A közgazdasági, szociológiai vagy politológiai eredetű definíciókkal leírt világrendszer-teóriák a történettudomány kulcskérdéseire keresik a választ, kísérletet tesznek az emberi történelem maximálisan átfogó, szintetikus értelmezésére, egyúttal pedig hátteret és összehasonlítási alapot teremtenek a specialisták számára. Az Eszmélet láthatólag nagy súlyt fektet a témakör elemzésére: fennállása óta, 26 számában összesen 15 tanulmányt és 2 kislexikon-cikket közölt (felerészt külföldi szerzők tollából), melyek a Föld gazdasági-politikai régióival, illetve ezek egymással fenntartott kapcsolatával foglalkoznak, avagy a gazdasági fejlődés lehetőségeit vizsgálják. Az említett írásművek -a lap arculatából következően – elsődlegesen baloldali teoretikusok nézeteit tükrözik, ám a különböző elméletek között nem feltétlenül uralkodik összhang; mivel a külföldi és hazai cikkírók személyes vagy sajtó útján történő kapcsolattartása nehezen biztosítható, a tanulmányok jelentős hányada nem számíthat szakértői reagálásra (igaz, a hazai szerzők is inkább kívülálló kutatókkal, mintsem egymással folytatnak vitát az Eszmélet hasábjain). E recenzió célja az eltérő teóriák rendszerbe foglalása, egyúttal pedig bizonyos kutatási területek jelentőségének kiemelése.
Régió-fogalmak
A világrendszer tagolásában a legtöbb szerző a gazdasági interakciókból indul ki. Peter Gowan1 véleménye szerint az országok három alaptípusba sorolhatók (centrum, félperiféria és periféria) annak alapján, hogy melyikük milyen technológiai szinten termel, s hogyan rendelődik alá a legfejlettebb övezeteknek. A félperiféria egyik modelljét a távol-keleti „sikerországok" második vonalú termelésében látja, míg a másikat alvállalkozói státúszként határozza meg (példa erre az 1945 utáni osztrák-NSZK viszony). A perifériális állapot megmutatkozhat a multinacionális cégek gépezetébe való integrálódásban („támaszpont"-stá-tusz), avagy egy centrumállam parazita jellegű, a perifériális állam erőforrásait elszívó dominanciájában (USA és Mexikó). Hasonló hármas csoportosítás figyelhető meg Szegő Andreánál2 , Marco Bonzionál3 és Giovanni Arrighinél4 (a séma eredetét Immánuel Wallerstein időközben továbbfejlesztett – más oldalról pedig hevesen bírált – teóriája képezi). Arrighi hangsúlyozza, hogy az egyes régiókat az árucserén kívül a tőke és a munkaerő áramlata is összeköti. A gazdaságelvű világrendszer-elméletet legrészletesebben és legátfogóbban Andre Gunder Frank5 , illetve Barry K. Gills6 fejti ki, ők azonban nem élnek a félperiféria fogalmával: a centrum és a periféria mellett a hátországnak nevezett területekkel egészítik ki világrendszerüket. Szintén hiányzik a félperiféria-gondolat Tamás Pál7 tanulmányából, de periféria osztályozásának egyik kategóriája, a „kiegyensúlyozott periféria", bizonyos mértékig megfeleltethető ennek. Tamás a „kiegyensúlyozott periféria", Wallerstein8 pedig a félperiféria maghatározásánál nemcsak a vizsgált országok belső társadalmi-kulturális sajátosságaira is.
Az utóbbi megközelítés elvezet a „régió" terminus egy más jellegű értelmezéséhez. Krausz Tamás9 , Niederhauser Emil10 és Bodács Emil11 Kelet-, illetve Közép-Európa definiálásánál és jellemzésénél szinte kizárólagosan a szociálstruktúrára, a politikai mechanizmusokra és a vallási-kulturális elemekre összpontosítanak; problematikusnak tekinthetjük, hogy például a felsorolt társadalmi sajátosságok, melyek alkalmasak az európai centrum és az Elba-Lajta-vonalon túl fekvő övezet elkülönítésére, nem határolják el egyértelműen Kelet-Európát Ibériától és DélItáliától (az idevágó komparatisztikai irodalom bővítése felettébb kívánatos). Megemlítendő egyúttal, hogy Arrighi mindkét régiót Európa félperifériá.jaként osztályozza, míg Bodácsnál és Nieder-hausernél Kelet-Európa a nyugat-európai centrum perifériájaként jelenik meg. Másfelől az itt tárgyalt régió-értelmezés mutatóit használja a szakirodalom az egy országon belül található, eltérő tulajdonságokkal bíró területek leírására, melyeket szintén régió névvel szoktak illetni; az utóbbi esetben célszerűbb a „szubrégió" kifejezés alkalmazása.
Visszatérve a gazdaságcentrikus kategorizálásra, a különböző szerzőknél szereplő azonos kifejezések értelme igen gyakran élesen eltér egymástól, így az egységes terminológiai rendszer megalkotása jókora lépéssel vinné előbbre e tudományág fejlődését. A probléma érzékeltetésére elegendő néhány példa: a fejlett elektronikai stb. iparral rendelkező Tajvan és Dél-Korea Gowannál és Arrighinél a félperifériához tartozik (Arrighi ide sorolja a függetlenségét frissen elnyert, agrár-monokultúrás Ghánát is!), ugyanakkor Tamás Dániával és Hollandiával együtt a perifériához sorolja őket, miáltal a periféria-terminus még differenciá-latlanabbá válik, mint a „harmadik világ" fogalma. Wallerstein az 1914-es Oroszországot – ipari kapacitása, városi humán infrastruktúrája és fegyveres ereje alapján – félperifórikus helyzetűnek minősíti, bár a cári birodalom egyértelműen agrárexportőrként és tőkeimportőrként kapcsolódott be a világgazdaságba.
(Arrighi szerint a félperiféria a perifériával folytatott kereskedelem által tesz szert nettó profitra, de ennek kevés jele tapasztalható az Orosz Birodalom esetében – amennyiben egy államhatárain belül fekvő elmaradott övezetet nem tekintünk perifériának, mely megközelítés viszont ellentmond a hagyományosan országok közötti viszonyokat vizsgáló világgazdasági elméleteknek.)
Törökország és Mexikó Gowan szemében az USA perifériáját képezi (mégpedig igen kedvezőtlen státuszban), ugyanakkor Arrighi csoportosításában a félperiférián láthatjuk őket – némileg meglepő módon Jamaica, Costa Rica, Izrael, Dél-Afrika és Hongkong társaságában. Arrighi kísérletet tesz Latin-Amerika államainak differenciált vizsgálatára, Tamás ellenben az egész térséget a perifériára helyezi.
A centrum jellemzőinek ismertetését általában a szűkszavúság hatotta át, ugyanakkor igen alapos elemzéseket találtunk az említett írásművekben a félperiféria, a periféria és a hátország mibenlétéről. Bonzio így definiálja a félperifériát: „Olyan országokról van szó, amelyek a tőke centrifugális hatása következtében megőrizték (vagy megszerezték) speciális funkciójukat a munka tőkés megosztásának keretében, s ezáltal fokozatosan stabilizálódnak a tőkés világgazdaságban"12 -'szemben a „leszakadás", a „leértékelődés" által fenyegetett perifériával.
E perifériameghatározás egybevág Gunder Frank hasonlatával, melyben a mai Fekete-Afrika a centrum által kifacsart citromként jelenik meg (további példák: Északkelet-Brazília, Banglades, Közép-Amerika). Arrighi találóan fogalmazza meg a félperiferiális országok alapvető fejlődési dilemmáját: a perifériához képest „több profitot halmoznak fel annál, mint amennyi a nemzetközi munkamegosztásban való hosszú távú részvételhez minimálisan elég, ám keveset ahhoz, hogy felzárkózzanak a centrum országainak állandósult gazdasági szintjéhez13 ". A felsorolt meghatározások hozzásegítik a kutatót az olyan államok kategorizálásához, melyek nem illenek bele a differenciálatlan periféria-képbe.
A „kis tigrisekének szerzőink többsége figyelmet szentelt, ám például a közel-keleti régió olajexportőr arab országairól gyakorlatilag nem esett szó. Szaúd-Arábia, Kuvait, Omán vagy Bahrein világgazdasági integráció szempontjából perifériának minősül, amennyiben az egyoldalú nyersanyagszállítás-késztermékbehozatal viszonyt szemléljük.14 Másfelől, az exportált nyersanyag magas ára és többé-kevésbé biztos piaca lehetővé teszi a fenti államoknak, hogy jelentékeny külföldi beruházásokat létesítsenek, a „harmadik világ" átlagához képest magas életszínvonalat biztosítsanak lakosságunknak, s viszonylag független külpolitikát folytassanak. (A Washington és Riyad közötti rendkívül szoros kapcsolat dacára a szaúdiak évtizedekig hatalmas összegeket áldoztak arra például Fekete-Afrikában, hogy Izrael befolyását visszaszorítsák.) Sőt, miként az „olajsokk" megmutatta, gazdaságilag is képesek (legalábbis ideiglenesen) hatékonyan képviselni érdekeiket a centrummal szemben.
Gunder Frank, Bonzio és Arrighi mellett Tamás Pál nyújt átfogó definíciót a perifériáról: „Gyengén fejlett gazdaságok, alacsony technológiai szintekkel, munkaerőintenzív termékekkel, szerkezetük a központokéhoz képest kevéssé diverzifikált, életszínvonaluk és életminőségük alacsonyabb, kulturális importőrök is. Társadalomszerkezetük széttöredezett, fontos intézményeik hiányoznak, világképük saját miliőjükben reked."15 Az ismertetés egyedüli gyenge pontja, hogy nem fedi le teljesen azt a térséget, melyet szerzőnk periféria névvel illet, hanem csak a nála szereplő „kiegyensúlyozatlan perifériára" vonatkozik. (Az ellentmondásra maga Tamás hívja fel a figyelmet, midőn így ír: „A periféria-lét a nemzetközi helyzetben azonban nem jelent automatikusan gazdasági elmaradottságot."16 Ausztrália, Új-Zéland, Kanada „nyersanyagszállítóként és agrártermelőként is lényegében a központ foglalkoztatottsági szintjét és jövedelemskáláját tudták társadalmuk számára biztosítani".17 Tamás kiemeli, hogy a „perifériák alacsony fajlagos értékű termékek exportőrei, nyersanyag- és félkésztermék-kiszállítók és berendezésimportőrök"18 , továbbá egymással lényegében csak a centrum közvetítésével kerülnek gazdasági kapcsolatba. A hátország fogalma csupán Gunder Frank és Gills tanulmányában szerepel, a következő jellemzéssel: „A hátországba a centrum kizsákmányoló osztályai nem hatolnak be közvetlenül, azonban az mégis rendszerszerű kapcsolatban áll a centrum-periféria zónával és annak felhalmozási folyamatával…. olyan természeti erőforrásokat, többek között emberi munkaerőt tartalmaz, amit a centrum-periféria felhasznál…. népei nincsenek teljes mértékben és intézményesen alárendelve a centrumnak a többletértékelvonás tekintetében. Azaz: bizonyos fokú társadalmi autonómiát tartanak fenn. Mihelyt egy hátországbeli nép politikai módon rendelődik alá a centrum gyakorolta elvonásnak, elkezdődik a 'periferizáció' folyamata."19 (Gunder Frank megemlíti, hogy Wallerstein értelmezésében a „hátország a világrendszerhez képest külsődleges régiót jelent".) Hozzáfűzhetjük azonban a definícióhoz, hogy a Föld bizonyos régiói évszázadokon át minimális kapcsolatot sem tartottak fenn az eurázsiai-arfikai világrendszerrel, s így komolyan mérlegelendő Wallerstein felfogása, aki a tényleges világgazdasági rendszer kiépülését Amerika meghódításától számítja (ellenkező esetben egy trikontinentális övezetet azonosítanánk, némileg Európa-centrikusan, az emberlakta Földdel). A prekolumbiánus Amerika nem illik bele Gunder Frank centrum-periféria-hátország (CPH)-képletébe, s esetleg önálló világrendszernek is felfogható. Másfelől, a politikai alárendelődés megelőzheti a gazdasági dependenciát, sőt attól függetlenül is érvényesülhet (lásd bizonyos fekete-afrikai gyarmatok; orosz és szovjet hódítások Kelet-Európában).20
Összefoglalásul megállapíthatjuk, hogy a világrendszer átfogó leírásához sem a centrumra és perifériára korlátozódó duális, sem pedig a CPH-elvű, illetve centrummal, félperifériával és perifériával számoló trilaterális képlet nem tűnik elégségesnek, hanem a felsorolt négy fogalom mindegyikét önálló és szerves alkotóelemnek tekinthetjük a túlságos felaprózódás veszélye nélkül.
A világrendszer kialakulása és belső feszültségei
Gunder Frank koncepciója szerint a világgazdaságTrendszer körülbelül 5000 éve létezik, s megszületését az egyiptomi, mezopotámiai és elő-indiai civilizációk kapcsolatba kerülése tette lehetővé. E felfogás, eltérően a korábbi nézetektől, a XVI. század előtti kor CPH-elvű tanulmányozása felé is utat nyitott. Gunder Frank megállapítja, az egységes világazdasági rendszer kiépülése mindmáig nem vezetett az egész földre kiterjedő egy-központú politikai birodalom létrejöveteléhez, s elutasítja a „vulgáris" gazdasági determinizmust:,a gazdasági láncolat nem feltétlenül szabja meg „az illető felhalmozási mód ideológiáját és politikai apparátusát".21 Szerzőnk hangsúlyozza, hogy a világrendszer fejlődését kezdettől fogva a tőkefelhalmozás folyamatos és kumulatív folyamata hajtotta előre. A politikai terjeszkedést is a gazdasági haszon elve motiválja, a politikai és ideológiai elemeknek Gunder Frank csak félautonóm szerepet tulajdonít. Egy terület addig vonzó a hódító számára, amíg leigázása rentábilis; ellenkező esetben a nagyhatalom idejében sorsára hagyja.
A politikai és gazdasági tényezők függetlenségének, illetve prioritásának kérdésére érdemes különös figyelmet fordítani. Bár e motivációk, miképpen Gunder Frank hangsúlyozza, szorosan összefonódnak, bizonyos államok és társadalmak esetében az expanziós külpolitikában a várható profit csak korlátozott szerepet játszott. Mi több, nem csupán gazdasági okok válthatnak ki politikai lépéseket, hanem merőben kül-, katona-, sőt belpolitikai célkitűzések is messzemenően irányt (például kényszerpályát) szabhatnak magának a gazdasági fejlődésnek. Gondoljunk itt Nagy Péter vagy Mohamed Ali reformjaira! A XIX. századi japán modernizációt sem belső vagy külső gazdasági tényezők indították be, hanem a katonai fenyegetettség érzése.22
A történelem iróniája továbbá, hogy az ún, államszocialista rendszerek – Marx elveit talpáról fejére állítva – a gazdasági életet (kevés kivétellel) a politika szolgálóleányaként kezelték. A „klasszikus" és a fasiszta olasz imperializmus, vagy az afganisztáni háború magyarázata meglehetősen kívül esik a racionalitás és rentabilitás birodalmán, s valószínűleg meghatározó mértékben a nagyhatalmi presztízsféltésben rejlik. Japán 1945 utáni sikerei elválaszthatatlanok a kritikus periódusban nyújtott amerikai segítségtől, pedig egy lehetséges vetélytárs támogatása aligha nevezhető gazdasági érdeknek (a State Department viszont nagyobb veszélyt látott Japán válságba süllyedésében).
A centrum – (fél)periféria viszonyt szerzőink eltérően értékelik. A „pesszimisztikus" szemlélet hívei Gunder Frank, Bodács Emil, Szegő Andrea, Kapitány Ágnes és Kapitány Gáber.23 ők úgy vélik, a centrum a periféria elmaradottságának tartósításában érdekelt, így a függőség közvetlen okozója (lehet) az alul-fejlettségnek; a fejlett világ a perifériát pusztán kizsákmányolandó objektumnak tekinti. Minderre a gyarmatosítás története bőséges bizonyítékkal szolgált, a Kapitány-szerzőpáros azonban a koncepciót – némi túlzással – az 1848-as Európára is kiterjeszti: az akkori szabadságmozgalmak, úgymond, „proletár nemzetek harcai voltak a tőkés centrumok ellen".24 Az osztrák-magyar és osztrák-olasz konfliktusra még ráillik a definíció, ám Oroszországot aligha érezhetjük „tőkés centrumnak", a szerb, román, szlovák felkelőkről nem is beszélve.
Kedvezőbb képet alakít ki a periféria esélyeiről Marco Bonzio („egyáltalán nem a periféria nyomora a centrum fejlődésének alapvető feltétele"),25 Arrighi („vitatható feltevés az, hogy a centrum-periféria kapcsolatok kizárólag egyenlőtlen cseréből állnak")26 és Balogh András,27 aki hangsúlyozza a „kis tigrisekének nyújtott nagy nyugati segítséget. Tamás Pál Furtado és Sunkel nézetét említi, akik nem mondanak le a „periféria megújulási, fejlődési potenciáljáról".28
Zalai29 cáfolja Wallerstein ama koncepcióját, miszerint a centrum sikere csak a periféria helyzetének romlásából következhet. E szerzőcsoport nézetei különösképpen a perifériáról a félperifériára kerülő országok útjának elemzését segítik elő.
Létezik- e fejlődés?
A tanulmányok a felzárkózás esélyeiről háromféle felfogást fogalmaznak meg. Gunder Frank és Arrighi stabilnak, arányaiban állandónak látják a világrendszert, melyben az országok túlnyomó többsége nem lép ki jövedelmi zónájából, illetve a státuszváltoztatást más állam(ok) ellenkező irányú mozgása egyenlíti ki. Gunder Frank szerint a történelem folyamán sorozatos helycserék zajlanak le a CPH-zónákon belül (semminemű vezető pozíció nem áll fenn örökké), ám a világ hármas megoszlása változatlanul fennmarad. E szituáció nyomán vonja le következtetését Arrighi: a fejlődés – illúzió. (Más kérdés, hogy a Balogh András által felsorolt mutatók – például egy főre jutó össznemzeti termékérték, iskolázottság szintje, gyermekhalandóság – globális mértékben is egyértelműen javultak az évszázadokkal korábbi állapotokhoz képest; Anglia az ipari forradalom idején szuperhegemonikus helyet foglalt el a világrendszerben, ugyanakkor lakosainak nem biztosított a maihoz mérhető életkörülményeket.)
Zalai K. László, Balogh András, Ernest Mandel30 és Tamás Pál kiemeli a sikeres modernizációkat, bár némileg eltérő szemlélettel: Mandel az NSZK és az 1945 utáni Japán élre törését számottevően a technológiaimporttal magyarázza, míg Tamás szerint a XX. század fejlett technológiája inkább akadályt képez a felzárkózni akarók számára. Zalai hisz a centrum gyarapodásában, s éles kritikának veti alá Wallerstein teóriáját, mely a centrum-periféria viszony végletes kiéleződésétől az osztálykülönbségeket felszámoló forradalmat „reméli". Wallerstein, John Ross31 és kisebb mértékben Gunder Frank a „pesszimista" koncepció hívei, akik a fejlődésben fokozódó marginalizálódást és elszegényedést fedeznek fel a periféria oldalán.
Ross tanulmányával érdemes külön is foglalkozni. Állítása szerint 1960-1988 között megnégyszereződött azon országok száma, melyekben az egy főre jutó bruttó nemzeti termék abszolút mértékben csökkent (sajnálatos módon egyéb mutatókkal nem él). A differenciálatlan szemlélet következtében egyaránt hanyatló országnak minősül Haiti, Mali, Szomália, Szaúd-Arábia, Líbia, Kuvait és Dél-Afrika, nem tartozik viszont e kategóriába Csád, Afganisztán, Guinea és Burundi az 1960-1970-es periódusban. Szerzőnk a kontinensek fejlődéséről, illetve hanyatlásáról is beszámol, így például Ázsia rendkívül gyors gazdasági növekedését említi – Japánnal, Tajvannal, Nepállal, Laosszal együttvéve. Ennek kapcsán utalhatunk arra a körülményre, hogy a világrendszer-irodalom rendszerint erősen kötődik a politikai határokhoz és országokban „gondolkozik", pedig például a Szovjetunió, Kína, India, Indonézia és Brazília egyes szubrégiói között rendkívüliek a fejlettségi különbségek (a szerzők közül Gunder Frank képez kivételt).
Gunder Frank „helycsere-elmélete" alkalmasabbnak tűnik a centrumon belül lejátszódó mozgások értelmezésére, mint Wallerstein „szűkülő oázis"-koncepciója. 1880 és 1980 között Anglia fokozatosan hátrább került a fejlett országok rangsorában, míg. az Egyesült Államok, Németország és Japán az élre tört; az 1970-es évektől fogva viszont az USA veszít teret Japánnal és az NSZK-val szemben, amint azt Szegő Andrea szemléltetően ábrázolja. Figyelemreméltó probléma, hogy amíg számos kutató a centrum és a periféria közötti, az utóbbira nézve deficites kereskedelmet kizsákmányolásként jellemzi, vajon beszélhetünk-e hasonló viszonyról az iparcikkeket exportáló Japán s az őt nyersanyagokkal (is) ellátó Amerika között?
Andre Gunder Frank kételkedik a „kis tigisek" sikereinek le-másolhatóságában („a világpiac nem tudná felvenni egy Kína méretű Hongkong exportját"32 ), s úgy véli, az említett államokban kezd megtörni a dinamikus fejlődés üteme. Arrighi szerint pedig a félperiféria által elért eredmények gátolják más, periférikus országok felzárkózási törekvéseit. A „kis tigrisek" jelenlegi exportnehézségei azonban nem egyedül a centrum protekcionizmusából következnek, hanem a periféria oldaláról is szem-lélhetők: a „sárkányok harmadik nemzedéke" (Malaysia és Thaiföld) alacsonyabb béreket fizetve egyre komolyabb vetélytárssá emelkedik, éppen annak a mechanizmusnak a segítségével, amely Dél-Koreának, Tajvannak, Szingapúrnak, Hongkongnak tette lehetővé a betörést bizonyos japán iparágak piacaira (a lépcsősor utolsó fokát maga Japán képezi, hiszen az itteni bérek még mindig elmaradnak a nyugati keresetek mögött). Másfelől a „második generációs sárkányok" maguk is számottevő beruházásokat létesítenek Malaysiában és Thaiföldön, hasonló (bár mérsékeltebb) szerepet játszva az utóbbi országok gazdasági életében, mint korábban Japán (és az USA) a tajvaniban, koreaiban stb.
Alternatív fejlődési stratégiák
Gunder Frank, Balogh András és Szegő Andrea egyaránt meghatározó tényezőként említi a „kis tigrisekének adott centrumtámogatást a „take-off" periódusában. (Tamás Pál is úgy találja, lényeges, hogy „az adott történelmi pillanatban a központokban hogyan vélekedtek az adott periférián megfogalmazódó programoknak a központ számára kívánatos voltáról".33 ) Sőt, Szegő Andrea egyenesen így fogalmaz: „gazdaságuk minden szektorát döntően meghatározta a külföldi működő tőke",34 „nem Dél-Korea helyes világgazdasági alkalmazkodási politikája a magyarázat, hanem az, hogy Dél-Koreában a japán (és részben az amerikai) tőke sikeresen alkalmazkodik – önmagához."35 A külföldi tőke befolyása Thaiföldön és különösképpen Malaysiában még kiterjedtebb, s az 1980-as években felfuttatott elektronikai ágazatok működtetése nélküle valószínűleg még évtizedekig teljesen megoldhatatlan lesz. Mégis, a modern szektorokat monopolizáló külföldi tőke korántsem feltétlenül a fejlődés ösztönzője, amennyiben az érintett ország állami és egyéb intézményei nem hajtanak végre bizonyos, a modernizálásban létfontosságú intézkedéseket – a negatív példát többek között Mexikó, Brazília, a századforduló Oroszországa és egyes fekete-afrikai államok szolgáltatják.
A tőkebeáramlás irányára és jellegére a perifériális átfam (olykor) képes pozitív hatást gyakorolni, amennyiben politikája nem a duális társadalomszerkezet kialkítására, hanem a lakosság alsóbb rétegeinek (mindenekelőtt oktatás útján történő) integrálására törekszik. Az első esetben, miként Trockijt idézve Mandel említi, az országban egymás mellett él a modern és a rendkívül elmaradott tradicionális szektor, míg a másodikban nem csak egy szűk elit részesül hosszú távon a prosperitásból. A „kis tigrisek" munkaügyi lépései a bérek leszorításához és a szakszervezetek (gyakran brutális) meggyengítéséhez vezettek, de nem tartósították a tömeges szakképzetlenséget, mely a modernizálódás egyik legfőbb akadálya. 1978-ban a GNP-ből az oktatásra fordított összeg arányát tekintve a világranglistán Szingapúr a 33., Malaysia a 44., Dél-Korea a 76. helyen állt, míg Burma, Thaiföld, India, a Fülöp-szigetek, Pakisztán, Banglades és Indonézia a 101. és a 127. között. Az oktatás jelentőségére Balogh András is felhívja a figyelmet. Másfelől a szó szoros értelmében vett éhbérek és a rendkívül hosszú munkaidő tette versenyképesssé ezekben az országokban a „take-off" periódus idején a munkaerőigényes ágazatokat, melyek nagyobb foglalkoztatottságot teremtettek a tőkeintenzív vállalkozásoknál, szintén elősegítve a szociális integrálódást. Végül pedig Tajvanon és Dél-Koreában a prosperitás – nem pedig latin-amerikai stílusú válság – járult hozzá a diktatúrák felszámolásához.
Gunder Frank és Pinochet valószínűleg egyaránt tévedett, amikor úgy vélte, a chilei, argentin stb. neoliberális-monetarista rezsimek Dél-Koreát igyekszenek másolni. Latin-Amerikában az ortodox módon felfogott neoliberális doktrínát nem „betegségmegelőző" irányelvrendszernek, hanem válságkezelési modellnek tekintették. A költségvetési deficit mérséklése nevében például az infrastruktúrán és az oktatáson takarékoskodtak, a társadalom alsó kétharmadának leszakadását pedig elkerülhetetlen végzetnek fogták fel. Míg a „kis tigrisek" fejlődése bizonyos értelemben a „nulláról indult", a latin-amerikai (és kelet-európai) gazdaságok csak egy mind súlyosabbá váló strukturális válság hatására, annak (és az eladósodásnak) terhét már az indulás pillanatától magukkal hurcolva kísérelték meg követni a távolkeleti példát. (A „sikerországok" és Japán egyébként sem az importliberalizálást, sem a protekcionizmust nem abszolutizálták, így módjukban állt mind új ágazatok kifejlesztése, mind – az exportorientáltság következtében – a versenyképesség megőrzése.) Szegő Andrea rámutat az IMF által előírt stabilizációs programok latin-amerikai hatására" „A keserű pirulát ugyan mindenütt lenyelték, de a kibontakozásnak még a távoli reménye is szertefoszlott",36 „a fejlett régió óriási jövedelmet szív el az adósoktól".37
Balogh András véleménye szerint a világgazdasági versenyben hátrányos helyzetbe kerültek azok az ázsiai országok (India, Pakisztán, Burma, Banglades), melyek nem részesültek jelentékeny külföldi segélyben és tőkebefektetésben, a kelleténél kisebb súlyt helyeztek az infrastruktúra és a közoktatás fejlesztésére, nem ösztönözték következetesen a magánkezdeményezést, valamint rugalmasabb munkaügyi politikát folyattak. A Fülöp-szigetek, Dél-Vietnam és Laosz szemléltetően példázza, hogy az igen nagy összegű nyugati segély sem gyakorol kedvező hatást a társadalmi-gazdasági viszonyokra, amennyiben szinte kizárólagosan az elit gazdagságát gyarapítja, elmélyítve a szociális különbségeket. Mindamellett az országcentrikus megközelítés, a belpolitikai mozgások figyelmen kívül hagyása tévedés volna: Li Szin Man dél-koreai vagy Csang Kaj-sek kínai uralma sokkal inkább Ngo Dinh Diem vagy Ferdinand Marcos korrupt diktatúrájával hozható párhuzamba, mint a koreai Pak Csöng Hi-juntával avagy a tajvani Kuomintang-rezsimmel.
Arrighi a periféria felzárkózási stratégiáit két alaptípusra osztja: a kirekesztés elleni sikeres harc eredményeképpen az ország specializált formában, intenzív fokon kapcsolódik be a világkereskedelembe, míg az árat a bérek lenyomásával, a külföldtől való függés fokozódásával fizeti meg; a kizsákmányolás elleni autarchies, protekcionista törekvések viszont a piacokról és az innovációkból való kirekesztődéssel járhatnak.
Balogh András kiemeli, hogy az autarchiát szorgalmazó országok végül a külkereskedelem helyett a dependencia sokkal negatívabb formájának elfogadására kényszerültek: kölcsönfelvételre és állandósuló segélykérésre. Az Arrighi által utóbb említett modellről szólva kiemeli, hogy az még a hatalmas Kína esetében sem bizonyult alkalmazhatónak, a Szovjetunió pedig nem tudott alternatív „szocialista világrendszert" létrehozni.
Jegyzetek
1 Peter Gowan: A fejetlenség hegemóniája. Az euro-atlanti szervezetek szerepe Kelet-Közép-Európában. Eszmélet, 26. sz.
2 Szegő Andrea: Világgazdasági függés, eladósodás, válság. Eszmélet, 1. sz.
3 Marco Bonzio: Az Öböl és az imperializmus. Gondolatok és feltevések a kapitalista termelési mód jelenlegi fejlődési szakaszáról. Eszmélet, 15-16. sz.
4 Giovanni Arrighi: A fejlődés illúziója. A félperiféria koncepciójának megújítása. Eszmélet, 15-16. sz.
5 Andre Gunder Frank: Demokráciaárusítás az antidemokratikus piacon. Eszmélet, 11-12. sz.
6 Barry K. Gills – Andre Gunder Frank: A felhalmozódás felhalmozódása. Eszmélet, 11-12. sz.
7 Tamás Pál: Függőség és állami szerepvállalás. A globális perifériák államának mozgásteréről. Eszmélet, 18-19. sz.
8 lmmanuel Wallerstein: A XX. századi szocialista kísérletről. Eszmélet, 8. sz.
9 Krausz Tamás: Kelet-Európa konzervatív forradalmai. Eszmélet, 4.sz.
10 Niederhauser Emil: Európaiság – tegnap és ma. Európa történelmi és geopolitikai fogalmának változásai. Eszmélet, 15-16. sz.
11 Bodács Emil: Európaiság – tegnap és ma. Európa történelmi és geopolitikai fogalmának változásai. Eszmélet, 15-16. sz.
12 Bonzio, 99.
13 Arrighi, 150.
14 Az Öböl menti államokra emellett a szakképzett és szakképzetlen munkaerő nagyarányú importja, illetve a társadalomszerkezet középkori elemeinek szívós továbbélése jellemző.
15 Tamás, 190.
16 Tamás, 196.
17 Tamás, 196.
18 Tamás, 190. – A „kis sárkányok" exportcikkei közé tartoznak a gépek, elektromos berendezések, híradástechnikai és számítástechnikai eszközök, melyek Japánban is piacra találnak.
19 Gills-Gunder Frank, 212.
20 Ennek ellenkezője: a modern Szíria, Líbia és Algéria kül- és katonapolitikai téren egyértelműen NATO-ellenes vonalat követett, míg gazdaságilag nem szakították meg nyugati kapcsolataikat. Hasonló kettős kötődés mutatkozik az 1970-80-as években Kelet-Európában: a szovjet politikai fennhatóság dacára fokozatosan kialakult a Nyugattól való gazdasági függés.
21 Gills – Gunder Frank, 230.
22 Sokatmondó a reformprogram jelszava: „Gazdag ország, erős hadsereggel."
23 Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor: Hová mégy, Kelet-Európa? Eszmélet, 4. sz.
24 Kapitány Á. – Kapitány G., 7. – A „proletár nemzet" kifejezés Gentile óta használtatik, nem feltétlenül baloldali interpretációval.
25 Bonzio, 98.
26 Arrighi, 146.
27 Balogh András: Integráció és felzárkózás. Eszmélet, 23. sz.
28 Tamás, 194.
29 Zalai K. László: A valóság mítosza. Wallerstein haladás-k'ritikájá-nak szemléleti-módszertani fogyatékosságairól. Eszmélet, 15-16. sz.
30 Ernest Mandel: Egyenlőtlen fejlődés. Eszmélet, 25. sz.
31 John Ross: Növekvő világszegénység. Eszmélet, 15-16. sz.
32 Gunder Frank, 239. – Másfelől egy Indonézia, India, Kína, Pakisztán, Banglades vagy Brazília méretű ország modernizálásához eleve sokkal több tőkére van szükség, és sokkal hatalmasabb az elmaradón körülmények között élő agrárnépesség száma – az utóbbi probléma Szingapúr és Hongkong esetében teljesen hiányzott.
33 Tamás, 199.
34 Szegő, 67.
35 Szegő, 79.
36 Szegő, 70.
37 Szegő, 72.