Kelet-Európában sokfelé, mindenekelőtt Oroszországban a populista szélsőjobboldali és a konzervatív baloldali erők a birodalmi-nemzeti széthúzással, a káosszal szemben összefogtak a „rend" helyreállítása jegyében, vagy legalábbis ilyen típusú kísérleteket tettek. Magyarországon – s ebben is Magyarország bizonyos fejlődési sajátossága fejeződik ki – ilyen kísérletre nem került sor.
Mégis, Magyarországon is megjelenhetnek olyan, részben liberális, részben konzervatív ihletettségű publikációk, amelyek a szélsőjobboldal és a „szélsőbaloldal" „objektív" összetalálkozásáról, közös nyelvezetéről, egymással rokon demagóg populizmusáról elmélkednek. Maga a miniszterelnök is „baloldaliakat" sejtetett saját pártja szélsőjobboldali-populista csoportjai mögött.
Az „összekötő kapocs" ezen „elméletek" szerint az, hogy mind a szélsőjobb, mind a szélsőbal antikapitalista és különösen külföldi tőke-ellenes. Mielőtt bármit is felvetnénk ezen „elméletekkel" kapcsolatban, meg kell vizsgálni, hogy milyen politikai funkciót töltenek is be a mai politikai közéletben. A baloldali és jobboldali kapitalizmusbírálat és rendszerváltás-kritika összemosásának alapvető politikai funkciója az, hogy ezekkel mint „szélsőségekkel" szemben a létrejött új uralmi formák megőrzésének, konzerválásának ideológiai alapot nyújtson, mégpedig egy olyan új apologetikus elmélet alátámasztására, amely a kapitalizmust az elméleti fejlődés végpontjaként, „minden világok legjobbikának" tekinti. A fennálló viszonyok bármely radikális bírálatát, amely a rendszer keretein túltekintő emberi szükségletekről értekezik, a „szélsőségek" kategóriájába terelve, minden úton-módon diszkreditálni próbálják – sokszor éppen egykori marxisták vállalják magukra e „feladatol". A diszkreditálás legbejáratottabb módszereit már a sztálini iskolában kikísérletezték, mikor is a nem kívánatos elméletei vagy politikai irányzatot formállogikai alapon rokonították valamely (megvetésre számot tartó) szélsőséges szellemi-politikai jelenséggel, mindenekelőtt a szélsőjobboldal vagy egyenesen a fasizmus egyik vagy másik formájával. (Ennek klasszikus példái máig a moszkvai perek, amelyekben a fő vádlott mindig a száműzött Trockij volt, aki, úgymond, egyidejűleg volt szélsőbaloldali és Gestapo-ügynök, de legalábbis a fasizmus útitársa.) A mai Magyarországon egy ilyen típusú ideológiai csúsztatás nemcsak a fennálló kormányhatalomnak áll érdekében; érdekében áll mindazoknak az új hatalmi csoportosulásoknak is, amelyek közös vonása, hogy a lakosság többségét távol kívánják tartani a politikától, s ezt elkülönült hatalmi apparátusaik létrehozásával és a közvetlen demokrácia intézményeinek ellehetetlenítésével meg is teszik.
Milyen érveket sorakoztathatnak fel a bal- és a szélsőjobboldal összemosása mellett ezen elméletek kiagyalói? Először is azt, hogy mindkét áramlat antikapitalista törekvéseket fejez ki, s ezen az alapon objektíve összetalálkoznak, s mivel „antikapitalisták", tehát „populisták" is (így mozgalmi síkon is megfeleltetik egymásnak a szélsőségeket). Miközben felidézik Hitler nemzetiszocialista ideológiáját és a német nagytőke elleni demagógiáját, tudatosan elfedik azt az unalomig evidens igazságot, hogy maga a fasizmus a kapitalizmus válságterméke, sőt, a kapitalizmus egy meghatározott történelmi formájának éppenséggel a megmentője volt. (Nem véletlen, hogy a történeti irodalom a fasizmust gyakran „preventív ellenforradalomként" határozza meg.) Az Eszmélet egyébként már nem egyszer foglalkozott a fasizmus, a szélsőjobboldal történetével és mai megnyilatkozásaival, de a fasizmusról szólván egyéb specifikumai mellett sosem felejtette el azt sem hangsúlyozni, hogy a fasizmus autentikus törekvései – az ezzel olykor ellentétesen hangzó ideológiai szólamok ellenére – mindig is a kapitalizmus (nemzeti-faji alapon történő) megőrzésén munkálkodtak. A fasizmus nemhogy a magántulajdont nem szüntette meg, de kifejezetten a nagytőkés társaságok (Krupp, Thyssen, Messerschmidt stb.) üzleti érdekeit is szolgálta. A baloldali radikalizmus viszont valóban a kapitalizmus meghaladásán ügyködött a múltban és a jelenben is. De – s ezt mellőzi a „szélsőségellenes" elméletek következő csúsztatása – a módszerek döntőek ebben az összefüggésben is. Mert egy további rövidre zárással az említett elmélkedők, mikor jobb- és baloldali szélsőségekről beszélnek, ezzel összemossák nemcsak a (szélső)jobb és baloldalt, de a baloldali antikapitalista kritika egészét is a szélsőbaloldali radikalizmussal.
A szélső baloldal nem fogadja el a demokratikus hatalomgyakorlás semmilyen formáját, a kapitalizmus megdöntését nem a nép által, hanem csak a nép nevében cselekvő – mindenféle törvényességet elutasító – forradalmárcsoport által képzeli el. Ettől lényege szerint különbözik viszont az a radikális baloldal, amely a kapitalizmuson túli társadalmi forma megvalósítását kizárólag a társadalom döntő többségének békés tevékenységeként szemléli; olyan elemeket hangsúlyozva, mint a közösségi tulajdonlás, vagyis az állami és magántulajdon fölötti társadalmi ellenőrzés; autonóm egyének és csoportok szabad társulása a termelésben és a társadalmi élet más szféráiban.
A szélsőjobboldal jövőképe mindkét fajta baloldalisággal ellentétben az idegengyűlöleten alapuló, kirekesztő, terrorista diktatúra, amely az antikapitalista demagógiát a kapitalizmus, a magántulajdon meghatározott formájának fenntartása érdekében gyakorolja. A liberális kapitalizmustól többek között abban különböznek, hogy ők „faji" alapon válogatnák össze az állami tulajdon szétosztásából részesedők körét, ami ideológiailag csakis a fasizmus hagyományából vezethető le. Ezt – és egyéb sajátosságaikat, pl. dirigizmusukat, alig vagy egyáltalán nem leplezett militarizmusukat – összekeverni a baloldal bármilyen irányzatával nem csupán politikai inszinuáció és manipuláció, hanem egész egyszerűen a legdurvább elméleti hamisítás is. A mai Magyarországon a szélsőjobboldal a kialakuló nómenklatúra-kapitalizmus „nemzeti" formáját képviseli, szemben a nómenklatúra-kapitalizmus nem-autark, „européer" formájával. Természetesen, ha a nemzetközi tőke erejének realitásából indulunk ki, végül is mindkét forma elkerülhetetlenül csak egy-egy sajátos komprádor (a tőkének szállást csináló) réteg hatalmára épülhet, s a harc valójában akörül folyik, hogy kikből is álljon ez a komprádor réteg. A baloldal ezen a kérdésfelvetésen túllép, amennyiben magát az újraosztást teszi kritika tárgyává, mert abból kihagyták a munkavállalók sokmilliós tömegeit.
A felújított „jobbos-balos" teória második alaptézise egyébként éppen a külföldi tőke elutasításának problematikája. Itt megint egészen másról van szó, mint azt a liberális teoretikusok állítják. A szélsőjobb számára az ilyen tőke azért ellenszenves, mert azon a nemzeti piacon, amelyen az új vállalkozó réteg és az újgazdagok kívánnak „aratni", ez a kulturálatlanabb és valódi üzleti tapasztalatok hiányától szenvedő „újburzsoázia" nem képes állni a versenyt a külföldi tőkével. Az idegengyűlölet megint jó szolgálatot tesz a szélsőjobbnak, amely természetesen felhasználhatja a baloldali kritika számos elemét, építhet az ezek alapjául szolgáló valóban vérlázító igazságtalanságokra, de mindezt egészen más összefüggések közé helyezi: a kritikát kiforgatja eredeti kontextusából és a maga primitív faji-nemzetiségi-törzsi érvelésének részévé alacsonyítja. Beállítása szerint a külföldi tőke behatolásának negatív hatásai annak köszönhetők, hogy ez a tőke – és a szintén beáramló külföldi munkaerő – külföldi, amivel aztán nemcsak háttérbe szorítja, de el is fedi a negatív hatások valódi okát, ti. hogy ez a tőke: tőke. (Amelynek logikája a maga tőkés természete szerint való.) Nem arról van tehát szó, hogy a „két szélsőség" ugyanazt mondja, csak másképp, hanem arról, hogy nem ugyanazt mondják.
A rendszerváltásból kisarjadt szélsőjobboldal a konzervatívokkal és a liberálisokkal együtt – miközben a szocializmus ellenségeként a kapitalizmus visszaállítása mellett kardoskodik harsányan hangoztatja azt is, hogy a lesüllyedő „keresztény-nemzeti" középrétegek azért maradnak ki az osztozkodásból, mert a régi nómenklatúra „liberálbolsevista" képviselői a nemzetközi pénzügyi szervezetek támogatásával (amennyiben a nemzetközi szervezetek támogatják a kapitalizmus visszaállítását, természetesen csak azokra az erőkre támaszkodhatnak, amelyek bizonyos szakmai és politikai képzettséggel és kapcsolatrendszerrel rendelkeznek) továbbra is – úgymond – hatalmi pozícióban maradnak, s e tényből a szélsőjobboldaliak egy nemzetközi összeesküvésre következtetnek – újabban olykor már Hitler avítt stílusában.
A valódi baloldal, amely semmivel sem kíséri nagyobb rokonszenvvel, mint ők, a bürokratikus hatalom tőkehatalommá konvertálását, mégis egészen máshogy viszonyul ehhez is. Azt hangsúlyozza, hogy az állami vagyon, a gazdasági hatalom „szétosztásának" egész jelenlegi módja a problematikus, nem pedig az – mint említettük -, hogy ki mekkora szeletet kap abból a bizonyos tortából.
A nemzeti társadalom (a munkavállalók, a munkanélküliek, a nyugdíjasok stb. és szervezeteik összessége) egy részének a romantikus nemzeti kapitalizmus a maga szélsőjobboldali (populista) ideológiájával nem egyértelműen ellenszenves, mert e szociális demagógia a lesüllyedő milliók élményeire és vágyaira is épít. (Ahogy ezt a szélsőjobboldal korábbi hullámai is tették.) A lesüllyedés okairól, a Kelet-Európába ma bezúduló tőke természetéről éppen azért is kell a baloldalnak beszélnie, hogy az érintett milliók ne higgyék el, hogy az ő gondjaikra csak jobboldali megoldások létezhetnek. A külföldi tőke ugyanis oly mértékben „ázsiai" stílusban jön be régiónkba, s Magyarországra is, hogy az valóban a XIX. századi állapotokat idézi fel, s valóban sérti a magyarság többségének érdekeit – mint ahogy bármely nép többségének érdekeit sérti. Miután az új hatalom aktív közreműködésével szétzúzza a hagyományos iparágakat, anélkül, hogy újakat honosítana meg, „szemétlerakódénak" tekinti azokat az országokat, amelyekben pozíciókat foglal. A kényszerhelyzetben lévő országok munkaerejét oly mértékben kizsákmányolja, oly mértékű munkanélküliséget exportál hozzánk a privatizáció segítségével, oly mértékben csak a pillanatnyi érdekeket tekinti, hogy a régió egyre inkább a „latinamerikanizálódás" útjára lép. Az olcsó munkaerőnek tekintett ember sorsa a kulturális és erkölcsi hanyatlás: a tőkebehozatal helyett végbemenő tőkekiszivattyúzás felgyorsítja a korábban így-úgy működő állami-jóléti „védőháló" teljes szétfoszlását, anélkül, hogy bármi a helyébe kerülne. A külföldi vállalkozó a legtöbb helyen még a szakmai önvédelmi szervezetek létrehozásának lehetőségétől is megfosztja a munkavállalókat.
A baloldal ezekről a kérdésekről nem hallgathat csak azért, mert ezzel – úgymond – érveket szolgáltat a szélsőjobboldal számára! Hogyan hagyhatná figyelmen kívül a külföldi tőke arcátlanul rabló természetét saját országunkban? Még az elfogulatlan bankszakember, Vígvári András is – egy nemrég megjelent írásában (Népszabadság, 1993. február 1.) – így összegzi a külföldi tőke áldásos tevékenységét a „rendszerváltó" Magyarországon: „Az elemzések azt mutatják, hogy a tényleges privatizáció zöme külföldi pénzből történt. Az így megvásárolt vagyon a „hab" a tortán. A külföldi tőke az eszközök két százalékának megvételével megszerezte a magyar tiszta jövedelem húsz százalékát. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy e befektetések nem termelési feltételekre, hanem adózási kedvezményekre, belső monopolhelyzetek megvásárlására alapozódnak. A külföldi tőke „megszállta" a belső piac monopolpozícióit és a jövedéki ágazatok egy részét. A lezajlott privatizációk alapján a külföldi tőke technika-technológia-fejlesztő és beruházó hatása nem várható."
Mindazonáltal mindebből természetesen nem az a romantikus illúzió következik – számunkra sem -, hogy Magyarország vagy a kelet-európai régió „kiszállhatna" a világrendszerből, hiszen a világrendszernek nincsen alternatívája. Van azonban alternatívája a külföldi tőke mostani garázdálkodásának, s persze átalakulhatnak a világrendszerbelső viszonyai is. Nem felejthetjük, hogy a történelemben csak járatlan utak vannak. Visszaút nincs – semmilyen értelemben. Hogy a „visszaút" kísérletei ne érvényesülhessenek, ahhoz az egyik feltétel éppen a demokratikus szocializmus értékrendjének, vagyis egy olyan mértéknek az elméleti kidolgozása, amely hosszú távon elősegítheti a társadalomban felhalmozódott kritikai potenciál gyakorlati kibontakozását. Éppen a szélsőjobboldal kulturális megfékezése érdekében is.