Magyarországon manapság a munkanélküliség elemzésénél abból az új helyzetből kell kiindulni, hogy a „munkaviszony", mint legfőbb jogszerző tényező, sokak számára – minden igyekezetük ellenére – átmenetileg, esetleg hosszabb távon is elérhetetlen és teljesíthetetlen követelménnyé válik. Ezzel párhuzamosan reális értékelést kell adni a hazai munkanélküliségről, a kezelésére kialakított eszközrendszer használhatóságáról és hiányairól, de mindenekelőtt a munkanélküli személyek társadalmi státuszáról. Egyre kevésbé fogadható el, hogy egy ilyen nagyságrendű (a hivatalos nyilvántartásban is jóval félmillió fölötti) embercsoport – amelynek összetétele már távolról sem homogén – társadalmi megítélése még mindig az 1989-90-ben felszínre került marginális munkanélküli-csoportok jellemzői alapján történjen. Míg a Foglalkoztatási Törvény elfogadásának időszakában végre úgy tűnt, hogy a munkanélküliek hivatalos megítélése – helyzetüknek megfelelően – differenciálttá és reálissá válik, addig az utóbbi időben ismét felerősödtek a negatív értékelések. Megszaporodtak azok a nyilatkozatok, amelyekben nagy hangsúlyt kapott a munkanélküliek önhibája, felelőssége, és háttérbe szorult a társadalmi és kormányzati felelősség. A hivatalos állásfoglalások a munkanélküli-juttatással visszaélő, csaló személyek tömeges jelenlétét sejtetik, akik a többiek (esetleg a még dolgozók) kárára visszaélnek helyzetükkel, és ezért érdemtelenek az ellátásra. Természetesen nem lehet kizárni, hogy ilyen személyek – valószínűleg elenyésző mértékben – terhelik a rendszert, ugyanakkor ez a módszer jól alkalmazható a közhangulat tudatos befolyásolására is, különösen olyan időszakban, amikor a finanszírozási nehézségek miatt az állami ellátásokban jelentős visszalépésekre kényszerültünk.
Elméletek a munkanélküliségről
A munkanélküliség viszonylag magas arányának állandósulása új fogalmat szült a foglalkoztatáspolitikai szakemberek körében: egyre gyakrabban találkozhatunk „a munkanélküliség egészséges színvonala" kifejezés használatával.1 Ugyanakkor a fejlett államok közgazdászai közül többen az elmúlt évtizedekre jellemző kormányzati célkitűzések megvalósítását – mint például az alacsony infláció, a foglalkoztatás színvonalának javítása, a gazdasági növekedés, valamint a fizetési mérleg egyensúlyának megőrzése – egymással összeegyeztethetetlen feladatnak tartották. Ezért a munkanélküliség magasabb szintjének toleranciáját javasolták az infláció mértékének ellenőrzése érdekében. Ezt a politikát követte az 1990 tavaszán hivatalba lépett új magyar kormány is.
Bármilyen legyen is azonban a munkanélküliség megítélése, az nem vitatott, hogy a nagyarányú, tartós munkanélküliség társadalmi következményei rendkívül kedvezőtlenek, ezért a 80-as évtizedben a fejlett tőkés országok kormányzati politikájában nagy hangsúlyt kapott a munkanélküliség hatásainak kezelése. Nem véletlenül, hiszen 1983 végén az OECD országaiban kialakult munkanélküliség már 35 millió embert érintett. A munkanélküliek támogatása, a XIX. sőt a XX. század nagy részében is elenyésző volt, és a „legkevésbé alkalmas" elvén alapult. Ebben az összefüggésben ez azt jelentette, hogy a munka nélkül maradó ember kevesebbet ér, mint a legmegalázóbb, legrosszabbul fizetett munkát végző ember. A szóban forgó elv alkalmazását három érv támasztotta alá. Egyrészt a munkanélkülit valamivel ösztönözni akarták arra, hogy munkát keressen, másrészt a munkások elbocsátástól, illetve a munkanélküliségtől való félelme hatékony eszköznek bizonyult a munkafegyelem fenntartására, és így a termelés növelésére. A „legkevésbé alkalmas" elve előnyös volt abból a szempontból is, hogy minimalizálta a munkanélküliek támogatására fordított költségeket, ugyanakkor alacsonyan tartotta a munkanélküliség rátáját is.
A fenti általános attitűd mögött meghúzódó feltételezés az volt, hogy a munkanélküliség nem balszerencse, hanem az egyéni hiányosságok és az erkölcsi kudarc manifesztálódása. Az ilyen nemkívánatos jellemvonásokkal rendelkező emberek nem alkalmasak a túlélésre, de nem is érdemlik azt meg.2 Ez a doktrína kényelmes eszközül szolgált a minimális társadalmi felelősség elutasításához.
A bőkezű kompenzáció elvét tulajdonképpen William H. Beveridge alapozta meg a századfordulón azzal a kulcsfontosságú gondolattal, hogy a munkanélküliség – bár mást és mást jelent az egyes emberek esetében – alapvetően nem az egyének viselkedéséből, hanem a gazdaság egészéből adódik, a munkanélküliség: az ipar problémája.3 (Mindazonáltal Beveridge nem cáfolta azt a dogmát, hogy az emberek egy része saját elhatározásból és önhibájából munkanélküli, csak az egyéni felelősség kizárólagosságán lépett túl.)
Ezen elmélet szerint a munkanélküliség az egyetlen olyan jövedelemvesztő kategória, amely állami beavatkozással előidézhető vagy megelőzhető. Ha elfogadjuk, hogy egyesek azért válnak munkanélkülivé, mert a kormány intézkedéseket tesz például az inflációs ráta visszaszorítására, vagy azért, mert a gyors technológiai fejlődés eredményeképpen egyes munkakörök gyorsabban szűnnek meg, mint ahogy újak keletkeznek, akkor azok bőkezű kárpótlása, akik ilyen okok folytán veszítik el keresetüket, erősen indokolt.
A magas kompenzációt különösen három érv támasztja alá:
- az első, hogy ez jobban illeszkedik a társadalmi felelősség modern felfogásához;
- a második Keynes gazdasági érvelésén alapul, amely szerint a munkanélküliek bőkezű kompenzálása országos és regionális szinten fenntartja a vásárlóerő szintjét, míg az alacsony kompenzáció ellenkező hatást vált ki, és így valójában a munkanélküliséget növeli;
- a harmadik érv szerint, a magas kompenzáció – meghatározott körülmények között – növelheti a termelékenységet. Az átszervezés gyakran okoz munkaerő felesleget, és a dolgozók természetes vonakodással reagálnak azokra az intézkedésekre, amelyek munkájuk és megélhetésük elvesztéséhez vezethetnek. Minél kedvezőbb a feleslegessé vált dolgozók helyzete, annál valószínűbb, hogy nem fogják elutasítani a termelési- és munkaerő gazdálkodási módszerek új alternatíváit.
A bőkezű kompenzálás hátrányát „munkanélküli-csapdának"nevezik, feltételezve, hogy a munkanélküli a munkanélküliségben válik érdekeltté, amikor a jóléti segélyek, juttatások és az elérhető munkáért megkapható bér különbsége csekély. Ennek kivédésére találták ki az Amerikai Egyesült Államokban az ún. „workfare" elvet, melynek lényege, hogy a munkanélküli segély folyósítását kötelező munkavégzéshez, átképzésben való részvételhez kötik.4 Ez a konstrukció a munkanélküli segélyezést elfogadhatóbbá teszi a társadalom számára azáltal, hogy folyósítását feltételek teljesítéséhez köti. Igazi megoldást azonban ez sem hozott, hiszen hiába a „workfare", a munkára kényszerítés, ha nincs elég munka.
A bőkezű kompenzáció elmélete, valamint a munkaerőpiac és a foglalkoztatottság struktúrájára vonatkozó bizonyos feltevések alapján jöttek létre Európában a jóléti államok. Alapvetően a teljes foglalkoztatottságból indultak ki, továbbá abból, hogy az államnak elsősorban jövedelembiztonságot kell nyújtania a munkavégzés átmeneti akadályoztatása esetére. A nyolcvanas években azonban a munkanélküliség roppant fokozódása nyomán megnőttek az igények és szükségletek, miközben a társadalombiztosítás járulékbevétele csökkent. A jóléti állam pénzügyi válságának fő okozójaként sokan a társadalombiztosítás rendszere és a munkapiac közötti egyensúly megbomlását tekintik. A tömeges munkanélküliségen alapuló pénzügyi válsághoz demográfiai válság is járult. Az európai lakosság növekvő elöregedése, az eltartottak arányának növekedése miatt mindez egyre nagyobb nehézséget jelent.
Munkanélküliség Magyarországon
A munkanélküliség problémája – természetesen nagyon eltérő mértékben, hol csak bizonyos szakmákat, társadalmi csoportokat, régiókat, vagy gazdasági ágazatokat érintve; hol nyíltan, hol mélyen eltitkolva – a századfordulót megelőző évtizedek óta létező jelenség Magyarországon is. Még a teljes foglalkoztatottság, a korlátlan munkaerő kereslet és az erőforrásokkal való pazarlás időszakában is az aktív korosztály 1-3%-a munkavállalási gondokkal küzdött. Kialakult azoknak a társadalmi és szakmai csoportoknak a köre, amelyek kiszorultak az anyagi, szellemi és hatalmi javak elsődleges, másodlagos (és többszörös) elosztásának rendszeréből. A gazdaság válságállapota, a szerkezetváltás igénye, valamint a munkaerő kereslet és -kínálat régről ismert strukturális feszültségei nyomán kialakult foglalkoztatási nehézségek első szakaszában ez a latens munkanélküliség került felszínre. 1989-90-ben a munkanélküliek összetételét alapvetően a marginalizálódott, nagyon rossz munkaerőpiaci pozícióval rendelkező (alacsony iskolai végzettségű, szakképzetlen stb.) munkaerő határozta meg. 1991-től strukturális változás következett be a munkanélküliek összetételében, melynek eredményeképpen a még mindig döntő többséget kitevő alacsony képzettségű dolgozók mellett egyre nagyobb arányban jelentek meg a szakképzett, iskolázott állástalanok is.
A munkanélküliség mint gazdaságunk átalakulásának következménye – kényszerűen bár, de – egyre inkább elfogadott jelenséggé válik. Ugyanakkor a munkanélküliek közel 700 ezres nagyságrendje és kedvező irányú strukturális átalakulása sem tudta kiváltani a társadalom elvárható toleranciáját e csoporttal szemben. Egy háztartási panelvizsgálatban például a megkérdezett munkanélküliek döntő többsége is úgy gondolta, hogy állástalan társaiknak nagy része a „lógósok" közül került ki (nyilván a megkérdezetten kívül).5 Sőt a TÁRKI által készített 1993. évi felmérés adatai szerint az ország lakosságának 22%-a úgy gondolja, hogy „azok lesznek munkanélküliek, akik elisszák a pénzüket". (Vidéken ez az arány 33 százalék!)6
Különösen érintett csoportok
A munkanélküliség természetesen nem jelent azonos veszélyeztetettséget minden munkavállaló számára. Bizonyos csoportjukat – konjunkturális és strukturális fejlődésük változásaitól függetlenül is – a munkaerőpiac kockázata jobban érinti, mint más munkavállalói csoportokat. A munkaerőpiac ezen „problémacsoportjaihoz" elsősorban olyan személyek tartoznak, akiket „természetes" és „kvázi természetes" tulajdonságjegyek jellemeznek; nevezetesen életkor, nem, egészségi állapot, nyelvi és etnikai hovatartozás stb. Közös jellemzőjük:
- a társadalmi struktúrában elfoglalt alacsony pozíció,
- a gyenge piacstratégiai védekezési lehetőség,
- mindezek eredményeképpen a hátrányos munkaerőpiaci helyzet.
Magyarországon a munkanélküliség veszélye elsősorban a fiatal pályakezdőket, valamint az idősebbeket, különösen az 50 éven felülieket érinti. Magasabb a munkanélkülivé válás kockázata az eredetileg is gyengébb pozíciójú munkavállalók (a szakképzetlenek, alacsony iskolai végzettségűek, az erős családi kötöttséggel rendelkező nők, a megváltozott munkaképességűek, az etnikai kisebbségek, deviánsok stb.) esetében. Az átlagosnál nagyobb az érintettségük a foglalkoztatási szempontból kedvezőtlen régiókban élőknek, a menekülteknek és bevándorlóknak is.
Ha ezen munkanélküli-csoportok elhelyezkedési, munkaerőpiaci esélytelenségének társadalmi okait és következményeit vizsgáljuk, akkor a pályakezdő fiatalok, a munkanélküli cigányok ós a tartósan munka nélkül lévők helyzete tűnik a legmegoldatlanabbnak, ami hosszú távon beláthatatlan következményekkel járhat.
Ma a gazdasági folyamatokban a leépítés, a visszafogás a meghatározó. Ezeknek a lebontó mozgásoknak jelentős ifjúsági munkanélküliséget növelő hatásai vannak. Azáltal, hogy kevés új munkahely jön létre, nincs felvevőpiaca a pályakezdőknek, és a leépítések során elsők között a gyakorlattal még nem rendelkező dolgozóktól válnak meg a munkáltatók. Természetesen ehhez hozzájárul e csoport gyenge érdekérvényesítő képessége, és azok a szociális elemek is, amelyek a mérlegeléskor számukra kedvezőtlen döntést eredményeznek.
Míg a legtöbb fejlett európai országban a kilencvenes évektől kezdődően a demográfiai nyomás számottevő enyhülésére lehet számítani, addig hazánkban éppen ez az időszak tűnik kritikusnak. Különösen azért, mert a demográfiai folyamatok kínálatot növelő munkaerőpiaci hatásai egybeesnek az általános gazdasági ós foglalkoztatási feszültségekkel.
A regisztrált pályakezdő munkanélküliek száma 1993 októberében 77.000 fő volt. Ebben a számban csak mérsékelten vannak jelen az általános iskolát (vagy annál is kevesebbet) végzett pályakezdők, hiszen – mivel a munkanélküli ellátásban ők nem érintettek – többnyire meg sem jelennek a regisztrációs helyeken. A pályakezdők esetében nem a munka elvesztése okoz gondot – hiszen nem is volt mit elveszteniük -, náluk sokkal inkább kilátástalanságról, jövővesztésről van szó.
A cigány lakosság fokozott foglalkoztatási veszélyeztetettségének sok magyarázata van. Többek között alacsony iskolai és szakmai képzettségük; gyengébb egészségi és szociális állapotuk;sajátos munkavállalási és munkavégzési attitűdjük, valamint az a tény is, hogy legnagyobb arányban éppen a gazdaságilag, infrastrukturálisan legelmaradottabb – és most már a munkanélküliségtől is leginkább sújtott – régiókban élnek.
A cigányság elhelyezkedési gondjai nem véletlenül alakultak úgy, hogy egyes térségekben már minden cigány család kereső nélkül van, és hogy a cigányságon belül a munkanélküliségi ráta, illetve a munkanélküliség időtartama többszöröse az átlagos hazai értékeknek.7 Kevés az igazi válaszhoz az, hogy ez alacsony képzettségükön, iskolázatlanságukon múlik. Egyrészt a képzettségük sem pusztán pénz vagy egyéni szorgalom kérdése, másrészt nem vitathatóan létezik a cigány munkaerővel szembeni előítélet, amely megtalálható a munkahelyeken, de sajnos a munkaügyi hivatalokban, kirendeltségeken is. Társadalmi gyakorlatunkból még hiányzik a másság értékeinek fel- és elismerése, nem vagyunk tekintettel a cigányság családi, fogyasztási szokásaira, munkarendjük örökségeire. Mindezeknek csupán a kívülálló számára olykor fonák vonásait hangsúlyozzuk, amely szinte közvetlen alapja a megbélyegzésnek. (Pedig a megbélyegzés még egyetlen csoport önerejének mozgósításához, felelősebb önsegítő magatartásának kialakításához sem volt megfelelő eszköz.)
Ezek a régóta megoldatlan problémák most olyan foglalkoztatási nehézségekkel párosulnak, amelyek egyfelől a cigányság társadalmi kirekesztettségét tovább erősítik, másfelől ennek visszahatásaként az egyre kezelhetetlenebb általános társadalmi veszélyeket súlyosbítják. Végleges leszakadásukat erősíti, hogy a cigány munkanélküliek alacsony végzettségük, képzetlenségük miatt alig tudnak bekapcsolódni a foglalkoztatáspolitika aktív eszközrendszerébe, és nagy létszámban kiszorulnak a munkanélküli ellátásokból is. Az ellátásra jogosultak viszont – korábbi keresetük színvonala miatt – rendkívül alacsony munkanélküli járadékot kapnak, amelyből ugyanakkor népes családot kellene eltartaniuk.
E probléma másik vetülete a lézengő, minden értelmes elfoglaltságtól megfosztott aktív emberek egyre bővülő csoportjai (ez természetesen nemcsak a cigány munkanélküliekre jellemző), amelynek végletes példáját azok a borsodi, nógrádi, szabolcsi falvak képviselik, amelyekből lassan már senki sem jár el dolgozni. Ez az egyénekben, a közösségekben, de a társadalommal szemben is olyan feszültségeket generálhat, amelyek következményeit ma még kiszámítani nem lehet.
A munkanélküliség nagy vesztesei a hosszú idő óta elhelyezkedni nem tudó, tartósan munka nélkül lévők csoportja is. Az egy évnél hosszabb ideje állás nélkül lévők száma 1993-ban elérte a 360.000 főt. Számukra az idő múlásával egyre kilátástalanabbá válik a visszatérés lehetősége a munkaerőpiacra, ezért – különösen ha a kitörési kísérleteik rendre kudarcot vallanak – gyakran visszafordíthatatlan lélektani, személyiségváltozási, sőt konkrét fiziológiai károsodást szenvedhetnek. Magyarországon ezzel a kérdéssel még kevesen foglalkoztak (eleinte azért, mert senki nem hitte, hogy itt emberek ezrei hónapokig, esetleg évekig nem tudnak majd elhelyezkedni, másrészt, mert a korábbi, viszonylag hosszú ellátási időszak késleltette ezt a hatást), de a nemzetközi szakirodalom pontos képet rajzolt a tartós munkanélküliség hatásmechanizmusainak időbeni alakulásáról, mely a következőképpen vázolható: az elbocsátást követő első nagy megrázkódtatást egy nagyon aktív időszak követi (munkahelykeresés, képzésbe bekapcsolódás, önfejlesztés stb.). Megközelítően fél év sikertelen próbálkozásai után kezdik reménytelennek látni helyzetüket a munkanélküliek, s ha ebben az időszakban nem tudnak elhelyezkedni, vagy perspektívát mutató képzésbe lépni, elkezdődik, és az idő múlásával felerősödik az önfeladás, a beletörődés, majd a teljes passzivitás folyamata.8 Ez az időszak olyan hangulati elemekkel, önértékelési- és személyiségzavarokkal terhes, amelyek csökkentik, majd teljesen leépítik a munkanélküli kapcsolattartási, kapcsolatteremtési készségeit, és ez súlyos családi konfliktusokhoz, a társadalomtól való teljes elszigetelődéshez vezethet. Újabb kutatások szerint a társadalmi presztízs és ezzel az önbecsülés elvesztése miatt a munkanélküliek jelentős hányada betegségbe, sőt a halálba menekül megoldatlan problémái elől. Norman Bealy wiltshire-i körzeti orvos véleménye szerint azok, akik több éve munkanélküliek, 57%-kal többször fordulnak orvoshoz, és 13%-kal többfajta betegségben szenvednek, mint egy átlagos polgár. Londoni egyetemi kutatás szerint az 1971-ben munkát kereső férfiak közül 30%-kal többen haltak meg, mint az átlag. Még meredekebb az emelkedés a munkanélküli öngyilkosok arányában. Egy finn tanulmány szerint 1990-ben a halálozási arány csaknem kétszer olyan magas volt a munkanélküli férfiak körében, mint azok között, akik rendszeresen dolgoztak.9
Ellátórendszerünk „fejlődése" (nemzetközi összehasonlításban)
A munkanélküliség okozta létfenntartási zavarok enyhítése érdekében a különböző országokban és időszakokban sokszínű juttatási, segélyezési rendszereket dolgoztak ki és működtettek. Az ellátások színvonalát, hatókörét, a bekerülés feltételrendszerét számos tényező befolyásolta, mint például az adott ország politikai irányultsága, demokratizálódási foka, gazdasági fejlettsége, a munkanélküliség mértéke, a munkanélküliekkel szembeni attitűd stb.
A munkanélküli-ellátások különböző konstrukciói a diszkvalifikáció számos olyan elemét magukban foglalták, amelyek az önkéntes és a kényszerű munkanélküliség megkülönböztetésére szolgáltak. A diszkvalifikációs elemek minden országban nagyon hasonlónak bizonyultak, mivel mind az eredeti brit törvényhozáson alapultak, és felölelték a megfelelő indok nélküli önkéntes kilépést; a felróható magatartás büntetését; a felajánlott, megfelelő állás elutasítását; a munkahelyi vita miatti állásvesztést; az átképzés visszautasítását; végül a tisztességtelen magatartást. A felsorolt diszkvalifikációs elemek közül csak az utolsó határozható meg viszonylag egyértelműen, a többi öt csak úgy, mint a „képes és akar dolgozni" terminus, amely számottevő teret hagy szűkebb vagy tágabb interpretációkra.
A hetvenes éveket megelőző gazdasági fellendülés idején, amikor a munkanélküliség nem jelentett komoly problémát, a fejlett országokban bőkezű munkanélküli segélyrendszerek alakultak ki. A segélyek nem terhelték túl a költségvetést, mert kevés volt a munkanélküli; nem is ösztönöztek a munkanélküliségre, mert olyan kedvező változások mentek végbe a munkafeltételekben és olyan jelentősen nőttek a bérek, hogy a munkavállalás a legracionálisabb és leginkább kézenfekvő munkavállalói magatartás volt.
A hetvenes évekre azonban – a gazdasági visszaesés miatt – a fejlett országok jó részében nehézségeket okozott a kialakult társadalombiztosítási rendszer finanszírozása, ezért a kormányok a munkanélküli-ellátások területén is szigorításokra kényszerültek:
- csökkentették a munkanélküli-segélyek mértékét és az ellátás időtartamát,
- szigorították a jogosultság feltételeit,
- növelték a munkáltatók, munkavállalók kötelezettségeit,
- további állami eszközöket pumpáltak a rendszerbe.
A nyugati munkanélküli-ellátó rendszerek sokszínűségük mellett azonban néhány alapkérdésben nagy hasonlóságot mutatnak. így például abban, hogy a munkanélküli-segélyek, illetve az egyéb juttatások – még tartós munkanélküliség esetén is – megbízható segítséget jelentenek a rászorulóknak. A munkanélküli-ellátásokat – rászorultság esetén – különféle szociális juttatások egészítik ki. Ezeket részben azok kapják, akik nem jogosultak munkanélküli-ellátásra, részben azok, akik a járadék (segély) kimerítése után sem tudnak elhelyezkedni, illetve azok, akiknek biztosítási ellátmánya a létminimum alatt van. Számos országban ehhez még különböző kedvezmények kapcsolódnak. Például:
Nagy-Britanniában a munkanélküli-segélyt 1 évig fizetik, ennek leteltével jövedelemkiegészítést kaphat az a 16 éven felüli állandó lakos, aki a létminimum alatti jövedelemmel rendelkezik. A jövedelemkiegészítés megvalósulhat egyéni segély, gyermekek utáni segély, kamatfizetés-átvállalás, lakbér, lakbér-kiegészítés, a szociális alap által nyújtott szülési, temetési segélyek formájában. Elengedhetik továbbá a nyugdíjjárulék fizetését, de az adót minden esetben vállalni kell.
Ausztriában a munkanélküliségi biztosítás nem része a társadalombiztosításnak, de kötelező biztosítási forma. Szolgáltatásai: – munkanélküliségi díj (járulékfizetés alapján), – szükséghelyzetben lévők segélyezése (a munkanélküliségi díj lejárta után folyósítják mindaddig, amíg az igényjogosultság fennáll. A segély összegének megállapításakor a munkanélküli és a vele egy háztartásban élő hozzátartozók anyagi helyzetét veszik figyelembe), – nyugdíjbiztosítás szolgáltatásainak előlegezése (azon munkanélküliek részére, akik kérelmet nyújtottak be valamilyen nyugdíja, és annak megállapításáig előleget kaphatnak), – különtámogatások {az. előre hozott öregségi nyugdíjba való átmenet megkönnyítésére), – inszolvencia-biztosítás (ha valamely munkaadó vagyona felett csődeljárást kezdeményeznek, a munkavállalóknak inszolvencia-kiesési díjat fizet a biztosító bérre, végkielégítésre, kártalanításra stb.10
Magyarországon a munkanélküliek ellátása – elsősorban az időtartamot illetően – hosszú ideig bőkezűnek minősült, ugyanakkor, mint az alacsony bérekből származtatott minden juttatásé, átlagos értéke ritkán érte el a létminimum szintjét. A munkanélküli-ellátások mai rendszere a következőképpen alakult ki:
A hazai munkanélküliség nyílttá válása után – az anyagi veszteségek pótlására – 1989. január l-jén bevezették a munkanélküli-segélyezés rendszerét, amely a jogosultaknak egy évig biztosított ellátást. A segélyrendszer szigorú feltételei – és a munkanélküliek akkori strukturális sajátosságai – miatt a regisztrált munkanélkülieknek csak mintegy 40-50%-a volt jogosult az ellátásra. A segélyezés lehetőségéből kimaradtak a pályakezdők, a sikertelenül munkát kereső háztartásbeli nők, az egyéni vállalkozók, valamint azok a marginális csoportok, akik a korábbi évtizedek alatt nem tudtak beilleszkedni az egyedül hasznosnak minősített, szervezett munka merev világába (ezáltal nem rendelkeztek a segély folyósításához szükséges összefüggő munkaviszonnyal). Ez elsősorban azért volt veszélyes, mert a munkanélküliség miatt kiesett jövedelem rendszeres pótlására egyedül ez az ellátási forma létezett Magyarországon. (A szociális segélyezés feltételrendszere csak esetenként, illetve a gyermek jogán és rendkívül alacsony szinten biztosított juttatást.) A segély összegét az átlagkereset 50-70%-ában határozták meg. (1989. I. félévében a segélyben részesültek [4625 fő] 61,4%-ának nettó segélyösszege nem érte el a létminimum akkori nagyságát.)
1990. január 1-jén vezették be a munkanélküli-ellátás új elemét, az átmeneti munkanélküli-járadékot. kz új ellátási forma bevezetésének hátterében az a kényszer állt, hogy – az elképzelésekkel ellentétben – voltak olyan állástalanok, akik a segélyezés egy éve alatt nem tudtak elhelyezkedni, ugyanakkor a szociális segélyezés rendszere továbbra sem akart megnyílni a munkanélküliek előtt, s így ezek az emberek a folyósítás időtartamának kimerítése után teljesen ellátatlanok maradtak volna. Ezért a munkaügyi kormányzat – alapvetően szociális megfontolásokból – 1990. január 1-jén bevezette az átmeneti munkanélküli-járadékot, mely a munkanélküli-segély jogosultsági időtartamát kimerített, de elhelyezkedni továbbra sem tudó munkanélküliek részére biztosított további 1 évre – egy alacsonyabb szintű (a munkanélküli segély 75%-ának megfelelő) ellátást. Mivel a járadék egy követő ellátási forma volt, feltételrendszere nagymértékben megegyezett a munkanélküli-segélyével. Ennek megfelelően a segélyezésből kiszorultak a járadékra sem voltak jogosultak.
1991 februárjában az Országgyűlés elfogadta A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi 4. sz. törvényt, mely formálisan biztosítási alapokra helyezte az ellátást. A törvény a regisztrált munkanélküliek részére a korábbi járulékfizetési idő függvényében differenciált munkanélküli-ellátási időtartamot (minimum fél évet, maximum 2 évet) biztosított. (Az ellátás első felében az átlagkereset 70, majd a folyósítás második szakaszában 50%-át.) Bár a foglalkoztatási törvény által létrehozott új konstrukció megfelelt a fejlett piacgazdaságokban működő biztosítási rendszerek átlagos paramétereinek, néhány tételében elsősorban szociális indíttatású kompromisszumra kényszerült. Ennek oka az volt, hogy munkanélküli-biztosítási rendszerünkkel párhuzamosan nem jöttek létre a követő, kiegészítő ellátási (segélyezési) formák, s így a korábban kialakult ellátási „norma" teljesítését a járadék vállalta fel. Ez gátolta a tiszta biztosítási szempontok érvényesítését (lásd a pályakezdők nagyon szükséges, de itt rendszeridegen segélyezését), és fedezetlen bőkezűségre késztette a törvény alkotóit (pl. az európai átlagnál jóval hosszabb járadékfolyósítási idő megállapításával).
A törvény nem változtatott azon az ellátási hiányon, amely továbbra is sújtotta azokat, akik a jogosultság feltételeit még vagy már nem elégítették ki. A másik probléma az volt, hogy legalizálta a minimálbérre vonatkozó előírás megszegését azzal, hogy a törvényben előírt járadékminimumot csak abban az esetben kellett érvényesíteni, ha a munkanélküli korábbi keresete elérte a minimális bér összegét. Ha a kereset – szabálytalanul – ez alatt volt, akkor a munkanélkülijáradék-minimum garanciája rugalmassá vált és követte az elfogadhatatlan bérek szintjét.
Az Országgyűlés azóta többször módosította a Foglalkoztatási Törvényt, ami döntően szigorításokat, visszalépéseket eredményezett. Ennek okai a munkanélküliség arányának kedvezőtlen alakulása, illetve az ebből következő finanszírozási gondok voltak. A módosítás szigorította a munkanélküli-járadék folyósításának feltételrendszerét, és csökkentette a folyósítás időtartamát is. Ennek alapján a munkanélküli-ellátás maximális időtartama 2 évről másfél, majd egy évre csökkent.
A törvénymódosítások legnagyobb szépséghibája az volt, hogy – ellentétben a nemzetközi gyakorlattal – a munkanélküliség nagymértékű emelkedésének következményeit kizárólag a munkáltatókra és munkavállalókra hárították.
1991-ben a munkanélküliség mutatóinak drasztikus emelkedése, az ellátás időtartamának csökkentése, valamint egyes területeken a munkaerőpiac teljes beszűkülése olyan helyzetet teremtett, amely végre kikényszerítette a szociális ellátórendszer megnyitását a munkanélküliek bizonyos csoportjai előtt. 1992. tavaszán a Kormány létrehozta a munkanélküli-ellátásban nem részesülő egyes munkanélküliek szociális támogatásának átmeneti rendszerét.
Ezt követően kétéves előkészítő és hat hónapon át húzódó törvénykezési munka után 1992. december végén megszületett a Szociális Törvény, mely az előzetes koncepciók ígéretével ellentétben11 már csak a munkanélküliek szűk rétegére vonatkozott. A munkanélküliek jövedelempótló támogatása szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátás, melyre csak az a munkanélküli jogosult, aki kikerül a munkanélküli ellátásból, és családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 80%-át. A jövedelempótló támogatás a mindenkori öregségi nyugdíj 80%-a, ami ma 5.200 Ft-ot ér. E mélyen a megélhetési szint alatt lévő juttatások – ha tartós munkanélküliséggel párosulnak – az egész család életminőségét, felkészülési lehetőségeit veszélyeztetik, s ez biztos esélyt ad a következő generáció munkanélküli státuszának újratermelődéséhez.
Jegyzetek
1 Feagin, J. R.: Social Problems (A Critical Power-Conflict Pers-pective). Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey. 78-79.
2 Az angol Herbert Spencer és az amerikai William Graham Sum-ner (utóbbi a Yale Egyetem professzora, 1909-ben az American So-ciological Society elnöke) fejlesztette ki ezt a nézetet.
3 Beveridge W. H.: Unemployment: A Problem of Industry. London, 1909.
4 Hasonló javaslata volt Beveridge-nek a negyvenes években, amelynek lényege az időkorlátozás nélküli, de kötelező képzésben, foglalkoztatásban való részvétellel összekötött munkanélküli segélyezés volt.
5 Magyar háztartási panelvizsgálat I. felvételének (1992. ápr.) adatai. Nagy Gyula előadása a „Munkanélküliség, második gazdaság és szociálpolitika" c. konferencián (1992. dec. 3-4.).
6 Durst Judit: „Olyan, mint a gyász". Figyelő, 1993. január 21.
7 A cigányság foglalkoztatásának korlátai és esélyei. Kutatási zárótanulmány. Készítették Eff Lajos, Gere Ilona és Jeney Sarolta. Budapest, 1993.
8 Egy 1992. évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei vizsgálat szerint az egy éve munka nélkül lévők már csak elenyésző arányban vesznek részt munkaerőpiaci átképzésben, és lemorzsolódásuk is jóval nagyobb arányú (akik fél évnél rövidebb idő után vállalkoztak képzésre, átlagosan 80%-ban sikeresen befejezték a tanfolyamot, míg a hosszabb ideje állástalanok esetében ez az arány 60%-os). (MTA Regiteszt Közvélemény- és Piackutató Kft.)
9 Az adatok a Figyelő 1993. január 21-i számában megjelent „A munkanélküliek korán halnak?" c. cikkből származnak.
10 Szociális biztonság Ausztriában. Bundespressedienst, Wien, 1988. Kézirat.
11 Javaslat a Szociális Törvény főbb koncepcionális elemeire. Budapest, 1991. Kézirat.