Az osztály, a nem és az etnikum (az angolszász világban az utóbbi szinonimájaként előszeretettel használják a faj kifejezést) nem önmagukban álló jelenségek. Különböző tudományágak vizsgálják bonyolult belső összefüggéseiket, kölcsönös kapcsolódásaikat. E kutatások lassan-lassan Magyarországon is előtérbe kerülnek, mindenekelőtt a nem (gender) és az etnikum problémaköre vált ki bizonyos intellektuális érdeklődést nálunk is. Ennek két oka van. Az egyik az, hogy ma a nem és az etnikum körüli konfliktusok élesebbek, mint korábban, és a mai világban egyre inkább háttérbe szorítják a „színtiszta" osztálykérdéseket. Az etnikum a társadalmi konfliktusokban és a politikában mindenütt a világon egyre fontosabb szerephez jut. A nemek kérdésének élénk hangoztatása a politika és a tudomány berkeiben a valóságban nemritkán éppenséggel csupán a probléma megkerülését jelzi. A kérdés erőteljesebb felvetése inkább az ún. fejlett országokban végbemenő társadalmi változásokban gyökerezik, még akkor is, ha az olcsó női munkaerő világszerte egyre nagyobb szerepet játszik – például úgy, hogy a turizmus üzletágának profitját növelve a nyugat-európai férfi szakmunkások és vállalkozók egyre növekvő mértékben a délkelet-ázsiai és kelet-európai nőket prostituálják. A nem és az etnikum előtérbe kerülésének másik megjelenése az, hogy a nemzetközi, azaz a domináns tudományos és publicisztikai diskurzusban_a. szociális és a gazdasági egyenlőtlenségekről folyó régi, „unalmas", „földhözragadt" vitát – közvetlenül politikai érdekektől vezettetve – felcserélik a divatba jött etnoszról szóló magasröptű elmélkedésekkel.
Mindennek ellenére bizonyos értelemben a tudomány ma mégis kifelé tart a régi módszertani zsákutcákból. A vulgármarxista gondolkodás tipikus tévedése volt az a probléma-megoldási mód, amely a három jelenség közül az osztálymeghatározottságot mechanikusan a másik kettő fölé emelte; elfeledve vagy háttérbe szorítva azt a momentumot, hogy mindegyik jelenségnek megvan a maga önálló világa és világtörténete. És ezzel együtt figyelmen kívül maradt, hogy mindhárom jelenségcsoport magának a kapitalista viszonyrendszernek a megjelenése nemzetileg, regionálisan és egyetemesen is. Másfelől – a hivatalos legitimációs ideológia tükrében – az a benyomás keletkezett, mintha az államszocialista rendszerek már túlléptek volna e problémákon, s csak a „régi rendszer" maradványairól lett volna szó.
Függetlenül attól, hogy elismerjük-e vagy sem az osztálykomponens elsődlegességét, a vulgáris osztályszemlélet e tekintetben történelmileg meghatározott funkciót töltött be: nevezetesen azt, hogy leértékelje a nemzeti-nemzetiségi-etnikai kérdésnek és a nemek kérdésének jelentőségét, s e problémakörök megoldását a (soha el nem ért) jövőbe utalja. A gender-kérdés e mindenkori „jövőbe utaltságának" háttere az, hogy a nemzetközi munkásmozgalom minden kétséget kizáróan a férfi munkásság és a férfi értelmiség dominanciája mellett fejlődött, mert az ehhez fűződő közvetlen és mindennapi, kulturális, szervezeti és „magán" jellegű érdekek voltak a meghatározók. Miközben célként mindig megfogalmazták, hogy a nőknek majd utol kell érniük a férfiakat, a mindenkori gyakorlatban éppen ezt akadályozták meg. Elsőbbséget élvezett a férfiasan „megkomponált" világ a politikában és otthon, a pártban és a szakszervezetben, a gyárban és a felsőoktatásban.
Napjaink „újpolgári világában" Nyugaton és Keleten a társadalomtudományok a nem és az etnicitás kérdését sokszor kiforgatják a gazdasági összefüggésekből, vagy nem hozzák rendszeres összefüggésbe őket a gazdasági folyamatokkal. Így például az etnikai konfliktusokat gyakran a gazdasági háttértől és összefüggésrendszertől függetlenül vizsgálják, a nők jogi egyenlőségét pedig abszolutizálják. Vagyis figyelmen kívül hagyják e jogok gazdasági és szociális realizálhatóságának egész problémakörét, vagy ha érzékelik is a problémát, nem festenek reális képet az egyenjogúság gazdasági alapjainak megteremthetőségéről a kapitalista világban. A mostani neoliberális gazdasági kurzusra például semmiképpen nem lehet olyan szociálpolitikát építeni, amely Nyugat-Európában a jóléti állam fejlődésének csúcspontján lehetséges volt. Egy ilyen szociálpolitikai javaslat nem tud mit kezdeni például azzal a problémával, hogy a világon a nőknek csak igen kis százaléka képes a jogi egyenlőséget anyagi egyenlősséggé transzformálni, nem tud mit kezdeni a rosszul fizetett nők és az egyedül álló anyák növekvő tömegével.
Mindennek fényében ma a baloldal számára az osztály-etnikum-nem problémával kapcsolatban az a legfontosabb kérdés, hogy a termelési és újratermelési folyamatok, a gazdasági és társadalmi különbségek és ellentétek mennyiben „etnicizálódnak" és „feminizálódnak" világméretekben, függetlenül attól, hogy miként Ítélkezünk az osztály kérdésének elsőbbségéről. A tárgyalt problémák összefonódása és nem hierarchikus egymásra épülése kifejeződik abban a tényben, hogy például egy német szakmunkás életnívójában nagy valószínűséggel közelebb áll egy orosz menedzserhez vagy egy burmai kisvállalkozóhoz, mint egy ózdi munkanélküli acélöntőhöz. Miképpen a budapesti értelmiségiek jelentékeny része kultúrájában, értékrendjében és anyagi viszonyaiban közelebb áll egy New York-i értelmiségihez, mint a magyar paraszthoz vagy agrárbérmunkáshoz. Ez a „zavaros" helyzet fejeződik ki abban is, hogy a magyar társadalom legalján lévő etnikum, a cigányság és a zömében felsőbb rétegekhez tartozó zsidóság egyidejűleg áll az előítéletek, a rasszizmus kereszttüzében. A nemben is kifejeződik ez a bonyolult ellentmondás. Például lehetséges, hogy egy osztrák szakmunkás háztartásbeli feleségének jobban megy a sora, mint egy a maga idején jól kereső tanár özvegyének. Ugyanakkor mindkét nő helyzete legalább annyira determinált a nembeli, mint az osztálybeli hovatartozás által. A munkásfeleség a férj fizetésétől függ, a tanár özvegyének viszont a családi munkával töltött évtizedei miatt nem jár önálló nyugdíj, csak az özvegyi. Vannak ellenkező jellegű példák, amikor az osztályhoz tartozásból következő momentumok lesznek a meghatározók. A baloldali gondolkodás és praxis számára fontos feladat, hogy ezeket a szempontokat és tényezőket ne engedje egymás ellen kijátszani.
Ugyanakkor az egyének és a társadalmi csoportok szociális, etnikai és nemek szerinti hierarchiája is vizsgálható, amely sok évszázados társadalmi és kulturális folyamatok eredményeként szilárdult meg. Tudománytörténeti konszenzus van a tekintetben, hogy e hierarchikus viszonyok éppen úgy megnyilatkoznak a termelés és munkavégzés struktúrájában, mint a világrendszer egyes régiói közötti nemzetközi munkamegosztásban. E rendszer differentia specifica-ja, hogy állandóan újratermeli azokat az egyenlőtlenségeket, amelyek – változó korokban változó módon – egyes társadalmi csoportok esetében hátrányként, mások esetében előnyként halmozódnak fel.
A kapitalista világrendszer fejlődési sajátosságának látszik, hogy a felfelé ívelő társadalmi mobilitást mindig nagyobb arányú lesüllyedés kíséri. A legutóbbi hanyatlás a mi régiónkban is alátámasztja, hogy a hátrányos helyzet sajátosan halmozódik. A szociális, az etnikai és a nemi differenciálódás új előnyöket és új hátrányokat hozott létre. Magyarországon például a szub-proletár lét kiterjedése leginkább a más összefüggésben már említett cigány etnikumot sújtja, míg az Egyesült Államokban legerősebben a fekete nők esetében halmozódnak fel a hátrányok. Különleges problémája a világrendszernek, hogy a leginkább hátrányos helyzetű százmilliók képesek a legkevésbé érdekeiket megvédeni vagy akár csak kifejezni.
A fentebb vázolt bonyolult problémakör a kelet-európai rendszerváltás folyamatában – új formában – ismét előtérbe került. A régió számára a régi, a preszocialista valamint az államszocialista korszakból örökölt egyenlőtlenségek és hierarchiák mellett megjelentek a pénz- és általában a szabad tőkeviszonyokra jellemző „új" egyenlőtlenségek, illetve uralmi viszonyok is. A problémák egyidejű kiéleződése elválaszthatatlan a háború utáni jóléti államok szerkezeti „dekonstrukciójától", „demontázsától", aminek az elméletre és ideológiára gyakorolt közvetlen hatása könnyen kimutatható. A jóléti állam, a szociális piacgazdaság, a szociáldemokrácia korszaka mint a tőke és munka közötti osztálykompromisszum fogalmazódott meg a polgári ideológiában is. A politikai szociológia irányadó személyiségei (Seymour Martin Lipset, Stein Rokkan stb.) ugyanolyan természetességgel, bár nem feltétlenül ugyanabban az értelemben használták az osztály kifejezést, mint a marxista elemzők. A hetvenes évek végén bekövetkezett neokonzervatív fordulat – amely az új nemzetközi munkamegosztás kialakulásával, a munkásosztály hagyományos struktúráinak felbomlásával, szervezeteinek meggyengülésével összefüggésben jelentkezett – ezt az osztálykompromisszumot felborította. A kilencvenes évekre a társadalomkutatók napirendjéről levették az osztályelemzés feladatát. A politikai diskurzusnak a nemek és a fajok viszonya felé való terelése (utóbbi jellegzetes esete Huntington tevékenysége) az új status quo szentesítésének programjába is illeszkedik, ami csak tovább bonyolítja a progresszív politika útkeresését.
A szociális és gazdasági javak csökkenése új elosztási módozatokat involvál a neoliberális világrendben, melyben törvénnyé emelkedett: több munkáért kevesebb bért. Különösképpen a kelet-európai munkaerő ára értékelődött le a rendszerváltás folyamatában. Ha csökken a javak piaci és állami újraelosztása, akkor a rendszer a társadalmi ranglétra alsó csoportjait hozza hátrányos helyzetbe, amelyek – mint jeleztük – kevésbé tudják érdekeiket artikulálni. Ebben az összefüggésben is egyidejűleg merül föl az „osztály, etnikum, nem" problematika. Elemezni kell tehát, hogy a növekvő arányú meg nem fizetett munka kinek a rovására nyert teret, és a fogyasztás csökkentése kiket sújt.
Ma a szociális kérdés etnizálódásának vannak más, új dimenziói is. A különféle „Bokros-csomagok" és megszorító intézkedések következményei világszerte nemcsak a tömegméretű elszegényedéssel járnak együtt. Az államok az állampolgárok számára átláthatatlan módon – részben vagy egészben – elveszítik a gazdasági folyamatok fölötti ellenőrzésüket és beavatkozási lehetőségeiket is. Ennek részeként a nemzetgazdaságokban a korábbi évtizedekben sehol sem tapasztalt egyenlőtlenségek és társadalmi feszültségek alakulnak ki. Az állami bürokratikus és nemzetgazdasági kollektivitás helyét így egyre inkább új „imaginárius", kulturálisan és szociálisan újra és újra megformált, ám nagyon is valóságos önvédelmi funkciókat betöltő közösségek foglalják el. Még sohasem éltünk egy annyira közösség nélküli világban, mint ma, és még sohasem halt meg annyi ember egy ilyen világ megteremtéséért, mint századunkban. Tovább élezi az etnikai konfliktust a nemzetközi tőke hatalmi centralizációja, aminek következtében a kis és adós országok parlamentjei gyakorlatilag elveszítették a hagyományos parlamentek számos funkcióját; a nemzetgazdasági létezés maga vált kérdésessé. Ez a folyamat maga is az etnikai ellentétek gerjesztőjévé vált, mivel az ellenállás a tőke uralmának kiterjedésével szemben – a Szovjetunió és általában a kelet-európai államszocializmus összeomlása után – jórészt nemzeti-etnikai zászló alá vonult. A szociális-szocialista ellenállás periferizálódott. Minél inkább peremre szorított egy régió, annál erősebb ott a társadalmi ellenállás etnikai jellege, noha a „törzsi-vallási" ellentétként interpretált konfliktusoknak mind a centrum, mind a periféria térségeiben kimutathatók a gazdasági gyökerei (ír és baszk szeparatizmus, flamandok és vallonok vitája, skótok és angolok, szerbek, horvátok, bosnyákok és_…szlovének, tuszik és hutuk stb.).
Az osztályellentétek csökkentése érdekében a nyertes csoportok, olykor saját frakciójukon belül, mindenütt megpróbálnak bűnbakokat állítani. így lesznek bűnbakok – régiónként eltérő módon – a kaukázusiak Oroszországban, a kurdok Törökországban és a törökök valamint az ossik (kelet-németek) Németországban, a horvátok vagy a szerbek, a hutuk és a palesztinok stb. Valamely oknál fogva kevésbé kellemetlen arról beszélni, hogy az alsó osztály „néger" vagy „cigány", mint arról, hogy az alsó osztály szegény. A nacionálpopulizmus, annak magyar formája, a csurkizmus a „dologtalan szegények" (cigányok) és a „parazita gazdagok" (zsidók) kategóriáival az egész szociális és osztálykérdést eltorzítja, és etnikai kérdéssé transzformálja. A nacionálpopulizmus a munkaerőpiacon a konkurenciát is etnikai (és nemi) színben tünteti fel. Nem a munkanélküliséget előidéző kapitalista struktúrákat és a gazdagokat preferáló magántulajdonos-rendszert bírálja, hanem az „idegen" munkavállalók ellen támad.
Az a jelenség, hogy a nőkérdés is újra reflektorfénybe került, számos ponton más okokra vezethető vissza, mint az etnikai kérdés kiéleződése. A nők a háború utáni prosperitás évtizedeiben Nyugaton és Keleten történelmileg példátlan intenzitással integrálódtak a piaci, illetve az államszocialista termelésbe. A politikai és az állampolgári jogok tekintetében – mint fentebb más összefüggésben hangsúlyoztuk – de facto majdnem mindenhol elérték a teljes egyenjogúságot. Emellett azonban otthon, vagyis a magánszférában sok tekintetben megmaradtak a patriarchális viszonyok, és érintetlen maradt az egyenlőtlen, hierarchikus munkamegosztás a két nem között. Az integrálódás a hivatalos vagy formális gazdaságba és nyilvánosságba az államilag szabályozott szociális biztonságot nyújtó körülmények között történt. A 80-as évektől az itt jelzett „jóléti hátország" fokozatosan leépül, és így a nők történelmileg egy új szituációval néznek szembe: a „patriarchális", családi védőhálóból sokan kiszorultak. így a szociális háló összezsugorodása korszakában, a deregulált, kemény, „szabad piaci" viszonyok között sokan a legalsóbb szférákban találják magukat, és szexuális értelemben is – tömegesebben mint valaha – áruvá válik a női test. A nők szociálisan vesztes rétegeit azért kell külön is kiemelni, mert a periferizálódás kettős vesztesei ők, amennyiben mind a termelésben, mind az otthon végzett munka tekintetében megnövekedtek a terhek. Kelet-Európában sem véletlen a jelszó: vissza a családba, a gyerekhez, a fakanálhoz. Ez a jelszó ma kevésbé jelenti azt, hogy a nők háztartásbeliekként tényleg visszamenjenek a hagyományos családba. Inkább azt, hogy a munkaerő piaci konkurenciaharcában perifériális helyzetbe lehessen őket kényszeríteni, és hogy a nők nagy többségének társadalmi státuszát az emlegetett jogi egyenlőség ellenére meggyengítsék.
Vannak persze az utóbbi évtizedek fejlődésének a nők között nyertesei is (főleg a jog és az oktatás terén). Például az értelmiségi nők egy része határozottan jobb feltételekhez jutott, mint korábban. Ugyanez igaz, főleg Nyugaton, a politikai és állami szférára nézve is.
A baloldal számára alapvető történelmi tapasztalat, hogy a nemek kérdését nem kezelheti a liberalizmus tartozékaként, miként megbocsáthatatlan bűn lenne, ha az etnikai problémák körét a nacionalisták kompetenciájának tekintené. Ennek tükrében az osztály kérdésköre is sokkal bonyolultabban vetődik fel, mint a hagyományos munkásmozgalom korszakában. A baloldal alapvető politikai és elméleti feladata a fejlődés e három dimenziójának összekapcsolása annak érdekében, hogy a gazdasági-anyagi és a kulturális egyenlőtlenségeket mérsékelni lehessen a világrendszer egészében. Más szavakkal: a baloldalnak többé nem szabad a nemek és az etnikumok kérdését elválasztania a gazdasági és szociális egyenlőtlenségek felszámolásának célkitűzéseitől. Minden program megfogalmazását e három alapkérdés egyidejű megoldásának kell alárendelni.
Az elméleti válaszkeresés ugyanakkor nem helyettesítheti a gyakorlati lépéseket. Hogy a feladatok sürgetők, azt néhány alapvető összefüggés könnyen megvilágítja. Elegendő felmérni, hogy a gazdasági, a társadalmi és a politikai szervezetekben, üzemekben, illetve általában a munkahelyeken a nők és a férfiak, a különböző etnikumok milyen arányban vannak képviselve; a különféle vezető csoportok nemi és etnikai összetétele megfelel-e a vezetettek nemi és etnikai összetételének. Vannak-e jogi és törvényes garanciák arra, hogy minden tőkés vállalkozó vagy állami intézmény azonos munkáért azonos bért fizessen nemtől és etnikai hovatartozástól függetlenül? Vajon szót emel-e bárki is, ha a nemzetközi pénzügyi és politikai szervezetekhez való alkalmazkodás ezeken a területeken a kedvezőtlen tendenciákat erősíti fel?