1994. július 11-én egy nagy munkástüntetés vetett véget az 1990-es demokratikus átmenet kezdete óta hivatalban levő kormány és a munkásság idilli viszonyának. Ez a CUT (a legfontosabb chilei munkás szakszervezeti konföderáció) által szervezett tüntetés volt a legnagyobb megmozdulás a Pinochet-diktatúra 80-as évek végi hanyatlását kísérő nagygyűlések óta.
A demokratikus átmenet kezdete óta a chilei politika egyik legfontosabb jellegzetessége a stabilitás és konszenzus megtartására való törekvés volt. így, bár volt egy sor ágazaton belüli konfliktus, ez volt az első széles munkás bázissal rendelkező tiltakozó akció. A tüntetők, Augusto Pinochet tábornok diktatúrájának 16 éve alatt elvett jogok visszaállítását követelték.
A Pinochetet hatalomra juttató 1973-as katonai puccs, amelynek során Salvador Allende elnök életét vesztette a lebombázott elnöki palotában, véget vetett a „szocializmusba vezető demokratikus út" chilei kísérletének. Pinochet teljesen mással próbálkozott. Chilei közgazdászok egy csoportja a 70-es évek közepén elkezdte alkalmazni a neoklasszikus gazdaságpolitikai modellt, még évekkel azelőtt, hogy az IMF és a Világbank ezen politika bevezetését szorgalmazta volna a Chilével szomszédos országokban. Ezen közgazdászok a „chicagói fiúk" (Chicago Boys) néven váltak ismertté, mivel sokuk a chicagói egyetemen tanult Milton Friedman keze alatt.
A chicagói fiúk azt állítják, hogy ideológiájuk alapja a szabadság, s ezen belül különlegesen fontosnak tartják a gazdaság állami beavatkozástól való mentességét. Reformprogramjuk részét képezi az állami tulajdonban lévő vállalatok eladása, adó- és vámcsökkentés és az árak felszabadítása azáltal, hogy megszüntetik az állami támogatásokat, és privatizálják a kormány szociális szolgáltatásait, például az egészségügy, az oktatás és a társadalombiztosítás terén (lásd Pinochet's Giveaway: Chile's Privatization Experience. Multinational Monitor, 1991. május).
Ez a gazdaságpolitika elsősorban a nagytőkének (big business) kedvezett, amely lényegében lefölözte a nyereséges állami vállalatok olcsó kiárusításából és a munkások durva elnyomásából adódó hasznot. A Pinochet-rezsim betiltott több baloldali pártot, bebörtönzött, megkínzott, megölt vagy elüldözött sok szakszervezeti vezetőt és más, a diktatúrát ellenző személyt. „Az emberek börtönben voltak, így szabadok lehettek az árak" -mondta Eduardo Galeano történész az Uruguayban bevezetett hasonló reformokkal kapcsolatban.
A gazdaság átstrukturálása kulcseleme volt a diktatúra azon tervének, hogy átalakítsa a chilei társadalmat, és egyben megakadályozza egy újabb Allende-típusú kormány hatalomra jutását. A hadsereg és civil szövetségesei átalakították a társadalmi intézményeket, újraírva a munkajogtól az alkotmányig és a választási rendszerig szinte mindent.
Pinochet 1979-es „Munkaterv"-e betiltotta a szakszervezeti konföderációkat, megtiltotta a szakszervezeteknek, hogy tagsági díjat szedjenek, és önkéntessé tette a vállalatok számára, hogy kollektív tárgyalásokat folytassanak olyan szakszervezetekkel, amelyek egyszerre több vállalat munkásainak érdekeit képviselik. A „Munkaterv" ösztönözte továbbá egymással versengő szakszervezetek létrejöttét, valamint 60 napban limitálta a sztrájk időtartamát. Tette mindezt a munkások és alkalmazottak szabadságának növekedését hangsúlyozva.
Az 1980-as Alkotmány egy „védett demokráciát" (protected democracy) hozott létre, kiterjesztve a hadsereg szerepét, és úgy torzítva a választási rendszert, hogy az a jobboldal és a hadsereg képviselőinek legyen előnyös. Az alkotmány továbbá kimondta a fegyveres erők főparancsnokának elmozdíthatatlanságát, s ezzel elvileg lehetővé tette, hogy Pinochet tábornok maradhasson a hadsereg főparancsnoka egészen 1997-ig.
Vállalati szocializmus
A 70-es évek végén, a 80-as évek elején a chilei gazdaság talpra állt a neoliberális reformok okozta recessziós sokkból, sőt mérsékelt ütemű fejlődésnek indult, amiért gyakran neoliberális gazdasági „csodáról" beszélnek. Csakhogy e növekedés nagy része külföldi hiteleknek és spekulatív pénzügyi műveleteknek volt köszönhető. így aztán 1982-ben, amikor ez a spekulációs buborék szétpukkant, Chile GNP-je 14 százalékkal esett vissza. A munkanélküliség elérte a 30 százalékot, és az adósságválság következtében kibontakozott egy három évig tartó nemzeti ellenállás Pinochet tábornokkal és a chicagói fiúkkal szemben.
Ami miatt a chilei adósságválság különbözött Latin-Amerika többi részének válságától, az az, hogy Chilében nem a kormány, hanem magánvállalatok adósodtak el. így ez a tény, azaz hogy jogilag nem a kormány a felelős az adósságok visszafizetéséért, jó tárgyalási pozíciót biztosított a kormánynak az IMF-fel szemben a régiek visszafizetését segítő új kölcsönökről szóló tárgyalások során. Ugyanakkor, mivel a magánérdek előbbre való a közjónál, a kormány garanciát vállalt a magánadósságok visszafizetésére.
Bár mind az IMF, mind a chicagói fiúk a szabad piac mellett és az államnak a gazdaságba való beavatkozása ellen prédikáltak, annak azért örült az IMF, hogy sikerült rábírni a chilei kormányt: támogatásaival konszolidálja az adósokat. Ez ugyanis garantálta az adósságok visszafizetését. Érdekes módon Rolf Lüders, Pinochet gazdasági és pénzügyminisztere, aki egyetértett a kormánynak a hitel-visszafizetést támogató politikájával, néhány hónappal korábban még Chile egyik legjobban eladósodott konglomerátumának, a Gruppo Vial-nak volt a vezérigazgatója.
Az IMF úgy állította össze kiigazító programját, hogy az a konglomerátumoknak és a nemzetközi bankoknak kedvezzen az ország szegényeinek rovására – állítják sokan, köztük Patricio Meller chilei közgazdász. Az IMF által ajánlott szokványos megszorító intézkedések egyike az alapvető fogyasztási cikkek és szolgáltatások állami támogatásának megvonása volt. Csakhogy ezen program megvalósításával egyidőben Chilében a központi bank mintegy 2000 gazdag adósnak összesen a GDP 4 százalékával egyenlő nagyságú támogatást nyújtott. Jogos tehát a kérdés, hogy vajon milyen alapon hagyták ki ezeket a támogatásokat a megszorító programból. Ugyanakkor 600 000 chilei munkanélküli segélyként a GDP-nek mindössze 1,5 százalékát kapta.
Annak ellenére, hogy a többi országban IMF-nyomásra bevezetett adósságkezelő reformcsomag nagy részét a chicagói fiúk Chilében már az 1982-es válságot megelőzően alkalmazták, az ország dél-amerikai viszonylatban a legnagyobb egy főre jutó adósságot halmozza fel.
Diktatúrából demokráciába
Az 1990-es demokratikus átmenet a kezdetét jelölte egy politikai reformidőszaknak, mégpedig egy olyan kormánnyal, amelynek centrumában a Kereszténydemokrata Párt áll, továbbá helyet kapott benne a közép-bal Demokráciáért Párt és a Szocialista Párt. Csakhogy, mivel a Concertaciónnak nevezett koalíció reformtörekvéseinek középpontjában a választásos demokrácia konszolidálása állt, a Pinochet-éra neoliberális gazdaságpolitikája lényegében érintetlenül maradt.
Megfigyelők a neoliberális modell továbbélését több tényezőnek tulajdonítják; többek között az országban akkortájt megindult hirtelen gazdasági növekedésnek. A diktatúra autoriter öröksége, hogy például olyan „kinevezett" szenátorok, akik inkább képviselik bizonyos intézmények (például fegyveres erők), mint egy-egy választókerület érdekeit, döntő szerepet játszanak a törvényhozásban, a nagyobb reformok ellen befolyásolva azt. Azon társadalmi mozgalmaknak, amelyek a diktatúra legsötétebb időszakában a demokráciáért folytatott harcot vezették, kevés befolyásuk és gyenge tárgyalási pozíciójuk van az új parlamenttel szemben. Az elitjellegű pártpolitika marginalizálta – a feminista és más társadalmi mozgalmakkal együtt – a szervezett munkásságot, amelyet megtizedeltek az elnyomás és a neoliberális gazdasági szerkezetváltás évei.
De a neoliberális modellhez való ragaszkodás legfontosabb oka talán mégis az, hogy az egykori diktatúra közép-bal ellenzéke és a neoliberálisok bizonyos aspektusból közeledni kezdtek egymáshoz az 1980-as években. A chicagói fiúk és a közép-bal egyetértenek abban, hogy a piacnak és a magánszektornak kell vezetnie a fejlődési folyamatot. A szegénység visszaszorításában mindkét csoport a gazdasági növekedés kulcsszerepét hangsúlyozza, és visszautasítja a kormány azon intézkedéseit, amelyek az egyenlőtlenségek csökkentésére irányulnak, vagy amelyek inflációt okozhatnak. Elfogadják, hogy az export növelése alapvető fontosságú Chile fejlődése szempontjából, ezért a gazdaság nyitottságának fenntartását támogatják.
Gazdaságpolitikáját tekintve a Concertación leginkább abban különbözik a neoliberálisoktól, hogy a szegénységnek és a szociálpolitikának nagyobb figyelmet szentel; ezen a téren a kormány a diktatúra végéhez képest 30-40 százalékkal növelte kiadásait.
A Concertación nem ért egyet a neoliberális államfelfogással sem. Véleménye szerint a kormánynak igenis szerepet kell vállalnia az üzleti világ és a piac szabályozásában, csakúgy, mint a jólét egy minimális szintjének biztosításában. Patricio Aylwin elnöksége alatt a kormány megállította az állami vállalatok rohamos privatizációját, nem vizsgálta felül azonban a diktatúra alatt megvalósított privatizálásokat.
A szociális költségek
A gazdasági összeomlás és az azt követő adósságválság szerkezeti kiigazító programjai után a chilei gazdaság az 1980-as évek végén újra növekedésnek indult, s ma már megint mint „csodát" emlegetik. Ezúttal a növekedés erőteljesebben nyugszik a természeti erőforrások exportján, elsődlegesen gyümölcs-, fa-, hal- és rézexporton.1 Ugyanakkor az országban továbbra is súlyos szegénységet és jövedelemkülönbségeket találunk.
A leköszönő Pinochet-diktatúra ijesztő jóslataival ellentétben a stabilitás és növekedés tartósnak bizonyult az Aylwin-kormány alatt, azaz 1990 és 1994 között. A gazdasági növekedés 1990 és 1993 között átlagban évi 6,3% volt; összehasonlításképpen: 6,4% volt az 1985-89-es periódusban, az adósságválságból való kilábalás időszakában.
A hivatalos munkanélküliségi ráta 20 év után 1992-ben volt a legalacsonyabb: 4,5%; míg 1982-ben ugyanez 27%, 1990-ben pedig 5,7% volt. Ugyanakkor a munkahét az 1990-es átlag 48,5 óra/hét-ről 1992-re 50,5 óra/hét-re hosszabbodott.
Az Aylwin-kormány elismerte, hogy azok, akik hasznot húztak a gazdasági „csodából", tartoznak a társadalomnak, és ezért a szegénység enyhítését elsőrendű feladatának tekintette. A hivatalosan szegénységben élők száma 5 millióról 4 millióra csökkent (a 13 milliós országban), részben a minimálbérek és a nyugdíjak, illetve a kormány szociális kiadásainak növelése következtében, részben a gazdasági növekedés munkanélküliséget csökkentő hatásának köszönhetően.
Ennek ellenére a szegénységi ráta még mindig sokkal rosszabb, mint azelőtt, hogysem a neoliberálisok átvették volna a gazdaságpolitika irányítását. 1970-től az 1990-es évek elejéig a szegénységi szint alatt élő háztartások száma ugrásszerűen megemelkedett. 1970-ben, három évvel Pinochet hatalomátvétele előtt a chilei háztartásoknak mindössze 17%-a volt a szegénységi küszöb alatt. 1990-re ez a mutató megkétszereződött, 35% lett, 1992-ben pedig 33,5%. A töretlen gazdasági növekedés tíz éve után a jövedelemeloszlás alig némi javulást mutat.
Chilében a szegénység nem annyira a munkanélküliség, mint inkább a bizonytalan foglalkoztatottság és az alacsony bérek következménye. A munkások gyenge alkupozíciójának eredményeképp a béremelés mértéke folyamatosan elmarad a termelékenység növekedésétől. Míg a 60-as években és a 70-es évek elején a centrum és balközép pártok a „növekedést igazságossággal" stratégiát hirdették, addig ma a Concertación a „növekedést stabilitással" szlogent tűzte zászlajára.
A Concertación tevékenységének egyik legnagyobb eredményeként értékeli a diktatúrából örökölt munkaügyi törvények megreformálását. A kormány felemelte a sztrájk hosszának 60 napos felső határát, és a szakszervezeteknek megengedte, hogy konföderációkat alkothassanak. Visszautasította ugyanakkor a szervezett munkásság azon fő követelését, hogy tegyék tehetővé az ágazati szintű kollektív szerződéseket a vállalati szintűek helyett; valamint még mindig jogi akadályok nehezítik a szakszervezeti tevékenységek újbóli kiépülését. Jose Pihera, az'T979-es Munkaterv megalkotója, a Munkatervet egy olyan építménynek nevezi, amelyet nem tudtak felégetni, és valóban, az alapstruktúrája még mindig áll.
Hogy a munkáság csak ilyen korlátozott eredményeket tudott elérni az átmenet kezdete óta, a munkásságnak mint mozgalomnak a gyengeségét tükrözi. A szakszervezetek is csak mostanában láttak hozzá az alapok újjáépítéséhez, és elég vegyes eredményekkel. 1989 és 1991 között a munkások szakszervezetek ezreit alapították meg, amelyek közül sok már nem is működik. 1993-ban a munkások 13,1%-a volt szakszervezeti tag, ami növekedés a 1988-as 9,8%-hoz, de visszaesés a 1991-ben regisztrált 14,5%-hoz képest. Az átmeneti periódus nagy reményeinek és lelkesedésének gyümölcseként alakult új szakszervezetek közül sokan azt tapasztalták, hogy a kollektív tárgyalások nem nagyon eredményesek. A vállalati szintű szervezetek tömegeinek (az egyetlen szakszervezeti típus, amellyel a munkáltatók kötelesek tárgyalni) mindössze 25-50 tagja van, és ennek megfelelően kicsi ereje.
A Concertación stratégiája, amely az elitek közötti tárgyalásokra és a társadalom leszerelésére épült, végül is egy stabil átmeneti periódushoz vezetett, amelyben a jobboldal és a nagytőke csak csekély engedményekre kényszerült. Annak ellenére, hogy Chilében Aylwin alatt volt néhány sztrájk (elsősorban az állami illetve az állami vállalati alkalmazottak sztrájkoltak: tanárok, egészségügyi dolgozók, rézbányászok), egészében véve ezeket az éveket sokkal inkább a stabilitás jellemezte, mint a konfliktusok.
Ahogy Aylwin 1994 májusában elnöki periódusának végéhez közeledett, egyre nyíltabb kritikával illette azt a neoliberális modellt, amely végül is egész elnökségét jellemezte. A nemzetközi nőnap egyik ünnepségén meg is jegyezte: „A szabad piacra alapozott fejlődésnek nincs sok értelme, ha az emberek többsége csak a tévén keresztül élvezheti."
(Fordította: Firle Réka)
Jegyzet
1 Osvaldo Sunkel neves chilei közgazdász (a diktatúra éveiben emigrációban élt, jelenleg az ENSZ Latin-Amerikai Gazdasági Bizottságának vezető szakértője Santiagóban) a Magyar Közgazdasági Társaságban 1994 novemberében tartott előadásában elsősorban a 60-as évek második felében meghozott, a természeti adottságok jobb kihasználására irányuló struktúrapolitikai döntéseknek tulajdonította a 80-as évek második felének tartós és kiemelkedő gazdasági növekedését. (A szerk.)