„A parlamenti demokráciában a nép azt választja meg vezetőnek, akiben bízik. Aztán a megválasztott vezető így szól: Most aztán fogjátok be a szátokat és engedelmeskedjetek! Aztán négy év múlva a nép újra ítél, hogy másnak engedelmeskedhessek." (Max Weber és Ludendorff tábornok közötti párbeszéd parafrázisa.)
Társadalmi vitára bocsátotta a Parlament Alkotmányelőkészítő Bizottsága (továbbiakban: AEB) az új Alkotmány szabályozási elveit. A társadalmi vita célja az lehetne, hogy korrigálja azokat az egyoldalúságokat, melyek a bizottságosdi kompromisszumok eredményeként adódtak. Tudvalévő ugyanis, hogy a kilenc hónapos előkészítő munka során a bizottság a lehető legszélesebb körű egyetértésre törekedett. „Ritkán kellett alkalmaznia azt a szabályt, hogy igenlő szavazat vagy az MSZP egyetértésének hiányában az adott kérdésben a hatályos alkotmánynak megfelelő rendelkezést kell előterjeszteni. A megegyezés érdekében a képviselőcsoportok sok esetben kölcsönösen engedtek álláspontjukból, így a Javaslat minden részletében természetesen nem tükrözi valamennyi párt alkotmányjogi felfogását, hanem a közösen elfogadott kompromisszumokat tartalmazza." (Idézeteink az április 1-én a Népszabadságban közzétett szövegből valóak.) Éppen itt kezdődnek a problémák. Ezzel a döntéshozatali eljárással ugyanis aligha születhetett jobb eredmény, mint ami született. A szakmai átgondoltság és koherencia – megítélésünk szerint – lényegesen alacsonyabb fokát eredményezte, mint a korábbi Igazságügyi Minisztérium által készíttetett szabályozási koncepció (1995. március, 100 o.), vagy mint a Bragyova András jogtudós által írt koncepció (Az új alkotmány egy koncepciója. MTA Állam- és Jogtudományi Intézet és KJK, 1995). Így aztán valóban volna mit korrigálni az AEB tervezetén, hiszen a pártok „nemzeti konszenzusra" törekvő bizottságosdi kompromisszuma jelentősen alulmúlja elődjeinek produktumát.
A dolog természetéhez tartozik, hogy nem is lenne érdemes teljes részletességében értékelnünk egy olyan produktumot, amely még közel sem végeredmény. Hiszen számos nyitva hagyott kérdés mellett az elvek, akkor, amikor normaszöveg formáját öltik, jelentősen módosíthatják az összképet. Épp ezért csak az Alkotmány strukturális, csomóponti kérdéseit kívánjuk jellemezni és értékelni. De tisztázni kívánjuk azt is, hogy milyen alapon. Jelen kritikánkban elfogadjuk ugyanis a mai politikai realitások által kijelölt átfogó kereteket és előfeltevéseket, amelyen ez az alkotmányozás nyugszik. Azt, hogy a polgári demokratikus, jogállami berendezkedés parlamentáris – és nem fél vagy egészen prezidenciális – kormányformájának kereteiről van szó, s nem új perspektívákat nyitó, hanem lezáró jellegű alkotmányozás van napirenden. Sem az állam- és kormányforma, sem pedig a társadalmi berendezkedés keretfeltételeit nem változtatjuk meg tehát, hanem ezen a paradigmán belül bíráljuk a tévutakat, a hiányosságokat, a következetlenségeket. Szükséges ezt leszögezni, mert természetesen a keretfeltételek elméleti, radikális kritikájával is érdemes foglalkozni – ahogy egyes civil szervezetek ezt már eddig is megtették -, de gyakorlati konzekvenciája egy ilyen intellektuális magatartásnak itt és most aligha van. Ezért és ennyiben az axiómákat tagadó, megváltoztató pozíciókat most nem aknázzuk ki.
A fent említett eljárási szabályok eredményeként két ponton a régi Alkotmány megoldása maradt hatályban. A Köztársasági Elnök közjogi státusza és a Parlament egykamarás jellegének kérdése nem kapta meg a szükséges öt szavazatot. Nézzük először e két kérdést. Mindkét eset azt mutatja, hogy a pártpolitikai élet szereplői lényeges módosításokban nem tudtak megegyezni. A Köztársasági Elnökkel kapcsolatos jogkörök meglepő módon még vékonyabbak, mint a jelenleg hatályos Alkotmányban. Súlytalan, szimbolikus figura marad, aki ahelyett, hogy a hatalommegosztás tendenciáját erősítendő, semleges államfőként bizonyos jelölési, kinevezési jogkörökkel gyarapodott volna, még gyengébbé vált, mint jelenleg.
Elméletileg sok érv szól egy parlament kétkamarás mivolta mellett. Lehetőséget teremthet egy második kamara léte olyan érdekeknek és értékeknek a törvényhozási munkába való megjelenítésére, melyek az általános választójog alapján szervezett reprezentáció egykamarás megoldása mellett keresztülvihetetlenek. A civil szervezetek, a köztestületek, az önkormányzatok, a nemzeti kisebbségek és az egyházak rendelkeznek olyan sajátos nézőpontokkal, melyeket a rájuk vonatkozó jogalkotási folyamatban figyelembe kellene venni. Az már bizonyos értelemben csak jogtechnikai kérdés, hogy a jogalkotási folyamat milyen pontján történik ez. A törvénytervezetek készítése közben, a törvények parlamenti elfogadása előtt – ebben az esetben a társadalmi-gazdasági érdekegyeztetés elvi formáit kellett volna rögzíteni a koncepcióban – vagy utólag, a második kamarában gyakorolnának ellenőrző szerepet a törvények megfelelő tartalmát illetően e szervezetek. Elvileg mind a két megoldás alkalmas a törvényhozás minőségének javítására. Az azonban biztos, hogy az az út „járhatatlan", amit az AEB javasol: sem a társadalmi-gazdasági érdekegyeztetést nem tekinti alkotmányos szabályozást igénylő kérdésnek, sem pedig a második kamara felállítását nem vállalta.
Mindent figyelembe véve utóbbi döntését illetően akár egyet is érthetünk a bizottsággal. Ugyanis a jelenlegi 386 fős alsóház mellett igen csak felesleges luxusnak tűnne egy felsőház felállítása. A Magyarországhoz hasonló lélekszámú országok mutatóit figyelembe véve egy 220-250 fős parlament bőven elégséges volna. Ráadásul egy második kamara esetében fennáll a potenciális veszélye – noha ez nem szükségképpen van így – egy politikai arisztokrácia kitermelődésének. Ha pedig a választójogot nem módosítják az alsóházi létszám jelentős csökkentését maga után vonó módon, akkor tényleg nincs szükségünk felsőházra. De ha nincs, akkor annál nagyobb szükség volna a társadalmi-gazdasági érdekegyeztetés formáinak és alapjainak alkotmányos szintű védelmére. Látható, hogy a bizottsági kompromisszumok eredményeként nem sikerüli aszóba jövő többféle megoldásból szakmailag, belső összefüggéseiben átgondolt megoldást találni. E negatív eredmény úgy gondoljuk visszamenőleg minősíti az eljárási, döntéshozatali folyamatot. Valószínűleg nem szerencsés megoldás, ha „a tűzoltózenekar magának írja a kottát". Márpedig éppen ez történt. Az alkotmányozó hatalomnak nem lenne szabad egybeesnie a törvényhozó hatalommal. Félünk, hogy a szakmai-társadalmi vita tapasztalatainak esetleges érvényesítése sem fogja megoldani az egybeesés szülte diszfunkciókat. Sőt, egy ilyen mértékben minden lényeges döntési kompetenciát magánál összpontosítani kívánó parlament esetében még akkor is némi naivitás részünkről annak feltételezése, hogy tanulni kíván a szakmai-társadalmi vitából, bírálatokból, ha a szöveg – helyesen – az „Országgyűlést és a Magyar Köztársaság polgárainak közösségét" együtt jelöli meg az alkotmányozás alanyaként.
Vegyük a koncepció újító törekvéseit. Szerkezetében és a tartalomra kihatóan is előrelépést jelent, hogy az emberi és állampolgári alapjogok, továbbá a jogrendszert és a jogalkotás szabályait tartalmazó (III. rész) fejtegetések részletesek, és megelőzik az államszervezeti kérdések kifejtését. A jogállam formálisan vett kritériumainak a megoldások – széles jogvédelmi rendszer, külön Alkotmányvédelmi fejezet beiktatása a jogrend alkotmányossági kontrolljára hivatott Alkotmánybírósággal és a 'nép ügyvédjével', az ombudsmannal – véleményünk szerint megfelelnek. Az alapjogok katalógusa igen széles, a jogok korlátozásának lehetőségeivel és feltételeivel és a korlátozás kizárásának szabályaival sok passzus foglalkozik.
Az ebben a körben fellelhető pozitívumok sem feledtethetnek azonban két problémát. Egyrészt azt, hogy a tulajdonra és az öröklésre vonatkozó elveken túl nem találunk iránymutatást a tulajdoni rendszer jellegéről: az vegyes tulajdonú, szektorsemlegességgel, mint a jelenleg hatályos alkotmányban, vagy a gazdaság feletti magánhatalom túlsúlyát tekinti-e alkotmányosnak? Akár egyik, akár másik – természetesen sokatmondó a hallgatás is -, szívesen hallanánk arról: vannak-e a nemzet elidegeníthetetlen tulajdonában lévő javaink (mondjuk például: föld, föld méhének kincsei, levegő), létezik-e az államnak tartós, nem vállalkozói vagyona (pl. MÁV, Magyar Posta, infrastruktúra), mi az önkormányzati és a szövetkezeti tulajdon alkotmányos státusza? Másrészt a második generációs emberi jogok kérdéséről, a gazdasági, szociális és kulturális jogok redukáló szabályozásáról van szó. A szabályozási elvek az emberi jogok között szabályozandó olyan alanyi jogoktól, mint az élethez, az emberi méltósághoz, a személyi szabadsághoz és biztonsághoz való jogtól stb. elkülönítve kezeli az új alkotmányban úgynevezett nem alanyi jogként, hanem csak állami kötelezettségként megjelenhető gazdasági, szociális, kulturális jogokat. Változnak az idők, változnak a megoldások – mondhatnánk. Nyilván az, hogy a munkához való jog már nem jelenti a munkához való jogot, mint az „átkosban", hanem olyasmit, mint „a munkahely szabad megválasztása, tisztességes megélhetést biztosító méltányos munkabérhez, az egyenlő munkafeltételekhez, a biztonságos és egészséges munkakörülményekhez való jogot" – ebbe a kategóriába esik. Miért? Azért mert magunk sem láttunk olyan kapitalista társadalmat, ahol a munkához való jog azt a másik értelmet nyerhetné. Hiszen akkor nem lenne szabad munkaerő-piaci alku, aminek működéséhez valóban el kell választani a termelőt közvetlen munkafeltételeitől. Létre kell hozni azt a polarizációt, aminek egyik pólusát a munkaerejét áruba bocsátó szabad bérmunka rendelkezésre állása képezi, a munkanélküli tartalékhaddal, másikat pedig, a privatizáció eredményeként, a vagyonos és tulajdonos osztályoké. Ahol pedig ez így van, ott fő szabályként nincs és nem is lehet a teljes foglalkoztatottság értelmében vett munkához való jog. Ezért az állam csak olyasmikre vállalhat kötelezettséget – jó lenne, ha eleget is tenne ennek -, mint amit idéztünk.
De mi a helyzet a szociális biztonságunkkal, az egészségünkkel? Hogy lehet az, hogy itt az alapjogok nemcsak hogy átsoroltattak a nem alanyi jogok közé, hanem még azt a jogilag rossz arcukat is mutatják, hogy semmiféle garanciájuk nincs. Márpedig ha nincs egy alapjog mögött garancia, az azt jelenti, hogy kiüresedhet, tartalmát veszítheti, átalakítható. Semmi sem akadályozná meg azt, amit éppen az alkotmányos alapjognak kellene megakadályoznia, tudniillik, hogy a társadalombiztosítás átalakulhasson biztosítási vállalkozássá. Az egészséghez való jog okán, az önhibájukon kívül egészségromlást, balesetet, károsodást szenvedettek számíthassanak az egészségbiztosítási ellátásra, vállalkozói profit-kalkulációtól függetlenül. Semmi sem akadályozná meg, hogy előbb az alapjogok, majd az alapok, azaz a társadalmi szolidaritás elve eltűnjön, s az üzleti kalkuláción alapuló szolgáltatássá váljék, amit az vesz igénybe, aki meg tudja fizetni. A piaci verseny elve tehát – ahogy a kultúra területén ez már megtörtént – kiszoríthatja a gazdasági és szociális alapok és jogok területéről is a társadalmi szolidaritás ezen minimális kötelékeit. Ez esetben végeredményben csak az történne, hogy hayeki elméleti és thatcheri gyakorlati következetességgel felszámolnák az erőforrások közösségi alapokba összpontosításának szabadságkorlátozó, „totalitárius" megoldásait – s immáron az egymással szabadon versengő egyének piaci integráció szabályozta területévé tennék az egészséget és a szociális biztonságot. A versenytársadalom piaci igazságossági maximáit következetesen alkalmaznák. Azt, hogy a szabadság ez esetben kinek a szabadsága, már ide sem kell írnunk. Lenne tehát mit korrigálni a tervezeten az alapjogok összefüggésében is.
A tervezet alapvető és koncepcionális gyengesége abban az államelméleti tételben foglalható össze, hogy a népszuverenitást parlamenti szuverenitássá degradálja. Számos bizonyíték van erre vonatkozóan. Sokat mondó, hogy amíg a jelenlegi alkotmányban „a nép a hatalmat képviselői útján és közvetlenül gyakorolja", az új tervezet szerint „a nép a hatalmat elsősorban választott képviselői útján gyakorolja, törvényben meghatározott esetben azonban népszavazást kell, illetőleg lehet tartani". Ha figyelembe vesszük, hogy az állampolgárok kezdeményezte és nem helyi, hanem országos szintű népszavazást csak egyetlen esetben ismer el a koncepció, nevezetesen a már megalkotott törvény hatályon kívül helyezéséért tenné lehetővé, akkor látható a képviseleti, közvetett demokrácia elvének dominanciája a közvetlen demokrácia elve felett. Összhangban azzal, hogy a tervezet a kötetlen képviselői mandátumnak (a visszahívhatóság kiiktatásának) álláspontján áll, mint ahogy a Köztársasági Elnököt is – biztos, ami biztos – a Parlament választaná meg számunkra. Mindezek után állítható, hogy ha minden így maradna, és az új Alkotmányt „…az Országgyűlés tagjai kétharmados többségével fogadja el, majd azt népszavazásnak kell megerősítenie", akkor a nép mint a hatalom forrása saját akaratából egyszer s mindenkorra kiszavazná magát a hatalomból. Szép teljesítmény lenne!
Más kérdés, hogy ha figyelembe vesszük az alkotmányozás körüli nagy taktikai és politikai csatározásokat, akkor közel sem biztos, hogy eljutunk a végszavazásig, és az azt szentesítő népszavazásig. Ugyanis a tervezet nemcsak szakmai körök jogosult kritikáit váltotta ki, hanem mintha már megalkotói közül is többen elrettentek volna munkájuk eredményétől. Végeredményben előállhatna egy olyan helyzet, amelyet szándékai szerint, szubjektíve senki sem akart, mégis ez determinálná az új Alkotmányt. A kisgazdák, radikális ellenzéki taktikájuk következtében – „hausse-ra játszanak" – eddig sem támogatták az alkotmányozást, újabban pedig mintha a KDNP és a magyar demokrata pártok ódzkodnának. Ami pedig az MSZP-t illeti: mégiscsak furcsa volna, hogy 54,5%-os parlamenti többség birtokában egy olyan Alkotmányt segítsen életre, amely a legkevésbé sincs összhangban a párt érdekeivel és hirdetett szociáldemokrata jellegével. A tervezet hatalommegosztást gyengítő tendenciái, a közvetlen demokrácia nagymérvű degradálása, a társadalmi érdekegyeztetési, együttdöntési értékek hiánya, a második generációs emberi jogok inkább liberális, mintsem szociális felfogásának megjelenése a tervezetben aligha válna az MSZP dicsőségére. További ellentmondás, hogy a mindenáron való úgynevezett hatpárti alkotmányozásra törekvés töretlen szándéka mentén való cselekvés mennyire tűnik megalapozottnak, akkor, amikor saját koalíciós partnerével, az SZDSZ-szel sem igazán sikerült közös álláspontokat kialakítania. Ezért valószínűsíthető, hogy a folyamat akár meg is rekedhet.
Kétségtelen ugyanis, hogy a politikai mélyáramlatok 19891996 közötti tartós kompromisszumának megbontása e változatlan szereplők számára túlságosan is nagy kockázatnak tűnik. Hegyek vajúdását ezért könnyen követheti egerek születése. Viszont ez a csekélyebb eredmény is szükséges lehetne, ha figyelembe vesszük, hogy az új Alkotmány indokoltságát nem csak politikai szempontok, hanem a jogrendszer intézményeinek tökéletesítése is kellene hogy motiválja. Itt ugyanis az a helyzet, hogy hét év tapasztalata után lenne mit alkotmányosan rögzíteni. Gondoljunk csak arra, hogy számos új intézmény született ebben az időszakban (Köztársasági Elnök, Alkotmánybíróság, önkormányzati rendszerre való áttérés, Számvevőszék, Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosai), és intézményi, döntési kompetenciáik pontosító, magasabb szintézist teremtő újraszabályozása mellett sok érv szólna. Hogy az alkotmányozás politikai és jogi aspektusai közül érvényesülni tudjanak az utóbbiak, ahhoz az kellene, hogy az előzőek egyensúlya ne bomoljon meg. Ez idő szerint éppen ez nem látszik biztosítottnak, s ez a körülmény löki a folyamatot a csekélyebb súlyú alkotmányjogi reform (vagy éppenséggel az ellehetetlenülés) felé.
Summa summarum: némi cinizmussal azt is mondhatnánk, hogy minden botnak két vége van. Erről a konstrukcióról is el lehet mondani – ha valaki nagyon szereti a parlamenti hatalom koncentrációját – hogy egyfajta „westminsteri modell"felé megy. (Azt már nehezebb lenne hozzágondolnunk ehhez az értékítélethez, hogy ettől a modelltől a valóságos Anglia viszonyait fogjuk átvenni, átplántálni idehaza.) Ha viszont kevésbé lelkesednénk az ilyesmiért, vagy polárisán ellentétes megítélés vezetne, akkor alighanem „parlamenti kretenizmusnak" minősíthető e dokumentum fő törekvése. Ha komolyan vesszük, hogy az államot alkotó citoyeneknek, éppen mint a hatalom forrásainak közvetlenül és közvetve részt kell vállalniuk az őket érintő döntési folyamatokban, akkor a modern participációs és együttdöntési értékeknek a hiánya következtében a tervezetben kiskorúra sikeredett az állampolgár. Jobb, ha a készen talált pártelitek közül választ magának négy évenként egyszer a polgár, hogy utána teljesen rájuk bízza magát, mint ha jelen lenne a hatalomban és a hatalom körül – ez a koncepció nem is olyan rejtett üzenete. Határozottan érezhető a tervezeten, hogy demokráciafelfogása az egymással versengő elitek helyzetét akarja stabilizálni, sőt megörökíteni. Ettől pedig – ugyebár – messze esnek a demokratikus közéletiség, a politikai közösséget alkotó tartalmas demokráciafelfogások. Ahol nemcsak az állami szervek ellenőrzik egymást, hanem az egyén is az államot. Láttuk, még nem tart a tervezet ott, ahol a Schumpeter-Dahrendorf elméleti vonulat, hogy a nem-részvétel politikai kultúráját a demokrácia működésének előfeltételévé tegye. Ugyanis számukra a tömegek potenciális totalitárius lázadásaikkal egyenesen a rendszert fenyegető tényezők. Velük szemben az elitek a rendszerfenntartó erők, s a rendszer akkor és csak attól demokratikus, ha a tömegek választhatnak uralkodót az egymással versengő elitek közül. A vezetésre szoruló és ezért vezért kereső tömegek és az aktív, történelemformáló elitek szerepleosztásában pedig a reprezentáció kötelezően kötetlen. Az ellenőrzés és a visszahívhatóság az elitek ezen perspektívájából totalitárius-gyanús. Szóval itt még nem tart a tervezet – lehet persze, hogy ez csak idő kérdése -, de egyesek hamar feledték, hogy 1989 nyarán még demokratikusnak minősített eszközként éltek a visszahívás intézményével.
A polgári demokrácia elitista és nem-elitista változatai, és a szociális jogállam versus jelzőtlen, liberális jogállam közötti intézményesedés az alkotmányozás mozgástere és tétje.