A Marx Centouno munkacsoportjainak egyikében, nevezetesen abban, amelyik a kapitalizmus kritikájával foglalkozik, azt a feladatot kaptam, hogy (újra) nyissak vitát az Észak-Dél viszonylatról, a kapitalista termelési mód jelenlegi fejlődési szakaszával kapcsolatban. Miután ismerem a rendelkezésre álló teret, nem tudom áttekinteni a problémák egészét a maguk szerves és tagolt mivoltában; így hát mondanivalómat a Perzsa Öböl konfliktusából kiindulva, néhány rendszertelen észrevétel megtételére korlátozom, és ily módon fogalmazok meg néhány feltételezést a nemzetközi társadalmi és gazdasági kapcsolatok menetének jövőjéről. Mindezt természetesen úgy, hogy reflektálok a „világgazdaság-iskola" néhány kiemelkedő személyiségének a téziseire az Öböl-válság természetével kapcsolatban, remélve, hogy ez elősegítheti további vélemények, kritikai észrevételek kinyilvánítását, és hozzájárulást jelenthet a témáról szóló vitához.
1. A háború az Öbölben: egy amerikai háború
Ahogy az már szóba került, mindenekelőtt tisztázni kel! a Perzsa Öbölben lezajlott konfliktus reális jelentőségét. Ebben az értelemben elengedhetetlennek tartom, hogy elhatárolódjam azoktól, akik szerint a háború pusztán Észak-Dél összecsapás, és akik a következő évtizedek kapitalista rendszerének színterén várható feszültségek egyetlen forrását a centrum-periféria-ellentét kiéleződésében jelölik meg. Ugyanis úgy tűnik, nagyon leegyszerűsítenénk a dolgot, ha a konfliktusban felvonuló erők egyetlen demarkációs vonalaként az Északot a Déltől elválasztó távolságot neveznénk meg. Mindezt nem azért a teljes elszigeteltségért szükséges említeni, amelyben Irak találta magát (ezt az országot különben a félperifériához kell sorolni, annak a régiónak egyik hatalma, nem pedig a Délé), hanem az ellenfél koalíciójának mélységesen heterogén és összetett jellege miatt. Az első észrevétel, amelyet ennek kapcsán el kell mondani, hogy az Öböl-háború (amint a Marx Centouno 4. számának vezércikke leírta) amerikai háború volt, amelyet az Egyesüli Államok szándékosan provokált, és ügyesen keverte bele a konfliktusba a többi fejlett kapitalista országot is (gondoljunk csak Németországra vagy Japánra, amelyek – önmaguk ellenére – több milliárdot fizettek egy olyan háború támogatására, amelyet legveszélyesebb gazdasági konkurensük irányított!). Ami ezt a kérdést illeti, azt hiszem nincs mit hozzáfűzni ahhoz a momentumhoz, amit Samir Amin mutatott ki, nevezetesen, hogy az Egyesült Államok minden valószínűség szerint csapdát állított Szaddam Húszéin rezsimjének, hogy egy régen eltervezett USA-koncepció megvalósuljon. Az alapvető kérdés, amelyre választ kell adni: mi késztette az USA-t egy háború kirobbantására, és milyen összetett motivációk késztették ilyen nagy méretű katonai akcióra a Közép-Keleten? Ezzel kapcsolatban nem tagadom, hogy mellék-okként említést érdemel az USA gazdaságát elárasztó recesszió-hullám (Frank) csakúgy, mint az az igény, hogy az arab világnak az olajból származó hatalmi pozícióit kétségessé tegyék (Amin); mindenesetre azt hiszem, hogy az amerikai intervenció alapvető okát – amennyiben ez összefügg egy sor ellentmondás-halmazzal, amelyek nem pusztán mennyiségi és átmeneti jellegűek – a fejlett kapitalista országok közötti (illetve ezek és a Szovjetunió közötti) erőviszonyok összességéből kiindulva kell keresni, amelyek az utóbbi 10-15 évben folyamatosan átalakultak.
Kevesebb mint húsz év elteltével két körülmény járult hozzá a nemzetközi társadalmi-gazdasági kapcsolatrendszer újra meghatározásához: 1) az Egyesült Államok – mint fő gazdasági-pénzügyi hatalom – relatív hanyatlása a kapitalista világrendszeren belül (ennek kiváltó oka volt Japán és Németország növekedése, amelyek, legalábbis pillanatnyilag, nagyobb hasznot húztak a kapitalista termelési mód újjászervezéséből, ami pedig a „számítógép-forradalommal" függ össze); 2) a magukat szocialistának nevező rezsimek hirtelen összeomlása, és a két pólusú (USA-SZU) gazdasági rend ebből következő vége. Éppen ez utóbbi körülmény tette lehetővé az Egyesült Államok intervencióját a Közép-Keleten (amely lényegében éppen az ő relatív gazdasági hanyatlását volt hivatott késleltetni). Gyakorlatilag csak a „szocialista" országok és a Szovjetunió totális árulásának köszönhető, hogy az Egyesült Államok rákényszerítette a krízis katonai megoldását az Öböl-válságra, és ezzel kettős, jelentős eredményt ért el.
Elsősorban bebizonyította, hogy egy gazdaságilag hanyatló hatalom, amely elsőrendű katonai-ipari komplexummal rendelkezik, tökéletesen képes világszintű, abszolút uralmi pozíciójának megtartására (ami fordítottan azt jelenti, hogy egy ország vagy országcsoport gazdasági felemelkedésben, ám katonai arzenál nélkül, nem tölthet be igazán uralkodó szerepet a kapitalista világrendszeren belül). Az elkövetkezendő években egyre világosabbá válik, mindenesetre nagyon valószínű, hogy Japán és Németország – amennyiben tényleg versenyezni akar az USA-val a kapitalista világ koordinációs centrumának szerepéért
– nem teheti meg, hogy ne lássa el magát jelentős fegyverarzenállal (miután anélkül – ahogy az Öböl-események bizonyítják – lehetetlen önálló és független nemzeti politikát folytatni).1
Másodsorban újra emlékeztetni szeretnék arra, hogy az Egyesült Államok az Öbölben végrehajtott katonai intervencióval – egyfelől a koalícióban résztvevő számos arab országnak nyújtott jelentős kölcsönök hatására, másfelől mert (direkt formában és/vagy indirekt módon az izraeli szövetséges további felfegyverzésével) egyáltalán nem zárható ki az amerikai katonai jelenlét növekedése a Közép-Keleten – összességében megerősítette ellenőrzését a közép-keleti olaj felett, amely legalább is a mostani előrejelzések szerint még hosszú ideig a legfontosabb energiaforrás marad a fejlett kapitalista országok ipara számára. Ez a körülmény is jelentős hatással bírhat az Egyesült Államok és konkurensei közötti viszonyra, mivel – ahogyan köztudott – az utóbbiak az előbbieknél jóval nagyobb mértékben függenek a közép-keleti nyersolaj-importtól.2
Röviden, amit többen állítani szeretnének, nevezetesen, hogy az Észak-Dél ellentét a következő években elmérgesedik – ebben nagy súlya van a nemrégen zárult, az Iszlámra nézve megalázó háborúnak, és abszolúte nincs kizárva, hogy az Egyesült Államok a Közép-Keletre a neokolonialista uralom különböző formáit erőlteti rá (olyanokat, amelyek Latin-Amerika országaiban évszázadok óta léteznek) -; nos, mindez csak egyike azoknak a tényeknek, amelyekben nyilvánvalóvá válnak az interkapitalista ellentmondások. A színfalak mögött ugyanis mélyebb ellentmondások húzódnak meg a fejlett kapitalista belső szektorban, ami előreláthatólag és hosszú távon egy Észak-Észak konfliktusban éleződhet ki újra.
Ezért merülhet fel tehát, hogy ez a sajátos .gyarmatosítás" (vagyis az Észak-Dél ellentét keretében az Egyesült Államok által diktált „béke") a kapitalizmus egyik (új) fázisának előjátékát jelentheti (amelyet a jól ismert Lenin-elemzés szerint a világszintű, imperialisták közötti konfliktus újraéleződése jellemez) – ahogy egyébként a múltban ez nemegyszer bekövetkezett, amikor a periférián zajló háborúk mintegy feldiffundáltak a központi területek felé.3
2. A kapitalista világ egy átmeneti „fázisban"
A kapitalista világrendhez tartozó társadalmi formációk konfliktuális feszültségei tehát fejlődhetnek mind „vízszintes" irányban (a magasan fejlett kapitalista országok között), mind „függőleges" irányban (amikor is az ellentét a centrumhelyzetű, a periférikus és a félperiférikus társadalmi formációk közötti viszonyból ered).4 A „vízszintes" konfliktusok – csakúgy, mint a „függőlegesek" – permanensen jelentkeznek azokban a társadalmakban, ahol a világkapitalista rendszer hierarchiája érvényesül, persze más és más gyorsulási idővel (néha éppen lelassuló időszakokkal) aszerint, hogy a kapitalista termelési mód milyen szintjén levő állapotról van szó.
Hogy az imént felvázolt feltevés teljesen érthetővé váljék, tisztázni kell – ha vázlatosan is -, mit értek a kapitalista termelési mód egy-egy állapotán (vagy fázisán). Hogy elkerülhessünk bármiféle félreértést vagy belemagyarázást, előre szeretném bocsátani, hogy nem kívánok belemélyedni a kérdésbe, és nem célom a kapitalista termelési módra vonatkozó elméletet bármiféle történelmi koncepcióra visszavezetni, mint amilyen például az a hagyományos marxista felfogás, amely a termelőerők fejlődésének primátusára alapozott elméletből mechanikusan magyarázta mind a termelési módok történelmi egymásutániságát (feudalizmus – kapitalizmus – szocializmus), mind a kapitalista rendszer evolúcióját (a jól ismert parabola-modell szerint, amely az említett társadalmi rend eredetét, fejlődési szakaszait és végső feloszlását – mint leszálló ágat – ábrázolja). Ellenkezőleg, szeretném aláhúzni, miként fejlődik a kapitalizmus – nem lineáris és extenzív módon – történelmi szüneteken és megtorpanásokon keresztül, amelyek a rendszer társadalmi-gazdasági struktúrájának új meg új átszervezésében csúcsosodnak ki (ez utóbbiakat csak post festum !lehet rekonstruálni, mivel elméletileg lehetetlen azonosítani valamiféle „fejlődési törvényt", amely determinisztikusán előirányozná a kapitalista fejlődés egyik stádiumából a másikba való átmenetet).
Mindezt előrebocsátva, nézetem szerint a kapitalista fejlődés minden „fázisát" alapvetően egy vagy több húzóágazat szektorának munkafolyamatai, technikai-szervezeti formái határozzák meg, illetve a társadalmi (kapcsolat-) „szervezés" bizonyos formája, amelynek megfelel a kapitalista világrendszer hierarchiája, a csúcson egy vagy több magasan fejlett országgal. A kapitalista fejlődés „stádiumai" nem határozhatók meg pusztán a technikai-szervezeti apparátusán történt változtatások arányában, ahogy arra következtetni lehetne néhány olyan szervezetelméleti tanulmányból, amelyet a „harmadik ipari forradalomról" készítettek a munkafolyamatok számítógépesítését követően. Miként Marx állította, a termelésnek mindig a társadalmi kapcsolatok különleges formájában, illetve azok közvetítésével kell történnie, és ezt figyelembe véve mondhatjuk, hogy a kapitalista termelés szövetére vonatkozó átalakulások vezetnek el végül is új kapitalista társadalmi viszonyok és termelési formák létrehozásához (éppen azért, mert módosítják az osztályok és a munkafolyama tok vezetésének, illetve a végrehajtásnak hierarchikus viszonyait).
Ebből a perspektívából nézve a kapitalista termelési módnak az első ipari forradalomból kilépő formája eléggé meghatározott jegyekkel bírt, mint ahogyan az is, amelyik a második világháborúból került ki, s amelynek „válsága" mintegy húsz évvel ezelőtt kezdődött, anélkül, hogy már kézzelfoghatóan meg lehetne határozni a kapitalista fejlődés új „fázisának" elemeit.5 Ha ugyanis egyfelől a számítógépes és távközlési technológiák nagymérvű fejlődése annak feltevésére ösztönöz, hogy ez lesz a kapitalista fejlődés új fázisának „technológiai paradigmája", akkor másfelől nem világos, melyek lesznek az új termelő húzóágazatok, nem világosak az energetikai döntések (amelyektől többek között az OPEC-országok jövője függ), és mindenekelőtt – hogy elérjünk a kulcsfontosságú ponthoz – még igen bizonytalan a világgazdasági elsőségért folyó harc végleges kimenetele (Németország? Japán? Egyesült Államok?).
E feltevés alapján állok tehát elő azzal a hipotézissel – amelyet persze alá kell vetni a történelem ellenőrzésének -, hogy miközben a „függőleges" konfliktus (a centrum és periféria között) a kapitalista termelési fázis relatív stabilitása idején robban ki (meghatározott szocio-produktív berendezkedéssel és újrakötődő nemzetközi egyensúlyokkal); a „vízszintes" konfliktus akkor kerekedik felül, amikor a kapitalista fejlődés egyik fázisából a másikba való átmenet időszakában vagyunk, mert ilyenkor robbannak ki az imperialisták közötti érdekharcok a világszintű hegemónia meghódításáért.6
Amit az imént elmondtunk, legalább két elméleti következtetés levonását igényli. Először is szükségesnek tűnik mindenféle „ultraimperializmus"-teória elutasítása, amely teória egyébként igen gyakori a marxizmusban, de amelyet a kapitalista fejlődés kézzelfogható menete teljes mértékben cáfol.7 A kapitalizálódott területek belső konfliktusa bizonyára az újjáalakítás és közvetítés pillanataiban nyílik meg; a közvetítések szerződéseken és különféle szerveződéseken keresztül – különösen ebben a században – meghatározott apparátusokban is intézményesülnek (például: az OECD, a Közös Piac, a NATO stb.), ámde a viszonylag békés fázisok a lényegből fakadóan (szükségszerűen) átmenetiek. A kapitalista termelési mód megszakított fejlődése, a maga megújuló „ipari forradalmaival", a fejlett kapitalista területek egészét nem egységesen érinti, időnként ugyanis összezavarja a világgazdasági hierarchia struktúráját, meghatározva bizonyos országok felemelkedését és mások hanyatlását, következtetésképpen növelve az egyenlőtlen fejlődés és az imperialista konfliktusok fellobbanását.8
Ebben az értelemben, az Egyesült Államok mégoly gyümölcsöző kísérlete – a katonai erőszak alkalmazásával – saját világ-hegemóniai helyzetének megőrzésére (ahelyett, hogy szentesítette volna egy „új nemzetközi rend" kialakítását) pusztán konjunkturális győzelmet jelent, mondhatni, a centrum társadalmain belüli újabb konfliktuális huzavonát (minthogy a közel-keleti „gyarmati" vállalkozás egyáltalán nem szüntette meg az USA állandósult termelési, kereskedelmi és pénzügyi hanyatlásából származó gondokat).
Az imént kifejtett észrevételek drasztikusan átértékelik azokat az elméleti téziseket, amelyek – mint állandó és alapvető tényt – eltúlozzák az Észak-Dél konfliktus jelentőségét az egyenlőtlen fejlettségű társadalmi formációk kapcsolatainak keretében, és hajlamosak elfelejteni, hogy a kapitalizmus előző fejlettségi fázisában két világháborúra volt szükség ahhoz, hogy meghatározzák, ki is legyen nemzetközi téren az új hegemón hatalom.
És itt érdemes megállni egy pillanatra. Az Észak-Dél konfliktus döntő voltának tézise – legalább is a marxista ihletésű áramlatok esetében – két jól meghatározott elméleti-filozófiai feltételezésre támaszkodhatott: a humanizmusra és az ökonomista irányzatra. A marxista humanizmus, amikor felhagyott az elidegenedés tüzetes vizsgálatával, és a centrum-periféria viszonnyal kapcsolatos problémákra kezdett koncentrálni, a lelkiismeretére apellálván rávilágított a „gazdag" országok társadalmi osztályainak dúsgazdagsága (ideértve a híres „munkásarisztokráciát") és a harmadik-negyedik világ „szegény" országaiban élő népek végtelen nyomora és elmaradottsága közötti szakadékra (illetve ez utóbbiak szándékára, hogy felszabaduljanak a kapitalista fejlődés által rájuk kényszerített szenvedések alól). De miután ez a marxista humanizmus soha nem alkotta meg a kapitalizmus – szigorú és tudományos elemzéssel alátámasztott – elméleti kritikáját, ezért strukturálisan képtelen volt egy eredeti forradalmi stratégia véghezvitelére (kivéve azt, hogy felkelésre szólította „a világ minden szegényét").
A harmadik-negyedik világ kérdéseire összpontosító ökonomista irányzat (amely talán nagyobb elméleti károkat okozott, mint a „humanizmus") a hagyományos marxizmusból a kapitalizmus végső összeomlásának vagy legalább is tendenciaszerű rothadásának elméletét vette át, amely „rothadást" a tőke csak a periféria „megfojtásával" tud ellensúlyozni; a periféria fejletlensége e szerint az elmélet szerint tehát elsődleges feltételévé válna a kapitalista centrum túlélésének. Ámde valójában egyáltalán nem a periféria nyomora a centrum fejlődésének alapvető feltétele, miután a kapitalista termelési mód – válságok és átalakulások időszakain keresztül – lényegileg centripetális modellt táplál: nem véletlen, hogy az úgynevezett „ipari forradalmak" – a centrum – kapitalizmus nyilvánvaló felsőbbségi elemei a világkapitalizmus világának perifériájához képest (ideértve a „létező szocializmusokat" is) – mindig a fejlett kapitalista országokban jelennek meg, mint Anglia, az Egyesült Államok és így tovább. Éppen ezért van az is, hogy a tőke nemzetközi beruházásainak nagy tömege, ahelyett hogy a kevésbé fejlett országokba irányulna, a fejlett kapitalista területen belül áramlik, miközben a periféria munkaereje tömegesen vándorol a világrendszer központi országaiba.
Összességében tehát a tőke centripetális mozgása a jellemző, és ezért kell abból a feltevésből kiindulni, hogy elemezni kell a töke világméretűvé válásának formáit, ami – ahogyan azt a hagyományos marxi gondolat jövendölte – kétségkívül bekövetkezett, de oly módon, hogy ez nem vezetett a világméretű szocio-produktív struktúrák homogénné válásához, sót a különbözőségek növekedése táplálja a kulturális, ideológiai és faji divergenciát.
3. A centripetális mozgás és a tőke centrifugája
Az eddig elmondottak szerint tehát nem kell ahhoz a konklúzióhoz jutnunk, hogy a világkapitalista uralom a társadalmak határozott kettészakadását eredményezte (a magasan fejlett tőkés országok szűk körére és egy végeláthatatlanul elmaradott és földhözragadt többségre). Ha ez így lenne, teljesen alaptalanok lennének azok a hivatalos közgazdaságtudományi tézisek, amelyek világgazdasági dualizmusról beszélnek a fejlett országok és a fejlődő országok között. Valójában annak ellenére, hogy a kapitalizmus társadalmi dinamikája többnyire a centrum felé irányuló volt – ez azzal magyarázható, hogy a gazdasági fejlődés színvonala a különböző országok esetében igen differenciált – tapasztalható volt a tőkének a centrumból kifelé irányuló mozgása is (a kapitalista termelési mód világméretű terjeszkedése), de egyértelműen alárendelve az uralkodó dinamikának, amely a kapitalista termelési módot a centrumövezetben mozgásba hozta, így nem véletlen, hogy a tőke centrifugális mozgása – az első fázis után, amikor a tőkeexport tanúi lehetünk a kevésbé fejlett országok mezőgazdasága és ipara felé – bár elsősorban – mintegy decentralizálásként – a központ által ellenőrzött kapitalista vállalatok termelési ciklusait érintette, de érintette a már túlhaladott gyártási módszereket alkalmazó ipari szektorokat is, hiába termeltek elavult árukat (és tartoztak a kapitalista fejlődés megelőző „időszakához").
Összességében tehát, az idáig elmondottakat következetesen úgy lehetne kifejteni, hogy a kapitalizmus társadalmi dinamikájának kétirányú mozgása van: egy centripetális (uralkodó) és egy centrifugális (alárendelt). A kapitalista fejlődés e két irányzata általában nem független egymástól, hanem kölcsönösen hat egymásra, miután az utóbbi (a centrifugális) végtére is az előzőnek (a centripetálisnak) az eredménye.9
A világ társadalmi fejlődését szemlélve, a kapitalizmus egymásra következő fejlődési fázisainak mozgásából konstatálhatjuk, hogy a központi országokon belül végbemenő kapitalista fejlődés minden egyes előreugrásánál tőkeexpanzió következik be nemzetközi szinten (a rendszer perifériája felé történő teljes ipari decentralizáción keresztül). Éppen a tőke e centripetális mozgása következtében lehetséges azonosítani a kapitalista fejlődés különböző fokain álló társadalmi formációkat (az ebből következő hierarchiákkal a periférikus országok, a „harmadik" és „negyedik" világ között).
A kapitalista rendszerhez tartozó különböző országok gazdasági (és társadalomszerkezeti) fejlettségi színvonala közötti növekvő különbségek alapvető okát, az imént megadott vezérfonal mentén, a kapitalista termelési mód dinamikájának tanulmányozásából kiindulva kell megkeresni. A mi megítélésünk szerint az úgynevezett „negyedik világot" (vagy „perifériát") azok a társadalmi formációk alkotják, amelyek – hogy úgy mondjuk – elvesztették funkciójukat a nemzetközi munkamegosztásban (amelyet a fejlett kapitalista termelési mód soron lévő szakasza határoz meg). A tőke centripetális mozgása – amely új energiákat, új fogyasztási modelleket eredményezve időnként igazi ipari forradalmakban konkretizálódik – néhány régió növekvő „periferizáltságához" vezethet, a központi kapitalizmus önreproduktív igényeihez képest elavulttá, túlhaladottá téve az említett társadalmi formációk által előzőleg szolgáltatott terméket és/vagy nyersanyagot, amelyeket ezáltal eltávolítanak a világgazdaság „alapjaitól".10
Ami viszont az úgynevezett „félperifériákat" illeti, úgy vélem, olyan országokról van szó, amelyek a tőke centrifugális hatása következtében megőrizték (vagy megszerezték) speciális funkciójukat a munka tőkés megosztásának keretében, s ezáltal fokozatosan stabilizálódnak a tőkés világgazdaságban.11
Ebben az értelemben – fenntartásokkal ugyan – osztom Samir Amin meglátását: „A kapitalizmus fejlődésének éppen az a jellemzője, hogy egyenlőtlen, vagyis a központjában teljesen homogén, míg a perifériája a végtelenségig egyenetlen…" A perifériák a kapitalista rendszerben ugyanis csak negatívan ítéltetnek meg: olyan régiók ezek, amelyek nem tudtak centrum-helyzetűvé fejlődni, következtetésképpen alattvalókká lettek, de bizonyos funkciókat el tudnak látni (jóllehet máskor meg nem felelnek meg semmilyen funkciónak, vagy elvesztették azt a funkciót, amelynek korábban megfeleltek). A hetvenes, nyolcvanas években felmerülő új megkülönböztetések a harmadik világban – a perifériák féliparosítása, vagy mások „negyedik világiasítása" – nem jelentenek tehát új jelenségeket, csak a kapitalista világexpanzió jelenségének új formáit tapasztalhatjuk. „A harmadik világ egyenlőtlen ipari fejlődése képezi a világ polarizációjának új formáját; a centrum uralma a perifériák felett ma már új formákban jelentkezik, mint amilyen a pénzügyi rendszer, a technológiai és a kommunikációs szisztémák."12
Az alapvető pont, ahol nem értek egyet Aminnal (és általában a „világgazdaság-iskola" beállításával), és amelyről érdemes lenne vitát nyitni: a kapitalista világgal összefüggő gazdasági fejlődés egyenlőtlen (anyagi és társadalmi) alapjainak kérdése. Ha nem értelmezem félre Amin problémafelvetését, ő – miután hosszú ideig úgy tartotta, hogy a centrum és a periféria közötti szakadék a magasan fejlett és az agrár országok eltérésére vezethető vissza (amely utóbbiakban feltételezték a nem kimondottan kapitalista társadalmi-termelési formák széles jelenlétét) – a centrum uralmának alapját a világrendszer perifériája fölött a pénzügyi, technológiai és katonai apparátusnak tudja be (ezért van szerinte az egyenlőtlen fejlődés).13 Őszintén szólva ezek a tézisek igen eklektikusak és szerteágazók, mivel valójában nem érintik az említett probléma lényegét.14 Az én megítélésem szerint ugyanis az egyenlőtlen fejlődés alapvetően a kapitalista munka globális szinten érvényesülő dinamikájának uralmától függ, ami magában foglalja a központi, periférikus és félperiférikus társadalmi formációk összességét (amelyek viszont a kapitalista termelési mód fejlődésének rétegei mentén sorakoznak fel).
Ilyen körülmények között igen komplex feladatok tárulnak azok elé, akik a kapitalista termelési móddal kapcsolatos teóriát (a tőke globalizációjának figyelembevételével) újjá kívánják alakítani. Különösen azt kell megmagyarázni, milyen meghatározó összefüggései vannak annak, hogy a kapitalista világrendszert alkotó országok növekvő különbségei (a piramisszerű hierarchizálódással együtt) strukturálisan is funkcionálisak a központi kapitalista fejlődés szempontjából.15
Nem lehet célom, hogy e cikk keretében szerves és végleges választ találjak erre a központi kérdésre, arra korlátozódom, hogy meghatározzam azt az irányt, amely szerintem elvezethet a probléma elégséges elméleti megoldásához. Még egyszer: úgy hiszem, abból szükséges kiindulni, hogy a kapitalista termelési mód milyen átalakítási dinamikával rendelkezik (az előbb említett irányvonalak alapján). Elmondtuk, hogy a kapitalista társadalmi-termelési (és technológiai) struktúra átalakulásának minden fázisa megkísérel meghatározni egy húzóágazatot (amilyen az angol textilipar az első ipari forradalom idején, később a taylorista-fordista műszeripar, ma pedig, az informatikai forradalom idején, a mikroelektronika ipara és a komponentisztika), amely növekvő dinamikára tesz szert a megelőzően uralkodó történelmi időszakokéhoz képest, fokozva az egyenlőtlen fejlődést a vállalatok és ipari szektorok között. A társadalmi fejlődés előző „időszakában" kialakult termelő ágazatok késésben levőnek tűnnek, ha a dinamikusabbakkal hasonlítják össze, és ezért a rendszer egészének fejlődési igényeivel kapcsolatban úgy kezelik őket, mint túlzott források felszívóit. Ritkán találjuk magunkat szemben igazi „csökevényekkel", miután olyan ágazatokról van szó, amelyre a kapitalista termelési módnak valójában szüksége van ugyan, de kimondottan alárendelt pozícióban, mert egyre alacsonyabb a dinamikusságuk (elég ha például az ásványiparra, a textiliparra és a gépipar némely ágazatára gondolunk). Ezért, ahogy a kapitalizmus fejlődik, fokozatosan a világrendszer (fél)perifériájára szorítja az előző fejlődési szakaszban elavult szektorokat és formákat.
Ilyen módon a centrum kapitalizmusa (amelyben a kapitalista termelési mód a legmagasabb szintjét éri el) kétszeresen profitál: egyfelől a tőke előbb említett centrifugális mozgása megalapozza a nagyobb tőkerész használatának lehetőségét, valamint munkaerő bevonását az új (és dinamikusabb) termelő szektorba, amely a kapitalista fejlődés legújabb szakaszában jött létre; másfelől, ezzel egy időben, az olyan társadalmi termelési formákat, amelyek kevésbé dinamikusak, de még megfelelnek a kapitalista újratermelés igényeinek, nem számolják fel, hanem a kapitalista fejlődés szempontjából kevésbé fejlett országokba helyezik át a világgazdaságon belül.16 Ebben az értelemben világos, hogy az egyenlőtlen fejlődés – a tőke két irányú (centripetális és centrifugális) mozgásából eredően – strukturálisan funkcionális a központi kapitalizmus önújratermelődési igénye szempontjából.
De, hogy világosabban fogalmazzunk, ez „rendszer-funkcionalitás", mégpedig abban az értelemben, hogy nem az egyenlőtlen fejlődés (és nem is a periféria .fejletlensége") tartja fenn a centrum-kapitalizmust, hanem önnön hatóereje idézi elő – ugrások és új társadalmi-termelési időszakok révén – az egyre torzultabb és piramisszerű fejlődést, növelve a különbségeket a tőkés világrendszert alkotó különféle országok között.
Nem tagadva, mennyire szükség van itt még az ismeretek további elmélyítésére – többek között a miénktől eltérő elméleti megközelítések képviselőivel folytatott dialógus útján is – úgy látom, a fentiekben megfogalmazott elméleti feltevésekből kell kiindulni, hogy újraalapozhassuk a társadalom és a tőkés termelési mód marxi elméletét.
(Ford.: Földes J. György)
Marx Centouno, 6. 1991. augusztus.
Jegyzetek
1 Másfelől éppoly evidens, hogy az Egyesült Államok sem kerülheti el, hogy a többi kapitalista hatalom „technológiai kihívásának" eleget ne tegyen.
2 1988-ban a közép-keleti olajimportra szoruló három kapitalista nagyhatalom függése – ennek mértékét az a jelentós tartalmazza, amely az említett országokból származó energiaforrások importjára, illetve az említett tőkés országok összimportjára utal – a következőképpen fest: az első helyen Japán áll 44%-kal, utána következik az Egyesült Államok 20%-kal ós Németország 6%-kal. Az USA, konkurenseitől eltérően, olaj-önállóságot élvez (és ha mégis a Közép-Keletről vásárolják az olajat, az csak azért van, mert ott kevesebbe kerül, mint otthon).
3 Megkockáztatható egy bizonyos analógia feltételezése a mostani kapitalista többcentrumúság és az első világháborúval jellemezhető történelmi fázis között, amelyet megelőzött egy sor „periférikus" konfliktus (különböző hatalmú kapitalista országok között), mint a spanyol-amerikai háború (1898), az angol-búr háború (1899-1902) és így tovább.
4 A „vízszintes" és „függőleges" konfliktusok csak fokozatuk szerint és nem természetüknél fogva különböznek egymástól, miután mindkét esetben – vagy azonos helyzetű, vagy eltérő hierarchikus helyzetű – kapitalista hatalmak között kialakult ellentétről és viszályról van szó. Ezért is tartjuk megalapozatlannak azt, hogy az Öböl-háborút Észak-Dél ellentétnek állítsák be, ahhoz hasonlónak, amely az USA-t Vietnammal vagy Kubával hozta konfliktusba. Az összes fenntartással együtt azt lehetne mondani, hogy a kapitalista centrum és a félperiférikus kapitalista hatalmak ütközéséről volt szó (amely utóbbiak megkíséreltek közeledni a „világgazdaság" felé, ós bizonyára nem kíséreltek meg kilépni a kapitalista termelési mód önmegújító logikájából).
5 Ha felmerül annak az igénye, hogy történelmileg pontosabban rekonstruáljuk a kapitalista fejlődés fázisait, az előbb említett koordináták alapján állítható, hogy a kapitalista fejlődés első fázisát egy speciális társadalmi-termelési szervezet jellemezte (a gépesített nagyipar, amelyet Marx a Tőkében elemzett, és a munka formális és reális alárendelése a tőkének; továbbá egy precíz társadalmi szabályozó mechanizmus – az 1880-as évek piaci konkurenciája -; mindez egy meghatározott nemzetközi gazdaságai konfigurációval, amelynek közepén Anglia állt, mint a fejlett világ hegemón centruma). A kapitalista fejlődés következő „fázisában" – amely ebben a században erősödött meg, a policentrikus kapitalizmus hosszú időszakában – tanúi lehettünk az angol gazdasági hatalom leáldozásának, amelyre válaszul az Egyesült Államok felemelkedése jött létre, ahol aztán igazán viharos volt a taylorizmus-fordizmus fejlődése (amely viszont létrehozta – a kapitalista ciklus állami szabályozásával együtt – a kapitalista fejlődésnek jelenlegit megelőző stádiumára jellemző szocio-produktív struktúráját).
6 Ha figyelembe vesszük mindazt, amit már elmondtunk az Öböl-háborúról, világosan érthető, hogy egy (látszólag) „függőleges" konfliktus kirobbanása a policentrikus kapitalizmus időszakában egyáltalán nem mond ellent az imént felvázolt feltevésnek. Bizonyos hasonlatosságot lehet felfedezni az USA mostani közel-keleti „vállalkozása" és Anglia első világháborút megelőző magatartása között. Anglia akkor még a kapitalista rendszer centrumában volt, ám már hanyatló fázisban, amikor is minden eszközzel (beleértve a katonaiakat is) ellenszegült Németország gyarmati terjeszkedésének.
7 Ha nem tévedünk, alig húsz éve Baran, Sweezy, Hymer és maga Poulantzas teljesen kétségbevonhatatlannak ítélte meg azt a gazdasági, pénzügyi és katonai uralmat, amelyet az Egyesült Államok ért el a legutóbbi világháború óta.
8 Ahogy már említettük, az Egyesült Államok hanyatlásának egyik fő oka gazdasági szempontból a taylori-fordi ipari apparátus megfelelő megújítására való képtelenség volt, pedig ez impulzust adhatott volna a munkafolyamatok mikroelektronikai és számítógépesítési technológián alapuló innovációinak.
9 Ahogy az alábbiakban kiderül, a tőke centrifugális mozgásának a centripetálisból való származása inkább logikai, semmint történelmi összefüggés.
10 Ez a feltevés, amely a tőke centripetális mozgásából vezeti le néhány társadalom „negyedik világiasítását", szerintünk sokkal plauzibilisebb és tovább mutat, mint az, amelyik még ma is a periféria „kifosztásából" indul ki, amelyet, úgymond, a centrum visz véghez. Ez, hogy világos legyen, nincs összefüggésben a kapitalizmus történelmi megítélésével, amely szerint az „regresszív" az elmúlt történelmi rendszerekhez képest (Wallerstein). Az alapvető probléma éppen abban rejlik, hogy megértsük, melyek a kapitalista termelési mód folyamatának dinamikai alapjai.
11 Gondoljunk egyfelől az OPEC-országokra – amelyek fejlődésüket az olajiparra (és annak indukáló erejére) alapozták -, másfelől az úgynevezett NIC-csoportra (Dél-Korea, Indonézia, Brazília stb.) amely országok gazdasági struktúrája néhány termelő szektor köré csoportosul (textil, ruházati ipar, mikroelektronika), kiegészítve a központi kapitalizmus iparát.
12 S. Amin: A harmadik világ újra „viharzóna", Marx Centouno, N 4. 1991. p. 11. [Lásd e számunkban – A szerk.]
13 Erről a kérdésről, az előzőekben idézett Öböl-háborús anyagon kívül olvasásra ajánljuk Amin számos cikkét, amely az utóbbi években jelent meg a Marx Centounoban (valamint számos előző munkáját, amely a bibliográfiai jegyzetben szerepel).
14 Megerősíteném azt a múltban már elhangzott véleményemet, miszerint azok a magyarázat-modellek, amelyek a centrum és a periféria közötti szakadást hangsúlyozzák, egyre nehezebben tudják elméletileg magyarázni a világkapitalista gazdaság jelenlegi hierarchikus konfigurációját. Minthogy ma elég nehéz egyetlen kapitalista centrumról beszélni, amely gátolná egy végtelen nagyságú, prekapitalista termelési formákkal terhelt periféria fejlődését – hacsak nem esünk vissza igen általános koncepciók hangoztatásába, mint például azok, amelyek a „pénzügyi és technológiai rendszereket" minősítik az egyenlőtlen fejlődés meghatározóinak -, könnyen előkerülnek bizonyos ad hoc feltételezések, mint amilyen Wallersteiné volt annak idején, aki bevezette a hagyományos centrum-periféria pár mellé a fátumszerű „félperifériát", amely az „egyenlőtlen csere" közvetítéséből élne a kapitalisztikusan fejlett és az imperializmus által kizsákmányolt ós fejlődésükben gátolt területek között.
15 A tőke uralkodó mozgásainak a centripetális fejlődésben bekövetkező fázisait megjelölni szükséges, de nem elégséges feltétele annak, hogy elméletileg megalapozzuk az egyenlőtlen fejlődés marxi teóriáját.
16 Emlékeztetni szükséges, hogy a kapitalizmus centrifugális mozgása nemcsak a már meglevő társadalmi-termelési formáknak a centrumból a perifériára helyezését jelenti, hanem a kevésbé fejlett országok bevonását is – a legkülönfélébb formákban – a fejlett tőkés országok számára fontos kiegészítő és funkcionális termelőágazatokba (gondoljunk csak a múltat illetően a vegyiparra és a mezőgazdaságra, a mai viszonyok között pedig a mikroelektronikai ipar néhány bedolgozó részlegé-re).
Irodalom
Lenin, V. I.: Az imperializmus mint a kapitalizmus legfelső foka. Lenin Válogatott Művei, I. Kossuth, 1967. pp. 437-531.
Kemp, T.: Le teorie dell'imperialismo [Az imperializmus elméletei]. Einaudi, Torino, 1967.
Owen, R.-Sutcliffe, B.: Studii sulla teoria dell'imperialismo [Tanulmányok az imperializmus elméletéről]. Einaudi, Torino, 1977.
Meldolesi, L.: Teoria economica di Lenin [Lenin gazdasági elmélete]. Laterza, Bari, 1981.
Dall'analisi marxista aila questiono dsll'imperialism,o contemporaneo [A marxista elemzéstől a mai imperializmus kérdéseiig], Einaudi, Torino, 1977,
Arrighi, G.: Imperialismo e sistema capitalista mondiale [Imperializmus és világkapitalista rendszer]. Liquori, Napoli, 197S.
Arrighi, G.: La geometria dell'imperialismo [Az imperializmus geometriája]. Feltrinelli, Milano, 1978.
imperialismo [imperializmus]. Címszó az Einaudi Enciklopédiában.
Manacorda, P.: Lavoro ed intelligenza neli'era microelettronica [A munka és az intelligencia a mikroelektronika korában]. Feltrinelli, Milano, 1981.
Lipietz, A.: La mondializzazione della crisi generale dei fordismo [A fordizmus általános válságának világméretűvé válása]. In: Dinamiche delia crisi mondiale [A világválság dinamikái]. Editori Riuniti, 1988.
Parboni, R.: Il conflitto economica mondiale. Finanza e crisi internazionale [A világgazdasági konfliktus. Pénzügy és nemzetközi válság]. Etas Libri, Milano, 1985.
Pianta, M. [szerk.]: L'economica globale. Stati Uniti, Europe e Giappone tra competizione e conflitto [A globális gazdaság. Az Egyesült Államok, Európa és Japán versengése és konfliktusa közepette]. Edizioni Lavoro, Roma, 1989.
Balcet, G.: Industrializzazione, multinazionali e dipendenza techno-logica [Az iparosítás, a multinacionálisok ós a technológiai függés]. Loeschner, Torino, 1981.
Amin, S.: L'accumulazione su scala mondiale. Critica della teoria del sottosviluppo [Világméretű akkumuláció. A fejletlenség elméletének bírálata]. Jaca Book, Milano, 1970.
-: Lo sviluppo inequale. Saggio sulle formazioni sociali del capitalismo periferico [Az egyenlőtlen fejlődés. Tanulmány a periférikus kapitalizmus társadalmi formációiról]. Einaudi, Torino, 1976.
-: La teoria del sganziamento. Per uscire dal sistema mondiale [A lekapcsolódás elmélete. A világrendből történő kilépésért]. Diffusioni 84, Milano, 1986.
Wallerstein, I.: Il capitalismo storico [A történelmi kapitalizmus]. Einaudi, Torino, 1985.
-: Sistema mondiale dell'economica moderna [A modem gazdaság világrendszere]. Ilmulino, 1974-78.
Frank, A. G.: Capitalismo e sottosviluppo in America Latina [Kapitalizmus és fejletlenség Latin-Amerikában]. Einaudi, 1969.
Brenner, R.: The origins of caprtalist development: a critique of neo-Smithian Marxism [A kapitalizmus fejlődésének eredete: a neosmithiánus marxizmus kritikája]. New Left Review, 104., 1977.
La Grassa, G.: Le transizioni capitalistiche [A kapitalista átalakulások]. Ediesse, Roma, 1986.
-: L'„inattualità" di Marx [Marx „időszerűtlensége"]. Franco Angeli, Milano, 1989.
La Grassa, G.–Bonzio, M.: Il capitalismo lavoratino e la sua rimondializzazione [A munkálkodó kapitalizmus és újra-globalizálódása]. Franco Anaeli. Milano. 1990.