Történelmi háttér
Az önkormányzat és az önigazgatás elméleti vonatkozásai a két világháború közötti tőkés Európában igen szerteágazók. Elemeik szinte minden baloldali irányzat eszmevilágában megtalálhatók, rövidebb vagy hosszabb történelmi távlatra vonatkoztatva. Jóval szűkebb, bár még mindig a véltnél jóval sokrétűbb az önkormányzat gyakorlata. Itt is beszélhetnénk 1919-1920 torinói gyárfoglalásairól és az ottani üzemi bizottságokról; baloldali francia, belga, csehszlovák községtanácsok tevékenységéről; a „vörös Bécs" városi önkormányzatának nagyarányú szociális programjairól, de még a szociáldemokrata vezetésű magyarországi Általános Fogyasztási Szövetkezet törekvéseiről is. Ám önkormányzó termelőegységek tartós tevékenységéről csak igen korlátozott értelemben szólhatunk. Ez teszi nagyon jelentőssé a Spanyol Köztársaságban az 1936. július 18-i ellenforradalmi lázadás után kibontakozott, igen kiterjedt, alulról, spontán módon létrehozott önkormányzó gazdasági szektort. Ehhez hasonlót a második világháború után sem igen találunk Európában.
A polgárháború hatalmas irodalmában az önkormányzat problémája aránylag szerény megvilágítást nyer, különösen a hadtörténethez és a politikatörténethez képest. Ennek egyik oka, hogy az „autogestión" főszereplői a spanyol anarcho-szindikalisták voltak, ők pedig nem álltak közel a leggazdagabb irodalmi termést produkáló polgári, illetve kommunista történetírás szívéhez. Maguk az anarchisták viszont a polgárháború után többé nem játszottak számottevő szerepet a spanyol munkásmozgalomban. Az egyéb okok között a legfőbb, hogy 1936-1939 között a nemzetközi és a belpolitikai körülmények igen rossz környezetet teremtettek az önkormányzat szabad és sikeres kibontakozásához.
Röviden a keletkezés pillanatáról. A júliusi lázadás után, szeptember 4-ig még polgári köztársasági kormány (José Giralé) vezette az országot. Elődeitől abban különbözik, hogy hajlandó volt felfegyverezni a felkelőkkel harcba szállt munkásokat, illetve tudomásul venni, ha önmagukat fegyverezték föl. Szeptember 4-én az Általános Munkásszövetség (UGT) veterán szocialista vezetője, Francisco Largo Caballero alakított kormányt – immár szocialista és. kommunista miniszterek bevonásával. Ehhez a kormányhoz november 4-én – állam- és politikaellenes doktrínáik szögre akasztásával – az anarchisták és az anarcho-szindikalisták is csatlakoztak négy miniszterrel, átmenetileg alárendelve a kormányrészvételt tiltó doktrínájukat a fasizmus elleni egységes harc követelményének.
A lázadás szétzilálta a kormányzat és a gazdálkodás addigi szövetét. A végletesen kiélezett osztálykonfliktus során a nagy földbirtokosok és a nagyobb gyárak tulajdonosai túlnyomórészt vagy a lázadók mellé álltak, vagy – megrémülve a felfegyverkezett nép elementáris megmozdulásaitól – külföldre távoztak. Ennek nyomán támadt az az új szükséglet, hogy a köztársaságiak birtokában maradt területen az igazgatást és a termelést saját erőik vegyék a kezükbe. Ám a polgári republikánus kormánynak nem volt olyan apparátusa, amely ezt országos méretekben megoldhatta volna; komoly kísérletet sem tettek rá. Egyetlen erő volt, amely ezt a feladatot – a maga módján – megoldhatta: a harcra kelt nép, s ezt nem is habozott megtenni. Az országban több ezer mezőgazdasági kollektíva keletkezett, amelyek a lázadóktól megtisztított területen a művelhető földterület reálisan mintegy egyharmadát (különböző számítások szerint 17-47%-át) művelték. Eredeti formájukban ezek nem voltak teljesen egységesek. Erre (azon túl, hogy különböző irányzatok képviselői domináltak bennük) elégséges magyarázat az, hogy hamarabb alakultak, mintsem bárki rendeleti úton közös mederbe terelhette volna őket. Mindenesetre a dolgozók nagyfokú találékonyságról tettek tanúbizonyságot. Nélkülük a lázadás utáni első hetekben nagy valószínűséggel összeomlott volna a termelés és a közellátás, amint a nép által létrehozott új önkormányzati szervek nélkül a közigazgatás is. Egyszersmind az iparban is létrejöttek a különböző szakszervezetek képviselőiből álló munkásellenőrző bizottságok, illetve – ahol a tulajdonos árulóvá lett, vagy magára hagyta az üzemet – a Vállalati Tanácsok.
A kollektívák aránya és jellege országrészenként nagyon eltért. A baszk tartományokban szinte teljesen fennmaradt a hegemón republikánus burzsoázia magángazdálkodása. Az anarchista többségű Katalóniában és Aragóniában viszont túlnyomórészt kollektív termelőegységek működtek, jól tagolt önkormányzattal.
Az irodalom gyakran hangsúlyozza a kollektivizálás és a kollektív termelés spontán népi jellegét. Ezt azonban csak jelentős megszorításokkal fogadhatjuk el. A kollektív termelőegységek és a vállalati önkormányzatok ugyanis nem valamiféle, a lázadás után kibontakozó új társadalmi erők vezetésével jöttek létre és tevékenykedtek. Nagyon kevés kivétellel a
Spanyolországban akkor létező két nagy, milliós taglétszámú szakszervezeti szövetség emberei vették kezükbe az események irányítását. Az Országos Munkakonföderáció (CNT) anarcho-szindikalistái és a szocialista vezetésű, de 1935 óta a kommunistákat is felölelő Általános Munkásszövetség (UGT) osztozott a pozíciókon, helyi befolyásuk mértékében.
Talán különös, hogy éppen Katalóniában és Aragóniában, ahol az anarchisták domináltak, került sor először a kollektivizálás rendeleti szabályozására. Az agrárviszonyokra vonatkozó határozatok itt a CNT 1936 szeptemberében összehívott parasztkongresszusának javaslatán alapultak;1 októberben viszont, a katalán tartományi kormány, a Generalitat adott ki rendeletet az iparvállalatok köztulajdonba vételéről, illetve munkásellenőrzéséről.
A talány csupán látszólagos. Egy országban, ahol a kollektív termelői társulások és a rájuk épülő szabad társadalom ideológiájának akkor már legalább 70 éves mozgalmi háttere volt, s ahol milliós taglétszámú anarcho-szindikalista szakszervezetek működtek, szükségképpen olyanok irányították a helyszínen is a kollektivizálást, akiknek több-kevesebb fogalma volt a libertáris kommunizmus anarchista teóriáiról, a termelőközösségekre vonatkozó elképzeléseikről. Az imént említett katalán dokumentum is eléggé pontosan szabályozza a kollektivizálás formáit, mértékét és a társadalmasított termelőegységek működésének módját. Ám magából a híres október 28-i dekrétumból és az irodalomból is tudjuk, hogy a szabályozást jóval megelőzték a jogilag nem rendezett tömeges kisajátítások. Ezek esetenként a későbbi szabályozástól eltérő normákat alkalmaztak (elsősorban többet, mást és más módon kollektivizáltak). A lázadással szembefordult tömegek kezdetben láthatóan elvonatkoztattak azoktól a külső körülményektől, amelyek később engedményekre, a doktrína lazább kezelésére kényszerítették magukat az anarcho-szindikalistákat is. (A republikánus burzsoázia vagyonának legalább elvi tiszteletben tartása, a középrétegek érdekeinek valamelyes figyelembevétele; a nem fasiszta tőkés államok polgárai anyagi érdekeltségeinek szem előtt tartása, a hadviselés érdekei stb. stb.)
A kollektív gazdálkodó egységek jellege
Ismét utalva a háborút kísérő társadalmi folyamatok bonyolultságára, meg kell jegyeznünk, hogy a libertárisok (anarchisták) döntő befolyása alatt álló területen a társadalmi átalak ítás jóval messzebb ment, mint más területeken, ahol a népfront pártjai „új típusú demokratikus köztársaság" kialakítására vettek irányt. Éppen emiatt azonban az anarchisták vezette területen alakultak ki a legjellegzetesebb önigazgató képződmények, egészen az Aragónia egy részét önállóan irányító, Fraga székhelyű Aragóniái Tanácsig, amely egy éven keresztül (1937 augusztusáig) szinte köztársaság volt a köztársaságon belül.
Bár a kollektivizálás történetének még jócskán vannak elégtelenül tisztázott vonatkozásai, az 1970-es évek óta e téren sok új eredmény született. Ehelyütt két alapmunkát emelnék ki, a veterán anarcho-szindikalista átélő, Zafón Bayo írását és a hatalmas kutatómunkát végzett német szaktörténész, Bernecker monográfiáját.2
A túlságos elvontság elkerülése végett ezúttal nem a közösségek viszonyainak összegezett leírását adnám, hanem egy adott, jellegzetes közösség konkrét képét rajzolnám meg.
Alcorisa 400 lakosú község volt az Aragóniái Tanács igazgatta területen, jó földekkel, és – ami Spanyolországban igen fontos – elegendő vízzel. Határa zömmel nagybirtokokból állt, de sok kistulajdonos is volt. A falu lakóinak csak 5%-a végzett ipari tevékenységet egy kis olajütőben, a malomban, egy szappanfőzőben és a szódavíz-"gyárban". A földmunkások és az ipari bérmunkások főleg anarcho-szindikalista szervezetekhez kötődtek. Volt bizonyos befolyása a köztársasági polgári pártoknak. Azana köztársasági elnök Baloldali Köztársasági Pártjának (IR) és a Köztársasági Egyesülésnek (AR) is. Működött a libertáris káderszervezet, az Ibériai Anarchista Föderáció (FAI) egy kis csoportja is.
A felkelés után a község 8 napig a lázadók kezén volt. Mivel azonban távol esett a támadás fő irányaitól, néhány nap elteltével visszafoglalta a lázadók elől a hegyekbe vonult, vadászpuskákkal és öreg pisztolyokkal fölszerelt munkás-paraszt milícia.
Ennek nyomán a faluban Védelmi Bizottság alakult. Tíz taggal képviseltette magát a CNT, 22 taggal az IR és az AR, illetve a FAI. Ugyanebben az arányban épült föl a község 5 tagú központi Intézőbizottsága (CCA). Elhatározták, hogy egységes szakszervezetet hoznak létre (vagyis a szórványosan jelenlevő l/G7-tagokat is a CNT keretében és elvei alapján szervezik).
A bizottságokban heves vita folyt arról, hogy maradjon-e fenn egyelőre a magántulajdon és a magánkereskedelem, vagy vegyenek azonnal mindent a saját kezükbe, a minimális önellátás biztosítása érdekében. Mindez „élesben" vetődött föl, mivel beállt az aratásidő és 500 ember a hadsereg(ek)ben a fronton volt.
Első lépésként – a gépek szűkében lévő gazdaság érdekére tekintettel – a CCA elkobozta a nagybirtokosok mezőgazdasági gépeit és hozzá értő dolgozókból csoportot szervezett a kezelésükre. A falu határát körzetekre osztották, amelyeket a dolgozók meghatározott csoportjai műveltek. Egy-egy képviselőjükből bizottság alakult, amely döntött a munkálatok sorrendjéről. Ez volt a létrejövő termelési közösség magva.
A közösségbe az 1936 júliusa előtti szakszervezeti tagok külön felvételi eljárás nélkül léphettek be, a többiek belépését a közgyűlés hagyta jóvá. A kilépést elvileg lehetővé tették, de a közgyűlés joga volt eldönteni, hogy indokolt-e; ha nem, a kilépő nem vihette ki a javait.
Az Intéző Bizottság (CCA) élén „főtitkár" állt. Többi tagja szakterületeket irányított (mezőgazdaság, ellátás, munkaügyek, oktatás). A közgyűlés jelölte ki őket, kizárólag szakszervezeti tagokból (a kivételhez a CNT jóváhagyása kellett). A közgyűlés havonta ült össze, ez volt a néphatalom élő szerve. Szabályzatát két haladó, republikánus ügyvéd készítette. Döntéseit egyszerű többséggel hozta; esetleges rendkívüli üléseit a CCA hívhatta össze. A vezetők elvben visszahívhatók voltak.
A pénzt eltörölték – bonokkal helyettesítették. Ezek nem kapcsolódtak szorosan a munkateljesítményekhez, hanem az életkori szükségletekhez és a család méreteihez igazodtak. A közgyűlésen minden alkalommal tájékoztatták a lakosokat a falu anyagi helyzetéről.
Az egyházi javakat elkobozták. A templomot filmvetítő-helyiséggé, egy kisebb kolostort iskolává alakítottak. A két magántulajdonú garázs egyikéből cipészműhely lett, a kedvelt régi főnök vezetésével. Javítómunkákra állandó építőbrigádot szerveztek. Új létesítmények is születtek. Kolbászgyártó műhelyt hoztak létre, amely (egyéb termékek fejében) az egész körzetet ellátta. Szállodát és közös tehénistállót építettek. Ennek azért volt jelentősége, mert a nagybirtokosok külterjes állattenyésztése sok kárt okozott a kisparasztok és bérlők parcelláin. A szakszervezeti házat is kibővítették. Egészében elmondható, hogy abban a nyomorúságos helyzetben, melyben létrehozták, az önkormányzat működött, a falu lakóinak fennmaradását sikerrel biztosította. Legfőbb eredményüknek az tekinthető, hogy megszüntették a javak szélsőséges egyenlőtlenségét, a szegények számára is létfeltételeket teremtettek; a szolgáltatásokra a közösség minden tagjának eredendően joga volt.
Aragónia, különösen pedig Katalónia más részein a CNT túlsúlya nem volt ennyire elsöprő. Sokhelyütt az UG7-val, vagy a négy munkáspárt egyesüléséből létrejött kommunista PSUC (Katalónia Egyesült Szocialista Pártja) szervezeteivel kellett egyezkedni, megállapodni. Sok községben nem vált el egymástól a községi igazgatás és a létrehozott kollektív termelő közösség vezetése. Noha a kisparasztok birtokai elvileg megmaradhattak (és gyakran meg is maradtak), a bizottságok egyetlen közösségként kezelték a lakosságot, egységesen intézték termelési, politikai, művelődési, egészségügyi, ellátási ügyeit.
Sokhelyütt kiütköztek a primitív egyenlősdi nyomai. Egyes mezőgazdasági birtokokon a brigádok hetenként váltották egymást a kijelölt földdarabokon, nehogy a föld minőségének kisebb-nagyobb különbségeiből jövedelmi, majd pedig vagyoni eltérések keletkezzenek.
A városi kommunák kísérletei döcögve haladtak előre. Itt a bér általában fennmaradt, de szélsőséges egyenlősítő tendenciákkal. Feljegyezték pl., hogy Valenciában 1936 augusztusában egy fodrász és a város vezető mérnöke azonos fizetést kapott. (E primitív egyenlősdi gyökerei az aragóniai földmunkások nagy többségének földhöz ragadt szegénységére nyúlnak vissza. Amikor fegyveres osztagaikat a nagy városokba vezényelték, egy fürdőszoba látványa elegendő volt ahhoz, hogy valakit a burzsoáziához soroljanak… Spanyolország nagy része valóban kevéssé volt érett arra, hogy az önigazgatás kapitalizmus utáni formációként verjen gyökeret benne.)
Az Aragóniai Tanácsban és bizottságaiban nem csupán anarchisták hanem szocialisták, kommunisták, a trockista színezetű POUM és a kis Szindikalista Párt hívei is működtek. Mindazonáltal az anarcho-szindikalisták túlsúlya egyértelmű volt. Az összetűzések általában nem a helyszínen keletkeztek, hanem az országos politika súrlódásainak az áttevődései voltak. A Tanács, amelyet tagjai – és nemcsak a kommunista közreműködők – olykor Aragóniai Szovjetnek neveztek, érdeklődött a szovjet tapasztalatok iránt is. így került sor arra, hogy 1937 elején küldöttséget menesztettek a Szovjetunióba, két anarcho-szindikalista és egy kommunista részvételével. Moszkvában nagy előzékenységgel fogadták őket, ám elsősorban új nagyüzemeket, szociális intézményeket, kultúrházakat mutattak nekik, igen szoros – szabad tájékozódásra alkalmat nem adó – program keretében. Így hát a delegáció libertáris tagjai elégedetlenül tértek haza, míg a kommunisták jóval pozitívabban ítélték meg a látottakat.
Az önigazgató közösségek „röppályája" a népfront éveiben
Önigazgató termelői és szolgáltató társulások Spanyolországban egészen a polgárháború végéig működtek, bár a hadi helyzetnek megfelelően fokozódó állami-hatósági szabályozás közepette. Az anarchisták vezette kollektívák fénykora 1936 júliusa és 1937 augusztusa közé tehető. Az utóbbi dátum – az Aragóniai Tanács feloszlatása – cezúra: ezután újabb közösségek általában már nem alakultak, s a régiek is lassan az országos helyzethez idomultak. Magában véve az is harci tereppé változtatta őket, hogy a köztársaság egyes erői a magántulajdont, mások a központilag erősen szabályozott köztulajdont, ismét mások az autonóm önigazgató egységek laza hálózatát tekintették a gazdálkodás kívánatos keretének. Ennek megfelelően, ami pl. az anarchisták számára mesebeli vívmány volt, azt a kommunisták vagy a centrista szocialisták anakronisztikus ostobaságnak tekintették. Mindez a köztársaság doktrínákkal túlságosan is átitatott politikai életében nagy feszültségeket, olykor gyilkos indulatokat is szült. Erre a talajra telepedett rá azután a köztársaságot jelentős támogatásban részesítő, eleinte óriási tekintélynek örvendő Szovjetunió akkor kiéleződő politikai deformációinak az áttevődő hatása: a trockisták elleni hajsza, az NKVD titkos spanyolországi tevékenysége, az erőszakos egységesítő törekvések ellentétükbe forduló, megosztó hatása.
Franco uralma egyszeriben „feloldotta" a dilemmát. A közösségek vezetőit súlyos büntetésekkel sújtották. Tisztséget nem viselő tagjaikat – ha önként lemondtak a földkisajátítás során kapott földekről – nem büntették, de kizárták a földbérlés lehetőségéből. Különösen durván büntették a dolgozók oldalára állt értelmiségieket: tanítókat, ügyvédeket, papokat. Az északi vidékeken külön börtönt létesítettek papok és más egyházi személyek számára.
Némi összegzésféle
Ha összegzésül megpróbáljuk a magunk számára értelmezni az 1936-1939 közötti spanyolországi önigazgatási kísérletek (olykor nem is csak kísérletek) tanulságait, a helyzetüket befolyásoló, sorsukat meghatározó tényezőket két nagy csoportba sorolhatjuk. Az egyikbe azok a mozzanatok kívánkoznak, amelyek szorosan az adott történeti helyzethez kötődnek, s így nem is vetíthetők ki más korokra, más színterekre. A másikba azokat a momentumokat sorolhatjuk, amelyek maguknak az önigazgató társulásoknak a természetes és el nem hárítható problémái, legalábbis mindaddig, amíg nem olyan gazdasági rendszerben (sőt: világrendszerben) működnek, amely maradéktalanul az önigazgatás logikája szerint épül föl.
1. Az első csoportba sorolhatjuk azt a körülményt, hogy a spanyolországi termelő és szolgáltató kollektívák egy véres és pusztító belháború menetében jöttek létre és fejtették ki a tevékenységüket. Ha mindez a XIX. század valamely polgárháborújában zajlik, a végletes decentralizáció akár a progresszív erők hasznára is válhatott volna. Lehetőséget adhatott ugyanis arra, hogy az egymástól elvágott termelő és szolgáltató egységek gazdaságilag és önvédelmi szempontból is életképesek maradjanak. Ám 1936-ban a helyzet más volt. Míg a közösségek saját léte és munkájuk logikája a maximális decentralizációt kívánta volna meg, a háború, a katonai ellátás szükségletei az eszközök lehető legnagyobb központosítását, bizonyos ágazatok erős kormányzati szintű kézbentartását igényelték. A kétféle – egyaránt objektív – szükséglet találkozása törvényszerűen konfliktusok sorozatának a forrásává lett; az összeütközések pedig áttevődtek a politika terére, kiélezett szituációkat szültek. Ezeket az anarchizmus és a szocializmus korábbi történeti összeütközései is motiválták. A háború tehát igen ellentmondásos szerepet játszott a kollektívák sorsában. Egyrészt egészében neki köszönhették a létüket: ha a lázadás következményei a köztársasági területen nem zilálják szét a termelés magántulajdonon alapuló szerkezetét, az önigazgató egységek létre sem jöhettek volna. Másrészt a hadviselés mint önigazgató közösségeket kétségtelenül deformálta őket.
2. Egy másik, erősen korhoz kötött tényező, hogy a korabeli szocializmus legtöbb szektora idegenkedett az önigazgatás decentralizációt sugalló elvétől. A centralizáció háború sugallta szempontja jól illeszkedett a kommunisták, a centrista és a jobbszárnyhoz tartozó szocialisták egész jövőképébe, a központilag tervszerűen irányított szocialista gazdaság hipotézisébe. Az önigazgatás szorgalmazása szemükben a háború szempontjaitól függetlenül is tévútnak, kisiklásnak tűnt. Ami pedig a polgárság republikánus és nemzetiségi pártjait illeti, ők éppen a kisebb és a közepes magánvállalkozásokhoz képest (amelyeknek érdekeit képviselték) vélték történeti visszakanyarodásnak az önigazgatást.
3. Végül nem feledkezhetünk meg a korabeli önigazgatás ideológiájának leegyszerűsítő vonásairól sem, ami abból is fakadt, hogy a kollektívák egy része csak a legszegényebbek számára volt vonzó lehetőség. Elsősorban a kezdetleges egalitarizmus ötlik szembe. A közösségektől idegenek voltak nemcsak a számottevőbb jövedelemkülönbségek, hanem az egyéni érdekeltség ennél szelídebb formái is, pl. hogy egy-egy dolgozó tartósan ugyanazt a földdarabot munkálja meg. Külön ütközéseket okozott, hogy ezt a merev egalitarizmust sok közösségben egyeztetni kellett az UGT, vagy a kommunisták elképzeléseivel. Tény, hogy a közösségek, legalább 1937 tavaszáig, erősen ideológiai motivációjúak voltak. Ez a praktikum szempontjából hátráltató tényezőnek bizonyult: a bonyolultabb fizikai és a kifejezetten szellemi tevékenység aláértékeléséhez vezetett, ennek minden következményével.
Ha figyelembe vesszük a felsorolt gyengítő tényezőket, ezek elkerülhetők, vagy kiküszöbölhetők. A háborús környezet többé-kevésbé kizárható kísérője a mai önigazgatási kísérleteknek. A modern kiutat kereső marxista ihletésű szocialista ideológiákban előrehaladt az ultracentralizált gazdasági építmény súlyos fogyatékosságainak az erőteljes bírálata, valamiféle önkormányzat fontosságának a felismerése. Az sem szükségszerű, hogy az autodetermináció hívei primitív egalitárius, vagy izolációs elképzelésekre építsék önigazgató közösségeiket. így tehát – mondhatnók – az önigazgatás mai perspektívái jobbak az ötven év előttieknél.
Az önigazgatás bizonyos kérdőjelei azonban már Spanyolországban is túlmutattak ezeken a korhoz és helyhez kötött mozzanatokon és ma is fennállnak, részben a pillanatnyi szituáció által determinált, részben azonban elvi akadályként.
Minden olyan önigazgatási kísérletnek, amely nem a dolgozók önkormányzatán alapuló társadalomban (még kevésbé önkormányzó társadalmakra épülő világgazdasági rendben) működik, talán leglényegesebb ellentmondása, hogy ilyen ideális helyzet híján a kollektívák külső kapcsolatai elvileg különböznek belső viszonyaik természetétől. A termelő egységen belül jó esetben a kollektív döntések, a nagyfokú egyenlőség, a szolidaritás jegyében folyik a munka.3 Mihelyt azonban a kollektív gazdaság kilép a gazdasági cselekvés nemzeti vagy nemzetközi terepére, ott ettől idegen elvű közegben kell helytállnia. Ez lehet a tőkés piac dzsungele, vagy a szocialista államnak az önigazgatás szempontjaival összhangba nem hozott preferenciarendszere, ezen alapuló szabályozó eljárásai. Ez a környezet könyörtelenül szorítja a közösséget vagy arra, hogy belső viszonyait a nagyobb hatékonyság érdekében hozzáidomítsa a környezethez (s ebben az esetben az egyenlőség elvét a teljesítmény szempontja gyűri maga alá), vagy arra, hogy elszigetelődjék, begubózzék. Spanyolországban ez abban tükröződött, hogy azok a közösségek maradtak tovább működőképesek, amelyek zömmel a helyi ön- és közellátás feladatait látták el. Azok viszont, amelyek korábban szerteágazó áru-és pénzkapcsolatokat tartottak fenn, nagyon hamar kormánysegítségre szorultak (forgótőkehitel, anyagbeszerzés, értékesítés dolgában) és ezzel erős állami kontroll alá kerültek, még ha ez nem mindig öltött is tetten érhető jogi formát.
Mai önigazgatók számára viszont ez annyit jelent, hogy először hatékony tőkés (vagy félállami) vállalatként kell bizonyítaniuk életképességüket. Ezután kísérelhetik meg, hogy a társadalmat és a termelést a maguk képére formálják, akár csak egy ország méreteiben is.
Összes kérdőjelei ellenére az 1936 és 1939 közötti Spanyolország önigazgató törekvései – az egészen más jellegű jugoszláv kísérlettől eltekintve – a legnagyobb tömegeket mozgató és leghosszabb ideig fennálló önigazgató szektor tapasztalatát hagyták ránk, amelyet kár lenne az „anarchistáknak" szóló szokásos kézlegyintéssel elintézni.
A katalóniai és aragóniai kollektivizálás dokumentumaiból (1936)
Az alább közölt dokumentumok további részleteket világíthatnak meg ezen önigazgató szektor működésével, a termelő kollektívák életével kapcsolatban.
Az első dokumentum, a CNT által összehívott 1936. szeptemberi katalóniai parasztkongresszus tervezete a földek kollektív tulajdonba vételéről, olyan időpontban született, amikor Katalóniában a tényleges hatalom még szinte teljesen az anarchista milíciák kezében volt, bár az autonóm katalán kormányt a republikánusok tartották kézben. Ennek megfelelően itt az anarchista doktrínát enyhébben korlátozzák a más szervezetekkel folytatott egyezkedésnek a szövegben egyébként külön megemlített szempontjai. A másik két dokumentum (a kongresszus 5., ill. 7. napirendi pontjának vitáját lezáró határozatok) ugyancsak az anarchisták mezőgazdasági és falusi politikáját tárgyalja.
*
1. Az 1936. szeptemberi katalóniai tartományi parasztkongresszus határozata a föld kollektivizálásáról és a szakszervezeti egységről.
A Bizottság, miután behatóan tanulmányozta azokat a többrétű jellegzetességeket, amelyek közepette a katalán mezőgazdaság működik, mélyen elemezve a tartomány parasztjainak lelki beállítottságát, lehetségesnek látja, hogy felvázolja az alábbi irányelveket. Reméli, hogy ezek normaként szolgálnak, vagy szolgálhatnak majd annak az útnak a kijelölésében, amelyen haladnunk kell, és amely el fog vezetni bennünket a föld teljes kollektivizálásához, amely cél a CNT elveiből következik.
A katalán kisbirtok jellegzetességei a függetlenségnek abból a szellemiségéből erednek, amely mély gyökeret vert parasztjainkban. Miután szenvedélyes vágyuk, hogy megszabaduljanak a bérrabszolgaságtól vagy attól a kizsigereléstől, amely a részes-, vagy haszonbérlet révén sújtotta őket, a függetlenséget egyetlen gondolatban, illetve célban sűrítették össze: FÖLDET! Legmesszebb menő törekvésük pedig az volt, hogy e föld tulajdonosaivá váljanak.
Miként a szerelmes, akinek a szenvedélye elemi önzéssel párosul, hajtja magát a paraszt, hogy elérje és megragadja célját. Nem kíméli erejét, éjjel-nappal dolgozik, egyfolytában és pihenés nélkül, éppúgy, mint családtagjai. Elégtelenül táplálkozik, tönkreteszi egészségét, valójában csak tengődik, silányabbal, mint az állatai.
Ekkora lemondás és áldozat láttán meg kell értenünk, hogy ha azonnal az összes földek kötelező kollektivizálására törekednénk, azokéra is, amelyekre a munka és az önmegtagadás említett mártírjai már szert tettek, számos akadályba ütköznénk, amelyek meggátolnák a normális haladást céljaink felé!
A kistulajdonos annyira kötődik a nagy nehezen megszerzett földdarabkához, hogy az számára hovatovább életének egy darabjává lesz. Meggyőződésünk, hogy gyanakodva tekintene bárkire, ha azt hiszi róla, hogy el akarja ragadni tőle, még ha azzal a céllal is, hogy nagyobb jóléthez juttassa őt.
Ezt a bizalmatlanságot számos tényező igazolja. A paraszt ugyanis tapasztalta, hogy mindazok, akik azt ígérték neki, hogy felszabadítják, mindig nyomorultul becsapták, hogy az ő rovására jussanak előnyhöz. A politikusok bőségesen hozzájárultak ahhoz, hogy kialakuljon ez az egoista észjárás, amely inkább illik egy kispolgárhoz, mint a proletárhoz, és létrejöjjön a tökéletes bizonytalanság hangulata, amelynek áldozatai a falu dolgozói.
Mindezeknek a megfontolásoknak az alapján a Bizottság úgy véli, hogy a plénum elé terjesztheti döntés céljából az alábbiakat:
- A föld kollektivizálásának végrehajtásakor, a célból, hogy a kistulajdonosokban egy pillanatra se keltsünk bizalmatlanságot emancipáló célzatú cselekvésünk iránt, s hogy ezáltal ne váljanak ellenségeinkké, művünk késleltetőivé vagy szabotálóivá, tiszteletben kell tartani jogukat azoknak a földeknek a művelésére, amelyeket saját kezükkel meg tudnak művelni, feltéve, hogy ez nem hiúsítja meg vagy károsítja azoknak a csoportoknak a fejlődését, amelyek kollektívákba tömörülnek. Meggyőződésünk, hogy amihez esetleg kényszerrel juthatnánk el, ugyanezt a példa révén is elérhetjük, amelyet a föld kollektivizálása fog mutatni a földművelés szerkezetének a módosításával, a gépesítés, a vegyszerek és az agrotechnika alkalmazásával; azzal, hogy kisebb erőfeszítéssel is nagyobb termelőképességet lehet elérni, miközben következetesen új típusú, méltóbb élethez juttatjuk a dolgozót, ami emelni fogja a parasztok morálját és megváltoztatja szellemi arculatát.
- Minden elkobozott földet a szakszervezet fog ellenőrizni és igazgatni; kollektívában művelve ezeket, ez közvetlenül javára válik a szakszervezeteknek, következésképpen az összes dolgozó hasznára is válik.
- A szakszervezet ellenőrzi majd a termést is, éppúgy, mint a kistermelők anyagellátását, akik egyelőre folytatják a közvetlen művelést, amelyet már említettünk.
- Az egyes kollektívák szakszervezetei közti kapcsolat révén meg kell keresni a parasztok bekapcsolásának a módját. Ez lehetővé teszi, hogy azokat, akik meghatározott helyen feleslegesek, átirányítsák oda, ahol túl sok a föld, és hiányzik a munkáskéz. így szolgálhatja a gyakorlat valamennyi munkás egyenlőségének az elvét.
- Minden falu szakszervezetei gondoskodnak arról, hogy alkalmazzák, vagy visszafogják a CNT-nek irányt mutató liberális elveket, a helyzetnek megfelelően, hogy ez összeegyeztethető legyen a falu más parasztjainak érzéseivel.
Ebben a következő irányelvek vezessék őket:
A) Ha a faluban lehetséges a kollektivizálás, anélkül, hogy ezzel kiváltanák a már jelzett nehézségeket, hozzá kell látniuk, hogy ezt maradéktalanul és azonnal megvalósítsák.
B) Ha a helység parasztjainak a többsége ezeket az elveket nem osztja, vagy vannak, akik nem osztják őket, akkor a szakszervezetek tiszteletben tartják a kistulajdonosok művelési módját, és elkezdik a nagybirtokok és a lázadó elemek földbirtokainak a kisajátítását, amely utóbbiakat szintén kollektivizálni kell.
C) A szakszervezeteket fel kell jogosítani arra, hogy ha a falvak követelményei ezt teszik tanácsossá, függesszék fel a végleges kollektivizálás végrehajtását arra a legrövidebb időre, amely ennek az előkészítéséhez szükséges. Tegyék lehetővé a kisbérlőknek, hogy a művelést a kistulajdonosok esetében már említett módon folytassák, fenntartva, hogy az említett földek kollektivizálásra várnak, mihelyt ennek a feltételei előállnak.
A parasztság felszabadítását kiteljesíti kollektív gazdaságok létesítése, ahol mindazok a vívmányok rendelkezésre állnak, amelyeket a modern földművelés nyújt a merész megvalósítóknak: villamosítás, urbanizáció, az elhanyagolt falvak rendbehozatala, öntözés, talaj-egyengetés, mocsárlecsapolás. Végtelen a javító intézkedések sora, amelyek végeredményükben növelik a siker esélyét az új létesítményekben. Ez a legélőbb ösztönzés arra, hogy az összes parasztot a CNT követeléseiben található nemes törekvések oldalára állítsák.
A határozat záróaktusaként, mint a legszélesebbre nyitott föderalizmus hű értelmezését (amelyet a CNT mindig képviselt), a Bizottság szükségesnek tartja, hogy minden paraszti településnek a legnagyobb szabadságot biztosítsák az előbbiekben ismertetett döntések véghezvitelében és formájuk megválasztásában.
A Bizottság4
A határozatot egyhangúlag jóváhagyják.
2 Határozat
a napirend ötödik pontjához
Széles körű vita után, amelyben a Bizottság5 minden tagja részt vett, a plénum elé terjesztjük a következőket.
Mivel a fasizmus elleni harcot nem egyedül a CNT folytatja, hanem részt vesznek benne az összes forradalmi szervezetek; mivel drágán megfizetendő ostobaságnak bizonyulna, ha meghatározott társadalmi rendszert vezetnénk be; figyelembe véve, hogy híven ki kell tartanunk a forradalmi szövetség egyezménye mellett, és tiszteletben tartanunk más proletár csoportosulások véleményeit, javasoljuk:
- Hogy amíg a jelenlegi körülmények fennállnak, a termékekre, mind a mezőgazdaságiakra, mind az ipariakra, árakat kell megszabni. Ez akkor történhet meg, ha a Gazdasági Tanács6 megvizsgálta a termék összes jellemzőit. Ehhez elengedhetetlennek tartjuk, hogy a Tanácsban a parasztok képviseltessék magukat.
- A termékek cseréje történhet pénz közvetítésével, vagy anélkül; ez az eladó és vásárló szövetkezet megállapodásától függ.
- Minden helységben a munka díjazásának olyan formáját kell alkalmazni, amelyet maga a falu népe választ.
(Közli, bevezetővel és jegyzetekkel ellátta: Harsányi Iván)
Jegyzetek
1 Maria Carmen Garcia-Nieto – Javier M. Donézar: Bases documentales de la España contemporánea. 10. kötet. (La guerra de España 1936-1939). Guadiana, Madrid, 1974. 153-157., ill. 67-75. old. L. a cikk mellékletét.
2 Juan Zafón Bayo: El consejo Revolucionario de Aragón. Planeta, Barcelona, 1979.; Walter L. Bernecker: Colectividades y revolución social. El anarquismo en la guerra civil española, 1936-1939. Critica, Barcelona, 1982.
3 A „jó esetben" megszorítást azért alkalmazom, mert a kollektívák létrehozása körül nem kevés kényszerítő eljárásról tudunk.
4 Itt a Bizottság tagjainak névsora következik, 23 név, amelyeket, minthogy a mai magyar olvasónak keveset mondanak, mellőzhetőnek tartunk; mindegyikük egy-egy járás CNT-szervezeteit képviselte.
5 Ez a Bizottság Katalónia négy megyéje (Barcelona, Tarragona, Lérida, Gerona) CNT-szervezetének és a barcelonai rádiónak a képviselőiből állt.
6 Consejo de Economía – a katalán regionális kormány gazdasági csúcsszerve.