befolyó összegekből megalapította honi gazdasági tőkéjét. A magánosítások 1980-as évekbeli burkolt avagy hivatalos kezdetétől a jobban tájékozottak nem csodálkoztak a magyarországi felhalmozott pénzek elkápráztató nagyságrendjén. Ez az új osztály 1995. március 12-i jövedelem-átcsoportosítási intézkedéseivel benyújtotta a számlát a magyar nép 75-80%-ának, és egyúttal újra bebizonyította a pénzes Nyugatnak, hogy ki az úr a háznál, illetve ebben a peremjellegű, rosszul fejlesztett közép-kelet-európai országban.
3. Ha nem járna tragikus következményekkel, mulatságos lenne olvasni, hogy MNNMK társadalmi adósságnak nevezi a „társadalmi jóléti elkötelezettségeket", hogy „népszerűsködő gazdaságpolitikáról" cseveg, és hogy Magyarországról mint egy „koraszülött jóléti államról" tart szabadelőadást. Csak politikai huncutsággal lehet ezeket a társadalmi szempontból nagyszerű elkötelezettségeket adósságként vagy népszerűsködésként elemezni. Hiszen ezek az elkötelezettségek a nép egyetértésével születtek. Ez a politika jogot ad a többségnek az alapvető jóléthez. Ezt az állam megvalósítja a jövedelmek jogos újraelosztásával, ami elérhető a gazdagokat „jobban sújtó" adók és tb-hozzájárulások segítségével.
Új törekvéseink vég nélküli anyagi igényeit már az újraelosztás fogalma is zavarja – ténye még inkább. Kész mozgósítani céljai elérése érdekében a Nemzetközi Valutaalapot, a nagy nyugati ipari és pénzügyi csoportok vezetőit, a Világbankot, az EU-t, a világ pénzügyi sajtóját, a baráti nyugati politikusokat vagy közgazdákat stb., akik mindig tündököltek a látszólagos tárgyilagosság és a tudományoskodás mezején. Mindez nem változtat azon a tényen, hogy a közületi jóléti elkötelezettségek nagyságrendje és növekedése egyértelműen egy haladó és korszerű társadalmat jelez.
Nem tudom, MNNMK mire alapítja megállapítását, amely szerint „a jóléti kiadások feltornázása olyan szintre [került], amelyet az adóbevételek nem képesek fedezni". Semmiféle politikai gazdaságtani ismérv sem tiltja kormányainknak, a költségvetés kiegyensúlyozása céljából, a lakosság meggazdagodott 20%-ának növekvő megadóztatását. Ehelyett, gazdaságtalan módon, a közkiadások csökkentését hajtják végre, a kiegyensúlyozott gazdasági fejlődést fékezve. Viszont a sok száz éves politikai gazdaságtant megcsúfolva MNNMK „koraszülött jóléti állam" jelszava a legrosszabb Rákosi-korszakra emlékeztet (amit kitelepítve éltem meg).
A társadalmi jóléttel kapcsolatos visszalépések a nép többségének kárára és a kisebbség előnyére valósultak meg. Jelzik Magyarország latin-amerikanizálódását. Ebben a kérdésben a nyugati országok példája természetesen nem követendő példa, ahol némelykor hasonló fejlődéseket lehet megfigyelni. Habár éppen most sokan írnak az Egyesült Államokban arról, hogy az amerikai lakosság 80%-ának a fogyasztóképessége, az elmúlt 25 év elszegényesedése után, kezd hiányozni a termelés újraindításához. Egyébként marad az Európa-szerte használt gazdasági érv: a mai társadalmi terhek elviselhetetlenek. Itt is, ott is az érv félrevezető. Elég rá emlékeznünk, amikor a nyugati vagy a magyar kormányok megszervezték a „társadalmi jóléti elkötelezettségeket", akkor országaik – Magyarország is – lényegesen szegényebbek voltak, mint ma, és mégis elbírták! Ez a hióbhír, ez a bosszantó rémisztés megint csak egy politikai fortély lenne tehát?
Szép költői kép lehetne MNNMK megállapítása, miszerint „mind nagyobb társadalmi adósságot görgetünk magunk előtt". Ám vajon a politikai valóságban a kijelentés mögött nem szigorúan vett osztályérdekek lappanganak, nem politikai fogások rejtőznek, az imént feltárt érdekek megvalósítása céljából?
4. Politikai szempontból jól érthető módon MNNMK számára ismeretlen egy alapvető gazdasági ismérv és érvelés. Ez az ismérv a jövedelemelosztás kérdése, amely összefügg a vagyon felhalmozásával. Ez utóbbi pedig pontosan szabályozza a tulajdonjog-elosztást, illetve a gazdasági élet természetét. Nincs sem elméleti, sem gyakorlati piac, ami jól működne, ha a vagyon- és a jövedelemkülönbségek nincsenek megszüntetve, vagy legalábbis lényegesen csökkentve. Hiszen az ilyen gazdasági hatalmi különbségek elkerülhetetlen módon meghamisítják a piac eszményi működését és elméleti hatékonyságát. Kis létszámú uralkodó osztály tagjainak váltakozó vetélkedése és összefogása a leghatástalanabb, pazarló gazdaságot fejleszti. Ezt a fajta gazdaságot eddig csak úgy-ahogy és csak a XX. század folyamán sikerült megfékeznie a szakszervezetekkel szövetkező szociáldemokráciának.
Az 1968-as reform következményeként, és a hatékonyság szólamát hangoztatva, az új elit „elfogadtatta" a magyar néppel a keresetek szükségszerű növekvő különbségének az elvét, tarkítva egy kis propagandával, egy kis rászorítással (hiába, volt akkor még párt és rendőrségi fegyelem). Ugyanabban az időben, szerzőnk aláhúzza, „a tervutasítások megszüntetésével az egyik alapvető tulajdonjog, a szabályozás joga számottevő részben átkerült az állami vállalati menedzsment kezébe", amely „ettől kezdve képessé vált saját tulajdonosi érdekei érvényesítésére később, a posztszocialista periódusban is" (az. 1990 utáni időszakban).
1968-tól kezdve alakult ki egy új tulajdonosi réteg, amely óriási pénzforrásokkal rendelkezett, majd később vagyonokat halmozott fel. Ez a folyamat, amint szerzőnk igen bölcs társadalomtudósként aláhúzza, az elit számára „folyamatos és fokozatos átállást jelentett". A nép többségét is hozzászoktatta a tőkés rendszer áldásaihoz. Következésképpen, az 1980-as években, sikeresen „részt vállalhatott" a magánosításban, egyedül vagy a nyugati tőkének bedolgozva. Ezzel magyarázható a tulajdon ingyenes szétosztása helyett a magyar magánosításnál használt úgynevezett „piaci értékesítés" bevezetése. Ez a módszer lett éppen ezen új elit számára a legszerencsésebb megoldás, mivel a széles és szegényedő néptömegek már nem szólhattak bele ügyeibe.
5. MNNMK szerint mégis „Magyarországon a jövedelmeken belül mind inkább csökken a munkával szerzett jövedelmek részaránya". Egy táblázat alapján bemutat egy kettős fejlődést. 1980 és 1992 között, MNNMK szavaival élve, „piacból", illetve „munkából származó jövedelmek" erősen csökkentek, és a társadalmi jövedelmek megnőttek, de a kettő együttvéve apadt a lakosság összjövedelmében. Ebből a kettős fejlődésből kiindulva MNNMK megfelelőnek tartja az 1995 márciusa utáni kormány határozatait, amelyek továbbra is elősegítik „a reálbérek^, és a jóléti kiadások csökkentését". Az olvasó már valószínűleg megérti, miért nincs szó MNNMK-nál a tulajdonosi tőkés jövedelmekről, amelyek ugyanebben az időszakban majd a semmiből lényeges mértékben nőttek a lakosság összjövedelme hányadaként.
Szerzőnk három fontos szempontot is elfelejt aláhúzni:
- a tőkés jövedelmek élvezőinek száma csekély (egy vagy két százaléka az összlakosságnak), szemben a munkából élők millióival;
- a „társadalmi jóléti jövedelmek" szintén munkából származnak, hála tb-hozzájárulás fizetésének; a „piacról" csak a falusi kofáknak jön be jövedelme;
- milyen az egyénekre vagy családokra szóló jövedelmek elosztása. A jövedelemelosztás tanulmányozása különlegesen tanulságos lehet ott, ahol szakadék választja el a felső százezreket az alsó millióktól, és ha például tudja az ember a magyarországi bankigazgató és egy mérnök fizetése közötti különbséget (ne is beszéljünk a takarítókról vagy tanárokról). Ha az egyik 50-60 milliót keres évenként, akkor a másik átlagosan 1 vagy 2, azaz egy vagy két milliót. Ezt a különbséget nem támasztja alá semmiféle termelékenységi/jövedelmezőségi eltérés. Még akkor sem, ha hiábavalóan feltételezzük, hogy a közgazdászok képessek egyértelműen egyedi jövedelmezőséget mérni teljesen önkényes feltételezések nélkül.
Ilyen körülmények között a magyar úgynevezett piacgazdaság csak úgy működhet, ahogy működik, tehát rossz hatékonysággal: egyrészt tíz éve tartó magas áremelkedésekkel, melyek biztosítják a valós bérjövedelmek folyamatos csorbítását és a vállalati hasznok tartósságát, másrészt lényeges munkanélküliséggel, ami fenntartja a „bérfegyelmet", illetve a dolgozók nem önként vállalt szerénységét, a vállalati hasznosság növelésére. MNNMK-nak a Hyde Park sarkához méltó beszéde bátran állítja, hogy „inflációt (magyarul áremelkedést) gerjeszt a bérek fellazítása". Holott tudnia kell, hogy az egy dolgozóra eső magyar valós bér 1982 óta csökkent, miközben a termelékenység tovább nőtt. Nem említi: hol a sokat ígérgetett jólét, a lakosság többségének a jóléte, amelyről annyit hallottunk a Grósz-, a Németh-, az Antall- és a Horn-kormányoktól? MNNMK-tól nem várhatunk ezekre a kérdésekre választ, mivel mélyen egyetértett és egyetért az 1968-as gazdasági reform céljaival, a magyar elit által bevezetett piackodó gazdálkodással.
6. Az 1995. márciusi intézkedésekkel kapcsolatosan MNNMK felveti a politikailag jogos kérdést: „Szabad-e egy reformot keresztülerőltetni, ha a lakosság igen nagy része ellenzi?" Számára a válasz igenlő, „de csak több feltétel szigorú megtartása esetén: …A kormány a legnagyobb lelkiismeretességgel meggyőződött arról, hogy nincs más alternatíva" (magyarul nincs választás két lehetőség között), „köteles megmaradni az alkotmányos demokratikus jogrend keretei között" és „őszinte elhatározása, hogy feltétel nélkül alá fogja magát vetni a legközelebbi választáson a lakosság ítéletének". Tehát a szerző szeme előtt egy felvilágosult és alkotmányos uralkodó példaképe lebeg.
Az olvasó, sőt a nép vagy a nemzet őszintén örülhet, hogy MNNMK szerint nem kell szükségszerűen elviselni egy parancsuralmi rendszert – az amúgy is társadalomellenes gazdasági intézkedések után. Kétségei ott születnek, amikor nem látja tisztán, hogy ki fogja meghatározni a kormány „lelkiismereti" állapotát és a demokratikus elhatározáshoz való hajlamát. Gyóntatóm hivatkozik gyakran lelkiismeretemre és komoly elhatározásomra. MNNMK talán rábízná országunk sorsát és kormányunk megítélését? Szintén talányosnak tűnik az olvasónak MNNMK hallgatása egy fontos kérdésben. Nem említi feltételei között az intézkedések megbízhatóságát, valószínű hathatósságát. Hiszen a nép nagy többségének érdekében kell történnie, mivel ő a szenvedő-fél, és ez az érdekeltség bizonyítandó. Sajnos, MNNMK jól tudja ez bizonyíthatatlan, sőt az elmúlt korszak magyar gazdasági tapasztalatai is ezellen szólnak. Eddig az elmúlt majd két évtized intézkedéseinek igazi haszonélvezője csak egy elenyésző kisebbség.
7. Befejezésül még néhány megjegyzés. Szerintem MNNMK több olvasóra találna, ha politizálásában kevesebb idegen szót használna. Szövegében van olyan oldal, ahol a megértés hátrányára 10-20 idegen szót találtam. Rosszakaratú feltételezés lenne részemről azt hinni, hogy kerüli a szélesebb olvasóközönséget, mely megértené politikai álláspontjait. Önmagában a kevéssé érthető vagy félreérthető, de elbűvölő idegen szavakkal való vagdalkozás nem tűnhet-e politikai jellegűnek, az olvasók szerző általi megtévesztésének?
Különleges, de MNNMK figyelmét elkerülte, hogy az 1956-os magyar forradalom előtt már 1953-ban Kelet-Németországban „fegyveres felkelés tört ki a fennálló politikai rend és a szovjet megszállás ellen". Talán, mert ezt munkások kezdeményezték, ez nem számít? Ugyanakkor a forradalom következményei között nem említi, hogy az események közben és után, közel kétszázezer magyar 'kitámolygott' Magyarországról (magamat is beleértve), és ez a tény nem volt hatás nélkül a magyar gazdasági fejlődésre.
Végül MNNMK posztszocialista időszaknak nevezi az 1990 utáni időket. Számomra ez roppant mulatságos akkor, amikor nem is olyan régen a választók döntő többsége a Magyar Szocialista Pártot a Parlamentbe küldte. Akarva,.akaratlanul a szerző ezzel is jelez valamit. De erre sincs magyarázatom, hiszen már negyven éve nem élek Magyarországon.
Jegyzet
1 A szerzőt, kiváló közgazdaként, Kornai Jánosnak hívják. Az idézett két cikk a Közgazdasági Szemle 1995. decemberi és 1996. januári számaiban látott napvilágot „Négy jellegzetesség, a magyar fejlődés politikai gazdaságtani megközelítésben" címmel. Ezekből a cikkekből származik a macskaköröm között idézett összes mondat vagy mondatrész.