A gazdasági átmenet kínkeservei, valamint az, hogy a „reformközgazdászok" által lenézett többi közép-kelet-európai ország lassan irigylésre méltó helyzetbe kerül – főleg gazdasági perspektíváik tekintetében, de egy-két éve már kézzelfogható módon is – hozzánk képest, vetik fel azt a kérdést, hogy „Csak így lehetett?" Az alábbiakban arra próbálok rámutatni, hogy a közgazdász-társadalom fejében levő sémák miképpen játszottak közre abban, hogy már megint „valahol utat tévesztettünk". A rendszer átalakításában jelentős szerepet vállaló közgazdász társadalom számára – a több-kevesebb kritika ellenére – Kornai Hiány-modelljének logikája volt az, amely a valóságról alkotott képét a legnagyobb mértékben befolyásolta, de legalábbis énnek a modellnek a sémái fedezhetők fel tudatában. Ez a gondolatrendszer volt az, amely a maga statikus jellegénél fogva sugallta a gyors, viszonylag problémamentes átmenet illúzióját, azáltal, hogy ez volt hivatva pótolni a világkép hiányát. Ebben a vonatkozásban lehet a bolsevik mentalitás túléléséről beszélni a mélystruktúrákban, minden köpönyegforgató „önmegtagadás" ellenére. Véleményem szerint ez a modell alapvető szerepet játszott egy gradualista, konszenzuskereső, társadalmi szerződésben gondolkodó útválasztás elszalasztásában. Persze a társadalom érdekviszonyai, a politikai játszmák alakulása nélkül nem lehet megérteni, miért történt, ami történt – de az, hogy mit tekintünk érdekünknek, alapvetően attól is függ, miképpen látjuk, értelmezzük a világot.
Figyelemre méltó, hogy a rendszer által magából kivetett társadalomfilozófusok (a Lukács-iskola), bár sokkal összetettebb képet voltak képesek kialakítani a „kapitalista" világról, mégis a magukénak fogadták el a Hiány-modellt.1 Hogy az általuk is kritizált „neokonzervatív" fordulat tulajdonképpen nem keveset köszönhet annak a valóságképnek, amelyet ők is sugalltak, nem reflektálják.2 Az „általános szűkösség szocializmusa" rendszerével szembeni – minden bizonnyal jogos – ellenvetések esetükben sem voltak képesek affirmatív programban kicsúcsosodni: ami a „szükségletek feletti diktatúra" után jöhet, az a „modernitás" tulajdonképpen alternatívátlan „megvalósulása", ami szükségszerűen magával hozza a sine qua non-jának tartort végtelenített „dinamizmust" a szűkösség termelése, a szűkösség legyőzése és a szűkösség újratermelése hármasságában. Azt, hogy a modernitás milyen hihetetlen szakadékokat képes társadalom és társadalom között létrehozni, nem explikálják, holott maguk is rámutatnak, hogy 1921-gyei vége annak a kísérletnek, amely a modernitásból való „kiugrásként" próbálja a szocializmust meghatározni.3
Az a dichotómia, melyet a nyugati és a keleti társadalmak között láttak, a hiány fogalmán keresztül ragadta meg a keleti, és – paradox módon – leginkább a magyar közvéleményt. Ez az a fenomén, mely véleményem szerint hihetővé tette az egész, a „hiány" jelensége köré épített teóriát – illetve az akörül a nyilvánosság szférájában kialakult diskurzust – a „hétköznapi emberek" (értelmiségiek) viszonylag széles rétegei számára, akik ezen jelenségkörbe tartozó elemeket mindennap tapasztalták a bőrükön.4 Ez persze nem jelentette, hogy a régió polgárainak abszolút értelemben nem voltak jogosítványai: mindössze azt, hogy azok nem voltak ezzel megelégedve. Ez az elégedetlenség oly módon kapcsolódott össze a szabadság hiányának érzésével, hogy a polgárok mint fogyasztók szuverenitásukat hiányolták. A „savanyú a szőlő" (sour grapes)5 jelensége viszont igencsak problémássá teszi, hogy különbséget tegyünk a fogyasztói szabadság-szuverenitás birtokában, illetve hiányában tett fogyasztói döntések között. Amikor Kornai kényszeralkalmazkodásról6 beszél, akkor nyilvánvalóan a szabadság mint érték mellett foglal állást, amely döntés persze nem vitatandó. A közgazdászt ebben az értékítéletében a fogyasztók-vevők morgása igazolja, ugyanakkor a létrejövő „globális egyensúly" cáfolja. Csak ha a morgás legyőzi az egyensúlyt, akkor tűnik egyértelműen igazoltnak az elmélet arra vonatkozó része, hogy Kelet-Európában hiánygazdaságok voltak. A fogyasztói szuverenitás prioritása révén mintegy igazolódni látszik az ezt állító osztrák iskola.
A gazdaság hiányjellegéért végül is a bürokrácia tétetett felelőssé Kornai rendszerében. Ez azonban az elmélet azon állítása, mely nem vezethető le a hiány tényéből, mivel még nincs bizonyítva, hogy a bürokrácia az oka, nem pedig következménye a hiány létének – amint erre Kornai maga is rámutat.7 Azaz a hiány tényétől jórészt független érvelésnek kell bizonyítania a bürokrácia felelősségét. Egy ilyen érvelés azonban – véleményem szerint – az elméleti rendszernek a mindennapi élet evidenciájaként jelentkező hiány fogalmára épülő meggyőző erejét is háttérbe szorítaná.
A bürokrácia, abban a formájában, ahogy Kelet-Európa létező szocializmusaiban megjelenik, Kornainál puszta következménye a marxista-leninista ideológia dominanciájának, valamint a kommunista párt egyeduralmának, mint okoknak. Azonban ez a fajta ok-okozati viszony legfeljebb egy történelmi egymásutánt képes kifejezni – azt, hogy a 40-es évek végén a kommunista párt, amelynek közismert módon a „marxizmus-leninizmus" volt az ideológiája, meghatározó szerepbe került az ország irányításában -, azonban azt már nem jelenti, hogy ezek a tényezők a több évtizedig fennállt rendszernek a talapzatát is alkották volna. Azaz, bár lehetséges a rendszer kialakulásának történelmi folyamatát ebben az oksági folyamatban értelmezni – szerintem ez is meglehetősen semmitmondó magyarázat -, a rendszer fennmaradásának, (különösen 70-es, 80-as évekbeli) működésének megértése szempontjából azonban vajmi keveset mond. Arról nem is beszélve, hogy látva az ideológia és a politikai hatalom szintjén történő igen gyors változást, és ugyanakkor, ezzel párhuzamosan az élet más szintjén tapasztalható változások csigalassúságú tempóját, az ember kezdi kétségbe vonni, hogy a politikai hatalmat birtokló párt és az ideológia, legalábbis manifeszt formájában, bírt-e egyáltalán akkora jelentőséggel a rendszer egészének szempontjából, mint azt a Kornai-féle séma sugallja. így számomra az alapvető kérdés a hiány és a bürokrácia viszonya, amely viszony Komáinál a rendszert meghatározó ideológiai, pártpolitikai elemekhez képest levezetett elem, ámde szerintem abból a szempontból sokkal fontosabb, hogy a létező rendszer kritikájában, változtatásában szerepet játszó csoportok, irányzatok számára miként válhatott az állam illetve a bürokrácia felelőssé a rendszer defektusaként megélt hiányjelenségekért. Méghozzá azért fontosabb, mivel az állam jelenlegi mérhetetlen delegitimációja erre vezethető vissza.
Komáinál nem a weberi bürokráciáról van szó8 , mivel itt a részbürokráciák egyetlen, az egész társadalmat átfogó egésszé kapcsolódtak egybe (Kornai, 128.). A bürokrácia az az „áskáló féreg", amely igazi szubjektumként képes viselkedni, mely végig fenntartja hatalmát még a (szocialista rendszeren belüli) reform idején is; legfeljebb belső válsággal küzd, ami adalék a reform inkonzisztenciájához (uo. 519.). A reform éppen emiatt nem vezethet sikerre. A vállalati vezetők, akik a bürokrácia részei, erőltetett beruházásaikkal szorítják ki a fogyasztókat, szívják el előlük az árukat.
Exkurzus
Hogy a totalitarizmus mennyiben volt bürokratikus, mennyiben nem, régi problémája volt a politológiának, társadalomfilozófiának. Egyfelől lehet hivatkozni Arendt totalitarianizmusról írt tanulmányára.9 Ő a bürokráciának állandó mozgásban tartását látja e rendszertelen rendszer sajátságának, ami viszont a bürokrácia alap-karakterisztikumának mond ellent. Ezzel szemben lehet Trockij munkásságára utalni. Ő a 20-as, 30-as évek sztálini fordulatában a „bürokratizálódás" veszélyét látta felszínre kerülni. A Sztálinnal azonosított bürokráciával szembe lépő, kompenzáló ellenerőt a pártban látta (amely igazi szellemiségének hordozója saját maga lett volna) – némileg ellentmondásosan, hisz a kor szociológiája (pl. R. Michels) éppen a modern pártokra gondolva beszélt az „oligarchia vastörvényéről". Ami a különbséget adhatja Komáival szemben, hogy Trockij a szovjet bürokratizálódásban a burzsoá elemek törekvéseit látta, míg Kornaihoz hasonlítja az a várakozása, amit a piaci erők áldásos szerepéhez kapcsolt. Ami szintén érdekes párhuzam: Trockij is a bürokráciát okolta a gazdasági bajokért. A dichotomikus gondolkodás ugyanúgy jellemző Trockijra, mint Kornaira: a munkástanácsok leértékelése azzal a feltevéssel párosult, hogy a szocialista forradalom után a termelési technológia és a munkafeltételek a gyárakban nem fognak alapvetően változni.10 A bürokrácia megfékezésének Weber által ajánlott – és általa igencsak komolyan vett – eszközét, a parlamentáris demokráciát (amelyet ő amerikai mintára, erős elnökkel képzelt el), Trockij csak élete vége felé kezdte mint esetleges lehetőséget számba venni, és akkor is csak annak korlátozott formájában.11 Kornainál hasonlóképpen a demokrácia a piacnál gyengébb mechanizmus.
A bürokrácia Kornai általi leírása esetleg megfelel a konkrét történelmi időben és térben működött büró ténykedésének, azonban nem fedi le ezen intézmény mint olyan lehetőségeit, amire a „developmental state" elmélete rámutat.12
Kornai tulajdonképpen nem tud teljesen konzisztens maradni a bürokrácia egységességének általa megfogalmazott elvéhez, mikor a fent említett elszívás megakadályozásában a „gazdasági irányítás" (Kornai, 308.) adminisztratív intézkedéseinek szerepére utal.13 Vagyis létezik valami ellenerő, akár kívül, akár belül a bürokrácián; ami utóbbi viszont ellentmond a bürokrácia (mint olyan) önfegyelmét tagadó kijelentésének (uo. 516-517.). A bürokrácia önfegyelemre való képtelenségét a kapitalista vállalat önkorlátozási képessége ellenpontozza, és sugallja mintegy az igen egyszerű megoldást (uo. 294.).
Kornai elszívási modellje ezenkívül feltételezi, hogy az elszívott javak nem elégítenek ki fogyasztói szükségletet, holott erről csak részben van szó, mivel az elszívott javak egy része fogyasztói felhasználásra kerülhet, csak éppen a beruházás-célszektorában dolgozók körében.
A bürokrácia szükségszerűnek ítélt defektusai mintegy a piac mechanizmusának térnyerésével, a bürokráciával szembeni ellenerejének kifejtése révén oldhatók (de itt is inkább a piaci mechanizmus „hatalomátvétele" az, ami kívánatos lenne Kornai szerint). A piac-bürokrácia dichotómiát elvben oldhatná, hogy Kornai többféle koordinációs mechanizmusról beszél,14 ám ezek közül még legfeljebb az önkormányzatinak15 tulajdonít jelentősebb erőt, a többi inkább csak a „futottak még" kategóriába sorolandó.
Magántulajdon nélkül Kornai szerint nem lehetséges a piac működtetése. Az ellenkezőjét nem állítom én sem, viszont azt sem, hogy a magántulajdon elégséges hozzá. Maga Kornai mutat rá arra, hogy a nyugati társadalmakban a puha költségvetési korlát forrása lehet a bankszektor (uo. 568.). A piac nem (csak) magántulajdonon alapuló működésének lehetőségét nem kizárva mondja Przeworski: „Szkeptikus vagyok abban a tekintetben, vajon tudjuk-e azt, hogy (1) a tulajdonformának a vállalat teljesítményét illetően vannak-e következményei, és hogy (2) a tulajdonformák megfigyelhető eloszlása azok teljesítményének köszönhető-e."16 Ezen utóbbi (2) gondolat akkor válik igazán sokat mondóvá, ha a termelés végső céljára vonatkozó, az egész ökonómiai diskurzust megalapozó kérdést feltesszük, vagyis, hogy mennyiben tekinthető abszolútnak az az értékskála, mely felől tekintve a dominánsan magántulajdonra épülő világgazdaság magasabb szinten teljesít. Erre még vissza kell térni.
De még ha ettől az alapvetőbb kérdéstől eltekintünk, akkor is adódik az az empirikus tény, hogy a kapitalista világ kevés számú termelőszövetkezete, annak a világnak a mércéi szerint, produktívabb a többinél (Przeworski, 126.). Ennek egyes magyarázatai egyébként éppen annyira metafizikusak, mint az osztrák iskola hite a magántulajdon fensőbbségében; a felügyelet költségeinek megtakarítása ugyanis például feltételezi, hogy a kölcsönös felügyelet a munkás számára költségmentes (uo. 127.).
Elképzelhető, hogy a létező szocialista rendszer statikus leírására és kritikájára használható volt a neoklasszikus, illetve osztrák modell, ám – mint azt Przeworski állítja, annak ellenére, hogy maga az átalakuló politikai rendszerek egy bizonyos equilibriumhoz való konvergenciáját valószínűsíti17 – az átmenet problémái tekintetében már kevésbé használható: „az egyensúlyhoz való igazodás megvalósíthatatlan lehet, akár mert a decentralizált gazdaságok soha sincsenek egyensúlyban, akár mert az igazodás fokozatos…. Az egyensúlyi analízis valóban meglevő erőssége gyakran elfedi azt a tényt, hogy igen bizonytalan alapon nyugszik. Nincs hasonlóképpen elegáns elméletünk arra, mi történik, ha kikerülünk az egyensúlyból…"18
Az egyensúlyi árrendszer ezen alapjainak bizonytalanságát Kornai maga is kimutatja; ha „önkényes" a kamatláb, a földár, a devizaárfolyam, a nyersanyagár, a nominálbér stb., akkor ez a piacon kialakult árakra is rányomja a bélyegét (Kornai, 547.). Elég, ha a rendszerbe egy helyütt belép az önkény, és a piac már nem biztosítja az egyensúlyt (uo. 181.). Csakhogy Kornai ezt az önkényt csak a szocialista gazdaság esetében mutatja ki. Kérdéses, hogy mit ért önkényesen, hogyan lenne elképzelhető egy nem önkényes ár. Itt valószínűleg hivatkozhatna a neoklasszikusok csereparadigmájára:19 a cserében résztvevők konszenzusán alapuló ár nem önkényes. De például hogyan lehetne ezt az elvet a nyersanyagárak (különösen az energiaárak!) esetében (ember-természet viszonyban) érvényesíteni, ahol az egyik fél nyilvánvalóan nem emberi lény; vagy különböző valuták cseréje esetében?
A csere mint legitimációs elv neoklasszikus felelevenítése nem ad választ ezenkívül a polgár (citizen) és a tulajdonos (bourgeois) különbségéből fakadó azon (rég megvilágított) szakadásra, amely abban jelentkezik, hogy a polgár mint szavazó, politikai lény, egy attól eltérő elosztást kíván, mint amilyen az ő mint bourgeois, gazdasági aktor, részvételével létrejött. Márpedig Przeworski épp erre mutat rá: „Még ha az egyének mint polgárok (citizens) egy különös elosztást illetően kifejezik is kollektív preferenciáikat, és még amikor minden anyagi feltétel adott is, hogy érvényesítsék ezen preferenciákat, a demokratikusan választott elosztás a kapitalizmus körülményei között elérhetetlen."20
Kornai egy helyütt azt mondja, hogy nem az ár önkényessége a gond, hanem az, hogy nem hat (uo. 298.). Az ágensek eleve nem figyelnek az árra, mert az önkényes (uo. 549.). Viszont akkor az árak önkényessége melletti érv elveszti kritikai élét; egyszerűn csak annyit mond, hogy létezhet egy olyan rendszer, melyben a pénzviszonyok ilyenek.
Egy modellnek, tervezetnek a „valósággal" való összevetése lehetséges (és szükséges is, ahogy Przeworski megjegyzi), ám ha nem annak fényében tesszük ezt, hogy tisztában lennénk minden fogalmi keret alkalmazásának alapvetően konvenciókon alapuló erejével, akkor éppen azt a logikát érvényesítjük, amely nemcsak ebben a régióban, hanem talán az egész modernitásban érvényesült.
Jegyzetek
1 Fehér Ferenc: Az „általános szűkösség" szocializmusa. In: A moderni-tás ingája. T-Twins Kiadó 1993.
2 Az az összehasonlító tanulmány – Michael Burawoy – Lukács János: Mítoszok a munkáról… Társadalomkutatás, 1987/2. -, melynek szerzői nem sajnálták arra az időt, hogy megvizsgálják, ténylegesen mi történik egy szocialista és egy kapitalista vállalatnál, a munkavállalók szintjén, egyaránt nem alátámasztható sztereotípiaként veti el Kornai és a Heller-Fehér-Márkus-ék által megfogalmazott tételeket.
3 Az „itthon maradt" társadalomfilozófia – gondolok itt elsősorban Balogh István: Árutermelés, történetiség, szocializmus. Magvető Könyvkiadó, 1987. és A forradalmi ész kritikája. Társadalomtudományi Intézet, 1990. munkáira – más szemszögből fogalmazta meg a problémát, a modernizáció zsákutcás módozatából való kiszabadítása, annak új úton való folytatása lehetőségeit kutatva, még ha azok a perspektívák és problémák, amelyek ott még mint reális kihívások szerepelnek, azóta a semmibe vesztek, illetve sokkal „vadállatibb" horizontnak adták is át helyüket. A „modernizáció" ugyanis mára csupán pántlika a monetarista rendszer-reformok csomagolásán.
4 Nem véletlen, hogy Kornai előző nagy könyvének a címe éppen erre a jelenségre utal.
5 Vö.: Elster: Sour Grapes. Oxford University Press, 1983. Ez a jelenség tulajdonképpen azt a problémát fedi, hogy nem tudunk egyenlőségjelet tenni egy egyén fogyasztási struktúrája, illetve preferenciái közé, lévén az előbbi mindig a társadalmi környezet, legevidensebb módon a pénztárca révén meghatározott, míg az utóbbi végső soron az ember mint nyitott, szabad lény által kiismerhetetlen, meghatározhatatlan, végtelen.
6 Kornai János: A szocialista rendszer. HVG Kiadói Rt., 1993. 265.
7 I. m. 269.
8 A 70 évvel ezelőtt működött nagy „tranzitológus", Trockij bürokráciafogalma is mást takart. Erre I, Trockij: Az elárult forradalom. Áramlat Kiadó, 1990.
9 Arendt, Hannah: A totalitarizmus gyökerei. Európa Könyvkiadó, 1992.
10 Ezt már D. Bell is kimutatta. Bell, Daniel: The End of Ideology. The Free Press, 1962. Ennek következménye, hogy a szovjet elit lényegében ugyanúgy viselkedett a munkástanácsokkal szemben, mint a tőkés osztály az idő tájt a kapitalista világban: az elnyomás eszközeinek alkalmazásával. Ebben a tekintetben nem volt különbség a nyugati szoc-dem pártok és köztük. Hasonló gondolatokat fogalmaz meg Hannah Arendt A forradalomról című könyvében.
11 Ebben a jellemzésben a következő könyvrészletre támaszkodtam: Howard, M. C. – King, J. E.: A History of Marxian Economics. Macmillan, 1992. 3. fej. A szerzőpáros inkább Trockij kritikáját támogatja – kimutatva annak hasonlóságát von Miseséhez -, szemben az autarkista Buharinéval. 366.
12 Evans, Peter: The State as Problem and Solution: Predation, Embedded Autonomy and Structural Change, (é. n.) Ez a munka eleveníti fel a Gerschenkronra visszamenő gondolatot.
13 Ami persze ciklikusságot visz a növekedésbe, tehát végül is nem igazolódik a bürokrácia igénye a kapitalizmus „irracionalitásának" túlhaladására.
14 L. erre akadémiai székfoglalóját, melyben Polányit követi.
15 A politikai demokrácia lehetőségeit Przeworski hasonló módon értékeli le. Przeworski, Adam: Democracy and the Market. Cambridge University Press, 1991. Az etikai koordináció gyengeségéről: Kornai, 1993. 493.
16 Przeworski: I. m. 124.
17 Uo. 98-98. Ez persze nem jelenti a nyugati típusú demokráciákat, mint egységes célállapotot; O'Donnell latin-amerikai tapasztalatai alapján beszél egy sajátos latin-amerikai, delegatív demokráciának keresztelt modellről. O'Donnell, Guillermo: Delegative Democracy? Working Paper, 1993. 2.
18 Przeworski: I. m. 107.
19 Tulajdonképpen az osztó igazságosság mindenfajta tagadásának következményeként merülhetett fel Hayeknál a cserélők kölcsönös, önkéntes beleegyezésére való hivatkozás a csere nem önkényességének bizonyítására. A téma Buchanani-féle felelevenítése ebben az értelemben igényelheti a cserével foglalkozó ökonómia olyatén elkülönítését a hatalomra (melynek érvényesítése feltevés szerint a nem önkéntességgel szinonim) koncentráló politológiától, hogy a „közgazdasági hatalom" fogalma tartalmatlanná válik. L: Buchanan, James M.: Piac, állam, alkotmányosság. Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1992. 31. Ugyanakkor Buchanan teljes mértékben elfogadja a piacokhoz a hatalom felől való közelítés módszerét is.
20 Przeworski: I. m. 112.