Nyilván nem véletlen, hogy a harmincas évek óta könyvtárnyira terebélyesedett Gulag-szakirodalomban a rabok összlétszámát illetően éppen az a néhány szerző produkálta a (mai ismereteink szerinti) legpontosabb becsléseket, akik a memoárok adatait erős forráskritikával kezelve közgazdasági indíttatású megközelítésre vállalkoztak: Waum Jasznij, Peter Viles és Gerp van den Berg egymástól térben és időben függetlenül, valós termelési mutatókat és a kényszermunka egyfajta, általuk reálisnak gondolt termelékenységét vették-alapul, eredményeik pedig V. Ny. Zemszkovnak,1 a megnyílt KGB-archívumok alapján, a közelmúltban publikált, hitelesnek tekinthető adataival csengenek össze.
A „kényszermunka" szót használtuk az imént, és fogjuk használni a továbbiakban is, ellentétben az eredeti szovjet terminológia következetes „javító-nevelő munka" formulájával (megkülönböztetendő azt az 1943 és 46 között létezett, hivatalosan is kényszermunkának titulált ,,katorgá"-tól) – gazdasági értelemben ez a szóhasználat mindenképp indokolt. Maga a Gulag (Glavnoje Upravlenyije Lagerej, Lágerek Főigazgatósága), mint intézmény, 1934 és 53 között működött.
1. A kényszermunka rendszere
Ha lehetne is vitatkozni azzal az állítással, miszerint „kényszermunka sehol sem játszott olyan fontos szerepet, mint az orosz történelemben",2 tény, hogy az intézmény gyökerei igen mélyre nyúlnak le. Az orosz büntetőjog – többszáz év helyi gyakorlatát követve – a XVIII. század elején, I. Péter alatt kodifikálta a kényszermunkát.3 A kaszárnyabörtönök lakóinak egy részét sorozták be és vezényelték ki a közelbe nehéz fizikai munkára, először Pétervár építésénél. Elnevezése (a görög katergon, többese: katerga, 'gálya', a klasszikus görögben 'munka', 'mű' szóból) is innen, a pétervári és más balti kikötőkben végzett munkából származik. Riga, Tagonrog és Reval kikötőjét is rabok építették, miként dolgoztak erődítési munkálatoknál és az Ural ezüst- és aranybányáiban is. . 1860-ban jött létre az első mezőgazdasági kényszermunkatelep, 1863-ban pedig a Szahalin-szigeti hírhedt „munkatábor",4 mely sok szempontból mintául szolgált a forradalom utáni büntetés-végrehajtási intézmények számára. Az 1869-ben összeállított első Munkatörvénykönyv külön fejezetben rendelkezik a kényszermunkáról, biztosítja a rabok jogait, például a heti egy garantált szabadnapot.5 1898-ban 10688 elítélt dolgozott az országban, és bár az adatok meredek emelkedésről tanúskodnak, ezek nem vetekedhetnek a Gulag majdani méretével: 1908-ban 12.591-en, 1909-ben 22.649-en, 1910-ben 28.060-an, 1912-ben 32.000-en, 1914-ben 29.352-en, az I. világháború éveiben pedig kb. 50.000 végeztek kényszermunkát.6 A katorga szerepe tehát Oroszország gazdasági életében lényegében elhanyagolhatónak tekinthető.
A századfordulón azonban új jelenségnek lehetünk tanúi. Miközben a hagyományos értelemben vett katorga mint büntetés, nehézkességénél és alacsony hatásfokánál fogva, egyre formálisabbá vált, s Sztolipin belügyminiszter 1906-ban tervbe is vette teljes megszüntetését,7 megjelent a kényszermunka egy új formája: egyszerű börtönbüntetéssel sújtott rabok tömeges áttelepítése és alkalmazása egy-egy nagyobb építkezésnél – mondván: a szabadok pénzzel, az elítéltek munkájukkal adózzanak az államnak.
Az 1890-es Amur menti vasútépítést tekinthetjük az első „modern" fejleménynek.8 1896 és 1900 között négyezer rab (nem katorgás!) dolgozott a Bajkál környéki vasútvonalakon.9 De ott voltak az Amur menti országutak építésénél is, kőfejtőkben, szénbányákban, a fakitermelésnél. Gyorsan növekedett a rabmunkából származó bevétel: az 1885-ös 111 ezer rubelről 1906-ra 1,250 millióra, 1915-re 8,200 millió rubelre.10 II. Miklós, miután 1912-ben látogatást tett egy börtönüzemben, méltán jegyezhette fel naplójába: „Ez egy nagyon komoly üzlet".11 A februári forradalom a halálbüntetéssel együtt a katorga intézményét is elsöpörte, ám Lenin már 1917 decemberében a spekuláció és ellenforradalom elleni politikai, majd fegyveres harcban felvetette a „kényszermunkára való küldést" mint lehetséges büntetési formát.12
1918 februárjára készült el az új büntetőtörvénykönyv-tervezet, amely korrupció bűntettére tíz év szabadságvesztés és azt követő tíz év kényszermunka kiszabását írta elő. Ez a kényszermunka azonban sem elvében, sem gyakorlatában nem volt már azonos a cári idők katorgájával. „A burzsoá börtönrendszert a kizsákmányolók hozták létre a dolgozók számára, e »halottasházak« romjain új társadalmi tartalmú, új intézmények létrehozásának páratlan, világtörténelmi jelentőségű folyamata"13 zajlik. Az „új tartalom" a társadalom deviánsainak munkával való „megjavítását" jelentette.
1918. július 23-án az Igazságügyi Népbiztosság Központi Büntető Osztálya kiadta „Ideiglenes intézkedés a szabadságvesztés foganatosításáról" c. rendeletét (1920 novemberéig volt érvényben), amely kötelező fizikai munka végzését írta elő minden munkaképes elítélt számára.14 Augusztusban jöttek létre az első koncentrációs táborok, így, ezzel az elnevezéssel, melyet 1922-ig használtak. Mintául az I. világháború idején a hadifoglyok számára létesített táborok szolgáltak, amelyek pedig az angol-búr háborúban felállított, a polgári lakosságot elkülönítő lágerek példáját követték. Új elem volt viszont a rabokkal helyben végeztetett háziipar jellegű munka.
Az 1918. szeptember 5-i „Dekrétum a Vörös Terrorról" szerint: „Biztosítani kell a szovjetköztársaságot az osztályellenség támadásai ellen, annak koncentrációs táborokban történő elhelyezése révén".15 1919 áprilisában rendelet kötelezett minden kormányzóságot, hogy területén egy-egy, minimálisan 300 főt befogadó lágert állítson fel. A fenti események természetesen nem függetleníthetők az „aki nem dolgozik, ne is egyék" elvtől, illetve a katasztrofális helyzetben lévő gazdaság szanálására irányuló különböző intézkedésektől: a lágerek felállításával egy időben szervezik meg például a BITR-t (Bjuro Iszpravityelno-trudovih Rabot, Javító-nevelő Munkaügyi Hivatal), mely a szabadságvesztés nélküli kényszermunkára ítéltek nyilvántartásáról gondoskodott. Az elítéltek a hivatalos felfogás szerint nevelés és nem büntetés alatt álltak. Ez az értelmezés a bűnözést szinte egészségügyi problémává minősítette (mint a tbc-t) – a javító-nevelő munka ilyenformán szervesen kapcsolódott az emberek átnevelését célul tűző könyvek, folyóiratok, színdarabok propagandájához.16
Ez a felfogás nyitott rést már ekkor a későbbi törvénytelenségeknek is: lehetővé vált, hogy bírósági tárgyalás nélkül, a Belügyi Népbiztosság Különleges Tanácsa, az ún. Hármastanács (tagjai: a belügyi népbiztos helyettese, az Orosz Föderáció Belügyi Népbiztosságának egy képviselője és a helyi szovjetköztársaság rendőrfőparancsnoka) „javaslatára" kerülhessenek emberek egyre nagyobb számban a lágerekbe, át-nevelésük kiszabott idejét pedig a láger vezetése folyamatosan felülbírálhassa, meghosszabbíthassa. (75-80 százalékuk17 mindenesetre olyan köztörvényes bűnöző maradt, akiket bármelyik nyugat-európai állam bírósága elítélt volna valamilyen formában).
A korai lágerek zömét a frissen kiürített kolostorokban rendezték be, az elsőt például Nyizsnyij Novgorodban, egy női rendházban, 1918 nyarán, ötezer férőhellyel. 1920-ig (a Cseka különleges telepeit leszámítva) 83 láger követte ezt az elsőt, összesen 25.336 lakóval.18 1922-ben, amikor egyesítették az Igazságügyi Népbiztosság lágereit az új szerv, a Gumzak felügyelete alatt, a lista immár 330 tábort tartalmazott, 81 ezer fővel.19 1923-ban pedig már 597 intézményben (lágerben, otthonban és telepen) folytattak kényszermunkát, összesen 119 ezer elítélttel.20 (A nagyságrend már ekkor tetemesen felülmúlja a cári időkét.)
Az adminisztráció nem is tudott lépést tartani a növekedés hihetetlen ütemével. A táborok egy része az Igazságügyi Népbiztosság, más részük a Cseka alá tartozott, sokáig az egyes tagköztársaságok lágerei is egymástól függetlenül működtek. A kaotikus állapotok végére csak a Gulag megszervezése tett pontot 1934-ben. A lágerek előző éveiben a kényszermunkának tagadhatatlanul voltak bizonyos javító-nevelő aspektusai. Az elítéltek egyénileg végezték eredeti szakmájuktól rendszerint elütő, különösebb szakképzettséget nem igénylő munkájukat. A munkaidő mindenütt napi nyolc óra, az elítéltek bizonyos feltételek mellett akár el is hagyhatták a tábort, és más, a későbbiek során már ismeretlen kedvezményekben is részesülhettek: megillette őket mindenekelőtt a szakszervezeti bértáblázatba foglalt (szabad munkások számára megszabott) kereset 100%-a, kizárólag a kiszolgáló személyzet fizetését vonták ebből le. (Gyakorlatilag 70-75 %, napi 35-40 kopek maradt, miközben a havi átlagos reálbér valóban 9,47 rubel21 körül mozgott.) Szó sem volt tehát profitra termelésről, a már említett rendelet csak a lágerek „fenntartási költségeinek fedezéséről" döntött.22
1922-ben (tehát éppen öt évvel a forradalom után) a szabadságvesztés kiróható maximumát ötről tíz évre emelték. „Kényszerű körülmények vezettek minket, naivitás volt azt hinni, hogy öt éven belül a szovjet rendszer minden állampolgára átalakul."23 – Az intézkedés azonban később éreztette csak hatását. 1923-24-ben a munkanélküliség megálljt parancsolt a javító-nevelő munka expanziójának. Egyre kevesebb lett az ilyen jellegű ítélet. (Helyébe a rövid, legfeljebb hat hónapig terjedő börtönbüntetés lépett.) 1922-ben az ítéletek 38%-a tartalmazott kényszermunkát, 1926-ban pedig mindössze 13,9%-a.24 És ha a csökkenés relatív is csupán (a kényszermunkások száma alig változott, az összes elítélteké viszont évi kb. 30%-kal nőtt), ez a relatív csökkenés és az 1922-es törvénymódosítás is jelez azért valamit: a gazdasági szempontok egyre inkább fölébe kerekedtek a jogi megfontolásoknak. Más szóval: a húszas években már nem a munkát igazították a megnevelendő rabhoz, hanem a büntetéseket igazították a gazdaság kívánalmaihoz.
A stagnálás 1927-ig tartott. 1927-ben, mintegy 1200 műhely létezett, összesen 122.700 fővel.25 (Kb. 30 ezer volt a politikai okokból elítéltek száma.) Ehhez képest 1929-re a munkanélküliség felszámolását követően a létszám megduplázódott, 242 ezer főre nőtt.26 Ez az év, az 1929-es hozta meg a döntő fordulatot. Kezdetét vette az Első Ötéves Terv. Minderre az előkészületek már korábban megtörténtek. Már az 1927-es ÖKP-kongresszuson elhangzott: „Ha végrehajtjuk a bíróság által kiszabott ítéleteket, milliókat küldhetünk börtönbe. Ezzel komoly fogyasztási megtakarítás lenne elérhető, az elítéltek munkájának általános felhasználása pedig végső soron növelné a szociális biztonságot."27
1928. március 29-án a Népbiztosok Tanácsa megállapította: szükség lenne a munkatáborok kapacitásának további bővítésére.28 November 6-án újabb törvénymódosításokra került sor: a kiszabható szabadságvesztés minimumát fél évről egy évre emelték, továbbá előírták, hogy az elítélt minden három évnél hosszabb büntetést lakóhelyétől távol köteles letölteni. Az ötéves terv távoli, nagyszabású beruházásaihoz kellettek a munkások, akikkel a kiutazás és betaníttatás okozta időveszteség után is hosszú hónapokig számolni lehetett még.
Mennyiségi és minőségi változást egyaránt hozott az Első Ötéves Terv – a kényszermunka-rendszerben. Rohamosan nőtt a munkára fogott rabok száma, és megjelent a profitszempont. Hogy ez mennyire nem volt így a korábbiakban, arra indirekt bizonyítékkal szolgálnak a lágerek önellátásáról szóló rendeletek. 1919 után 1924-ben és 1928 júliusában is előírták a lágerek számára az önfenntartásra való berendezkedést – nyilván azért, mert a táborok minden igyekezet ellenére sem váltak rentábilissá. Amikor 1931. január 1-jén bejelentették: Oroszország és Ukrajna lágerei végre áttérnek az önfinanszírozásra,29 a kényszermunka rég nyereséges ágazatként működött már. A Szolovki-tábort 1923-ban hozták létre, egy kiürített kolostorban, mint annyiszor, hatezer elítélttel. A kényszermunkások száma gyorsan növekedett: 1925-ben hétezer, 1928-ban harmincezer, 1930-ban pedig már kb. százezer rab dolgozott itt.30
A tábor kezdettől fogva nyereségre termelt. Ezt nagyban elősegítette a SZLON31 nevű (Szoloveckij Láger Oszobovo Naznacsenyija, Szolovki Különleges Rendeltetésű Lágerek), a maga idejében páratlan gazdasági egység létrehozása, amely pénzbeni elszámolás fejében szabad kezet kapott, önállóan gazdálkodhatott a szigeteken.
A kényszermunka jellegét azonnal a szigetek adottságaihoz és a keresleti-kínálati viszonyokhoz igazították. Fakitermelés és fafeldolgozás, útépítés, kőfejtés, téglaégetés, kikötői munka és tőzegkitermelés tartozott a SZLON profiljába. A normákat rendkívül magasan húzták meg, az öltözék és az étel színvonala ugyanakkor messze elmaradt a másutt biztosítottól. A rabok keresetüket rubel helyett ún. elszámolási csekktömbben kapták meg, melyet kizárólag a szigeteken vásárolhattak le. És a SZLON látványos eredményeket mutatott fel. Miközben a többi munkatábor folytonos hiánnyal küszködött, a Szolovki-szigetek aktívuma: fakitermelésből f926-ban 63 ezer, 1929-ben 355 ezer rubel, útépítésből 1926-ban 105 ezer, 1929-ben 6 millió rubel.32
1929-ben hét újabb láger tért át a „szolovki-rendszerre", 1931 decemberében pedig megszervezték a SZLON-hoz hasonló, de annál lényegesen nagyobb volumenű (négy Franciaországnyi területtel rendelkező) gazdasági egységet, a Dalsztrojt, amelynek feladata Szibéria észak-keleti részének gazdasági meghódítása volt. Az egymástól függetlenül működő kényszermunka-intézmények egy-két év alatt össz-szövetségi hálózattá fejlődtek, lágerigazgatóságokkal, részlegekkel, lágerpontokkal és ügyosztályokkal, valamint területi alapon szerveződő újabb és újabb egységekkel: a Szvinlaggal, a Kotlaggal, a Belbatlaggal, a Szevdvinlaggal.
A lágerrendszer szétterjedt és polarizálódott. Aligha beszélhetünk a harmincas években már egységes „lágerekről", a méretek, a rendtartás, az élet- és munkakörülmények mindenütt a helyi adottságok és követelmények függvényében alakultak ki – ennek elemzése egy önálló tanulmány feladata lehetne. Az ötéves tervnek (illetve részben a kulákság likvidálásának) volt köszönhető, hogy a kényszermunka aránya a más jellegű büntetésekkel szemben megint emelkedést mutatott. Az arány 1927-ben 21,2%, 1929-ben 48,1%, 1931-ben 56%, 1932-ben 58%,33 minden idők legmagasabb szintje.
A kényszermunka lett tehát a legelterjedtebb büntetési mód a Szovjetunióban. De szigorodott maga a kényszermunka is: 1927-ben még a rabok 32,1 %-át ítélték minimális időtartamú szabadságvesztésre (fél évre), 1930-ban marosak 1,9%-ukat (egy évre). 1927-ben 18,6%-ukat osztották be nehéz fizikai munkára, 1930-ban már 56,5%-ukat.34
Megjegyzendő, hogy mindezek a változások természetesen megint csak nem függetleníthetők a „szabad világban" zajló folyamatoktól. Katonai jellegű vezetés vette át az irányítást a népgazdaság valamennyi ágazatában, javában zajlottak az iparperek, folyt az erőltetett ütemű szakképzés (csak 1930-ban 1,3 millió szakmunkás kiképzését és munkába állítását tervezték), dolgozók millióinak belekényszerítése az új kor gazdasági követelményei közé („szamozakreplenyije", önkéntes szolgaság): 1930 – az élmunkás-mozgalom elindítása, 1932 – a hatnapos munkahét bevezetése stb. A rabmunka aránya az ország gazdasági életében az ötéves terv előrehaladtával meredeken növekedett.
Abszolút adatokból egyetlen táblázatnyi áll a rendelkezésünkre, 1932-ből származik ez a rövid kimutatás, melyet az Igazságügyi Népbiztosság állított össze, és amely a kényszermunkával megtermelt javak alakulását mutatja (millió rubelben).35
Két év alatt csaknem 500%-os a növekedés.
Év |
Ipar |
Mezőgazdaság |
Fogyasztási javak |
Össz. |
1930 |
50 |
3 |
9 |
62 |
1931 |
109 |
10 |
33 |
152 |
1932 (terv) |
193 |
19 |
93 |
305 |
A kényszermunka, miközben hagyományos ágazataiban megőrizte addigi jelentőségét, immár a népgazdaság szinte minden területén képviseltette magát. A mezőgazdasági kolóniák területe 1932-re az 1925-ös nagyság nyolcszorosára növekedett.36 Rabok építették fel (részben) Karaganda, Kotlasz, Magadan, Magnyitogorszk és Sztálingrád városát. Kényszermunkások dolgoztak a Kem-Uhta, a Szivtivkar-Uhta, a Szivtivkar-Pinyug és a Verknye-Kolimszk autóutak építésénél, a Szoroka-Kotlasz, a Szlizran-Kungur, a Turkesztán-Szi-béria vasútvonalakon, a Bajkál-Amur első szakaszán; az olaj-, szén-, foszfát-, ólom-, cink-, fluor- és aranybányákban.
Az Első Ötéves Tervhez kapcsolódott a hírhedt Fehér-tengeri Csatorna, a Belomorkanal megépítése is. A hatalmas csatornát mindössze húsz hónap alatt, 1931 szeptembere és 1933 áprilisa között készítették el rohammunkában, N. A. Frenkel (Szolovki hajdani vezetője) irányításával. Szünnap nem létezett, napi 11 órát dolgoztak itt a rabok, mindezt 300 grammos kenyérfejadag mellett. Különféle „ösztönző kedvezményeket" is bevezettek, hogy az elítélteket érdekeltté tegyék a munkában – ekkor alkalmazták először a beszámítás gyakorlatát: minden túlteljesített munkanap egy nappal csökkentette a büntetési idő hosszát. Körülbelül 300 ezer rab dolgozott a Belomorkanal építésénél, 72 ezren részesültek közülük 1933 tavaszán amnesztiában. A halottak száma megközelítette az 50 ezret.37
Ekkor, a harmincas évek legelején szerzett tudomást a világ először a szovjet javító-nevelő munka elfajulásáról. A riasztó beszámolókat népszövetségi beadványok követték, Moszkva magyarázkodásra kényszerült. Anglia és az Egyesült Államok 1931-ben embargót hirdetett a Szovjetunió rabmunkára épülő faexportjával szemben, a választ hangos propaganda hadjárat adta meg. Molotov (1931. március 8.): „A kapitalista országok sok munkanélkülije irigykedhet a mi északi régiónk rabjainak élet- és munkafeltételeire."38
1933-ban összeállították a Javító-nevelő Munka Törvénykönyvet, az elítéltek számára biztosított jogok azonban alig-alig érvényesültek a gyakorlatban. (Az elítélt elnevezése mindenesetre megváltozott: az addigi lisonnij szvobodi, „szabadságától megfosztott" helyett zaklucsonnij, „elzárt" lett használatos.) 1934. október 27-én pedig, mintegy az Első Ötéves Terv záróaktusaként, megalakult a Gulag, az újonnan felállított NKVD (Össz-szövetségi Belügyi Népbiztosság) szerve, az első olyan hivatal, amely egy kézbe fogta össze a kényszermunka-intézményeket és koordinálta őket.
Újabb jelentős létszámnövekedés következett be az öt év során. 1934 és 36 között 510 ezerről 1.296 ezerre ugrott a rabok száma,39 1938-ban pedig már a túltelítettség okozott gondot, a táborok egyszerűen nem voltak felkészülve az 1 millió 881 ezer munkás fogadására és ellátására. A vezetés is mintha egyre kevésbé törődött volna a javító-nevelő munka látszatának fenntartásával: „A börtön az börtön, a büntetés pedig büntetés – miért félünk mi ezektől a szavaktól?"40 (1937)
A Második Ötéves Terv fő beruházásai, ahol (legalább részben) kényszermunkát alkalmaztak (korántsem a teljesség igényével): a Moszkva-Volga, valamint a Volga-Don csatorna építése, a Marijinszki-csatorna és a Moszkva-csatorna korszerűsítése, a Dnyeper szabályozása, a Sozmi duzzasztó és a Szvir erőművének felépítése, Magnyitogorszk ipartelepének befejezése, Gorkij város építése (válogatott brigádokkal), Brezin és Visera vegyi üzemének megépítése, Kuznyeck újabb szénbányáinak üzembe helyezése, a millenovói mész- és kőbányák beindítása, a Transzszibériai és a Bajkál-Amur vasút építése. (Mindezekben több mint 400 ezer rab dolgozott ezeken.)
Közben az eddigiekkel látszólag ellentétes folyamat zajlott le a Gulagon belül: 1937-ben ágazati felosztásra került sor, a négy legnagyobb ágazat – fakitermelés, építőipar, bányászat-kohászat, vasútépítés – élére egy-egy újabb főigazgatóság került. Az ellentmondás csak látszólagos, a cél továbbra is a hatékonyság növelése maradt, a Gulag viszont egymaga már képtelen volt megbirkózni a másfél millió fölé emelkedő rablétszámmal. Az 1939-ben-indult Harmadik Ötéves Terv, ezért a kínzó munkaerőhiány41 ellenére a lágerrendszer további expanzióját nem a létszám emelésével, hanem a munkaerő még jobb kihasználásával, a rendtartás szigorításával, sorozatos, szúrópróbaszerű ellenőrzésekkel – tehát az intenzitás növelésével – próbálta volna megvalósítani. (1940 júniusában tért át az ország hétnapos munkahétre is.)
A Harmadik Ötéves Terv főbb vállalkozásai: az Uhta-Pecsora vasút megépítése; a Kotlasz-Usztykozm vasútvonal; Kujbisevnek, „a világ legnagyobb erőművének" a felépítése, a Bajkál-Amur északi szakasza; a „Második Bakunak", a Volga és az Ural közötti olajkutaknak és finomítóknak a megépítése; a grúziai mocsarak lecsapolása; tőzegkitermelés Belorussziában; új fémművek építése Ukrajnában és Magnyitogorszk körül.
A Gulag érdekes módon sokkal gyorsabban reagált a változásokra, mint a szovjet gazdaság egésze: a kényszermunka-rendszer már 1939-40-ben országszerte profilt váltott, védelmi előkészületekre tért át,42 katonai-stratégiai infrastruktúrát építettek. Ennek érdekében a Lengyelországból és a balti államokból a Szovjetunióba került deportáltaknak kb. 25%-át vonták a Gulag fennhatósága alá és végeztettek velük kényszermunkát.43
A Gulag háborús tevékenységről igen kevés adat áll a rendelkezésünkre. Ez a néhány adat is nyújt azonban támpontokat a Gulag helyének kijelöléséhez. Figyelemre méltó, hogy szinte már a német támadás pillanatában megkezdődött az Uraitól nyugatra fekvő táborok evakuálása, keletre telepítése – gyorsabban és szervezettebben, mint más ipari létesítmények esetében.44 Általános amnesztia helyett a Gulag minden mozdítható berendezését, felhalmozott tartalékát és munkaerejét (27 lágert és 210 telepet, összesen kb. 750 ezer rabot)45 a hátországba menekítették.
1941. június 30-án felállították a Munkaerő Bizottságot, a hadigazdálkodásra való átállásért felelős szervet, ennek intézkedései természetesen a Gulagra nézve is kötelező érvénnyel bírtak. A Gulag belső szerkezete gyorsan alkalmazkodott az új követelményekhez. A súlypont a stratégiai ágazatok felé tolódott el. A háború első felében a korábban meghatározónak ítélt faiparban mindössze 10 ezer, a vízierőművek üzemeltetésén szintén 10 ezer, a szén- és olajbányászatban 15 ezer kényszermunkás dolgozott. 20 ezret irányítottak át ezzel szemben repülőgépeket és harckocsikat gyártó üzemekhez, 39 ezret a lőszergyártásba, 200 ezren dolgoztak védelmi vonalak építésén, 268 ezren repülőterek és a hadiszállításhoz nélkülözhetetlen utak építésén, 310 ezren a nehéziparban és 448 ezren (tehát minden negyedik kényszermunkás) a vasútvonalak építésénél, helyreállításánál.46
A Gulag 1941 és 45 közötti termelési mutatói tiszteletet parancsolóak. Kényszermunkával állítottak elő 70,7 millió darab lőszert, közte 100 ezer légibombát, 70 ezer aknavetőt (az összmennyiség 45%-át), 1,7 millió gázálarcot, 1400 db hordozható adó-vevő készüléket, 500 ezer kábelcsévét és 67 millió folyóméter szövetet, amiből aztán 22 millió komplett egyenruhát gyártottak le.47
Ha a Gulag persze nem döntötte is el a háború sorsát, hiányát mindenképpen megsínylette volna az ország gazdasága és hadserege. Legenda az is, hogy a háború alatt nem hirdettek amnesztiát. A Gulag rabjainak száma 1941 és 45 között valóban alig változott, a háttérben azonban a rabok gyors cserélődése húzódik meg. A Frontra távozottak helyét deportáltakkal, kollaboránsokkal, átállt katonákkal töltötték fel. A hadifoglyok (németek, olaszok, magyarok, románok, finnek) zömét szintén „munkaoszlopokba" szervezték. A foglyoknak mintegy a fele (220 ezer fő) került 1942 és 44 között az NKVD fennhatósága alá,48 ők hasonló jellegű építkezéseken vettek részt, mint a szovjet kényszermunkások, de azoktól mindig szigorúan elkülönítve, financiálisán a Gulagtól külön egységet képezve.
Mintha a háború visszahozott volna valamit a húszas évek javító-nevelő munkájának szellemiségéből: miközben az életfeltételek az elviselhetetlenségig romlottak (napi 11-12 óra munka három tányér krumplilevesért, 600 gramm kenyérért és heti két adag kásáért), egyetlen komolyabb felkelés sem tört ki a táborokban, nem tudunk számottevő szervezkedésekről sem, sőt: a bekerített Leningrádban három láger dolgozott folyamatosan,49 a Gulag munkamegtagadóinak aránya pedig, amely korábban 2-3% között ingadozott, 1940-ben 1,25%-ra csökkent, s 1944-ben még a 0,25%-ot sem érte el.50 Mégis: 1943. április 22-án újra bevezették a katorga intézményét. A katorgára ítélt rab napi 12 órányi munkára volt kötelezhető, ezért a munkáért pénzbeni vagy természetbeni juttatás a minimális fejadagon kívül nem járt. A rabok kétszáz fős sátrakban laktak, nem írhattak levelet és nem kaphattak csomagot.
A katorga-táborokat, hivatalos nevükön a DOPR-okat (Dom Prinugyityelnovo Truda, Kényszermunkaház) a legnehezebb, rendszerint földalatti munkát végző üzemek (szén-, arany- és ónbányák) mellé telepítették, az elsőt például Vorkuta térségébe. A katorga bevezetése jellegzetesen háborús tünet: éppen a sztálingrádi fordulatot követte, célja a visszafoglalt területek kollaboránsaival és hazaárulóival szembeni megtorlás foganatosítása volt. Politikai-igazságügyi jelentősége volt tehát, kevésbé gazdasági. 1944-ben mindössze 5.200 katorgás dolgozott a Gulag kényszermunkaházaiban, ez a szám a lágerek 1,180 milliós létszáma mellett szinte elhanyagolható, mire pedig a rablétszám (1947-re) 60 ezerre emelkedett,51 a katorga el is veszítette önálló szerepét, elmosódott a különbség katorga és javító-nevelő munka között. 1948-ban ismét eltörölték a büntetésnek ezt a formáját.
A háború végén a Gulag 53 lágerrel rendelkezett, ezek 667 altáborában, 475 telepén és 5 kényszermunkaházában összesen 1,461 millió rab dolgozott.52 A Legfelsőbb Tanács Elnökségének 1945. július 7-én kelt rendelete „A hitleri Németország felett aratott győzelem tiszteletére meghirdetett amnesztiáról" alig érintette a Gulag kényszermunkásait. Szóba sem került a Gulag esetleges felszámolása. Molotov szerint: „Régebben is éltünk vele (mármint a kényszermunkával, C. Z.), most is élünk, és élni is fogunk. Előnyös a társadalom számára. És hasznos a bűnözők számára is."53
1945-ben kezdték felállítani az ellenőrző-szűrő lágereket („szpeclag"), a német fogságból szabadult hadifoglyok, illetve az emigrációból hazatért értelmiségiek számára. Állományuk 1946-ban 161 ezer főt tett ki,54 őket is kényszermunkával sújtották, zömük (1946-ban 56,5%-uk)55 a széntermelésben dolgozott, de megtalálhatók voltak a gazdaság szinte valamennyi ágazatában. Az ellenőrző-szűrő lágerek csúcsszerve kezdetben az OPPL NKVD, 1946 januárjától azonban ezeket is a Gulag irányítása alá utalták. A kényszermunkások létszáma gyorsan növekedett, 1948-ban átlépte a kétmilliós határt. A növekedés hátterében a Negyedik Ötéves Terv állt.
Az 1946-50-es ötéves terv az újjáépítés terén minden addiginál nagyobb szerepet szánt a kényszermunkának. Új szisztéma bontakozott ki közben a Gulagon belül (ha úgy tetszik, újabb decentralizáció): a „szerződéses termelés" rendszere. A Gulag „bérbe adta" munkásai egy részét a megfelelő őrszemélyzettel együtt más minisztériumok számára. Könnyű belátni, hogy ezáltal a kényszermunka felhasználása még rugalmasabbá, még hatékonyabbá válhatott. 1947-ben 354 ezer szerződéses rab dolgozott más minisztériumok vezetése alatt, egy évvel később már félmillió.56 Berija több jelentése is tanúskodik róla: a Gulag nehezen tudott lépést tartani a minisztériumok munkaerő-igényével.57
Ha a Belügyminisztérium (ekkor már MVD) irányítása alatt maradt rabok termelési ágankénti megoszlását vizsgáljuk, azt tapasztalhatjuk, hogy e tekintetben többé-kevésbé helyreálltak a háború előtti arányok. 1948-ban a faiparban 262 ezer, a vasútaknái 256 ezer, a bányákban 196 ezer, a Dalsztroj aranybányáiban pedig 117 ezer rab dolgozott, a többi ágazatban néhány tízezres volt csupán a létszám. Egy vonatkozásban van különbség: 149 ezer kényszermunkás dolgozott védelmi jellegű munkálatokon.58 Igen kevés adat szivárgott ki ezzel kapcsolatban. Az mindenesetre biztos: számos katonai objektum épült rabmunkával.
A CAGI (Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézet) több ezer rabot igényelt a Gulagtól kísérleti telepei építéséhez és fenntartásához.59 Az hogy az atombomba megalkotásában mekkora volt a Gulag effektív szerepe, egyelőre titok. Tény, hogy a Gulag valamennyi fizikusát (aki a nyilvántartásban ilyen végzettséggel szerepelt) rendelkezésre bocsátotta a kísérletekhez, tíz évnél hosszabb szabadságvesztéssel sújtott rabjainak pedig tízezreit vezényelte ki a bázisok építéséhez.60 Apróbb válságjelenségek azonban már 1953 előtt mutatkoztak. Feltétlen válságtünetnek kell ugyanis tekintenünk azt, ahogy a Szovjetunió Minisztertanácsának 1948. november 20-i és 1950. március 10-i rendelete szabályozni igyekezett a Gulag-rabok ellátását, bevezetve a „csökkentett normadíjat" és a „beosztási illetéket".61 Azt kell gondolnunk: bajok lehettek a Gulag termelékenységével.
A háborút követő nagy építkezések lezárultával a szovjet gazdaságnak nem volt többé szüksége 2,5 millió kényszermunkásra. 1949-ben részleges amnesztiára került sor, szabadlábra helyezték a hétévesnél fiatalabb gyermeküket a lágerben nevelő anyákat. Túlzott leegyszerűsítés volna azonban a Sztálin halála után bekövetkezett gyors amnesztiát pusztán politikai okokkal magyarázni (elhatárolódás a sztálini rendszertől), de ugyanekkora hiba lenne azt állítani, hogy az 1953. március 27-i rendelet csak egy magától összeroskadt szisztéma formális eltörlését jelentette volna, vagyis hogy az amnesztia kihirdetését kizárólag gazdasági tényezők siettették.
1953-ban megszűnt a Gulag. Gyors ütemben zajlott a rablétszám csökkentése: az 1953-as 2,47 millióból 1954 áprilisára 1.36 millió maradt.62 Fontos azonban felfigyelni már itt egy jelenségre: a rabok áramlása nem egyirányú, az 1,7 millió szabadlábra helyezett munkás helyett csaknem 600" ezer újonc érkezett a táborokba.63 A létszámcsökkenés a későbbiekben egyre lassult, a politikai okokból bebörtönzöttekre korlátozódott, és mire (1959-re) lényegében valamennyien elhagyták a lágereket, a rablétszám az akkori szint (948 ezer fő) körül állandósult.
Az első évek a látványos liberalizálódás jegyében teltek. Miután a Szovjetunió 1955-ben csatlakozott a genfi egyezményhez, amely megtiltotta a kényszermunka alkalmazását a büntetésvégrehajtásban, a „láger" kifejezés helyett ezután a „kolónia" lett használatos. Az őrök elnevezése „felügyelőről" „nevelőre" változott.64 Javult az ellátás, a kolóniák egy részét
„enyhített rendtartásává" minősítették. Az 1955-re tervezett nagyszabású rehabilitáció viszont, amely a szabadult rabok számára a ledolgozott hónapok utáni kártérítés kifizetését jelentette volna, már kudarcba fulladt.65 Nem voltak meg az ehhez szükséges anyagi eszközök.
Az 1956 utáni munkástoborzás sem hozott eredményt, minden ígéret kevésnek bizonyult, a távol-keleti és a sarkkörön túli lágerek munkáját képtelenek voltak szabad munkásokéval pótolni. A Gulag megszüntetésével eltűnt az a szerv, amely koordinálta volna a kolóniák tevékenységét: a kényszermunka hatásfoka rohamosan csökkent. 1961-ben aztán újabb fordulat következett. Bevezették a kolóniák új, igen szigorú rendtartását. A munkanap 8 órás, vasárnap szünnap. A rabokat bizonyos kereset is megillette, ezt viszont csak szabadulásakor kaphatták kézhez. (Ezzel egyidőben kezdte meg munkáját a Gulag „jogutóda", a GUITK. Goszudarsztvennoje Upravlenyije Iszpravityelnotrudovih Kolonyij, Javító-nevelő Kolóniák Állami Igazgatósága).
Egyetlen számsor csupán – ez is inkább visszafelé, a Gulagra nézve lehet érdekes. Van den Berg adatai szerint a kolóniák rablétszáma a következőképpen alakult:
1965-69: 1.06 millió
1970-74: 1,04 millió
1975-79: 1,10 millió
1980-84: 0,96 millió.66
A létszám tehát alig változott. A szovjet gazdaság továbbra sem nélkülözhette a kényszermunkát.
2. A kényszermunka a termelésben
Miért élt a szovjet gazdaság a kényszermunka alkalmazásával, sokkal tovább és nagyobb mértékben, mint mások, például a kelet-európai szocialista országok? Kézenfekvő a magyarázat: a kényszermunka nyilván rendelkezett bizonyos máshonnan nem pótolható gazdasági előnyökkel. Melyek is lehettek ezek?
A kényszermunka alkalmazása nem igényel komoly befektetést, tőkekoncentrációt, sőt helyettesítheti azt. Elég csak felidézni a nagy csatornaépítkezéseket: a rabok munkaereje szinte teljes egészében helyettesítette a gépesítés, az ellátás, a szállás okozta kiadásokat, a munkaerő pedig viszonylag könnyen volt megszerezhető és pótolható – ha annyira azért nem is, ahogy a köztudatban él: a rabokkal, éppen gazdasági értéküknél fogva, mindig és mindenütt pontos elszámolással tartoztak a lágerek. Az ideológia ehhez így szólt: „Az ember sokkal értékesebb, mint a gépek."
A kényszermunka olcsó. Ez összefügg az iméntiekkel, de nem egészen ugyanazt jelenti, a kényszermunkás ellátási, „üzemeltetési" költségeire vonatkozik. 1932-33-ban például egy rab ellátása évi kb. 500 rubeljébe került az államnak – egy gyári dolgozó átlagbére ugyanekkor 1946 rubel volt, ennek háromszorosa.67 A különbség csak tovább nőtt a háború előtti években: amíg a munkabérek hét év alatt 174%-kal, a rabokra fordított költségek mindössze 90%-kal emelkedtek.68 Az élelmen, a minimális ruházaton és a táborok fenntartási kiadásain kívül egy sor költséget (fizetés, szakszerű orvosi ellátás, iskoláztatás, munkavédelem stb.) megtakarított így az állam.
A rabmunka jól koordinálható, az ország legkietlenebb vidékein is bevethető. Az 1929. októberi börtönügyi konferencián hangzott el a következő kijelentés: „A helyi életkörülmények sokszor komoly akadályt jelentettek a munkástoborzásnál. Ezért azokra a helyekre, ahol túlzott munkaerőhiány lépne fel, szükség lenne a közelebbi börtönök munkahiányos lakóit átirányítani. Az NKVD Uráli, Észak-keleti és Karéliai Főnöksége gondoskodni fog először is fakitermelő kolóniák felállításáról, a szállásról, szerszámról, az öltözékről." Az ország peremvidékeinek meghódítása, a gazdasági élet vérkeringésébe való bekapcsolása, amely jórészt az első két ötéves terv alatt következett be, elképzelhetetlen lett volna kényszermunka alkalmazása nélkül.69 Az 1953 utáni fejlemények is igazolták, hogy ezen térségek munkaerő-ellátását egyedül a kényszermunka tudta biztosítani.70 Kolima aranybányáiban a hetvenes évek elején is zömmel elítéltek dolgoztak.71 Végül: a kényszermunka intézménye a szabad világra nézve is a terror egy eszköze, elrettent, figyelmeztet, fegyelmez. Ilyenformán a Gulag is csak egy eleme (bár szélsőséges eleme) volt a dolgozók belekényszerítésének az iparosítás, a városiasodás új feltételeibe (munkaverseny, a késés és hiányzás szigorú szankcionálása, kötelező túlóra, darabbér-rendszer stb.). A gazdasági jellegű bűncselekmények miatt elítéltek száma a Gulagon mindvégig jelentősen meghaladta az 58-asokét.72
Szívesen titulálják a Gulagot „modern rabszolgaságnak", összehasonlítják más, korábbi szisztémákkal, a Római Birodalommal, a XVII. századi Egyesült Államokkal, Transvallal73 (hogy a náci megsemmisítő táborokkal való azonosításról ne is beszéljünk). Ezek valójában ahistorikus, ideologikus párhuzamok, sokkal több a különbség közöttük, mint az azonosság. A szovjet kényszermunkás saját népéből került ki, nem egyik etnikum, „faj" rendelődött alá a másiknak. A Szovjetunió népei létszámarányosan voltak képviselve a lágerekben, a külföldiek, hadifoglyok száma és jelentősége hozzájuk képest csekély.
Kényszermunkássá mindig saját személyében vált valaki, még akkor is, ha mint „a bűnös hozzátartozója" került a lágerbe. A büntetés egy-egy embert sújtott, ha az illető bűnösnek találtatott. Ez a „szolgaság" ideiglenes állapot volt, ha sokan nem érték is meg a szabadulást. Hat hónapra, egy, három, tíz vagy akár huszonöt évre kapták, de életfogytiglani kényszermunka, mint büntetési formula, nem létezett, aki pedig letöltötte büntetését, jogfosztottsága – elvileg – véget ért. (Mint az adósrabszolgaság esetében.) Nem szólunk itt arról, hogy milyen eltérő társadalmi funkció és moralitás felelt meg egyik vagy másik jelenségnek.
Egészen egyedi momentum a szovjet kényszermunka állami jellege a 20-as évek végétől. Az állam kényszermunkára kötelezte polgárainak egy részét, e munka haszna közvetlenül az államkasszát gyarapította. És a végső, gazdaságilag perdöntő eltérés: a szovjet kényszermunkást az erőszak alkalmazása mellett érdekeltté is tették a termelésben. Nem ideológiai, propagandisztikus értelemben érdekeltté,., hanem nagyon is kézzelfogható módon, a normarendszerrel összekapcsolt ételfejadagok bevezetésével. (A katorgára ez, mint mondottuk, nem vonatkozott.) A normákat százalékban határozták meg, mindegyikhez egy-egy napi „menü" tartozott. A normák mindig a helyi viszonyokhoz, éghajlathoz, a munka nehézségi fokához igazodtak, idővel sokat változtak, egy adott helyen és pillanatban viszont pontosan és következetesen alkalmazták őket. A vokrai láger normái például az alábbiak szerint alakultak (rubel-érték/nap/fő):
őrség |
3,56 |
adminisztráció |
2,25 |
4. adag (100% felett) |
2,09 |
3. adag (81-99%) |
1,57 |
2. adag (75-80%) |
1,38 |
1. adag (74% alatt) |
1,19 |
munkaképtelenek |
0,7174 |
A kényszermunka ellenértékét 1929 és 1961 között szinte teljes egészében az ételfejadag jelentette. A pénzbeni juttatás legfeljebb jelképesnek volt tekinthető. A háború alatt megfigyelhető volt egy ezzel ellentétes irányú tendencia: a fejadag a legtöbb táborban egységesedett. Differenciálódott ugyanakkor a bérezés, szinkronban az általános béremelkedéssel: a nyolcórai alapmunkáért egy rubel járt, ezen felül minden befejezett munkaóráért még 25 kopek.75
Fontos kiemelni, hogy a Gulag mindenkinek, a munkaképteleneknek és munkamegtagadóknak is, (elvileg) garantálta a minimális fejadagot. Egyes különleges lágerekben a premizálást teljes egészében pénzbeni juttatásokra építették. A Kolima-medence egyes pontjain a kötelezően teljesítendő napi normán felül a megtermelt aranymennyiség után fizetés járt. A normákat a bánya hozama, illetve az évszak (a munka nehézségi foka) szerint határozták meg. A rabok fizetésüket ún. kuponokban kapták kézhez, melyeket az NKVD helyi élelmiszer- és luxuscikküzleteiben vásárolhattak le. Ha hihetünk S. Mora adatainak, a bányáknak 0,96-1,03 rubelt is megért egy grammnyi arany, miközben az említett üzletekben egy kiló kenyér ára mindössze 4 kopek volt.76
Ez a példa természetesen nem volt jellemző a lágerrendszer egészére, de talán az kiderült már az eddigiekből: a kényszermunkát egységes büntetési formának, a kényszermunkásokat homogén társadalmi osztálynak tekinteni egyaránt tévedés. Mind időben, mind térben rendkívüli különbségek mutatkoztak kényszermunkás és kényszermunkás között: hiba volna egy kalap alá venni a húszas évek műhelyeinek munkásait a harmincas évek lágereinek és az ötvenes évek kolóniáinak munkásaival. A Moszkva környéki rabokat a sarkkörön túl dolgozókkal, ipari munkásokat mezőgazdaságiakkal, fél évre ítélteket huszonöt évre ítéltekkel, politikaiakat köztörvényesekkel. A javító-nevelő munkatáborok lakói mintegy átmenetet képeztek a szabad munkások és a katorgások között, jogállásuk (hivatalosan is) széles skálán mozgott: megválaszthatták-e munkájukat vagy sem, párosult-e a büntetés kényszerletelepítéssel stb.
Sokan dolgoztak tovább büntetésük letelte után szabad állampolgárként a tábor körül. Nemcsak az olyan, erősen reklámízű esetekre gondolunk, mint például azé a mérnöké, aki Kolima egyik bányájában 1941-ben egy 14 kg súlyú aranyrögöt talált. Tízezer rubel ütötte ezért a markát, azonnali hatállyal szabadlábra helyezték, 6 pedig ott maradt a bányában, és újabb leletek után kutatott77 – nem, azokra a tíz- és tízezrekre, akik sokéves büntetés után szabadulva képtelenek voltak már visszailleszkedni eredeti miliőjükbe, ezért inkább a láger körül telepedtek le, ott kerestek munkát, ott alapítottak családot, jelentősen átformálva ezáltal a peremvidékek és végső soron az egész Szovjetunió társadalmi rajzolatát. A „rabszolgaság" kitétel tehát nem alkalmazható a szovjet javító-nevelő munkára, gazdasági-társadalmi értelemben azonban, megítélésünk szerint semmi esetre sem.
A „kényszermunka" kifejezés mellett a „munkahadsereg"78 tűnik még találónak: dolgozók tömegei, akik nem jószántukból, de nem is minden érdekeltség nélkül vesznek részt egy-egy nagyszabású, rohamszerű feladat elvégzésében. Ilyenformán a piramis-hasonlat a Gulagra vonatkozóan találó.
Mekkora is volt valójában ez a „munkahadsereg"? Három kérdésre keresünk itt választ. Mekkora volt a lágerrendszer földrajzi kiterjedése? Milyen lehetett a szovjet kényszermunka termelékenysége? Mekkora részt vállalt a Gulag a szovjet gazdaság egészéből?
Arra az elemi kérdésre, hogy tudniillik hány láger működött a Szovjetunióban, nem is olyan könnyű választ adni. Problematikus maga a „láger" fogalom, amely egy-egy tábor helyett sokszor táborok egész hálózatát jelentette. A lágerek egy része (bányák, fakitermelő és vasútépítő lágerek) értelemszerűen csak ideiglenes jelleggel működött. A hatalmas méretkülönbségek is megkérdőjelezik, hogy a táborok puszta számából messzemenő következtetések vonhatók-e le. A lágerrendszer egészéről pedig mindmáig nem rendelkezünk pontos és kimerítő kimutatásokkal, így tehát csak megközelítő értékelésre vállalkozhatunk. Dallin-Nicolaevsky 125 lágert sorol fel könyvében.79 A lista természetesen korántsem teljes. A Dalsztroj például, amely minimum 95-100 lágerrel rendelkezett, mindössze 8 táborral van benne képviseltetve. Érvényes rá valamennyi fent említett pontatlansági tényező, mégis a feldolgozott adatok viszonylag nagy számánál fogva, és mivel a legfontosabb lágereket a lista kétségkívül tartalmazza, mindenképpen érdemes az alaposabb elemzésre.
Ha térképre vetítjük az adatokat, őt nagyobb régiót különböztethetünk meg: Arhangelszk és Molotovszk környékét, a Rajkáitól északra és keletre elterülő térséget, a Pecsöra-vidéket, Kotlasz és Vorkuta környékét, Karaganda körzetét, és a távol-keleti térségét, a Dalsztroj övezetét. A lágerrendszer ezzel együtt az egész Szovjetuniót felölelte. Az, hogy a háború után a Gulag súlypontja keletre tolódott, minden bizonnyal jórészt az 1941-es evakuálásnak lett az eredménye.
Ha a lágerekben végzett munka jellegére vagyunk kíváncsiak, a felsorolás ehhez is nyújt – persze elnagyolt, de az arányokat tekintve azért jellemző – adatokat. A Gulag gazdasági profilja ezek szerint a következő szektorokból tevődött össze (rendre csökkenő jelentőséggel): bányászat (szén, vas, arany, ezüst, ólom, réz, cink, nikkel, foszfor, platina, molibdén, kobalt, fluor, wolfram, urán); út- és vasútépítés; fakitermelés, fafeldolgozás; építőipar; mezőgazdasági üzemek; olajipar; kohászat, acélgyártás, alumíniumipar, gépgyártás; vízművek építése és működtetése. A fennmaradó mintegy 12%-nyi kapacitást a bőr-, textil- és papíripar, távközlés, szállítás, kikötői munka, repülőtér építés, halászat, vadászat, tőzegkitermelés és téglagyártás tette ki.
A kényszermunka alkalmazásának mindenkori nagy hátránya a termelékenység alacsony szintje. 1941-ben a megszálló német csapatok kezébe került a Harmadik Ötéves Terv egyik titkos, belső használatra készült példánya. A 750 oldalas dokumentum tételekre bontva tartalmazza, mit is vártak volna el 1939 és 44 között a Gulag lágereitől. A terv persze nem valósulhatott meg, az angol közvetítéssel az Egyesült Államokba került adatsor azonban lehetőséget nyújtott arra, hogy visszakövetkeztessenek: hány kényszermunkás kellett _a terv végrehajtásához.
Péter Wiles, a Dalsztroj bányáit eleve kivonva vizsgálódásának köréből, 871 ezres létszámot állapított meg. Naum Jasznij80 alacsonyabb termelékenységgel számolt, az ő végösszege 3,5 millió fő. Gerp Van den Berg81 szerint szabad munkásokból valamivel több mint félmillióra lett volna szükség, a rabmunka termelékenységét 1/3-dal számolva, így 1,6 milliós feltételezett létszámot kapott, ami szinte pontosan megegyezik a tényleges 1,67 milliós értékkel. Az 1/3-os termelékenységi kvóta így is csak fiktív adat, a Gulag egészére értelmezhető csak, minden egyes részre külön-külön aligha.
A Szolovki-sziget 60%-os elszámolással dolgozott,82 Dallin-Nicolaevsky 50%-os arányt tart elfogadhatónak,83 Krilenko 1924-ben 40%-os termelékenységet regisztrált84 – az igazság az, hogy óriási különbségek mutatkoztak az egyes termelési ágak között.
A szakképzettséget nem, csupán fizikai erőt igénylő munkák terén a Gulag nyilván hatalmas haszonnal dolgozott. Kolima bányáiban ugyanazért a munkáért egy toborzott munkás havi 3-4.000, egy rab 60-70 rubelt keresett meg.85 Ahol azonban pontos, alapos szakemberekre lett volna szükség, a végeredmény gyakran bizonyult katasztrofálisnak: elég a Belomorka-nalt vagy a Bajkál-Amur használhatatlan szakaszait említeni. Bár kivételek itt is akadtak, a háború alatt a Gulag nem egy igen komoly harcértékkel bíró szabadalmat továbbított az illetékeseknek, 1942-43 telén például az RD-1-es kísérő rakétahajtóművet, valamint az MB-100-as és MB-102-es repülőgépmotort.86
Az elítélteket igyekeztek is szakmájukhoz közel álló munkára beosztani. Szakmájában vagy ahhoz közel kapott munkát a rabok 74,5%-a,87 és az arány csak azért nem lett magasabb, mert sokakat (értelmiségiek, mezőgazdászok, vasutasok stb.) a Gulag berendezkedésénél fogva nem tudtak szakmájukban felhasználni. A termelékenység fenntartásának eszköze volt a brigádrendszer is. A rabok általában 30 fős brigádokban dolgoztak, a normát, jutalmakat, büntetéseket is a kollektívára szabták ki, a brigád így a fegyelmezés és a motiváció önműködő egységévé válhatott. A Gulag hatékonyságát fokozta a már tárgyalt „szerződéses rendszer" mellett a lágerekből álló konglomerátumok fokozatos kialakulása is. A központi láger köré sok helyütt kisegítő jellegű táborok, szabadokat, száműzötteket foglalkoztató üzemek települtek. A Dalsztroj aranybányáit például hat kikötői láger, hat mezőgazdasági üzem, hat halászattal foglalkozó tábor és egy ruhagyár szolgálta ki.88
Sokszor visszájára fordult azonban a munkamegosztás, a rabok és a szabadok különböző elszámolása visszaélésekre adott lehetőséget. A rabok munkájának egy részét szabadok neve alatt könyvelték el, az így szerzett különbözeten pedig megosztoztak. Sajátos jelenség volt a háború utáni időkben a „maszek" munka megjelenése: a rabok a kötelező minimum teljesítése után túlórában a saját szakállukra dolgoztak – a táborvezetés tudtával és beleegyezésével. A nyári hónapok termelését rendszeresen visszatartották, átcsoportosították a jobban fizető téli időszakra. („Korrekcióból" így lett „korrupció".)89
Hogy a Gulag gyermekmunkát alkalmazott volna, ahogy a szóbeszéd tartotta, arra – egyelőre legalábbis – nincs bizonyíték. Az persze tény, hogy a rendelkezésre álló munkaerő totális kihasználására törekedtek: működtek fiatalkorúak számára létesített telepek, női lágerek, sőt, nyomorékokat foglalkoztató táborok is. A lágerek termelékenysége időben is sokat változott – inkább külső, mint belső okok függvényében. A javító-nevelő munka arányának alakulása más büntetési módokhoz képest jól illusztrálja a változásokat. (Van den Berg a hetvenes évek lassú létszámcsökkenését a száműzöttek munkájának nagyobb termelékenységével magyarázza.90 ) A háborús adatok is rávilágítanak a Gulag ipari potenciáljában rejlő tartalékokra: 1941 és 44 között az egy munkás által egy nap alatt megtermelt érték 9,50 rubelről 21 rubelre emelkedett.91
Végezetül még annyit: a termelékenység szintje önmagában nem jellemzi a kényszermunka-rendszer egészét, hiszen voltak és vannak feladatok, amelyeknél nem játszik szerepet a termelékenység, egyedül a kitűzött cél elérése számít. Ezekre pedig a kényszermunka a legalkalmasabb eszköz. (A hetvenes-nyolcvanas évek 1 millió körül állandósult rablétszámát is lényegében ez magyarázza.) Végső soron ezt bizonyítják az őrszemélyzet keresetére vonatkozó adatok is. A háború előtt egy Gulag-felügyelő napi 8, sőt, a sarkkörön túl akár napi 13 rubelt is megkeresett, tizenkétszer-hússzor annyit, mint egy hivatásos katona.92
A Gulag tehát mindenképpen nyereséges ágazata volt a szovjet népgazdaságnak. A kérdés csak az: mekkora részét jelentette annak? Ez az a kérdés, amellyel kapcsolatban a leginkább szóródnak a vélemények. „Az NKVD-nek nagyon fontos szerepe volt a Szovjetunió gazdasági életében. Biztosra vehető, hogy a Németország elleni háborút megelőzően a kényszermunka aránya 20%-os volt."93 „A kényszermunkása osztályának szerepe a nemzeti jövedelem szempontjából jelentéktelen."94 „A szovjet börtönmunka meghatározó szerepet játszott a gazdasági tervezésben."95 „A Gulagnak a gazdasági életben betöltött fontos szerepe: mítosz, amit maguk az NKVD vezetői ötlöttek ki és amelyet az értelmiség, az emigránsok és néhány szovjetológus terjesztett tovább."96 „Akinek volt szerencséje vagy szerencsétlensége saját szemével látni a lágerépítkezések méreteit és különösen eredményeit, annak ez a kijelentés (hogy ti. a Gulag szerepe igen csekély – C. Z.) megmosolyogtató."97
De beszéljenek ismét a tények. Kevés a megbízható támpont, a hivatalos statisztikák a lágereket egyszerűen „gyárnak", a rabokat „munkásoknak" tekintik. 1925-ben az 1350 említett műhely és üzem szerepe a gazdaság egészét tekintve valóban elhanyagolható. 3,8 millió rubel volt az éves termelésük, a fenntartáshoz szükséges 1,06 milliót ebből még levonva a végösszeg a nemzeti jövedelem alig 0,1-0,2%-át fedezhette.98
Az 1939-es ötéves terv titkos szövege az egyetlen részletesen elemezhető forrás. A terv 162 milliárd rubel össztermelést irányzott elő, ebből a Gulagra eső hányad pontosan 1,969 milliárd rubel, vagyis a termelés 1,215%-a volt. Ezt az arányt a korábbi és későbbi mutatók sem múlhatták felül nagyságrendekkel. Az 1,215% igen egyenlőtlen részadatokból tevődik össze. A Gulag részaránya az ország halászatában 3%, szénbányászatában 4%, a fafeldolgozó iparban 10-40%, a fakitermelésben 12%, a nagy építkezéseknél 5,8%, az áruszállításban, járműjavításban 8-9%, az ércbányászatban 40,5%, a fényképezőgép- és filmgyártásban valamint az aranybányászatban pedig lényegében 100%. Az építőanyag-iparban ugyanakkor 0,5-1%, az olajiparban 0,7%, és egy sor központi jelentőséggel bíró ágazatban – papír- és cellulózgyártás, élelmiszeripar, textilipar, fémfeldolgozás, vegyipar – a részesedés gyakorlatilag a nullával egyenlő.99 (Az 1,2%-os részesedésnél a létszám mindenképpen magasabb, 1939-ben kb. 3-3,5% – újabb adalék a termelékenység kérdéséhez.)
A háború fokozta a Gulaggal szemben támasztott követelményeket, de a nagyságrendet ez semmiképp sem érinthette: az NKVD 1940 és 44 között a tervezett 2 milliárd rubel helyett 3 milliárdot utalt át az államkasszába.100 Többé-kevésbé bizonyítottnak tekinthetjük tehát: a Gulag a szovjet gazdaság 1-2 százaléknyi részét foglalta magába, többet semmi esetre, de kevesebbet sem: ez az 1-2 százalék ugyanakkor pótolhatatlan eleme volt az egész rendszernek. Jó példa erre az aranytermelés: 1945-re a Szovjetunió adta a világ össztermelésének a felét.101 Egyes források szerint a kolimai arany jelentette a szovjet export egyharmadát, mintegy 400 millió dollárt évente,102 és bár ez az adat nyilván túlzó, Kolima jelentőségét (figyelembe véve a háború után oly fontossá vált urán- és plutónium lelőhelyeket is) lebecsülni nem szabad – a lend-lease program például aligha működött volna olyan zökkenőmentesen a Szovjetunió stabil és egyre növekvő aranytartalékai nélkül. „Az volt Kolima a Szovjetuniónak, ami Nagy-Britanniának Dél-Afrika."103
H. A. Wallace, az Egyesült Államok alelnöke 1944 nyarán rövid látogatást tett Kolima néhány bányájában. A látogatásról a National Geographic 1944 decemberi száma bő, fényképekkel illusztrált tudósításban számolt be. Az alelnök lelkendezve nyilatkozott a „nagydarab, tagbaszakadt férfiakról", akik „egy új korszak pionírjaiként" érkeztek az elhagyatott vidékre. A szovjet javító-nevelő munka eredményei lenyűgözték őt – önrevízióra azután csak jóval később, a New Statesman 1968. október 18-i számában kerített sort. Nem az történt itt, hogy az alelnököt egyszerűen félrevezették volna – ahogy tették azt más, alacsonyabb rangú nyugati küldöttséggel többször is -, a történet arra világít rá, hogy a szovjet kényszermunka valóban valami másból, a szó szerint értelmezett javító-nevelő munkából eredt, és hogy a kényszermunka sem eleve súlyosabb büntetés, mint bármi más, de azzá válhat: a Gulag arculata hosszú folyamat eredményeként alakult ki. Ezt a folyamatot pedig, véleményünk szerint, elsősorban gazdasági tényezők determinálták.
Jegyzetek
1 V.Ny. Zemszkov: A Gulag – tényekben, adatokban. (Szovjet füzetek IV., Sorozatszerk.: Krausz Tamás. L. a Gulag-jelenségröl Szilágyi Á. előszavát.)
2 R. N. Baldwin: A New Slavery. Hn., 1953., 134.
3 D. J. Dallin-B. I. Nicolaevsky: Forced Labour in Soviet Russia. New Haven, 1947., 300.
4 Egy útirajz a szigetről: A, P. Csehov: Szahalin. Helikon, Bp.,1975.
5 A. Szolzsenyicin: A gulag szigetvilág, Európa, Bp., 1993., II. köt. 216.
6 A. Visinszkij: Tyurma kapitaliszticseszkih sztran. Moszkva, 1934., 61.
7 Szolzsenyicin, III. köt. 386.
8 Uo. II. köt. 86.
9 Uo.
10 Dallin-Nicolaevsky, 302.
11 Uo. 298.
12 Lenin Összes Művei, 50. köt. Kossuth, Bp. 1963. 81.
13 A. Visinszkij: Ot tyurem k voszpitatyelnim ucsrezsgyenyijam. Moszkva, 1934. 5.
14 Szolzsenyicin, II. köt. 17.
15 Szobranyije Uzakonyenyij RSZFSZR za 1918. g. No. 65., 710.
16 D. J. Dallin: The Real Soviet Russia. London, 1947., 133., 300.
17 Zemszkov, 90-93.
18 CGAOR 393. fond, 13. rep., 1/b, 111.
19 Uo. 39. rep., 48., 13-14.
20 Szolzsenyicin, II. köt. 26.
21 A. Nove: A Szovjetunió gazdaságtörténete. Hely és év nélkül, 145.
22 Szolzsenyicin, II. köt. 17.
23 Enc. of State and Law, III. 1925-27.,1354.
24 Dallin-Nicolaevsky, 162.
25 Dallin-Nicolaevsky, 164.
26 Dallin, 133.
27 Report of the Fifteenth Congress of the Comm. Party. 1927., 54445.
28 Baldwin, 137.
29 Szolzsenyicin, II. köt. 615.
30 Dallin-Nicolaevsky, 173.
31 A SZLON betűszó köznyelvi értelmezésben elefántot jelent (A szerk.)
32 Szolzsenyicin, II. köt. 75.
33 Dallin-Nicolaevsky, 207.
34 Baldwin, 47.
35 Uo.
36 Visinszkij; Ot tyurem…, 136-37.
37 Baldwin, 140.
38 Dallin-Nicolaevsky, 223.
39 Zemszkov, 70.
40 Dallin-Nicolaevsky, 156.
41 Nove, 339.
42 Dallin-Nicolaevsky, 263.
43 Uo. 274.
44 Ránki Gy.: A II. világháború gazdaságtörténete. Közgazdasági és Jogi, Bp., 1990. 97.
45 Zemszkov, 38.
46 Uo. 43.
47 Uo. 44.
48 Uo. 40.
49 Dallin-Nicolaevsky, 278.
50 Zemszkov, 41. és 44.
51 Uo. 40.
52 Uo. 70.
53 Szolzsenyicin, II. köt. 611.
54 Zemszkov, 51.
55 Uo.
56 Zemszkov, 55.
57 CGAOR 9401. fond, 2, 149. Tom. I., 169-70.
58 Zemszkov, 55-60.
59 CGAOR 9401. fond, 2, 149. Tom. VI., 35.
60 R. Conquest: Kolyma. The Arctic Death Camps. Hn., 1978., 112.
61 Zemszkov, 61.
62 Zemszkov, 90.
63 Uo. 62.
64 Szolzsenyicin, III. köt. 577.
65 Uo. 584.
66 Gerp van den Berg: The Soviet System of Justice: Figures and Policy. Dordrecht, 1985., 115.
67 Dallin-Nicolaevsky, 88.
68 Uo.
69 Uo.,51., 208.
70 S. Mora: Kolima. Gold and Forced Labour in the USSR. Washington, 1949., 10.
71 Conquest, 16.
72 Zemszkov, 90-93.
73 Conquest, 47.
74 S. Mora-P. Zwiernak: La Justice Sovietique. Róma, 1945., 10.
75 Uo. 270.
76 Mora, 63.
77 Mora, 33.
78 R. N. Baldwin kifejezése
79 Dallin-Nicolaevsky, 62-71.
80 N. Jasni, Journal of Political Economy, 1951. okt. 405-19.
81 Sz. Makszudov: Népirtás a Szovjetunióban. (Szovjet füzetek V.) Bp. 1992., 15.
82 Szolzsenyicin, II. köt. 615.
83 Dallin-Nicolaevsky, 105.
84 Uo.
85 Mora, 33.
86 CGAOR 9401. fond, 2, 265, Tom. II., 384-85.
87 Zemszkov, 60-61.
88 Conquest, 245-50.
89 Dallin-Nicolaevsky, 106.
90 Van den Berg, 114.
91 Zemszkov, 38.
92 Szolzsenyicin, III. köt. 255.
93 Nyekics-Heller, in: Népirtás a Szu-ban, 12.
94 Baldwin, 27.
95 Van den Berg, 129.
96 Népirtás a Szu-ban, 16.
97 B. Hazanov, in: Népirtás a Szu-ban, 18.
98 Dallin-Nicolaevsky, 165.
99 Népirtás a Szu-ban, 13-14., III. Baldwin, 53.
100 Zemszkov, 44., I még S. Rosefielde: An Assessment of the Sources and Uses of Gulag Forced Labour, 1925-56., 33. Soviet Studies, 1981. no. 1., 56.
101 Dallin-Nicolaevsky, 146.
102 Emil Lengyel: Siberia. New York, 1943., 299.
103 Mora, 59.