A rendszerváltás programjának egyik fontos mozzanata a polgári ellenőrzés megvalósítása. A fogalmat leggyakrabban a hadsereg egyfajta státuszának jellemzésére alkalmazzák. E vonatkozásban leginkább akkor beszélnek a polgári ellenőrzés érvényesüléséről, amikor:
- a rendszer csúcsán az államfő áll. aki egyben a fegyveres erők főparancsnoka is;
- a fegyveres erőket érintő ügyekben a parlamentre hárul a főszerep azáltal, hogy dönthet, beszámoltathat, jelentést kérhet, felülvizsgálatot rendelhet el valamennyi alapvető kérdésben;
- a gyakorlati irányítói és ellenőrzési feladatok zöme a kormányra hárul, amelyben a fegyveres erő közvetlen irányítását, felügyeletét és ellenőrzését a honvédelmi miniszter végzi, akinek – a katonai kérdésekben járatos – polgári személynek kell lennie;
- a rendszerben a társadalom és a közvélemény aktívan, alkotóan vesz részt.
Jól látható, hogy a felsorolt kritériumok (az államfői csúcspozíció, a kormányfelügyelet stb.) nem területspecifikusak, vagyis a fogalmi keret alkalmazható az élet más szféráira, így a gazdaságra, a kultúrára stb. is. Szembeötlő azonban az, hogy hivatásos (tehát nem sorállományú) hadsereg esetén lényegesen nehezebb a polgári ellenőrzés megvalósítása, hiszen abban a társadalom és a közvélemény részvétele felettébb korlátozott. A hivatásos hadsereg sokkal könnyebben igénybe vehető belső rendfenntartó feladatokra, ami arra enged következtetni, hogy a mi fejlettségi szintünkön a fegyveres testületek professzionalizálódása a latin-amerikanizálódás egyik fontos mozzanataként értelmezhető.
A polgári ellenőrzés fogalma a polgár szó kettős politikai jelentése (bourgeois és citoyen) miatt válik különösen problematikussá. A citoyen (állampolgári) lét ugyanis feltételez egy általános politikai közösséget, amelynek egyenlőségi kritériuma szükségképpen illuzórikusnak bizonyul a bourgeois (magánpolgári) osztály elkülönülése miatt. A parlamentarizmusban – amely a polgári ellenőrzés kulcsintézménye – egyszerre testesül meg az emberek közötti politikai egyenlőség (citoyen-elv) és közvetítődnek a civil társadalom egyenlőtlenségei, a munkamegosztásból és a tulajdonviszonyokból fakadó hierarchiái (bourgeois-elv). A polgári politikai intézmények által megvalósított ellenőrzés ezért elméletileg sem azonosítható a társadalmi ellenőrzés fogalmával.
A rendszerváltás kezdete óta Magyarországon fokozatosan zajlik a fegyveres erők nyugati normák szerinti polgári ellenőrzés alá vonása, a hadsereg szervezetének eszerinti átalakítása. Egyidejűleg azonban – különösen a közbiztonság területén – a fegyveres védelem privatizációja is megfigyelhető, amelynek következtében a tőkésőrség sajátos alakulatai jelentek meg. A nyugati példákat tekintetbe véve ezt nem tekinthetjük se egyedi példának, se anomáliának. Mert például igaz ugyan az, hogy az Egyesült Államokban a hadsereg polgári ellenőrzés alatt áll, de a fegyverviselés szabadsága miatt manapság már zászlóalj nagyságú, összesítve több hadosztályt kitevő irreguláris fegyveres alegységek gyakorlatoznak az ország különböző pontjain.
A rendszerváltó diskurzusban leggyakrabban a hadsereg polgári ellenőrzéséről esik szó, pedig az élet más területein ugyanúgy megfigyelhető az áttérés. így például a kultúra polgári ellenőrzés alá vonását jelenti, amikor különféle alapítványok kuratóriumai válnak a kulturális célú források legfőbb elosztóivá, illetve amikor a kereskedelmi bankok vagy más nagyvállalatok szponzori tevékenysége válik a művészi aktivitás fő motorjává (lásd például a Postabank-kultúrkör kialakulását az elmúlt évek során). Az oktatás polgári ellenőrzésének alapvető eszközeként jelent meg a magyar társadalomban az iskolaszék, amely a szülői munkaközösség korábbi konzultatív szerepét döntési pozícióvá alakítja, tekintet nélkül arra, hogy a megnövekedett hatalmú egyének rendelkeznek-e bármiféle pedagógiai képzettséggel vagy sem.
A polgári ellenőrzés tehát olyan kritériumrendszert jelent, amelynek megvalósulása esetén a társadalom életének egy területe határozott osztályjelleget ölt. Végső soron egyfajta kollektív privatizációnak tekinthető, és e minőségében szembeállítható egyrészt a demokratikus társadalmi ellenőrzéssel, másrészt pedig a hozzáértésen alapuló, szakmai irányítással is.