Az 1991 decemberében, Maastrichtban aláírt szerződés tulajdonképpen nem is egy, hanem két szerződést tartalmaz! 1990 végétől két tárgyalási folyamat zajlott párhuzamosan, aminek eredménye a Gazdasági és Monetáris Unióról, illetve a Politikai Unióról való szerződés lett. Ezeknek az összeolvasztását és függelékekkel való kiegészítését tartalmazza az Európai Unió Szerződés. Maga a dokumentum nem egy új alapokmány. Az alapító Római Szerződést már egyszer, a 80-as évek második felében módosították (lásd SEA, 1987). Maastrichtban ennek a további módosítása és kiegészítése készült el.
Röviden, a leglényegesebb elemeket kiragadva, a következőkről van szó:
- Az Európai Unió létrehozása és céljainak meghatározása. Ezáltal az Európai Gazdasági Közösség névéből végleg törölték a „gazdasági" szót, arra utalva, hogy az együttműködés túl kíván, lépni a szűk gazdasági szférán. Tág céljaként többek között a kiegyensúlyozott gazdasági és társadalmi haladást jelölték meg.
- Az európai állampolgárság létrehozása, amelynek értelmében minden állampolgár, abban a tagországban, amelyben tartózkodik választó és választható helyi, illetve európai parlamenti funkciókra bizonyos szabályok szerint Petíciót nyújthat be a parlamentbe, a Közösségen kívüli országokban bármely tagország konzuli, illetve diplomáciai védelmét élvezheti.
- Az eddigi közösségi politikák megerősítése és újakkal kiegészítése. A közösségi szerződésbe már a SEA-n keresztül bekerült a környezetvédelem, kutatás-fejlesztés és a szociálpolitika, itt csak kiemelik a hangsúlyosságát. A közös tevékenység a 35 év alatt egyre több területre terjedt ki, most hivatalosan is közösségi politikává lépett elő az iparpolitika, közegészségügy, kultúra, európai szintű szállítást, telekommunikációs és energiarendszerek, fogyasztóvédelem, valamint elmaradott országok fejlesztésében való együttműködés.
- Gazdasági Unió létrehozása a Tanács koordinálásával,
- Monetáris Unió létrehozása három lépcsőben, egy közös, független bank, egységes valuta és egységes monetáris politika alapjain. Ha a 12 tagországból 1996-ig legalább hét megfelel a szigorú konvergencia-kritériumoknak, akkor valóra válhat a pénzügyi unió már 1997-ben. Ellenkező esetben 1999-re, mint végső időpontra halasztják az unió valóra váltását, de csak a kritériumokat teljesít szűk kör számára. Az eredeti kritériumok a következők: a tagország inflációs rátája maximum 1,5%-kal haladhatja meg a három legalacsonyabb inflációs rátájú tagország átlagát; a kamatlábra vonatkozó előírás logikája az előzőhöz hasonló, csak jelen esetben 2% lehet az eltérés; a tagország költségvetésének a hiánya nem haladhatja meg a GDP-jének 3%-át; az államadósságának a GDP 60%-án belül kell maradnia; a valutáknak pedig kél évig befagyasztott árfolyamon, stabilnak kell maradniuk.
- Közös kül- és biztonságpolitika bevezetése, ami többek között ezen politikák összehangolását, közös politikai és védelmi tevékenységet, valamint a Nyugat-Európái Unió szerepének felértékelődését jelenti. Ezek új közösségi politikák, amelyeket a kelet-európai változások következtében kialakult geopolitikai vákuum, az Öböl-háború valamint a volt jugoszláv és szovjet területeken kialakult konfliktusok hívtak életre.
- Együttműködés' az igazság- és belügy területén. A leglényegesebb a menekültügyi, bevándorlási politika, a bűnüldözés és a rendőrségek tevékenységének összehangolása.
- Intézményi változások. A Bizottság hatalmi- és feladatköre kibővült, a Tanácsban a többségi: szavazás egyre több területre terjed ki. A közösségi költségvetést teljes egészében saját forrásból finanszírozzák és nagyobb fokú az ellenőrzése. A Parlament hatásköre bővült, főként az egységes piac és a vonatkozó politikákat illetően. A Bíróság bírságok formájában szankciókat szabhat ki az egyes tagországokra, amire eddig nem volt lehetőség. Létrejött a Regionális Bizottság és a Kohéziós Alap, a strukturális alapok reformja és az Európai Központi Bank és bankrendszer.