Az Olasz Kommunista Pártban jelenleg folyó önmarcangoló vita nem elméleti kérdések körül folyik, hanem politikai útválasztásról. A vita hátterében azonban súlyos elméleti kérdések is meghúzódnak, s a tét a vitában e hatalmas párt önazonossága. A márciusi kongresszus az út végét jelentheti. Egy közel hetvenéves út lezárását a nyugati világ legnagyobb, és végig „rendhagyó" úton járó, ugyanakkor a demokratikus választásokon szinte egyedül sikeres kommunista pártja számára.
Milyen távlatok felé haladjanak, haladhatnak? – Ez a kérdés az egyik fő alkotóeleme a vitának, amely azonban tágabb körben is folyik, s tulajdonképpen (az SPD kongresszusa mutatta a közelmúltban) az egész nyugat-európai baloldalra kiterjed. Helytelen lenne tehát úgy leegyszerűsíteni: az OKP-ban ma a szociáldemokrata útra térni kívánók vitáznak azokkal, akik ettől az úttól és a sztálini modelltől egyaránt eltérő „reformkommunista" modell keresésének hívei. Helytelen, mert egyrészt a szociáldemokrácia is keresi ma útját és távlatait, másrészt a távlatok, a kapitalista társadalom meghaladása szorosan összefügg a napi politikai válaszokkal és választásokkal.
*
Hogy jobban megértsük az olasz baloldalon ma forrongó indulatokat és nézeteket, vissza kell nyúlni az előzményekhez, és valamelyest végigkísérni azt a rendhagyó utat, amelyet az OKP ideológiai téren is bejárt.
Togliatti idején az olasz kommunisták – merészen eltérve a mozgalomban akkor uralkodó felfogástól – a fennálló viszonyok meghaladását strukturális reformokkal vélték elérhetőnek. Elfogadták a demokratikus pluralista intézményrendszert, a köztársasági alkotmányt (amelynek kidolgozásában részt vettek), és demokratikus úton, mélyreható szerkezeti reformokat tűztek ki célul; olyan reformokat, amelyek társadalmasítják a döntéseket, korlátozzák a monopóliumok hatalmát, fokozatosan átalakítják a gazdaságot és az államszervezetet. Az államnak a keynesizmus előretörésével amúgy is növekvő gazdaságirányító szerepét a közérdeknek alárendelt módon kívánták felhasználni, azt hívén, hogy ezzel majd fokról fokra átalakítják a termelési viszonyokat. Nem pusztán parlamenti versengésre törekedtek tehát, hanem a többség megszerzésével a társadalom fokozatos átalakítására, a szerkezetek megváltoztatására (vagy legalábbis nehezen visszavehető vívmányokra, változásokra).
Ezzel az OKP már akkor, az ötvenes és hatvanas évek fordulóján, amikor ez a felfogás megfogalmazódott, megfordította a lenini formulát: Nem a politikai hatalom megszerzését látta kulcskérdésnek a gyökeres társadalom-átalakítás végrehajtásában, hanem fordítva, fokozatos közelítéssel, a társadalom lassú átalakításával kívánta megvalósítani a dolgozó osztályok uralkodó osztállyá emelését. Meghaladták és átértékelték e koncepcióval a szocializmusnak azt a felfogását, amely a kommunista mozgalomban akkor megdönthetetlen alapigazságként rögződött, hogy ti. az a polgári demokráciával szemben megvalósuló, azt felváltó formáció. Ugyanakkor annak is szükségét érezte ekkor még az OKP, hogy rögzítse, miben különbözik ez a felfogása a reformizmustól. Abban – mondta ki -, hogy a szociáldemokrata reformizmus mindig csak pillanatnyi, részleges célokat tűzött ki, szem elől tévesztve a mélyreható szerkezeti váltást (amely a szociáldemokrata felfogás szerint az apró reformokból spontán módon következik majd). Ugyanis az OKP nem hitt a spontaneitásban. A fennálló gazdasági és politikai szervezetet radikális módon támadó strukturális reformok koncepciójával – úgy vélték – túlléptek ezen, feloldva a munkásmozgalom két szárnya között a századelő óta feszülő ellentétet és steril vitát.
Ám a szerves és mélyreható strukturális reformokkal az OKP adós maradt. Nemcsak a reformokkal (miután soha sem engedték kormányra kerülni), de terveikkel is. A napi politikai csaták közben az OKP fenntartotta azt az elvi célkitűzést, hogy az éppen megvalósulóknál határozottabb reformokkal új társadalmat valósítana meg, de az, hogy ezek a reformok tulajdonképpen mit tartalmazzanak, homályban maradt.
A hetvenes években, Berlinguer idején azután háttérbe is szorult a strukturális reform koncepció, és előtérbe került az, amit az olasz baloldal, elsősorban a szakszervezetek, „demokratikus tervezésnek" neveztek. Az állam növekvő gazdaságirányító-szabályozó szerepére épült ez is. Milyen prioritások érvényesüljenek, milyen irányba hasson ez a szabályozó szerep? Ez a kulcskérdés – mondták. Nem államosítani kell (Olaszországban amúgy is igen magas az állami szektor aránya), hanem korszerűbb és a közösségi érdekeket jobban szem előtt tartó módon működtetni a szabályozókat. Ezzel párhuzamosan növelni kell a vállalatok belső demokráciáját, a vállalaton belüli részvételt, beleszólást és ellenőrzést a szakszervezetek révén. Mindezt végső soron a parlament hivatott integrálni, a termelők és fogyasztók össztársadalmi érdekeinek megfelelően, irányítva és ellenőrizve a gazdasági folyamatokat. A vállalati és állami demokratikus részvétel és ellenőrzés e koncepció szerint együtt jelenti a termelés valódi társadalmasítását, szemben a bürokratikus államigazgatási tulajdonnal, amely nem a marxi értelemben vett társadalmasítást valósította meg, hanem egy torz, igazságtalan és rosszul működő rendszert eredményezett.
E koncepció (túl vagyunk már 1968-on) világosan és egyértelműen úgy születik, mint a létező szocializmus kritikája, az alacsony hatékonyságú államosított gazdaság negatív tapasztalatának levonása, egyben azonban a kialakult új pluralista szocializmus-koncepció egyik eleme is. A demokratikus tervezéssel – Berlinguer többször utalt erre – a társadalom fokozatosan kiléphet a kapitalista rendszer profitlogikájából. „Ma a vállalatok irányításában nagyobb a dolgozók részvétele, s ha a jövedelemelosztásban is fokozottabban érvényesülnek közösségi szempontok, ha a tervezés szélesebb társadalmi részvétellel folyik, mint jelenleg, vagyis kiterjesztjük a demokráciát a gazdaság és termelés területére, lényegében a szocializmus elemeit visszük be a társadalom működésébe." (Előadói beszéd az OKP KB ülésén, 1974. december 10.) A „szocializmus elemei" máris léteznek – fedezték fel ekkor, a hetvenes évek közepén – a szövetkezetekben, a szakszervezetek beleszólási lehetőségeiben, a baloldal parlamenti fellépésével, a társadalmi szervezetek, mozgalmak politikát alakító tevékenysége nyomán. Ez alapvető módosulás a korábbi felfogáshoz képest. A Togliatti-féle felfogásban a reformok nyomán fokozatosan módosulnak az erőviszonyok. A reformok átalakító, szocialista jellege a folyamat egészéből és folyamatos előrehaladásából fakad, mintegy „utólagos", a Berlinguer-féle már a „szocializmus elemeinek" minősít olyan részeredményeket, új intézményeket, vagy részleges átalakulásokat is, amelyek a még lényegében kapitalista logika szerint működő és szervezett társadalomban valósulnak meg vívmányként. Hogy ebből mennyi az utópia, most mellékes, a koncepcióváltásra kívántuk irányítani a figyelmet. Ugyanakkor a hetvenes évek végéig az OKP ezt a felfogást még mindig alapvetően különbözőnek tartja a szociáldemokráciáétól. „Harmadik utat keresünk – hangoztatta gyakran Berlinguer – a sztálini szovjet modell és a szociáldemokrácia között. Az előbbi zsákutcába torkollott, míg az utóbbi sehol sem haladta meg a tőkés viszonyokat, ám nekünk éppen ez a célunk."
*
A nyolcvanas évek elejére azután nyílt és teljes a szakítás az úgynevezett „létező szocializmussal" („… – kimerült az októberi forradalom hajtóereje"). Berlinguer lezártnak tekintette az eddigi kísérleteket, és harmadik út helyett egyre inkább „harmadik szakasz" megnyitásáról beszólt. (A II. Internacionálé és az egypártrendszeres kommunista modellek korszaka után.) Ezt a harmadik szakaszt a nyugati munkásmozgalom nyithatja meg – fejtette ki -, pluralista, demokratikus, új társadalom kialakításával, feloldva egyben az „eddig elért (és torz) szocializmus" ellentmondásait. A nyugat-európai kommunista és szociáldemokrata pártok közös fellépése, az eurobaloldal koncepciója került ezzel előtérbe, a korábbi eurokommunizmus helyett (miközben Nyugat-Európában az újkonzervatív hullám kerekedett felül, és a szociáldemokrácia is megkérdőjelezve látta addigi elképzeléseit).
1986-ban, firenzei rendkívüli kongresszusán az OKP-nak be kellett ismernie, hogy nem talált megfelelő választ az újkonzervativizmus előretörésére. Az önvizsgálat, aminek ma utolsó felvonása zajlik, tulajdonképpen ezen a Berlinguer utáni kongresszuson indult el. Beismerték: elhibázták a politikai stratégiát, amikor a „nemzeti szolidaritás" jegyében kormányzati együttműködésre léptek a kereszténydemokráciával anélkül, hogy lehetőséget kaptak volna igazi reformpolitikára, de a napi politikában elszenvedett vereségek mögött tulajdonképpen elméleti kudarc is rejlett, s ezt sem rejtették véka alá. Színre lépett egy új, fiatal nemzedék a pártvezetésben, 30-40 éves „ifjú törökök" gárdája, akik egyre türelmetlenebbül követelték, hogy „… a párt végleg számoljon le az utópiával". Napi, megvalósítható reformokban kell gondolkodni – mondták. Ekkor merült fel először az igény, hogy csatlakozzanak a Szocialista Internacionáléhoz, olvadjanak be a nyugat-európai baloldal alapvetően szociáldemokrata, reformista irányzatába.
A kongresszusi vita egyik nyomatékos mozzanata az volt: Hangoztassa-e a párt, hogy a kapitalizmus meghaladására törekszik? Az, aki a pártban ezt kiemelten hangsúlyozandónak tartotta. Armando Cossutta, kisebbségben maradt. Ezzel a vitával tulajdonképpen identitás-probléma merült fel: Mi különböztetheti, mi különböztesse meg az OKPA a szociáldemokráciától az új realitások közepette?
Ez az identitásprobléma már Berlinguer életében is jelentkezett, ő határozottan fellépett az ellen, hogy a párt feladja, vagy akár csak elhomályosulni hagyja távlati céljait, s így belekényszerüljön ebbe a hamis alternatívába: vagy a szociáldemokráciát választja, vagy a szovjet modellt. „Azt szeretnék, hogy mondjuk ki: tévedés volt megszületnünk. Tehát éljen a szociáldemokrácia, mint a politika és társadalmi haladás egyetlen lehetséges formája. Mi pedig oszlassuk föl a pártot, és menjünk szépen haza. Negyven év késéssel ugyanoda érkeztünk; ahová ők már eljutottak" – fakadt ki egy ízben. (Interjú a La Repubblicában. 1978. aug. 2.)
Ezzel együtt, már az ő életében az OKP felülvizsgálta a szociáldemokrata jóléti államról korábban alkotott negatív véleményét. Értékelni kezdte a szociáldemokrácia eredményeit, tapasztalatait. Azt kezdte hangoztatni: Sem a szocialista, sem a kommunista út nem bizonyult egyedül helyesnek, és az új helyzetben az újkonzervatív hullám nyomásával szemben közösen kell keresniök a baloldali alternatívát, a választ a legnagyobb kihívásokra, amelyre a szociáldemokrácia sem tudott kellően reagálni: a keynesi gazdaságpolitikák (részleges) kudarcára, a harmadik műszaki-tudományos/ipari forradalom következményeire, végül a hagyományos pártok szerepét tagadó mozgalmak (zöldek stb.) színrelépésére.
Natta, az új pártvezető így fogalmazta meg ezt a közösnek látott feladatot: „A régi vita reform és forradalom között már a múlté. Ma új vita folyik már a nyugat-európai baloldalon, és a mi sorainkban is. Meg kell találnunk, melyek rövidebb és hosszabb távon azok a konkrét eszközök, politikai és gazdasági megoldások, amelyek a reformpolitika mai szintjét megadhatják. Mi helyesnek tartjuk a jóléti államért vívott küzdelmeket, de látjuk azok korlátait is. Ezek abból fakadnak, hogy ez a politika csak a társadalmi újraelosztás folyamataiba szólt bele, de a felhalmozási folyamatokba nem … Meg kell haladnunk az eddigi gyakorlatot, a baloldal eddigi kormányzati gyakorlatát." (Később:) „A valóság keményen megcáfolja azokat a kudarcra ítélt próbálkozásokat, hogy a baloldalt és minket, kommunistákat is, úgy osszanak meg: Az egyik csoport célja pusztán a fennálló viszonyok megjavítása, míg a másik merészen azok megváltoztatására törekszik. Egyfelől lennének tehát azok, akik elég bátrak a pragmatizmust választani, másfelől azok, akik szilárdan kitartanak az utópiák mellett. Csakhogy a pragmatizmushoz értékek, szilárd eszmei támpontok is kellenek. A merész elképzelések pedig nem szakadhatnak el a gyakorlattól, különben üressé és céltalanná válnak."
Mindez úgy hat: Még mindig szintézist kerestek a reformista pragmatizmus és a megvalósítható forradalmi társadalom-átalakítás között, a reform vagy forradalom elavult ellentétének feloldását. A türelmetlenebbek (Lama, Napolitano, a fiatalok) azonban egyre erősebben sürgették, hogy a párt hagyjon fel „messianisztikus" elképzeléseivel. Számoljon le végleg az utópiákkal, és keresse a konkrét napi cselekvés lehetőségét.
A gyengéje ennek a „szociáldemokratizálódó" új megközelítésnek az volt, hogy akkorra érlelődött meg, amikorra – számos nézet szerint – Nyugaton általában is kimerült a hagyományos baloldal reformlehetősége. A szociális elégedetlenségre támaszkodó baloldali mozgalmak alkonya köszöntött be azzal, hogy a demokratikus jóléti állam Nyugat-Európában tulajdonképpen megvalósult. Sőt, kiütköztek korlátai is. „Eltűnt a jobb- és baloldal közötti különbség" – hirdették az újliberális teoretikusok (pl. Dahrendorf), akiket egyébként szintén aggaszt, hogy az alternatíva az „idejétmúlt" hagyományos ideológiák és a cinikus napi pragmatizmus közötti választásra szűkült le.
Az újliberális teóriák szerint a „szociálreformizmus" időszaka lejárt, és a követendő út az állampolgárok egyéni jogainak, választási lehetőségeinek bővítése. Az OKP Occhettóval hangadóvá váló új vezető gárdája magáévá teszi ezt, s kialakítja a maga új „totális demokrácia" koncepcióját. Az a kérdés, hogy ezek a demokratikus reformkövetelések strukturálisnak minősülnek-e abban az értelemben, ahogyan Togliatti használta a kifejezést, tulajdonképpen háttérbe szorult. Occhetto elkezdte használni az „erős reformizmus" kifejezést, olyan politikát értve rajta, amely „nemcsak akkor változtat a dolgokon, ha a körülmények ezt lehetővé teszik, hanem igyekszik megváltoztatni a körülményeket." Szó sincs azonban már arról, hogy ezek a változások valamiféle új társadalmi modell elérését céloznák.
A Togliatti-féle strukturális reformoktól a Berlinguer-féle „szocializmus elemein" keresztül egyenes út vezet az Occhetto-féle „erős reformizmusig", s ezen az úton fokozatosan kerül át a hangsúly egy elérendő, minőségileg új társadalomról a jelenlegi intézmények között megvalósítandó (s jobbára a jelenlegi rendszer működését javító) konkrét változtatásokra. Az OKP 1945-46-ban, mint a kommunista mozgalom egésze, a sztálini rendszert tekintette szocializmusnak. 1956 után felismerte a torzulásokat, de hitt azok kijavíthatóságában, s szemében a szocializmus a szocialista demokrácia kiteljesítésével azonosult; lényegében marxi önigazgató társadalomként. 1968 után fokról fokra kialakította a maga pluralistaszocializmus-felfogását, amely már nem önigazgató, hanem a meglévő demokratikus intézmények és a piac felhasználása útján valósul meg.
Döntő fordulat egyértelműen akkor következik be, amikor Berlinguer leszögezi: A demokrácia nem polgári, hanem egyetemes érték. „Tapasztalataink arra a következtetésre juttattak bennünket, hogy a demokrácia ma nemcsak olyan kedvező terep, amelyen az osztályellenség meghátrálásra kényszeríthető, hanem egyetemes történelmi érték, amelyre alapítanunk kell az általunk elgondolt szocialista társadalmat." (Beszéd Moszkvában 1977. november 4-én.)
Ezzel a szociáldemokráciától elválasztó korábbi eszmei-elvi különbség átváltozott egyfajta „politikai és gazdasági hatékonysági különbséggé", elkerülhetetlenné téve ugyanakkor a párt egyre súlyosabb önazonossági válságát. Abban különbözhetünk – hangoztatja ma nyíltan az OKP egyik szárnya (Miglioristi) -, hogy a közös eszmei értékeket (társadalmi igazságosság, szolidaritás, demokrácia, béke) jobban képviseljük, mint a szocialista-szociáldemokrata pártok.
*
Azt, hogy mit jelent számukra ma a szocializmus – melyek ismérvei és értékei -, a XVII. Kongresszuson újrafogalmazták. Eszmei örökségük, amelyet magukénak vallanak, „a Kommunista Kiáltvánnyal megnyitott távlatokra támaszkodik" – hangoztatták. A munkásosztály felemelkedése a társadalom általános felemelkedése és felszabadulása keretében valósulhat meg. A mozgalom története pedig a demokráciáért vívott harc. Ez a liberális és demokratikus (polgári) forradalmak örökségét folytatja „átemelve azt történelmi osztálykorlátain". (E megállapításon alapult Occhetto nagy vihari kavart kijelentése: „Inkább vagyunk a nagy francia forradalom, mint az októberi forradalom örökösei. .'.")
Az egyén felszabadulása „a szükség és elnyomás kényszerei alól" az állampolgári és politikai garanciák, a demokrácia útján valósulhat meg „egyenlőségen és önkormányzaton alapuló társadalmi formában", és ez lehetőség (s nem szükségszerűség) a társadalom jelenlegi helyzetében. A műszaki-tudományos haladás hallatlan távlatokat nyitott az emberiség előtt, de önmagában nem jelent még társadalmi haladást az előbbi értelemben. A szocializmus értékeit (egyenlőség, igazságosság, szolidaritás, közösségi értékek) a baloldali erők hivatottak érvényre juttatni. Ebben már nem a munkásosztályé a vezető szerep; a műszakiak, termelésirányítók, szellemi dolgozók a meghatározói a termelőerőknek.
„Nem merev szocializmusképre (értsd: modellre) van szükség, hanem olyanra, amelyben a tényleges cselekvés és a történelmi távlat áthatja egymást." A szocializmus semmiképpen sem államosítás és tervutasításos gazdálkodás – hangoztatták már jóval előbb, mintsem ez a rendszer összeomlott és megbukott. „Számunkra elsősorban a termelés társadalmasodása és a gazdasági demokrácia kiterjesztése a döntő" – mondták.
Ennek kifejtésekor szükségesnek ítélik a közhatalom beavatkozását a gazdasági folyamatokba, mégpedig a felhalmozási folyamatokba is, de csakis piaci viszonyok között. Lényeges megállapításuk: a piac nem azonos a kapitalizmussal. Olyan piacot szorgalmaznak, ahol egyaránt helye van a magánkezdeményezésnek, az állami vállalatoknak vagy az állami részvételnek a vállalatokban, és az erős szövetkezeti-társulási formáknak. Az állami beavatkozás túlhalmozása bürokráciához és korrupcióhoz vezet. „Az állam mindenhatósága és a piac mindenhatósága között egyensúlyt kell találni" – formulázták meg az igényt.
A szocializmus elválaszthatatlan a demokrácia és szabadság értékeitől. Arra kell irányulnia, hogy érvényre juttassa és kiterjessze az összes egyéni és kollektív jogokat, az állampolgárok legszélesebb körű részvételét az alapvetően politikai, gazdasági és társadalmi döntésekben. Mindez „nem válságok és törések útján juthat érvényre, ahogy a múltban történtek a formációváltások, hanem gazdasági formák bonyolult szövevénye révén, úgy, hogy egyfajta termelési és életmód fokozatosan felülkerekedik a másikon."
A Marx által leírt tőkés rendszer máig mélyreható változásokon ment át a társadalmasodás irányába, s bizonyára nem jelenti mai állapotában sem a civilizáció elérhető legmagasabb fokát, de az bizonyos – szögezték le (Gorbacsovval teljes összhangban) hogy sem nyíltan, sem burkoltan nem gondolható el többé, hogy valamilyen nagy nemzetközi konfliktus kiválthatná vagy gyorsíthatná a szocializmusba való átmenetet.
„A demokrácia nem az egyik lehetséges út, hanem az egyetlen út a szocializmushoz" – szögezik le a XVIII. Kongresszus dokumentumaiban. Bővebben kifejtve: „A szocialista jellegű vívmányok csakis a demokrácia eszközeivel célozhatok meg, érhetők el, illetve szilárdíthatok meg. Lényegében azonosak a demokrácia kiterjesztésével a társadalmi élet minden területére. Vagyis a demokrácia kiteljesedése sem képzelhető el a szocialista gondolat hozzájárulása, … tehát az egész emberiséget és távlatait érintő közérdekű funkciók társadalmasítása nélkül… A szocializmusért küzdő reális mozgalom ma úgy fogható fel, mint folyamat igazságosabb társadalom kialakítására, ahol mindenki szabadsága feltétele a többiek szabadságának." A baloldal feladata, hogy a demokrácia eszközeivel szabályozza, korlátozza azokat a politikai és gazdasági hatalmakat, amelyek ma még kivonják magukat ez alól, hogy új jogokat és garanciákat vívjon ki. „A demokrácia új és teljesebb formáit kívánjuk megvalósítani mindenütt, ahol ma ez még hiányzik, így a vállalatokon belül, a közügyek igazgatásában és másutt. Nyomatékosan vetjük fel a gazdasági és szociális demokrácia kérdését."
A politikai demokráciára építve, azt továbbfejleszteni gazdasági és szociális, egyfajta totális demokráciává – íme ez ma az OKP elképzelése a szocialista célkitűzések megvalósítására. Úgy látja: a társadalom annál inkább szocialista jellegű, minél nagyobb a demokratikus ellenőrzés az állami intézményekben és a vállalatokon belül, a részvétel a gazdasági és szociális döntéshozatalban. Ez a szocialista értékek fokozatos térnyerését jelenti (többszektorú és szabályozott piacgazdaságban, pluralista demokratikus intézményrendszer mellett).
*
Bobbio és mások is rámutattak: Occhetto és az OKP tulajdonképpen az újliberális államkritikát tette magáévá, amikor azt hirdeti, hogy az állam bürokratikus-igazgató szerepét csökkenteni kell a „szabályozó állam" és a társadalmi öntevékenység javára. Ugyanígy tulajdonképpen az is újliberális teória, hogy a cél az állampolgárok egyéni jogainak és választási lehetőségeinek a növelése. Ezzel azonban az olasz baloldal túllépett a munkásmozgalom hagyományos és mélyen gyökerező államközpontú szemléletén. Ez a szemlélet nemcsak a sztálini bürokratikus-centralizált állami intézményrendszerben tükröződött, hanem abban a reformista szociáldemokrata felfogásban is, hogy a „szociális állam", a jóléti állam hivatott a szociális problémák megoldására.
Kérdés azonban, hogy ez a felfogás azonosítható-e egyszerűen a marxi önigazgatás eszméjével? Az ugyanis a marxi gondolatrendszerben úgy nyer értelmet, hogy a kiteljesedett szocialista társadalom már nem osztályszerkezetű, nincs piac, és a társadalom éppen azért önigazgató, mert már nincs állam. Ezzel szemben az olasz baloldal fent vázolt nézetrendszerében a piac hangsúlyos szereppel bír (és az a pluralista intézményrendszer is, amelynek csakis állami keretben van funkciója). Kényszerítő jellegének csökkenésével párhuzamosan nézetük szerint növekszik az állam szervező-igazgató szerepe, illetve fokozatosan nemzetek fölötti (integrációs) intézményekben oldódik fel, miközben erőteljes decentralizáció is végbemegy, illetve kívánatos.
Az „államközpontú" szemléletet inkább e kettős folyamat miatt szükséges elvetni – állítják. Ez egyben azt is magyarázza, hogy az OKP miért tulajdonít akkora jelentőséget a nyugat-európai integrációs intézményekben (így a strasbourgi Európa-Parlamentben) való részvételnek, s általában a nyugat-európai egyesülési folyamatnak.
Nem kétséges, hogy a mai Occhetto-féle „új kurzus" igen távol került nemcsak a Togliatti-féle kommunista felfogástól (és éppen ezért érezte szükségét, hogy 25 évvel Togliatti halála után elhatárolódjék a mai tömegpárt létrehozójától és egyik szellemi atyjától), hanem a Berlinguer-féle „harmadik út" keresésétől is. Nem kevesen (Ingrao, Natta, Cossutta) változatlanul úgy érzik, hogy azon a „reformista" úton kell haladniok, amit Berlinguer idején jelöltek ki maguknak. Ez húzódik meg a névváltozásról elindult vitában megfogalmazott elutasító platformjuk mélyén. Attól félnek, hogy az átalakult, új formáció esetleg megrekedne a fennálló rendszer javítgatásánál. A többség azonban a jelek szerint végleg ki akar lépni a kelet-európai összeomlás nyomán igen kényelmetlenné vált ideológiai burokból, szűknek érezvén azt. „Rég nem vagyunk már kommunisták a szó hagyományos értelmében, itt az ideje, hogy ezt világossá tegyük az átalakulással" – mondja Napolitano.
*
Hogy milyen társadalomkép él az „új kurzus" hirdetőiben, arra némi utalást adott egy közelmúltban megjelent könyv; James E. Meade, Nobel-díjas cambridge-i közgazdász „Agathotopia" című munkája (Aberdeen University Press, 1989). Meade, aki John Maynard Keynes egyik közeli munkatársa volt, majd hosszú ideig a brit munkáspárti kormányok gazdasági tanácsadója – és ma az egyik legkeményebb ellenzője a thatcheri gazdaságpolitikának-, ebben a munkában félig utópikus társadalom képét rajzolja meg. Azt, hogyan haladható meg a kapitalizmus az állampolgárok és dolgozók részvényessé tételével. Occhetto úgy nyilatkozott a műről: az abban vázolt elképzelés nagyon közel áll ahhoz, amit ő és támogatói ma az OKP-ban akarnak.
Meade piacgazdaságot vázol fel, ahol a szociális igazságtalanságokat intézményesen korrigálják állami részvények szétosztásával a dolgozók között, egyfajta „társulásos (partnership) gazdaságban". Ez egyesítené a piaci gazdaság hatékonyságát a szociális egyenlőségi ideákkal. A gazdálkodó egységek olyan részvénytársaságok, ahol a dolgozók munkájuk révén részvényesek, és a tőketulajdonosokkal közösen dönthetnek. Az állam is részvénytulajdonos, sőt, a legnagyobb tulajdonos (az értékállomány 50%-áig), de az igazgatást magánosokra bízza egyfajta árverésen, költségvetési többletét pedig szétosztja az állampolgárok között mint „társadalmi osztalékot". (Az egész sok ponton erősen emlékeztet a Liska-féle elgondolásokra.)
Occhetto szerint ez az elgondolás – éppúgy, mint a svéd Meidner-terv a dolgozók vállalkozói alapjainak fokozatos kialakítására a szakszervezetek útján – azért érdemel figyelmet, mert a fennálló megváltoztatását célozza, ám nem a már kudarcnak bizonyult állami bürokratizmus révén. „Sem a »több államot – kevesebb piacot« jelszó, sem pedig ennek az ellenkezője: »több piacot és kevesebb államot« nem elfogadható. Jól működő piac, jól működő állammal – valahogy ez lehetne a jó formula. Meade valami ilyesmit próbál felrajzolni, s ezért áll terve közel hozzánk" – nyilatkozta az OKP főtitkára.
A Meade-terv az állami osztalék útján növeli az állampolgárok jogait és tulajdonosi beleszólását. Elválasztja a tulajdont a működtetéstől. Az állam nem gazdálkodó, hanem csak a szabályokat rögzítő és betartására ügyelő szereplő. A gazdálkodás privát kézben van, és az egyéni érdekeltség mozgatja. „Az OKP is olyan társadalmi-gazdasági rendszert céloz meg – mondja Occhetto -, amelyben biztosítva van a gazdasági hatékonyság, a piac nyilvánossága, az állam szabályozó szerepet tölt be (pl. ösztönöz a környezetkímélő megoldásokra), s maga nem gazdálkodó. A tulajdonformák lehetnek igen változatosak. Szerintünk a piacgazdaság nem azonos a kapitalizmussal. A történelmi tapasztalat azt mutatja, hogy a piac alapvető és nélkülözhetetlen gazdasági szabályozó eszköz, noha automatizmusai korrekcióra szorulnak." Ez a korrekció alapvetően három ponton szükséges: a foglalkoztatottság, a szociális védőháló és a környezet megóvása terén.
A gazdálkodók maximális profitra törekszenek, de a nyereséget az állam újra elosztja – osztalékok formájában -, s az állampolgárok így szinte számszerűen lemérhetik a kormány működésének eredményességét: nőtt-e, és mennyivel annak nyomán a kollektív vagyon.
Ez a terv is félig-meddig utópia. Korántsem világos, hogyan korlátozhatók az országhatárokon átnyúló monopóliumok, vagy hogyan érhet el az állam tartósan költségvetési többletet. Mindenesetre jelzi az olasz baloldal mai gondolkodási irányát: egyformán ellenzik az állami központosítást és a gazdasági hatalmi lobbyk túltengését. Számot vetettek azzal, hogy a baloldal nem egyedül hivatott az „új társadalom" felépítésére, hanem csak közreműködő ebben, másokkal együtt és versengve, különböző javaslatokkal, s ez a gyökeresen új alapállás jórészt feladja a marxi „determinista-evolutív" történelemfelfogást is.
Ha szabad így mondani, ma az olasz (de valószínűleg nemcsak az olasz) baloldal sokkal borúlátóbb, mint volt 30-40 évvel ezelőtt. A kommunisták (vagy legalábbis jelentős részük) elveszítették azt az önbizalmat, amit a „marxista tudományos világszemlélet" adott nekik akkoriban, de a szocialisták is kevésbé magabiztosak a hosszú kormányzati szerep terhével vállukon: rájöttek, hogy a gazdasági növekedés önmagában nem oldja meg a szociális problémákat, és sok mindenbe nincs beleszólásuk a kormányban sem. Egyfajta kiábrándulás az állam lehetőségeiből, szerepéből tehát náluk is bekövetkezett, noha ők kezdettől a legkeményebben elítélték a sztálinista állampárti gyakorlatot.
Sokan, akik végig szemben álltak a kommunistákkal elvekben és politikában (mint Norberto Bobbio), ma keserűen nyugtázzák a „létező szocializmus" bukását, mert úgy érzik: űrt hagy maga után. „Az emberekben továbbra is él a társadalmi igazságosság utáni szomjúság, és most már szinte nincs semmi, ami ezt kielégíteni ígéri… Valójában nem tudjuk, milyen utat is kellene járni" – ismerte be az idős filozófus.
Mindenesetre a gazdasági növekedés és fejlődés „minőségi összetevői" kerültek előtérbe. Mindenekelőtt a környezeti gond (ami önálló mozgalmat hívott életre Itáliában is, a hagyományos pártoktól független és azokkal vitában álló mozgalmat), de olyan kérdések is, mint a szabadidő-felhasználás, a kreatív, értelmes életvitel kialakítása, a morális-kulturális értékek megóvása, a férfi-nő viszony új alapokra helyezése mindez gondja és témája ma az olasz (és nyugat-európai) baloldalnak. Lényegében egy gazdag társadalom új gondjaiként, amelyekre a válaszokat már nyomokban sem a korábbi sémák keretei között lehet megtalálni. (S hozzátehetnénk: a hagyományos pártforma is egyre inkább vitatott.)
Giuseppe Vacca szerint, amíg a reformpolitika keretét és távlatait a nemzetállam és az ipari társadalom adta, a hagyományos pártforma volt a megfelelő politikai eszköz az állami kormányzati politika fő célnak tekintett befolyásolására. Mára új távlatok nyíltak. Jórészt nemzetek fölötti szintű megoldások szükségesek. A problémák (mint a környezeti probléma) nemzetközivé válnak, s ez is megkérdőjelezi a hagyományos pártforma jogosultságát. Vagyis az újjáalakulásnak nemcsak a „kommunista" jelzőre kell irányulnia, hanem az „Olasz Kommunista Párt" fogalom mindhárom összetevőjére.
*
Még nem világos, hogyan dől el a jelenlegi mély belső meghasonlással járó vita. Újjáalakul-e az OKP más néven, vagy elvetik Occhetto indítványát (és akkor vele együtt az egész jelenlegi vezetőséget). S ha újjáalakul, vajon ez második szocialista pártot eredményező átalakulás lesz-e, felsorakozás Craxi mögé, csatlakozva a Szocialista Internacionáléhoz, vagy pedig éppen Craxi-ellenes éllel történő szerveződés, egyfajta „radikális tömegpártként", amely a tiltakozó mozgalmakra épít, ezeknek mintegy gyűjtőhelyeként, meglovagolva minden társadalmi elégedetlenséget. Mindkét, sőt mindhárom lehetőség nyitva áll még. Ügy véljük azonban, hogy a mélyben meghúzódó eszmei-ideológiai alapok nem különböznek annyira, mint az ütköző nézetek sejtetik. Ingrao „reformkommunizmusa" és Occhetto „totális demokráciája" között valójában nincs akkora távolság, mint ezt a jelenlegi szembenállás mutatja.