34. szám | (1997 Nyár)

Az elmúlt év során két hang szólalt meg váratlanul a közéletben, hogy felhívja a figyelmet a neoliberális gazdasági korszakváltás tragikus következményeire. Az egyik a katolikus egyházé, a másik Soros Györgyé. Tudvalevő persze, hogy egyikük esetében sem új keletű a "szociális érzékenység", és az is, hogy ez utóbbi még nem azonosítható sem a baloldalisággal, sem a progresszióval.

Az egyház és a szociális problémák kapcsolatával foglalkozó írásaink különböző korszakokból és világrészekről vett példákkal mutatják be, miként próbáltak enyhíteni az egyházak a nélkülözők nyomorán, és hogyan viszonyultak a társadalmi haladást képviselő baloldali politikai erőkhöz.

Könyvszemlénkben bemutatjuk, hogyan gondolkodik a piacgazdaság mechanizmusairól a nemzetközi sajtóban gyakran "filantrópként" aposztrofált Soros György. Olvasóink összevethetik nézeteit néhány progresszív közgazdász: Marx, Keynes és Schumacher szemléletével

Tartalomjegyzék
  1. alfabeta : Jótékony egyházak, jótékony polgárok?
  2. Gergely Jenő : Szociális intézmény-e az egyház? (Interjú a történésszel)
  3. Benoit Guillou : A „jólét teológiája” – Pünkösdizmus és neoliberális politika Peruban
  4. Zsumbera Árpád : Az ókeresztény közösségek szociális tevékenységéről
  5. Illés László : Az átkos halálfolyam ellen – Az egyház szociális tanításai és a magyar katolikus sajtó az 1930-as évek elején
  6. Balogh Margit : Egyház és egyházpolitika a Kádár rendszerben
  7. Lugosi Győző : Felszabadítási teológia
  8. Lugosi Győző : Szekták
  9. Balogh Sándor : Mindszenty József a politizáló katolikus főpap
  10. Mester Béla : Bretter György a filozófus
  11. Bretter György : Tény és elmélet
  12. Hild Márta : A marxi elmélet újrafelfedezésének története
  13. Lóránt Károly : Soros György: A pénz alkímiája könyvéről
  14. Magyar Jenő : Ártalmas-e a tudomány? – Ernst Schumacher az emberről, az ésszerűségről és a gazdaságról
  15. Susan George : Hogyan lett a gondolkodás egyirányú?
  16. Richard Gott : Az év, melyben Che Guevarának nyoma veszett