Úgy tűnik, hogy a XX. század végére lehanyatlik a legújabb kori történelem két, ez ideig uralkodó alakzata: a nemzet és a tömegpárt.
A modern európai társadalomelméletek – a közgazdaságtantól a jogtudományokig – a tudományos gondolkodás elvitathatatlan kiindulópontjának tekintették a nemzet-formát (nemzeti piac, állam, …). Mindazonáltal a jelen fázisban az újjászerveződő nemzetközi munkamegosztás a világpiacon olyan új, nemzetek fölötti alakzatot alakít ki, amelyben az új pénzügyi-ipari csoportok szövevénye, hegemón szerepe már észrevehetően kirajzolódik, de még nincs meg az ennek megfelelő politikai forma.
Az ipari országok külkereskedelme a bruttó nemzeti jövedelem 1/4-e körül van, és nagyobb belső piacra van szükségük. Az USA külkereskedelme a bruttó nemzeti jövedelemnek csak az 1/10-ét adja, nagy a belső piaca, s ennek ellenére Mexikóval már megalakult, Kanadával pedig folyamatban van a közös piac kialakítása. Délkelet-Ázsiában is kibontakozóban van egy nagy gazdasági térség, amely Japáni, a „négy sárkányt" (Tajvan, Dél-Korea, Hongkong, Szingapúr) és az ASEAN más országait (elsősorban Thaiföld és Malaysia) fogja integrálni. Még a jelenleg multinacionális cégek uralma alatt álló, külföldi adósságok kamatterheitől sújtott, iparilag kevésbé fejlett országok is, Latin-Amerikától a Maghreb országokig, közös piaci és gazdasági kooperációs formákkal kísérleteznek. Ám a nemzetforma Nyugat-Európában fog a legmélyebb válságba kerülni. Ma a tizenkét közös piaci ország jelenti a világ legnagyobb potenciájú belső piacát, az ő szellemi tőkéjük a leggazdagabb, a kézműipari termékek kínálata sokrétű és rugalmas, s mégis, a vállalatok és a bankok a konkurenciával szemben még mindig alulméretezettek. A teljes egészében 1993-ban érvénybe lépő, de a vitákban már szimbolikus értékű Egyezségokmány a szabad tőkeáramláson, a szállításnak, a távközlésnek és a bankok piacának tényleges egyesítésén túl az európai kapitalizmus kulcsproblémájára adott első választ jelenti: az USA-éval és Japánéval azonos léptékű gazdaságok megteremtését.
Az üzleti világban manapság ez a mondás járja: „európai kutatás, amerikai fejlesztés, japán termék". 1993 nyitott kérdésként veti fel ennek a kapcsolatrendszernek a felborulását és az új, a csendes-óceáni térségre vetített egyetemes munkamegosztás feltartóztatását.
Jelenleg a tizenkettek világkereskedelmi exportrészesedése az USA és Japán együttes hányadának a kétszerese, de ennek több mint a fele a közösségen belüli csereforgalomból származik. A háború utáni világkereskedelem növekedési aránya – az olajválság hatásaival párhuzamosan – a 70-es években és a 80-as évek első felében csökkent, míg az utóbbi években – inkább a dollárárfolyam csökkenésének, valamint a csereforgalom volumennövekedésének köszönhetően – ismét megemelkedett.
Valójában kettős tendencia működik: a közös piaci térségben növekszik a nemzetek közötti csereforgalom, míg a térségek között – ahol a konkurencia erősebb, és a bejutást sorompók nehezítik – a csereforgalom csökken.
Másrészt az európai Közös Piac fejlődésében az Egyezségokmány fokozatos megvalósításával kapcsolatban két cél is megoldatlan: az egyik műszaki (az előírások és a szabványok egyesítése), hiszen a közösség különböző nemzeti piacaira nem lehet ugyanazon módon termelni; a másik a pénzügy és a vagyonkezelés, hogy ez ösztönözze a világpiaci hatékonyságot lehetővé tevő gazdaságok létrehozását. Az egyetlen központi bank létrehozásának kérdésétől az egységes pénznem kérdéséig a pénzügypolitika egységesítéséről folyó jelenlegi vitában a kormányoktól és parlamentektől független központi bank önállóságának olasz-német vonala látszik előnyben részesülni. A politikai egység létrejöttéig az európai nép valódi képviseletét a központi bankok igazgatótanácsai fogják ellátni, s ennek alapján megjósolható, hogy a fogyasztás és a foglalkoztatás kárára a monetáris stabilitást fogják buzgón védelmezni. Azt mondhatnánk, hogy az európai közösség piacainak jelen egyesítési folyamata ismét életre kelti a kapitalizmus állati énjét, legyőzi a régi nemzetformát, de győzelme egyúttal a munkásmozgalom fölött is megkondítja a lélekharangot.
Ugyanezt a pályát futja be a párt-forma. Az európai történelemben a tömegpárt az agrár-ipari oligarchák uralta, cenzusos rendszerekből az általános választójogon alapuló demokratikus rendszerekbe való átmenetet létrehozó történelmi alany volt. Ahogy a munkások harcai a kapitalista fejlődés tényleges motorjává válva a technikai és a szervezeti megújulás ösztönzői voltak, a munkásosztály párttá szerveződése rákényszerítette az uralkodó osztályt, hogy á kulturális befolyás és a konszenzus talaján álló, hegemón módon válaszolni tudó, analóg szervezeti formákat és társadalmi szövetségi politikát alakítson ki: ezáltal a munkásosztály a jogi és a politikai megújulásnak is a motorjává vált.
De napjainkban a tömegpárt is válságban van. Egyrészt a kapitalista átszerveződ és nemzetközi jelenségsorozata a munkamegosztásra kiható mikroelektronikai forradalommal, amely a vállalatoknál, cégeknél új szakember-típusokat termelt ki, megváltoztatta az osztályösszetételt; másrészt a tömegtájékoztatási eszközök hatásai lerombolták azokat a munkás és paraszti szubkultúrákat, amelyekre az osztályönállóság megszilárdítása céljából a szocialista mozgalom támaszkodott, és amelyekre építve próbáltak a későbbiek során a szociáldemokrata és kommunista vezető csoportok – eltérő nemzeti sajátosságok között – a nemzeti hagyományok új és modernebb interpretálóiként kapcsolatot teremteni az uralkodó osztályok kultúráival. Az NSZK-ban az SPD, Franciaországban az FKP, Olaszországban az OKP kiemelkedő példák arra: miként vallott kudarcot az a törekvésük, hogy az országnak egy lehetséges új politikai és kulturális irányt adó, osztálymozgalmat irányító képviselőkként lépjenek fel.
Miként a nemzetközi jelenségek és a nemzetforma válsága válságba sodorták a keynesi nemzeti politikát, ugyanígy jutnak válságba az egyes nemzeti munkásmozgalmak által az elmúlt évtizedek során kialakított kulturális identitások is: a folyamat különösen a latin országokban látszik súlyosnak, ahol a válság mind a gazdasági harc szervezeti kérdéseit illetően (a szindikalizáció mértékének csökkenése), mind pedig kulturális értelemben (piaci szemléletek hegemóniája) erősebb, és ahol a baloldal távol áll attól, hogy európai közösségi szinten adjon választ az új, nemzetek fölötti kultúra kérdésére, sőt mintha egyenesen ki is térne ezelől.
A reagani korszak nemzetközi neoliberális kurzusa a szabadpiaci ideológiákat és a világ antisztálinista irányú átrendeződését részesítette előnyben. Valójában – mint már a 70-es évek közepén a Háromoldalú Megállapodás dokumentumaiból kitetszik – a népi beavatkozás törvénytelenítésének ideológiája az erős végrehajtó hatalom-gyenge demokrácia párosítást vette célba.
Ez látható volt a destabilizáló pénzügyi manőverek esetében a francia baloldali kormány első időszakában, valamint Olaszországban, az OKP által is támogatott nemzeti egységkormány idején a szabadkőművesek manővereiben.
Érthető, hogy napjainkban az európai baloldal pártjai, különösen a kommunista pártok, de a labouristák és az északi szocialisták véleménye is megoszlik abban, hogy – a letűnt nemzeti stratégiákhoz való vesztes visszavonulás kockázatával – feltárják-e az egyesítés közősségi folyamatában a multinacionáíisok által betöltött hegemón szerepet, vagy e cél megvalósítása (és egy igazi nemzetek fölötti tervezés képessége) nélkül síkra szálljanak-e a gazdasági és társadalmi teljhatalommal rendelkező egységes parlament mellett. Az igazi veszélyt az jelenti, hogy az évszázad végéhez egy állammá alakulni képes piaccal, de olyan népekkel jutunk, amelyek képtelenek arra, hogy új Nemzetet hozzanak létre, hogy békésen végbemenő társadalmi átalakulást célzó tervet dolgozzanak ki.
De mit jelentett és mit jelent ma a nemzeti kérdés a munkásmozgalom számára?
Marx művében a nemzet kategóriájával kapcsolatban két tisztán elhatárolható gondolati sík található. Egyrészt a nemzet, mint a modern európai történelem terméke, kiterjedt területet uraló, feudális kötöttségektől megszabadított piaci kapcsolatok növekedési folyamata, amely a központosított állam vezetésével végbemenő intézményi szerkezetreformmal jár együtt. Ebből a szempontból, röviden, a központosítás civilizációt alkot, s ez magában foglalja azt is, hogy a kis nemzeteknek el kell tűnniük. Ez a civilizáció-típus a maga jellegzetes társadalmi és politikai formáival valamint a termelés és a csere kapitalista viszonyainak fejlődésével világszerte elterjed és tért hódít.
Semmi kétség afelől, hogy Marx és Engels írásaiban egészen az 1848/49-es forradalmak koráig ez a nemzetfogalom uralkodik, amely az újkori történeti irodalomban, a XIX. század első felének forradalmi gondolkodására teljesen jellemzően mint a haladás és a reakció közötti ellentét van jelen.
Mindazonáltal már ezekben a fiatalkori írásokban is különbséget tesznek „nemzetiség" és „nemzet" között. A nemzetiség kulturális kategória, melynek gyökerei távoli évszázadokba nyúlnak vissza, feltételezi a közös nyelvet, szokásokat, rokonsági formákat; nemcsak egy meghatározott gazdasági formáció társadalmi viszonyaira utal, hanem egy közösség tartós történelmi viszonyaira is, beleértve e közösség fizikai környezetét, amelyben él, és amit saját munkájával átalakított.
A nemzetiségek, a középkori „nationes", a közösségek vagy katonai rendek „nemzetekbe" szerveződése nem ismert franciákat, olaszokat vagy németeket, hanem pikárdiaiakat és normandokat, lombardokat és nápolyiakat, szászokat és svábokat.
Ezekben az években Marx és Engels, akárcsak a Restauráció utáni liberális és demokratikus gondolkodók, Európa történetét a haladás és a reakció pártjainak harcaként értelmezik: egyik oldalon az ipar, a polgárok törvény előtti egyenlősége, a gyülekezési és sajtószabadság; a másikon a feudális maradványok és a despotizmus, a maga különböző formájú szervilizmusaival. Ebben az ütközetben osztályok és nemzetek összefonódnak: a polgári forradalom demokratikus vívmányainak európai elterjesztése érdekében a munkásosztálynak az ipari burzsoáziával és az alkotmányos államokkal kell szövetkeznie, míg a cár vagy Poroszország védelmét kereső nemzetiségek csak az ellenforradalom oldalán harcoló, deklasszálódott társadalmi rétegek reakciós történelmi szerepét játsszák.
A londoni száműzetés éveiben Marx látóköre kiszélesedik, újraértékeli a cári birodalmon belüli lengyel felkelés és a Nagy-Britanniát uraló agrár-ipari tömörüléssel szemben kirobbant ír felkelés forradalmi szerepét. Szó sincs a nemzetiségek, vagy a kis nemzetek önálló értékként való elismeréséről, de felismeri, hogy a kapitalista világ nemcsak egy formáció, hanem egy rendszer.
A gyarmati világgal foglalkozó, a Britishben elmélyített, és a New York Daily Tribune számára megírt tanulmányokban felismeri a nemzetközi munkamegosztást, az ipari országokbeli szabadságjogok, a félfeudális országokbeli szolgaság és a gyarmatok rabszolgasorsa közötti kölcsönös összefüggést. Engelshez írt levelében (1858. X. 8.) már kételkedik abban, hogy az európai szocialista forradalom végül is végbe mehet „a világ e kicsiny sarkában, elfojtják, mivel a polgári társadalom jóval nagyobb területen van már fellendülőben …"
Ebben az értelemben Marx érettkori írásaiban a Nemzet fogalma összetett történelmi kérdés, nem hagyja figyelmen kívül a nemzetiségek történelmi elsekélyesedését és ismételt felszínre kerülésüket a társadalmi és a nemzeti harc dialektikájában. Ki nem fejtett intuíciókról van szó. Kétségtelen, hogy Marx elméletében eurocentrikus marad, hogy a civilizációt egyes számban és nem többes számban értelmezi. Mindazonáltal ez a marxi értelmezés, valamint az ír kérdéssel foglalkozó írásai hatottak Leninre, ez látszik a nemzeti önrendelkezés jogáról szóló téziseiben, a Rosa Luxemburggal, Radekkal és Buharinnal folytatott vitáiban, akik még a társadalmi forradalom és a nemzetiségi kérdés kapcsolatának kozmopolita és neojakobinus koncepciójához kötődtek.
Másrészről annak a szakításnak az elméleti háttere, ahogyan előbb a bolsevik vezetőcsoport, majd a Komintern a gyarmati kérdés kapcsán szembefordult a II. Internacionálé eurocentrikus sovinizmusával, a világgazdaságnak mint rendszernek, mint centrum-periféria kölcsönviszonynak az érett Marx általi megsejtésében és az idős Engels kifejezetten antikolonialista álláspontjában található – erre Lenin egyértelműen utalást tesz. (L. Engels 1882. IX. 12-i Kautskyhoz írt levelét.)
A három Internacionálé történetében (a nyugati politikatörténettel, a nemesi és polgári rétegek hatalmát képviselő intézmények történelmi formáival párhuzamosan) a kongresszusokon és a vezető szervezetekben mindig nemzeti képviselet volt. Mindazonáltal a nemzetiségek kérdése elméleti és politikai szempontból is állandó téma és potenciális ellentéthordozó maradt, bár a politikai centralizmus, a nemzeti képviseleti forma nagy túlsúlya mellett. (Az Osztrák-Magyar Monarchia szociáldemokráciája kivételt jelent, mivel ez az 1897-es bécsi kongresszus óta hat nemzeti szervezet föderációját alkotja; a zsidó Bund és az örmény szociáldemokraták a bolsevik OSZDMP-vel vitába szállva ezt vették mintául.)
Maga a Komintern soha nem állította a vitában a szekciószervezés nemzeti formájának egyedüliségét, mégis a nemzetiségek, a kapitalista rendszerekben elnyomott nemzeti kisebbségek, a gyarmati népek kérdését illetően sokkal érzékenyebbnek mutatkozott. Radikalizmusuk csak a VII. Kongresszus (1935) után csökkent, mivel az antifasiszta védelmi stratégia mind a társadalmi, mind a nemzeti harc célkitűzéseit illetően mérsékelt fordulatot igényelt. Mindazonáltal ez a fogékonyság soha nem csökkent, sőt – a szociáldemokrata szekciókkal szembeni eltérő jelleget mutatva – a Komintern felbomlása után is a nemzeti szekciók kultúrájának építő eleme maradt, ott is, ahol, mint Nyugat-Európában, a kommunista pártok fejlődése az utóbbi időkben eltért egymástól.
Hiba lenne a kommunistáknak a nemzeti kisebbségre irányuló állandó figyelmében csak egy eszközt, a politikai harcban kihasználható sajátos ellentmondás felismerését látni. Természetesen van egy „taktikai" dimenzió, mely az adott történelmi pillanat és a vezető csoportok szerint változik, s bár nem mindig világosan és sohasem adva teljes megoldást, egy inkább kulturális mint intézményes választ követelő antiökonomisztikus törekvés kifejeződését foglalja magában. Ebből a szemszögből ismét felmerül és még bonyolultabbá válik a nemzetiség és a nemzet közötti azonosság/különbség kapcsolat. Míg a nemzet a kapitalista piac államformája, a nemzet kulturális alapjai a nyelvben, a vallási formákban, a művészetekben és a szokásjogban: mindazon „hosszú távon" működő (s a folklórban nem kimerülő) kulturális formákban gyökereznek, amelyek éppen a modern nemzetformában élettel telítődve visszahozzák a nemzetiségek örökségét. Különböző nemzeti adottságok között az európai munkásmozgalom ezen a kulturális talajon igyekezett működni; a nép igazi szellemi letéteményeseként a nemzetiségekben élő történelmi örökség visszaszerzését célozta meg, és szembeállította azokkal az irányt adó értékekkel, amelyekkel a különböző uralkodó osztályok a nemzeti egységesítési folyamatot erősítették: az SPD a klasszikus német filozófiához és különösen a fichtei etikai idealizmushoz való visszakapcsolással állította szembe a közösség és a társadalom kategóriáit; az FKP a laikus felvilágosodás és a forradalmi jakobinizmus hagyományaira, az OKP pedig, egy befejezetlen demokratikus forradalom örököseként az olasz Risorgimento antifeudális és antiklerikális harcára hivatkozva.
Bár ez a kérdés elmélyültebb tanulmányozást érdemel, ezek mégis csak minket gazdagító tapasztalatok, a világpiac nemzetek fölötti térségekben való átszerveződése más válaszokat igényel. A munkásmozgalomnak a közösség kihívásával szembeni gyengeségét jelzi (1993 csupán egy szimbolikus határidő), hogy elutasító alapállása vagy tehetetlensége miatt, de képtelen arra, hogy az Európa-nemzet kérdésére adandó minden gazdasági vagy társadalmi választ megelőzően mindenekelőtt kulturális szempontból átgondolja azt.
Az Egyesült Államokban a munkásmozgalom soha nem valósította meg azt a célt, hogy politikai párttá alakuljon, az etnikumok és a nemzetiségek rétegződése akadályozta a mozgalom kulturális egyesítését. Az EGK-országokba irányuló, a Közösségen kívüli országokból jövő és egyre erősödő munkaerő-beáramlás ugyanezeket a kérdéseket veti fel: katolikus vagy ortodox felekezetek, iszlám szervezetek (az EKG-ban már tízmillió muzulmán van) igyekeznek – és néha sikerrel – megvédelmezni az emigránsok kulturális identitását, míg a szakszervezetek és a munkáspártok nem lépik túl a szociális gyámkodást, a kulturális védelemmel nem foglalkoznak, és nem bíznak az integrációban.
A tömegkommunikációs szektor jelenlegi, a kiadóktól a televíziós csatornákig érvényesülő koncentrációs folyamata nemcsak a piaci kvóták átszerveződésének része, hanem a Közösség-szintű kultúrpolitikai hegemónia kapitalista tervének kifejeződése is.
Egy új vezetői osztály kialakulását illetően ismét felmerül a kérdés: egyik oldalon Brüsszel és Strasbourg eurobürokratái, a közösségi piacot követő multinacionális cégek, bankok funkcionáriusai és a NATO-tisztek, a másik oldalon az ülésekről távolmaradó, egymást nem nagyon megértő baloldali Európa-parlamenti képviselők, a szakszervezetek és jótékonysági intézmények nemzetközi irodáinak funkcionáriusai, s az emigráns szervezetek. A mérleg nyelve egyértelműen a fináncburzsoázia felé billen.
Az elkövetkező években a közösség országainak társadalmi életét két folyamat fogja egyértelműen meghatározni: az első az egységes piac szolgálatában működő vállalatok és szolgáltatások átstrukturálódásának új fázisa; a másik a nemzetközi gazdasági ciklus ma még csak részben megjósolható evolúciójából következik. Ezeknek az éveknek a hosszú, expanzív fázisa csakis az Egyesült Államok belső piaca által játszott húzó szerepnek volt köszönhető. Éveken át az USA többet fogyasztott, mint amennyit megtermelt, s árut, tőkét importált. A 80-as évek első felében a magasan tartott kamatláb politikájával párosuló dollárfelértékelés a világ minden részéről lecsapolta a tőkéket, de a kereskedelmi mérleget passzívvá tette, egyes szektorokban egyenesen iparfelszámoláshoz vezetett. A 80-as évek második felében a dollár árfolyamának esése fékezően kezdett hatni a kereskedelmi deficit alakulására, de a kamatlábat továbbra is magasan tartó politika a külföldi tőke vonzásával és a szövetségi deficit finanszírozásával növelte a kamatterhet és/tehát a pénzügyi mérleg hiányát. Másrészt a magas kamatok a legutóbbi hónapokban a dollár váratlan újrafelértékelését eredményezték, ez megnöveli a külföldi tőke beáramlását, de gyengíti a kereskedelmi mérleg javításának lehetőségét.
1989 végén a külföldi adósság 600 milliárd dollár körüli: az adósság bűvös köre kezd elviselhetetlenné válni.
A szanáláshoz vezető két legfontosabb út a katonai kiadások csökkentésén és az adók növelésén át vezet, ahogy ezt egy korábbi cikkben (l. Marxismo Oggi II. évf. 6. szám) már megpróbáltuk kifejteni: az első út első lépése az SDI-tervek és a nyugat-európai jelenlét költségeinek átdimenzionálásával kezdődik, a másodikra pedig a közeljövőben rá lehet térni, pl. a benzinadó emelésével kezdve. Bármeddig tartson is az adósságból való kilábalás hosszú művelete, és bármilyenek legyenek is az eszközei, az USA-nak csökkentenie kell a belső fogyasztást, a dollárárfolyam csökkentésével kell manővereznie, és növelnie kell az exportot: egyszóval a deflációs szövetségi politika útjára kell térnie.
Mindezekhez a nehézségekhez társul a nyersolaj-ár kóboraknája. Tavaly már 60%-kal emelkedett a színesfém ára, és nincs semmi biztosíték arra, hogy Szaúd-Arábia továbbra is felügyeli a „hét nővér" olajhordóit. A közeljövő iráni politikájának alakulása kisebb feszültségekhez vezethet a Perzsaöbölben, és így megkönnyítheti az olajár emeléséről szóló megállapodások létrejöttét. Afganisztánban az éppen a szaúdiak által felbérelt peshawari szunnita csoportok és az iránbarát siita csoportok közötti összeütközés kihat az olajárfolyamra is, melynek útjai, akárcsak az Úré, kifürkészhetetlenek.
Néhány alapanyag és a kőolaj árának felemelése, a hadiipari megrendelések csökkenése és az ehhez kapcsolódó nehéz átállás, az Egyesült Államok belső piaci fogyasztásának visszafogása: mindezek a deflációs politika lehetséges tényezői, egyszóval a fogyasztás csökkentése nemzetközi szintű recesszióval fenyeget.
A nemzetközi ciklus kibontakozásának mindenesetre a japán és az USA-export európai piacokra gyakorolt nyomásának erősödéséhez kell vezetnie, ez a foglalkoztatottság csökkenésének minden súlyos hatásával együtt fokozza az egyesített piac hatására már működő kapitalista szerkezetváltás sebességét és kisugárzási körét, továbbá növeli a szociális kiadások visszaszorítását, a régi módon iparosodott területek válságát, a fejlődés és a jövedelem ollójának nagyobbra nyitódását az egyes vidékek között.
Úgy tűnik, hogy az európai baloldali munkásszervezetekben mindez gyengén és helytelenül tudatosul: gyenge, amennyiben a politikai összeütközés közvetlen (nemzeti) és helyi aspektusai a stratégiai (európai közösségi-nemzetek feletti) aspektusok fölé kerekednek; helytelen, amennyiben a „szociális" politikának többé-kevésbé emfatizált követelése, a piacok semlegesnek és egyértelműnek tartott egységesítési folyamatával szemben, elkülönülő, járulékos, ténylegesen alárendelt követelésként jelenik meg.
Ebben a megkülönböztetésben – túl a tehetetlenség gyakorlati következményein – a felhalmozás, a szociális és kulturális igények kielégítésére szánt összegek, a környezeti kihatások nyilvános kontrollfolyamatainak, egyszóval a szocializmusnak és minden lehetséges hozzávezető átmeneti formáinak ellenőrző hipotézise semmivé lesz. Itt a nemzeti állam válsága új történelmi munkamegosztás, a piac spontaneitása, vagyis az oligopóliumok vezető csoportjainak kialakulása, az „új közösségi fejlődési modell" meghatározása felé mutat, a nép képviselői a társadalmi feszültségek tompítóinak ma a nemzeti parlamentben játszott szerepét tölthetik be, s ugyanehhez fognak holnap Strasbourgban asszisztálni.
A ciklusellenőrzés Keynes-féle nemzeti politikája csak akkor látszik hatásosnak, ha nemzetek fölötti szinten újragondolják, ám a baloldal képtelen arra, hogy saját fejlődési alternatíváját megfogalmazza, s ez visszavezet oda, hogy képtelenek szembesülni saját, nemzetek feletti identitásuk problémájával. Visszatükröződik továbbá ez a tehetetlenség abban is, hogy hiányzik azoknak a nemzeti témáknak a kiválasztása, amelyeknek az új nemzetközösségben hatniuk kellene. Az egyik oldalról a közös piaci belépést sürgető török nyomás az EGK országokkal folytatott cserekereskedelem érdekében, amely a közös piaci országokkal immár a teljes mennyiség 50%-át súrolja. Úgy tűnik, hogy nem az európai baloldalnak a szakszervezeti funkcionáriusok és antifasiszták meggyilkolása elleni tiltakozása fogja az azonnali belépést megakadályozni, hanem az Európai Közösség piacán megjelenő olcsó török munkaerő dömpingje miatti félelem. Ez okból Ciprus csatlakozását is megakadályozták, pedig az már megérett erre. A másik oldalon továbbra is csend honol, és ez a csend, mint sziklanehéz kő, úgy nehezedik a német kérdésre is. (…)
Mivel az Európai Parlament helyeiért folyó választási kampányban erről nem esett szó, hagyjuk nyitva ezt a kérdést, halasszuk a közösségi élet új választási, vagy nem választási határidejére, s várjunk, hogy megérjen Ausztria felvételi kérelme, ami újabb helyzeteket (nem utolsósorban a magyar helyzetet) fogja mozgásba hozni.
De vannak más, hamarabb esedékes határidők: a piacok egyesítésétől a belőle következő szerkezetátalakítási hullámig, s mindez egy olyan történelmi fázisban, amikor a világpiac horizontján a recesszió felhői gyülekeznek, és a harmadik világban az adósság egyre nyomasztóbb, egyre fokozódó circulus vitiosusa a drágaság elleni véres felkelésekhez vezet.
A baloldalnak ezekre az aktuális kérdésekre válaszokat, mégpedig olyan elsősorban mozgalmi válaszokat kell adnia, amelyek a nemzetek fölötti szakszervezeti küzdelem csoportvitáiban, egy egységes munkatörvény kikényszerítése érdekében vívott harcokban, a munkásmozgalom különböző nemzeti szektoraiban közös társadalmi és politikai identitás kialakításában fejlődhetnek ki. Európai Közösség szintű munkásharcok nélkül nem lesz semmiféle európai baloldal. A társadalmi harcok új ciklusának fejlődése a szocializmus nemzeti eszméjének a jelenlegi fejlődési formákon és a jövedelemelosztás célkitűzésein belüli radikális újragondolása nélkül nem lesz elegendő. Nem a piaci Európának társadalmi Európával való kiegészítéséről van szó, hanem egy új, nemzetek fölötti kulturális identitásról és új politikai szervezeti formákról. A felhalmozás olyan nyilvános ellenőrzését lehetővé tevő formák felé kell fordulni, amelyek képesek a döntési folyamatok átláthatóságával a társadalmi fogyasztás prioritását és a környezeti hatások szabályozását garantálni.
A munkásmozgalom csak ezen a talajon terjesztheti ki hagyományos társadalmi bázisát a műszaki és az intellektuális munka új tömegeire, ily módon nyerheti vissza vonzerejét a felnövő generációkra, és így tudja kritikai módon elsajátítani az új ökológiai kultúrák radikális elkötelezettségét.
És ezen a talajon állva elkerülhetetlenül találkoznia kell az új szovjet vezető csoport javaslataival, mint a hadiipar polgárivá alakítása, a katonai kiadások radikális csökkentése; új piacok az európai államok között; az egész Mediterrán-térségre kiterjedő tudományos és műszaki együttműködési formák. Járható útról van szó, mely más térségekkel kapcsolatban is kulturális cseréket, gazdasági együttműködést és békét hozhatna. De ez a találkozás a nyugati baloldal igazi és valódi kulturális forradalmát, átalakulási folyamatát és az Európai Közösség szintjén az egymástól eltérő nemzeti hagyományoknak egy új, szocialista kultúrában való feloldását feltételezi.
(Ford.: Halászné Garami Szilvia)
Marxismo Oggi, 1989/3-4.