„Nos, kinek a forradalma? A nép forradalma? Avagy az apparátus forradalmi csele ez, hogy hatalmát teljesen átmentse?" Cs. Gyimesi Éva kérdezi ezt a kolozsvári Szabadság című napilapban, s alighanem ezt kérdezi mindenki, aki az eufória elmúltával azon töpreng, mi is történt 1989 végnapjaiban Romániában. Hivatalos források híján e sorok írója a romániai sajtóra, bukaresti és erdélyi vezetőkkel készített interjúira és háttérbeszélgetésekre támaszkodva alakítja ki a maga verzióját, ami talán akkor sem lesz teljesen haszontalan, hatévesnek bizonyul.
Az 1989 decemberi események egy részének előkészítettségét a mostani bukaresti kormányzat hivatalosan cáfolja. Ugyanakkor egyes romániai vezetők némely interjúkban utalnak arra, hogy a Temesváron, a Bánságban majd Erdély egyes nagyvárosaiban kirobbant diktatúraellenes lázadás azért nőtt felkeléssé (s éppen azért nem nőtt teljesen azzá), mert Óromániában és Bukarestben ekkor már teljesen kiérlelődött a Ceauşescu-klán eltávolítását célzó politikai-katonai fordulat terve. Sokan tudni vélik, hogy az Ion Iliescu köré csoportosuló reformkommunista ellenzék december 27-28-29-re tervezte a fordulat kivitelezését, s december huszadikán meg is kezdődtek volna a konkrét előkészületek. E folyamatot azonban szabályosan megzavarta a temesvári lázadás, majd azok továbbterjedése egyes erdélyi területeken.
Iliescu csoportjának természetesen nemcsak egy „udvari fordulat" állt szándékában. Társadalomlélektani és legitimációs célokból egyaránt szüksége volt arra, hogy valamiféle népmozgalom is kialakuljon. A Regátban (és Erdély azon területein), ahol ez a népmozgalom egészen december végéig nem alakult ki, ott ezt meg is szervezték. Ahogy mesterséges eszközökkel sok helyütt megrendezték az „utcai harcokat" is. Sepsiszentgyörgyön például a „hadsereg" egy egész éjjel lőtt a „terroristákra", akiket a városban senki se látott, az ismert szekusok pedig egy laktanyában voltak védőőrizetben. Sok helyütt mondják, hogy a három-négy napon, éjszakán át tartó lövöldözések értelmetlen „tűzijátékok" voltak (ezzel magyarázható az áldozatok csekély száma is).
Ahol viszont tényleg volt népmozgalom vagy népfelkelés (Bukarest, Temesvár, Arad, Kolozsvár, Marosvásárhely és még néhány település), ott a fordulatot előkészítő csoportot váratlanul érték az események. Két és fél napra volt szükségük ahhoz, hogy a hadsereg átálljon – addig bizony a hadsereg is a tüntetőket lőtte, legalábbis oszlatta. Szinte bizonyos, hogy a Ceauşescu-testőrség és két másik Securitate-elit alakulat kivételével ugyanezen két és fél nap alatt átállt az állambiztonsági szolgálat zöme is. Ezt látszik igazolni az is, hogy az állambiztonsági apparátus embereinek óriási többségét, a szervezet hierarchikus és anyagi eszközeivel együtt magába olvasztotta a hadsereg.
Az államrezonon túlmenően (a Securitate fegyveres erői ma még nem nélkülözhető elemei Románia kül-, és belbiztonságának) Iliescu csoportjának legalább annyira érdekében állt az állambiztonsági szolgálattal való kiegyezés, mint az utóbbinak. Nemcsak azért, mert a politikai-katonai fordulat e nélkül egyáltalán nem, vagy csak nagyon hosszú és véres polgárháború révén mehetett volna végbe. (Miközben az alkudozások folytak, csak a teljes sebességgel érkező târgoviștei páncélos ezred mentette fel a Ceauşescuhoz hű szekus alakulatok által már körülzárt bukaresti forradalmi vezérkart.) Azért is, mert – s ezt az utóbbi három hónap politikai fejleményei világosan mutatják: Iliescuék politikai elképzelései lényegesen különböznek a kifejezetten antikommunista-klerikális erőkétől, akik a népmozgalmak vezetését már december végén jórészt magukhoz ragadták.
A reformkommunista fordulat előkészítői tehát – ha tetszik, ha nem – saját hatalmi eszközeik egyik legfontosabbikaként kezelik a hadsereg, a rendőrség és a Securitate nem reménytelenül kompromittálódott embereit. Az utóbbiak viszont az átállással esélyt kaptak arra, hogy átmentsék magukat. Nagy szó ez, különösen ha figyelembe vesszük, hogy a „civil" pártapparátus és államigazgatás vezető káderei nemhogy előjogaikat vesztették el, hanem állásukat, lakásukat, létalapjukat is. (Amíg a különféle fegyveres erőkhöz tartozókat az ország más területeire irányítva zömmel áthelyezték, addig a „civil" vezetőknek semmi esélyük nincs arra, hogy az új hatalmi-közigazgatási szervekbe kerüljenek.) A helyi közigazgatást az egész országban a Nemzeti Megmentést Fronthoz tartozó új emberek vették át, az első perctől kezdve szembekerülve az emberek zömét befolyásoló román ortodox papsággal, majd az újjáalakuló történelmi pártok képviselőivel.
A diktatúra utáni romániai hatalmi szerkezet születési zavarainak (egyik) lehetséges képlete: reformkommunista fordulat + kiérleletlen antikommunista lázadás törve demokratikus forradalom + jobboldali restaurációs kísérlet. A pluszjelek helyébe mind a nevezőben, mind a számlálóban egyre inkább mínusz kerül, de egyelőre elég valószínű, hogy a törtvonalhatárt egyik tényező sem akarja vagy tudja átlépni.
Iliescuék politikáját ugyanis a lakosság körében elemi erejű antikommunizmus abba az irányba tolja, amely felé haladni egy idő után színtiszta önfelszámolást jelent.
A Román Kommunista Párt, amelynek szerepe a Ceauşescu-klán elnyomó hatalmának rituális jelentőségű homlokzatává degradálódott, decemberben teljesen és véglegesen szétesett. Romjai alól semmiféle baloldali, szocialista-szociáldemokrata vagy más mozgalom nem nőhet ki, hisz azonnal a diktatúrával azonosítanak minden ilyen törekvést. Iliescuék kezdettől fogva a nemzeti egység mozgalmának, utóbb pártjának nevezik magukat, taktikusan óvakodva e tömörülés „pártállásának" tisztázásától. Programjuk egyelőre a többpártrendszerű parlamenti demokráciára, a jogállam megteremtésére és a hatalmi ágak szétválasztására korlátozódik. Ez ugyan olyan alapprogram, amiben ténylegesen vagy szavakban valamennyi felszínre jutott romániai párt egyetért, de mára felmerült a kérdés: miért éppen Iliescuék hajtsák végre ezt az átmenetet? A Frontból lett politikai párt tehát csak akkor maradhat egyáltalán számottevő erő a közeljövő Romániájában, ha vagy „nemzeti centrum" alapon, vagy baloldali liberális formációként definiálja magát.
A nemzeti centrum kifejezésének kísérlete Iliescuék számára hamvába holt, mielőtt egyáltalán elkezdhették volna. A Maniu-örökséget nyíltan felvállaló Nemzeti Kereszténydemokrata Parasztpárt (ehhez csatlakozott a Frontból kivált Doina Cornea is) a helyi közigazgatást gyakorló ortodox egyházra és egyre inkább a fiatalabb, aktívan politizáló katonatisztekre támaszkodva nagyon gyorsan elfoglalta a jobbközepet. A NPP nyilvánvaló célja, hogy minden jobboldali erő gyűjtőpártjává váljon. Balközépen újjáéledt ugyan egy-két szintén történelmi párt – a legfontosabb a Demokrata (Liberális) Párt, ezek közül azonban egyik sem tudott nemhogy gyűjtőpárttá, még jelentős tagságúvá sem nőni. Iliescu pártjának „természetes" helye a baloldalon lenne, egyesülve (vagy szövetségben) a szocialista-szociáldemokrata kezdeményezésekkel.
Ez utóbbiak azonban egyelőre tétova pártcsírák, tevékenységük inkább a Nemzeti Parasztpárt szélsőségesebb állásfoglalásainak bírálata, mint alternatívája. Ráadásul a baloldalnak nincsenek hiteles jelszavai, sem a termelőszövetkezetek szétosztására váró parasztoknak, sem a tulajdonreformot váró rétegeknek, sem az attól ódzkodó üzemi munkásoknak nem tud konkrét programot adni. A baloldal szellemi erejét potenciálisan alkotó városi értelmiség körében most nagyobb hatású a vallási reneszánsz, a kisebbségek esetében ehhez párosul a most kétségkívül legfontosabb nemzetiségi kérdés is.
Az ország jelenleg legnagyobb létszámú politikai tömörülése a Romániai Magyar Demokrata Szövetség, amelynek kollektív tagjai is vannak, hétszázezer egyéni tag mellett. Az RMDSZ egyben szószólója a másik tizenegy nemzeti kisebbség érdekeinek. Kérdés azonban, hogy az RMDSZ-en belüli politikai polarizálódás, a máris súlyos taktikai ellentétek hova vezetnek? Felmerül, hogy – az RMDSZ gyűjtőmozgalmi jellegének megtartásával – a magyar kisebbség politikai részérdekeit a romániai nagy pártok magyar szekcióinak megalakításával is képviselni kell.
Mind nyíltabb a polarizálódás a jelenleg döntő tényezőnek számító hadseregen belül is. A tábornoki-főtiszti kar Iliescuék reformkommunista irányvonalát támogatja, ugyanakkor az ország több részében a fiatalabb tisztek politikai mozgalmai keményen antikommunisták. (A Nemzeti Parasztpárt számít is rájuk.)
A várható fejlemények két fő irányba ágazhatnak el.
- Iliescu pártja csekély többséggel, a liberális és balközép pártokkal koalícióban hatalmon marad, s megkísérli a gazdaság talpra állítását, a tulajdonreform lassú végrehajtását.
- A Nemzeti Parasztpárt a jobboldallal szövetségben átveszi a hatalmat, gyors reprivatizálással, klerikális-antikommunista ideológiával, esetleges erőszakos módszerekkel is felszámolja a baloldalt.
Nem kizárt az sem, hogy e két erő harcában a hadseregre gyakorolt befolyás mértéke dönt majd. S nem kizárt az sem, hogy a hatalmi harc, a gazdasági szétesés és a társadalmi bénultság légkörében fegyveres vágy arra alapuló úton lényegében ismét katonai-bürokratikus diktatúra jön létre.