Bár a gazdálkodó egységek az államinak nevezett szférában 1968 után is csak kvázi vállalatok, véleményem szerint nem beszélhetünk kizárólagos állami tulajdonlásukról. Először is pontosabb lenne, ha párt-állami tulajdonlásról beszélnénk. Ennél most fontosabb azonban az, hogy az állami és pártbürokrácia mellett a vállalati vezetés is a tulajdon részese, mégpedig olyan mértékben, amennyiben a vállalati vagyon működtetésére vonatkozó alapvető stratégiai döntésekben – ezek elsősorban a vállalati keretekre, a fejlesztésekre és a fő profilokra vonatkozó döntések – akaratát érvényesíteni tudja. A kisebb vállalat vezetése tulajdonjogát általában úgy tudja gyarapítani, ha minél nagyobb távolságot tart az állami és pártbürokráciától. A nagyvállalatok vezetőinek ezzel szemben kevésbé van módjuk elmenekülni, lehetőségük van viszont az állami és pártbürokrácia döntéseit közvetlenül és jelentősen befolyásolni, sőt diktáló pozícióba kerülni-e helyzet biztosítja számukra a tulajdonjogok maximumát, mivel ekkor ők maguk határozzák meg a számukra megfogalmazott elvárásokat. Az 1968 utáni gazdasági mechanizmusban a vállalatok általában az állami és pártbürokrácia, valamint az egyes vállalatok vezetésének közös tulajdonát képezik. A vállalatvezetők tulajdonjoga általában szűkebb, mint kizárólagos tulajdonjog esetén lenne, de a nagyvállalati vezetőkre ez nem áll. Mivel lehetőségük van a gazdaságpolitika és az újraelosztás komoly befolyásolására, közvetlenül is, közvetve is jelentős hatást gyakorolnak az össztulajdon működtetési módjára – végül is az alapvető tulajdonjogok az állami és párt bürokrácia, valamint a nagyvállalati vezetői réteg kezében összpontosulnak. Mivel e tulajdonjogok belső megosztása nem nyílt és egyértelmű, e tulajdonviszony diffúz, állandó küzdelmet indukál, melynek célja a minél több jog megszerzése és a minél több felelősség elhárítása.
Az átalakulási törvény lényegében nem más, mint eme megosztott tulajdonviszony jogi szentesítése, amelyben ugyanakkor a korábbiaknál jóval kifejezettebbé és erőteljesebbé válnak a nagyvállalati vezetők tulajdonosi jogosítványai – az állami bürokrácia rovására, hiszen a nagyvállalati menedzserek bármiféle kontroll nélkül maguk választhatják meg új tulajdonosaikat. Ez pedig lényegében véve a gazdasági bajainkért igen nagyrészt felelős túlcentralizált nagyvállalati szerkezet stabilizálását jelenti.
1968 óta az állam- és pártbürokrácia, valamint a nagyvállalati vezetők éles küzdelme az államinak nevezett szféra tulajdonjogaiért a társadalom feje fölött zajlott. Tudjuk, hogy ez hova vezetett. Az általam ismert törekvések azonban a korábbi gyakorlat folytatásának szándékát jelzik: a nagyvállalati vezetőknek az átalakulási törvénnyel – de már a vállalati, majd a társasági törvénnyel is – megerősödő tulajdonjogait az állami bürokrácia most a létrehozandó állami vagyonalapon keresztül kívánja korlátozni. Szó van például arról, hogy az állami vagyonalap vétójogot kaphasson az önkéntes társasággá alakulással szemben, és elővásárlási jogot gyakorolhasson az értékesítendő vagyonrészek és részvények tekintetében. Úgy tűnik tehát, nem történik más, mint hogy a korábbi hatalmi mechanizmusok továbbélnek – új mezben. Az említett korlátozások ugyanis nagy valószínűség szerint az állami bürokrácia és a nagyvállalati vezetők egyéni, informális megállapodásainak tárgyát fogják képezni. A nagyvállalati vezetők által kezdeményezett tulajdonosi változások állami vagyonalapon keresztül történő korlátozása erősíti a „tudjuk hova vezet" egyedi alkumechanizmusok eszköztárát, miközben nem képes komolyan ellenőrzés alá vonni ós korlátozni a nagyvállalati vezetők tulajdoni döntéseit, gazdasági, hatalmi pozícióit. Következtetés: az átalakulási törvény tulajdonviszonyokat érintő paragrafusait fel kell függeszteni, a vállalati vezetőknek a vállalati és társasági törvényből adódó tulajdonosi jogosítványait pedig széles társadalmi kontroll alá kell vonni.
A túlcentralizált nagyvállalati szerkezet lebontását többen az átfogó tulajdonreformtól várják. Határozott véleményem azonban – már tavaly novemberben figyelmeztettem rá (Valóság, 1988/11.), és az átalakulási törvény megszületése is bizonyítja -, hogy az adott nagyvállalati szerkezet mellett átfogó és radikális tulajdonreformot (bármilyen irányú legyen is az) nem lehet végrehajtani, sőt már a változások elindításának lehetősége is kétséges. Mivel az eddigi tapasztalatok alapján a felülről induló, államapparátusi módszerekkel végrehajtott decentralizációt nem tartom kivitelezhetőnek, de kívánatosnak sem, a megoldást az alulról induló kezdeményezések lehetőségeinek jelentős tágításában látom. Konkrét javaslatom lényege az, hogy a nagyvállalatok keretein belül működő gyárak, gyáregységek erősen érzékelhető leválási törekvéseit hagyni kell érvényesülni. Ehhez azonban minél előbb törölni kellene azt a jogszabályt, amely szerint gyár, gyáregység kiválásához a vállalati tanács kétharmados szavazata szükséges. A kiválási lehetőséget kb. fél évig, hangsúlyozottan még az átfogó tulajdonreform előtt kellene biztosítani. Azokat a vagyonmegosztási ügyeket, amelyeket az érintett felek egymás között nem tudnak rendezni, az állami bürokráciától független Gazdasági Bíróság elé kellene, lehetne vinni. (E bíróságnak vétójoga is lenne olyan esetekben, amikor egy-egy gyár, gyáregység leválása bizonyíthatóan megbénítja az anyavállalat tevékenységét.)
Az átfogó tulajdonreformot véleményem szerint csakis a választások után lehet beindítani. Egyrészt azért, mert a tulajdonreformmal járó jelentős társadalmi feszültségeket vélhetően csak egy legitim hatalom lesz képes kezelni. Másrészt azért, mert a tulajdonreform alapelveit csak a legszélesebb körű társadalmi vita alapján lehet kialakítani, ehhez pedig idő kell. Látok tendenciát arra, hogy a társadalom feje felett az elsősorban magánszemélyeket preferáló, egyoldalú privatizálási folyamat indul be, ezt pedig veszélyesnek tartom. Még ha politikailag el lehetne is kezdeni az állami tulajdon személyes magántulajdonra való lebontását, és a gazdasági racionalitás szempontjából tökéletesen sikerülne is a privatizálás – amikkel kapcsolatban Árva Lászlóhoz hasonlóan (Élet és Irodalom, 1989. augusztus 11.) jelentős kételyeim vannak, de ezeket most nem ismertetem -, a társadalom életszínvonala még viszonylag hosszú időn keresztül nem fog számottevően javulni. (Részben az adósságtörlesztés súlyos terhei miatt, részben azért, mert a gazdasági szerkezet átalakítása rövidtávon inkább csökkenti, mint növeli a gazdaság összteljesítményét, nem beszélve jelentős társadalmi rétegek szociális biztonságának megingásáról.) Ezért van rá esély, hogy a tulajdon és hatalom nélküli rétegekben kezdetben ellenérzés, majd határozott agresszió alakul ki, amely – a legkülönfélébb ideológiai köntösökben – az új uralkodó elit ellen irányulhat. Nem feltétlenül nagy társadalmi robbanásra gondolok – a magyar társadalom sajátosságai miatt ennél valószínűbb sok kisebb-nagyobb helyi konfliktus kialakulása -, ezek azonban elegendőek az innováció, a vállalkozókedv lebénításához és a külföldi tőke elriasztásához.
Nem kis részben e megfontolások alapján is a magam részéről továbbra is plurális tulajdonviszonyok kialakulását tartom kívánatosnak. Ennek kialakítása során a társadalom legkülönbözőbb szereplői (és csoportjai) – magánvállalkozók, helyi önkormányzatok, önigazgató dolgozói kollektívák, közalapítványok, közszolgáltató intézmények, bankok, pénzintézetek, befektető társaságok stb. – a széles nyilvánosság előtt versenyeznek az államinak nevezett szféra egyes egységeinek tulajdonlásáért. Az esélyek egyenlőséget tekintve tehát a tulajdonreformnak nemcsak hatékonynak, hanem – amennyire lehet – igazságosnak is kell lennie.
Mondanivalóm lényege: a társadalmi konszenzus nélkül véghezvitt tulajdonreform a politikai konszenzus felborulásával járhat. Ezért mindaddig, amíg e kérdésekben nem jön létre társadalmi megegyezés, nem lenne helyes az állami szférát érintő tulajdonváltozásokat kezdeményezni, másrészt e szféra „spontán" tulajdoni változásait a legszélesebb nyilvánosság ellenőrzése alá kellene helyezni. E spontán változások ugyanis lényegében véve nem jelentenek mást, mint a jelenlegi uralkodó osztály és az új elitek csendes osztozkodását az államinak nevezett szféra jogi és szociológiai értelemben vett tulajdonjogán. A privatizálás elindult és pillanatnyilag döntően ezt jelenti. A pártvagyon csak a jéghegy csúcsa.