Vannak fogalmak, amelyek egymással ellentétes visszhangot keltenek. Ha szocializmus és kereszténység viszonyáról szólunk, ez sokak gondolkodásában egymással szembenálló világnézetet jelent: egyfelől egy materialista és kollektivista – az ateista kommunizmussal szinonim – látásmódot, másfelől egy szellem- és személyközpontú szemléletet, ahol az egyháznak fontos szerep jut a társadalmi kapcsolatokban. E felfogás hátterében alighanem súlyos tévedés rejlik: egy adott társadalmi berendezkedés azonosítása a Jézus által kinyilatkoztatott felszabadító üzenettel. Ha az Evangélium tartalmaz is a társadalmi együttélésre vonatkozó, politikai indíttatású elveket, ezekről nem szabad azt hinnünk, hogy értelmezhetők egy meghatározott társadalmi rend korlátai közé szorítva, mely történetiségénél fogva tökéletlen és átmeneti jellegű. Még kevésbé indokolt kereszténynek tekinteni a kapitalista rendszert, amelyben a kollektív munka a kizsákmányolásból származó magánprofitnak van alávetve. Tény, hogy a kapitalizmusban az egyház bizonyos szabadságot élvez, szemben az ún. szocialista rendszerekre jellemző helyzetével. De milyen áron? Azon, hogy a kereszténységet manipulálja az uralkodó osztályok által irányított állam ideológiai apparátusa. Ahogyan Napóleon értelmezte – meghamisítva s a rá jellemző cinizmussal – a jézusi tanítást: „Ami engem illet, én a vallásban nem a megtestesülés misztériumát, hanem a társadalmi rend titkát látom. A vallás azzal, hogy az egyenlőség gondolatát a mennybe utalja, megakadályozza, hogy a szegény a gazdag életére törjön. A vallás egyfajta szérum, amely miközben kielégíti az emberek csoda iránti vágyát, oltalmat nyújt a sarlatánokkal és a boszorkányokkal szemben: a papok értéke nagyobb, mint Kanté vagy Németország valamennyi álmodozójáé. Hogyan is lehetne rend olyan államban, ahol nincs vallás? A társadalom nem lehet meg vagyoni egyenlőtlenségek nélkül, a vagyoni egyenlőtlenségek viszont nem maradhatnának fenn a vallás nyújtotta támasz híján. Amikor az egyik ember éhen pusztul, miközben a szomszédja pazarló jólétben él, a különbséget nem tudná elviselni, ha nem lenne tekintély, mely így szól hozzá: »Ez Isten akarata, a világon kell, hogy legyenek szegények és gazdagok, az örökkévalóságban azonban egyenlők leszünk«."
Mások fejében a szocializmus eléggé tág fogalom ahhoz, hogy kiterjedjen olyan északi országokra, mint, mondjuk, Svédország, vagy akár az olyan szocialista kormányokra is, mint amilyen Mitterand Franciaországa vagy a Felipe Gonzales-féle Spanyolország. Ez ugyanolyan téves nézet, mint Napóleoné a kereszténységről. Az északi országok azért engedhetik meg maguknak a luxust, hogy lakosaiknak nagyobb mennyiségben juttassanak társadalmi előnyöket, mert multinacionális vállalataik és bankjaik segítségével kifosztják a harmadik világ országait. A gazdagok számláját a szegények fizetik meg. Az a körülmény, hogy néhány kapitalista országban szocialistának mondott pártok varinak hatalmon, Jottányit sem változtat ezen rendszerek természetén, amit a termelési eszközök magántulajdona, az osztályok közti antagonizmus és a burzsoá érdekek hegemóniájának alárendelt államapparátus határoz meg.
Ha kereszténységről beszélünk, kiindulópontunknak – történeti alakváltozásainak áttekintése után – a bibliai alapokat kell tekintenünk. Ami pedig a szocializmust illeti, ezen olyan rendszert értünk, ahol túlsúlyban van a termelési eszközök társadalmi tulajdona, megszűntek az osztályantagonizmusok, s az állam a dolgozók nagy többségének érdekeit képviseli.
1. A kereszténység bibliai alapjai és történelmi alakváltozásai
A kereszténység a názáreti Jézus és apostolai közösségének felszabadító tevékenységéből sarjadt az I. századi Palesztinában. A Római Birodalom politikai, gazdasági és katonai uralma alatt álló tartományban Jézus magára vállalta a szegények ügyét, hirdette számukra az Élet Urának dicsőségét, megbélyegezte a farizeusok és szaddukeusok igazságtalanságait törvényesítő, elnyomó vallási gyakorlatot, megfosztotta nimbuszától a császári hatalmat azzal, hogy megjövendölte Isten országának eljövetelét, mely megszüntet minden társadalmi egyenlőtlenséget és ellentétet, szembeszállt a zsidó-római hatalommal, ezért üldözték, börtönbe vetették, megkínozták és keresztre feszítve megölték.
Jézus példája nyomán, az első keresztény közösségeket a javak társadalmasítása jellemezte: „Mindnyájan pedig, a kik hívének, együtt valának és mindenük köz vala. És jószágukat és marháikat eladogaták, és szétosztogaták azokat mindenkinek, amint kinek-kinek szüksége vala". (Apostolok cselekedetei, 2, 44-45.) Egy ideológiai szempontból teokratikus, szociálisan pedig piramisszerűen felépülő társadalomban, ahol az állam, illetve az uralkodó osztályok vagyona a kizsarolt adókból és a föld kizsákmányolásából származott, szocialisztikus, népi sejteket alakítani egy felforgatóként kivégzett politikai fogoly nevében – nos, ez a fennálló renddel szembeni súlyos provokációnak minősült. Ezért írja Engels a korai kereszténységről szóló műve bevezetőjében: „A korai kereszténység története figyelemre méltó hasonlóságokat mutat a modern munkásosztály mozgalmával."
Ami ellenben konkrét megnyilvánulását illeti, vitathatatlan, hogy a katolikus egyházban intézményesült kereszténység alapvetően a hatalom oldalán áll, mióta csak Nagy Konstantin a IV. században államvallássá tette meg. Néhány tiszteletet parancsoló kivételtől eltekintve, mint az igazságtalanságok ellen fel-szólamló egyházatyák, a szegények törekvéseit felvállaló, eretnekként megbélyegzett mozgalmak, vagy Assisi Szent Ferenc példamutató alakja, az egyház történelmét a hatalom teljes központosítása, a rablást és az elnyomást legalizáló keresztes háborúk, az ember jogait semmibe vevő inkvizíciós perek, az ész, a tudomány és az emberi test szépsége iránti ellenszenv, a monarchiák szentté nyilvánítása, a burzsoá rendnek való ideológiai behódolás, a nácizmust és a fasizmust illetően cinkos hallgatás és antiszemita előítéletek jellemezték. Bűneinek hosszú listája mindazonáltal nem homályosíthatja el az egyház jelentőségét olyan területeken, mint az emberiség kulturális hagyatékának megőrzése, a nők megbecsülése (a Mária-kultuszon keresztül), az árvák, a betegek és az időskorúak iránti figyelem felkeltése az első kórházak megalapításával, az iskolai oktatás kiterjesztése a szegény néprétegekre, a lelkiismereti szabadságért vívott meg nem alkuvó küzdelem, a művészetek pártolása vagy újabban a harmadik világ elnyomott tömegei felé fordulás, a nép ellen elkövetett bűnök profetikus elítélése, a politikai foglyok védelme s az egyházi bázisközösségek népi szerveződése. Igaza van Hans Küngnek, amikor rámutat: „az egyház története kétségkívül emberi történet: olyan történet, mely egyszerre gazdag és szegényes, széles sodrású és szűk horizontú, nagyvonalú és kisszerű!".
2. A marxisták és a keresztények közötti viszony
A marxizmus mindenekelőtt a forradalmi gyakorlat elmélete. Ez azonban egyes marxistákat nem tart vissza attól, hogy a marxizmust egyfajta vallássá tegyék, a maga dogmáival, amelyek Marx, Engels és Lenin új bibliává megtett műveinek fundamentalista olvasatán alapulnak. Pedig a marxizmusnak, mint bármely más elméletnek, sohasem lehet csupán egyetlen értelmezése. Az ismeretelmélet azt tartja, hogy minden szöveg olvasatát az olvasói közeg határozza meg. Az elmélet interpretációja a valóságnak ezeken a „szemüvegein" keresztül történik. Ennek megfelelően Marx műveit lehet Kautsky pozitivista materializmusának vagy Adler neokantianizmusának optikájával, Gramsci voluntarista vagy Lukács objektivista neohegelianizmusa, Sartre egzisztencializmusa és Althusser strukturalizmusa szerint olvasni, de ugyanúgy a Mao Ce-tung-i paraszti osztályharc, a kubai gerillamozgalom, a Jósé Carlos Mariategui-féle perui valóság vagy a sandinista népi felkelés fényében is. Ami fontos, az az, hogy a marxista elméletet a népek felszabadításának eszközévé tegyük, s ne valamiféle totemmé vagy talizmánná.
Ebben az értelemben a marxizmus és a marxisták nem hagyhatják figyelmen kívül a kereszténységnek azon újkeletű erjesztő szerepét, melyet például Latin-Amerika elnyomott tömegeinek felszabadító küzdelmében tölt be. Ám a marxizmusnak ahhoz, hogy a kereszténységnek ezt a forradalmasító képességét megértse, le kell vetnie magáról objektivista szemléletének kényszerzubbonyát, s el kell ismernie az emberi szubjektum történelemalakító szerepét. Ez feltételezi az ökonomista megközelítés, illetve a szocialista rendszerekben az államról alkotott „metafizikus" kép túlhaladását s a felépítmény viszonylagos autonómiájának elfogadását.
Ami Latin-Amerikát illeti, a legnagyobb előrelépés a kereszténység és egy népi jellegű rendszer viszonyában kétségtelenül Nicaraguában valósult meg, ahol a keresztények, a történelemben először, aktívan részt vettek a felszabadító harcban. Ez a körülmény önmagában elegendő annak az axiómaszerű véleménynek a cáfolatához, miszerint „a vallás a nép ópiuma". Ezért került sor arra, ugyancsak első ízben a történelemben, hogy egy hatalmon lévő forradalmi párt – a Sandinista Nemzeti Felszabadítási Front – hivatalos nyilatkozatot tegyen közzé a vallásról (1980 októberében), amelyben többek között ez olvasható: „Egyes szerzők úgy tartották, hogy a vallás az emberek közti elidegenedés mechanizmusa, amely arra szolgál, hogy igazolja az egyik osztály kizsákmányolását a másik rovására. Ennek a nézetnek kétségkívül van történelmi igazságértéke, abban az értelemben, hogy egyes történeti korokban a vallás a politikai uralom elvi támaszául szolgált. Elegendő, ha arra a szerepre utalunk, amelyet a misszionáriusok játszottak hazánk őslakosainak alávetésében és kizsákmányolásában. Ugyanakkor nekünk, sandinistáknak, saját tapasztalataink fényében az a véleményünk, hogy amikor a keresztények hitük által vezettetve képessé válnak arra, hogy válaszoljanak a nép és a történelem szükségleteire, e hitelvek a forradalmi elkötelezettség ösztönzőjévé válhatnak. Tapasztalataink azt mutatják, hogy lehet valaki egyszerre hívő és következetes forradalmár, a két dolog között nincs feloldhatatlan ellentmondás."
Ily módon a történelmi gyakorlat két hamis beidegződést látszik megszüntetni. Egyrészt az elmúlt húsz esztendő során a harmadik világ országaiban, nevezetesen Latin-Amerikában, a kereszténység – mint az elnyomott tömegek ellenállásának és harcának kifejeződése – megmutatta felszabadító képességét. Másrészt a vallás – rácáfolva az akadémikus jóslatokra – nem tűnt el a szocialista rendszerekben sem; ellenkezőleg, az egyházak ma a békéért folytatott küzdelem fontos erejét alkotják. Igaz, bizonyos nehézségek – az egyházakon belül és kívül egyaránt – továbbra is fennállnak. Az ún. szocialista országok egyházaiban a püspökök és a lelkészek soraiban nincs kellő tisztánlátás és egyetértés a pasztorizációs munka módozatait illetően. Ezen felül a hatalmon lévő pártokban bizonyos vallásellenes előítéletek is táplálják a diszkriminációt, ami a keresztényeket nemegyszer az ellenforradalmi erők karjaiba taszítja.
Az is igaz, hogy a keresztények között is élnek még a szocializmussal kapcsolatos tabuk. A kapitalista propagandának elég ereje van ahhoz, hogy rémisztő fantomokat tartson életben, amelyek bizonytalanságot és félelmet keltenek. Egyes marxista aktivisták szektássága pedig sokszor alátámasztja azt a szocialistákról alkotott képet, amely bennük egy totalitarizmusba torkolló új hit nevében harcoló keresztes lovagokat lát. Ha ma nehezebb is a katolikus egyház dokumentumaiban afféle vehemensen antikommunista megnyilatkozásokra bukkannunk, mint XII. Pius pápa idején, a szocializmussal szimpatizáló passzusokat sem igen találhatunk bennük. Tapasztalható ugyanakkor bizonyos nyitás a doktrína és a politika területén: ilyen a tulajdon szociális jellegének fenntartott elsőbbség, a javak társadalmasításának igenlése, a használati jognak a birtoklás jogával szembeni előnyben részesítése stb.
A püspökök egyértelműen szocialista opciójának ritka példáját képezik azok a dokumentumok, amelyek néhány brazil tartományban láttak napvilágot, az egyház helyzetére is kiható katonai diktatúra legsötétebb korszakában: „Le kell győzni a kapitalizmust, amely a legfőbb rossz, a felgyülemlett bűn, az elrothadt gyökér; a fa, amin azok a gyümölcsök teremnek, amelyeket oly jól ismerünk: szegénység, éhség, betegség, halál a nagy többség számára. Ezért kívánatos, hogy megszűnjön a termelőeszközök (a gyárak, a föld, a kereskedelem, a bankok) magántulajdona. Olyan világot akarunk, ahol a nép nem oszlik szegényekre és gazdagokra." (Egy nép marginalizálódása; Középnyugat-Brazília püspökeinek dokumentuma, 1973. május 6.) Egy másik, kevésbé populáris dokumentumban pontosabb megfogalmazás található: „Az osztálytársadalom és a tőkés uralom szükségszerűen az osztályok konfrontációjához vezet. Noha ez a tény napról napra nyilvánvalóbb, az elnyomók nem vesznek róla tudomást, ám e tagadás csak erősíti az összeütközés elkerülhetetlenségét. A munkások, a parasztok és az alulfoglalkoztatottak elnyomott tömegei tudatára ébrednek ennek, s fokról fokra megfogalmazzák a felszabadulás iránti vágyukat. Az elnyomott osztályok számára a felszabadulás érdekében nincs egyéb megoldás, mint az, hogy megtegyék a hosszú, nehéz, de már megkezdett utat, amely a termelőeszközök társadalmi tulajdonához vezet. Ez a legfőbb alapja ama történelmi léptékű, gigászi tervnek, amely a mai társadalom globális átalakítására s egy olyan új társadalom elérésére irányul, amelyben megteremthetők az objektív feltételek ahhoz, hogy az elnyomottak visszaszerezzék elveszített emberi méltóságukat, lerázzák szenvedésük láncait, megszűnjenek az osztályantagonizmusok, s végre győzedelmeskedjen a szabadság." (Hallottam népem kiáltásait. Északkelet-Brazília püspökeinek és vallási elöljáróinak dokumentuma, 1973. május 6.)
Marxistáknak és keresztényeknek több a közös archetípusuk, mint azt hasznavehetetlen filozófiánk feltételezné. Az egyik eszme a történelmi jövőbe vetett emberi boldogság utópiája; remény, amely számos, élete feláldozására kész aktivista cselekvése révén misztikussá válik. Marx ezt a teljességet a szabadság birodalmának hívja, míg a keresztények Isten országának nevezik. A Tőke harmadik kötetében Marx azt írja, hogy „a szabadság birodalma valójában csupán ott kezdődik, ahol megszűnik az a munka, melyet a nyomor és a külső célszerűség határoz meg; ez a birodalom tehát a dolog természeténél fogva túl van a tulajdonképpeni anyagi termelés szféráján". Márpedig a politikában vagy a történelemben semmi sem garantálja ennek a célnak az elérését, ugyanúgy, ahogyan a keresztények által remélt üdvözülésnek sincs történelmi magyarázata, lévén isteni adomány. Ám lényünk legmélyén mégis ott van marxisták és keresztények közös vágyakozása, hogy az emberiség úrrá legyen mindazokon az akadályokon és ellentéteken, amelyek megosztják, elválasztják egymástól az embereket. Bennünk van az ellenállhatatlan remény, hogy a jövő olyan lesz, mint a terített asztal, amely körül mindenki testvériesen osztozik a kenyér bőségén és a bor vidámságán. Az út, amely elvezethet e vágy beteljesítéséhez, megszüntetheti az előítéleteket s megteremtheti az egységet, bizonyosan nem az elméleti vitákon keresztül vezet, hanem az elnyomottak felszabadító harca iránti tényleges elkötelezettségen.
(Fordította: Lugosi Győző)
Forrás: MMM, 1988. 16. A tanulmányt némileg rövidítve közöljük. (A szerk.)