Bevezetés
A kapitalizmus második ellentmondásáról fogok beszélni, annak okairól és következményeiről. Ehhez a „termelési feltételek" fogalma lesz a kulcskategória, mellyel Kari Marx és Polányi Károly írásaiban találkozhatunk. Marx szerint három ilyen feltételt kell megkülönböztetni: „személyi feltételek" – vagyis az ember munkaereje -, „a közösségi élet általános feltételei" – vagyis maga a lakott terület, a kommunikáció s a szállítási infrastruktúra -, valamint a „külső feltételek" – tehát a környező természet. Polányinál a „föld" és a „munka" fogalma felel meg nagyjából a marxi „termelési feltételeknek".
Mindenekelőtt szólnék néhány szót Polányiról. A kapitalizmusra és annak második ellentmondására vonatkozó elméletem arra az elemzésre támaszkodik, melyben Polányi a föld és a munka áruvá válásának a társadalmi stabilitásra és a társadalom működésére gyakorolt hatását vizsgálta, azt, hogy miképpen próbálja meg a társadalom megőrizni, megvédeni a „morális gazdaságnak" legalább néhány elemét. Polányi azonban nem tárja fel kellő mélységben a társadalmi viszonyokat. A társadalmat nem osztálytársadalomként fogja fel, és sem a „kapitalizmus", sem a „válság" fogalmát nem tisztázza kellő elméleti pontossággal. Be kell tehát emelni a marxi kizsákmányolás- és tőkés felhalmozás-elméletbe Polányi módszerét, és akkor beszélhetünk marxista-polányista megközelítésről.
Mit is jelent elméleti szempontból egy „termelési feltétel"? Minden annak tekinthető, amit nem az értéktöbblet-elmélet vagy a piaci törvények alapján termelnek, amit nem így állítanak elő, de ami mégis áruvá lehet. Ez a tág definíció módot ad arra, hogy ezen általánosítás alapján beszéljünk az ember munkaerejéről, a földről, a természetről, a városi térről. Ez lehetővé teszi, hogy a közös jellegzetességeket és a különbségeket egyaránt feltárjuk, hogy megvizsgálhassuk, milyen kapcsolatban áll a tőke és a munkásosztály, a természet és a tér alkotta tényezőcsoport a munkásmozgalommal, a feminista megmozdulásokkal, a környezetvédő és egyéb társadalmi mozgalmakkal. E módszer segítségével globális marxista helyzetképet vázolhatunk fel az új társadalmi mozgalmakról. Megérthetjük, hogyan függenek össze a termelési feltételek és az új társadalmi mozgalmak, hogyan fejeződik ki mindez a tőke körforgásában, a tőkefelhalmozódásban, a válságban, a konkurrenciában és általában a világpiacon.
Én a marxista-polányista megközelítést választottam, de persze éppen úgy lehet valaki polányista-marxista is, tehát a tőke marxi elméletét éppen úgy használhatja valaki alapszövetnek, mint korlátnak vagy éppen infraszövegnek. Elméletileg és gyakorlatilag is azon a tényen van a hangsúly, hogy a civil társadalom a föld és a munka teljes kapitalizálásának megakadályozásáért harcol. Ez a megközelítés elvezet minket a „poszt-marxizmushoz", az új társadalmi mozgalmak különböző interpretációihoz és a radikális demokrácia új teóriáihoz.
Termelési feltételek, az állam és az új társadalmi mozgalmak
Mivel a „termelési feltételeket" nem áruként állítják elő, kell hogy legyen egy organizmus, mely ezeket biztosítja a tőke számára – megfelelő mennyiségben és minőségben, a kellő pillanatban és helyen. Ez az organizmus az állam. A demokratikus, liberális állam összes olyan funkciója, mely nem az állam területének növelésével, illetve annak fegyveres erejével kapcsolatos, besorolható a „szabályozás és a termelési feltételek biztosítása" címszó alá. Íme, néhány nyilvánvaló példa:
- munka, család, egészség, oktatás, társadalmi biztonság;
- városi közlekedés, kommunikáció, a föld felhasználása és a terület gondozása;
- levegő, föld, tenger, partok, nemzeti parkok.
Ebből következően minden, a termelési feltételekhez kapcsolódó új társadalmi mozgalom – a definícióból adódóan – politikai mozgalom, hiszen az állam és az állami bürokrácia szerepe a termelési feltételek biztosításának minden aspektusát tekintve megkerülhetetlen, mint ahogy az állam szabályozza a termelési feltételeknek a tőke általi felhasználását is. A társadalmi mozgalmak és mozgásterük aszerint alakul a különböző területeken, ahogy azt az állami politika és az állami struktúrák engedik az egyes vidékeken, illetve országokban.
Ebből ered a regionális és a helyi politizálás előtérbe kerülése a baloldali mozgalmakon belül. A „helyi" politika elsődlegessége az adott „helyi" intézmények, a bürokratikus, a politikai vagy éppen a „társadalmi", a „kulturális", az „ökológiai" intézmények jellegéből következik. Az új társadalmi mozgalmak politikusab-bak, mint a szakszervezeti mozgalmak, de behatároltabbak is, lokalizáltabbak – ezen állítás persze nem vonatkozik azokra a szakszervezetekre, melyek elsősorban a munkahely, az egészség, a biztonság, a gyerekvállalás, a közlekedés és a lakás problémáira koncentrálnak.
Az első és a második ellentmondás
Mi is a kapitalizmus második ellentmondása? Mik az okai és végül milyen következményei vannak? Előadásom következő részében e három kérdésre igyekszem válaszolni néhány gondolattal – a teljesség igénye nélkül.
A kapitalizmus első ellentmondását az értéktöbblet-ráta képletével fejezhetjük ki (m/v – figyelmen kívül hagyva a tőke szerves összetételét, c/v),1 mely a kapitalizmusra és a kapitalizmus válságára vonatkozó marxi elmélet központi eleme. Ez felfogható egyszerre szociológiai és gazdasági kategóriaként is. Kifejezi a tőkének a munka fölött gyakorolt társadalmi és politikai dominanciáját, s megmutatja azt is, hogy a kapitalizmust a rendszer saját logikája vezeti el a termelési válságokhoz. Ha például a tőkének a munka fölött gyakorolt dominanciája erős, az m/v magas lesz, s megnő a termelési válság bekövetkezésének valószínűsége, így aztán a tőke egyre inkább rákényszerül a szerteágazó hitelrendszer kiépítésére, az agresszív marketingtevékenységre, újabb és újabb termékek gyártására, belekényszerül az egyre élesedő konkurrenciaharcba. Összefoglalva tehát az eddigieket, megállapíthatjuk, hogy a kapitalizmus első ellentmondása magából a rendszerből következik, és hogy ez az ellentmondás – legalábbis közvetlenül – nem kapcsolódik a termelési feltételek kérdéséhez, vizsgáljuk bár azoknak gazdasági, társadalmi vagy politikai aspektusait.
A kapitalizmus második ellentmondásának leírásához egy bonyolultabb képletet kell használnunk, melyben az m/v a vállalkozói „kosár" méretét és tartalmának értékét (v) fejezi ki, továbbá figyelembe kell vennünk a„c" értékét és mennyiségét is (melyet egy numerikus index ad meg), az álló- vagy forgótőkéhez járuló „természeti tényezők" költségeit, a földjáradékot, melyet éppen úgy le kell vonni az értéktöbbletből, mint az egyéb „negatív kintlévőségeket", például az időnkénti forgalmi dugók miatt elszenvedett veszteségeket. A második ellentmondás leírásához felhasznált tényezők mindegyike egyszerre szociológiai-politikai és gazdasági kategória. Például a földjáradék esetében jól látható, milyen jelentős hatalma van a földtulajdonkéntmegjelenő tőkének az ipari tőke fölött. A forgalmi dugók okozta veszteségek nagysága megmutatja a helyi és a regionális..szállítás közötti különbségeket. A nyersanyagok árát nemcsak a földjáradék vagy a monopolhelyzet befolyásolja, hanem a tőke által gyakorolt hatalom stabil ellenőrzése is a nyersanyagtermelő szektor felett. Egy utolsó példa: a föld, a víz stb. árában kifejeződik az is, hogy egy adott helyen a tökének a társadalom fölötti hatalma ellenében milyen erős környezetvédő mozgalom tevékenykedik (nem is beszélve a környezetvédő mozgalom ereje és a hagyományos szakszervezetek közötti kapcsolatról). Mindez mintha azt mutatná, hogy a kapitalizmus második – gazdasági jellegű – ellentmondásának elmélete kevésbé lenne konkrét, mint a Marx által leírt első ellentmondás.
A kapitalizmus első ellentmondása a tőkét a kereslet oldaláról érinti, és a tőkés túltermelést írja le. A második ellentmondás az árakra vonatkozik és a tőke elégtelen újratermeléséről szól. Az első ellentmondás – pénzügyi (likviditási) válságként jelentkezik. Az első esetben nem okoz gondot a további értéktöbblet előállítása, vagyis a probléma az értékesítés szintjén jelenik meg. A második esetben viszont semmi gond sincs az értékesítéssel, ellenben az értéktöbblet előállítása akadályokba ütközik. Ha megpróbáljuk különválasztani a második ellentmondás lehetséges valós, alapvető, illetve konjukturális okait, felismerhetjük, hogy minden, ami piaci értelemben vett deficitként jelentkezik, állami szintű keynesianizmushoz, a termelékenység és a bérek növekedésének követeléséhez és a fogyasztás növekedéséhez vezet; ellenben minden, ami az értéktöbblet és a valós jövedelmek szintjén tűnik fel deficitként, a keynesianizmus elvetésére ösztönzi az államot, tehát a termelékenység és a bérek stagnálására, a fogyasztás csökkenésére lehet számítani.
A második ellentmondás okai
A második ellentmondás alapvető oka a munkaerőnek, a természetnek avagy a külső környezetnek a kisajátítása és önpusztító felhasználása. Ezen önpusztítás világos példái a jelenlegi egészségügyi, oktatási, családi, városi és környezetvédelmi válságok.
Két dolgot szeretnék külön is kiemelni.
Az egyik, hogy a világkapitalizmusnak a második világháború óta végbement fejlődése szükségszerűen megkövetelte az erdők kiirtását, a levegő- és vízszennyezés fokozódását, az egész atmoszféra elszennyezését – mindez a bolygó átlaghőmérsékletének emelkedésével és egyéb ökológiai zavarokkal Járt. Ugyancsak megkövetelte a városok óriási megalopoliszokká alakítását (a zsúfoltság következményeivel mit sem törődve), mint ahogy szükségszerű volt a földterület, a szállítási rendszerek, a lakások ós szállások meglehetősen ésszerűtlen használata is. Teljesen figyelmen kívül hagyták a munkaerő újratermelésének olyan társadalmi „komponenseit", mint a család és a tágabb közösség fizikai és mentális egészsége, az oktatás ós egyebek – a jövendő generációk egészségéről nem is beszélve. Ha a világkapitalizmus olyan szinten tartotta volna a munkakörülményeket, mint amilyenek azok a második világháborút követő rekonstrukciós időszakban voltak, úgy a GDP növekedésének üteme világszerte jóval kisebb – a jelenleginek fele vagy talán negyede – lenne.
A másik, hogy a kapitalizmus második ellentmondásának okai egyszerre gazdaságiak és társadalmiak. Gazdaságiak abban az értelemben, hogy például a szakképzett munkaerő hiánya, a nagyvárosi tér valamint a „környezeti források" szűkössége – a piac szabályainak megfelelően – megemeli a költségeket. És társadalmiak abban az értelemben, hogy a munkások és a nők küzdelmei, a városi és a környezetvédő mozgalmak – melyek mindegyike félig-meddig azzal a céllal szerveződött, hogy megakadályozza a termelési feltételek teljes kapitalizálását vagy ezen feltételek kapitalista átstrukturálását – ugyancsak hozzájárulnak a költségek emelkedéséhez, továbbá korlátozzák a tőke adaptációs lehetőségeit, különösen a munkaerő általános felhasználhatóságát.
Összefoglalva tehát megállapíthatjuk, hogy a munkaérő, a föld, a levegő, a tér stb. „természetes" és általunk okozott hiánya miatt, csakúgy mint a munkaerő, a tér és a természet védelmére szerveződött társadalmi mozgalmak hatására növekszik egyrészt az állótőke (mennyiségét és értékét tekintve egyaránt), másrészt pedig a forgótőke (vagyis a vállalkozói „kosár" tartalma és értéke). Mindez – lassítva a tőkeforgás ütemét – korlátozza a tőke adaptációs lehetőségeit: a munkaerő, a tér, a föld és az egyéb források felhasználását.
Még sohasem tanulmányozták azt, hogy miképpen hatnak ezek a gazdasági és társadalmi tényezők. Tajvan esetében például nem tudjuk, hogy a politikai, a gazdasági és a társadalmi tényezők közül végül is melyik késztette a tőkét arra, hogy kivonuljon az anyaországból: nem tudjuk, hogy a tőkések a föld, a víz a levegő – vagyis a természeti körülmények – állapotát ítélték ennyire kedvezőtlennek, vagy a túlságosan militáns munkásmozgalom ijesztette el őket. Azt sem tudjuk, hogy>.a De Janvry-féle gazdasági modellben leírt „funkcionális dualizmus" segítségével valóban értelmezhető-e az emberi és természeti környezetnek oly mértékű pusztulása, mint az Közép-Amerikában történt, vagy hogy helyesebb lenne-e egy, az osztályharc kategóriáiban gondolkodó – a parasztok küzdelmeire koncentráló – megközelítés. Az American Economics Association 1990-es washingtoni tárgyalásain Ben Wisner a CNS által szervezett vita során arról beszélt, hogy Afrikában egyértelműen a természet és a városi élet tönkretétele vezetett az osztályharcok, illetve a nemek közötti és a fajvédő harcok kibontakozásához. Az ugyanebben a vitában felszólaló Brinda Rao leszögezte, hogy Indiában a városok a víz kapitalizációjának következtében kerültek válságba, s ebből következett az az identitásválság, mely a falusi nők mozgalmának kialakulásához vezetett. Egy harmadik hozzászóló, Dan Faber pedig azt igyekezett bizonyítani, hogy a befektetési költségek növekedésének magyarázatát elsősorban nem a tisztán gazdasági tényezőkben kell keresni, hanem figyelmünket inkább a föld, a víz, a tér védelmére szervezett környezetvédő mozgalmakra kell irányítanunk. Kétségtelen, hogy nagyon oda kellene figyelnünk arra a folyamatra, melynek során a kapitalizmus – a természeti források pusztításával és a társadalmi harcok kiélezésével – mintegy „kitermeli" saját rendszerének „második ellentmondását".
A második ellentmondás következményei
Ezen következmények közül az első és legnyilvánvalóbb az, hogy a tőke állandóan kénytelen beleütközni az önmaga által létrehozott „korlátokba": olyanokba, mint a tér szűkössége, a művelt, képzett, öntudatos munkásság léte és ereje, a föld és a víz egy részének szükségszerű érintetlenül hagyása. A burzsoázia válasza erre a Római Klub és más hasonló szervezetek által meghirdetett „korlátozott növekedés" tézise. A marxisták azt szeretnék, ha a tőke korlátozása még erőteljesebb lenne. A nyersanyagok, a tér stb. szűkössége és az adaptációs problémák gazdasági válság formájában jelentkeznek, természetesen lokalizál-tan, hiszen a termelési feltételek különbözőek az egyes helyeken – ebből adódik a prosperitás és a válság (a posztmodern válság) szakaszainak állandó váltakozása.
A sok helyi válság (illetve gazdasági és társadalmi zavar) általános szinten recesszióhoz vezethet vagy akár olyan visszaeséshez is, mely csökkenti a környezetpusztítást, mértéktartó magatartásra ösztönöz és jobb alkalmazkodásra késztet (ennek egyik tipikus példája a tőkekivitel). Röviden tehát a „külső korlátok", melyek a tőke mozgásszabadságát határok közé szorítják, gazdasági válság formájában jelentkeznek – csakúgy, mint az első ellentmondásból következő „belső korlátok". így például a hatvanas években bekövetkezett olajár-emelkedés következménye nem általános energiahiány lett, hanem inkább felerősítette az ipari tőkének a földbirtokkal kapcsolatos beruházások felé áramlását (amint azt az olajtársaságok és olajtermelő országok példája mutatja), ez pedig csökkentette az iparban elérhető hasznot. Az ipar ekkoriban likviditási problémákkal küszködött, lelassultak a beruházások, csökkent a termelékenység, erősödött az infláció, és végül a fogyasztás növekedésének elősegítésére, hatékonyabb és meggondoltabb energiagazdálkodásra, alternatív technológiák kidolgozására és kínálatbővítésre kényszeríted te az ipari tőkét.
Amikor a tőke már fenyegetést jelent önmaga számára, amikor veszélyezteti vagy meg is semmisíti a termelési feltételeket (s ez egy olyan lehetőség, mellyel Marx nem számolt), ezzel – saját hibáiból következően – a termelési költségek túlzott megnövekedésében megnyilvánuló gazdasági válság kockázatának teszi ki magát. Következésképpen a tőke arra törekszik, hogy úgy strukturálja át a termelési feltételeket, hogy költségei csökkenjenek. Ennek együtt kell járnia az állam koordináló szerepének növekedésével, vagyis a termelési feltételek biztosítása mindinkább össztársadalmi feladattá válik. Kaliforniában a mezőgazdasági kutatóintézetek egyértelműen kiálltak a rovarok és a gyomnövények ellen biotechnológiákat alkalmazó kertészetek mellett. A vegyszerek káros hatásainak semlegesítése mind költségesebbé válik: az élelmiszeriparnak ki kell törnie ebből az „ördögi körből". Los Angelesben állami intézményeket bíztak meg azzal, hogy fékezzék meg a levegőnek az ipar és az infrastrukturális létesítmények általi szennyezését, hogy hatékony megoldást találjanak a légkör védelmére és a zsúfoltság okozta problémákra (ez az ipar olyan átszervezését jelenti – és nem véletlenül -, mely együtt jár a kisebb tőkeigényű, de nagyon környezetszennyező iparágak – bútoripar, festék- és lakkgyártás – leépítésével, vagyis a tőke környezetszennyező tevékenységének korlátozásával). Fontos hangsúlyozni, hogy ezt az átalakítást az állami tervezés intézményei hajtják végre. A városi állapotok, a közlekedés javítása a zsúfoltság káros hatásainak költségeit jelentősen csökkentheti. Más példákat is sorolhatnánk, megemlíthetnénk azokat az erőfeszítéseket is, melyek az Egyesült Államokban leginkább veszélyeztetett struktúrák – az oktatás- és az egészségügy – átalakítására irányulnak.
A tőkének és az államnak azonban sok nehézséggel kell szembenéznie, amikor megpróbálják átalakítani a termelési feltételeket, hiszen mindeközben biztosítaniuk kell a normális létfenntartáshoz, a túléléshez, a fogyasztáshoz szükséges feltételeket, a megélhetés garanciáit a leginkább érintett egyszerű kétkezi munkásoknak is. Ezért oly erős az ellenállás manapság a tőke átalakító törekvéseivel szemben. Az átalakítás mikéntjére vonatkozó elképzelések különbözősége főleg az olyan „természeti katasztrófák" után válik nyilvánvalóvá, mint amilyen például a Santa Cruz-i földrengés volt, mely az egész belvárost romba döntötte – csak óriási viták eredményeképpen születtek meg a helyreállításra vonatkozó tervek. A kapitalizmus második ellentmondásából következő válságot tehát szociális és politikai harcként is leírhatjuk, melynek során minden bizonytalanná válhat, s melynek az a tétje, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat miféle átalakítás, milyen politikai stratégia szolgálatába állítja a kormány, vagyis miképpen történik meg a termelési feltételek átstrukturálása: a tőke avagy éppen ellenkezőleg, a munka(erő) igényei szerint, a közösségek, a városi lakosság kívánalmaihoz igazodva.
Nyilvánvaló, hogy elsősorban az állam szabályozza a termelési feltóteleket, tehát minden olyan harc, mely ezen feltételek átalakításához kapcsolódik, egyben politikai küzdelem is. Minden mozgalom – legyen az feminista, városi, környezetvédő vagy bármi más – szükségszerűen az állami szervekkel konfrontálódik, az államhatalom legitimációját vitatja, amikor például a kormányzati szakértőkkel vitázik. Az állami szervek célkitűzései, a munkamegosztás, a hatalomgyakorlás módja, az állam „kompetenciája" stb. elkerülhetetlenül megkérdőjeleződnek, és természetesen élesen vetődik fel a felelősség kérdése is az elszemélytelenedett, elidegenedett bürokráciával kapcsolatban. Az ilyen konfrontációval a harc tétje egyre nő, és a gazdasági, társadalmi, környezetvédő mozgalmak küzdelmei óhatatlanul politikai jellegűvé válnak, hiszen törekvéseik az állami bürokrácia működésének megváltoztatására irányulnak. Ebben nyilvánul meg 1968 és a kilencvenes évek kontinuitása: a mozgalmak stratégiai (s nem pusztán taktikai) egységének alapja az állam demokratizálásának közös igénye. Ily módon a poszt-marxisták egyik irányzata által követelt „radikális demokrácia" – legalábbis részben – leírható a tőke és a termelési feltételek öko-marxista (vagy öko-polányista-marxista) kategóriáival.
Következtetések
A poszt-marxizmus az új társadalmi mozgalmakra és a radikális demokráciára koncentrálva a „különbözőséget" hangsúlyozza, elveti a „merev összehasonlításokat", a totalizáló társadalmi elméletet és politikai gyakorlatot. A hagyományos munkásmozgalmat túlhaladottnak, céltalannak tekinti, de ugyanakkor képtelen elméletileg feltárni az új társadalmi mozgalmak fejlődésének, illetve a hagyományos munkásmozgalom hanyatlásának okait. Az öko-marxista elmélet viszont a termelés oldaláról közelíti meg e kérdéseket (ideértve a termelési feltételek biztosítására szolgáló „termelést" is), s figyelembe veszi a nemzetközi munkamegosztásban bekövetkezett változásokat is. Ki kell emelnünk a következőket:
- A nemzetközi munkamegosztás új rendszere és a transznacionális tőke hegemóniája mindenhol a munkások osztályharcának hanyatlását eredményezte – a tőke igen hatékonyan élt politikai hatalmával a nyolcvanas években.
- A hetvenes évek közepétől a világpiaci kereslet lassú növekedésére reagálva a tőke a termelési feltételek fokozott ütemű pusztításába kezdett, hogy a hasznot – a termelési költségek csökkentésével – növelhesse. A világszerte alkalmazott válságkezelő stratégia lényege az volt, hogy a tőke nemcsak a bérmunkások kizsákmányolását fokozta, hanem a termelés egyéb tényezőit – a városokat és a természetet – is mindinkább igyekezett „kizsákmányolni". Megállapíthatjuk tehát, hogy a környezetrombolás mértéke a tőkefelhalmozás ütemének és a profitrátának a függvénye: a bérmunkások kizsákmányolásának fokozódása meggyorsítja a tőkefelhalmozódást és növeli a profitot, ebből következően felgyorsítja a környezetrombolást is. Minél inkább kizsákmányolja a tőke a bérmunkást, annál inkább kizsákmányolja a természetet is és vice versa. Kelet-Ázsia világpiaci előretörése csak tovább rontotta a helyzetet – az Egyesült Államokban éppen úgy, mint a versenyben lemaradó régiókban.
- A munkásmozgalom meggyengülése és térvesztése tehát alapvetően két okra vezethető vissza: következik ez egyrészt a nemzetközi munkamegosztás rendszerének változásaiból, másrészt pedig abból a tényből, hogy a tőke és a társadalmi mozgalmak figyelme immár nem elsősorban a termelésre, hanem a termelési feltételekre koncentrálódik.
- A termelési feltételek védelmére szerveződő új társadalmi mozgalmak fejlődése következtében az osztályharc színtere a munkahelyekről áttevődött a lakóhelyi, a városi szintre, a sztrájkokat fogyasztói bojkottok váltották fel, s az akciók elsődlegesen immár nem a tőke, hanem az állami bürokrácia ellen irányulnak. A demokráciáért folytatott harc a munkahelyeken egyre inkább azt célozza, hogy a munka világát megvédjék a tőke rombolásáról; a városokban a „termelés általános feltételeinek" védelme és átalakítása a cél; a politikai demokráciáért vívott küzdelemben pedig a bürokrácia a legfőbb ellenfél.
Összefoglalásként tehát azt mondhatjuk, hogy az öko-marxista elmélet szerint a tőke önmagát pusztítja, hiszen az általa okozott veszélyek elhárítása érdekében kénytelen egyre többet költeni az egészségügyre, az oktatásra, a szállításra, az ingatlanokra, általában a forgó- és állótőke természetadta tényezőire. A tőke második ellentmondása tehát lényegében a következő: az egyes tőkések azon törekvése, hogy költségeiket csökkentsék, a tőke egésze számára költségnövekedést eredményez – méghozzá egy olyan időszakban, amikor a hitelrendszer működésben is súlyos zavarok vannak. Ezért is tűnik a tőke képtelennek arra, hogy a tőkefelhalmozás újabb, sikeres ciklusát eredményező koherens struktúrát hozzon létre. Az egyes tőkések továbbra is mindenáron csökkenteni igyekeznek költségeiket, s e szűklátókörűség eredménye a folytonos költségnövekedés. Egyes hangadó tőkés körök és a józanul gondolkodó politikusok mostanában már fellépnek e rövidlátó politikával szemben, és a termelési feltételek megóvásának és megújításának szükségességét hangsúlyozzák. De az általuk javasolt megoldásokat is egyre inkább vitatják az új társadalmi mozgalmak, melyek az egészségügy, az oktatás, a városi létfeltételek és általában a környezetvédelem problémáival kapcsolatban nem a csereértéket, hanem a használati értéket veszik alapul, és a döntéshozatali mechanizmusok demokratizálását követelve megkérdőjelezik a bürokrácia kompetenciáját éppen úgy, mint az államhatalom különféle jogosítványait. De a közérdék védelmére alakult új társadalmi mozgalmak ellen mind gyakrabban lépnek fel az államhatalom „biztonsági erői", és sok helyen a legdurvább eszközökkel nyomják el ezeket (mint ahogy azt az Egyesült Államokban az Earth First! mozgalomnak vagy a feketebőrűek városi mozgalmának sorsa is mutatja). A küzdelem tétje mindegyre nő, elképzelhető, hogy a harc végül általános gazdasági-társadalmi válsághoz, legitimációs válsághoz vezet. A jelen pillanatban még nem tudhatjuk, mit fognak eredményezni e válságok: könnyen lehet, hogy az egyének és csoportok akciói nyomán a válságok feloldására hozott intézkedések olyan fordulópontokat fognak jelenteni, melyek megváltoztatják a történelem menetét.
Ilyen kontextusban kell tehát vizsgálnunk az új politikai mozgalmakat, melyek egyesítik a feministákat, a zöldeket és a baloldali meggyőződésű embereket. Új köntösben jelentkeznek mindazok a kérdések, melyeket a klasszikus szocialista mozgalom is felvetett – az egyenlőtlenség, a társadalmi igazságosság kérdései -, és ezekhez járulnak még az új társadalmi mozgalmak által felvetett problémák is. Mindez talán lehetőséget teremt arra, hogy a munkások, a baloldal, a feministák, a környezetvédők és városi mozgalmak törekvéseinek egyesítésével létrejöjjön egy öko-urbanista mozgalom, mely képes lehet arra, hogy a világtörténelem folyását a helyes irányba terelje.
Jegyzetek
[James O'Connor írása a La nouvelle analyse économique (Az új gazdasági analízis) című 1990-es barcelonai konferencián felolvasott előadása alapján készült.]
1 Az „értéktöbblet-ráta" a bérmunkás által megtermelt érték két részének arányát fejezi ki – mint azt Marx írja A tőkében. E két rész: a meg nem fizetett rész, vagyis az „értéktöbblet" (m), illetve a bérben kifizetett rész, a „változó tőke" (v). A tőke „szerves összetétele" az „állandó tőke" (c), vagyis az alkalmazott termelési eszközök összességének és a „változó tőkének" az aránya (c/v).