E tanulmány célja, hogy a kelet-közép-európai függőség elméletének felvázolásával és a Magyarország külkapcsolatainak szerkezetében a háború óta bekövetkezett átalakulások (egyes elemeinek) vizsgálatával – legalábbis néhány szempontból – hozzájáruljon azoknak a nagyarányú társadalmi változásoknak a megfogalmazásához, amelyek ezekben a társadalmakban előbb a félperifériás államszocializmus idején, majd az attól való eltávolodás során végbementek. Érvelésem alapvető menete a következő lesz:
- a háború utáni államszocialista Kelet-Közép-Európának a világgazdaságban elfoglalt helyzetét a kettős függőség fogalmával ragadhatjuk meg;
- a kettős függőség birodalmi és piaci összetevői közötti viszony alapján a kelet-közép-európai államszocializmus három alperiódusa különböztethető meg;
- a külső kötődések szerkezetében lejátszódott változások döntő módon befolyásolták a különböző függő rezsimek létrejöttét és fennmaradását;
- az első, ill. második gazdaság ellentétpárja, valamint a formális, ül. informális kapcsolatok közötti distinkció egyaránt hasznos eszköze a különböző elrendeződésű külső kötődések irányultság és intenzitás alapján való megkülönböztetésének; végül
- Magyarország formális külső kötődéseinek átrendeződése jelenleg főként a világrendszer centruma (elsősorban Nyugat-Közép-Európa) felé mutat, miközben informális kapcsolatainak társadalomföldrajzi eloszlása egyenletesebb (beleértve a többi kelet-közép-európai országokkal való korlátozott mértékű „horizontális" integrációt is).
A Kelet-Közép-Európa külső kötődéseiben végbemenő átalakulások elemzése szükséges és időszerű, mert a függőségi viszonyok struktúrájáról alkotott világos konceptuális kép nélkülözhetetlen a régióban jelenleg végbemenő átmenet megértéséhez. A kelet-közép-európai társadalmak államszocializmus utáni átalakulása nem légüres térben megy végbe: a külső függőség öröksége drámai módon szűkíti az e társadalmak számára elérhető alternatívák körét. Ugyanakkor Kelet-Közép-Európának külső környezetével való szoros összekapcsolódása maga után vonja, hogy ezek az átalakulások döntő hatással lesznek az európai integrációra, a kelet-nyugati kapcsolatokra és a világgazdaság szerkezetére is. A kelet-közép-európai államszocializmussal foglalkozó tudományos munkák jelentős része teljesen elsiklik a külső függőségi viszonyok problémája fölött. Másfelől viszont a Kelet-Közép-Európa külső függőségével foglalkozó eddigi tudományos művek értékét nagymértékben csökkenti, hogy a külső függőség politikai vagy gazdasági összetevőjének a jelentőségét figyelmen kívül hagyják vagy alábecsülik, illetve hogy Nyugat-vagy Dél-Európában, netán Latin-Amerikában kifejlesztett elméleti modelleket erőltetnek rá Közép-Kelet-Európatörténelmére anélkül, hogy a régió sajátos történelmi tapasztalatait különösebben tekintetbe vennék.1 E tanulmány olyan megközelítést javasol, amelynek révén a függőségelmélet nyelve kibővíthető úgy, hogy az államszocialista Kelet-Közép-Európa II. világháború utáni tapasztalatai is hozzáférhetővé váljanak számára.
Kettős függőség
Az elmúlt körülbelül 45 év során a kelet-közép-európai társadalmak a külső függőség egyedülálló rendszerében léteztek. Ennek az új rendszernek a kialakulása a Szovjetunió ezen államok területén elért katonai sikereinek következménye volt. A II. világháború végén a Szovjetunió államszocialista entitás volt – azaz olyan társadalom, ahol a termelőeszközök közvetlen-személyi magántulajdonát a tőke-munka viszony fölötti etatisztikus-bürokratikus kontroll váltotta fel. E tulajdonformát a tulajdonosok mint osztály eltávolítása és az államnak a magántulajdonosi viszonyok így szabaddá vált .üres terébe" való benyomulása hozta létre.2 Az államszocialista tulajdonrendszer lényege az volt, hogy az állam szabaddá teszi, megszállja és ezzel részlegesen megőrzi a magántulajdoni viszonyoknak a korábbi társadalomban betöltött helyét.
Ez az államszocialista entitás a törvényesen védett, közvetlen, személyes magántulajdonon alapuló és a piaci mechanizmus által koordinált világgazdaságba ágyazódva működött, ugyanakkor a tulajdonviszonyok megváltoztatása útján inkompatibilis minőséget hozott létre.3 Következésképpen a háború utáni Szovjetunió és a világgazdaság centrumának hegemonikus helyzetben lévő szereplői közötti viszonyt a könyörtelen versengés és az antagonisztikus együttműködés egyfajta kombinációja jellemezte.4
Az államszocialista kormányzási formalétrehozása Kelet-Közép-Európában – a „szocializmus egy országban" helyzetéből a „szocializmus egy tömbben" status quojára való átmenet – ennek a háború utáni sajátos viszonynak a következménye volt. A függőségek rendszere, melynek Európa szovjet ellenőrzés alá került felének társadalmai alárendelődtek, közvetlenül ezt az ellentmondásos viszonyt fejezte ki. Az ellentmondás abból a tényből származott, hogy a helyi uralkodó hatalom grandiózus, jóllehet hiábavaló kísérletet jelentett egy politikailag integrált és a világpiacba beágyazott államszocialista világbirodalom megteremtésére.
Az államszocialista blokk létrehozása radikálisan átrajzolta az ezen társadalmakat a világrendszerhez fűző kapcsolatok hálóját. Ez az új háló fogalmi szempontból sokkal bonyolultabb volt, mint a többi centrumon kívüli régió kapcsolatainak a rendszere. Kelet-Közép-Európa bekebelezésének módja a régió egész államszocialista periódusán át a „kettős identitás" képzetével ragadható meg. Strukturális terminusokban kifejezve a kelet-közép-európai államszocialista államok helye a világrendszerben fogalmilag úgy írható le, minikét alkotóelem keveréke: (1) egy birodalmi központtól való részlegesen kiépített – így „tökéletlen" – elsődlegesen politikai jellegű függés, amelyet katonai eszközökkel hoztak létre és tartottak fenn, és (2) egy ezzel bonyolult módokon összefonódó, lényegében gazdasági függés a világgazdaság centrumának tőkéscsoportjaitól és államaitól.
E tézis kiterjeszthető minden, a Szovjetunió létrejötte után államszocialista átalakuláson átment társadalomra: a világgazdaságba való beépülésük differentia specificáját a világ két különböző csoportjától való külső függőség politikai és gazdasági aspektusainak párhuzamos jelenléte és folyamatos egymásra hatása jelentette. Ami itt egyedülálló, az nem a politikai és gazdasági elemek összefonódása önmagában – ez nyilvánvalóan jelen van a külső függőség minden más formájánál is – hanem az a körülmény, hogy ez a két elem nemcsak az elemzés szintjén, hanem empirikusan, történelmi alakzatként is elkülönül egymástól. Kelet-Közép-Európa tapasztalata azt látszik igazolni, hogy a függőség politikai és gazdasági összetevői mindaddig a szereplők két elkülönült csoportjához köthetőek, míg a két pólus közötti viszonyt a katonai antagonizmus zárt rendszere jellemzi. Ennek eredményeként Kelet-Közép-Európa függőségi tapasztalata jelentős, minőségi szempontokból különbözik más félperifériák tapasztalataitól.5
A kettős függőség periodizálása
A kelet-közép-európai államszocializmus történetének korszakokra bontását is a kettős függőség birodalmi-politikai és piaci-gazdasági összetevői közötti viszonyra alapozhatjuk. Az államszocializmus első – általában sztálinizmusnak nevezett – korszaka Kelet-Közép-Európában a 40-es évek végén azzal kezdődött, hogy a kommunista pártok gyakorlatilag saját kezükbe vették az állami politika irányítását. A kettős függőség sztálinista formáját a birodalmi-politikai összetevő túlnyomó dominanciája jellemezte. A sztálinista időszak totalisztikus etatizmusa megteremtette azt, amit Jan Gross (1988) „mindenbe belerondító államnak" nevezett, amelynek hatalma abból ered, hogy biztosítani tudja, hogy semmi sem történhet hatáskörén kívül. A helyi állam hatalma a birodalmi elképzelés szolgálatában álló „helytartói" bürokráciaként működött. A félperiferiális sztálinizmus megteremtette a kívülről legitimált államnak, a birodalmi központ csatlósának modelljét, amelyre a jelen szerző egy másik munkájában (Böröcz, 1992) a politikai-birodalmi blokkot átszövő külső függőségi struktúrák heurisztikus-összehasonlító elemzésének céljából a „komprádor állam"elnevezést javasolta.
A sztálinizmust követő, többek által kádárizmusnak nevezett periódusban a kettős függőség két összetevője egyfajta kényes egyensúlyba került egymással. Miután Magyarország birodalomellenes forradalmát elfojtották, a birodalom uralkodó államának a közvetlen vezérlésre való igénye az egész államszocialista blokkban lényegesen csökkent. Az 1960-as évekre ugyanakkor újból megjelentek a tőkés centrumtól való közvetlen függés bizonyos formái, különösen a fejlettebb technológiától való függés és a centrum hitelezőitől felvett állami kölcsönök formájában. E berendezkedés meglehetősen kifinomult kompromisszumot jelentett, amelynek stabilitását mint egymást kölcsönösen kiegészítő megoldások eredményét foghatjuk fel. A viszonylag mérsékelt, de mégis kétségkívül kiterjedt politikai elnyomás jól megfelelt a hitelezők által az adós ország belső stabilitása iránt támasztott igénynek, miközben a keményvaluta-infúziók hozzájárultak a nyugodt politikai klíma fenntartásához.
A kelet-közép-európai államszocializmus harmadik – hanyatló – korszakában a 80-as évek végén a függőség két komponensének egyensúlya tovább módosult a gazdasági függőség javára, a birodalmi kötődés lazulásával a centrum vonzása megerősödött. Az államszocializmus utáni átmenetnek kevés köze volt a kelet-közép-európai társadalmak endogén fejlődéséhez: ezt a folyamatot olyan külső folyamatok dinamikája hozta mozgásba és befolyásolta, minta szovjet birodalom belső összeomlása, az Egyesűit Államok világgazdasági hegemóniájának hanyatlása és a tőke-állam viszony átstrukturálódása az Európai Közösségben. Az államszocializmus „kohli" periódusa az államszocialista irányítási mechanizmusokat – megint csak a hatalmi tényezők két különböző csoportjától való gazdasági és politikai függés egyfajta kombinációját – használta fel arra, hogy lerombolja a birodalmi komponenst és helyreállítsa a régióban a centrumtól való függőség „hamisítatlan", a függőségelméleti irodalom kézikönyveinek megfelelő formáját A függőség mindkét vonalán végbemenő átalakulás dinamikájának sikeres koordinálása volt az a külső feltétel, mely biztosította az államszocializmusból való kihátrálás békés jellegét.
Kötődések, formális és informális szektorok, első és második gazdaság
A „kötődés" (linkage) szót legalább két, egymással távolról rokon, de mégis jól megkülönböztethető módon használják a függőséggel kapcsolatos tudományos vizsgálódásokban és általában a makro-komparatív társadalomtudományokban. Albert O. Hirschman (1977) „általános kötődéselmélete" a gazdasági növekedésre összpontosító, meglehetősen leszűkítő fogalmi alapra támaszkodik. Az ő számára a „kötődésekkel kapcsolatos hatások" a gazdaságban egy-egy új iparág vagy ágazat megjelenése által előidézett nettó többletberuházást jelentik.6 Egy sokkal szélesebb körben elterjedt és jóval lazább, metaforikusjellegű szóhasználat „kötődésnek" tekinti az emberek, áruk, pénz és információk érintkezéseinek és áramlásainak viszonylag stabil, intézményesült és strukturált együttesét.
Ez utóbbi használatnak a határokon keresztülnyúló, azaz „külső'' kötődéseket jelölő változatát fogjuk itt alkalmazni.7 Formálisan szólva: az így felfogott külső kapcsolatok létezése a külső függőség elemi strukturális feltétele.
Az alábbi érvelés céljából hasznos lesz meghatároznunk két további fogalompárt. A gazdaságszociológiában a formális és informális szektor szembeállítását arra használjuk, hogy a szabályozott kapitalizmus viszonyai között megkülönböztessük egymástól az állami ellenőrzés, szabályozás vagy adóztatás mellett, illetve az ezek megkerülésével végzett gazdasági tevékenységeket. Az első gazdaság-második gazdaság fogalompárt viszont Gábor R. István vezette be, és az utolsó tíz évben széles körben használták arra, hogy megkülönböztessék az államszocialista gazdaságok két alapvető szektorát aszerint, hogy az adott jövedelemtermelő tevékenységet a tervezett és/vagy állami tulajdonban lévő és államilag ellenőrzött módon-vagyis „első'' szektoron belül-avagy azon kívül végzik. A két fogalompár közötti viszony magával hozza, hogy az államszocializmusból az államilag szabályozott kapitalizmusba való bármilyen átalakulás egyszersmind nagyarányú átmenetet jelez az első és a második gazdaság ellentététől a formális és az informális szektor szembenállásához. A „kohlizmus" fenti meghatározása, az államszocialista projektum felszámolása és az „egyszerű" félperiferiális függőség helyreállítása pontosan ezt az átmenetet mutatja.8
A formális-informális szektor és az első-második gazdaság fogalom-párjainak nincs semmiféle olyan belső sajátossága, amely elemzésük érvényét az egyes államokon belüli viszonyokra korlátozná Az új amerikai institucionalista gazdaságszociológia már próbálkozott is azzal, hogy a határokat átszelő érintkezések és áramlások társadalmi-gazdasági specifikumait formális-informális ellentétpár segítségével ragadja meg. Gondolatmenetünk során a formális külső kötődések kifejezés azokra a határokon átívelő stabil kapcsolatokra és folyamatokra vonatkozik, amelyeket az állam nyilvántart, szabályoz és adóztat (azaz, ez esetben, megvámol). Az informális külső kötődések fogalma azokat a kapitalista államok határain át zajló érintkezéseket és áramlásokat jelenti, melyek kívül esnek az állami ellenőrzés, szabályozás és az államilag kirótt kötelezettségek hatókörén. Az első gazdaság külső kötődései azok, amelyek az államszocialista gazdaság „tervezett" (azaz állami tulajdonban lévő) szférájában jelennek meg, míg a „második gazdaság külső kötődései" azok, amelyek az államszocializmusban az állami szférán kívül mennek végbe.
Magyarország külső kötődései
Kapcsolatok a sztálinizmus alatt
A birodalmi hatalom sztálinista rendszerének lényege a termelőeszközök államosítása volt, ami maga után vonta magának a formális-informális ellentétpárnak (a közvetlen-személyes tulajdonlás eltörlése révén való) felszámolását, valamint az izolacionizmust, azaz az összes külső kötésnek az állam közvetlen-totális kontrollja alá vetését. (Az izolacionizmus alapja az államosítás kiterjesztése a külső kötődések területére.) A külső kapcsolatok manipulálása az államszocializmus sztálinista verziójának egyik alaptétele és működésének logikai feltétele volt.
Az összes, a határokon át zajló kapcsolat és folyamat államosítása birodalmi erőfeszítést jelentett arra, hogy a kelet-közép-európai államok kapcsolatrendszerét kétféle értelemben is átszervezzék: a) egyfelől elvágjanak minden korábbi szálat a világgazdaság nemszocialista részéhez és b) hogy megszüntessék a régió társadalmainak egymáshoz fűződő „horizontális" kapcsolatait, birodalmi közvetítéssel váltva fel azokat. Ennek ered menyeként Kelet-Közép-Európát erőszakosan leválasztották függőségének történelmi fókuszáról (azaz Nyugat-Közép-Európáról, ezen belül különösen Németországról és Ausztriáról). Időközben a régión belüli, organikusan kialakult szimbiotikus kapcsolatokat – melyeket már amúgy is megrendített a két világháború és a nagy gazdasági világválság -szintén szétrombolták, amikor a régió gazdaságait alávetették a sztálinizmus projektumának. A cél lényegében az volt, hogy a régió valamennyi államszocialista társadalma külső kötéseinek struktúráját egyetlen birodalmi központ felé irányítsák.9 A sztálinista időszak szélsőséges izolacionizmusa a külső kötődések összes „második-gazdaság"-beli típusát értelemszerűen illegálisnak nyilvánította. A sztálinizmus e vonatkozásban tehát nem volt más, mint egy óriási birodalmi erőfeszítés minden, a határokon átívelő kapcsolat és folyamat államosítására, illetve betiltására.
Külső kötődések a Kádár-korszakban
A Kádár-rendszert Magyarország külső kötődés-struktúrájának nagyarányú átalakulása jellemezte. A korábbi rendszer által a határokon keresztüli érintkezésekre és áramlásokra vonatkozóan bevezetett szigorú korlátozások fellazítása egyik alapvető elemévé vált a korszak puha, a lakossággal „összekacsintó" diktatúrájának. A kádári kompromisszum azonban semmiképpen sem jelentette a külső kötések korlátozásának teljes feladását.
A külső kötődések új rendszere konfliktusokon, és a „kádárizmus" egész időszaka alatt bevezetett fokozatos, gyakran habozó és felemás reformokon keresztül alakult ki.
A külső kötődések sztálinista rendszeréből a „kádárizmusba" való átmenet a következő három fő elem kombinálódásaként foglalható össze:
- Az állam saját külkapcsolatainak részleges reorientációja.
- Az első gazdaság óvatos megnyitása a világpiac európai centrumával és a többi kelet-közép-európai államszocialista állammal való horizontális kapcsolatok felé, és
- A korai második gazdaságban kialakult hallgatólagos politikai-gazdasági engedmények fokozatos kiterjesztése a külső kötődésekre is.
Először az állam saját kapcsolatai rendeződtek át. A helyi államszervezet működésének napról-napra való birodalmi irányítása átadta a helyét az ellenőrzés hatékonyabb, „stratégiai"rendszerének. A megszálló katonai erő visszafogott magatartást vett föl, a külföldi politikai tanácsadók tevékenysége az átfogó politikai kérdések eldöntésének és a vezető személyiségek kijelölésének területére szőrűit vissza. Időközben újból létrejöttek az állam kétoldalú gazdasági kapcsolatai a szomszédos kis csatlósállamokkal. Végül, és ez nagyon jelentós körülmény volt, a korai 1970-es évek reálpolitikájának és az enyhülésnek az általános atmoszférája a kádárista államot hatalmas összegű, elsősorban magánhitelezőktől származó kölcsönökhöz juttatta; 1970 és 1979 között a magyar állam adósságállománya háromévenként megduplázódott, és 1987-re elérte a 17,7 milliárd dolláros szintet (Világgazdaság, 1989, a Magyar Nemzeti Bank jelentése). Lényegében a centrumországok tőkéje „valorizálta" a magyar munkaerőt a szocialista államnak a Kádár-korszakban adott kölcsönökkel.
A magyar első gazdaság érintkezése a centrumországok gazdaságának formális szektorával növekvő kereskedelemhez vezetett mind a beruházási javak, mind pedig a fogyasztási cikkek terén. A hagyományosan kelendő magyar termékek újra megjelentek a nyugat-európai piacokon, és a magyar első gazdaság egyes szereplői képesek voltak magukat az ilyen bevételekből modernizálni. A magyar gazdaság a világ nem államszocialista részével való kereskedelem felé orientálódott. A keményvalutában lebonyolított üzletek részesedése Magyarország teljes külkereskedelmében 1960-as mélypontjáról (30%-os arány az importon, 29%-os az exporton belül) 1970-re38 és39%-ra, 1980-ra50és 57%-ra és 1988-ra57, illetve 58%-ra emelkedett. (A KSH számításai, 1965, 1970, 1975, 1980 és 1989a.) 1990-ben a keményvalutában lebonyolított tranzakciók részesedése mind az exportban, mind pedig az importban 70%-ra kúszott fel (Heti Világgazdaság, 1991). A nem konvertibilis valutában folyó külkereskedelmet 1991. január 1-jén szüntették meg.
A munkaerő migrációja is megindult a határokon keresztül, különösen Magyarországról a Német Demokratikus Köztársaságba, illetve Lengyelországból, Vietnamból, valamint Kubából Magyarországra (az érintett országok állami és pártszerveinek irányítása és szigorú felügyelete alatt). Magyar munkásokat azért küldtek Kelet-Németországba, hogy ezzel enyhítsék a magyar ipari munkaerőpiac strukturális feszültségeit, egyszersmind biztosítva a magyar munkaerőnek a fejlettebb kelet-német iparban való továbbképzését. Az ezzel kapcsolatos kétoldalú állami megállapodást 1967 májusában írtákalá.10 E munkaerő-szállítások kétéves szerződéseken alapultak, és 1972-73-ban érték el csúcspontjukat, amikor összesen 12 ezer magyar dolgozott külföldön (KSH, 1975b; 1989), legtöbbjük a NDK-ban
(Hölczl és Szakács, 1989). Ez a szám 1981-re 4.000-re esett vissza (KSH, 1989). A magyar munkaerő állami megállapodás által szabályozott Kelet-Németországba áramlása 1983 végén szűnt meg. Az eme megállapodás keretében az NDK-ban dolgozott összes magyarok száma kb. 40.000-re becsülhető.
A lengyel munkaerő – különösen bányászok és építőmunkások – Magyarországon való elhelyezéséről külkereskedelmi egyezmény keretében állapodtak meg, amelynek révén Lengyelország halmozódó magyar adósságát törleszthette a szakképzett munkaerő közvetlen exportjával. (Még a Magyar Építőipari és Városfejlesztési Minisztérium épületét is lengyel munkások renoválták.) 1985-ben a Magyarországon dolgozó lengyel vendégmunkások száma elérte a 8.000-es számot. 1991-re ez a szám 3.000-re csökkent.
A Kubával és Vietnammal kötött megállapodások, amelyeket képzésre és technológiaátadásra vonatkozó intézkedésekkel kombináltak, hasonló jellegűek voltak, mint a magyar-kelet-német megállapodás. 1985 és 1987 vége között összesen 3.200 kubai vendégmunkás érkezett Magyarországra, négyéves munkára, elsősorban a textiliparban. A vietnami munkásokat is főleg a textiliparban alkalmazták.
A lengyel vendégmunkásokat gyakran jobban fizették magyar kollégáiknál: egyes esetekben ugyanazoknak a feladatoknak ugyanazzal az intenzitással való végzéséért négyszer olyan magas órabéreket fizettek a lengyeleknek, mint a megfelelő magyar munkásoknak (Hölczl-Szakács), úgyhogy szükségképpen kialakult egy sor üzemi bérkonfliktus, amelyeket tovább súlyosbítottak a különböző határokon keresztüli szakszervezeti konfliktusok. A lengyel szakszervezet, a Szolidaritás jelenléte tovább bonyolította a dolgokat. Hölczl és Szakács (1989) három vállalatról közöl adatokat, melyek azt mutatják, hogy-ellentétben a lengyelekkel – a kubai és vietnami tanoncokat és munkaerőt magyar kollégáikkal egyenlően vagy rosszabbul fizették. Munka- és életfeltételeik szintén rosszabbak voltak.
A Magyarországról a centrumországok munkaerőpiacára irányuló, nem az állam által közvetített munkaerő-áramlás viszonylag jelentéktelen volt, ami a kádárista utazási szabályozás .rövid tartózkodás vagy nincs visszatérés" elvének tulajdonítható: hogy hosszabb időt tölthessen külföldön, a magyar dolgozónak disszidálnia kellett.11 Az egyetlen említésre méltó kivétel ez alól az 1980-as évek elején aláírt magyar-nyugat-német kormányközi egyezmény volt, mely szerint maximum 2.500 magyar munkásnak lehetővé tették, hogy Nyugat-Németországban dolgozhasson.
(Ez a kvóta 1990-ben 5.000-re, 1991-ben pedig 10.000-re emelkedett.) Lényegében ez a megállapodás csak a német és magyar cégek alvállalkozási szerződései révén végzett munkát tette lehetővé: a munkást továbbra is a magyar cég alkalmazta és fizette. A Nyugat-Németországban való közvetlen, magyar cég részvétele nélküli munkavállalás nem tartozott bele ebbe a megállapodásba, és 1990. elejéig a magyar jog szerint formailag illegálisvolt.
A pihenést szolgáló utazás korlátozott lehetőségének a külföldi legális munkába állásra vonatkozó állami tilalommal való kombinálása kizárta a Magyarországra való visszatérést mindaddig, amíg a disszidens új állampolgárságot nem szerzett. Ez az ár elég magas volt ahhoz, hogy a potenciális spontán külföldi munkavállalók nagy részét eltántorítsa szándékától, úgyhogy viszonylag kevés magyar folyamodott ehhez a megoldáshoz.
Az 1980-as évek elejére Magyarország vált a világon a legnagyobb egy főre eső turistaforgalmat lebonyolító államszocialista országgá, mind turista érkezések, mind pedig a turisták által Magyarországon töltött éjszakák számát tekintve. Magyarország turizmusa meghaladta a nem államszocialista Európa átlagát.12 1988-ban a Magyarországra érkezett külföldiek száma elérte a 17,9 milliót, ami fejenként kb. 1,7 turistaérkezésnek felel meg.
A növekvő számú külföldi látogatónak és különösen a keményvalutával fizető turistáknak a megjelenése – jegyezzük meg, hogy a konvertibilis valutabevételek 1988-ban az összes, turizmusból származó nyilvántartott jövedelem kétharmadát tették ki (KSH, 1990) – jelentős lökést adott a magyar „második gazdaságnak", különösen a szállást, élelmet, orvosi ellátást és más hasonló szolgáltatásokat nyújtó szektorokban. Azok a magyar fogorvosok, kozmetikusok és fodrászok például, akik az osztrák, nyugat-német, vagy amerikai látogatók kiszolgálására specializálódtak, a centrumországokbeli informális fogyasztási szektor és a félperiferiális Magyarországon kialakult államszocialista második gazdaság kombinálásának kreatív útját fedezték fel. A hetvenes évek közepére az ország idegenforgalmi szálláskapacitásának jóval több, mint a felét „fizetővendéglátók" tették ki. E minivállalkozások rendes körülmények között nem kereskedelmi alapon használt, gyakran erősen támogatott áron az államtól bérelt lakóegységek bérbeadására szakosodtak. 1989-ben nagyon mérsékelt becslés szerint az idegenforgalmi szektor nem állami tulajdont képező, nem tervezett, az állam által semmilyen formában nem ellenőrzött része adta a teljes helyiség-kapacitás 68,55%-át, amelyből 48,95 % sohasem tartozott semmiféle nyilvántartás, szabályozás vagy adóztatás alá (Népszabadság 1991). Becslések szerint az ország turizmussal kapcsolatos jövedelmének legalább kétharmada az állami szektoron kívül keletkezett, úgyhogy a jövedelmek sohasem kerültek be az első gazdaság pénzügyi csatornáiba (Népszabadság, 1991). Az állami tulajdonban lévő nagy szállodahálózatoknak és más, a turizmussal kapcsolatos szolgáltató vállalatoknak – ezek gyakran multinacionális cégekkel együtt létrehozott vegyes cégek voltak, vagy ilyen szerződéses kapcsolatláncok végén helyezkedtek el – majdnem teljes monopóliumuk volt a turizmus piacának viszonylag kicsiny 4 és 5 csillagos felső szektorában. Időközben az alacsonyabb kategóriájú idegenforgalmi szolgáltatások, amelyek összehasonlíthatatlanul nagyobb fizetőképes keresletnek örvendtek a nyugat-közép-európai és kelet-közép-európai, illetve a magyar turisták között-szinte teljesen kívül kerültek az állami tulajdon, tervezés és irányítás struktúráin.13 Ezalatt egy ellentétes folyamat is zajlott: a magyarok hatalmas „bevásárló kiruccanásai" Bécsbe a magyar második gazdaságból származó valutajövedelmeket áramoltatták vissza az osztrák gazdaság formális és informális szektoraiba. Magyarország második gazdaság típusú, a turizmushoz kapcsolódó külső kapcsolatainak beszámítása nélkül lehetetlen lenne megmagyarázni, honnét származott a magyar turisták vásárlóereje a bécsi kereskedelmi szektorban.
A magyar látogatók körében ennek az áradatnak a tetőpontján készített felmérésünk eredményei azt jelzik, hogy a bevásárlóknak csaknem afelé nem éjszakázott Ausztriában (ez közvetve jelzi, hogy a rövid bevásárlóutak voltak a jellemzőek), és több mint 80%-ukabevásárlástjelörte meg utazása elsődleges céljaként. A magyar válaszadóknak több mint a fele legalább negyedszer járt Ausztriában az adatfelvétel idején. Ez annál is inkább figyelemre méltó, mivel a gyakori magyar Bécsbe látogatók átlagos összjövedelme kevesebb mint havi 160 dollár volt, ami az akkori osztrák minimálbérnek megközelítően az egyharmada. Ezek az adatok azt mutatják, hogy létezett a magyaroknak egy csoportja, amely erősen érdeklődött a fogyasztási cikkek Ausztriából való, kis tételben és legalább részben informális csatornákon át zajló behozatalában, és amely ugyanakkor rendszeresen jutott legalább részben keményvalutában kapott jövedelemhez a második gazdaságból. (Böröcz, 1989 nyomán).
Ezzel párhuzamosan erősödtek a magyar első és második gazdaságot a szomszédos államszocialista országok első és második gazdaságaival összekötő „horizontális" kötődések. Az elsőgazdaság vállalatai közötti bilaterális kereskedelmen túl ezen időszak alatt alakultak ki a stabil intézményes keretei a Magyarországon szarkasztikusan „KGST-piacnak" nevezett jelenségnek. Főleg lengyel, csehszlovák és magyar állampolgárok találták fel ezt a kereskedelmi intézményt – az engedélyezett, és nagyon ritkán a nem engedélyezett árucikkek kis tótelekben való csempészését. Ez a kereskedelem három feltételen alapult: (1) a régió gazdaságai bizonyos aspektusainak komplementer jellegén, (2) a különböző árufajták támogatásának struktúrájában az egyes országok között mutatkozó különbségeken, melyek jelentős árkülönbségeket eredményeztek, és (3) a „hivatalos" KGST-kereskedelem merev, rugalmatlan jellegén, amely nem volt képes alkalmazkodni az első két körülményből adódó piaci nyomáshoz.
A korszak végére főleg a Magyarországra jövő lengyelek – sokan közülük vendégmunkások, akik ily módon jól ismerték az itteni második gazdaságot éppúgy, mint a piaci kereslet dinamikáját – szilárdan megalapozták helyüket mint állandó tényezők a magyar második gazdaság olcsó fogyasztási cikkekkel való ellátásában – a gyermekcipőktől a kisebb szerszámgépekig, a textilárutól az autóalkatrészekig és a tömény italoktól a keményvalutáig. Ugyanakkor vajdasági, észak-horvátországi és kelet-szlovéniai jugoszláv polgárok-együtt a burgenlandi osztrákokkal a Magyarországról való nagyarányú „privát" élelmiszer-behozatalra specializálták magukat. A határokon kérészül ívelő regionális integrációnak hasonló formája alakult ki az úgynevezett „kishatárforgalomra" vonatkozó kétoldalú megállapodások védelme alatt a magyar-szlovák és a magyar-román határ mentén is. Az 1980-as évek végére ezekhez az informális kiskereskedelmi kapcsolatokhoz csatlakoztak a nyugat-ukrajnaiak. Hasonló módon a Balaton környéke az 1970-es évek közepére a NDK-NSZK határ által elválasztott német családok viszonylag nyugodt találkozóhelyévé vált. Az ilyen „család-újraegyesítő" vakációk ellátása a magyarországi idegenforgalom második gazdaságának elkülönült, stabil és intézményesült ágazatává vált.
Ennek az időszaknak már az első éveiben a magyar forint nagyra értékelt, „majdnem kemény" fizetőeszköz rangjára emelkedett a KGST-n belüli, a második gazdasághoz tartozó fogyasztásicikk-kereskedelemben – annak ellenére, hogy a magyar állam szigorúan korlátozta a készpénzkivitel lehetőségét. A forint vált az egyetlen olyan államszocialista valutává, amelyet az összes nagyobb bécsi bank váltópultjainál jegyeztek. A szerző interjúi azt mutatják, hogy a bécsi bankok magyar fizetőeszköz-kínálata elsősorban a lengyel turistáktól származott, míg a keresletet főleg azok a bécsi alsó-középosztálybeli és munkáscsaládok alkották, akik olcsó nyaralási lehetőséget kerestek Magyarországon, túl azokon a viszonylagos előnyökön, amelyek a két társadalom átlagjövedelme közötti, a hivatalos magyar árfolyam szerint is öt-tízszeres különbségből származtak számukra. Ez a sajátos jelenség meglehetősen komplex integrációs rendszer kialakulását jelzi: (1) az osztrák formális szektor – ez esetben a bankok és a turisták – és (2) a magyarországi idegenforgalmi és egyéb szolgáltatások első és második gazdasága, valamint (3) a – főleg a lengyel turisták által közvetített – második gazdaságbeli kelet-közép-európai határkereskedelem között.
A „kohlizmus" és Magyarország külső kötődései
A külső kötődések struktúrájának átalakulása fontos eleme volt a „kádárizmusból" való politikai átmenetnek. Az ország külső kötődéseinek rendszerében végbemenő átalakulás fő összetevőivel kapcsolatban a következő előzetes megfigyelések fogalmazhatók meg:
- Az állam saját külső kötései „hátra arcot" hajtottak végre: radikálisan csökkent a szovjet komponens súlya az ország külkapcsolataiban, lényegesen csökkentek és ugyanakkor minőségileg új formát öltöttek a régió többi, korábban alávetett országához fűződő államközi kapcsolatok, és, ami a legfontosabb, szoros kapcsolatok épültek ki a nyugat-európai centrumországokkal, azzal a hangsúlyozott végcéllal, hogy az ország teljes jogú tagságot kapjon az Európai Közösségben.
- A magyar állam kivonult a magyar gazdaság és a külföldi (centrum) tőke közötti kapcsolatokból, és
- az első és második gazdaság ellentótét fokozatosan felváltja a formális és informális szektor ellentétpárja-sok tekintetben a világgazdaság többi félperifériájának a mintájára. Ezt az tette lehetővé, hogy a régió legtöbb állama teljesen felhagyott az egyének földrajzi mozgásszabadságának korlátozásával.
A magyar állam saját kapcsolatainak e teljes fordulata kettős külső kötöttség feltételei között ment végbe. A szovjet komponensnek az államkőzi kapcsolatokból való eltávolítása a szovjet komponens ellenőrzése alatt ment végbe. Mind a külföldi csapatok kivonulására, mind pedig a végrehajtás részleteire vonatkozó döntést teljesen az idegen megszálló hatalom által szabott feltételek határozták meg. A vízumkötelezettséget eltörölték a legtöbb nyugat-európai és észak-amerikai centrumország polgárai számára, miközben Magyarországon komolyan fontolgatják a vízumrendszer bevezetését a szovjet és talán még más kelet-közép-európai állampolgárok számára is.14
Az újonnan szuverénné várt magyar állam viselkedését a maga részéről továbbra is jócskán befolyásolja az állam külső adósságterhe, amely elsősorban az állami költségvetés és a több gazdasági kérdések feletti szigorú IMF-ellenőrzésben nyilvánul meg. Ugyanakkor a volt Szovjetunió – korábban a magyar áru messze legnagyobb exportfelvevő piaca – jelenleg gyakorlatilag fizetésképtelen, miközben továbbra is elsődlegesen a szovjet utódállamok látják el Magyarországot olyan, életfontosságú energiaforrásokkal, mint az olaj és a földgáz. A magyar kormány bonyolult és nehéz helyzetét jelzi, hogy a magyar-FÁK kereskedelem fenntartása, és a Szovjetunió utódállamainak mint Magyarország stabil, erős exportpiacának a megőrzése döntő kérdéssé vált a Magyarország és a nyugat-európai, valamint észak-amerikai centrumállamok közötti tárgyalásokban. Az energiahelyzetet tovább súlyosbítja az a tény, hogy Magyarország egyetlen, nem szovjet kőolajimport-vezetéke a háború sújtotta Horvátországon át húzódik.
Magyarország hazai tőkehiányának, a külföldi beruházók számára a hazai vállalkozással szemben kedvező feltételeket biztosító magyar törvényhozásnak és a magyar állam súlyos adósságterhének következtében növekedés tapasztalható a közvetlen külföldi beruházások mértékében a magyar gazdaság formális szektorában. A vélemények e beruházás mértékéről megoszlanak: annyi bízvást állítható, hogy a közvetlen külföldi beruházás – mely 1990 májusa és 1991 májusa között 335,1 millióról 890,5 millióra növekedett (Heti Világgazdaság, 1991) valójában sokkal kevesebb, mint amit sokan vártak, illetve amitől sokan tartottak.
Bár a magyar gazdasági törvényhozásban nincs semmi, ami kifejezetten tiltaná a régió többi, korábban a keleti tömbhöz tartozó gazdaságából jövő közvetlen beruházást – azaz a horizontális kapcsolatok kialakulását ezen a területen- az egész régióban általános tőkehiány bizonyosan abban az irányban hat, hogy akadályozza a regionális integráció ilyen új formáinak kialakulását. (A politikai nacionalizmus tovább súlyosbítja ezt a problémát.) Ráadásul a külföldi hitelezők gazdaságpolitikai nyomása alatt a Magyar Nemzeti Bank nemrégiben véget vetett annak a gyakorlatnak, amely korábban garantálta a régió fizetőeszközeinek közvetlen beváltását Magyarországon – az utolsó pénznem, amely ennek „áldozatul esett", a csehszlovák korona volt. Ez a kelet-közép-európai regionális integrációt arra kényszeríti, hogy a régióban legjelentősebb három keményvaluta-fajta – a német márka, az osztrák schilling vagy az amerikai dollár – közvetítésével menjen végbe, s a régión belül utazó fogyasztóknak jóformán kizárólag az informális kapcsolatokat hagyja meg mint a külföldi fizetőeszköz forrását. Kelet-Közép-Európa áttérése a „keményvaluta-alapú külkereskedelmi elszámolásra" nagyban hozzájárult a formális szektor regionális kereskedelmének összeomlásához, tekintettel a Kelet-Közép-Európa-szerte uralkodó keményvaluta-hiányra. A gazdasági együttműködés valamilyen – a megszűnt KGST-t felváltó – alternatív regionális keretéről folyó tárgyalások nagyon kezdeti stádiumban vannak. A politikai áramlatok és az általános instabilitás a regionális gazdasági integrációt kevéssé teszik kívánatossá ama államok politikai elitjei számára, melyek potenciálisan részt vehetnének benne.
Az informális külső kötődések kialakuló struktúrája, úgy tűnik, némileg különbözik a formális folyamatoktól: az informális kötődések nemcsak vertikális (centrum-félperiféria), hanem horizontális (régión belüli) irányultságú kapcsolatokat is tartalmaznak.
A nem nyilvántartott munkaerőmozgás a mai Magyarországot kétféleképpen érinti: emelkedett a nem nyilvántartott magyar munkaerő létszáma Kelet-Ausztriában és kisebb mértékben az Európai Közösség közép-európai országaiban. Ugyanakkor megjelent a magyar informális munkaerőpiacon a dokumentálatlan külföldi munkaerő – különösen Romániából és Nyugat-Ukrajnából. Egyes szabadtéri piacok és közlekedési csomópontok Budapesten egyfajta informális munkástoborzó központtá fejlődtek, és a nem nyilvántartott munkaerő használata terjed a városi építőiparban, az idényjellegű idegenforgalmi szolgáltatásokban és a kisüzemi mezőgazdaságban. A folyamat 1987-ben kezdődött (Sík, Tarjányi és Závecz, 1989; Sík, 1991) a romániai állampolgárok (többnyire, de nem kizárólag magyar nemzetiségűek) beáramlásával, akiknek számát 25-40 ezerre, vagyis a népesség 0,25-0,4 százalékára becsülték. Legtöbbjük valamilyen formában engedélyt kapott arra, hogy Magyarországon maradjon. Nagyjából súrlódásmentesen beolvadtak a magyar társadalomba, amely az „előnyös" befogadó közeg iskolapéldáját nyújtó bánásmódban részesítette őket (Portes és Böröcz, 1989, 620-651), hasonlóan a kelet-európai németeknek az NSZK-ba, és a zsidóknak Izraelbe való bevándorlásához. A forint korlátozott romániai konvertibilitásának és a fogyasztási cikkek ottani általános hiányának következtében pénzküldeményeik kisebb jelentőségűek, a Magyarországról Romániába áramló családias rokoni támogatás a közvetlen áruküldemények-hiánycikkekből összeállított rendszeres ajándékcsomagok-formájában megy végbe (Sík és mások, 1989.25. o.). Eme – némileg félrevezetően „menekülteknek" nevezett – bevándorlók beáramlásának óriási az elméleti jelentősége: ez jelentette az első olyan külső „behatolás" által létrehozott társadalmi kapcsolatot a „kádárizmusban", amely legalább részlegesen a formális-informális szektor ellentótén alapult (az első és második gazdaság közötti distinkción túl).
Nagyon lényeges, hogy a nem hivatalos munkaerő-bevándorlás Magyarországra folytatódott a román diktátor bukása után is. Ez még világosabban az informális szektorra jellemző vonásokat mutat. Résztvevői között találunk újabb romániai magyarokat, ezenfelül olyan nem magyar román állampolgárokat, akik még nem kaptak politikai menedékjogot valamelyik centrumországban, újabb magyar és más bevándorlókat Kárpát-Ukrajnából és máshonnét Közép-Kelet-Európából – köztük a szovjet hadsereg néhány tagját, akik megtagadták a kivonuló csapatokkal való hazatérést -, továbbá egy maroknyi nem európait, akik különböző bizonytalan bevándorlói státusokban élnek Magyarországon, a hallgatói vízumuk lejárta után továbbra is az országban maradt egyetemistáktól kezdve egészen azokig, akiknek nemrégiben beadott politikai menedékjog-kérelméről még nem született döntés. Tekintettel arra, hogy a bevándorlás új jelenség a mai Magyarországon, az állami bevándorlási törvényhozás és politika meglehetősen határozatlan ebben a tekintetben, különösen, ami a menekült státus nem magyarok számára való megadásának a kritériumait és a munkavállalási engedélyhez szükséges jogi eljárást illeti. Ennek következtében az új magyar politikai pártok retorikája a mindenkit befogadás és az abszolút korlátozás végletei között ingadozik. A helyzet szükségképpen ki fog éleződni a munkahelyekért folytatott küzdelemnek a magyar gazdaságban várható intenzívebbé válásával és a szovjet utazási rendelkezések küszöbönálló liberalizálásával. Egy további fejlemény a lengyel vendégmunkások ukránokkal való felváltása új kétoldalú egyezmények révén, valamint a háborús menekültek jelenlegi beáramlása a volt Jugoszláviából.
Az államhatárokon keresztül zajló informális kiskereskedelem teljes erővel folytatódik. A nemzetiségi hovatartozás jelentós szerepet játszik e határokon átívelő kötődések specifikumainak meghatározásában: a különböző útlevelekkel rendelkező lengyelek, ukránok, cigányok, szerbek, horvátok, szlovákok és magyarok különböző árukra specializálódtak és különböző hálózati struktúrákat vesznek igénybe. A magyar forint keményvalutákkal szembeni meglepő stabilitásának egyik fő magyarázata a behozott keményvaluta túlkínálata, amely párosul még az új budapesti vegyesválla-latok valutában fizetett alkalmazottai részéről jövő további kínálattal és a keményvaluta iránti magyar kereslet kimerülésével, ami viszont a mozgósítható magyar forintjövedelmek csökkenésének tudható be.
Összefoglalás
Mivel az izolacionizmus-a külső kötődések államosítása – meghatározó jellemzője a kapitalista világgazdasági közegbe ágyazott sztálinizmusnak, a külvilághoz fűződő kapcsolatok bármilyen megnyitása elmozdulást jelent ettől a modelltől, és a külső kötések meghatározott konfigurációi meghatározó aspektusait jelentik bármilyen létező államszocialista berendezkedésnek. Magyarországon a külső kötődések megnyitása a Kádárkorszakban korán megkezdődött, a konfliktusok egyik központi kérdésévé és a következő időszak egymást követő, felemás, „összekacsintó" politikai kompromisszumainak egyik fő összetevőjévé vált. A kádárista külső kötődésstruktúrát a centrumállamokkal való kapcsolatnak az állam ellenőrzése alatt történt helyreállítása jellemezte – azaz a birodalom vezető állama fokozatosan kivonult a magyar államnak a nyugat-európai centrummal, különösen a centrumbeli tőkével fenntartott kapcsolataiból; valamint a tervezett szektoron kívüli külső kapcsolatok korlátozott rendszerének a hallgatólagos elfogadása mindaddig, amíg ez nem járt a munkaerőnek a centrumtőke általi közvetlen felhasználásával, közvetlen beruházás vagy munkaerő-vándorlás révén. A munkaerő értékesülését e rendszer a magyar állam közvetítésével tette lehetővé, mely sikeresen ékelte be magát a centrumtőke és a magyar munkaerő közé. A államszocializmustól való jelenlegi eltávolodás olyan intézményes berendezkedés kialakulásával jár, melynek célja a centrumtőke és a magyar munkaerő közötti közvetlen kapcsolatnak a közvetlen beruházás és az állam által nem közvetített munkaerő-migráció révén való helyreállítása, azaz a formális kapcsolatok 180 fokos fordulata. Eközben az informális kapcsolatok egyenletesebb földrajzi megoszlásban működnek, mint formális megfelelőik, magukba foglalva a régión belüli horizontális integrációt éppúgy, mint a vertikális szálakat.
A magyar társadalom soha, még a sztálinista időszak legsötétebb éveiben sem „lépett ki" teljesen a világrendszerből. Amik változtak, azok a külső függőség sajátos feltételei voltak, amelyek között ez a világrendszerbe való betagozódás végbement. A sztálinizmusból a „kádárizmusba" való átmenet egyik legjelentősebb meghatározó vonása a külső kötődések újbóli kialakulása volt, ami a magyar pártállam és a magyar társadalom közötti politikai kompromisszumok hosszú sorába illeszkedett. A külső kötődések kádárista szabályozása során az állam stratégiája a magyar munkaerő centrumtőke általi közvetlen felhasználásának a megakadályozására összpontosult, oly módon, hogy a hatalom önmagát a két pólus közé iktatta. Ez sok tekintetben összhangban volt a kádári állam belső magatartásával, amely a pénzjövedelmek tőkésülésének megakadályozására irányult oly módon, hogy hátráltatta a vállalkozást, egyszersmind hallgatólagosan bátorította a pénzjövedelem-többlet elpazarlását. Az államszocializmusból való „kohlista" átmenet során ez a kádári kompromisszumos berendezkedés bomlik fel.
Az államszocializmusból való átmenet magyar esete azt mutatja, hogy a centrumtőkétől való közvetlenebb, egyértelmű függőség makrostrukturalis folyamatával szembeni ellenállás lokális stratégiái és a horizontális alternatívák keresése nagyjából az informalitás bizonytalan világára korlátozódnak. Magyarország államszocializmus utáni Jövőjének egyik fő kérdése, hogy vajon az a hatalmas, informális szektor, amely kialakulóban van, a „flexibilis specializáció" típusába fog-e tartozni – ezzel az olasz Emilia Romagna híres „pozitív" forgatókönyvét követve -, vagy pedig a világ legtöbb részéből jól ismert, sokkal borúsabb képet nyújtó „túlélési" típust erősíti.
A szovjet birodalomba való bekebelezésük idején gyakorlatilag az összes kelet-közép-európai ország fejlettebb volt, mint Keletről jövő politikai gyarmatosítójuk, és kevésbé fejlett, mint nyugati szomszédjaik. A régió csaknem két nemzedéken át tartó kiszolgáltatottsága a politikai kolonizációnak nem változtatta meg ezen egyenleg alapvető társadalmi-gazdasági képletét. A függőség birodalmi komponensének megszűnésével Kelet-Közép-Európa, úgy tűnik, olyan átalakulási folyamaton megy keresztül, melynek eredményeképpen az európai színpadon az államszocializmus előtt betöltött szerepéhez hasonló szerepet játszik. Amennyiben az Európai Közösség keleti határa hamarosan egybeesik majd azzal a vonallal, mely korábban Európát Keletre és Nyugatra osztotta, a kelet-közép-európai országok és Nyugat-Európa közötti viszony egyre inkább hasonlóvá válhat az Európai Gazdasági Közösség, valamint Portugália, Spanyolország és Görögország között ez utóbbiak tekintélyuralmi-konzervatív diktatúráinak felszámolása után kialakult kapcsolathoz. Ez azt implikálja, hogy Kelet-Közép-Európa korábbi államszocialista országainak jövője attól függ, hogy képesek lesznek-e megszerezni a teljes jogú tagságot az Európai Közösségben – ami azt jelentené, hogy korlátlanul hozzáférnének a világ legnagyobb egységes piacához éppúgy, mint bizonyos infrastrukturális fejlesztési alapokhoz -, valamint attól, hogy milyen mértékben lesznek képesek kidolgozni saját régiójuk integrációjának működőképes formáját.
Jegyzetek
1 Böröcz (1992) részletesebb áttekintést ad a kelet-közép-európai államszocialista függőséggel kapcsolatos tudományos munkáról.
2 Részletesebben 1.:Casals (1980), Böröcz (1980b) és Böröcz (1992).
3 Azállamnakamagántulajdonosiviszonyokbavaló behatolása az a momentum, amely az államszocialista egységet részlegesen antinomikus viszonyba helyezi a világgazdasággal.
4 A katonai együttműködés közvetlenül a szövetségeseknek a tengelyhatalmakon aratott győzelme után megszűnt, de hamarosan, a stratégiai nukleáris egyensúly következtében kialakult az antagonisztikus együtt működés.
5 A „világbirodalom" kifejezést wallersteini értelemben használjuk. Olyan politikai-gazdasági rendszert jelöl, amelyben számos állam elsődlegesen egy szuperállam átfogó hatalma révén integrálódik egy egységes egészbe. A kelet-közép-európai birodalmi berendezkedés maga után vonta az állami szuverenitásnak a helyi központokból a birodalmi központba való részleges áthelyeződését.
6 Hirschman definíciója pontosan így hangzik: „Egy adott gyártási folyamat kötődéseinek hatásait úgy definiálom, mint beruházást eredményező erőket, melyeket akkor hoznak mozgásba, input-output relációk révén, amikor azok a termelési kapacitások, amelyek ezt a folyamatot Inputokkal ellátják vagy outputjait felhasználják, elégtelenek vagy nemlétezőek" (1977. 72. o.).
7 E cikk terjedelmi korlátai kizárják, hogy tárgyaljuk az ezen kapcsolatokból és áramlásokból kialakuló eszmék, ideológiák, értékek, információk, preferenciák, ízlésekés moralitás szerepének fontos problémáját.
8 Az első és második gazdaság közötti ellentétről a formális-informális ellenlétre való átmenet problémája és annak implikációi nyilvánvalóan az államszocializmusból kilépő kelet-közép-európai átmenet legdöntőbb kérdését jelentik. Ezt a kérdéskomplexumot itt nem tudjuk feltárni. Ez a cikk néhány olyan alapvető következményre összpontosít, amellyel ez a változás a külső kapcsolatok vonatkozásában együtt járt.
9 Ennek az elképzelésnek a nyilvánvaló kudarca és gyors feladása szorosan összefüggött a birodalom központjának politikai félgyarmataihoz képesti viszonylagos technológiai és gazdasági alulfejlettségével.
10 Ha külön nem jelzem a forrást, az állami szerződések révén közvetített vagy államilag szabályozott munkaerő-áramlásra vonatkozó információk a Hárs Ágnes (Magyar Munkaerőkutató Intézet) által a Magyar Munkaügyi Minisztérium (korábban Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal) tisztviselőivel folytatott beszélgetések révén összegyűjtött anyagból származnak.
11 A diplomataszolgálat és egy maroknyi, külföldi beruházásokat is folytató magyar cég kereskedelmi képviselői és alkalmazottai kivételt jelentenek e szabály alól.
12 Böröcz (1990) a Seniortól (1983) származó adatokkal végzett számítások alapján jut erre az eredményre.
13 Az idegenforgalmi szolgáltatások egyetlen számottevőrészét, amely az állami redisztributív „tervezett" intézményrendszer égisze alatt maradt, a szigorúan ellenőrzött szakszervezetek által fenntartott és gyakran az ő tulajdonukban lévő, államilag támogatott üdülők képezték.
14 Csehszlovákia a románok beutazásának korlátozásában nemrégiben zárkózott fel az Európai Közösséghez, Ausztriához és Lengyelországhoz. Ezzel Magyarország maradi a régió egyetlen olyan országa, ahová a román állampolgárok bármilyen vízum nélkül beutazhatnak.