A piaci reform szociológiája
Natalija Rimasevszkaja akadémikus, az Oroszországi Tudományos Akadémia Népességkutató Intézetének igazgatója, a munkatársai segítségével végzett nagyszabású kutatások alapján kimutatta: a 160 milliós Oroszország mindössze 15 millió lakosáról, tehát a népesség kevesebb mint 10 százalékáról mondható el, hogy anyagi szempontból sikerült javítania vagy legalább megőriznie korábbi, szovjet korszakbeli pozícióit (jelentős gyarapodást pedig csak 5 millió ért el). Mindenki másnak a viszonyai tetemesen romlottak. Rimasevszkaja így jellemzi e többség helyzetét: „Ez több, mint szegénység. Ez nyomor." Például a minden szempontból átlagosnak tekinthető Orlovi Területen egy „közepes életszínvonalú" – tehát nem szegény! – család élelmiszerre költi anyagi eszközeinek 80 százalékát (miközben ennek részaránya Nyugaton még a szegények esetében sem lépi túl az egyharmadot). Az itteni lakosoknak csak 5,6 %-a költi pénzének „csak" felét élelmiszerre. „A lakosság túlnyomó többsége legfeljebb kenyeret vesz, egyébként egyáltalán nem jár vásárolni. Egy vekni fekete kenyér 400-500 rubelbe kerül, ez jószerivel a felét kiteszi annak, amit egy átlagos nyugdíjas egy napra megengedhet magának." Drámaian csökkent a várható élettartam, felszökött a megbetegedési ráta, többek között a járványok gyakorisága. Az egyre nagyobb teret hódító alkoholizmus ma már minden második családot érint. Mindennek folyományaként az újszülötteknek csak 40%-a egészséges, ezer szülésre már húsz halvaszületés esik. Sorozáskor a megfelelő életkort elért ifjaknak mindössze 25%-a bizonyul alkalmasnak katonai szolgálatra.4
Ennek a helyzetnek természetes következménye Oroszország lakosságának fogyatkozása. A halandóság csaknem mindenütt felülmúlja a születések számát. 1992-ben Oroszország lakossága – a menekültek beáramlása ellenére -219 000 fővel csökkent, 1993-ban pedig a halálozások száma már 700 000-rel haladta meg a születésekét.5 Rimasevszkaja prognózisa szerint 1994-ben Oroszország lakosságának fogyatkozása már elérheti az egymillió főt.6 Ez a csökkenés többek között az éhezéssel és a vele járó megbetegedésekkel is összefügg, nemkülönben azzal a körülménnyel, hogy a vagyontalanok képtelenek állni a gyógykezelés hallatlan költségeit (1992-ről 1993-ra Oroszországban a gyógyszerárak átlagosan a tízezerszeresükre emelkedtek!). Már 1992-ben az akkori Jelcin-Gajdar-kormány tervszámként rögzítette, hogy a gyógyszerárak növekedése következtében az év végére 4,5 millió beteg meghal. Később aztán a kormánytisztviselők körültekintőbben jártak el, amennyiben ilyetén kalkulációikat nem kötötték a közvélemény orrára: a legátfogóbb információkat kertelés nélkül titkosítottak. Az egyes betegségfajtákra vonatkozó adatok időnként mégis beszivárognak a sajtóba. Például kiderült, hogy Oroszországban tízmillió cukorbeteg közvetlen életveszélyben van.7 Tagadhatatlan tény, hogy folyamatosan egyre többen esnek áldozatául a kormány gazdaságpolitikájának. Ezt az alattomos folyamatot oxfordi kutatók ENSZ-statisztikákra támaszkova „csendes genocídiumnak" nevezték. A hír bejárta a világsajtót, bizonyára sokan megrendültek… Minden maradt a régiben.
A Szovjetunió orvostársadalmának több nemzedéke sohasem látott éhen halt embert. A „dystrophia alimentaris" következtében beálló halál csak a tankönyvekből volt ismeretes számukra. Néhány hónappal a Gajdar meg az IMF receptúráján alapuló „gazdasági reformok" (tehát az úgynevezett árliberalizálás) bevezetése után az újságokban egyszer csak kezdtek megjelenni – bár egyedi előfordulásokként bemutatva – különböző emberek éhhaláláról szóló hírek. Nagyon úgy tűnik azonban, hogy az újságokig ezeknek az eseteknek csak jelentéktelen hányada jutott el.8 A. Nyevzorovnak, röviddel a „Hatszáz másodperc" című tv-műsor beszüntetése előtt, még volt ideje hírt adni arról, hogy a leningrádi katonai körzetben a frissen behívottak 80%-a súly-hiányosan jelent meg a sorozáson, a krónikus alultápláltság következtében. A hadsereg vezetése arra kényszerült, hogy előbb 2-3 hónapra kórházakba és szanatóriumokba küldje őket „feljavítás" céljából, és csak ezután kezdődhetett a katonai kiképzés. Az 1994 tavaszán orvosokkal folytatott saját beszélgetéseim is alátámasztják, hogy az éhhalál Oroszországban mindennapos jelenséggé vált. 1993/94 telén (tehát közvetlenül az októberi fordulatot követően) csak Kurszki Pályaudvarról és környékéről naponta 6-10 éhen halt embert szállítottak a halottasházakba (zömmel menekülteket és hajléktalanokat).
Mindez szó szerint a legapróbb részletekig egybehangzik a szemtanúk beszámolóival a bolíviai „gazdasági szanálásról" (amely, mellesleg, ugyancsak az IMF receptjei szerint és ugyanannak a Jeffrey Sachsnak a vezérletével ment végbe), ahol is a minimálbér tizede a létminimumnak, és La Paz utcáiról minden reggel el kell távolítani az éhenhaltak holttesteit. Igaz, hogy Bolíviában mindez a partizánmozgalom kiújulásához és egy baloldali kormány hatalomra jutásához vezetett. Oroszországban pedig ahhoz, hogy az 1995. decemberi dumaválasztásokon minden negyedik szavazó a kommunista pártra voksolt.
Arra, hogy az IMF tervei szerint végrehajtott reformok csakis ilyen eredményekre vezethetnek, több szovjet közgazdász már 1991 végén-1992 elején figyelmeztetett. De azidőtájt „a piacgazdaság ellenségeinek" kiáltották ki őket, és gúnyolódtak ezeken az „ittfelejtődött kommunista dinoszauruszokon". Ugyanilyen figyelmeztetést intézett a közvéleményhez 1992-ben Bécsben közzétett „Agenda-92" című tanulmányában egy USA-beli, német és osztrák közgazdászokból álló munkacsoport. Kutatásuk többek között kimutatta, hogy az IMF ajánlásai teljes mértékben ellentmondanak annak a gyakorlatnak, amelye^a háború utáni Európa és Japán folytatott gazdaságának helyreállításakor. Ez ugyanis olyan elveken nyugodott, mint a valuták rögzített keresztárfolyamai, az árkontroll és a jövedelmező vállalatok államosítása. A Jelcin-adminisztráció ezt a figyelmeztetést sem sietett figyelembe venni.
Oroszország valóságos helyzete még ennél is rosszabb. A minőségi és termelékenységi szempontból egyenértékű munkát Oroszországban átlagosan ötvenedannyira értékelik, mint az Európai Unió államaiban9 . Azoknak az élelmiszereknek és egyéb áruféleségeknek az értéke, amelyek egy-egy NATO-katona napi adagját képezik, oroszországi árakra átszámolva meghaladja az itteni minimális havibér összegét10 . Az átlagos reálbér 1991 decemberétől 1993 decemberéig a felére csökkent.11 Ráadásul ez az adat az átlagbérre vonatkozik, miközben a lakosság leggazdagabb, illetve legszegényebb 10 %-ának jövedelme közötti szakadék Oroszországban rohamosan mélyül. 1994 tavaszán az eltérés mértéke rekordot ért el – a különbség 26-szoros volt (összehasonlításul: Dél-Amerikában 13-szoros, az USA-ban 6-szoros). És ez a folyamat még tovább is gyorsul.12
Rimasevszkaja kutatási eredményei szerint Oroszországban ma csak öt millió ember tartható gazdagnak, e réteg egyötöde egyébként Moszkvára koncentrálódik. Az ország lakosságának leggazdagabb 10%-a mondhatja magáénak a jövedelmek, az áruk és szolgáltatások 50%-át – vagyis pontosan annyit, amennyi a fennmaradó 90%-ra jut.13 Sőt, a szakadék valójában még ennél is mélyebb, hiszen a felső 10%-ban gyakorlatilag nincs olyan, aki az adózás elkerülése céljából folyamatosan el ne titkolná a jövedelmét. Érdemes hát megvizsgálni, hogy milyenek az uralkodó társadalmi viszonyok abban országban, amelyben az itt jelzett tragédia megtörténhetett.
Az októberi események osztályjellege
Az 1993. októberi események osztályszempontú elemzése bizonyos nehézségekbe ütközik. A helyezet ugyanis az, hogy – a kapitalizmusban megszokott hagyományos értelemben – Oroszországban (és egyáltalán a volt Szovjetunió területén) osztályok még nem léteznek. Kialakulásuk folyamata még az elején tart.
A szovjet társadalom szociálisan homogén társadalom volt, minden tagja az állam szolgálatában álló bérmunkásként egzisztált. Hivatalosan úgy tartották számon, hogy a szovjet társadalomban két osztály létezik: a munkásosztály meg a parasztság, ezenkívül még egy „réteg", a „dolgozó értelmiség". Valójában mindezek a kategóriák gazdaságon kívüliek voltak. Közgazdasági értelemben a gazdaság minden szereplője – ismétlem – az állami bérmunkás helyzetében volt.
Ami a tőkés osztályt illeti, ennek kialakulása Oroszországban még nagyon az elején tart. A kizsákmányoló osztály kialakulásának legfőbb merítési bázisa a bűnözés világa (innen származik az új burzsoázia mintegy 40%-a), meg a volt párt-, állami és gazdasági (menedzser-, bank-) bürokrácia (további legalább 40%). A bűnözök és a hivatalnokok világának összefonódása (más szóval a tipikusan maffia jellegű struktúrák kialakulása) pontosan ennek a két társadalmi csoportnak új uralkodó osztállyá egyesülésén alapul.
Meg kell mondani, hogy éppen a bürokrácia volt az a társadalmi csoport, amelyik mindenki másnál korábban ismerte fel a végbemenő változások osztálylényegét, azaz tudatosította magát „magáért való" osztályként. Általában véve is kimondhatjuk: a Szovjetuniónak a kapitalizmusba való átmenete is annak következménye volt, hogy a szovjet bürokrácia „magáért való osztályként" ismerte fel magát, és ezzel összefüggésben osztálycélokat tűzött maga elé, mindenekelőtt azt, hogy a gazdasági alap önmaga alá rendelésével a tulajdon felett pusztán rendelkező „osztályból" ténylegesen tulajdonos osztállyá változtassa magát.
Azok a formák, amelyek között a tőkés osztály kialakulása Oroszországban végbemegy, arra utalnak, hogy itt nem egyszerűen egy masszív burzsoázia, hanem egy bürokrata burzsoázia létrejöttével van dolgunk. Valóban: azok a vállalatok, amelyek az állami szektorból a magánszférába kerülnek, gyakorlatilag kivétel nélkül részvénytársaságokká alakulnak át, amelyeknek tényleges tulajdonosa részben az állam, részben a bürokraták széles köre. Tehát az oroszországi kizsákmányolók új osztálya mindenekelőtt kollektív tulajdonosként és kollektív kizsákmányolóként lép színre. Mi több, bár az állami tulajdon számottevő része állami rendelkezésben marad, itt a belső önigazgatásnak és a gazdasági önállóságnak még azokat a formáit is felszámolják, amelyeket e vállalatok Gorbacsov idején kaptak. Végül, a bürokrata burzsoázia kialakulóban lévő osztályán belül is végbemegy egy fokozatos, de következetes erőeltolódás a bürokrácia javára és mindenki más (többek között a második legnagyobb csoport, a bűnözők) rovására. Erről tanúskodnak azok speciális kutatási eredmények is, amelyeket egy, az OTA Szociológiai Intézetének elitkutató részlegében dolgozó ismert társadalomelemző, Olga Kristanovszkaja vezetésével működő szociológus kutatócsoport tett közzé a közelmúltban.14
A volt Szovjetunió többi szociális csoportja még mindig nem vált „magáért való osztállyá". Ezt a folyamatot egyébként a bürokrata burzsoázia is aktívan és tudatosan fékezi. Erre a célra intenzíven igénybe veszi az értelmiséget is, amelynek közreműködésével a tömegkommunikációs eszközök, az oktatási intézmények stb. a lakosság alapvető tömegeinek tudatában nagy agilitással gyökereztetik meg „a népi privatizációról", „a haszonban való általános részesedésről" és ehhez hasonlókról szóló mítoszokat. Mindeközben, bár a szovjet társadalom „középosztálya" végérvényesen szétesett, ma is világos, hogy az a társadalmi csoport, amelynek számára a szovjet időkben a privilégiumok hozzáférhetőek voltak – tehát a bürokrácia – megkaparintott minden hatalmat és tulajdont, miközben a „középosztály" másik részét – az értelmiséget – rohamos elnyomorodás fenyegeti. (A kultúra, a tudomány, az oktatás területén dolgozók jövedelmei a legalacsonyabbak a nemzetgazdaság minden egyéb területét figyelembe véve.)
Az októberi események különössége abban állt, hogy ez a konfliktus – szemben mindkét tábor propagandájával – egyugyanazon eliten belüli ellentétet testesített meg. Az, ami kívülről nézve egyfelől a képviseleti hatalom, a Szovjetunió restaurációjának hívei, plusz a baloldali, nacionalista és neosztálinista erők széles blokkja, másfelől pedig a végrehajtó hatalom, a radikális monetaristák és a kapitalista restauráció híveinek blokkja közötti megütközésnek tűnt, valójában a bürokrata burzsoázia két csoportjának konfliktusa volt.
Mindkét csoportról elmondható, hogy híveinek (sőt, vezetőinek) kiválasztódása meglehetősen véletlenszerű volt. Ruckoj, Haszbulatov és Barabannyikov 1991-ben még Jelcin harcostársa és Acsalov valamint Makasov ellenfele volt. Ruckoj, például, politikai karrierjének hajnalán „patrióta" volt, és Apollón Kuzmin, az ismert antiszemita és soviniszta figura helyettese az utóbbi által létrehozott „Haza" nevű „hazafias társulásban". A választások idején a „Pamjaty" támogatta Ruckojt. Jelcin éppen azért vette alelnökként maga mellé, hogy ezzel szavazótáborát „az orosz nemzeti eszme" híveinek irányába szélesíthesse. Ruckoj hosszú ideig Jelcin hű harcostársaként viselkedett, többek között a dolgozókhoz való viszony tekintetében is. Elég arra emlékeztetni, hogy 1992-ben a légi közlekedésirányítók összorosz-országi munkabeszüntetésének elfojtásakor ő irányította a kormány lépéseit, méghozzá oly mértékben merev álláspontról, hogy a sztrájkolok szakszervezeti vezetőinek benyomása szerint az ország 1937-be látszott visszatérni.15
Az a tény, hogy Oroszország rekapitalizációjának ellenfelei Ruckoj és Haszbulatov oldalán harcoltak, ez utóbbiak maguk pedig a szovjethatalom és a Szovjetunió visszaállítása mellett szálltak síkra (például közvetlenül Jelcin 1400. rendeletének megjelenése előtt), egyáltalán nem azt tanúsítja, hogy 1993 szeptemberében-októberében Ruckoj minden híve azonos osztályálláspontot foglalt volna el. Egyszerűen annyi történt, hogy Jelcin és Gajdar ellenfelei, minthogy megosztottak voltak és nem volt elegendő politikai befolyásuk, a végrehajtó hatalom folyamatos támadásainak láttán arra törekedtek, hogy a Jelcinnel való szembenállás platformján egységes blokkba tömörüljenek. Ez egyfelől kölcsönösen udvarias engedményeket követelt minden erőtől, amelyik csatlakozott ehhez a Jelcin-ellenes blokkhoz, másfelől egy olyan össznépi vezér kiválasztását, akit szembe lehet állítani Jelcinnel. Formális politikai pozíciójánál fogva (mint alelnök) ilyen vezérként csakis Ruckoj jöhetett számításba.
Végeredményben Jelcin, Csernomirgyin és Gajdar a komprádor körök jelöltje volt, míg Ruckoj és Haszbulatov a nem-komprádor nemzeti bürokrata burzsoáziáé. És Jelcin győzelme Ruckoj felett 1993 októberében nem egyebet jelentett, mint hogy a komprádor burzsoázia felülkerekedett a nemzeti bürokrata burzsoázián. És az, hogy ugyanebben a hónapban a nemzeti burzsoá szerveződések egyesültek azokkal a szervezetekkel, amelyek (legalább saját megítélésük szerint) a bérmunkások érdekeit képviselték, teljesen természetes: az ilyen típusú blokkosodás jól ismertjelenség a „harmadik világ", a nemzeti-felszabadító mozgalmak történetéből.
A minden megfigyelőnek szembetűnő közönyt 1993 szeptemberében-októberében (az eseményekben legfeljebb 60.000 ember vett részt – a 12 milliós Moszkvában!) nagyrészt éppen az magyarázza, hogy a lakosság nagy része a megütköző felek egyikével sem tudott azonosulni, lévén, hogy számára mindkettő a „fentieket" képviselte, más szóval valami szociálisan és osztályszempontból idegen erőt.
Az apátia másik oka természetesen az volt, hogy a lakosság már torkig volt a politikával – különben ez is jól ismert jelenség a forradalmak és ellenforradalmak történetéből
Az orosz sajtóban ma megfogalmazódik az a vélemény, miszerint a lakosságnak az októberi fordulat idején tanúsított közömbösségét, illetve a dolgozók többségének vonakodását a parlament likvidálásának megakadályozásától az váltotta ki, hogy Ruckoj oldalán sok nacionalista szervezet is felbukkant, beleértve még Barkasov nyíltan fasiszta csoportosulását is. így érvelt – többek között – A. Buzgalin és A. Kolganov a Munka Pártja képviseletében.16 Ez természetesen tévedés. A jobboldali nacionalista, fasiszta és protofasiszta szerveződések jelentős része októberben Jelcin oldalán lépett fel (a monarchistáktól és a fasizálódó kozákoktól kezdve, többek között a Zsirinovszkij-féle Oroszország Liberál-Demokrata Pártján át, Oroszország legismertebb fasiszta szervezetéig, a D. D. Vasziljev vezette Pam-jatyig).
Már a „Ruckoj-kormány" legelső nyilatkozatai is leszögezték, hogy a status quo ante bellum fenntartása lehetetlen, az ellenforradalmi demokrácia rezsimjéhez (az október előtti direktóriumhoz) való visszatérés elképzelhetetlen. Ruckojnak csak egy többé-kevésbé engedékeny brumaire-i rendszert sikerült létrehoznia.17 Ruckoj persze hamarosan kiírandó választásokról beszélt, de nem feledhetjük el, hogy a XX. században éppen a nemzeti burzsoázia bizonyította az egész világ számára – méghozzá nem is egyszer-, milyen közel is áll a szívéhez egy fasiszta vagy katonai diktatúra bevezetése.
Igaz, hogy azok a baloldaliak, akik Ruckojt támogatták, reménykedhettek, hogy sikere esetén kénytelen lesz tekintettel lenni az őt győzelemre juttató erőkre és ezek érdekeire. Annál is inkább, mert sokuknak reális esélye volt a legmagasabb állami funkciók elnyerésére. Ám, először is, októberben a baloldaliak nem jelentették a kizárólagos társadalmi bázist Ruckoj számára. A bázis egy másik részét a legkülönbözőbb árnyalatú patrióták, nacionalisták és a szovjet imperializmus harcosai alkották. A szociális bázis – talán a legkevésbé szembetűnő, de a leggazdagabb, és Ruckojhoz, Haszbulatovhoz, egyáltalán a „fehérházi" vezetőséghez legközelebb álló – harmadik összetevője pedig éppen a nemzeti bürokrata burzsoázia volt. Megjósolhatatlan, vajon meddig ügyködött volna egyáltalán Ruckoj és „kormánya" a baloldalra való tekintettel. De kétségtelen, hogy mihelyt megerősíti pozícióit, ez a „Ruckoj-kormány" fokozatosan elfordult volna a baloldaltól, hogy aztán egyre inkább a bürokrata burzsoázia nemzeti szárnyának érdekeit fejezze ki.
Az október utáni rendszer osztályszerkezete
így hát az októberi fordulattal a komprádor burzsoázia Oroszországban (lehet, hogy csak ideiglenesen) legyőzte a nem-komprádor („nemzeti") bürokrata burzsoáziát. Ennek következményeképpen felgyorsult Oroszország alávetése – mind gazdasági, mind politikai értelemben – a nyugati tőkének, mindenekelőtt a finánctőkének. Oroszország fokozódó tempóban válik „harmadik világbeli" állammá, nyersanyagforrássá a fejlett nyugati országok és multinacionális korporációk számára, egyszersmind pedig – micsoda előny… – az olcsó (de nagyonis képzett) munkaerő forrásává. A komprádor bürokrata burzsoáziát képviselő nyugatbarát kormányzó rezsim szisztematikusan és céltudatosan veri szét a gazdaság termelőágazatait, hogy a vállalatok, miután csődbe juttatta őket, „veszteséges" voltuk ürügyén szimbolikus áron kivásárolhatok legyenek. Vevőként egyaránt jelentkezik a hazai bürokrata burzsoázia és a külföldi tőke. Mondani sem kell, hogy a nemzetközi finánctőkének eközben zsíros falatok jutnak.
A valóságos gyakorlat nagyonis alátámasztja ezt az értékelést. 1992-93-ban az ipari termelés hanyatlása 51%-ot tett ki. Ezzel összehasonlítva az USA híres Nagy Depressziója könnyű meghűlésnek minősíthető. Az októberi fordulat után a hanyatlás jelentősen fel is gyorsult. Jakov Urinszonnak, az orosz gazdasági miniszter első helyettesének nyilatkozata szerint 1994 májusára Oroszországban a termelés az 1993. decemberinek 53%-ára esett vissza!18 Ez szinte hihetetlen, békeidőben döbbenetes szám, de úgy tűnik, háborús időkben is példátlan. Elég csak arra emlékeztetni, hogy a második világháborúban való részvételének első két évében a Szovjetunió termelése 42%-kal esett vissza, méghozzá olyan körülmények között, amikor az ország iparilag legfejlettebb területei fasiszta megszállás alatt álltak, rengeteg vállalat megsemmisült a harci cselekmények során, és a hadseregbe való behívások miatt az ipar a képzett munkásság nagy részéről kénytelen volt lemondani.
Közismert, hogy a termelés spontán módon bekövetkező visszaesései során, mihelyt azok elérték a kb. 20%-os mértéket, a süllyedés üteme békés körülmények között is csökken, mivel ilyenkor leszűkül magának a hanyatlásnak a termelési bázisa is. Oroszországban azonban 1994 májusában a termékkibocsátás visszaesése az áprilisi 28%-kal szemben 32%-ra rúgott, ezen belül a tüzelő- és nyersanyagágazatban 14%-kal szemben 20%-ra, a feldolgozó ágazatokban 40'nel szemben 44%-ra.19 Ez világos bizonyítéka annak, hogy a termelés visszaesése Oroszországban nem spontán, hanem irányított jellegű folyamat.
Azt, hogy az októberi győztesek gazdaságpolitikája tudatos manipuláció, tehát tudatosan irányul Oroszország bérmunkásainak érdekei, mi több, egyáltalán magának Oroszországnak a gazdasági érdekei ellen, tények egész sora támasztja alá. Például a kormány szándékosan akadályozza, hogy az oroszországi bankok pénzt fektessenek be a termelésbe. Ennek következtében a vállalatok forgóeszköz-igénye csak ötven százalékig van kielégítve, sokaké pedig csak 20-25%-ig, amely körülmény persze a csőd szélére juttatja őket. Áprilisra az országban ötezer gyár és üzem volt kénytelen leállni. Egész ágazatok, sőt régiók 1993 novemberétől-decemberétől nem kapnak fizetést.
És mindez annak köszönhető, hogy a kormány ellenáll a bankok minden próbálkozásának, hogy „feltáplálják" a vállalatokat.20
Világos, hogy mindez milyen céllal történik. A kormány által szétzilált vállalatokat a komprádor bürokrata burzsoázia meg a nyugati tőke később potom áron felvásárolhatja; a nyugati tulajdonosok aztán vagy bezárják őket, vagy legalábbis úgy alakítják át a termelést, hogy perspektivikusan se válhassanak konkurenciává. Példaként említhetjük a pétervári Szvetlána nevű egyesülést, amelyik integrált áramköröket, félvezető- ós vákuumtermékeket, számítástechnikai eszközöket és orvosi berendezéseket állított elő, méghozzá úgy, hogy termékeinek fele versenyképes volt a világpiacon. A Szvetlánát mesterségesen tönkretették: a kibocsátott termékekért az állam nem fizetett a vállalatnak, a béreket több mint fél évig nem fizették ki. Most a Szvetlánát árulják a nyugati tőkének. A vállalat megszerzéséért öt külföldi cég szállt sorompóba, közöttük olyan monstrumok, mint a General Electric és a Philips. Közben a Szvetlána értékét nevetséges összegben (22 milliárd rubel) határozták meg, ami nagyjából egy közepes méretű vasárubolt értékének felel meg. Nem nehéz megjósolni a Szvetlána jövőjét: tulajdonképpeni tevékenységét teljes mértékben felszámolják, a vállalat „összecsavarozó üzemmé" degradálódik, ahová termékmodulokat fognak szállítani nyugatról, helyben pedig az alacsony képzettségű munkaerő kizárólag összeszereléssel foglalkozik majd. A Szvetlána 31 ezres kollektívájából csak hétezer dolgozó marad, a betanított munkások. Hasonló a helyzet egy sor más pétervári vállalatnál is.
1994. július 1-jén Oroszországban befejeződött a privatizáció első üteme, az ún. „kuponos" (voucheres) privatizáció. A második ütemet – a pénzes privatizációt – a külföldi tőke széles körű bevonásával kívánják lefolytatni. Ennek során sor kerülhet másodlagos privatizációra is, tehát már privatizált vállalatok tovább-privatizálására.
Hát pontosan ezért zilál szét a komprádor bürokrata burzsoázia kormánya egész ágazatokat. Például a könnyűipart ós a textilipart csaknem maradéktalanul privatizálták (már 1988-ban megkezdődött államtalanításukkal ezek az ágazatok voltak Oroszországban a privatizáció úttörői). De október után a kormány eljutott odáig, hogy módszeresen felszámolja a könnyűipart és a textilipart. A vállalatokat esztelen adókkal kezdték fojtogatni, a költségvetési finanszírozást felváltotta a kereskedelmi hitel rendszere, miközben a hitelkamatok 3-5%-ról 210-240%-ra szöktek fel! Nyersanyagot (az államtól is) csak előre (és rendszerint kemény valutában) történő fizetéssel lehetett vásárolni, ami tökéletes abszurdum volt, hiszen az előre fizetéshez csak a termék kibocsátása és értékesítése révén lehetett volna megszerezni a pénzeszközöket. Az értékesítés körül egyébként is problémák támadtak. A kereskedelmi hálózatot ellenőrző komprádor burzsoázia szánt szándékkal gyenge minőségű árut hozatott be külföldről, s ezzel feltöltvén a pultokat, megtagadta a hazai termék átvételét.
A privatizáció második szakaszának küszöbén, május végén, júniusban Jelcin egy sor olyan rendeletet adott ki, amely financiális könnyítéseket biztosított a külföldi tőke számára (egészen az adómentességig és a devizában jelentkező teljes haszon kiviteli jogáig). Ugyanakkor hatálytalanította azokat az 1993-ban megállapított szabályokat, amelyek korlátozták a külföldi bankok tevékenységét Oroszországban. Az oroszországi bankárok viharos – és megalapozott – tiltakozását, miszerint a hazai bankok a nyugatiakhoz viszonyítva törpék, ráadásul nem is rendelkeznek az azokéhoz mérhető tapasztalattal, s következésképpen így arra ítéltetnek, hogy a nyugati finánctőke letarolja őket, az elnök figyelmen kívül hagyta. Hiába festették le a legapróbb részletekig azt is, milyen kemény diszkriminációval kell szembenézniük az oroszországi bankoknak a nyugati országokban – ez sem segített rajtuk.21
Mindazon propagandisztikus szólamok ellenére, amelyek „több tucat millió tulajdonos megjelenését" emlegették, s azt állították, hogy a „kuponos népi privatizáció" első, részjegyes szakaszában a vállalatok közel 60%-át magánosították, az egész voltaképpen blöff volt. Az Állami Duma törvénykezési és igazságszolgáltatási reformbizottsága által közzé tett számok a napnál világosabban bizonyítják ezt, s azt is, hogy a tulajdont valójában a második szakaszra tartalékolták, a komprádorok és a külföldi tőke számára. Mint kiderül ugyanis, az első szakasz lezárultakor a magántulajdonban lévő vállalatok az ipari össztermelésnek mindössze 7,3%-át teszik ki, a mezőgazdaságinak 2%-át, amellett, hogy a mezőgazdasági földterület tekintetében a magántulajdon részaránya 5%. Mi több, a paraszti magángazdaságok (farmergazdaságok) tömegesen számolódnak fel: 1992-ben ötezer, 1993-ban tizennégyezer ilyen gazdaság szűnt meg létezni.22
Az egyetlen olyan szektor, ahol a magántulajdonos valóban elfoglalta a pozíciók döntő többségét, a kereskedelem. A kiskereskedelmi áruforgalomban a magánvállalatok részaránya 1994 első negyedében 71% volt.23 Mindez megfelel a komprádorkapitalizmus klasszikus sémájának. Most majd azokat a pénzeszközöket, amelyekre a komprádor burzsoázia az eredeti tőkefelhalmozás során így szert tett, iparvállalatok és mezőgazdasági területek felvásárlására használják fel.
Az USA Külügyminisztériumának adatai szerint az oroszországi „privatizációs folyamatba" az amerikai tőke máris invesztált 86 millió dollárt, és a közeljövőben további 190 milliót szándékozik befektetni.24 Az oroszországi méretekkel összeverve ezek látszólag nem nagy összegek, de ne felejtsük el, először is, hogy a valóban lukratív vállalatok és mezőgazdasági területek privatizációja még el sem kezdődött, másodszor, hogy az amerikai tőke az oroszországi vagyont fillérekért vásárolja fel, harmadjára pedig, hogy a felvásárlás, formálisan, rubelért történik (amikoris az érvényes árfolyam szerint 1 USA-dollár több mint 2000 rubel). Eközben a Nyugat széleskörűen reklámozott „segítsége", amelyet állítólag Oroszországnak nyújt, efemer jelenségnek bizonyult. A Jelcin-rendszerhez egyébként fenntartások nélkül hű Izvesztyija is olyan adatokat tett közzé, amelyekből kitűnik, hogy a Nyugat által Oroszországnak megígért több mint 43 milliárd dollárból 13,2 milliárd csak szóban létezett, és nem folyósítják. Egy másik, 10,8 milliárdnyi részt hitelek és kölcsönök formájában nyújtottak, amelyeket Oroszországnak a közeljövőben vissza kell térítenie (márpedig közismert, hogy nincs miből, hiszen Oroszország külső adóssága már jelenleg is csillagászati összegre rúg: 83 milliárd dollár).További 15 milliárd dollár, mint kiderül, nem valóságos pénz vagy áru, hanem Oroszország külső adósságszolgálati kötelezettségének átütemezéséből adódik. Végeredményben tehát „az oroszországi gazdaság újjáélesztésére a kapitalizmus pályáján" a Nyugattól 4 milliárd dollár folyt be – ami az agonizáló oroszországi gazdaságnak annyi, mint halottnak a szenteltvíz. De a legszebb az, hogy Oroszország még ezt a pénzt sem kapja meg! Ugyanis szinte teljes egészében (3,04 milliárd dollár) a Párizsi Klub tagországaival szembeni adósság kamataira megy el.25
A gyarmatosító gazdaságpolitika
Az október utáni Oroszország és a nyugati finánctőke közötti viszonyok a második világháborút követő neokolonializmus klasszikus mintái szerint alakulnak. Még csak nem is úgy, ahogyan a 80-as években a Nyugat aktívan igyekezett formálni viszonyát a „harmadik világhoz", hanem az 50-60-70-es évek tapasztalatából ismert módon. Vagyis: ami történik, az nem egyéb, mint Oroszország nyersanyag-kincseinek erőltetett ütemű, masszív kirablása, potom áron való felvásárlása.
Ezt több példával is illusztrálhatjuk. Vegyük az oroszországi kőolajat. Oroszországban csökken a kőolaj kitermelése – ám még ennél is gyorsabban a belső felhasználása. A leépülőfélben lévő vállalatok, melyeket egyaránt nyomaszt az aránytalan adóteher és az általános recesszió, képtelenek megvenni a kőolajat, annál is inkább, mivel annak belső piaci ára egyre nő. Tetejébe az oroszországi kormány még forgalmi adót is kivet a kőolaj belpiaci eladására, ami már-már agyrém, hiszen az olaj nem luxuscikk, és nem is olyan áru, amelynek kereskedelmét az államnak korlátoznia kell (mint pl. a dohány- és alkoholtermékek esetében). Mi sem természetesebb, minthogy mindez az olaj külpiaci értékesítésére ösztönzi a kőolaj-kitermelőket. Persze nem a FÁK államaira számítanak (azok ugyanis szintén fizetésképtelenek), hanem a fejlett nyugati országokra.26
Kihasználva az oroszországi kőolaj-kitermelők kilátástalan helyzetét, a termék nyugati importőrei kíméletlenül leszorították a behozott olaj árát, és nagy buzgalommal vásárolják fel tartalék gyanánt. 2000-ig a nyugati társaságoknak az oroszországi kőolajjal kapcsolatos ilyetén ügyletek révén legalább 100 milliárd dollárt sikerül megtakarítaniuk.27 Nem nehéz kiszámítani, mennyivel haladja ez meg, például, az IMF által Oroszországnak megígért 1,5 milliárd dolláros „rendszerátalakítási hitelt". Egyébként Goldmann professzor, a Harvardról, kiszámította, hogy egy, az USA által megítélt hasonló, 1,2 milliárd dolláros hitelből Oroszország a valóságban legfeljebb 141 milliót kapott meg, az összeg fennmaradó része egyáltalán nem az oroszországi gazdaság fejlesztésére és modernizálására fordítódott, hanem amerikai monopóliumok zsebelték be.28
Mindez persze lehetetlen lenne Csernomirgyin miniszterelnök beleegyezése és közreműködése nélkül, aki (jóllehet a kulisszák mögött) ténylegesen továbbra is irányítja Oroszország kőolaj- és földgázipari komplexumát.29 Mondanunk sem kell, az ügylet hasznának egy része e komplexum vezetőinek zsebében köt ki, hogy végül a nyugati bankokban vezetett számláikon állapodjék meg.
D. Sz. Csernavszkij akadémikus (Oroszország Természettudományi Akadémiája) szinergetikai módszerű elemzést végzett a – korábban Csernomirgyin által igazgatott – Gazprom Rt. tevékenységéről. Csernavszkij, többek között, kiderítette, hogy éppen a kőolaj- és földgázipari komplexum megszerzéséért folytatott harc volt az egyik oka Gajdar bukásának és Csernomirgyin felemelkedésének. De még érdekesebb jelenségnek bizonyult, hogy miközben a Nyugatra történő olaj- és gázeladások jövedelmei nagyrészt a nyugati bankokban, az üzletágban érdekelt újgazdag bürokraták devizaszámláin landolnak, a kőolaj és a földgáz kitermelésére fordított kiadások az állami struktúrák közreműködésével ráterhelődnek Oroszország minden dolgozójára.
Másik példa az alumínium. Ugyanaz az ábra, mint a kőolaj esetében. Oroszországban az alumínium termelése is visszaesett (1990 és 1993 között 8%-kal), fogyasztása pedig – ugyanazon okokból, mint az olaj esetében – még nagyobb mértékben csökkent (30%-kal). A nyugati vevők az alumínium árát drasztikusan, közel felére leszállították (1989-ben 1950 dollár/tonna volt, 1994-ben 1000). Az alumíniumexport mindeközben – az oroszországi termelő számára ilyen kedvezőtlen áron – 1990 és 1993 között több mint háromszorosára bővült.30 1994 januárja és májusa között 1993 ugyanezen időszakához viszonyítva az alumínium kivitele megkétszereződött! És nem elég a komprádorok harácsolása: 1993 óta nőttek Oroszország külföldi alumí-niumkoncentrátum-vásárlásai.31
További hasonló példákat is említhetünk. Itt van a műtrágya, amelynek híján az orosz falu fulladozik, s amelyet a nyugati monopóliumok mélyen áron alul vásárolnak fel. De a kőolaj és az alumínium példája a legtanulságosabb, mert ez a két exportcikk a legjelentősebb Oroszország deviza-bevételi forrásai között: csak a hivatalos adatok szerint is 1993 tíz hónapjára á kőolajexport hozadéka 15 milliárd 644 millió USA-dollárt tett ki, az alumíniumé pedig 962 milliót. Más szavakkal, a nyugati korporációk és az oroszországi komprádorok együttes nyeresége a kőolaj- és alumíniumügyletekből legalább ennyire rúg.
Minthogy a komprádor rezsim egyáltalán nem érdekelt a hazai csúcstechnológia vagy az oroszországi tudomány fejlesztésében, nem hogy nem akadályozza, de még ösztönzi is a kiemelkedően képzett szakmunkások és a tudósok távozását Oroszországból (az ún. „agyelszívást"). B. Szaltikov tudományügyi miniszter, ahelyett, hogy az oroszországi tudomány fejlesztését szorgalmazná (miniszterként ez lenne a legfőbb kötelessége), tehetetlen és az ország tudományos kapacitását leromboló politikájával emigrálásra készteti a tudósokat. Sőt, többször nyilvánosan kiállt az „agyelszívás" kívánatossága mellett.
Azzal, hogy elveszti képzett munkaerejét és tudósait, Oroszország egészében véve, és közelebbről az oroszországi bérmunkásság is, természetesen kárt szenved. Konzerválódik az elavult technológiára épülő gazdálkodás, nem jönnek létre, illetve nem kerülnek bevezetésre megfelelő tudományos teljesítmények, romlik a termelés résztvevőinek általános felkészültsége, a bérmunkás-osztály soraiban nő a képzetlen és az alacsony képzettségű munkaerő részaránya. Következésképpen a dolgozók irányíthatóbbakká és veszélytelenebbeké válnak az új rezsim számára (két okból is: először, mert a képzetlen és alacsony képzettségű munkaerő könnyen helyettesíthető; másodszor, mert az alacsonyabb felkészültségű munkásokat könnyebben elkábítja a hatalmon lévők propagandisztikus agymosása).
Tehát a nyugati monopolisták tetemes többletnyereségre tesznek szert az oroszországi szuperolcsó, magasan képzett munkaerő és „agy" kizsákmányolása révén. Az USA tudósai, akiket különben aggaszt az orosz tudományos értelmiség országukba áramlása, már régen kiderítették, hogy egy ott dolgozó orosz kutató átlagosan feleannyi fizetést kap, mint amerikai kollégája, miközben többnyire hétszer annyit dolgozik. Ily módon tehát az amerikai munkaadó, pusztán azzal, hogy orosz kutatót alkalmaz a hazai helyett, tizennégyszeres haszonra tesz szert! De ez még nem minden. Az „agyak" és a magasan képzett munkaerő kiszivattyúzása Oroszországból lehetővé teszi a nyugati munkaadóknak, hogy saját hazájukban is csökkentsék a bérszintet, s ugyanez hozzájárul a munkanélküliség növekedéséhez is, vagyis közvetlenül sújtja a nyugati képzett munkásságot és a tudomány szférájában foglalkoztatottakat.
Ezzel párhuzamosan a nyugati monopóliumok – az orosz kormány egyetértésével – elkezdték magában Oroszországban is (fillérekért) felvásárolni az „agyakat", Nyugatra telepítésük nélkül, hogy otthon ne gerjesszenek további társadalmi feszültséget, és hogy e monopóliumok ezzel is növelhessék extraprofitjukat. A Boeing például központot hozott létre Moszkvában, kapcsolatra lépett egy egész sor repüléstechnikai kutatóintézettel, és potom áron jut hozzá a tudományos fejlesztésekhez. Következésképpen a légi közlekedési technika területén kidolgozott hazai újítások Nyugatra kerülnek, Oroszország repülőgépipara pedig mély válságot él át. Négy-öt évvel ezelőtt Oroszország a repüléstechnika nemzetközi piacán mind a repülőgépek minősége, mind áruk tekintetében versenyképes volt, ma már ennek nyoma sincs, az elaggott gépek egymás után zuhannak le.32
A mezőgazdasági termelés Oroszországban még azokban az időszakokban is csökken, amikor szezonálisan törvényszerűen növekednie kellene.33 Ezt az értékesítési válság hozza magával: a mezőgazdasági termelők raktárai dugig vannak az évi terméssel. A termelők hatalmas veszteségeket szenvednek, többek között a gyorsan romló termékek megsemmisülése folytán. Ugyanakkor a kereskedelmi vállalatok – amelyeket a komprádor burzsoázia teljes mértékben ellenőrzése alatt tart – nem vesznek át hazai mezőgazdasági termékeket. A pultokon nyugati kommersz termékek vannak felhalmozva, amelyeket azonban Oroszországban kiváló minőségű áruk gyanánt adnak el. Világos, hogy ez hamarosan az oroszországi mezőgazdasági termelők tönkremenéséhez vezethet (mégpedig a tulajdonformától függetlenül), amit nyilván az követ majd, hogy az oroszországi népgazdaság agrárszektorát felvásárolja – a hazai komprádorokkal szövetségben – a nyugati nagytőke. Az oroszországi mezőgazdaság területén dolgozók csaknem mindegyike számára ez azt jelenti, hogy falusi proletárrá válik, vagy egyenesen munkanélkülivé (hiszen a felvásárolt földek egy része nyilván kiesik a mezőgazdasági termelésből).
A sajtóba kézen-közön bekerült információk alapján kimondható, hogy a komprádor-jellegű manipulációkból nemcsak a miniszterelnök, de az elnök is kivette a részét. Erről meggyőző módon tanúskodik legalábbis az a történet, miszerint Jelcin elnök titkos rendeletekkel (562. sz. rendelet, 1993. ápr. 26. és 473. sz. elnöki utasítás, 1993. jún. 23.) hozta létre a „Roszvnyestorg" és a „Vnyestyechnyika" nevű zárt rendszerű részvénytársaságokat. Ezeknek a „titkos" rt-knek a vezetőségében (valamiféle „Nemzeti Sportalap" leple alatt) ott találjuk Samil Tarpiscsevet, az elnök személyes edzőjét és tanácsadóját. Az rt-k feladata, hogy kijelöljék az egyes önálló földterületeket Moszkvában és Kiszlovodszkban, a kormánynak pedig megbízatása van rá, hogy biztosítsa ezeknek az rt-knek a financiális és technikai ellátását.
Elmondható tehát, hogy az október utáni rendszer egész igazgató apparátusa – az egyszerű helyi korrupt hivatalnokoktól a miniszterelnökig és Jelcin elnökig – részese ennek a törvénytelen manipulációnak, amelynek végső lényege saját országának és népének kirablása.
Legitimáció és konszolidáció
A napjainkban Oroszországra kényszerített „kultúra" és „életforma" valójában nyíltan osztályjellegű: ez a gazdag, agresszív beállítottságú, sportos, katonás, egoista, fogyasztáscentrikus, álszent, értelmiségellenes, korlátolt burzsoák „kultúrája", akik ősellenségüknek tekintik a bérmunkásokat, a szegényeket, a betegeket, a pacifistákat, a kollektivizmus híveit, a szabadgondolkodókat, azokat a független alkotókat és értelmiségieket, akik a XVIII-XIX. század klasszikus európai kultúrájának és a XX. század baloldali avantgárdjának örökösei.
Annak ürügyén például, hogy Oroszországot „felzárkóztassák a civilizált nyugati életformához", „új egészségvédelmi koncepciót" igyekeznek meghonosítani az egész Föderációban. Ez az új, „civilizált" koncepció azt állítja, hogy a Szovjetunióban kialakult egészségügyi ellátási rendszer „hamis humanizmuson" alapult, és hogy az orvoslásnak nem arra kell irányulnia, hogy meggyógyítsa a betegeket, hanem hogy megőrizze az egészségesek egészségét. Ami a beteg állampolgárokat illeti, ezeket voltaképpen ballasztként tartja számon, amelytől a társadalomnak meg kellene szabadulnia. Mindezen közben természetesen „a fejlett nyugati országok tapasztalataira" szokás hivatkozni.34
A kormány a gazdaságban stratégiai céljaként a privatizációt és az infláció elleni harcot nevezi meg – tehát pontosan azt, amit az IMF elvár ügyfeleitől. Az infláció megfékezése végett a kormány különböző eszközökkel mesterségesen csökkenti a lakosság vásárlóerejét, kezdve a bérek visszatartásától egészen a termelés szisztematikus alulfinanszírozásáig. Mint ismeretes, Csernomirgyin a nemzetközi pénzügyi intézmények előtt arra kötelezte magát, hogy az inflációt havi 10-12% alatt tartja, és 1994 végéig 7-9%-ra dolgozza le. A felhasznált intézkedések: a termelés leépítése, az előzetes költségek növekvése csökkenő termelési hatékonyság mellett, értékesítési válság, a fizetési rendszer részleges megbénulása, a rubel vásárlóerejének zuhanása, a forgóeszközök krónikus hiánya… Ezek az eszközök természetesen alkalmasak a kitűzött célok elérésére.35 Ugyanakkor azonban szétzilálják az ország gazdaságát, ráadásul perspektivikusan az inflációs spirál újabb nekilendüléséhez vezetnek.36
Hogy milyen elszántan ragaszkodik a komprádor vezetés és a Nyugat az oroszországi gazdaság privatizációjához, arról mi sem tanúskodik jobban, mint az a tény, hogy ha a vállalatigazgatók sorában netán akad ellenzője ennek a folyamatnak, azt egyszerűen elteszik láb alól. így esett gyilkosság áldozatául június 21-én Nyikolaj Belouszov, a Csehovi Nyomdaipari Kombinát igazgatója, a Moszkva Környéki Terület legkiemelkedőbb ipari szakembere. Pontosan azért ölték meg, mert 1986 óta keményen ellenállt annak a nyomásnak, hogy vállalatát, amely a Terület egyik legrentábilisabb üzeme volt, magánosítsák.37
Annak ellenére, hogy a bürokrata burzsoázia különböző csoportjai között nyilvános és éles polémia folyik, az október utáni rezsim kereteiben a bürokrata burzsoázia mint formálódó új uralkodó osztály bizonyos konszolidációjának lehetünk tanúi. Gennagyíj Burbulisz, azon az elméleti konferencián, amelyet az oroszországi szociáldemokraták és a Friedrich Ebért Alapítvány moszkvai irodája szervezett 1994. április 16-án, előadásában bejelentette az egybegyűlteknek: az országban immár megkezdődött a stabilizáció periódusa, amelyet nevezetesen az a körülmény alapoz meg, hogy az érdekelt elitcsoportok már felosztották egymás között a korábbi állami tulajdont, és így most stabilitásra van szükségük.38
Világos: az uralkodó osztály alapvető csoportjainak össze-békülése a termelési eszközök magántulajdonán és az új tulajdonosok számára ezáltal biztosított kivételes előnyökön alapul. Az egyre gyatrább, s eközben egyre nyíltabban munkásellenes munkaügyi törvénykezés (miközben a munkaadók még ezt sem tartják be) odáig fajult, hogy még a Rosszijszkaja Gazeta, ez a hivatalos kormánykiadvány is, amikor elemzés alá vette a magánszektor munkakörülményeit, a benne foglalkoztatott bérmunkásokat „jobbágyoknak" nevezte.39 A kormány folyamatosan publikál adatokat a statisztikai átlagpolgár „jövedelmi növekményéről",40 miközben a bérmunkások reáljövedelme az utóbbi két évben az egyhetedére csökkent.41 Ez tehát annyit tesz, hogy fantasztikus méreteket öltött a munkaadók, tehát a hivatalnokok és burzsoák gazdagodása.
Az új uralkodó osztály konszolidációját az a körülmény is elősegíti, hogy az oroszországi bürokrata burzsoázia komprádor és nem-komprádor alcsoportra való megoszlása bizonyos mértékig viszonylagos. A bürokrata ugyanis, mint olyan, nem lehet komprádor vagy nem-komprádor. Ha a külső körülmények abban az irányban hatnak, hogy a komprádor jellegű operációk révén meggazdagodjék, akkor természetesen ezt az utat választja, Más szóval: hogy egy adott tisztségviselő részese-e a komprádortevékenységnek, a hely és az időpont tőle független körülményei döntik el. Ma részese, holnap nem, holnapután megint az. A cseperedő oroszországi komprádor burzsoázia a maga részéről szintén erősen különbözik a gyarmatosítás kori klasszikus komprádor burzsoáziától: amennyiben szoros kötelék fűzi 1. a nemzeti állami struktúrákhoz, 2. a finánctőkéhez, 3. a nemzeti kitermelő, sőt termelő iparhoz. Pusztán az a tény, hogy Oroszország új gazdasági szerkezete és új uralkodó osztálya még a formálódás stádiumában leledzik, rendkívüli mobilitást, átszivárgást tesz lehetővé a bürokrata burzsoázia két valóságosan szerveződő csoportja között. Mi több, bátran állíthatjuk: a komprádor csoporttal szemben álló nemzeti bürokrata burzsoázia minden egyes tagja arról álmodozik, hogy bekerülhessen „ellenfelei" csapatába, persze társadalmi státuszának elvesztése nélkül. Kétségtelenül mindkét csoport felismeri, hogy a komprádorok helyzete előnyösebb, ami egyszerűen a globális változásokból következik. Ezt az elméleti konklúziót a reális gyakorlat elemzése is alátámasztja.42 Ezenkívül már maga az a tény is, hogy Oroszországban megjelent a komprádor-réteg, bizonyítja, hogy az ország a neokolonializmus pályájára került, mégpedig mint függő ország.
Miután az októberi győztesek által beterjesztett új „játékszabályokat" elfogadták, a parlamenti ellenzéki erők is hozzájárultak az új kizsákmányoló osztály konszolidációjához és a Második Köztársaság rendszerének megszilárdulásához. Gyakorlatilag – beleértve azokat is, akik nem voltak hajlandók aláírni a Jelcin által a társadalomra kényszerített Polgári Egyetértési Nyilatkozatot – a politikai establishment részévé váltak, ami elkerülhetetlenül ahhoz vezetett, hogy (az ugyanazon establishmentben kormányzó rezsim képviselőivel egyetemben) egységes korporatív érdekeik támadtak.
Ez éppúgy vonatkozik a burzsoá jellegű parlamenti ellenzékre, mint a burzsoáellenesre, amely magát „szocialistának" véli. Voltak, akik saját taktikájuk csapdájába estek. így pl. „az Oroszországi Föderáció Kommunista Pártja" (Zjuganov vezetésével) miután 1993 decemberében elkövette azt a hibát, hogy nem támogatta a bojkottot, és ezzel maga is Jelcin rendszerének „legitimizálói" közé került, most kényszerűen a rezsim masszív stabilizálójának szerepét játssza. Ezen mit sem változtat, hogy minden lépését (mint pl. a kormány által beterjesztett költségvetés megszavazását az Állami Dumában stb.) fenntartások és önigazolások tömegével bástyázza körül. Thiers módjára, akinek a szavait Marx oly előszeretettel idézi „Osztályharcok Franciaországban" című művében: „Mi, royalisták, mi vagyunk az alkotmányos köztársaság igazi támaszai",43 Zjuganov ma bátran mondhatná: „Mi, az OFKP, hű támaszai vagyunk Jelcin félbonapartista rendszerének". Hiszen egy legális parlamenti „kommunista" ellenzék létezése, amely ráadásul az égvilágon semmit sem képes befolyásolni, ideális spanyolfal a jelcini rendszer lényegének elfedésére, ami lehetővé teszi a rezsim számára, hogy a nyílt represszió vállalása vagy a lelepleződés kockázata nélkül szétzilálja az országot, miközben megőrzi a „demokrata" renoméját a külpolitikában; egyszersmind akadálya annak, hogy kiformálódjanak a rezsimmel való harc új módszerei, amelyek megfelelnének a mai nap valóságos helyzetének.
(Fordította: Havas Ferenc)
Jegyzetek
1 L. Jelcin és a jelcinizmus (oroszul: Jelcinscsina). Poszt-szovjet Füzetek XI., Budapest, Magyar Ruszisztikai Intézet, 1993.
2 Eszmélet, 21-22. sz. 127-135.0.
3 Alekszandr Taraszov szakmája szerint történész, publicista. Ellenzéki szerző volt már a szovjet korszakban is. Ez az írása eredeti formájában 1994. május 29. és 1994. július 26. között készült. Napjainkban mindenekelőtt az oroszországi rendszerváltás társadalmi-gazdasági és politikai következményeit vizsgálja. Borisz Kagarlickijjal közös tanulmányt juttatott el egy Magyarországon készülő tanulmánykötet (Politikatörténeti Intézet) számára a mai oroszországi baloldal állapotáról. (A szerk.)
4 Trud, 1994. július 16.
5 Trud, 1994. június 18.
6 Trud, 1994. július 16.
7 Gradszkije vesztyi, 1994. 13. sz.
8 Jurij Vlaszov a következőket írja: „Három hónappal a liberalizáció kezdete után különböző városok patológusai megdöbbent és felháborodott hangú jelentéseket kezdtek küldeni hozzám, melyekben leírták, hogy a demokrácia e szerencsétlen áldozatainak boncolása a bélcsatorna totális táplálékhiányát mutatta ki életük utolsó 20-30 napjában." (Vlaszov Ju. P.:Kto pravit bal. Moszkva, 1993.250.)
9 Business MN, 1994. 21. sz.
10 Novaja jezsednyevnaja gazeta, 1994. június 11,
11 Business MN, 1994. 21. sz.
12 Wova/a jezsednyevnaja gazeta, 1994. június 11.
13 Trud,. 1994. július 16.
14 Kuranti, 1994. május 26.; Moszkovszkaja Pravda, 1994. május 26.
15 Russian LabourReview, 1993. l.sz.7-10.
16 Intervzgljad-lnprecor, 1994.; „Véres október Moszkvában" c. különkiadás. 128.
17 A nyilatkozatok szövegének forrásai: Rosszijszkaja Gazeia, 1993. szeptember 9.; A Fehér Ház röpiratatai. Moszkvai röpirat-kiadványok 1993. szeptember 22. ós október 4. között. Szemelvények Oroszország Állami Történelmi Közkönyvtárának és a „Memóriái" TudományosJCuta-tó és Ismeretterjesztő Központ könyvtárának állományából. Moszkva, 1993. 11-12., 15-17., 30., 77., 81., 101.
18 Szegodnya, 1994. június 17.
19 Szegodnya, 1994. június 9.
20 Finanszovije Izvesztyija, 1994. 16. sz. Az oroszországi gazdaságba történő tőkebefektetések az 1990-es szinthez viszonyítva összességükben harmadjukra estek vissza, jelesül az ipar tekintetében pedig egyötödükre. (Moszkovszkaja Pravda, 1994. július 9.)
21 Kommerszant, 1994. 22. sz. 3-4., 7.
22 Szovjetszkaja Rosszija, 1994. június 7.
23 Szovjetszkaja Rosszija, 1994. június 7.
24 Finanszovije Izvesztyija, 1994. 28. sz.
25 Az Izvesztyija 1994. június 6-i kiadásának adataiból számított összeg.
26 Business MN, 1994. 22. sz.
27 Pravda, 1994. május 12.
28 Ugyanott.
29 Vö.: Izvesztyija, 1994. július 5.
30 Izvesztyija, 1994. május 12.
31 Szegodnya, 1994. június 10.
32 Moszkovszkij komszomolec, 1994. április 14.
33 Szegodnya, 1994. június 9.
34 Szegodnya, 1994. június 6.
35 Vö.: Gyelovaja szreda, 1994. május 26., Finanszovije Izvesztyija, 1994. 29. sz.
36 Finanszovije Izvesztyija, 1994. 28. sz.
37 Moszkovszkij komszomolec. 1994. június 24.
38 A konferencián résztvevő Borisz Kagarlickijnak, a Munka Pártja egyik vezetőjének szóbeli közlése.
39 Rosszijszkaja Gazeta, 1994. május 15.
40 lgaz, hogy ezeknek a „győzelmi jelentéseknek" a szövegei gyakran viccszámba mennek. Például a Moszkomsztat „Társadalmi-gazdasági helyzet és a gazdasági reform fejlődése 1994 első negyedévében" című jelentésében a következőket olvassuk: „A moszkvaiak jövedelmei 1993 első negyedévéhez viszonyítva 9,5-szeresükre emelkedtek, 7-szeres árnövekedés mellett. A lakosság pénzjövedelmeinek szintje a fogyasztói árak 1994. márciusi növekedésének figyelembevételével 1993 decemberéhez képest 27%-kal csökkent." (Ekonomika i zsizny, 1994. 11.sz.) Minthogy a jelentés szerényen elhallgatja, hogy 1993 első negyedéve után az infláció kezdte elérni a havi 25-30%-ot, a bért pedig háromnégy hónapja nem fizették ki a moszkvai dolgozóknak, a „9,5-szeres jövedelemnövekedésről" szóló kijelentéseknek közgazdasági értelmet egyszerűen nem lehet tulajdonítani, legfeljebb csak pszichoterápiáit. A Goszkomsztat egyébként is bizonyíthatóan meghamisítja az adatokat, hogy a rezsim számára előnyös fényben tüntesse fel a helyzetet. N. Rimasevszkaja leleplezte, hogy a Goszkomsztat feltupírozott adatokat közöl a lakosság életszínvonaláról és „jövedelmi növekményéről", nemkülönben a háztartások jövedelmi megoszlásáról (Trud, 1994. június 16.). A Világgazdasági Intézet szakértői pedig rámutattak, hogy a Goszkomsztat kozmetikázza az oroszországi infláció ütemére vonatkozó adatokat (Moszkovszkaja Pravda, 1994. június 9.).
41 Prory/V tyecsenyija, 1994. 1. sz.
42 L. pl. Kommerszant, 1994. 12. sz. 19.
43 Marx: Osztályharcok Franciaországban. Marx és Engels Válogatott Művei, Kossuth. 1975. 338.