Azok a kollégáink, akik a társadalmi változás érdekében a tudományos kutatás küzdőterein izzadnak, jól teszik, ha mindenek előtt azt tanulmányozzák, mi is tartja életben a jelenlegi rendszert? Annak, hogy a kapitalizmus nem omlik össze számos gyengesége és a határozott ellenzéki mozgalmak ellenére, egyik oka az úgynevezett nonprofit szektor. Nem ez az egyetlen ok, hiszen többek között jelen van a nyílt elnyomás is. Mindenesetre az emberbarát tőkét, annak befektetéseit és elosztását a kapitalizmus bírálói nem méltatják kellő figyelemre. Ami általában e témában megjelenik, a nonprofit szektor nagyvonalú támogatásával lát napvilágot; csupán alig néhány kutató indul ki Marx és Engels megfigyeléséből: „A burzsoázia egy része orvosolni akarja a társadalmi visszásságokat, hogy ezzel a polgári társadalom fennmaradását biztosítsa. Közgazdászok, emberbarátok, jótét lelkek, a dolgozó osztályok helyzetén javítók, jótékonyságszervezők, állatvédők, antialkoholista egyesületek alapítói, zugreformerek tartoznak ide a legtarkább változatosságban." (Kommunista Kiáltvány, 1977, 159.)
Az Amerikai Egyesült Államok harmadik szektora méreteit és széles körét tekintve egyedülálló. Évente például négyszáz milliárd dollárt költ különböző támogatásokra (Nonprofit, 1992-93, 9.). Adómentes vagyona valószínűleg számba sem vehető. Gondoljunk csak az alapítványok tulajdonában lévő ingatlanállományra, épületeinek berendezéseire, hozzájuk tartozó földterület vagyontárgyaira, a befektetésekre, melyek egyházi célokat, magánegyetemeket és magániskolákat, múzeumokat, állatkerteket, egyetemi klinikákat, hagyományőrző egyesületeket, operaházakat stb. támogatnak. Sőt, amint azt P. D. Hall is megállapította: „Az Egyesült Államok az egyetlen olyan ország a világon, amely legfontosabb kulturális intézményeit szinte kizárólag magánforrásokból tartja fenn. A világ más részein, még az úgyszólván reakciós országokban is, a főbb múzeumok, könyvtárak, kórházak és egyetemek állami finanszírozás és felügyelet alatt állnak." (1975, 464.)
Mindazonáltal a jelenség nemzetközi vizsgálatra is kínálkozik, tekintettel arra, hogy ezek a pénzek és módszerek már egy jó évszázada terjednek szerte a világon. Az Egyesült Államok emberbaráti hálózata legújabban tiszta nonprofit szektorok létrehozásával próbálkozik a kelet-európai országokban. A „bibliai imperializmus" ennek egy korai változata volt; a modernebbek közé tartoznak a 20-as, 30-as években a London School of Economics-nak (Londoni Közgazdaságtudományi Egyetem) nyújtott óriási Rockefeller-adományok (Fisher, 1980), a nagyszámú hallgatói csereprogram és Violeta Chamorro választási kampányának támogatása Nicaraguában, melyet a németországi Konrád Adenauer Alapítvány és amerikai források közösen fedeztek (Pinto-Duschinsky, 1991).
Néhányan úgy vélhetik, hogy az e szervezetekből összeálló csillagrendszerek hasznos munkát végeznek: milliónyi fényt gyújtanak. Ámde a nonprofit világot egyfajta hatalomnak is felfoghatjuk, amely a vállalkozási elit érdekeit is szolgálja.
Miben is áll a nonprofit szektor? Az Egyesült Államokban ez egyaránt magában foglal egyházakat, magániskolákat és egyetemeket, kulturális intézményeket, érdekképviseleti csoportokat, politikai mozgalmakat, kutatóintézeteket, jótékonysági szervezeteket, alapítványokat és még sok minden mást: egyszóval szinte minden szerveződést, kivéve az üzleti életet, a kormányzatot és a családot. Ezen belül különösen figyelemre méltóak azok a szervezetek, amelyeket az Adótörvény 3. fejezet c) bekezdés 501-es paragrafusa említ.1 Ezek azok a jótékony célú szervezetek, amelyeknek bevételei adómentesek, és amelyeknek támogatását az adományozó leírhatja adójából. Tulajdonképpen csupán az ilyen szervezetek,részesülnek alapítványi támogatásokban. Viszonzásul ezek tartózkodnak a politikai állásfoglalástól, így a választási kampányokba sem keveredhetnek bele. Emellett tilos részvénytulajdonosok között nyereséget osztaniuk, bár közülük nem egy folytat üzleti jellegű tevékenységet.
A szektoron belül nem mindenki ártalmatlan rendszerőrző tevékenységet űz; akadnak független, általában szegény és alig észrevehető szervezetek is. Ezzel együtt a szervezetek többsége egymáshoz és magánvállalatokhoz is kapcsolódik. Ez tetten érhető a finanszírozási, befektetési, technikai-irányítási szövetségekben és az olyan csúcsszervezetekben, mint például a Council on Foundations (Alapítványok Tanácsa) és az Independent Sector (Független Szektor).
Az Independent Sector több száz tagot foglal magában, köztük – 1988 novemberi adatok szerint – az AT&T Alapítványt, az Aga Khan Alapítványt, a Közösségek és Gyermekkollégiumok Amerikai Szövetségét, az Egyetemi Nőoktatók, ill. Nőhallgatók Amerikai Szövetségét, a B'nai B'rith International-t, az Amerikai Cserkészek Szövetségét, a Coors Alapítványt, a Környezetvédelmi Jogintézetet, a Mexikói-Amerikai Jogi Alapot, az „Anyák az Ittas Vezetés Ellen" egyesületet, az NAACP (Színesbőrűek Egyenjogúságának Országos Szövetsége) Jogvédelmi és Oktatási Alapját (LDEF), az Országos Audubon Társaságot, a Sierra Clubot, és a Természetvédelmi Világszövetség Alapítványt. Figyelemre méltó tény, hogy az Egyesült Államokban a hagyományos jótékonysági szervezetek és alapítványok mellett jelenleg több mint ezerötszáz olyan alapítvány is létezik, amely profitérdekelt vállalat alá tartozik, hogy ezáltal „a gépezet továbbra is olajozottan működjék" (lásd a táblázatot).
Hogyan is szolgálja ez a szektor a kapitalizmus védelmét? Olyan szerteágazó módon, hogy egy teljes egyetemi oktatógárdának jutna belőle tanulmányoznivaló. Én itt mindössze néhányra fogok kitérni.
Először is, a nonprofit szervezeteknek nagy szerepe van a profitérdekelt szektor tőkekoncentrációjában és tőkeelosztásában (Hall, 1975). Ezt igazolják például, hogy a kórházi vezetőtestületek élén üzletemberek, bankárok, ingatlanügynökségek, biztosítási cégek irányítói stb. állnak. Ha ezek vállalkozásaik kiterjesztése mellett döntenek, az nagy lökést ad az érintett régió gazdasági fejlődésének, de az egyes cégeknek is gyümölcsöző. Ezenkívül az alapítványok és más jótékonysági intézmények hasonlóan fektetik be vagyonukat részvényekbe, kötvényekbe és más értékpapírokba, és így hatalmat gyakorolnak, mint más intézményes befektetők.2
Másodszor: olyan javakat és szolgáltatásokat pénzelnek, amelyeket a piac képtelen: a hajléktalanok elszállásolásától kezdve operaelőadások és BBC-tévéjátékok létrehozásáig. Ez utóbbiak igen nagy jelentőségűek, tekintve, hogy az értelmiség elfordulása már-már fenyegetőbbnek tűnik, mint a nyomasztó szegénység.
A nem kifizetődő, ám szükséges intézkedéseket a kormány is végre tudná hajtani, amint az számos országban gyakran így is történik. Igaz ugyanakkor, hogy ez a jelenség – nagymértékben az Egyesült Államok nonprofit világának hatására – átalakulófélben van. A jótékonykodás, a kultúra, az oktatás és a gazdasági átalakulás magánosítása ugyanis sok előnnyel jár. A pénzforrások tömege másképp adóztatás alá esne, és így kiszélesítené az állami szektort, elosztása politikai viták témájává válna. Ámde ezeket a szervezeteket önkormányzatok irányítják, önálló működésük felett nem áll demokratikus ellenőrzés. E testületek tagjai elvesztik közszolgálati státuszukat és az ebből fakadó egzisztenciális biztonságukat, az emberbarátiság és annak jól láthatóan ölelő karjai fonják őket körül. Pénzforrásaiban szinte mindegyik szervezet vállalatokra, illetve alapítványokra támaszkodik, hiszen a csekélyke adományok és tagdíjak összege csak ritkán elegendő nagyobb feladatok finanszírozásához, ugyanakkor behajtásuk sok energiát emészt fel. Még az NAACP Jogvédelmi és Oktatási Alapja is kritikus mértékű függőségbe került, mert az 1954-es „Brown kontra Oktatásügyi Minisztérium" ügy perre viteléhez alapítványi támogatásra szorult (Whitaker, 1974).
Másfelől viszont jó néhány ilyen, anyagi hasznot nem hozó tevékenységet politikai pártok vagy mozgalmak is folytathatnának. Ez bevett dolog a világ számos táján, ahol a pártok ifjúsági csoportokat, óvodákat, gyermektáborokat és más jótékonysági és oktatási feladatokat támogatnak anyagilag. Az ember azt hihetné, demokráciában különösen kézenfekvő, hogy elsősorban pártok tartsák fenn a társadalmi reformot kutató és propagáló központokat, illetve általánosságban a napi politika bázisát. Ám a fizetett tanácsadói testületek állításaival ellentétes és súlyos bizonyítékaink vannak arra, hogy a különféle pártok hány embert is képviselnek valójában. Az Egyesült Államokban az érdekképviselet és a társadalmi reform ügyét mindazonáltal nagyrészt a nonprofit szervezetek sajátítják ki.
Ugyancsak védelmi funkció, hogy az elit az alapítványok révén állást képes biztosítani fiai és leányai számára, akik egyébként munkanélkülivé és mellőzötté válnának, akárcsak az egyéb osztályokból származó ellenzékiek, illetve „kétes elemek". Végy feltételezett és tényleges zavarkeltőket, és e kotyvalékot gazdagon szórd meg aranypénzekkel. Ha ezt felhörpinted, biztosan enyhíti panaszaidat. Az a tény, hogy ezek a szervezetek az államtól függetlenül, de nem búvópatakként léteznek, az önzetlenség és az önállóság glóriáját vetíti a fejük köré. Nemzetközi tevékenységüket nézve számukra ez a leghasznosabb állapot. Földrajzi és szakterületi értelemben teljességre törekednek, és alig akad arra bizonyíték, hogy a filantrópia behatolásának valahol is ellenállnának. Az újabb tevékenységi körök közé tartozik a kereszténydemokrata pártok, egyesületek, az alulról jövő szervezetek támogatása Latin-Amerika-szerte (Pinto-Duschinsky, 1991); a nonprofit szektor kiépítése Kelet-Európában és az egykori Szovjetunióban; egy nem faji alapú és nem kommunista dél-afrikai rendszer megszilárdításának elősegítése és a „fenntartható növekedés" válasza a harmadik világ kizsákmányolását bírálóknak. Természetesen maga az ENSZ is – születése és fejlődési iránya folytán – szorosan kötődik ehhez a multinacionális jótékonykodáshoz.
A nonprofit rendszer körvonalai tisztábbá válnak, ha a nagy tervező és finanszírozó védőkarokat, más szóval a nagy alapítványokat vesszük szemügyre. Ezek egyaránt részt vállalnak a szabadidő hasznos eltöltésében, a műkincs-kereskedelemben, a biokémiai kutatásokban és a szokványos jótékonysági formákban. Legfőbb érdekük azonban mégis a társadalmi átalakulás irányításához fűződhet. Az amerikai gazdasági és politikai rendszer számos hiányosságát pótolják. Ezek közül számunkra az a legfigyelemreméltóbb, hogy ők maguk, illetve az általuk létrehozott szervezetek sugallják a politikai átalakulás igényét.
A kiterjedt, sokoldalú alapítványok a 20. század kezdetén jelentek meg, szoros összefüggésben a progresszivizmus elméletének és gyakorlatának, összességében a társadalomtudományok fejlődésének megélénkülésével. A „vérszívók" hitványságát követő új milliomosok az alapítványokban különféle céljaik szolgálatának eszközeit látták. Először is azért, mivel segítségükkel hatalmas vagyonok szisztematikusan voltak elhelyezhetők, figyelembe véve, hogy az elaprózott jótékonykodás adminisztrációs szempontból lidércnyomásnak tűnt. Másrészt azért, mivel a jótékonykodás igen jelentős társadalmi kontrollt tett lehetővé.3 John D. Rockefeller ezért döntött úgy:…..egy nagy alapítványt kell létrehozni. Ez az alapítvány egyetlen központi holding-társaság lesz, amely majd pénzeli az összes többi jótékony célú szervezetet, és így szükségszerűen általános felügyelete alá vonja őket." (Howe, 1980, 29.)
Harmadsorban az alapítványok arra is képesek, hogy az ellenszenvet kiváltó cégek hírnevén javítsanak. Rockefeller e téren kétségkívül sikeresnek bizonyult. A kor liberálisai és baloldali gondolkodói úgy vélték: a Rockefeller Alapítványt azért hozták létre, hogy a ludlowi mészárlás botrányáról a figyelmet eltereljék (U.S. Congress, 1915). „Az alapítvány létrehozásának egy másik mozgatórugója, amelyet külön is hangsúlyozott, Rockefellernek az a vágya volt, hogy bebizonyítsa a szocialistáknak: a kapitalizmus képes a legszélesebb értelemben vett »közjó« előmozdítására." (Curti & Nash, 1965, 215.)
Ma már a progresszivizmust úgy jellemzik, mint ami a politikai korrupció és a gépies politizálás gyógyítására szolgált, egyben az új szakmunkás-osztály lelki elbizonytalanodását is kezelte. Noha ezek a megállapítások is hozzátartoznak a történethez, mégsem fedik azt fel teljes egészében, hiszen a progresszivizmus populista és szocialista tiltakozásokra való válaszként jött létre a 19-20. század fordulóján (Hays, 1975). A kezdeti időszakban (az I. világháborút megelőzően) még szocialisták is részt vettek benne. Amikor az alapítványok már érdekeltségeket szereztek a társadalmi reform szervezeteiben, a progresszivizmus az osztályharc minden nyilvánvaló jelét szociális problémává kezdte átfogalmazni, és így a társadalomkutatók hatáskörébe utalni. Még a tömegek sorsának javításánál is égetőbbnek bizonyult, hogy értelmiségieket vonjanak be a mozgalom vezetésébe, mivel a közvélemény-formálók politikai kultúrája mély szocialista érzelmeket hordozott magában.
Az alapítványok elitista és technokrata jellege – a fennsőbbséges és hatalmi megnyilvánulás – természetesen fakad abból a meggyőződésükből, hogy a társadalmi átalakulást és a gondok orvoslását kizárólag magasan képzett – elméleti és gyakorlati – szakemberek irányításával lehet véghezvinni, mivel ők rendelkeznek a kellő ismeretekkel, és így javaslatokat tudnak tenni a megoldásra (Arnove, 1980, 18.).
A Russell Sage (a. m. bölcs) Alapítvány élen járt annak a felfogásnak a képviseletében, amely a társadalmi zavarokat, amelyek szakértők beavatkozásával kezelhetők, egyedi működési zavaroknak tulajdonította. Ezáltal ténylegesen megteremtette a professzionális szociális munka szakterületét. Ennek jeleként beindította a Survey (Felmérés) című irányadó folyóiratot, kutatásokat, szakmai egyesületeket és a szociális munkások szakképzésére létrehozott új iskolákat támogatott (Slaughter & Silva, 1980). Ezt a mintát aztán más alapítványok is követték, amikor számos területen próbálkoztak a társadalmi átalakítás kezdeményezésével és irányításával.
A II. világháborút követően az alapítványok politikai szerepe óriásira nőtt. Például a politikai zűrzavartól való félelem – az amerikai társadalmon belüli faji megkülönböztetés (az apartheid rendszer) és a gazdasági talpraállás bizonytalan következményei – a Ford Alapítvány keretein belül hosszú távú állapotjavító intézkedéseket eredményezett. Az Alapítvány 1949-es jelentésében, amely első országos színrelépését jelentette, néhány olyan nehézségre mutatott rá, amelyek az amerikai rendszer megerősítése és a kommunista irány kizárása érdekében feltétlenül megoldásra vártak. Ezek közé tartozott a polgárháború lezáratlanságának az ügye, a polgárok politikai szerepvállalásának hiánya és a lelki sérültek problematikája. Elsődleges intézkedései arra irányultak, hogy finanszírozza a feketéket és fehéreket egyenjogúként kezelő Fellebbviteli Bíróságra utalt peres ügyeket; hogy végbemenjen a büntetőjogi rendszer reformja, és hogy a törvénykezési testületeket újonnan nevezzék ki (lásd Roelofs, 1984-85).
A hatvanas években a tömeges méreteket öltő tiltakozó megmozdulásokra a Ford Alapítvány úgy reagált, hogy példát szolgáltatott a közérdekről szóló törvény kidolgozásához. Ügyvédi munkaközösségeket alapított, részt vett jogi tanulmányi programok kialakításában, jogi kérdésekkel foglalkozó szakfolyóiratokat jelentetett meg, és megfogalmazott egy mindezt jól átfogó ideológiát. A peres ügyek vitelére létrehozott szervezetek közé tartozik a Puerto Ricó-i Jogvédelmi és Oktatási Alap, a Nők Jogi Alapja, a Környezetvédelmi Alap, a Természeti Erőforrások Védelmi Alapja, a Mexikói-Amerikai Jogvédelmi és Oktatási Alap és az Amerikai Születésű Amerikaiak Jogvédelmi és Oktatási Alapja. Több, már korábban is létező formáció, mint például a Színesbőrűek Jogvédelmi és Oktatási Alapjának Országos Fejlesztési Szövetsége vagy az Amerikai Polgári Szabadságjogok Egyesülete, finanszírozásának függősége révén csatlakozott ehhez a rendszerhez.
A fent említett ideológia, melyet konferenciákon, jelentésekben, továbbá fizetett kutatások és kiadványok áltáfterjesztet-tek, azt hirdette, hogy a radikális tiltakozások a pluralizmus gyengeségeire utalnak; a hátrányos társadalmi csoportok, azaz a feketék, a latin-amerikai bevándorlók, a nők, a gyermekek és a szegények segítségre szorulnak jogaik érvényesítéséhez (McKay, 1977). Ez azt sugallja, hogy a pénzadományok lehetővé teszik számukra, hogy az előnyösebb helyzetű társadalmi csoportokkal egyenrangúan vegyenek részt az érdekképviseleti folyamatban, és így a jövőben majd nem kényszerülnek tovább energiáikat értelmetlen, ám egyidejűleg bomlasztó tevékenységekre pazarolni. Figyelem: a szegények csak mint az egyik kisebbségi csoport szerepelnek ebben a felfogásban! Minden olyan felvetés, amely a szegénységet, a militarizmust, a faji előítéletességet és a környezet pusztulását a kapitalizmus melléktermékeként értelmezi – szigorúan ki van zárva!
Az alapítványok egy másik válasza a 60-as évekbeli zavarokra az volt, hogy pénzeket utaltak át már létező szervezeteknek, hogy ezáltal értelmes, pragmatikus célok felé tereljék őket. Többek között, a vállalati érdekeltségű NAACP mellett a feketék tiltakozási mozgalma is megélénkült. Ebben olykor kommunista vezetők is részt vettek a maguk „vészterhes" nézeteivel, tudniillik hogy az amerikai feketék tekintsék magukat a világ gyarmatosítás elleni harcosainak. Következésképpen pénzek kezdtek csordogálni a feketék mértéktartó szervezeteibe, köztük a National Úrban League (Országos Városi Szövetség), az NAACP, az NAACP/LDEF és a Southern Régiónál Council (Déli Területi Tanács) szervezeteibe.
Harmadik megoldásként új szerveződések létrehozása kínálkozott, különös tekintettel a status quo helyreállítását szolgáló koalíciókra. így alakult meg 1967-ben a National Úrban Coalition (Országos Városi Koalíció) polgárjogi szervezetek, alapítványok és jelentős vállalatok szövetségeként. A folyamat együtt járt a vállalati alapítvány felvirágzásával. Az ezt megelőző időkben a vállalati jótékonykodás általában a reklámnak, azaz új termék sikeres bevezetésének, az alkalmazottak betanításának és hasonlóknak a célját szolgálta. A 60-as évektől kezdődően a legtöbb nagyvállalat olyan alapítványokat hozott létre, amelyek a Ford, a Carnegie, a Rockefeller és más alapítványokkal együtt a kapitalizmus általános megerősítéséhez járultak hozzá, és ezek is az Independent Sector tagjaivá váltak. A vállalati pénzek jótékony célú felhasználásának jogosságát a részvénytulajdonosok gyakran vonják kétségbe. Mégis, a nonprofit szektor ezen új irányzatának jelentőségét a politikai elemzők általában figyelmen kívül hagyják.
Az NUC egyik programja, melyet a Ford Alapítvány irányított, a Közösségfejlesztő Vállalatok megalapítása volt. Ezáltal arra törekedtek, hogy a „feketék hatalma" szlogent az elfogadhatóbb „feketék kapitalizmusa" kifejezésre szelídítsék. Ezek a szervezeti egységek, melyeket a kormány, vállalatok és alapítványok közösen tartanak fenn, kisvállalkozásokat és ipari tevékenységeket indítanak be elszegényedett területeken – legyenek ezek bár feketék vagy fehérek által lakott, városi vagy vidéki területek. A legtöbb tanulmány ezeknek a befektetéseknek elenyésző vagy semmilyen megtérüléséről számol be (Cummings & Glaser, 1985). Ugyanakkor hasznosságuk lemérhető az érintett területen elért békés közhangulat, a mérsékelt vezetés kialakítása és az egyéni társadalmi mobilitás skálája szerint.
Az alapítványi-vállalati szövetség egy másik kezdeményezése volt a Martin Luther King Jr. Centre for Non-Violent Social Change (Ifj. M. L. K. Központ az Erőszakmentes Társadalmi Átalakulásért) életre hívása Atlantában. Az intézmény költségeinek fedezéséhez a nagy alapítványokon kívül olyan vállalatok alapítványai is hozzájárultak, mint például a Ford Motor Company, az Atlantic Richfeld, a Levi Strauss, az Amo-co, a General Motors, a Heublein, a Corning, a Mobil, a Western Electric, a Procter&Gamble, a US Steel, a Monsanto, a Morgan Guaranty Trust stb. (Foundation Center, 1984.) A központ tevékenységei közé tartozik napközi otthonok működtetése, alapfokú szakoktatás, konfliktuskezelési műhelyek, színpadi eladások megszervezése, hajléktalanok elhelyezése, a választásra először jogosultak felkészítése, valamint a dr. Martin Luther King születésnapján rendezendő megemlékezésekre vonatkozó tanácsadás. A M. L. King Központ két intézkedése különösen meglepő. Számos tevékenységében, ideértve a tábori lelkészeket segítő programját is, szorosan együttműködik az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumával, a Fegyveres Erők Tábori Lelkészeinek Testületével és más szervezetekkel. A Központ a tábori lelkészekkel az etnikumok és személyek közötti, továbbá az emberi kapcsolatok fejlesztése és a konfliktuskezelés tárgykörében dolgozik együtt. A Központ tábori lelkészeket támogató programja révén társszponzora a dr. M. L. King születési évfordulója alkalmából rendezendő ünnepi hét szertartásainak, melyet az Egyesült Államok területén és a tengeren túl többszáz katonai állomáshelyen bonyolítanak le. Ezenkívül a felmerülő műszaki igényeknek is eleget tesz (M. L. King Center, I985, 6.).
A M. L. King Központ a University of Georgia-val közösen finanszírozza az évenként sorra kerülő Martin Luther King, Jr.-előadássorozatot, melynek címe: A szabad vállalkozási rendszer: a fokozatos társadalmi átalakulás egyik eszköze (M. L. King Center, 1985, 10.).
Más kisebbségi csoportok is hasonló „bánásmódban" részesültek. A Southwest Council of La Raza (L. R. Délnyugati Tanácsa) és a National Council of La Raza (L. R. Országos Tanácsa) olyan, a Ford Alapítvány által létrehozott szervezetek, melyek a délnyugati latin-amerikaiak eredetileg katonai mozgalmait fogadták be és tették szalonképessé (Sierra, 1983). A hatvanas évtized kezdetén amerikai mexikóiak egy felfegyverzett csoportja (Alianza Federal de Mercedes) mintegy tízezer támogatóval a háta mögött azt a meggyőződését nyilvánította ki, hogy őket az amerikai társadalom gyarmati kisebbségként kezeli, és földjeiket is csalással vették el tőlük (Love, 1971). Húsz évvel később a délnyugati latin-amerikaiak egy alulról jövő kezdeményezése már a Ford Alapítvány modelljét követte közösségfejlesztő tevékenysége során: otthonteremtés, helyi tőkés réteg kialakítása és a McDonalds-hálózat bevezetése szerepelt programjában. Országos szinten az NCLR mint érdekképviseleti szervezet lépett fel a hagyományos érdekképviseleti folyamat során.
Az az intézkedés is az 1960-as évek tisztázatlan politikai és gazdasági állapotát kívánta megszüntetni, melynek során vezetőképző és szaktanácsadó hálózatot építettek ki, hogy ezáltal a tiltakozó- és érdekképviseleti szervezetek tovább fejlődjenek. Konferenciák, kiadványok és olyan szervezetek, mint a Center for Community Change (Központ a Közösség Átalakulásáért), a Youth (Ifjúsági) Project és a tuftsi székhelyű Lincoln Filene Center for Citizenship and Public Affairs (Köz-és Állampolgári Ügyek L. F. Központja) azt az üzenetet közvetítik, hogy a gyakorlatias célok fel fogják lazítani a pénzszerzési lehetőségek kötöttségeit, és az érintett csoportok elismert érdekeket fognak tudni megjeleníteni a pluralista rendszeren belül. Ezek az alapítványok azt hirdetik, hogy programjaik révén hozzájárulnak a pluralizmus tökéletesítéséhez. Ám tevékenységük valódi lényege az, hogy fokozzák az alapítványi-vállalati összefonódás hatását.
A magánalapítványoktól a közügyekig terjedő hatásláncolat olyan cselekvési terveket jelent, amelyeket az alapítványok „házon belül", illetve általuk létrehozott szervezetekben közvetlenül állítanak össze. Olyan cselekvési terveket, amelyeket a finanszírozóik erős befolyása alatt álló szervezetek hajtanak végre. Az alapítványok cselekvési programját olyan személyek szabják meg, akiket az alapítványok által fenntartott tanácsadói testületek képeztek ki és szocializáltak, amelyeknek tagjai oda-vissza járkálnak a kormányzat és más magas szintű politikai szervezetek, törvényhozói és végrehajtói területek pozíciói között (Colwell, 1993, 196.).
Az alapítványi erőfeszítések hasonlóképp nem jártak eredménnyel az állampolgárok politikai részvételének fokozásában sem. A választásra jogosultaknak csupán megközelítően 50 százaléka él választói jogával. Ez a széles körű távolmaradás a legalapvetőbb demokratikus jog gyakorlásától sok különféle tényező eredője, például az elsorvasztott politikai közéleté is. Ide tartozik, hogy a politizálás, a politikai anyagok tanulmányozása és megvitatása lassan, de biztosan eltávolodik a nyilvános és sokszor helyi közéleti színterektől, környékbeli iskolák és közösségi központok falain kívül marad. Ehelyett a hivatásos „politikacsinálás" intézményeiben zajlik, mint amilyen a Brookings Intézet, a Harvard Egyetemen működő Russian Research Center (Orosz Intézet) és a Carnegie Corporation (Lagemann, 1989, 263.).
Nem állítható, hogy az alulról jövő kezdeményezések pótolják a választásokon való részvételt, hiszen minden tanulmány azt bizonyítja, hogy akik a választásokról távol maradnak, aligha kapcsolódnak be nagyobb politikai aktivitást igénylő tevékenységbe, még ha az nem több is köznapi politizálásnál.
Mint oly sok minden az Egyesült Államok-beli életben, mára már a hivatalos politizálás részesei is megváltoztak. Ugyanakkor azok a nők és más kisebbségiek, akik a hatalom közvetítői között találhatók, általában továbbra is az elit-ideológia saját neveltetésű vagy legalábbis kipróbált emberei.4
A jelentős amerikai alapítványok mindig is nemzetközi szempontból mérlegeltek. Az is elmondható, hogy a II. világháború előtt aktívabb külpolitikát folytattak, mint az Egyesült Államok kormánya. Tevékenységek széles sorát támogatják jelenleg is külföldön, például a Rockefeller Alapítvány orvosi programhoz biztosít anyagi hátteret Bulgáriában, Kínában, Latin-Amerikában és másutt. Emellett a U.S. Council on Foreign Relations, ez a kiváló külpolitikai tanácsadó testület is a Rockefeller Alapítvány és a Carnegie Endowment (C. Adomány) jóvoltából jött létre, és mind a mai napig alapítványi működtetés alatt áll, akárcsak nemzetközi megfelelője, a Trilateral Commission (Háromoldalú Bizottság). Az ENSZ létrehozásának ötlete és anyagi háttere szintén nagyban köszönhető a Rockefeller család jótékonyságának.
Alább csupán néhányat mutatunk be az alapítványok nemzetközi tevékenységei közül. A Latin-Amerikában kialakult bizonytalan helyzetet örömmel üdvözölték a fegyveres testületi „nagykutyák", a CIA és a hadsereg. Ugyanakkor számtalan alapítványi finanszírozású kezdeményezésnek is jól jött, melyeket közvetlenül vagy anyagi támogatásuk révén nonprofit szervezetek hajtottak végre. Ezek közé sorolható a nem-kommunista (főként kereszténydemokrata jellegű) polgári szervezeteknek nyújtott segítség, a potenciális politikai vezetők Egyesült Államok-beli képzése (pl. Parvin Alapítvány), valamint az egyetemi programok és ösztöndíjak finanszírozása.
Az alapítványok ezen túlmenően megteremtették az Americas Watch-ot (Amerikai Figyelő), és még további hasonló szervezeteket hoztak létre a világ más tájain. Ezek elsődlegesen arra a felfogásra épülnek, hogy a latin-amerikai országokban a forrongásokat a helyi kormányoknak az emberi jogokat semmibe vevő viselkedése idézi elő, mely talán nemtörődömségből, gondatlanságból, esetleg a politikai közélet romlottságából fakad. Ha az Americas Watch tudomást szerez egy-egy ilyen jogsértésről, arra felhívja a média és a nemzetközi társszervezetek figyelmét. Ugyanakkor elutasítja azt a felfogást, miszerint az elnyomás, a meghurcolás és a pusztítás maga akár kormányzati politikai eszköz is lehet – nem csupán pillanatnyi „üzemzavar". Annak a lehetőségét sem mérlegeli kellő körültekintéssel, hogy a szakmai segítséget nyújtó programok a kínzás módszereit közvetíthetik a nem latin-amerikai országokba. A figyelem most is éppen úgy terelődik el az oligarchikus irányítás mélyben meghúzódó igazságtalanságairól, ahogy a világháború utáni Egyesült Államokban a hangsúly eltolódott a jogérvényesítés kérdéséről.
Kelet-Európában és a Szovjetunióban éveken át alapítványi támogatás állt az ellenzékiek háta mögött, például a Kelet-Európai Kulturális Alapítvány. Ennek az volt a célja, hogy tudósokat és kormányzati tisztviselőket csereprogramok keretében az alapítványok hatása alá vonjon. A kommunista kormányok meggyengülése óta az amerikai nonprofit szektor nemcsak egyedileg tartja fenn a különböző nonprofit szervezeteket, de azzal is próbálkozik, hogy egy egész világot teremtsen a saját képére. Ezért szakértőket küld az alkotmányozási folyamatokba, a polgári jog teljes felülvizsgálatához, az egyetemi tanulmányi programok kialakításához, valamint az érintett ország nonprofit szektorának megalapításához, amely majd ellátja a korábban állami hatáskörbe tartozó jótékonysági, kulturális, szociális és oktatási feladatokat (Formán, 1993). A hagyományos fenntartókhoz Soros György alapítványainak széles sora csatlakozott erre a célra (I. Berndtson and Roelofs, 1991). Maga az Egyesült Államok kormánya is, az alapítványok rendszerét követve, akcióba kezdett a National Endowment for Democracy (Országos Adomány a Demokráciáért) formájában, melyet a Kongresszus 1983-ban azzal a céllal hívott életre, hogy az amerikai Kereskedelmi Minisztérium, az AFL-CIO (American Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations, Amerikai Munkásszövetség és az Ipari Szervezetek Kongresszusa), valamint a Demokrata és a Republikánus Pártok segítségével a tengerentúli civil- és politikai szervezeteket pénzbeli támogatásban részesítse. E szervezetek közül nem egy menet közben alakult meg, mint például a Demokratikus Erők Egysége, egy nem-kommunista választási szövetség Bulgáriában. Mindez – nem véletlenül – az ENSZ nicaraguai szereplésére emlékeztet.
A kelet-európai nonprofit szektor a piacosodással járó megrázkódtatásokat próbálja enyhíteni: nemcsak a munkanélkülivé válást és elszegényedést, de a számos, azelőtt természetesnek vélt kulturális és szociális intézmény összeomlásának sokkhatását is.
A környezetvédő mozgalom kibontakozása ugyancsak fenyegetőleg hatott az üzleti világra. Ez különösen vonatkozik arra az esetre, amikor a környezeti pusztulást vállalatok – hazaiak és külföldiek egyaránt – tevékenységének rovására írták, és a mozgalomban résztvevő ellenzékiek együtt emlegették az imperializmust, a lelket megmérgező rasszizmust és a munkaerő kizsákmányolását. Az alapítványok világából erre az a válasz érkezett, hogy nagy számban hoztak létre szervezeteket, tanácsadó testületeket, egyetemi intézeteket, és rendeztek konferenciákat a „fenntartható fejlődés" jegyében, amellett, hogy a „fenntartható fejlődés" ideológiáját magát is hirdették.5
Az alapítványi befolyás minden tekintetben meghatározónak bizonyult az 1992 júniusi Rio de Janeiró-ban megrendezett környezetvédelmi ENSZ-konferencián. A „globális fórum" számos résztvevőjét (nem-állami, polgári szervezeteket) alapítványok támogatták vagy hozták létre. Az alapítványok hálózata erős kezű irányítást gyakorolt: „Egyes szervezetek, mint például a World Resources Institute (a világ erőforrásait kutató intézet), a Women' s Environment and Development Organization (Nők Környezetvédelmi és Fejlesztési Szervezete) és az International Institute for Environment and Development (Nemzetközi Környezetvédelmi és Fejlesztési Intézet) szorgalmasan vett részt a szövegezési, pozícióelosztási és a médiával kapcsolatos munkálatokban." (Maughan, 1992, 15.)
Még a hivatalos kormánydelegációk tagjai is ennek a hálózatnak az irányítása alatt működtek. Az olyan magánszervezetek, mint amilyen a Nemzetközi Környezetvédelmi és Fejlesztési Alapítvány, szakértői segítséget biztosítottak azoknak a fejlődő országbeli kormányoknak, melyek nem rendelkeztek kellő ismeretekkel a vitában való részvételhez, és kész szövegekkel látták el azokat a kormányképviselőket, akik a kompromisszumok megkötéséhez szükséges diplomáciai nyelvezetet – a terítéken lévő problémák nem tökéletes ismerete miatt – nem beszélték. A civil szervezetek kutatásai és elemzései szintén nagy súllyal szerepeltek a plenáris vitákon és a szekcióüléseken (Maughan 1992, 16.).
Az alapítványi világ állampolgári részvétel iránti érdeklődése ma már nemzetközinek mondható. Ez – akárcsak maga a non-profit szektor – a legitimációval kapcsolatos stratégia exportjának a jele (I. Alford and Friedland 1975; Ginsberg 1986). Természetesen, ahogy a korábbi vezetőképző programok során is, az embereknek itt is azt tanítják, hogy legyenek hatékonyak, azaz válasszanak gyakorlatias, ésszerű célokat. Egy új szervezet is létrejött: „A CIVICUS: Világszövetség az Állampolgári Részvételért. Ennek tagjai között egyaránt találhatók adományozók és adományban részesülők, hogy a Szövetség ezáltal serkentse az állampolgárok részvételét és befolyását világszerte … A vezetőségi iroda jelenleg az Independent Sector washingtoni székházában működik." (World Alliance 1993, 1.)
A harmadik szektor rendszervédő funkciójának e vázlatos áttekintése után hangsúlyoznunk kell, hogy ezek az alapítványok sok szükséges és hasznos tevékenységet is finanszíroznak. Hogy ez elegendő-e a Föld gazdasági, környezeti, szociális és politikai pusztulásának késleltetéséhez – ez széles körű kutatásokat és alapos megfontolást követelő kérdés. Az viszont már most világosan látszik, hogy a fennálló rendszer gyökeres átalakításának megfogalmazásához, elfogadtatásához és bevezetéséhez szükséges energiákat a harmadik szektor – a tőkés rendszert védő funkciói révén – csak elpazarolja.
(Fordította: Battyán Katalin)
(A tanulmány a Nemzetközi Politikatudományi Társaság XVI. Világkongresszusán [1994. augusztus 21-25.] A gazdasági és a politikai demokrácia alapjai című szekcióban elhangzott eladás írott változata.)
Az 50 legnagyobb, vállalat által szponzorált alapítvány, a teljes adomány-összeggel együtt (1989 körül, ezer dollárban számolva). | ||||
|
Alapítvány |
Támogatások |
Eszközök |
Költségvetési időszak |
1 |
AT and T Foundation |
30.426.888 |
126.766.000 |
89/12/31 |
2 |
General Motors Foundation |
29.944.973 |
161.872.008 |
89/12/31 |
3 |
Amoco Foundation |
23.991.838 |
68.480.472 |
89/12/31 |
4 |
Ford Motor Company Fund |
23.301.862 |
82.532.380 |
89/12/31 |
5 |
U.S. WEST Foundation |
19.708.234 |
6.069.021 |
89/12/31 |
6 |
General Electric Foundation |
18.834.184 |
32.613,000 |
89/12/31 |
7 |
Xerox Foundation |
18.500.000 |
18.500.000 |
89/12/31 |
8 |
Exxon Education Foundation |
18.233.815 |
42.621.000 |
89/12/31 |
9 |
GTE Foundation |
18.043.847 |
21.455.383 |
B9/12/31 |
10 |
Southwestern Bell Foundation |
15.588.258 |
42.012.377 |
89/12/31 |
11 |
Shell Oil Company Foundation |
15.233.402 |
14.067 360 |
89/12/31 |
12 |
Procter and Gambie Foundation |
14.622.593 |
24.259.320 |
89/06/30 |
13 |
Burlington Northern Foundation |
14.590.777 |
18.405.341 |
B8/12/31 |
14 |
Mobil Foundation |
14.575.788 |
15.288.987 |
B9/12/31 |
15 |
Prudential Foundation |
14.386.965 |
104.344.000 |
B9/12/31 |
16 |
American Express Foundation |
11.736.028 |
1.501.402 |
89/12/31 |
17 |
Chrysler Corporation Fund |
11.656.646 |
31.000.000 |
89/12/31 |
18 |
Dayton Hudson Foundation |
11.452.875 |
16.700.000 |
90/01/31 |
19 |
Alcoa Foundation |
11.403.962 |
250.314.828 |
89/12/31 |
20 |
Kraft General Foods Foundation |
10.467.687 |
55.471.190 |
88/12/26 |
21 |
Rockwell International Corporation Trust |
10.200.508 |
33.415.497 |
88/09/30 |
22 |
Westinghouse Foundation |
10.095.522 |
6.324.210 |
89/12/31 |
23 |
Minnesota Mining and Manufacturing Foundation |
9.410.293 |
42.173.581 |
88/12/31 |
24 |
Monsato Fund |
9.305.165 |
3.087.287 |
88/12/31 |
25 |
Anheuser-Busch Foundation |
9.147.069 |
65.516.545 |
89/12/31 |
26 |
May Stores Foundation |
9.243.414 |
21.967.989 |
88/12/31 |
27 |
General Mills Foundation |
9.014.784 |
36.907.818 |
90/09/31 |
28 |
ARCO Foundation |
8.982.865 |
982 882 |
89/12/31 |
29 |
Aetna Foundation |
8.976.595 |
41.827.393 |
89/12/31 |
30 |
Eastman Kodak Charitable Trusl |
8.817.724 |
6.412.924 |
B9/12/31 |
31 |
Johnson and Johnson Family of Companies Contribution Fund |
8.786.363 |
3.145.000 |
89/12/31 |
32 |
Allied-Signal Foundation |
8.727.954 |
340.363 |
88/12/31 |
33 |
Metropolitan Life Foundation |
8.430.180 |
99.106.782 |
69/12/31 |
34 |
Morgan Guaranty Trust Company of New York Charitable Trust |
8.310.746 |
4.775.595 |
89/12/31 |
35 |
Allstate Foundation |
8.225.197 |
116.051.937 |
89/12/31 |
36 |
McDonnell Douglas Foundation |
8.212.190 |
69.355.32,1 |
89/12/31 |
37 |
Pacific Telesis Foundation |
8.153.343 |
62.460.587 |
89/12/31 |
38 |
Merk Company Foundation |
7.898.791 |
40.477.998 |
89/12/31 |
39 |
Eli Lilly and Company Foundation |
7.789.768 |
7.954.230 |
89/12/31 |
40 |
CIGNA Foundation |
7.778.082 |
2.172.282 |
89/12/31 |
41 |
Honeywell Foundation |
7.214.390 |
13.800.000" |
89/12/31 |
42 |
Robert Campeau Family Foundation (U.S.) |
7.142.573 |
15.966.757 |
89/01/31 |
43 |
Union Pacitic Foundation |
7.129.000 |
852.020 |
89/12/31 |
44 |
TRW Foundation |
7.058.855 |
20.976.217 |
88/12/31 |
45 |
First Bank System Foundation |
6.862.143 |
1.780.302 |
B8/12/31 |
46 |
PepsiCo Foundation |
6.831.737 |
12.989.130 |
B9/12/31 |
47 |
RJR Nabisco Foundation |
6.B06.508 |
61.470.682 |
89/12/31 |
48 |
Texaco Foundation |
6.647.520 |
14.163.644 |
88/12/31 |
49 |
UPS Foundation |
6.434.297 |
41.988.599 |
88/12/31 |
50 |
Emerson Charitable Trust |
6.320.640 |
7.411.012 |
88/09/30 |
Össz. |
Ötven alapítvány |
593.634.815 |
1.990.128.633 |
NA |
A vállalatok által szponzorán alapítványok száma: 1.587
1.587 alapítvány adományai, eszközei 1.366 millió 5.727 millió
Az 50 legnagyobb az 1.587 százalékában 43.5% 34.7%
[Forrás: The Foundation Center]
Jegyzetek
1 Eszerint: „Vallási, oktatási, jótékonysági, tudományos és irodalmi szervezetek, továbbá a közbiztonságot elősegítő, bizonyos országos és nemzetközi sportversenyeket támogató, illetve a gyermek- és állatvédő szervezetek, a magánalapítványokat is ideértve."
2 Egy meghökkentő, de korántsem szokatlan példa erre a College Teachers (Főiskolai Oktatók) nyugdíjalapja, mely fő befektetője volt a Mail os America (Amerika Üzletközpontja), az ország legnagyobb bevásárlóközpontjának Minneapolisban.
3 A nonprofit világnak ezt az ellenőrző funkcióját már azért sem gyengítik, mert az egyes vállalati adományozók számára ez különféle reklámlehetőségekkel is jár. Például a Philip Morris cég balettet támogat. (A reklám a jelentősebb alapítványok létrehozásában döntő tényezőként szerepelt: Carnegie és Rockefeller egykor páratlan vérszívóként élt a köztudatban, akiket az értelmiség zöme megvetett.) Sőt: néhány alapítvány abból a célból jött létre, és eszerint is működik, hogy kereskedelmi és adókedvezményeket eredményezzen. Még továbbmenve: vannak olyan nonprofit irányítók is, akik pozíciójukkal visszaélnek. Az ebből fakadó botrányok és az ezekre adott válaszok gyakran elfedik az itt felvetett problémát: tudniillik, hogy ez az egész egy határokat nem ismerő misszió, a többi csupán kísérőjelenség.
4 Egy ehhez kapcsolódó jelenség: Az alapítványi kutatási ösztöndíjért pályázó szakértők és professzorok, ha „túl távol esnek" (ti. politikai felfogásukat tekintve – a ford.), nem részesülnek kedvező elbírálásban. Őket nem fogják arra felkérni, hogy vendégoktatóként töltsenek el egy évet akár a Brookings Intézetben akár a Resources for the Future (A Jövő Erőforrásai) Kutatóintézetben. Arra sem fogják őket felkérni, hogy nézeteiket ismertessék a Committee for Economic Development (Gazdasági Fejlesztő Bizottság) vagy a Council on Foreign Relations (Külkapcsolatok Tanácsa) hallgatói csoportjai előtt (Domhoff, 1983, 208.).
5 Íme erre egy-két példa: Institute for Sustainable Communities (Fenntartható Közösségek Intézete) (kelet-európai és volt szovjetunióbeli érdekeltséggel); a Tufts University Fenntartható Változás és Fejlődés című tanulmányi programja; Az emberek jogai és biztonsága: a fenntartható fejlődés stratégiái a 21. században (konferencia); a svájci Centre for Our Common Future (Központ Közös Jövőnkért); Oaxaca Népi Mozgalmát Támogató Központ.
Irodalom
Alford, R. and R. Friedland. 1975. Political participation and public policy. Annual Review of Sociology 1: 429-479
Amove, R. (Ed.). 1980. Philanthropy and cultural Imperialism. Boston: G. K. Hall.
Berndtson, E. and J. Roelofs. 1994. Foundations, social scientists and Eastern Europe. In S. Brooks and A. Gagnon (eds.) The Political Influence of Ideas: policy communities and the social sciences. West-port: Praeger.
Colwell, M. 1993. Private foundations and public policy: the political role of philanthropy. New York: Garland.
Cummings, S. and M. Glaser. 1985. Neighborhood participation in community development. Population Research and Policy Review, 4: 267-287.
Curti, M. and R. Nash. 1965. Philanthropy in the shaping of American higher education. New Brunswick: Rutgers University Press.
Domhoff, G. W. 1983. Who rules America now? Englewood Cliffs: PrenticeHall.
Fisher, D. 1980. American philanthropy and the social sciences: the reproduction of a conservative ideology. In Amove, R. (ed.). Philanthropy and cultural imperialism. Boston: G. K. Hall.
Ford Foundation. 1949. Report of the study for the Ford Foundation on policy and program. Detroit.
Forman, S. 1993. Confronting the challenge of change. Ford Foundation Report, Summer, o. 8-24.
Foundation Center. 1984. Grants for Public Policy and Political Science. New York.
Ginsberg, B. 1986. The Captive public. New York: Basic.
Hall, P. D. 1975. The model of Boston charity: a theory of charitable benevolence and class development. Science and Society, 38: 464477.
Hays, S. 1957. The response to industrialism: 1885-1914. Chicago: University of Chicago Press.
Howe, B. 1980. The emergence of scientific philanthropy, 19001920. In R. Amove (Ed.). Philanthropy and cultural imperialism. Boston: G. K. Hall.
Lagemann, E. 1989. The politics of knowledge. Chicago: Univ. of Chicago Press.
Love, J. 1971. La Raza: Mexican Americans in rebellion. In R. Bins-tock and K. Ely (eds.) The Politics of the powerless. Cambridge: Win-throp.
Martin Luther King, Jr. Center for Non-Violent Social Change, Inc. 1985. Profile. Atlanta.
Marx, K. and F. Engels. (1948). The Communist manifesto. New York: International.
Marx, K. – Engels, F: Kommunista kiáltvány. In: Marx és Engels válogatott művei; Kossuth, 1977.
Maughan, J. 1992. The road from Rio. Ford Foundation Report, Summer: 13
McKay, R. 1977. Nine for equality under law: civil rights litigation. New York: Ford Foundation.
Nonprofit almanach 1992-1993. 1993. Washington: Independent Sector.
Pinto-Duschinsky, M. 1991. Foreign political aid: the German political foundations and their US counterparts. International Affairs, 67 (1): 33-63.
Roelofs, J. 1984-85. Foundations and the Supreme Court. Telos (62): 59-87.
Roelofs, J. 1987. Foundations and social change organizations: the mask of pluralism. Insurgent Sociologist, 14 (3): 31-72.
Sierra, C. 1983. The Political transformation of a minority organization-Council of La Raza. Ph. D. Dissertation, Stanford.
Slaughter, S. and Silva, E. 1980. Looking backwards: how foundations formulated ideology in the progressive period. In R. Amove (Ed.). Philanthropy and cultural imperialism. Boston: G. K. Hall.
U. S. Congress. Commission on Industrial Relations. 1915. Report Whitaker, B. 1974. The foundations. London: Methuen World alliance. Foundation News. Sept/Oct. 1993, 10.