„A Gestapo volt a náci állam főtengelye", „csak ennek a tartószerkezetnek a segítségével, amely az állam épületének legkisebb tégláját is alátámasztotta, tudta magát a náci rendszer a népre erőszakolni"1 – írta Jacques Delarue francia rendőrségi szakember, a Harmadik Birodalom titkainak avatott ismerője. Hasonló axiómákban fölöttébb bővelkedik a történelmi, politológiai és mindenekelőtt a publicisztikai irodalom, sőt – látszólag bizonyítva a fenti állítást – gyakran maguk a diktátorok is uralmuk legfontosabb eszközét látják a szemérmesen belbiztonsági szerveknek nevezett apparátusokban. Vizsgálódásom célja e némileg egyoldalú kép árnyalása, illetve a titkosrendőrségek által betöltött szerep pontos meghatározása. Másfelől kísérletet teszek a belpolitikai titkosszolgálatok tipizálására, struktúrájuk elemzésére.
„A cár szemei és fülei"
Valamennyi állam alkalmaz titkos ügynököket terrorizmus- és kémelhárítás céljából, tekintet nélkül politikai rendszerére. A demokratikus és diktatórikus államok belbiztonsági szolgálatait deklarált funkciójuk alig különbözteti meg egymástól: a cél mindkét esetben a fennálló társadalmi-politikai-jogi épület védelme a tényleges és potenciális „felforgatókkal" szemben. Igazi differenciát az utóbbiak hivatalos meghatározása, illetve a titkosszolgálat gyakorlati hatalmának köre képez. Így például a jogállam és a demokrácia elkötelezett hívei sem tekinthetik a szabad véleménynyilvánítás üldözésének a RAF, az IRA vagy a Ku-Klux-Klan merénylői ellen lefolytatott nyomozásokat, ugyanakkor viszont nehéz a „nemzetbiztonság védelmeként" felfogni gyermekek bebörtönzését és megkínzását, amint az Pinochet Chiléjében vagy Medici Brazíliájában történt.
A titkosrendőrség feladata kettős: információkkal látja el a hatalmat az ellenzéki csoportosulásokról és a lakosság hangulatáról, emellett a rezsim elitegységeként vesz részt a represszióban, amíg a tiltakozó megmozdulások elfojtása katonai egységek bevetése nélkül is lehetséges. Az alkotmányellenes, illegitim és elnyomó jellegű kormányzat puszta léténél fogva (cenzúra, a bírálat tilalma) eltorlaszolja a kommunikáció és véleményközlés normális csatornáit, ezért a lakosság valódi gondolatainak megismerésére csak álcázott formában képes a hatalom: besúgók, lehallgató készülékek, levélfelbontások segítségével. Az állandó megfigyelés érzése természetesen tovább korlátozza az emberek őszinteségét és nyíltságát, így végül a túlságosan hatékony elrettentést alkalmazó rendőrség saját csapdájába esik: a beérkező értékelhető információk mennyisége a minimumra csökken, s az esetleges spontán tüntetés vagy forradalom teljesen váratlanul éri a diktátort.2 Az utóbbi eset a titkosrendőrség diszfunkciójának csúcsa, hiszen besúgóhálózatát éppen az elégedetlenség kezdődő jeleinek felfogása végett tartja fenn. E stádiumban néhány tucat vagy száz letartóztatás elegendő az ellenzék (időleges) megbénításához, míg amennyiben a felkelés leveréséhez mozgósítani kell a hadsereget, a tábornokok könnyen magukra ruházhatják a rendőrség korábbi hatáskörét.3
Mint az előbbiekből kitűnt, a titkosrendőrség megkülönböztetendő a főhatalomtól; kettőjük viszonya Arendt véleménye szerint totalitárius államokban messzemenően egyoldalú („a GPU a szovjet kormányzat egyik részlege", a parancsok puszta végrehajtója), míg a „despotikus bürokráciák" esetében a belügyi szervek nagyfokú autonómiát élveznek (az Ohrana „állam az államban").4 Arendt koncepciójának sebezhető pontja hogy a diktatúrák típusuktól függetlenül rendszerint szoros ellenőrzés alatt tartják titkosrendőrségüket – sőt, a kontrollálatlan erőszakszervezet rendszerint a rezsim válságáról tanúskodik (lásd az Ohrana merényletgerjesztő provokációit, a Kulturális Forradalom egymással harcoló vörösgárdista osztagait stb.). Arendt kételkedik továbbá abban, hogy a hadsereg megfelelő eszköz lenne egy (totalitárius) diktatúra számára, mivel a fegyveres erők „nehezen tudnak egy idegen hódító szemével tekinteni saját népükre".5
Ellenpéldaként elegendő a következő statisztikai adatok bemutatása: 1945-1980 között Európában 6 de jure és 1 de facto katonai puccsra került sor (utóbbi a Franciaországban 1958-ban), míg Ázsiában összesen 39, Latin-Amerikában 35 ízben ragadta magához a hadsereg a hatalmat. A megtorlás kegyetlensége terén a chilei, guatemalai vagy indonéz junták messze felülmúlták a totalitáriusként ismert Mussolini-, Husák- vagy Kádár-rezsimet. A tábornokok összeesküvése már számos diktátort taszított le trónjáról: Ngo Dinh Diemet, Caetanót, Csiang Csinget, Perónt, Hailé Szelassziét, Obotét, Stroessnert és Szukarnót. Ezzel szemben vajon hány esetet ismerünk, amikor a belügyi apparátus önálló erőként lép fel és megbuktatja a kormányt, majd vezetője államfőként irányítja az országot? A tárgyalt országokban három többé-kevésbé hasonló folyamat játszódott le mindössze: Andropov főtitkárrá emelkedése (de ez nem járt az SZKP visszaszorításával a KGB javára), Pak Csöng Hi meggyilkolása a KCIA által (a győztes végül így is a hadsereg képviselője, Cson Tu Hvan lett), továbbá Joannidisz (a katonai titkosszolgálat főnöke) palotaforradalma Papadopulosz ellen. Mindez ékesen szemlélteti, hogy a hadsereg lényegesen aktívabb és meghatározóbb szerepet játszik a politika alakításában, mint az elnyomással általánosan asszociált titkosrendőrség. Az úgynevezett totalitárius diktatúrákban a katonai elit nem bír függetlenséggel a főhatalommal szemben, mivel az utóbbi erős pártapparátussal és tömegszervezetekkel rendelkezik a belügyminisztérium erőin kívül. Jellemző módon a szovjet hadsereget az NKVD-KGB ügynökei mellett a párt politikai tisztjei is ellenőrzésük alatt tartották,6 míg az NSDAP a Wehrmacht-egységek szállítóeszközeit kivonta a tisztikar illetékességi köréből, és óvatossági megfontolásból az NSKK-ra (a párt motorizált hadtestére) bízta.7
Diktatúra = rendőrállam?
A fenti fogalmakat a közhiedelem hajlamos azonosítani, pedig a rendőrállam – olyan zsarnokság, amely tömegbázis és politikai ellenőrző mechanizmus nélkül, pusztán a fegyveres erők által gyakorolt represszió segítségével tartja magát hatalmon – a modern történelemben viszonylag szórványos jelenség, így minősíthetjük az 1976-1983-as argentin, az 1967-1974-es görög és az 1971-1979-es ugandai juntát, a Taraki-Amin-Karmal rezsimet Afganisztánban, valamint bizonyos megszorításokkal Ngo Dinh Diem dél-vietnami és Li Szin Man dél-koreai diktatúráját.8 E kormányzatok egyaránt viszonylag rövid ideig tudták rákényszeríteni akaratukat a lakosságra, sőt olykor intenzív külföldi katonai támogatást kellett kérniök. Politikai üldözés terén Sztálin, Mao, Hodzsa, Kim IrSzen, Hitler, Duvalier, Somoza vagy Szuharto aligha bizonyult kíméletesebbnek, stratégiájuk azonban sokkalta összetettebb volt. A totalitárius diktatúrák állami-politikai-gazdasági apparátusa a társadalom valamennyi rétegét és csoportját megfosztotta autonómiájától, miáltal a potenciális ellenzéki csoportok nem rendelkeztek a hatalomtól független bázissal (ez az állapot a desztalinizáció folyamán fokozatosan átalakult: a Szolidaritás sikere többek között a represszió enyhüléséből fakadt). A haiti, nicaraguai vagy indonéz rezsimek stabilitása az ellenzéki csoportok megosztásán, egymással szemben való kijátszásán nyugodott.9
Mindkét „konfliktuskezelési modell" megérdemli a további tanulmányozást. Az észak-vietnami államszocialista diktatúra félelmetesen sűrű ellenőrzési hálózata valószínűleg páratlan a modern történelemben, s jóval hatékonyabban működött a szokványos besúgóseregnél. A lakosság foglalkozások és korcsoportok szerint a párt-, ifjúsági, nő- és szakszervezetek, a termelőszövetkezetek, valamint az úgynevezett utcabizottságok felügyeletének árnyékában élt, emellett százezrek teljesítettek szolgálatot a hadseregben és a milíciában. A titkosrendőrség informátorain kívül hármas csoportokat hoztak létre a katonák, 12 tagúakat pedig a polgári lakosság körében: a résztvevők kölcsönösen tartoztak figyelni a másik 2, illetve 11 személyt, s bármelyikük vétsége esetén mindannyiukat felelősségre vonhatták. A gazdaság kulcságazatai az állami szektorba tartoztak, a katolikus és buddhista egyházak anyagilag és adminisztratíve egyaránt függő helyzetbe kerültek.10 Másfelől a totalitárius rezsimek ellenfeleik üldözésébe nemegyszer tevőlegesen bevonják alattvalóik bizonyos csoportjait is (ifjúsági rohamosztagok a szovjet „kuláktalanítás", a kínai és az albán Kulturális Forradalom, vagy a Kristályéjszaka idején), kampányokkal mozgósítják a lakosságot.
A kormányzás szintén sikeres, sőt kevesebb véráldozatot követelő modellje az ellenzéki csoportok közötti egyensúlyozás. A formula egyszerű: az oppozíció X pártját meg kell győzni arról, hogy az Y ellenzéki kör sokkal veszélyesebb ránézve, mint a fennálló rezsim (ós vice versa). Bár a Horthy-rendszer igen anakronisztikus társadalmi szerkezetet védelmezett fölöttébb széles spektrumú oppozícióval szemben, sohasem fenyegette az a veszély, hogy a kommunisták, szociáldemokraták, liberálisok, kereszténydemokraták, kisgazdák és nyilasok összefognak a megdöntésére (a nagybirtok túlélőképességét például a módosabb parasztok és a zsellérek között feszülő ellentét garantálta). Még Pinochet brutalitása sem tudta közös frontba tömöríteni a kereszténydemokrata pártot a baloldallal.11 Kisebb intenzitással, de hasonlóképpen manipulálta Gomulka a munkásokat az értelmiségiekkel szemben, avagy a Kádár-rendszer a baloldali, „népies" és liberális csoportosulásokat egymás rovására. Mindazonáltal a rugalmasabb módszereket kedvelő diktatúrák nyitóstádiuma sem mentes a rivális politikai struktúrákat megsemmisítő vagy meggyengítő repressziótól; lásd az 1919-1920-as magyarországi fehérterrort, az 1956 utáni megtorlást, a II. világháború alatti és utáni jugoszláviai tömegmészárlásokat, Franco 1936-1940-es terrorhullámát, illetve (tágabb értelemben) a desztalinizációt minden államban megelőző „sztálinista" periódust (államosítások, kollektivizálás, a monolitikus állam- és pártapparátus megteremtése).
Terror – mikor és miért?
Bizonyos diktatúrák fennállási idejét szinte teljesen kitölti a folyamatos vagy ciklikusan jelentkező terror, mely önmagát erősíti, s a diktátor bukása, halála, katonai kudarca avagy nagyarányú külpolitikai változás vethet csak véget neki. Ez történt a sztálini Szovjetunióban, Hitler európai birodalmában, Mao Kínájában, Sékou Touré Guineájában, Idi Amin Ugandájában vagy „Papa Doc" Duvalier Haitijában. Ugyanakkor sok példát találunk arra is, hogy egy antidemokratikus rezsim évtizedekig „funkcionál" viszonylagosan minimális represszió mellett (Mussolini, PRI-diktatúra Mexikóban, Kenya, posztsztálini lengyel és magyar rezsim, Szingapúr, Elefántcsontpart, Szaúd-Arábia).
Talán kissé meglepő egy nyilvánvalóan fasiszta-totalitárius államot az utóbbi kategóriába sorolni, pedig a számadatok önmagukért beszélnek. A körülbelül 40 milliós Olaszországban 1926-1938 között a politikai különbíróságok 3.447 személyt ítéltek el összesen 17.047 (átlagosan 5) évre, 10.000-et száműztek a Lipari-szigetekre, s ugyanennyien emigráltak nézeteik miatt. A magyarázat nem a „Duce" lágyszívűségében rejlik (az etiópiai és líbiai olasz megszálló csapatok akciói kegyetlenségben alig maradtak el az ukrajnai német „partizánvadász-hadműveletektől"), hanem a lakosság passzivitásában. A kicsiny létszámú, de agresszív PNF-fel szemben a nagy agrárligák és a PSI szinte kísérletet sem tettek a védekezésre, az olaszok többsége, bár tartós lelkesedést nem tanúsított a diktatúra iránt, elégedetlenségét a második világháborúig a „csendes bojkott" formáira korlátozta. Mussolinit a hagyományos elittel kötött kompromisszuma is gúzsba kötötte. A rendszernek tehát nem kellett széles körű megtorlással élnie hatalmon maradása érdekében, sőt az éppenséggel veszélyeztette volna a kényes egyensúlyt. Hasonló motiváció állt a felsorolt példák nagyobb része mögött (a Kádár- és Gierek- rendszert gazdaságpolitikájában – amíg lehetett – a maximális konfliktuskerülés vágya vezette), különös tekintettel az anyagi jólétet növekvő mértékben biztosítani tudó országokra („olaj-emírségek", Szingapúr). Szaúd-Arábiában az uralkodó dinasztia intenzíven felhasználta a helyi kulturális-társadalmi tradíciókat, így – éles ellentétben a Szádat- vagy a Pahlavi-diktatúrával – kellő legitimitást élvezett (a marginalizálódott ellenzékkel annál kíméletlenebbül számoltak le).
Az ellenzék részleges integrálása a hatalmi gépezetbe lényegesen csökkenti a politikai feszültségeket, s egyúttal megfoszthatja a rivális pártokat vezetőiktől. Az utóbbiak vagy csatlakoznak a kormányzó szervezethez, vagy pedig a rezsim által tolerált, „lojális" ellenzéki pártocskákban tevékenykednek (az utóbbi modell a külföld szemében a demokrácia látszatával ruházza fel a diktatúrát; lásd Szuharto Indonéziája, Mexikó, Stroess-ner Paraguaya, Malaysia, brazil junta). A rendszerrel nem rokonszenvező, de azt nyíltan nem is bíráló személyekkel szembeni rugalmasságot az „aki nincs ellenünk, velünk van" jelszava tömören összefoglalta; a származás szerinti megkülönböztetés eltörlése, a korábban üldözöttek (és családtagjaik) rehabilitálása számottevően hozzájárult Kádár, illetve Teng Hsziao-ping uralmának megszilárdításához. Ennek antitézisét fogalmazta meg Trujillo, a dominikai diktátor: „Csak azokat a politikai ellenfeleket szeretem, akiknek az özvegyével van dolgom." A sztálini, maói, polpoti, amini, hitleri világképbe nem illett bele, hogy a „helytelen" („burzsoá", „kulák", lango, acsoli, zsidó, cigány) származású embereket, bármiképpen viselkednek is, „érintetlenül" hagyják.12 Mao hatalmas népszerűségnek örvendve került hatalomra Kínában, s győzelmét néhány éven belül kétmilliónyi kivégzéssel koronázta meg. A nácik a háborús vereség felé tántorogva sem voltak hajlandók akár csak lefékezni is az „Endlösung"-ot. Ngo Dinh Diem ugyanakkor indított hadjáratot a Viet Minh, a Cao Dai és Hoa Hao szekták, a nemzeti kisebbségek és a „polgári" ellenzéki csoportok ellen (később a buddhistákra is sor került). Az ilyen skálájú ós indiszkriminatív terror egyértelműen diszfunkcionális: erős „kontrollmechanizmus" esetén az eredmény a társadalom mérhetetlen szenvedése, míg annak hiánya mellett a rendszer bukásához vezető forradalom.
Az irracionális terror a diktatúra azon meggyőződésén alapul, hogy programja vagy léte széles tömegek elvárásaival teljesen ellentétes, ám rendelkezik megfelelő fegyveres erővel akaratának keresztülviteléhez.13 (Különösen tisztán figyelhető meg ez az iráni sah uralmának utolsó tíz évében.) Abszolutizálja az erőszak szociális jelentőségét, s következésképpen az elnyomó szervekét. Az út egyenesen vezet a mindenható titkosrendőrségig, mely a nép szemében a rendszer jelképévé válik: Gestapo, NKVD, ÁVH, Szavak, SRB, Tonton Macoute-ok etc.
A kémkedés variációi
A hatalmi ágak szétválasztásának demokratikus eszménye a nyugati országok titkosszolgálat-struktúrájában is képviselteti magát. Klasszikus példaként az Egyesült Államok és a Szovjetunió gyakorlatát szokták szembeállítani (CIA-FBI-katonai hírszerző apparátusok-külügyminisztérium-elnöki testőrség-álla-monként szervezett rendőrség kontra KGB). A decentralizáltság kétségkívül megkönnyíti a főhatalom (például a parlament) számára az erőszakszervek féken tartását, de önmagában nem garancia az emberi jogok megvédésére. A törvényhozó és bírói szervek függetlensége esetén a belügyi apparátus nem tartóztathat le és ítéltethet el valakit tetszése szerint, ártatlanul, viszont titkos megfigyelései ettől még széleskörűek és alkotmánysértőek lehetnek (lásd az FBI, a Sin Bet, illetve az olasz SID és SIFAR körül kirobbant botrányokat). Másfelől, a „diktatúra = centralizmus" tétel korántsem mindig állja meg a helyét: a titkosszolgálati struktúra igen gyakran tükrözi a kormányzat jellegét, ám nem ennyire bipoláris módon.
Erősen centralizált titkosszolgálati rendszer jellemezte a Szovjetuniót, az iráni Pahlavi-rezsimet, a náci Németországok-Dél-Afrikát és Somoza Nicaraguáját (az utóbbi országban egyetlen intézmény, a Nemzeti Gárda töltötte be a hadsereg és a rendőrség szerepét, birtokolta a vasúthálózatot, a postát, a távírót, a rádiót, az egészségügyet stb.)14 : a legbefolyásosabb apparátus rendőri és külföldi hírszerző tevékenységet egyaránt folytatott. Különböző mértékű széttagoltság uralkodott a csangkajsekista és kommunista Kínában, a chilei, argentin, salvadori és guatemalai juntában, Duvalier Haitijában, Trujillo Dominikájában, Szaddam Husszein Irakjában, Idi Amin Ugandájában, a Horthy- és a Mussolini-rendszerben, a Ngo Dinh Diem irányította Dél-Vietnamban, a császári Etiópiában stb. (1976-1983 között Argentínában a „felforgatók" üldözésével összesen 11 titkosrendőrség foglalkozott.) Mint látható, a decentralizáltság legalább annyira gyakori sajátsága a belügyi apparátusnak, sőt funkcionális szétválasztásokra az első típusban is sor került: a náci RSHA-n belül csak a Gestapo tartóztathatott le gyanúsítottakat, a pusztán megfigyelőként működő SD nem15 , a KGB esetében pedig a 2. Főigazgatóságra hárult a megelőző, az 5.-re az operatív „munka".16
Az erőszakszervezetek felépítése elárulhatja a rendszer elitjét képező csoportok közti viszonyt, a hatalom eloszlását. Mussolini Olaszországában a monarchista érzelmű és függetlenségét számottevően megőrző hadsereg kulcsfontosságú pozíciókat tartott a kezében a PNF-fel és Bocchini OVRÁ-jával szemben: a külföldi felderítést és kémelhárítást a katonai titkosszolgálatok látták el, a milícia (éles ellentétben az SS-szel) a tisztek irányítása alatt állt, a politikai vádlottakat pedig katonai különbíróságok ítélték el. Horthy idején a Belügyminisztérium politikai rendőrségén kívül a VKF informátorai is figyelték az ellenzéket; a csendőrség kettős (BM-HM) parancsnokság alá tartozott (az 1930-as évek végétől az általános jobbratolódást ebben a szférában a katonai-csendőri szervek előretörése jellemezte).17 Rendkívül éles rivalizálás folyt például az argentin titkosszolgálatok között, képet adva a junta klikkjeinek hatalmi harcáról. A náci diktatúra titkosrendőrségét állami (Gestapo) és pártvonalon (SD, NSDAP-APA) egyaránt ellenőrizni tudta; itt az NSDAP még nagyobb hatáskörrel bírt, mint az SZKP a Szovjetunióban, a KGB és a milícia állami intézmények lévén.
A titkosrendőrség megfigyelő tevékenysége megoszlik az elit és a tömegek között; az előbbi csoport ellenőrzésére minden diktatúra gondot fordít, míg az utóbbira már nem feltétlenül, illetve mérsékeltebb és kevésbé központosított formában. A gazdasági-politikai befolyással bíró társadalmi réteghez tartozó politikus (például Aquino, Nagy Imre, Khomeini, Chamorro, Goulart) szociális presztízse és kiterjedt összeköttetései révén sokkal hatékonyabban tud puccsot vagy jelentős tömegmozgalmat szervezni, mint olyasvalaki, akit szegénysége ugyan élesen szembeállít a rendszerrel, ám korlátozza is lehetőségeiben. A feketeafrikai államokban a modern belügyi szervek elsődlegesen a városi lakosságra összpontosítják figyelmüket, a szétszórtan, elmaradott körülmények között élő, írástudatlan parasztok fölötti ellenőrzést rábízzák a törzs- és falufőnökökre (például Kenya, Zaire); a totális ellenőrzés viszonylag ritka (Guinea sorolható ide). A XIX. század közepéig a cári titkosrendőrség ügynökei legnagyobbrészt a nemesek után kémkedtek – jó okkal, hiszen a dekabristák zömmel közülük kerültek ki. Minél urbanizáltabb egy társadalom, minél szélesebb körű a társasági élet, annál nagyobb a rendőrség által szemmel tartott személyek és helyek száma. A „klasszikus" információszerző módszer: olyan helyekre kell beépíteni a besúgókat, ahol sokan fordulnak meg – színházban, moziban, vendéglőben, vasúton, piacon, parkolóban, szállodában és így tovább.
Magasabb „színvonalat" képvisel a „blokk"-rendszer, amely nem annyira meghatározott helyekhez, inkább meghatározott személyekhez kötődik. Az NSDAP Blockleiterei 40-60 család nézeteit fürkészték, hasonló szerepet játszottak a Kuomintang-Kína faluközösségei (pao-csia), a dél-vietnami és japán házközösségek vagy a szovjet utcabizottságok élére állított, az ott élőket személy szerint jól ismerő felügyelők.
Végül lehetséges az egész érintett kisközösség bevonása az (ön)megfigyelésbe, a kollektív felelősség rendszere által. Már említettük a VDK-t, de hivatkozhatunk az orosz obscsinára (illetve középkori kínai és japán megfelelőire), a Harmadik Birodalom hivatalgépezetében meghonosított kölcsönös kémkedésre, valamint a KNK-lakóbizottságok csoportjaira is (utóbbiaknak minden otthon ülő felnőtt – nyugdíjas, háziasszony – tagja).
A sejtek többféleképpen kapcsolhatók be az országos hálózatba: jelentéseiket a pártszervekhez, a közigazgatáshoz vagy közvetlenül a rendőrséghez küldözgetik.
Kifizetődő befektetés?
Nem mindig. Dél-Vietnamban 1963-1972 között 16.000-ről 122.000-re nőtt a Nemzeti Rendőri Erő létszáma, ennek dacára az ellenzék ereje és népszerűsége alig mérséklődött, a titkosügynökök és katonák brutalitása viszont folyamatosan rombolta a katonai rezsim amúgy is gyenge lábon álló tekintélyét.
Ismét az 1945-1980 közé eső periódust tanulmányozva azt tapasztaljuk, hogy Európában négy diktatúra ért véget békés átmenettel, kettőt puccs döntött meg, egyet pedig súlyos katonai vereség. Latin-Amerikában a tárgyalásos transitiók száma 3, a forradalmaké 6, a puccsoké pedig 15. Ázsiában a fenti kategóriák aránya 2:5:24, kiegészítve 3 katonai vereséggel. E rendszerváltási formák elsődlegesen az adott régiók politikai kultúrájáról adnak képet, egyúttal azonban az antidemokratikus rezsimek sebezhető pontjairól is. A forradalmak viszonylag csekély számából (65 esetből 11) arra következtethetnénk, hogy a titkosrendőrség valóban hatékonyan fojtja el a radikális és demokratikus mozgalmakat. Tézisünket az bizonyítaná, ha a 11 rezsim nem fordított volna kellő figyelmet a belbiztonsági szolgálat kiépítésére – ám Mohamed Reza Pahlavit, Li Szin Mant, Somozát, Batistát, Jiménezt aligha lehetne ilyesmivel vádolni, sőt titkosrendőrségük (akaratlanul) hozzájárult az ellenzék radikalizálódásához. Az uralkodó katonai oligarchián belül klikkharcokat a rendőri egységek láthatóan képtelenek meggátolni – a sikertelen puccskísérletek rendszerint a katonai erőviszonyok aránytalanságából következnek (a hadsereg többsége lojális marad a tábornok-államfőhöz). Nem szorul különösebb bizonyításra, hogy egy hírhedt belbiztonsági apparátus a rezsim tárgyalásos felszámolásában kevés szerepet játszhat – az ellenzék egyik első követelése a BM „megfékezése" szokott lenni.18
Jegyzetek
1 Jacques Delarue (1965): A Gestapo története. Budapest, Kossuth Könyvkiadó, 13-14.
2 Lásd például Ceausescu bukását. A jelenségről tömör analízist szolgálaton Anne McElvoy (1992): The Saddled Cow. East Germany's Life And Legacy. London, Faber and Faber Limited. 99. – A szerző véleménye szerint a keletnémet SSD tudatosan törekedett a fenti veszély elkerülésére.
3 Ez történt Uruguayban (1972-1973), Dél-Vietnamban (1959-1963) és Indonéziában (1958-1965).
4 Hannah Arendt (1986): The Origins of Totalitarianism. London, 425.
5 Arendt, i. m. 420. (A szerző ford.)
6 Derek J. R. Scott (1961): Russian Political Institutions. New York, Praeger Inc., 155., 218.-A szakirodalom mélyrehatóan feldolgozta e kérdést.
7 Delarue, i. m. 217.
8 Az utóbbi két esetben a lakosság számottevő, de lehatárolt hányada legalábbis passzívan támogatta a rezsimet: Dél-Koreában a Li Szin Man által földhöz juttatott parasztok, Dél-Vietnamban a katolikusok.
9 Az utóbbi metódust taktikai szinten Sztálin, Hitler és Mao is alkalmazta: a terrorhullámok nem egyidőben érték valamennyi üldözött csoportot. Martin Niemöller találóan számolt be a fasizmus így elért hatásáról: „Amikor a kommunistákat vitték el, hallgattam, mert nem voltam kommunista. Amikor a szociáldemokratákat vitték el, hallgattam, mert nem voltam szociáldemokrata. Amikor a zsidókat vitték el, hallgattam, mert már koncentrációs táborban ültem. És amikor engem és barátaimat vitték el, már nem volt senki, aki tiltakozni tudott, vagy akart volna." In: Bernt Engelmann (1986): Poroszország. Budapest, Gondolat Könyvkiadó, 434-435.
10 Stanley Karnow (1984): Vietnam. A History. Harmondsworth, Pen-guin; Donald Lancaster (1961): The Emancipation of French Indochina. London, Oxford University Press.
11 Alan Angell: Pinochet Chiléje: a vég kezdete? The World Today, 1985/2.
12 Ezt a kategóriát nevezi Arendt „objektív ellenségnek"; i. m. 421.
13 A szovjet mezőgazdaság mindennemű elmaradottsága és problémái ellenére sem állíthatjuk, hogy a „razkulacsivanyije" és a kollektivizálás több millió halottja csupán a történelem elkerülhetetlen menetének, s nem a hatalmi elit „koncepciójának" esett áldozatul. A XX. században – a maói Nagy Ugrástól eltekintve – csak külföldi megszállás alatt került sor ilyen szörnyű következményekkel járó gazdaságpolitikára: II. Lipót Kongói Szabad Államában, s a II. világháború idején Ukrajnában, Kínában és Vietnamban.
14 Eduardo Crawley (1979): Dictators Never Die. London, 96., 98.
15 Delarue, i. m. 164.
16 KGB:„Das Schwert trifft auch Unschuldige", Spiegel, 1984/27.121.
17 Hollós Ervin (1971): Rendőrség, csendőrség, VKF 2. Budapest, Kossuth Könyvkiadó.
18 McElvoy említi, hogy 1989 után az SSD vált általános bűnbakká, s a rezsim fenntartásában legalább olyan jelentős szerepet játszó hivatali és pártapparátust alig érte kritika. I. m. 107.
19 Ha mégis, akkor sem menthette volna meg a pusztulástól magát a rendszert, legföljebb II. Sándort, Plevét, Sztolipint stb. – A VCSK az eszer merényletekre túszok tömeges kivégzésével válaszolt.
20 Lásd Sztálin hatalmon maradását a katonai vereségek dacára, és az általa ideiglenesen bevezetett „új kurzust". – Tanulságos azzal zárni esszénket, hogy maguk a diktátorok sem viseltetnek feltétlenül bizalommal titkosrendőrségük iránt: Sztálin, Rákosi és Duvalier „tisztogatásai" valósággal lefejezték a belügyi apparátust. Álljon itt bizonyítékul egy ritkán idézett Mao-utasítás a Kulturális Forradalom idejéből: „Zúzzátok szét teljesen a közbiztonsági szerveket."