I.
Kevesen fogják fel a közvetlen gyakorlati, kortársi politikai tudatban, hogy mindaz, ami Kelet-Európában történt 1989-ben, miért következett be, s milyen következményekkel jár a kapitalista világgazdasági rendszerre nézve. Mi most a következményproblémák egyikével, „a szociáldemokrata évszázad vége" kérdésével fogunk foglalkozni. Történt ugyanis, hogy a kétpólusú világrend alapvető megszűnésével a nemzetközi szociáldemokrácia elvesztette azt a lényegében 1917-tel kezdődött, majd Bad Godesberg-gel betetőződött „harmadik erő" szerepet, amelyet a polgári liberális világ és a szovjet típusúnak nevezett szocializmus között oly sokáig sikeresen töltött be. Kevés kétséget hagynak maguk után a tények, hogy az uralkodó európai tendencia nem egy szociáldemokrata-szocialista Jövőt, hanem egy konzervatív Európát hoz magával, hacsak egy, a ma álláspontjáról aligha feltételezhető váratlan fordulat nem következik be.
A kiindulóponton szükséges megjegyeznünk, hogy a megváltozott világhelyzet várható, hosszú távon érvényes következményeit kevésbé vetik fel radikálisan ezen mozgalmon belül; inkább a külső kritikusok foglalkoznak a következményekkel. Ez azért van így, mert egyrészt a változásokból a szociáldemokrata mozgalom a volt kommunista pártok átalakulásával, legalábbis kiterjedését tekintve többet nyert, mint vesztett, másrészt mint harmadik erő maga is részese akart lenni a „létezett szocializmus" halotti torának. Ilyen körülmények között kevesen figyeltek fel arra a tényezőre, hogy, legalábbis részlegesen, saját létalapjaik eltűnésénél lakmároztak. Csak annyit észleltek a számukra is kedvezőtlen változásokból, hogy mindenféle szocializmus eszméjére devalválóan hatott az 1989-91-es összeomlás. (Vő. pl. a „Szocialista Internacionálé elvi nyilatkozatával", Stockholm, 1989, június, in: Társadalmi Szemle 1990/1.), Azt azonban, hogy ezzel a világrendszer történéseinek objektív alapjai módosultak – megszűnt a szocializmus több szempontból pozitív mércéket jelentő1 kihívása, alig-alig vették tekintetbe. Pedig a szovjet „fenyegetés" elmúltával a burzsoázia könnyen felrúghatja a jóléti állami kompromisszumot. Kivételként álljanak itt Willy Buschak történész sorai, aki úgy is, mint szociáldemokrata, foglalkozott az új helyzettel: „A kapitalizmus kritikája, legalábbis lényegi kritikája alábbhagyott. Mintha nem lett volna tömeges munkanélküliség a Szövetségi Köztársaságban, vagy az egész egyesült Németországban, mintha nem lenne az Európai Közösségben 16 millió munkanélküli, mintha nem lenne szegénység, nem lenne lakáshiány, nem lenne környezetszennyeződés! Nagy nyomás nehezedik a szakszervezetekre, hogy adjanak fel mindenféle utópiát, minden gondolatot, amely túlmutat a szociális piacgazdaságon. Nos, ez a nyomás csak nő."2 Hogy ez a nyomás meddig nőhet, nehéz lenne megmondani. A neokonzervatív korszak ezt odáig fokozta (már 1989 előtt is), hogy a társadalomalakító reformok bármiféle terve eleve mint etatista intervencionizmus jelenjék meg. A demokrácia szinonimájává teszik ezt az úgymond antitotalitárius axiómát, amivel eleve kizárják mindenféle baloldaliságnak még a lehetőségét is. Ha ezt a beállítást elfogadjuk, akkor már teljesen közömbös, hogy szocialista, szociáldemokrata vagy kommunista szándékú változtatásról lett légyen szó. A baloldaliság ab ovo totalitárius-gyanús.3 Elérkezett az idő együttes likvidálásukra. A világ demokrácia-(totalitárius) diktatúra dichotómia szerinti láttatásával és kezelésével a berendezkedettek saját uralmukat védik…
A külső kritika legkönyörtelenebbül a harcos liberalizmus álláspontjáról fogalmazódik meg. Sir Ralf Dahrendorf szociológusnál, az európai liberális értelmiség egyik vezető alakjánál úgy, mint a szociáldemokrata évszázad vége" (1979), mint a szociáldemokrácia történelmi kimerülése (Die Zeit 1992/14.). (Igaz, a szerző több mint 10 éve ismétlődően variálja téziseit a növekedés, az egyenlőség és az állam válságáról, arról, hogy a jövő a liberalizmusé, s hogy a munka társadalmából kifogy a munka. Talán arra alapoz, hogy próféciája egyszer úgyis „bejön", illetőleg megengedhetetlenül negligálja a munka általános fogalma és különös formái közötti reális viszonyt. A japán származású amerikai külügyi tisztviselőnél, Francis Fukuyamánál meg úgy, mint a „történelem végének" beköszöntése, amely a liberális demokráciákat felülmúlhatatlan etalonként állította példaképül az emberiség számára.
Vannak olyan levezetések is, amelyek árukapcsolással kötik össze fejtegetéseiket. Számukra a kezdet kis hibájának, a marxi kritikai társadalomelméletnek a teljes ellehetetlenülési folyamata mindaz, ami a kommunizmus bukásával mára végérvényessé vált, s a marxizmus terhétől csak fokozatosan megszabadult szociáldemokráciára épp az a sors vár, mint előfutárára. A gazdasági hatékonyság a piac oldalán van, épp ezért minden történelmi alibi, ami ezt megpróbálta vagy megpróbálja kiiktatni, vagy akár csak zárójelbe tenni, nevezzék kommunizmusnak, szociáldemokráciának, sztálinizmusnak, eurokommunizmusnak vagy szociális piacgazdaságnak, ugyanott végzi: végzete előbb vagy utóbb eléri.4
Ennek a tipikusnak nevezhető okfejtésnek teljesen igaza lenne, ha a társadalomból hiányozna az ember. Amíg ez nincs így, addig az egyes emberek és az embercsoportok szükségletei, normái, értékei a társadalmi lét megszüntethetetlen konstituensei maradnak. Következésképpen a munkaerőpiac sem függetleníthető – az árugazdaságokban sem – a szubjektumok akaratlagos törekvéseitől. Ezért is van az, hogy a piaci hatékonyságot mérő haszon/költség mérleg hányadosa logikailag akkor lenne a legnagyobb, ha a nevező nulla felé konvergálna. Atörténelmi valóságban azonban nem az ingyenes rabszolgamunka volt a leghatékonyabb, hanem éppen ellenkezőleg: ez volt a legkevésbé termelékeny.
Ezzel homlokegyenest ellentétesen olyan értékelések is megfogalmazódnak, amelyek a hagyományos szociáldemokrata alapértékek (szabadság, társadalmi igazságosság, szolidaritás) időtállóságát és a változó körülményekhez való alkalmazkodás eredményes és perspektivikus gyakorlatát illetve e két tény együttesét látják e mozgalom lényeges teljesítményének.5
II.
A józan szemlélet számára mindenesetre világos, hogy a politikatörténetben viszonylag ritka „a minden vagy semmi" alternatívája, s különösen így van ez azon mozgalmak esetében, amelyek évszázados múltra tekinthetnek vissza. Körültekintően kell tehát eljárnunk ítéletalkotásukkor, nehogy ítélőerőnk vizsgázzék elégtelenre, elhamarkodottan és tévesen emelkedve fel az általánoshoz – éppen a fent idézett külső kritika mintájára. Ezt elkerülendő, a különböző törvényszerűségek szerint változó jelenségek eltérő szintjeit kell vizsgálódásainknak felvetniük. Először meg kell néznünk a szociáldemokrácia tényszerű, mérhető teljesítményeit a politikai életvilágban 1945 után. Ezután szállhatunk fel a földről a teóriák emelkedettebb, de sokatmondó világába. És ha mindkét szintet bejártuk, csak akkor válaszolható meg a címben feltett kérdés, ti. az, hogy vajon mit hoz majd a XXI. század e nagymúltú, sikeres, de valóban komoly nehézségekkel szembesülő mozgalom számára. Ugyanis nemcsak a harmadik erő pozíciójának eltűnése a nehézségek forrása, hanem legalább annyira az az elméleti űr, amelyet a jóléti állam gondviselő államkénti kritikája jelent, s amelyet a mozgalmon immáron belül is oly sokan osztanak, hogy az eredeti célkitűzésnek, a „szociális demokrácia"megvalósításának a revideálása is fellép, hol szociálliberális, hol liberális szocialista, hol pedig technokratikus-pragmatista mezben. Ez utóbbi .reformkövetelések" pedig már-már alig megkülönböztethetők a liberális demokrata pozícióktól. Legfeljebb a liberalizmus válfajaként, de semmiképpen sem sui generis szociáldemokrata identitással rendelkező képződményként értékelhetők. Nézzük meg tehát az identitásválság összetevőit, s azt, hogy merre találhatók az abból kivezető utak.
Ami az első szintet, a politikai sikeresség empirikusan mérhető szintjét illeti: igaz, hogy az "aranykor" elmúlt, de a szociáldemokrata pártok választási és kormányzati eredményeinek vizsgálata egyáltalán nem valószínűsít gyászos jövőt. Az általunk ismert legkomplexebb mutatókkal W. Merkel analizálta a jelenséget 1945 és 1989 között.6
1. táblázat A szociáldemokrata pártok választási arányai a nyugat-európai országokban: | |||||
Ország |
1945-89 |
1945-73 |
1960-73 |
1974-39 |
1980-89 |
Ausztria |
45,4 |
44,2 |
46,3 |
48,1 |
45,4 |
Belgium |
30,2 |
32,1 |
30,0 |
27,2 |
28,0 |
Dánia |
35,9 |
37,7 |
38,7 |
31,8 |
30,9 |
Finnország |
24,8 |
24,8 |
24,0 |
24,9 |
25,4 |
Franciaország |
21,7 |
17,5 |
16,8 |
32,3 |
34,7 |
NSZK |
37,3 |
36,3 |
41,0 |
40,2 |
39,4 |
Görögország |
– |
– |
– |
35,4 |
43,4 |
Írország |
11,2 |
12,4 |
14,5 |
9,3 |
8,7 |
Olaszország |
16,5 |
17,6 |
17,3 |
14,9 |
16,4 |
Hollandia |
29,0 |
27,7 |
25,0 |
31,5 |
31,0 |
Norvégia |
42,3 |
44,2 |
42,9 |
38,7 |
37,4 |
Portugália |
– |
– |
– |
30,6 |
27,2 |
Svédország |
45,4 |
46,3 |
46,8 |
43,9 |
44,5 |
Svájc |
24,5 |
25,5 |
24,3 |
22,7 |
20,7 |
Spanyolország |
– |
– |
– |
38,2 |
45,4 |
Nagy-Britannia |
41,5 |
46,0 |
45,1 |
34,3 |
29,2 |
Átlag |
31,2 |
31,7 |
31,8 |
31,5 |
31,7 |
A sikeres és kis ingadozásokat mutató választási eredményekkel nem állnak teljesen összhangban a hatalomban való részesedést kifejező mutatók (a periodikus bontás szakaszainak összehasonlítása szempontjából). Ezeknél Merkel egy osztrák kutató, Anton Pelinka számításait ismerteti, aki az alábbi hat fokozati tényezőt állapította meg és pontozta 0-5-ig terjedően, hogy aztán átlagértékeket számíthasson a különböző periódusok tekintetében.
- 5 pontot ér: kizárólagos szocdem. kormányzás, parlamenti többség birtokában.
- 4 pontot: kizárólagos szocdem. kormány, parlamenti többség nélkül (tehát kisebbségi kabinettel),
- 3 pont: ha a szociáldemokrácia domináns partner a koalíciós kormányban,
- 2 pont: a szociáldemokrácia egyenértékű partner nagy koalícióban,
- 1 pont: a szociáldemokrácia kisebbségi partner koalíciós kormányban,
- 0 pont: az ellenzékbe szorult szociáldemokrácia helyzete, mindezt figyelembe véve az alábbi átlagokat kapjuk:
2. táblázat A szociáldemokrata pártok a kormányzati hatalom birtokában A hatalmi részvétel aránya (1945-1989) | |||||
Ország |
1945-39 |
1945-73 |
1960-73 |
1974-69 |
1980-89 |
Ausztria |
2,7 |
1,9 |
2,0 |
4,1 |
3,4 |
Belgium |
1,1 |
1,3 |
1,4 |
0,8 |
0,8 |
Dánia |
2,6 |
2,8 |
2,8 |
2,0 |
1,1 |
Finnország |
1,8 |
1,5 |
1,6 |
2,4 |
2,8 |
Franciaország |
1,2 |
0,7 |
0,1 |
1,9 |
3,1 |
Németország |
1,0 |
0,6 |
0,6 |
1,6 |
0,3 |
Görögország |
0,9 |
– |
– |
2,4 |
3,9 |
Írország |
0,3 |
0,1 |
0,1 |
0,5 |
0,4 |
Olaszország |
0,6 |
0,6 |
0,7 |
0,7 |
1,0 |
Hollandia |
0,6 |
0,6 |
0,3 |
0,6 |
0,2 |
Norvégia |
2,8 |
2,7 |
1,6 |
2,8 |
2,0 |
Portugália |
0,7 |
– |
– |
1,3 |
0,8 |
Spanyolország |
0,8 |
– |
– |
2,2 |
3,5 |
Svédország |
3,4 |
3,8 |
5,0 |
2,5 |
2,9 |
Svájc |
0,9 |
0,8 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
Egyesült Királyság |
1,8 |
1,8 |
1,4 |
1,6 |
0,0 |
Átlag |
1,5 |
1,5 |
1,4 |
1,8 |
1,7 |
A táblázatból látható, hogy az 1980-89-es 1,7 pontértékű átlag némi visszaesést jelent az aranykornak számító 1974-69-es átfogóbb időszaki átlaghoz képest. S ez a tendencia az elmúlt három évben, amelyet a táblázat már nem értékel, nem tört meg.
Az egész időszakot átfogó 45 éves szocdem átlag (1,5 pont) viszont jól mutatja, hogy a lehetséges 5 pont értékből főbb mint 2/3-ot nem szociáldemokrata politikai erők vittek el. Azaz, mivel a kommunista és zöld pártok csak ritkán voltak hatalmi tényezők, a hagyományos értelemben vett politikai jobboldal, jobbközép és centrum pártok, tehát a polgári pártok uralták az adott időszakot. Félreérthetetlen, hogy a kormányzati hatalom az empirikus átlag értelmében is a tisztán polgári partok dominanciája jegyében telt el a 16 országban. Napjainkra pedig, amikor a francia Szocialista Párt olyan politikusai, mint Michel Rocard és Jacques Delors egy új centrumtömörülés szükségességét hirdetik meg a baloldali szociáldemokrácia helyén, akkor legalábbis jelzésértékű, hogy a Szocialista Internacionálé vezette mozgalmak új kihívás előtt állnak: identitásuk egésze vagy legalábbis annak lényeges elemei kerülnek veszélybe.
Mégis azt gondoljuk, hogy a meggyőző választási és a korszakra jellemző kormányzati eredmények nem függetleníthetők az etikai szocializmus humanisztikus tendenciáitól; attól, hogy ez az irányzat valóban képes eredményesen motiválni a mozgalom mögött álló társadalmi csoportokat és a széles közvélemény jelentős részét. A valóság szaktudományos, gondolati feldolgozását azonban nem helyettesítheti az etikai szocializmus értékkészlete. Következésképpen a tudományosan fedezetlenül hagyott, vagy nem kielégítően analizált területekre is ki kell térnünk ahhoz, hogy világosan láthassuk az identitásválság okait.
III.
Sokan azonosítják – szerintünk megalapozatlanul – egyfajta elméletellenes pragmatizmussal a szociáldemokráciát, sikereit is ennek tulajdonítva. Valójában sem a II. Internacionálé időszakában (amikor a marxizmus meghatározó szerepet töltött be), sem a két világháború közötti időszakban nem maradt a mozgalom elméleti irányvonal nélkül, amiből gazdaságpolitikai koncepció következik. Adam Przeworski híres New Left Review-i tanulmányában („Social Democracy as a Historical Phenomenon" 1980/7-8.) pontatlan, amikor a következőket írja: „Tény az, hogy a harmincas évekig a szociáldemokratáknak semmiféle saját gazdaságpolitikájuk nem volt. A baloldal gazdasági elmélete bírálta a kapitalizmust, a szocializmus magasabbrendűségét hirdetve, ami a termelési eszközök államosítási programjához vezetett. Amikor e programot felfüggesztették – félre még nem rakták – nem maradt semmilyen szocialista gazdaságpolitika. A szocialisták úgy viselkedtek, mint az összes többi párt: elosztási téren némileg választóiknak kedveztek, ám teljes mértékben tiszteletben tartották az olyan aranyszabályokat, mint a kiegyensúlyozott költségvetés a deflációs válságellenes politika, az aranyalap stb. A tévedés annyiban jelentős, hogy az utóbbi évtized állapotát – amikor is mindinkább egyfajta elméleti vákuum válik jellemzővé – visszavetíti azon időszakokra, amikor ez nem volt így. Ellenkezőleg: mint ezt „Szervezett kapitalizmus" (Mediant 1991.) című monográfiámban részletesen megvizsgáltam, Rudolf Hilferding ugyanazon korproblémákon ugyanazon irányban, de előbb dolgozott, ti. a húszas években („Probleme der Zeit" in: Die Gesellschaft 1924/1.), mint amit a világ keynesianizmusként ismert meg a „General Tneory" (1936) után, s amit a stockholmi iskola is alkalmazott, elmélyített. Akkor a gazdaság mély válságát, amit a krónikus túlkapacitások állapota jelenített meg, s amelyet a monopolista termelési viszonyokat a klasszikus egyensúlyelmélet jegyében kezelő liberális gazdaságpolitika képtelen volt megoldani, megoldotta a „tőke keynesiánus szociáldemokratizálása". A kezdetektől napjainkig volt tehát elméleti munka, ami vonzerőt jelentett és sikerekhez segített.
Ma éppen az a kérdés, hogy egyfelől milyen a válság természete, másfelől válságban van-e az állami beavatkozás maga? Pontosabban szólva, melyik állami beavatkozás az, amelyik válságban van, hiszen az aranyra szabadon át nem váltható pénz esetében és a Nemzetközi Pénzügyi Rendszer fennállása mellett, amely szigorúan szabályozza a valutaátváltási arányokat, nehéz lenne azt gondolni, hogy a világgazdaság fejlett centrumországait ma is a láthatatlan kéz szabályozza. Másként szólva, a tankönyvi egyensúlyelmélethez képest a mai monetarizmus is intervenciónak számít, mert igen jól láthatóak a láthatatlan kezek. Galbraith például három területet nevez meg a kéz láthatóságára „A konzervatív támadás"-ban: „A farmerek valamennyi ipari országban államilag támogatott minimumárakkal helyettesítették a piacukat. […] Az OPEC félresöpörte az olajpiacot. De az OPEC-et nem tudják megrendszabályozni. A szakszervezetek nagy befolyással vannak saját bérköveteléseikre, és általában megszabják, milyen béreket kell fizetni. Viszont harcosan ellenállnak minden ellenük irányuló akciónak, (gy állt elő az a helyzet az Egyesült Államokban, hogy a szabadpiacot megsértő erők elleni gyakorlati lépések rendszerint azzal végződnek, hogy javaslatokat terjesztenek elő a minimumbérek leszállítására vagy megreformálására. A minimumbérek, vagyis a szegények összefogása elleni támadás szinte minden esetben biztonságos lépésnek bizonyul." Ha szaktudományosán, mérhetően fogjuk fel a „piac" kissé sokat és sokszor misztifikált kategóriáját, azaz a kereslet-kínálat hatásának érvényesüléseként, s nem keverjük össze azt a társadalmi tevékenységcsere színterével" – a közvetítés absztrakt mozzanatával (amely minden árutermelő gazdaságban működik, jóllehet a tulajdonviszonyok jellemzése nélkül semmitmondó)-, akkor Michal Kalecki méltán híres eljárása a mérvadó kutatói magatartás, aki hosszú távú gazdaságstatisztikai elemzéssel mutatta ki, hogy az USA-ban (1929-41 között) a kereslet mozgása által meghatározott ártípus csak a nyersanyagok esetében érvényesült, míg a késztermékek (fogyasztási cikkek és beruházási javak) piacát a költségek determinálta ármozgás jellemezte.7 Egészében véve pedig az a helyzet, hogy immáron száz éve a tőkés gazdaságban a piaccal szembeni legnagyobb történelmi erő a piac édesgyermeke, a modern konszern és monopólium (Galbraith).
De ne vágjunk a dolgok elébe. Maradjunk meg egyelőre a szociáldemokráciánál. A háború utáni szocdem modell, a jóléti állam, széles körben utánzott, példaadó gyakorlattá vált a fejlett tőkésországokban. A növekedéskorszakban pedig megfogalmazódtak azok a célkitűzések is, melyek a Welfare State alapzatán álltak, de nemcsak annak 1. és 2. funkcióját érintették, melyet parciálisan és módszereiben variálva a polgári pártok is akceptáltak,8 hanem túlmentek azon. Így például Gunnar Adler-Karisson „funkcionális szocializmus" koncepciója (azonos című könyve 1967-ben jelent meg), amely szerint a magántulajdon intézményét, formáját érintetlenül lehet, sőt célszerű hagyni (a kisajátításnak túl nagy a politikai kockázata és – a kártérítés következtében – túl magas gazdasági ára lenne), hiszen a lényeg a tulajdon tényleges funkcióiban van. Ezért a szociáldemokraták, amikor törvényhozási úton a tulajdon funkcióit részben az államra, részben a szakszervezetekre és a dolgozó kollektívákra ruházzák át, valójában megvalósítják magát a szocializmust, mint „funkcionális szocializmust". A magántulajdontól formálisan meg nem fosztott tőkés szerepe a gazdaságban olyan, mint a svéd királyé az ország politikájában."9
Ez az álláspont, a gazdaság feletti társadalmi ellenőrzés álláspontja – ne menjünk most bele részletesebb elemzésébe – akkor igazolódhatott volna maradéktalanul, ha Svédországban megvalósul a szakszervezetek részvénytöbbség-felvásárlási ötlete, a meglévő makrogazdasági irányítási technikák kiegészítőjeként, a gazdaság feletti magánhatalom megtörése érdekében. De nem ez történt. A bérből élők pénzügyi alapítványainak részvényvásárlási programja nem vált átütő erejűvé. A kollektív takarékosság különböző formáinak (nyugdíjalapítványok, dolgozói részvények, biztosítótársaságok) kialakítását a polgári pártok erősödő ellenállása kísérte az 1975-ös első R. Meidner-javaslattól kezdve. E javaslat szerint a vállalatok adózandó nyereségének 20%-át a dolgozók tulajdonában lévő alapítványok részvényének formájában átvennék és a vállalatok működő tőkéjeként kezelnék. A részvények nyereségének egy részét a dolgozók és a szakszervezetek oktatási, kutatási stb. céljaira használnák. A vállalatokon belül a szakszervezetek és a vállalat dolgozói gyakorolnák a részvényekkel járó tulajdonosi jogokat".10 Ehelyett, a tulajdon részleges szocializálását felvető elképzelés helyett az 1984-ben elfogadott törvény már csak kevéssé érintette a jóléti állam továbbfejlesztését. Inkább csak a tőkeképződés új formáját és a jövedelemmegoszlás némi módosítását hozta magával.
Kevesen tudjak, hogy még abban az országban is, ahol oly jelentősek a szociális kompenzációk, s a szakszervezetek szolidáris bérpolitikája következtében sikerült elérni, hogy azonos munkáért azonos bért kapjanak a dolgozók (függetlenül az üzemek szektorális és jövedelmezőségi különbségeitől), milyen óriási egyenlőtlenségek vannak a népességen belül, a részvénytulajdonosi jogcímek megoszlása szerint. A szocdem kormány és a szakszervezeti törekvések ellenére a svéd háztartások 0,2%-a kezében volt az összes részvények 46%-a és 2,6%-nak kezében a részvények 90%-a, míg a háztartások 90%-a nem rendelkezett részvényvagyonnál. Ezen tényhelyzet miatt keletkezett tehát az említett kollektív alapítványi törekvés.11 Ennek a szelídített módozata, a munkásalapok tervezetének negyedik variánsa öt decentralizált regionális alapot kívánt létrehozni. „Az alapok igazgatótanácsát a kormány nevezi ki, de az egyenként 9 tagú vezető testületekben többségben lesznek a szakszervezet képviselői. A tervezet hétéves kísérleti időszakot ír elő, ezalatt a profitelvonás és a béralap szerinti hozzájárulás kombinálásával évente több, mint kétmilliárd korona folyik be a kollektív alapokba. Ezek részvényeket vásárolnak a prosperáló vállalatokban. Egy-egy alap maximum 8százaiékos részesedést szerezhet egy vállalatban, így a kollektív kezelésben levő tőke együttesen sem szerezheti meg a vállalati részvények abszolút többségét."(Kiemelés tőlem – Sz. P.)12 Láthatóan ez a változat már nem tervezte a termelőtőke tulajdonviszonyainak megrendítését. Mégis éles támadásoknak volt kitéve a munkaadói szövetségek és a polgári pártok részéről,13 Felvetődik a-kérdés, miért? Egyrészt úgy tűnik, a marxi elméletet, Kalecki és Kaldor makroprofit elméletét e században igazolandó, a polgárság nem akart bábkirállyá válni a tulajdonhoz való nemtörődöm viszony jegyében – még Svédországban sem. Másrészt ezek a törekvések – igaz, az sem közömbös, hogy mérsékelt vagy radikális változatúak-e – lényegesen mégiscsak a társadalmasítás felvetését jelentik. Nem a termelőeszközök állami tulajdonlása formájában, hanem alapítványok révén; s nem egy adott kapitalista gazdaság létező (magán) tőkeállományáét, angolszász terminológiával szólva, nem a „capital stock"-ot, hanem a „flow of capital"-t, a tőkenövekményt érintik. Ez a törekvés a jövőbeli profitot célozza meg fokozatosan (a profitok részleges elvonásán és adóztatás útján), nem pedig a múltban felhalmozott tőkét akarja szocializálni. A szándék tehát a termelőeszközök társadalmi ellenőrzése. Kérdéses, hogy a kollektív tőkeképződés módozatai mennyire hatásosak e cél elérésében. De kétség sem fér hozzá, hogy ezek a részleges és csíraformában realizálódó elképzelések is a polgári osztályok erőteljes ellenállását váltották ki.
Hasonló a helyzet a participációs és együttdöntési törekvésekkel, melyek az elmúlt évtizedekben több elméleti újítással kecsegtettek, mint amennyi megvalósult belőlük. Ami a szociális jogok szociáldemokrata erőfeszítéseit illeti, itt lehet a legtöbb eredményről beszámolni. Az új Európai Szociális Charta (1989) elfogadásával a szociáldemokrata álláspont de iure európai szinten lényegében győzedelmeskedett. Csakhogy (mint minden olyan reformmal, amely a maga elszigeteltségében nem érheti el a változások kritikus tömegét) ezzel is az történik, hogy még ellenfelei is kisajátítják, hogy de facto hatását elgyengíthessék.
Mindenesetre nem az elméletek hiánya jellemezte a hanyatlás előtti csúcspont szociáldemokráciáját, hanem egy némiképp megalapozatlan elméleti optimizmus, mellyel azután radikálisan szakított a növekedéskorszak vége, a kibontakozó neokonzervatív ellenoffenzíva, a globális és a környezetvédelmi problémák intenzifikálódása és végül a kelet-európai összeomlás.14
IV.
Ha elfogadjuk azt a helyzetértékelést, hogy az eddigi kísérletek a jelentós próbálkozások ellenére sem hoztak áttörést a jóléti állam 3. funkciója (a kapitalista univerzum határértékeinek kipuhatolása-átformálása) tekintetében, akkor két stratégiai út kínálkozik a mozgalom előtt. I. Abból a helyzetértékelésből kiindulva, mely szerint nemcsak a gazdaság, hanem az állami beavatkozás is válságban van, s a válság oka nem maga a monetáris gazdaságpolitika, nem kínálkozik más kiút, mint a jóléti állam funkcióinak visszavétele, redukálása a neokonzervatív/liberális kritikák, a monetarizmus jegyében. Ezzel az orientációval a továbbiakban mi itt nem foglalkozunk. (Ezek átvezetnek a liberális gondolkodás axiómáihoz, melyek szempontjából a szociális demokrácia heteronóm követelmény.) II. Ha viszont elfogadjuk, hogy nem a jóléti állam alapjaival, hanem a kapitalista világgazdasági válsággal és a polgári társadalomban spontán módon bővítetten újratermelődő egyenlőtlenségek mértékének társadalmilag nem kívánatos következményeivel van baj, akkor egészen más stratégiai út kínálkozik. Ne feledjük, Galbraith professzor kimutatta, hogy a jóléti állam elleni primitív és romantikus támadások mellett a valóságos problémát az jelentette, hogy a gazdaság makroökonómiai irányítása sem tudott megbirkózni a munkanélküliséggel és az inflációval.15 Ha ezt a keynesianizmus objektív korlátjaként fogjuk fel, akkor már érthetővé válhat következő sejtésünk: A növekedéskorszak végét a polgári erők arra használhatták fel, hogy az őket mégiscsak veszélyeztető, a jóléti állam 3. funkcióját érintő kísérleteket úgy tüntessék fel és leplezzék le, mintha kizárólag a baloldal élt volna és élne az állami beavatkozással. Valójában sokféle erő, sokféle cél érdekében és eszközzel avatkozik be a gazdaságba, úgy a vállalkozói érdekek, mint a munkaerő és a kormányzati bürokráciák részéről. Valószínű azonban, hogy a világgazdaság össztőkéjének zömével rendelkező multinacionális birodalmak, a modern kor bárói ligáinak intervencióihoz képest az előzőek ténykedése szerény kezdőkre emlékeztet csupán. Annak a látszatnak az elfogadtatása, hogy a baloldal az intervencionista, a polgári liberális és konzervatív erők pedig az antiintervencionista, a klasszikus piacot tiszteletben tartó magatartás hívei, hatékony retorikának bizonyult nemcsak a jóléti állam ellen, hanem a kelet-európai, korai politikai szocializmusok megdöntésében is. Az ideológia, megváltoztatván a világállapotokat, anyagi erővé vált. Hogy ez megtörténhessen, abban nagy szerepet játszott a szociáldemokrácia bürokratikus etatizmusa és a korai „nyers, politikai szocializmusok" államának a társadalomtól való elidegenedése. A konzervatív erkölcsöt a klasszikus piacgazdasági retorikával egyesítő győztesek (a neokonzervatívok) képesek voltak különbséget tenni a nyilvánosan kevéssé deklarált történelmi célok (tehát a két ellenfél egyidejű visszaszorítása) és saját kormányzati és világuralmi gyakorlatuk tényleges módszerei között. A szociáldemokrata, szocialista mozgalmak hosszú távú perspektívái pedig azon fognak múlni, hogy képesek és hajlandók lesznek-e tanulni e kettős vereségből, vagy győzelemnek fogva fel a vereséget, megmaradnak azon elméleti és politikai alternatíváknál, amelyeknek jegyében ezeket a vereségeket maguk is elszenvedték.
Valószínűsíthető, hogy afféle megoldások, mint a „környezetbarát szociális demokrácia" új programja (SPD, 1989, berlini kongresszus), lett légyen bármilyen fontos, nem elégséges válasz arra a kihívásra, amely a mozgalmat éri.
Valószínűsíthető, hogy azok a helyzetértelmezések, amelyek abból indulnak ki, hogy az internacionalizálódó gazdaságra általában nincsenek megfelelő politikai válaszok,16 fáziskésésben vannak: a multinacionális trösztök, a nemzetközi pénzügyi rendszer, a Valutaalap és a Világbank összehangolt tevékenysége megvalósítja a világgazdaság feletti azon ellenőrzést és uralmat amelyre a polgárságnak és az Északnak szüksége van a Déllel, és a munkatársadalommal szemben. Ehhez a szabályozás technikáját, hogy Joan Robinsonnal szóljunk, az „elfajzott keynesianizmus" biztosítja, nem pedig a piacgazdasági verseny „igazságossága".
Valószínűsíthető, hogy a jelenkori pluralista demokráciákkal szembeni azon kritikátlan magatartás, amelyet a szociáldemokrácia tanúsít (lényegében befejezettnek tekintve az „elected democracy" elvre épülő, kötetlen mandátumos képviseleti demokráciát), egyre inadekvátabb magatartás lesz, ha komolyan veszi saját elvét, a politikai, gazdasági és társadalmi demokrácia együttes megvalósítását abban a korban, amikor az Informatikai és kommunikációs forradalom soha nem látott lehetőségeket teremt a közvetlen demokrácia gyakorlására és egyidejűleg megteremti a feltételeket a képviseleti elem tartalmi kontrolljához, a visszahívhatósághoz. Enélkül Rousseau ellenvetése az angol demokráciával szemben továbbra is érvényes marad, miszerint a négy évenként egyszer szabadon választó ember a választások közötti időszakban továbbra is szolga marad. Azaz a fejlődés kifejezetten kedvez a plebejus demokrata liberalizmus-kritika szabadságjogokat nem veszélyeztető lehetőségei gyakorlati kiaknázásának, attól függetlenül, hogy az államügyek a döntésekben való részvételi lehetőségek kiszélesedésétől önmagukban nem egyszerűsödnek.
Valószínűsíthető, hogy ha a jóléti állammal (szociális jogállam) szembeni liberális támadások áttörnek, s egy jelzőtlen (nem-jóléti) jogállamhoz vezetnek, akkor nem előre, hanem hátrafelé fog menni amozgalom.17
Valószínűsíthető, hogy a centrumországok munkaerőszerkezetének posztindusztriális korában sem célszerű a szociáldemokráciának a munkásokat és a különféle alkalmazotti-foglalkoztatási csoportokat, szakszervezeti erőket szembeállítani egymással, hanem tömörítenie kell/kellene őket. Kivéve persze azt az esetet, ha nem a munkatársadalom politikai képviseletét, hanem közép és felsőkáderek karrier-érdekeit szolgáló, úgynevezett centrumpárttá, egyszer s mindenkorra szavazatszedő gépezetté kívánnak lealacsonyodni. (Szerencsére nem egyedül állunk ez utóbbi megoldást elutasító véleményünkkel.)18
A jövő éppen ezekben a valószínűségekben bennefoglalt alternatívákon és a hozzájuk való elméleti és politikai magatartáson fog múlni. A válaszok nagyban befolyásolják majd, hogy a szociáldemokrata mozgalom a demokratikus szocializmus felé kezdi-e meg hosszú menetelését, vagy pedig olyan széles liberális néppárttá válik, amelyik csak annyira fog emlékeztetni egykori önnönmagára, a szociális demokrácia megvalósításának történelmi követelményét felvállaló mozgalomra, mint egy kőbalta a mai robottechnikára. Ha „felül" elfogadja a neoklasszikus dogmákat magyarázó elveknek a marxi, kalecki-i, keynes-i, galbraith-i megoldásokkal szemben; ha „középen" bejön a demokráciaeszmény liberális-elitista felfogása, s ha „alul" kiesik a munkatársadalom mögüle, akkor semmi kétség sem maradhat a végeredményt illetően. A mai konzervatív világban pedig sokaknak éppen ez a célja.
Jegyzetek
1 Igaz, a mércék relativizálhatók: a Világbank, amely sok mindenben közrehatott és közrehat a térség sorsának alakulásában, már azt prognosztizálja, hogy 2000-ig egyetlen kelet-európai ország sem fogja elérni az 1989-es életszínvonalát.
2 Ti. a szocializmus válsága, a sztálinista uralmi rendszer összeomlása utáni helyzetről beszél Buschak – Sz. P. Forrás: Évkönyv. A nemzetközi munkásmozgalom történetéből (Szerk.: Harsányi Iván, Jemnitz János, Székely Gábor) Politikatörténeti Intézet 1991. 126. o.
3 Elemzését lásd francia közegben Pierre-André Taguiefftől: „De l'anti-socialisme au national-racisme" in: Présente, 1988, Paris.
4 Jászay Antal: Kinek kell Marx? – Bentham és Mill épp elég jó: Holmi, 1992. szeptember.
5 Havas Péter: Vége van-e a szociáldemokrácia aranykorának? Népszabadság-Világtükör 1992. VII. 12, vagy azonos szemlélettel: A szociáldemokrácia ós a változó világ. Az út Berlinig. Társadalmi Szemle, 1993/2. 62-70.O.
6 Wolfgang Merkel (University of Heidelberg): After the Golden Age: In Social Democracy Doomed to Decline? Paper prepared forthe ICPS-Conference on Socialist Parties in Western Europe, Barcelona, October 8-9, 1990.
7 Költségek és árak in: A tőkés gazdaság működéséről. Válogatott tanulmányok 1933-1970. KJK 1980. 85-107. old. Fordította dr. Balogh András.
8 Tehát 1: az ipari társadalommal és az urbanizációs folyamattal együttjáró károk materiális kompenzálását, 2: társadalomstabilizáló, legitimáló szerep állami felvállalását, Lásd: Szamuely László: A jóléti állam ma. Magvető, Gyorsuló idő, 1985.
9 Forrás: A szociáldemokrácia és a modern tőkés gazdaság. A TTI. kiadványa (Szerk.: Bod Péter Ákos és G.Márkus György.) Budapest 1985. 29. o.
10 Gáti Tamás: A kollektív takarékosság érve és gyakorlata Svédország és Finnország gazdasági életében. Kézirat. 49. o.
11 Lásd: Gáti T. i.m. 47-48. o.
12 Nyilas Mihály: A svéd reformista munkásmozgalom fejlődési koncepciójának változása a hetvenes években. TTK 84/4. 599. o.
13 „1983 október 4-én több tízezer vállalkozó vonult fel Stockholm utcáin a munkásalapok bevezetése ellen tiltakozva… a Svéd Munkáltatók Szövetsége 'Október 4. Bizottságot' állított fel. A nagyvállalatok azzal fenyegették a kormányt, hogy külföldre menekítik a tőkéjüket, ha bevezetik a munkásalapokat." (Kiemelés tőlem – Sz. P.) Lásd: Nyilas kitűnő tanulmányában, 600. o.
14 További jó példa lehet a tehetséges SPD-teoretikus, Péter Glotz „társadalmilag vezérelt innováció" koncepciójának (1984) aktualitásvesztése napjainkra. Lásd: a TTI 1985-ös kiadványában, 117-125. o.
15 J. K. Galbraith: A konzervatív támadás. Világosság, 1981/10.
16 ….miközben a gazdaság radikálisan internacionalizálódott, a politika hiába próbált kitörni a nemzetállam szűk keretei közül"- írja Glotz a Die Zeit-ben. 1992. 17. szám, 14. o.
17 Blandine Barret-Kriegel a problémát világosan exponálta anélkül ,hogy a mi megoldásunkat követné. Lásd: État de Droit. État-Providence. In: Les chemins de l'Bat. Calmann-Lévy (1986. 266.0.).
18 Az a stratégia, hogy a Munkáspárt inkább centrista, s ne radikális politikát folytasson, természetesen tetszett azoknak a kommentátoroknak, akik szomorúan látták reményeik elillanását a régi Szociáldemokrata Párt (1981-es SDP)-kísérlet végével, miközben nem tudták megemészteni a Thatcher-féle szélsőséges megoldásokat. Neil Kinnockkal az a probléma, hogy ő nemcsak saját politikáját változtatta meg, hanem magát a Munkáspártot is egy, a régebbi SDP-re emlékeztető szociáldemokrata párttá változtatta, amelytől ma alig különböztethető meg. Sajnálatos módon ez a stratégia egyetlen választásra összpontosító. Hiszen mi történik majd, ha nem a Munkáspárt győz a következő választáson? Ebben az esetben a Kinnock körül állók minden bizonnyal a baloldaliakat fogják bírálni ezért, s vagy ugyanúgy elhagyják a politikai porondot, mint a régi SDP vezérek, vagy olyan szövetségesek után néznek, mint Paddy Ashdown (a Liberális Párt mostani vezére). Mindezen alapon úgy tűnik… hogy a centrumpártoknak nincs se morálja, se története."- írja Hugh Macpherson, a Tribüné politikai rovatvezetője. Évkönyv, PTI, 1991.103.O. (Szerk.: Harsányil., Jemnitz J., Székely G., Politikatörténeti Intézet.)