Derrida, az ünnepelt francia filozófus, igazat akar mondani: hirdetni kívánja, amit ő igaznak tart. Beszélni kíván a tőkés világrend embertelenségéről, és egy humanista társadalom megteremtésének szükségességéről.
Derrida igazat akar mondani, de – posztmodernnek is nevezett – korunkban a tudományos igazságot többnyire érdektelennek, a tudományos, racionális érvelést szürkének, sőt gyanúsnak tekintik, illetve ha esetleg mégsem, akkor sem lehet vele különösebb feltűnést kelteni. Ha egy filozófus népszerűségre, vagy akár csak komolyabb meghallgatásra tart igényt, akkor meg kell találnia azt a kifejezésmódot, amely felhívja magára a figyelmet. Szokatlansága, talányossága vagy egyéb kuriozitása, extrasága képes „eladni" a filozófust, vagy legalább néhány gondolatát. Derrida új szavak kitalálásával, nyelvi leleményekkel, szójátékokkal, logikai ellentmondásokkal teszi magát érdekessé (szokatlanná, újszerűvé, nehezen érthetővé) – ezáltal „piacképessé".
1993 tavaszán nemzetközi kollokviumot szerveztek a University of Californián. A kollokvium meghirdetett címe („Merre tart a marxizmus?") egyúttal sugallta is a választ, hogy semerre. A részvételre felkért Derrida „Marx kísértetei" címmel tartott két előadást. Provokatív tartalmú elemzései és manapság nem népszerű következtetései feltehetően kevés örömet okoztak a szervezőknek. A szalonképessé redukált, tudóssá szelídített, politikailag semlegesített Marx helyett a politikailag aktív marxizmus megalapítóját ünnepli. A liberális kapitalizmus igazolása helyett annak „elnyűttségét", túléltségét hangoztatja. A „kommunizmus" halála helyett egy kommunista jövő szükségességéről beszél. A „törvényes" jog helyett egy magasabb rendű történelmi igazságossághoz fordul.
A nyelvi játékokban, a – többnyire – a közlés érthetőségét megnehezítő – nyelvi sziporkákban, egyéni szófűzésekben és szóalkotásokban, „posztmodern" öncélúságokban tobzódó filozófus az elején kezdi: azoknál a filozófiai, etikai és politikai problémáknál, amelyek a „merre tart?" kérdés elemzéséből adódnak. A „merre tart?", „merre tartunk?" kérdés valójában a jövőre vonatkozik: arra, hogy milyen jövőt szánunk a jelennek. Arra, hogy milyen irányba kívánjuk elmozdítani, milyen irányban kívánjuk élővé tenni a jelenünket,
A „merre tart?" kérdést a jövő lehetősége, a jövő befolyásolásának lehetősége élteti. Ez a kérdés valójában a jövőből származik. Azt fejezi ki, hogy a jövő alakítható. De amennyiben alakítható, annyiban felelősség is. A „merre tart?" kérdés végső soron etikai kérdés: a jövőért való felelősség kérdése. Derrida leszögezi: minden etika és politika felelőtlen, amely nincs tekintettel a múltra és a jövőre (így az élők mellett azokra is, akik még nincsenek, még meg sem születtek).
Az elutasított jelen: a neoliberális kapitalizmus
„A világ rosszul megy" – szögezi le a filozófus. Nem akarja azt mondani, hogy válságban van, ezért – némiképp posztmodernül – inkább képet fest róla. Mint fogalmaz: fekete képet egy fekete lapra. Címet is ad festményének: „Ami rosszul megy ma a világban". Különböző bűntettek éltetik ezt a rossz világot, amelyben „egy új világrendetlenség próbál berendezkedni a maga neokapitalizmusával és neoliberalizmusával".
A festegető filozófus hamarosan műfajt vált, és tíz tézisből álló táviratot küld az olvasónak, összegezve a tőkés világrend – úgymond – „csapásait". Melyik ez a tíz kapitalista csapás?
1. Az új munkanélküliség „jól kiszámított rendellenessége". Abban különbözik a régi munkanélküliségtől, hogy a rendszer szerves része, éltető eleme, amellyel előre kalkulálnak, amelyet kézben tartanak és „szocializálnak". „A társadalmi tétlenség, a nem-munka vagy alulfoglalkoztatottság funkciója egy,új korszakba lépett."
2. A hajléktalanok tömeges kizárása az állampolgári létből. A menekültek és bevándorlók kiutasítása vagy deportálása. De a választópolgárok sem járnak sokkal jobban. A parlamentáris demokrácia „soha nem volt olyan működésképtelen, mint a nyugati demokráciáknak nevezett rendszerekben". A létező parlamenti struktúrák nem felelnek meg a demokráciának. A választott képviselet „egyre kevésbé érvényesül abban a nyilvánosságban, amelyet egyre mélyebben felforgatnak a techno-telemediatikus apparátusok, … az általuk képviselt erők gépezetei".
3. Az Európa, Egyesült Államok és Japán közötti kíméletlen gazdasági háború uralja a nemzetközi jogot, ezáltal a különböző fegyveres háborúkat. A jog nem az igazságszolgáltatás, hanem az erőszak önkényének eszköze.
4. A liberális piac ellentmondásai. A tőkés államok protekcionizmusa, intervenciói a hasonló védettséggel nem rendelkezőkkel szemben. A semlegesnek hirdetett piac valójában nem a szabad verseny, hanem az egyenlőtlenség intézménye: az ún. világpiac a gazdagok erőfölényét hivatott „törvényesíteni".
5. „A külső adósságteher éhségre és reménytelenségre kárhoztatja az emberiség nagy részét." Miközben emberi jogokról és demokratizálásról beszélnek, mindinkább kizárják a piacról az eladósodott régiókat. A liberális-demokrata vagy szociáldemokrata kapitalizmus „emberi jogokra hivatkozó jogi és formális retorikája egyre kiáltóbb képmutatás". Az emberi jogokról szóló beszéd mindaddig képmutató és formális marad, „amíg a piac törvénye, a 'külső adósság', a technikai-tudományos, a katonai és a gazdasági fejlődés egyenlőtlensége egy olyan szörnyű tényleges egyenlőtlenséget fog fenntartani, mint amilyen ma, inkább, mint bármikor, az emberiség történelmét jellemzi". A külső adósság rendszere „az általában vett tőke érdeke, mély a mai világrendben, vagyis a világpiacon az emberiség nagy tömegét tartja igája alatt, egy új rabszolgaságban. Mindig egy állami vagy nemzetközi szervezet formája teszi lehetővé vagy hitelesíti. Következésképpen a külső adósság problémáját – és mindazt, ami ennek metonímiája – nem tárgyalhatjuk… a piac kritikája, a tőke logikájának kritikája, és annak kritikája nélkül, ami az államot és a nemzetközi jogot ehhez a piachoz köti."
6. A fegyveripar a nyugati demokráciák tudományos kutatásának és gazdaságának meghatározó részét képezi. Visszafogása – vagy akár fejlesztésének lassítása – a rendszerre nézve hatalmas kockázattal járna.
7. „Az atomfegyverek elterjedése ugyanazon országok jóvoltából, amelyek szavakban meg kívánják akadályozni." Új fejlemény, hogy az atomfegyverek már nem állnak az állami szervek ellenőrzése alatt.
8. Az etnikumok közötti háborúk elszaporodása. Nemzetállamok meggyökeresedése népek, lakosok elüldözése árán.
9. Világkonzorciumok, maffiák alakjában „kapitalista fantomállamok" keletkeztek, melyek világméretű, minden földrészre kiterjedő hatalma – a fennálló körülmények között – korlátozhatatlan.
10. A nemzetközi jog néhány nemzetállam uralmának van alávetve. Változásait ezek gazdasági, technikai, katonai szükségletei irányítják. A világban zajló erőszak (apartheid stb.) szerves része, pusztán átfordított tünete a nyugati demokráciák diktálta EGÉSZ-nek, a világkapitalizmust jellemző erőszaknak.
A neokapitalizmus „obszcénül eufóriás" ünneplése
A marxizmusra hivatkozó kelet-európai rendszerek – fogalmaz Derrida – az ötvenes évektől déjá vu jelleget öltöttek. Ekkorra lepleződött le egyértelműen, hogy szerveződésüket, működésüket nem a humánum, hanem a politikum, nem az emberi emancipáció célja, hanem a hatalom természete uralja. Történetük leginkább egy humanista kommunizmustól való félelem történeteként értelmezhető. A kilencvenes évekre bekövetkezett bukásuk kettős következménnyel járt. Egyrészt a korábbinál egyértelműbben ráirányította a figyelmet a parlamentarizmus jelenlegi formájának túléltségére, „nyűttségére". Másrészt felerősítette ennek az elnyűtt, kivénhedt, de most külső ellenfél nélkül maradt rendszernek az önigazolási rohamait. „A győztes kapitalizmus legszebb ideológiai kirakataként mutogatott" Fukuyama kimondja: a liberális demokrácia eszményét elvi értelemben nem lehet meghaladni.
Az uralkodó ideológia a hatalom nézőpontját jeleníti meg. Ma „a marxizmus végének dogmája" az uralkodó beszéd. „Ez az uralkodó beszély gyakran abban a mániákus, diadalmaskodó és ráolvasó formában jelentkezik, amelyet Freud a gyász munkájának úgynevezett triumfáns szakaszához rendelt. A ráolvasás ismétlődik és ritualizálódik, formulákra tesz szert és ragaszkodik hozzájuk, mint minden mágikus animizmus. Visszatér a szólamhoz és a refrénhez. Ütemes lépés ritmusára skandálja: a kommunizmus halott, igenis halott, reményeivel, beszélyével, elméleteivel és gyakorlatával együtt, éljen a kapitalizmus, éljen a piac, éljen soká a gazdasági és politikai liberalizmus!" (Ez a beszéd, jegyzi meg Derrida, különösen azért gyanús, mert azt igyekszik elleplezni, hogy még soha „nem volt ennyire gyászos, fenyegető és fenyegetett annak horizontja, aminek túlélését ünnepli – vagyis a kapitalista és liberális világ valamennyi régi modelljéé.")
A neoliberális kapitalizmus apológiája három különböző területen hódít, amely területek egyetlen közös gépezet részei.
- A „politikai osztály" retorikájában. A hegemón helyzetben levő pártok és politikusok hivatalos beszédmódja uralja az úgynevezett politikai kultúrát.
- A tömegkommunikációban, amelynek hatalma, befolyása látványosan megnövekedett, és a „kommunista" rezsimek bukásához is hathatósan hozzájárult. A nyilvánosság, közvélemény befolyásolásának ez a monopolhelyzetben levő eszköze végzi a „közlemények" és értelmezéseik szétsugárzását, az „információk" szelektív és hierarchizált termelését.
- A tudományos vagy akadémiai kultúrában. A történészek, szociológusok, politológusok stb. elvégzik a rendszer igazolásának nehéz munkáját, és az általuk gyártott apológia azután minden csatornán, „akadémiai, kereskedelmi és általában véve tömegközlési változatban is terjed".
A kultúra említett három szintjének apparátusai „minden pillanatban a legnagyobb erő irányában kommunikálnak és konvergálnak az említett hegemónia vagy imperializmus biztosítása érdekében… A politikai-gazdasági hegemónia, akárcsak az intellektuális és diszkurzív dominancia, soha nem látott mértékben és formákban érvényesül a technikai-mediatikus hatalmon keresztül – azaz egy olyan hatalmon keresztül, mely differenciált és ellentétes módon egyszerre tesz lehetővé és veszélyeztet minden demokráciát."
Az egyén haldoklása és felelőssége
A modern kapitalizmus fő kárvallottja az egyén, pontosabban annak személyes ÉN-je. „Hogy megvédje életét, hogy egyszeri élő énként létesüljön, hogy mint ugyanaz viszonyuljon önmagához", immúnissá kell tennie magát minden nem-énnel, mint ellenséggel, mint „a halál megannyi alakzatával" szemben.
Az egyén számára a legfőbb etikai feladat: „megtanulni élni". Nem kényelmesebben, gazdagabban, hanem igazabban, igazságosabban. Nem azoktól, akik iskolamesterként meg akarnak tanítani, hanem önmagunktól, egyedül megtanulni, „magunktól tanulni meg élni".
Az egyén kettősen létezik: mint véges lény, és mint a végességen eszmeileg túllépni képes értelmes lény. Mint véges lény realista. Jobban akar élni, azaz ki akarja elégíteni véges szükségleteit. Másrészt azonban az egyén vágyakkal rendelkezik, amelyek túlmutatnak a szükségletein. A vágyak túlvezetik az egyént véges egyediségén. Akinél a vágyak egybeesnek a szükségletekkel, akinél megsemmisül a vágy és a szükséglet közötti eltérés, arról megállapítható, hogy benne elsorvadt a személyes én, és nem működik a lelkiismeret.
Az embert az értelem, a szellem, a lelkiismeret (összefoglalóan: az egyén nem véges oldala) teszi képessé a mások iránti, a véges lények iránti, a jövő iránti felelősségre. Az egyén mint értelem, szellem, lelkiismeret (mint gondolkodó és erkölcsi lény) – tudjuk meg Derridától – igazságosságra van kötelezve. De az igazságosság nincs jelen. A jelen az igazságosság hiányát mutatja: szenved az igazságosság távollététől, hiányától. Az igazságosság túl van a jelenen, túllép a jelenleg érvényben levő jogrenden. Mi következik mindebből? Ha él bennünk az igazságosság iránti vágy, ha lelkiismeretünk igazságosságra kötelez, akkor él bennünk annak a vágya, hogy a jövőért is éljünk, a jövőben is éljünk. (A jelen jövőjében. A jelen igazságosabb jövőjében. A jövőben mint kívánt jelenben. A jelenben vágyott jövő jelenében. A jelen feladataként felfogott igazságosabb jövőben.)
Az értelem, a lelkiismeret, a vágyak kiemelik, kiszabadítják az egyént a kielégíthető Véges szükségletek fogságából. Ugyanakkor a vágyak, a magasabb rendű vágyak az adott világban többnyire időszerűtleneknek mutatkoznak: túlmutatnak a fennálló valóságon, mivel annak keretei között nem elégíthetők ki. De az értelem, a szellem, a lelkiismeret vállalja az időszerűtlenséget. „És ha egy időszerűtlenségnek nincs többé-kevésbé kiszámított esélye arra, hogy éppen időben érkezzék, tehát egy (politikai vagy más) stratégiához alkalmatlan, attól még tanúskodhat az igazságosságról, igaz tanúságot tehet legalább a kívánatos igazságosságról." Az időszerűtlennek is lehet politikai erénye. Valami jobbnak a bejelentése, meghirdetése – időszerűtlensége esetén is – kihívást, fenyegetést jelent a rosszabbnak.
Az igazságos társadalom eszményének időszerűtlen időszerűsége
Derrida nem avatja be az olvasót az általa oly sűrűn használt „igazságosság" jelentésébe. Nem mondja meg pontosan, hogy mi ez a sokat emlegetett igazságosság. Ebben azonban nincs semmi meglepő, hiszen Derrida soha nem mondja meg pontosan, hogy mire gondol. Feltehetőleg – céljai elérésére – alkalmatlannak tartja a pontos beszédet. Vagy ami szintén nem teljesen kizárható: nem gondol semmire pontosan, óvakodik attól, hogy bármiről pontosan gondolkodjon, hiszen:
- A rend, a pontosság, a tudományosság újkori, polgári formája nem ártatlan a természeti környezet pusztításában, a piacgazdaság antihumánus irracionalitásaiban, a hitleri és a konzervatív, a sztálini és a liberális állami diktatúrák rendszeretetében, az emberek közötti társadalmi kapcsolatok elszemélytelenítésében, a magukat szakembereknek nevező paraziták erőszakos diktátumaiban, a személyes én elsorvasztásában.
- A gondolkodás pontossága, a pontos gondolat tudományos kifejezése egyáltalán nem újszerű, és a jelenkori tapasztalatok szerint nem méltó a figyelemre, nem figyelmet felkeltő. Olyan „déjá vu"- ahogy Derrida szereti megfogalmazni (különböző jelenségekkel kapcsolatban) a minősítését. Márpedig ő aligha engedheti meg magának, hogy a „déjá vu" gyanújába keveredjen.
Derrida tehát nem mondja meg, hogy milyen az általa vágyott, a jelen kapitalizmusának ellenpontjaként kitűzött igazságos társadalom, így az olvasó arra kénytelen hagyatkozni, amit szövegei sejteni engednek. Nála az „igazságosság" leginkább bizonyos negatívumok hiányaként érhető utol.
Ha a negatívumokról szóló állításokat átfordítjuk pozitívba, lényegében a következő képet kapjuk az igazságosságról: olyan társadalom, amelyben mesterséges kényszerek nem korlátozzák az egyediséget, az egyéni én, személyes én mozgását, megvalósulását. A Derrida-féle igazságos társadalomban a személyes én szabadsága az az általános forma (az ÉN formája), amely egyénenként, személyiségenként különböző tartalommal, egyedi tartalommal töltődik meg. Ebből következően az igazságos társadalom működése kiszámíthatatlan, megjósolhatatlan – minden utópiától eltérően nem képzelhető el zárt rendszerként. („Az egyediség és a másik végtelen mássága végtelen tiszteletét éppúgy megköveteli, mint a névtelen egyediségek alanyi egyenlőségét.")
Kísért a szellem: az emberi SZELLEM kísértete
Derrida számára a „merre tart?" kérdés elemzésének fg tanulsága az, hogy a mindenkori jelen nem egyidejű, nem azonos idejű önmagával: egyszerre lüktet benne a jelenvaló jelen és az eljövő, igazságosabbnak minősített jelen. A jövő: esély – az igazságosság esélye. Egy igazságos jövő megteremtésének esélye. Mivel a felelősség, a lelkiismeret, az etika megtöri a jelenek lineáris rendjét, ezért elkerülhetetlen, hogy „az igazságosság az életet túlvigye a jelenlévő életen". Az igazságosság vágya, kötelezettsége, jelen-nem-lévő jelenléte (azaz jelenlévő jelen-nemléte) megbontja az élő jelen önmagával való azonosságát. („Tehát van szellem. Szellemek. És számolni kell velük.")
Némely korok azonban önmagukban megálló, befejezett, önmagukat igazoló jelenként próbálják feltüntetni magukat (ezáltal védve ki a velük szembeni kritikát), és igyekeznek megállítani minden történelmi haladást: eltorlaszolni az igazságosabb jövő felé mutató utat. Az ilyen korok ideje (Derrida Shakespeare-től kölcsönzött kifejezése szerint): kizökkent idő. A folyamat kizökkent, eltörött, megbomlott. A kizökkent jelen nem engedi meg jövő és jelen összekapcsolását, kizár minden közvetlenül a jövőért való cselekvést. Csak az erkölcsi felháborodás, a lelkiismeret, a filozófiai szellem virraszt a jövőért.
A nem-egyidejűség (az egymással összefüggő dolgok szétválása) lehet termékeny: egy új, magasabb összhang kialakulásának előfoka. De korunk kapitalista világrendjének „szétváltságai", „megbontottságai" nem ilyenek. Ezek öncélú „szétváltságok", „megbontottságok" – egy rendellenessé vált rendszer tünetei. A modern kapitalizmus – vallja Derrida – törvénnyé tette a rendellenességet: megbontotta az idő összhangját, „kizökkentette az időt", hogy saját létét megvédhesse és dicsőíthesse, működését igazolhassa. Megszakította a történelmi haladást: keresztbe fordította az időt, hogy eltorlaszolja az emberiség jövője felé vezető utat.
Ám amikor megbontottságról, kizökkentségről tanúskodik a TAPASZTALAT, akkor az egység, az összhang, a jövő nevében fellázad, tiltakozásba kezd a SZELLEM, az erkölcs, vagyis az embernek az a része, amely ki tud emelkedni a puszta empíriából, el tud rugaszkodni a megtapasztalt világ szimpla adottságaitól. És a tiltakozó, lázadó szellem megtestesüléseiként jönnek a fantomok, a kísértetek, hogy egyenesbe fordítsák a kizökkent, keresztben álló időt. Shakespeare, Marx, Heidegger az összefüggéstelenségek, rendellenességek megtapasztalt világában arra törekszik, hogy tudatosítsa az összhangnak, jelen és jövő egyidejűségének, az igazságosságnak a lehetőségét, ezáltal együtt tartsa az adott kor tapasztalatai szerint össze nem függőt.
A múlt század közepén testet öltött, megtapasztalható erővé vált a kommunizmus kísértete. A kapitalista valóság miatt – minden ideológiai tagadás ellenére – korunknak lehetetlen megszabadulnia ettől a kísértettől. A kommunista kísértet – különböző formákban – ma is ijesztgeti a kapitalista világrend híveit, hiszen „az erőszak, az egyenlőtlenség, a kizárás, az éhség, azaz a gazdasági elnyomás soha nem érintett még ennyi emberi lényt a világ és az emberiség történelme folyamán" (vagy egy másik megfogalmazásban: „soha még ennyi embert, asszonyt és gyereket nem tettek szolgává, nem éheztettek és nem pusztítottak el a Földön"), mint napjainkban. A kísértetek – Derrida szerint – Hamlet apjának szelleme óta a kizökkent világ elleni összeesküvésre szólítanak fel. Ez a dolguk, ennyit tehetnek az élő és a még meg sem született emberekért.
Miért tiszteleg Derrida Marxnak?
A kelet-európai „kommunizmus" bukása után felelőtlenség nem komolyan venni Marxot, véli Derrida, és ő maga három síkon tartja fontosnak Marx tanulmányozását: tudományfelfogásának, politikai koncepciójának és történetfilozófiájának síkján. A marxi filozófia következő sajátosságait emeli ki.
Marx a tapasztalati tények között – igazságértékük szempontjából – különbségeket állapít meg, hierarchiákat vesz észre. Szembehelyezkedik az empirikus szétváltsággal, megbontottsággal: a látszatok és a valóságos tények különválasztása, a részeknek az egészeken belüli értelmezése révén eljut a filozófiai tudás összhangjáig. Ezzel a jelenleg uralkodó szcientista ideológia pozitív alternatíváját képezi.
Marx érdeme – állítja Derrida -, hogy nem alkot filozófiai rendszert. Tanítása nyelvileg is heterogén marad. Sőt, mivel a tudományt a gyakorlat egyfajta mutációjának tekinti, maga szólít fel tanainak aktualizálására, történelmi átalakítására. (Ha Derridát nem kötnék a posztmodern szabályok, akkor felismerné, hogy a – gondolati, illetve nyelvi heterogenitás – nem feltétlenül a rendszeralkotás tagadása. Felismerné továbbá, hogy egyes tézisek hozzáigazítása az újabb tapasztalati tényekhez és tudományos meglátásokhoz önmagában még nem mond ellent egy egységes bölcseleti rendszer meglétének. A „posztmodern előtti" szakirodalom az említett jelenségeket Derridától eltérően értelmezi. Amit Derrida Marx önaktualizálásaként ír le, az a rendszeralkotás egy specifikus változatára utal: az önkorrekciós, önszabályozó rendszerre. Marxnál ez a törekvés formailag-strukturálisan zárt, ugyanakkor az új impulzusokra érzékeny, ezért tartalmilag nyitott bölcseleti rendszert eredményez. Hasonló a helyzet a Derrida által megfigyelt és ünnepelt heterogenitással. Erre a marxi nézetrendszer általános filozófiai és középszintű emeleti rétegének megkülönböztetése ad magyarázatot. Tehát a maguknak abszolút ésszerűséget vindikáló nézetrendszerekkel szembeni – a posztmodernre is jellemző – elutasításból egyáltalán nem következik minden szisztematikus, rendszerszerű gondolkodásnak – a posztmodernre jellemző – tagadása.)
Marx filozófiája – mutat rá Derrida – életfilozófia, az élő, valóságos individuum filozófiája. Ebből adódó specifikuma, hogy etikai és politikai következtetései nem választhatók le róla. E filozófia célja és értelme a gyakorlati alkalmazás. A tudományos elemzés mint kritikai elemzés egyúttal felszólítás politikai cselekvésre: a kizökkent, keresztbe fordult társadalmi rendszer egyenesbe tételére. Ezért tartja Derrida hamisításnak azt a divatot, amely megpróbálja leválasztani Marx politikus beszédét filozófiai beszédéről, illetve kijátszani a tudós Marxot a cselekvő marxizmus ellen. „Akarjuk vagy sem, ez a viszonylag újsütetű sztereotípia arra szolgál, hogy mélységében depolitizálja a marxista hivatkozást, a tolerancia színét mutatva mindent megtegyen azért, hogy semlegesítsen egy potenciális erőt, mindenekelőtt azáltal, hogy elzsibbasztja a corpust, elnémítja benne a lázadást (elfogadják a visszatérést, feltéve, hogy nem jön vissza vele a lázadás, mely mindenekelőtt a felkelést, az elégedetlenséget, a népmozgalmat, a forradalmi lendületet ösztönözte). Készek volnának elfogadni Marx visszatérését vagy a visszatérést Marxhoz, azzal a feltétellel, hogy hallgatás övezi mindazt, ami benne nemcsak megfejtésre kötelez, hanem tettre, vagyis arra, hogy a megfejtésből (értelmezésből) egy olyan transzformáció legyen, mely 'megváltoztatja a világot'. Az olvasat régi fogalma nevében ez a mai semlegesítés egy veszedelmet próbál megbűvölni: most, hogy Marx halott, s különösen, hogy a marxizmus, mint némelyek mondják, teljesen felbomlani látszik, lehetséges lesz Marxszal foglalkozni anélkül, hogy zavarnák az embert a marxisták, vagy miért ne, maga Marx, vagyis egy fantom, aki továbbra is beszél. Derűsen, tárgyilagosan, pártatlanul fogják taglalni: az akadémiai szabályok szerint, egyetemen, könyvtárban, kollokviumokon! Módszeresen fognak eljárni, tiszteletben tartva a hermeneutikai, filológiai és filozófiai szövegmagyarázat szabályait. Csak egy kicsit kell hegyeznünk a fülünket, s máris halljuk a mormogást: Marx, mint látjuk, mindennek ellenére éppen olyan filozófus volt, mint a többi, sőt, ma már, hogy a sok marxista hallgat, azt is kimondhatjuk, hogy nagy filozófus volt, méltó arra, hogy a tananyagban szerepeljen, ahonnan túl sokáig volt kitiltva. Nem a kommunistáké, a marxistáké, a pártoké, ott kell szerepelnie a nyugati politikai filozófia nagy kánonjában."
Marx nem alkot – zárt, befejezett – rendszert, így nem ad abszolút válaszokat. Sőt – hangsúlyozza Derrida -, nem is kérdésekre válaszol, hanem felszólít: az életünket feszítő problémák gyakorlati megoldására ösztönöz. Marxnál nem található állandó, mérték nélküli követelmény, hanem csupán a politikai lehetőségek kihasználásának mindig jelenlevő követelménye. „Etikai és politikai imperatívuszról van itt szó, egy… feltétlen felszólításról."
A politikai felszólítás, parancsolat nem alkalmazkodik semmilyen előzetes konvencióhoz: maga teremt törvényt, alkotmányt, intézményt. A kizökkent világ jogrendjével egy jogrenden túli, magasabb jogra hivatkozó igazságosságot helyez szembe. Az összhangteremtés követelménye, parancsa felette áll minden tételes jognak. A szétváltság, megbontottság jogrendje megbukik, érvényét veszti az újraegyesítés, az összhang igazságossága előtt.
A történelmi igazságtétel: a szétváltság megszüntetése, az összhang megteremtése. A kommunizmus a teljes ember, az emberi szükségletek elsőbbsége, az elidegenedéstől való mentesség gondja és feladata. Marx kommunizmusa az újraegyesítők mozgalma: egy „kötelék, szervezet, párt, nemzet, állam, tulajdon nélküli újraegyesítés szövetsége".
Az áru kísértete
Az egyén vágyai, eszményei, lelkiismerete, az ember értelme, szelleme pozitív, segítő kísérteteket teremtenek, amelyek a fennálló világ megváltoztatására ösztönöznek. De vannak negatív, ártó kísértetek is, amelyek a személyes én, a személyiség teljessége, illetve ennek külső feltétele, az igazságos társadalom megvalósulása ellen hatnak. Derrida szerint Marxnál ilyen szerepet játszik a munkatermék áruként való kísértetiesülése. Ahogy a kommunizmus kísértetének létrejötte az emberi szellem hiányérzetéről tanúskodik, úgy fejez ki egyfajta hiányérzetet az áru (a pénz, a tőke) társadalmi fetisizálódása.
Mivel az emberek, az egyének mint személyiségek saját maguk nem alakítják ki társadalmi együttműködésüket, nem szervezik meg társadalmi viszonyrendszerüket, ezért ezt a szerepet átveheti tőlük a termékük. Az emberek terméke áru formájában emancipálja magát létrehozója alól. Az emberekkel szemben önálló életre tesz szert, és ebben a tekintetben autonóm lesz. Sőt, a termelők társadalmi kapcsolatait valamint mozgásait meghatározóvá, és ennyiben az emberek fölötti hatalommá, rajtuk uralkodó szubjektummá válik.
Ugyanakkor – értelmezi Derrida Marxot – a megelevenedni látszó, és az emberekkel szemben tényleges elevenségre szert tevő áru „egyfajta automata, szereplő, bábu marad, melynek mozgása egy program technikai rigiditásaihoz igazodik". Az áru szabadsága mechanikus szabadság, autonómiája csak az automatizmus álarca: automatikus autonómia (végső soron az automatizmus autonómiája). Az áru tehát egyszerre eleven és holt, találékony és gépies, szubjektum és dolog. Ebből következik az árutermelő társadalom tagjának kettős alávetettsége. Egyrészt fennhatósága alatt tartja a terméke mint áru, másrészt uralkodik rajta az árut irányító piaci mechanizmus.
Az áru testi mivolta közömbös: nem bír társadalmi jelentőséggel. Tényleges tartalma nem érzékelhető, független a testi megjelenésétől. Az áru tartalma testetlen: érzékileg érzékfeletti. Mozgása teszi az érzékelhetetlent érzékelhetővé, hatalommal rendelkezővé, kísértetszerűvé.
Az áru hatalma relációból születik: abból, hogy az embereket összeköti, piaci kapcsolatrendszerbe állítja, társadalmi viszonyokba szervezi. Az árukapcsolat felfüggeszti, társadalmi vonatkozásaikban eltörli az egyének, egyedi személyiségek közötti különbségeket. Az áruk lépnek egymással társadalmi kapcsolatra, a piacon alakítják ki mindenoldalú viszonyrendszerüket, és az áruknak mint dolgoknak ez a rendszere működik az egyének társadalmi viszonyrendszereként.
A piaci kapcsolatokban az egyének egyetlen értéke: termékeik árukként való értéke. Mind az emberi szellem, mind az emberi élet foglya marad ennek a dologiságnak. A piacon – írja Derrida – minden önmaga protéziséhez hasonlít.
Az áruk kísértetekként irányítják az emberek gazdasági-társadalmi viselkedését. „Az 'emberek'-nek nevezettek – fogalmaz Derrida – …alá vannak vetve társadalmi viszonyaikban ezeknek a kísérteteknek." Az egyének társadalmivá válása kísértetiesülésen keresztül zajlik.
Az áru – vonja le a következtetést Derrida – kizökkent forma, az emberek társadalmi jellegének természetellenes formája. Szubjektum és objektum, emberi hatalom és dologi hatalom felcserélése, visszájára fordulása megkergült állapot – de véges megkergültség. Megérett arra, hogy véget érjen.
Derrida meghirdeti az új Internacionálét
A marxizmus – fogalmaz Derrida – egyszerre elégtelen és nélkülözhetetlen. A hagyományos marxizmus elégtelen, amennyiben – Marx tanításának és szellemének megfelelően – átalakításra szorul: alkalmazást, nyitottá tételt igényel ott, ahol új feltételek keletkeztek. Ugyanakkor nélkülözhetetlen a marxista típusú elemzés: az igazságos társadalom vágya és ígérete. Az „igazságosság eszméjéé – amelyet mindig megkülönböztetünk a jogtól, sőt az emberi jogoktól -, és a demokrácia eszméjéé – amelyet megkülönböztetünk aktuális fogalmától." A marxizmus öröksége e feladat vállalása és végrehajtása.
Derrida új Internacionálét hirdet. Az „új 'marxizmus' nem abban az alakban fog megjelenni, amelyben azonosítani és szétverni szokták. Talán már nem félnek a marxistáktól, de még félnek egyes nem-marxistáktól, akik nem mondtak le Marx örökségéről…, akik készek volnának olyan alakban vagy idézőjelben feltámasztani, amelynek leleplezésére az antikommunizmus aggodalmas szakértői nincsenek kiképezve."
A Derrida által meghirdetett új internacionálé a marxizmus, illetve a marxi kommunizmus örökösének tekinti magát. Feladatának tartja a nemzetközi jog, az állam, a nemzet jelenlegi formájának radikális elméleti és gyakorlati kritikáját. Leleplezi a „pénzügyi, állami és magánjellegű tőkekoncentráció által besulykolt nemzetközi tekintélyeket". Olyan új nemzetközi jogrendet és országhatárokon túlnyúló szuperállampt akar, amely erőszakkal is megfékezi a magánjellegű gazdasági-társadalmi hatalmak által gyakorolt kisajátítást.
A meghirdetett új Internacionálé nem csupán egy új nemzetközi jog keresése, hanem egyúttal a remény köteléke. Intézmény nélküli baráti szövetkezésre szólítja fel mindazokat, akik „ihletet merítenek Marx vagy a marxizmus legalább egyik szelleméből", és hisznek egy igazságos társadalom létrehozásának, a tényleges demokrácia és humanizmus megvalósulásaként felfogott kommunizmus megteremtésének lehetőségében.
***
Jacques Derrida: Marx kísértetei (Az adósállam, a gyász munkája és az új Internacionálé) című, eredetileg 1993-as könyve magyarul 1996-ban jelent meg a Jelenkor Kiadónál. (A szerk.)