Catherine Samary, a párizsi „Dauphine" egyetem professzora 1988-ban vaskos könyvet jelentetett meg a jugoszláv kísérletről Le Marché contre l'autogestion [A piac az önkormányzat ellen] címmel. Plan, marché et démocratie – l'expérience des pays dits socialistes [Terv, piac és demokrácia – a szocialistának mondott országok tapasztalata] című műve az Institut International de Recherche et de Formation által kiadott CER sorozatban jelent meg.
Pszeudo-szocialista posztkapitalizmus
A szerző a kelet-európai rendszerek formációelméleti értelmezésére és alternatíváik konkrét szaktudományos elemzésére vállalkozik. A kelet-európai történésekkel kapcsolatos vizsgálódásait a mai kapitalizmussal összefüggésben végzi.
Értelmezése szerint a modern tőkés rendszerekben végbement a kapitalizmus egyfajta „társadalmasítása". Már Keynes attól tette függővé a rendszer életképességét, hogy az állam mennyire eredményesen reagál a piacgazdaság által létrehozott konfliktusokra: milyen sikeresen avatkozik be a spontán piaci folyamatokba. A második világháború után pedig egyre kevésbé lehetett hinni egy olyan piaci automatizmus erényeiben, amely tömeges munkanélküliséget okoz. A kollektív ellenállást többé nem lehetett egyszerűen „irracionálisnak" minősíteni. Nyilvánvalóvá vált, hogy az egyes vállalkozók érdekei folyamatosan szembekerülnek a társadalom és a nemzetgazdaság érdekeivel, ezért az állam beavatkozik a gazdaság működésébe. A hitelek függetlenednek a piaci bázistól. Növekvő mértékben bekövetkezik a termelés, a bérek, a profitok stb. előre való, tervszerű szabályozása. A piac kegyetlen törvénye, az értéktörvény mind kevésbé érvényesül. Ugyanakkor a versenykapitalizmus hanyatlásával egyre növekvő mértékben lép a termelő beruházások helyébe a spekuláció, illetve a termelő profit helyébe a spekulációs jövedelem. De mindezek a változások anélkül mennek végbe, hogy elnyomnák a magántulajdont és a profit-motívumot, illetve korlátoznák a pénz felhalmozási és spekulációs szerepét. Versenykapitalizmus többé nem lehetséges, de a kapitalizmus társadalmasítása megáll a tőkés tulajdonviszonyok előtt. Valójában csak a kockázatok „társadalmasításának" tendenciáját hozza létre – önvédelmi megfontolásokból – a modern kapitalizmus.
Ugyanakkor a szocialistának mondott országok sem jutottak közelebb a gazdaság demokratizálásához és a tulajdon társadalmasításához. A bürokratikus tervezés megszüntette a magántulajdont és a profit-motívumot, és jelentős iparosítást hajtott végre. De ezért súlyos politikai, társadalmi és gazdasági árat fizettek ezek az országok. A hatalom olyan politikai bürokrácia kezében összpontosult, amely a társadalomra és a dolgozókra hivatkozva, de nélkülük, sőt velük szemben hozza meg döntéseit. Ez a nemzeti bürokrácia („nomenklatúra") elsősorban a munkásság képviselőjeként, annak nevében legitimálja magát. Előmenetele egyszerre függ a tervcélok teljesítésétől és a társadalmi nyugalomtól. Jogilag nem tulajdonosa az állami tulajdonnak, ezért – úgymond – a dolgozók és a társadalmi tulajdon nevében intézkedik. Nem képez külön társadalmi osztályt, de a többlettermékek kollektív tulajdonosaként viselkedik. Tagjai nem válhatnak magántulajdonosokká (tőkésekké), csak fogyasztási javakat vásárolhatnak. Így elsődleges céljuk a fogyasztási privilégiumok megszerzése és azok megőrzése.
Samary megállapítása szerint a kelet-európai forradalmak hierarchikus társadalmi bázison létrejött nemzeti „termékek" voltak. Kombinálódtak bennük a polgári demokratikus forradalom vonásai (a nemzeti és az agrárkérdésben) valamint a proletárforradalom vonásai (antikapitalista dinamikájukban). Egyidejűleg mutatták a tőkés fejlődés jellemzőit és a prekapitalista társadalom hagyományait, örökségét. Ezért merül fel a kérdés, hogy lehet-e egyáltalán posztkapitalistának nevezni ezeket a rendszereket. A szakirodalom ezt a társadalomtípust szocializmusnak (ezen belül bürokratikus, állam- és piaci szocializmusnak) vagy – egymás közötti ellentéteik, az osztálytársadalmakra jellemző vonásaik stb. miatt – egyfajta kapitalizmusnak nevezi. Samary szerint viszont ezek a társadalmak sem kapitalisták, sem szocialisták, sem valamilyen új osztály által uraltak, hanem hibridek, és az ún. átmeneti korszak jeleit viselik magukon. Egy olyan preszocialista korszak jegyeit, amelyben szocialista elemek is jelen vannak, de bürokratikusán eltorzított formában. Ezért számukra nincs garantálva a szocializmus irányába való továbbfejlődés: a bürokratizmus mindig megakadályozhatja a társadalmi viszonyok szocialista (azaz önkormányzati) átalakulását. E társadalmak kapitalizmus felé történő fejlődése is lehetséges. A mondottak alapján a szerző előnyben részesíti velük kapcsolatban a posztkapitalista társadalom elnevezést – de szigorúan semleges, leíró terminusként. Tehát elutasítja a szocializmus és a sztálinizmus fogalmi összemosását, azonosítását. Álláspontja szerint a szocialista formáció döntő kritériuma valóságos társadalmi tulajdon létrejötte. (Tulajdonon nem emberek és dolgok viszonyát, hanem emberek egymás közti viszonyát érti.) Hangsúlyozza, hogy a nem pusztán jogi, hanem gazdasági értelemben vett társadalmi tulajdon kritériuma: a többlettermék elsajátításának feltételeivel való társadalmi rendelkezés. Az így felfogott társadalmi tulajdon olyan társadalmi viszonyokat feltételez, ahol a termelési eszközök mindenki által elsajátíthatók. Vagyis az állami tulajdon átalakulását jelenti olyan társadalmi tulajdonná, amely nem az állampolgároktól elkülönült államnak, de nem is a dolgozók egyes csoportjainak, hanem a társadalom valóságos ellenőrzésének van alávetve. Nincs szocializmus – fogalmaz – tényleges társadalmi tulajdon nélkül. Nincs előrehaladás a szocializmus felé a tulajdonviszonyok ilyen átalakítása nélkül. Ezért a szocializmushoz való közeledés a szocialista önkormányzat létrejöttét jelenti. A szocialista önkormányzat feltételezi a bérmunka elsorvadását, és átalakulását mindenki által, mindenki javára végzett munkává.
A tőkés és a posztkapitalista társadalmak elemzése a szerző szerint azt mutatja, hogy a társadalmi viszonyok különböző ellentmondásaiban mind nyugaton, mind keleten – immanens módon – kifejeződik egy demokratikusan tervszerű rendszer szükséglete. Arra a következtetésre jut, hogy elméleti viszonyítási alapnak egy olyan állapotot kell tekinteni, amelyben mindkét rendszer ellentmondásai feloldódtak. Vizsgálódásának deklarált vezérfonalát a társadalmi hierarchiát, kizsákmányolást, elnyomást elsorvasztó rendszer lehetőségének hipotézise képezi.
A vázoltak függvényében nem meglepő, hogy a szerző hamis alternatívának, tévesnek minősíti a „terv vagy piac" kérdésfeltevést. A bürokratikus tervezés reformátorai rendre figyelmen kívül hagyják a gazdasági demokrácia, a közvetlen társadalmi választások lehetőségét, alternatíváját. Ezért kényszerülnek egy elméletileg hibás alternatívába: a bürokratikus tervezés (és az állam totalitarizmusa) vagy a piaci racionalitás választásába. Ugyanakkor látni kell, hogy nemcsak a bürokrácia konzervatív erői utasítják el a piaci versengést, hanem azok a munkások is, akik nem tudják elfogadni, hogy egy számukra külsőleges gazdasági álracionalitás nevében bármikor elbocsátható „termelési tényezőként" kezeljék őket.
Bürokratikus centralizmus
Az állami tulajdonban levő termelési eszközök és tőkék működtetéséről a politikai és gazdasági bürokrácia dönt. Az állami szektorban felszámolja a piaci mechanizmusok érvényesülését, és központi tervgazdálkodást vezet be. Itt tehát – annak ellenére, hogy a termékeknek van ára – nem árutermelés folyik. Az árakban valójában a tervezők társadalmi céljai öltenek testet.
Komái elemzéseire támaszkodva mutatja be a szerző a gazdasági alapegységek működési logikáját. A termékek forgalma (eladhatósága), a nyereség és a veszteség nem módosítja az elosztható jövedelmet. A nagyvállalatok munkásosztályánál egyfajta egalitarizmus érvényesül: a „mindenkinek munkája szerint" elv helyett a tényleges munkavégzéstől elváló béreket fizetnek.
A bürokratikus tervezés semmi döntési jogot nem ad a dolgozóknak sem a termelés megválasztása, sem a munkaszervezés területén. Az állam puszta bérmunkásokként alkalmazza őket, ami a tőkés rendszerrel közös elem. Samary szerint ez a racionális magja annak, hogy egyes elemzői államkapitalistának nevezik a posztkapitalista társadalmakat. Ugyanakkor ő – kevésnek tartva ezt a kritériumot – vitatkozik az említett azonosítással, mondván: más a bürokratikus irányításból és a más a piaci automatizmusokból fakadó elidegenülés. Jóllehet a munkás bért kap, de munkaereje nem áru. Munkaerejét nem piaci mechanizmus közvetítésével kell eladnia.
Mivel a dolgozó semmilyen formában nem tulajdonos, nem áll hatalmában a munka szervezésébe és célszerűségébe beleszólni. Nem kis mértékben ez magyarázza á rendszerre jellemző pazarlást és alacsony termelékenységet. Ugyanakkor a tervgazdálkodás pozitív oldala a dolgozók számára, hogy véget vet a gazdasági szabadosságból adódó fenyegetésnek: a munkanélküliségnek. A stagnálás állapotában sincs munkanélküliség, és a veszteséges vállalatok bezárása sem történik meg. A rendszer mozgását központi politikai döntések irányítják – a piaci szankciók logikájának érvényesítése külsőleges lenne a rendszer értékeivel, mechanizmusaival szemben.
A vezető párt monopolhelyzetéből ebben a rendszerben szervesen következik a dolgozók politikai atomizálása. Ez felel meg a bürokratikus gazdaságirányításnak és kormányzati uralomnak. Vagyis a nemzeti bürokrácia egyszerre gazdasági, társadalmi és politikai kategória. E bürokrácia és a bérmunkások viszonya a parazita kizsákmányolás egy formája: a bürokrácia a politikai kisajátítás aktusára támaszkodva privilégiumokat élvez. Privilégiumai azon alapulnak, hogy a dolgozó osztály nevében uralkodik. Vagyis gazdaságilag nem független: jövedelme az új termelési módban egy bizonyos funkcióhoz kötött. Helyzete törékeny: minél centralizáltabb a rendszer, annál inkább ki van téve a dolgozók legcsekéiyebb önálló mozgolódása esetén a politikai halál fenyegetésének. A független szakszervezet és a politikai szervezkedési jog hiánya miatt a munkások tudatában a bürokrácia nem válhat a termelési eszközök legitim tulajdonosává. Konfliktushelyzetekben a dolgozók ismételten arra hivatkoznak, hogy ők az igazi tulajdonosok, és a bürokrácia ellen fordulnak.
A bürokratikusán centralizált tervezés megszüntette a társadalmi kapcsolatok piaci mechanizmusoknak történő alávetettségét, de nem helyettesítette azokat szocialista társadalmi viszonyokkal: a dolgozóknak semmi ellenőrzésük nincs a termelés felett; nem érvényesül a nagy társadalmi választásokra vonatkozóan politikai és gazdasági demokrácia. Röviden: a magántulajdon ezen megszüntetése a társadalmi hierarchiának, a kizsákmányolásnak, az elidegenülésnek csak tőkés formáját szüntette meg – ráadásul anélkül, hogy akár ez is szilárd eredmény lenne.
Piaci mechanizmusok alkalmazása a tervben
Samary a kelet-európai reformok elemzésével kapcsolatban is vitatja a szokásos „terv vagy piac" séma helyességét, és Brus nézeteihez csatlakozva terv és piac különböző kombinációiról, piaci elemeknek a tervezés keretein belül való felhasználásáról beszél. A szóban forgó reformoknak annak idején két eltérő értelmezése honosodott meg a szakirodalomban: 1. átmenetet, átvezetést képeznek a „piaci szocializmusba", valójában azt hivatottak előkészíteni; 2. a piacgazdaság elkerülése érdekében a tervgazdálkodás belső reformját hajtják végre: szabályozott piacot, „terv által ellenőrzött piacot" hoznak létre. Samary véleménye ez utóbbi értelmezéshez áll közelebb, de csak jelentős kiegészítésekkel fogadja el azt. Ő ugyanis abból indul ki, hogy mivel a hatvanas-hetvenes évek reformokkal kísérletező szocializmusaiban a gazdasági reformokat nem kísérte hasonló szintű társadalmi és politikai demokratizálódás, ezért ezeket a reformokat elsősorban úgy kell felfogni, mint a nemzeti bürokrácia eszközét saját hatalmának átmentésére – vagyis egy tényleges társadalmi demokratizálódás megakadályozására. Ez a réteg azért köt szövetséget a technokratákkai, hogy a társadalommal szembeni kiváltságos helyzetét megőrizze. Azért tereli a reformot piaci síkra, hogy elkerülje annak másik lehetséges formáját: a tömegek bekapcsolódását a gazdaság és a társadalom irányításába.
A politikai bürokrácia visszafordulása a piaci mechanizmusokhoz előidézi a tőkés országokból jól ismert problémákat, eltérő tulajdonviszonyok között. A negatív hatások – egyenlőtlenség, infláció, munkanélküliség – gyorsan megmutatkoznak. A társadalmi kontroll hiánya lehetővé teszi pénzügyi lobbyk kialakulását. Ugyanakkor a központi terv eszközeként ebben a fázisban fennmaradnak az adminisztratív (rögzített) illetve az ellenőrzött árak, az állami hitelpolitika stb. A bürokrácia érdekelt a decentralizálásban, és eltűri a helyi jogok bizonyos fokú kiterjesztését, amennyiben ez nem érinti saját monopóliumát a központi hatalomban. A piaci mechanizmusok homályosabbá, átláthatatlanabbá teszik a gazdasági konfliktusokat. A tervezők a helyi igazgatásra és a piacra hárítják át a felelősséget az árak és a bérek mozgásaiért. Ez magyarázza, hogy megnövekszik a bürokrácia toleranciája a sztrájkokkal szemben. A szerző hangsúlyozza, hogy a reformok alapvetően a technokrata rétegre támaszkodnak. Véleményét – egyebek mellett – a következő viccel illusztrálja. Kádár János tájékozódni akar a reform társadalmi fogadtatásáról. Megkérdezi az egyik vállalatvezetőt: „Nos, mit adott neked a reform?" – „Tudtam venni egy autót a prémiumomból." – „És azután?" – „A maradékot a takarékba tettem." Kádár később egy munkástól is megkérdezi: „Mit adott neked a reform?" – „Tudtam venni a fizetésemből egy pár új cipőt." – „És azután?" – „A régit kölcsönadtam az anyósomnak."
Samary vitatja, hogy indokolt lenne bármiféle „magyar csodáról" beszélni. Szerinte a magyar példa is azt mutatja, hogy a meghirdetett reform gyorsan konfliktusba kerül saját deklarált értékeivel, és az „értékek" mögött megjelenik a társadalmi ellenállás. Némiképp leegyszerűsítve: a hatvanas évek reformjainak társadalmi hatásai centralizálási fordulatot provokáltak. Ezt a recentralizálást azután nyitás követte a világpiac felé, aminek nyomán megkezdődött az ország eladósodása. Az újabb reformok a piaci mechanizmusokból eredő egyenlőtlenségekhez és a munkanélküliség megjelenéséhez vezettek. A piac logikája a magasabb hatékonyságot, magasabb termelékenységet részesíti előnyben. A tervnek (még a bürokratikusnak is) viszont megvan az a lehetősége, hogy csökkentse az egyenlőtlenségeket (biztosítva elmaradottabb régiók iparosítását, veszteséges vállalatok támogatását stb.). Nyilvánvaló, hogy ez – gazdaságilag tekintve – pazarló is lehet. De vannak bizonyos társadalmi, regionális és politikai előnyei. A fél állás nem jó állás, de jobb mint a munkanélküliség.
Kelet-Európában a nemzeti bürokrácia elsősorban nem rendőri eszközökkel, hanem a társadalmi nyugalom biztosításával tudta az uralmát megőrizni. Ebből a következő paradox helyzet adódik. Bár itt a dolgozóknak kevesebb demokratikus joguk volt, mint a fejlett tőkés országokban, mégis eredményesebben voltak képesek szembefordulni a piaci mechanizmusokkal. A politikai bürokrácia ti. sok esetben kénytelen volt engedni a dolgozók nyomásának, hogy megőrizhesse hatalmát.
„ Piaci szocializmus"
A piaci reformokat leginkább Jugoszláviában juttatták érvényre 1965 és 1971 között. Samary abból indul ki, hogy egyelőre csak a jugoszláv példa engedi meg a „modell" tesztelését.
A jugoszláv rendszert 1950-től 1965-ig a központi tervnek alávetett decentralizált önkormányzat jellemezte. A helyi önkormányzatok valójában egy „fölülről végrehajtott forradalom" eredményeként jöttek létre. Az önkormányzati szisztéma bevezetésének az volt a feladata, hogy egy nehéz korszakban konszolidálja a rendszer alapjait. Mivel azonban megmaradt helyi és vállalati szinten, jogai leszűkültek helyi kormányzati jogokra, ami a deklarált önkormányzati jogoktól való megfosztást jelent. Így ez az önkormányzat inkább csak „kormányzat" volt – erősen alávetve a helyi és a szakszervezeti hatalmaknak.
1957-től áttérés kezdődött a „piaci szocializmusra". A piacot nyilvánították az egyedüli eszköznek, amely a termelékenység növekedését és a szocialista önkormányzati viszonyokat megvalósítani képes. A helyi önkormányzat az etatista tervezés keretei között maradt. Másrészt viszont alá lett vetve a hitelintézeteknek. 1965 után sem a tervezés elvetéséről van szó, hanem terv és piac korábbi hierarchiájának megfordulásáról. Végbemegy a gazdasági döntések jelentős mértékű depolitizálódása. Bekövetkezik a termelési eszközök deetatizálása, illetve a felhalmozás decentralizálódása az egyes termelőegységek és a bankok irányába. 1970-re a termékek kétharmad része szabadárassá válik. A technológiai fejlesztések következtében jelentősen növekszik a munka termelékenysége (ugyanakkor a tőke termelékenysége némiképp csökken).
A folyamat másik oldalán megjelenő negatív gazdasági és társadalmi hatásokat is sorra veszi a szerző. Az adott korszakban központi politikai problémává válik, hogy az egyének és a kollektívák által elért helyzet nem racionális a társadalom egésze számára. Növekszik a távolság az egyéni érdekek és a társadalmi szükségletek között. A két ellentétes logika konfliktusba kerül egymással. Formálisan megnövekszik – a magánszektor kárára – a „társadalmiszektor". Valójában azonban – mind a makrogazdasági terv, mind a vállalatok területén – a „társadalmi tulajdon" gazdasági ellenőrzésének csökkenéséről kell beszélni. A korszak jellemzői: az árak emelkedése, 12 százalékos munkanélküliség, inflációs mozgás, a dinár leértékelése. A nemzeti pénz értékének ingatagsága miatt egyfajta devizakultusz alakul ki, és egyre inkább ez válik a csere motorjává. A reform során fokozatosan megszűnik az egyenlőségeszmény: a munka szerinti bérezés eszménye. Annak keresése nyomán, hogy miképpen lehet növelni a nyereséget, kialakul a piaci eredmények szerinti jövedelemelosztás. Ám az egyenlőtlen feltételekből a jövedelmek szélsőséges aránytalansága következik (ami ismétlődő sztrájkokhoz vezet). Mindez fokozottan érvényes a tagköztársaságok közötti viszonyra. A piaci esélyek egyenlőtlensége miatt a szegény régiókban körülbelül fele akkora fizetést lehet kapni ugyanazért a tevékenységért („kulturális különbségekből" fakadó kizsákmányolás). Samary kommentárja szerint nehéz és hosszú folyamat a régiók fejlettségi szintjének kiegyenlítődése egy centralizált felhalmozási és újratermelési politika keretében. De teljesen lehetetlen egy szolidaritás nélküli piacgazdaságban.
A reform – úgymond – felerősíti a nyereség csábítását, és elfogadja – ha nem is totálisan – a privilégiumok új formáját: a piaci viszonyokból fakadó egyenlőtlenségeket. A tőkés társadalmakban teljesen legitim a tőkejövedelmek termelő befektetése. Egy olyan társadalomban viszont, mint Jugoszlávia, ahol nem létezik tőkepiac, és ahol a magántulajdon státusza törékeny marad, a gazdagság felhalmozása más formákat ölt, és vagy tiltott tevékenységekhez, vagy fogyasztási privilégiumokhoz vezet. A piaci decentralizáció megsokszorozza a könnyű és spekulatív nyereségszerzések lehetőségét.
A tárgyalt korszakban bekövetkezik az igazgatás hivatásszerűvé tétele, ami lényegében a politikai hatalomban való részesedés felé tett lépés: a technokrácia kezdi kiszorítani a régi „politokráciát". A munkástanácsokban és a dolgozói gyűléseken jelentősen csökken a munkások száma – az erőviszonyok eltolódnak a vállalati igazgatási szervek javára. Az ebben az időszakban kedvelt összevonások is az igazgatói csoportok hatalmát növelik. A kialakult helyzetet „önkormányzati" kvázi-bérmunkás viszonyoknak nevezi a szerző. A vállalatok felhalmozási irányáról és pénzügyi politikájáról – formálisan jóváhagyatva a dolgozói testületekkel – az igazgatói csoportok döntenek. A kvázi-bérmunkások jogai arra korlátozódnak, hogy szembeszálljanak az életszínvonal romlásával.
A tőkéknek és a termelési eszközöknek nincs valódi tulajdonosa, ezért alig lehet alkalmazni a tőkés racionalizmust, amely a nyereség maximalizálására és a termelési költségek csökkentésére irányul. A piacgazdaság bevezetése nem oldja meg a pazarlás és a túlberuházás problémáját. A vállalati igazgatót sokkal kevésbé érdekli a termelési eszközökkel való pazarlás és a pénzügyi felelőtlenség, mint saját pozíciójának megőrzése. Ebből a szempontból nincs minőségi különbség a bürokratikusán centralizált tervezés és a jugoszláv típusú „önkormányzati" piacgazdaság között (sőt az utóbbiban sokkal nagyobb a nemzeti erők szétforgácsoltsága). Lényegét tekintve az „államszocializmus" és a „piaci szocializmus" azonos társadalomalakulat.
A jugoszláv kísérlet paradox következménye, hogy a piaci reformok negatív hatásai a – bármily bürokratikus – tervezés társadalmi pozitívumaira irányítják a figyelmet. Egyúttal azonban arra is rávilágítanak, hogy a bürokratikus tervezés egyoldalú, és önmagában (vagyis dolgozói ellenőrzés nélkül) nem képes megvalósítani a tervezésben rejlő gazdasági és társadalmi lehetőségeket.
Jugoszláviában a hatvanas évek végén megjelent mozgalmak, de a korabeli közgazdászok egy része is egyidejűleg állt szemben a „piaci szocializmussal" és a centralizált bürokratikus tervezéssel. A termelési eszközök puszta dezetatizálása helyett valóságos társadalmasításukat tartották szükségesnek. Olyan koncepciót fejtettek ki, amelyben a piac a társadalmi önkormányzat eszközeként működik. Például Alexandr Bajt individuális társadalmi tulajdon, Branko Horvát „decentralizált társult szocializmus" létrehozásának lehetőségéről írt. A társadalmi nyomás hatására Jugoszláviában 1971-ben újabb fordulat következett be: megállt a piaci mechanizmusok kiterjesztése. De ekkorra már visszafordíthatatlanná vált a társadalmi szolidaritás lerombolása. Ezért a nemzeti bürokrácia el tudta érni, hogy a társadalmi folyamatok demokratizálása helyett a „politokrácia" és a technokrácia között új kompromisszum, illetve ennek megfelelően részleges re-centralizálás jöjjön létre. (1971 után a beruházások 70 százalékát ismét az állam ellenőrzi.)
A társadalmi önkormányzati alternatíva
Az 1971 utáni recentralizáció azt mutatja, hogy a reform jugoszláv formája, a „piaci szocializmus" nem bizonyult életképesnek. Egyes nemzetközi pénzügyi szervezetek szerint a dolgozói önkormányzat miatt, a szerző szerint viszont elsősorban azért nem, mert szembekerült az önkormányzati elvekkel: ahelyett, hogy kibontakoztatta volna, megfojtotta az önkormányzatban rejlő társadalmi lehetőségeket. Az önkormányzatnak csak helyi formáit engedte létrejönni, amelyek törekvése – mint Ota Šik rámutat – kimerül a jövedelemorientáltságban, így szükségképpen konfliktusba kerül a makrogazdasági egyensúllyal és az infláció ellenőrzésére irányuló szándékkal. Az önkormányzatnak csak ez az atomizált változata képes illeszkedni a „piaci szocializmus" logikájához, amely szerint a piaci árak képezik az egyetlen gazdasági jelzést. A piaci jelzés azonban – hangsúlyozza Samary – csupán rövid távú és lokális jövedelmezőség kalkulálását teszi lehetővé. A hosszú távú kalkulálás és a társadalmi hatások figyelembevétele a demokrácia kiterjesztését igényli: atomizált önkormányzat helyett az önkormányzati elvek makrogazdasági, össztársadalmi, nemzeti méretekben való érvényesülését. A szerző megítélése szerint az jelentene elmozdulást egy tényleges – és társadalmi népszerűségre is igényt tartó – reform irányába, ha biztosítanák a termelés és a (belső valamint külső) áruforgalom tényleges társadalmi választásoknak való alávetését. Ez azonban a társadalom radikális demokratizálódását igényli, a munkához való jogot és a termelés területén való demokráciát: a társadalmilag szükséges munka demokratikus elosztását valamennyi termelőegység között, és ennek megfelelően a jövedelmeknek – a helyi egyenlőtlenségeket áthidaló – társadalmi össztermelékenység szerinti elosztását. A megoldás tehát nem egyszerűen a bürokratikustervezés felszámolása, hanem – a tervezés demokratizálása révén – önkormányzati tervezés kialakítása. Ugyanakkor kiemeli: a gazdaság és a társadalom önkormányzati szerveződése racionális technikákat, de az emberek döntéseinek alávetett racionális technikákat követel meg.
Vegyük sorra, hogy melyek azok a főbb lehetőségek, amelyek Samary szerint benne rejlenek egy ilyen változásban.
- Kihasználatlan mikrogazdasági lehetőségek feltárása. Például a monetáris ösztönzés meghonosítása: a munkaidő csökkentése, a legkellemetlenebb munkák megszüntetése, az önkormányzati munkaszervezés stb.
- A társadalmi önkormányzat feltételezi neki megfelelő döntési mechanizmusok kialakulását, amelyek biztosítják a termelés, felhalmozás, beruházások, árak, jövedelmek demokratikus megválasztását. Vagyis a társadalmi kapcsolatokban megfordul piac és önkormányzat viszonya: a piac az önkormányzat eszközévé válik. Ez pedig olyan koherens rendszert eredményez, amelyben célok, eszközök, termelési és elosztási viszonyok, a munka mértékének kritériumai és a különböző ösztönzések újraegyesítik a termelőt, a fogyasztót és a vezetőt.
- A bürokratikus és a piaci ellenőrzés helyébe dolgozói ellenőrzés lép. így például a hiteleket is demokratikus procedúra tárgyává lehet tenni, ezáltal nyilvános, pluralista társadalmi ellenőrzésnek alávetni. Ez megnyitja az utat a makrogazdasági és a közép- illetve hosszú távú stratégiai kalkulálás előtt. A tervezés demokratizálása lehetővé teszi a társadalmi erőforrások ellenőrzését és a hosszú távú választásokat. Az ilyen tervezés már nem munka elidegenültté tételének, a dolgozók alávetésének – az emberek számára külsőleges – eszköze. Sőt: a demokratikus terv nem is egyszerűen külső eszköz, melyet az önkormányzatok céljaik megvalósulása érdekében alkalmaznak, hanem maguknak az önkormányzatoknak saját döntéseiből keletkezik, és ezek hatására változik.