„Harangot tehát akkor is Borisz módra, türelmes szenvedéllyel lehet csak önteni, ha tudja az ember, hogy soha nem fogja meghallani kondulását." (Ancsel Éva)
Köztudott, hogy a gyermek- és ifjúságvédelem a veszélyeztetettség megelőzését, a veszélyeztetett gyermekek felderítését, gondozását, családjuk támogatását magába foglaló komplex feladatrendszer. Pótolni igyekszik a családban elmaradt gondozást, nevelést, és helyrehozni, vagy legalább enyhíteni a személyiség fejlődésében esett károkat. Célja lehetőség szerint elősegíteni a gyermekek eredményes nevelését a szülői családban, illetve segítséget adni ahhoz, hogy a család képes legyen erre.
Működése aszerint tagolható, hogy a saját családjában élő, vagy a családból valamilyen okból kiemelt gyermek védelmére irányul-e tevékenysége. A saját családból kiemelt gyermekek esetében más nevelő családokban, vagy gyermekotthoni körülmények között próbálják helyettesíteni a szülői családot.
Amióta a szervezett gyermekvédelem létezik, a gondozó intézmények örök panasza, hogy igen gyakran túl későn kerülnek hozzájuk a veszélybe került vagy súlyosabb károkat szenvedett gyermekek, és ezért sokkal kevesebbet tehetnek már értük, erőfeszítéseik túl gyakran eleve kudarcra vannak kárhoztatva.
Gyermekvédelem az „államszocializmusban"
Magyarország azok közé a gyengén fejlett országok közé tartozik, amelyekben a gyermekvédelem „természetes" állapota a végnélküli szélmalomharc. A megkésett, „felzárkózó" típusú történelmi fejlődésnek, mondhatni, „normális" velejárói mind a viharos, alig befolyásolható, nagyléptékű társadalmi átrétegződések – amelyek nemzedékeken keresztül családok óriási tömegének sérülésével és szétesésével járnak -, mind a szociális célú intézmények feltételhiányos és bürokratikus működése és belső zártsága. Igen ritka erény, ha egy „felzárkózó" ország képes összekapcsolni a modernizáció és a demokrácia fejlesztésének történelmi feladatait.
Magyarországon a gyermek- és ifjúságvédelemből 1949 után kitiltatott minden korábban létezett társadalmi kezdeményezés. Visszaszorult a családi típusú gondozási forma, a gyermekotthonok pedig a hatvanas évekre a külvilágtól elzárt, kopott gyermekmegőrző helyekké váltak. Az anyagi gyarapodás és társadalmi felemelkedés gondjával elfoglalt társadalom pedig teljesen közönyös volt a gyermekvédelem iránt. A reformtörekvéseket képviselő szakemberek kényszerből vagy kényszerűségből elhagyták ezt a pályát, és csak a legkitartóbb, legnagyobb önfeláldozást vállaló emberek maradtak, miközben tragikusan megnőtt a kontraszelekció a rendszerbe kerülők kiválasztásánál. Az egész rendszer teljesen elbürokratizálódott, a különböző főhatóságokhoz tartozó szakszolgálatok közt lehetetlen volt megteremteni az együttműködést, a gyermekvédelemben közreműködő szakmák ezen a területen az átlagosnál is sokkal erős ebben őrizték saját negatív hagyományaikat.
A hatvanas évek végétől jelentkező reformerőfeszítések – híján a szükséges társadalomkritikai és szakmai tudásnak – szükségszerűen mindig felmorzsolódtak a hatalom érdektelenségének és értetlenségének, valamint a szakterület reformképtelenségének malomkerekei között.
Amikor a hetvenes évekre kimerültek az extenzív gazdasági növekedés korábbi forrásai, és láthatóvá vált e mechanizmus valódi természete, a válságba került állam egyszerűen megpróbált kivonulni az általa addig kizárólagossággal vállalt szociálpolitikából. Ekkor az is kiderült, hogy a fennálló politikai rendszer keretei közt a különböző szociális traumák kezelésére szolgáló ellátórendszereket csak nagy nehézségek árán lehetne korszerűsíteni, és hogy az adott keretek között semmiféle korszerű társadalompolitika nem alakítható ki.
Ezekben az években azonban fokozatosan megváltozott a gyermekvédelem iránti közfigyelem. Ebben közrejátszott az is, hogy az erősödő politikai ellenzék a szociális szférát a rendszerkritika kitüntetett területévé tette. A lassan kiépülő gyermek- és ifjúságvédelmi szakmai képzés – gyarlóságai ellenére is – felerősítette az új pályakezdő értelmiségi nemzedékek magától is növekvő érdeklődését ez iránt a szakterület iránt. A nyolcvanas években dinamikus fejlődésnek indult szakmai reformkezdeményezések és civil társadalmi mozgalmak ezen a területen is felerősítették az újító törekvéseket. Ha félszegen is, de megnőtt a szakma tájékozódási törekvése külföld felé is. A korántsem kedvező anyagi és szakmai feltételek adta keretek közt számos újító és alternatív szakmai kísérlet kezdődött, amelyben már helyet kaptak – bár tisztázatlan és általában igen nehéz feltételekkel, kellő állami támogatás nélkül – az egyházak, egyesületek és magánvállalkozások is. Felmerült újból annak az igénye is, hogy szükség lenne egy országos koordináló szervre, amely komplexitásában együtt kezeli a megelőzést, gondozást, utógondozást és nem tárca szemléletű. A nyolcvanas évek végére megszületett a területet átfogó törvénytervezet, amely napjainkig még nem került a parlament elé.
Mai problémák
A rezsimváltás érthetően „megzavarta" a gyermek- és ifjúságvédelem elhúzódó reformvajúdását is. Az első zavart az keltette, hogy – egyébként teljesen érthetően – az új hatalom új ideológiai szempontokat kívánt bevinni a reformgondolkodásba. Ez mindenképpen szükségessé tette volna az egész probléma újragondolását. A zavar azonban sokkal nagyobbnak bizonyult, mint amit indokolttá tett volna a fenti körülmény.
Természetesnek lehet venni, hogy az új hatalom legalább részben új vezetők és szakemberek beállítását tartotta szükségesnek saját reformelképzeléseinek kialakításában. A fő gondot az okozta, hogy az új politikai rezsim összes résztvevője felkészületlennek bizonyult (nem is lehetett felkészült) a rendszerváltozásra, saját ideológiai alapjait sem hordta ki még magában, azokból nemigen képes használható társadalompolitikai elképzeléseket lepárolni. Különösen a választásokon győztes koalícióról derült ki elég gyorsan, hogy a valóságban zajló társadalmi folyamatokat kevéssé ismeri, nem érti és – legalábbis az első három évben – igen kevés érdeklődést tanúsított azok iránt.
A jelen helyzetben különösen nehéz megtenni az el nem odázható reformlépéseket, és csak nagyfokú politikai nyitottsággal, az összes tényleges szereplő egyenrangú partnerszerepének biztosításával kerülhetők el a tévedés, vagy a végnélküli politikai viták várható csapdái. Ez a szakterület különösen hozzászokott ahhoz, hogy csendes szkepszissel figyelje, amint éppen soronlévő bölcsei világmegváltó terveket kovácsolnak a feje felett. Nagy hagyománya van a szavak bűvöletének és annak, hogy új kategóriák kitalálásával és divatszerű agyoncséplésével teremtik azt a látszatot, hogy új koncepció született.
A mai helyzetben érdemes néhány reformdilemmával foglalkozni. Különösen azért, mert a társadalmi történések nemigen várják meg a törvénykezést, így újból abban a helyzetben találhatjuk magunkat, hogy az elképzelt elvárásoknak megfelelni akaró, sok gonddal terhelt szakemberek úgy zúznak szét meglévő intézményeket, hogy nincs, ami a helyükbe lépjen. A társadalom nehézségei így is, természetesen, elsősorban a hátrányos helyzetű rétegeket érintik, olyan új veszélyeztetettségi formákat is előhívva a régiek felerősödése mellett, amelyekre még sem prevencióval, sem módszerrel, sem intézménnyel nem készültünk fel. (Gondolok itt a munkanélküli szülők mellett nevelkedő gyermekekre, a hajléktalan családokra, a pályakezdő, illetve éppenhogy pályát kezdeni nem tudó fiatalokra, az állami gondozásból perspektívátlanul kikerülő, vagy még a nagykorúság után évekig kikerülni sem akaró fiatalokra, a fiatalkori bűnözésre, a drogveszély erősödésére stb.)
Közhely, hogy a gyermekvédelem csak akkor lehet sikeres, ha az egész családot védi, és nemcsak a már veszélyhelyzetbe került gyermekkel foglalkozik. Az a gyermekvédelem, amely nem családvédelem is egyben, leginkább késői tűzoltáshoz hasonlítható. De félő, hogy attól, ha ma unos-untalan hangoztatjuk a család fontosságát, valódi változás, valódi családpolitika még nem alakul ki.
A gyermekvédelmi munkának talán az egyik legnehezebb része a felderítés, a családok életébe való beavatkozás, az időben érkező segítség „eljuttatása" a rászorulóhoz. Ami még nehezebb, a megfelelőt megtalálni a hézagos ellátó hálózatban, illetve találni egyáltalán valamit. Nagyon hiányoznak a „köztes" intézmények, az átmeneti megoldások, a nulla hatásfokú védő-óvó intézkedések helyett. Az iskolák zömében nincs lehetőség másra, mint a problémás gyerekek nyilvántartására, esetenkénti segélyezésük lebonyolítására. A készülő közoktatási törvények dzsungelében bolyongó pedagógus örül, ha tudja, hogy mit tanítson, és ha tájékozódhat arról, hogy jövőre mit várnak el tőle. Sem energiája, sem lehetősége nincs a napi munkáját nehezítő, sok esetben nemcsak helyzetében, de viselkedésében is gondot okozó gyerekekkel való törődésre. A nagy gonddal kiválasztott iskolai gyermekvédelmi felelősök helyzete a pótlék beépítése óta igazán nem olyan kecsegtető, hogy a pedagógusok nagy számban kívánnák ezt a feladatot ellátni. A problémás családi háttér időben jövő segítség hiányában a gyereknél okoz olyan tüneteket, melyek gyakran vezetnek iskolai beilleszkedési zavarhoz, tanulási kudarchoz. Ahelyett, hogy a korrekciós lehetőségek bekerülnének az iskola falai közé, jelenleg inkább az alapfeladatok is veszélybe kerülnek az átgondolatlan „piacosítási" törekvések miatt. Az iskolai szociális munka nem új gondolat, de hazánkban még soha nem tudott gyakorlattá válni. Nem alakult ki az iskolán, sőt osztályon belüli differenciált képzés rendszere, a szülők bevonása, a családgondozás. Súlyosabb esetekben a nevelési tanácsadó, családsegítő mellett olyan átmeneti szállás, otthon elérhetősége, amelyek mellett nem volna szükség a családból való kiemelésre, mint „megoldásra". Persze jelenleg azzal kell szembesülnünk, hogy az elszegényedő családok a napközi otthon minimális térítési díját sem képesek megfizetni, hogy egy-két ritka kísérleti iskolát kivéve teljesen hiányzik a gyermek személyiségfejlesztését is célbavevő pedagógiai koncepció. Jelenleg alig néhány helyen teremtődött meg annak a feltétele, igénylése, hogy a gyermekvédelem külön szakemberei, a szociális munkások az iskolán belül legyenek.
A készülő gyermekvédelmi törvény tervezi a gyámhatóságok, esetleg gyámszékek tekintélyének, súlyának helyreállítását, de ehhez feltétlenül szükséges a szakemberek megfelelő képzettségének biztosítása, valamint a súlyuknak megfelelő hely az államigazgatásban. A kliensek szemében jelenleg a gyámhatóság a segélyezés megtestesítője, ahol régi gond, hogy megfelelő kritériumok hiányában az „érdemesség", vagy kellő erőszakosság többet nyom a latban, mint a valódi rászorultság.
A statisztika szerint a gyámhatóságok intézkedéseinek egy része a szülőt részesítette figyelmeztetésben, kötelezte arra, hogy a gyermeket napközi otthonba, bölcsődébe helyezze el, vegye igénybe a nevelési tanácsadót, sőt több mint 1000 esetben kereste fel a gyámhatóság a szülő munkahelyének szakszervezeti bizottságát. Mindezt 1990-ben, amikor már nemhogy a szakszervezeti bizottságok nem működtek, de sok szülőnek munkahelye sem volt. Az intézkedések másik, nagyobb hányada a gyermeknek jelentett figyelmeztetést, pártfogó kirendelését, helyes magatartásra kötelezést. Az „üres" intézkedések többet ártanak, mintha nem történne semmi. Demoralizáló, amikor tudja a szülő is, tudja az intézkedő is, hogy a pénzbírságot nincs kitől behajtani, a magatartási szabályok „üresek", amikor csak annyi a haszon, hogy az aktán szerepel az intézkedés ténye.
A nevelési tanácsadók hálózata, valamint a családsegítő szolgálatok mellé számos kicsi segítő intézményre lenne szükség, olyanokra, amelyek esetenként munkahely-keresésben, máskor jó szabadidő-eltöltésben, megint máskor korrekcióban segítenek. De ezek csak akkor működhetnek igazán jól, ha egy-egy település, kerület sajátos igényeit elégítik ki. Persze van már számos kísérlet, csak éppen nincs hátterük, nincs biztosíték arra, hogy még jó működés esetében se legyenek teljesen kiszolgáltatottak a helyi hatalmi harcoknak.
Amennyiben az önkormányzatok komolyan veszik ellátási felelősségüket, érdekeltek lesznek abban, hogy helyben oldják meg a gyermekvédelmi problémák egy részét. Jelenleg csak a kötelezettség van, az anyagi háttér és a lehetőségek felismerése még hiányzik. A hajléktalanság kezelésére már több helyen van átmeneti hajléktalan-szállás, de a kisgyermekesek ellátása megoldatlan, illetve alig van lehetőség azoknak a családoknak a segítésére, ahol átmeneti ellátásra lenne szükség. (Legyen ez az egyszülős családokban olyan betegség, baj, ami miatt problémát jelent a gyermek ellátása, vagy a valamelyik szülő alkoholizmusa miatti ideiglenes elhelyezés igénye.) Évente jelentkeznek a gyámhatóságokon kamaszok, akik maguk kérik állami gondozásba vételüket, mert úgy érzik, otthoni helyzetük tűrhetetlen, szüleik, nevelőszüleik valódi vagy vélt meg nem értése miatt. Valójában sok esetben nem intézeti elhelyezést, „csak" segítséget, támogatást igényelnének, lehetőséget a szülői ház gondjainak megbeszélésére, vagy kollégiumszerű elhelyezést kérnének.
Intézményes vagy családi nevelés
Az állami gondozásnak hagyományos útja, hogy a hatóság a beérkezett jelzések, néhány meghiúsult segítő intézkedés után határozatot hoz, majd kiemeli a gyermeket, vagy a szülő maga kéri az intézeti elhelyezést stb. Sorolhatnám a lehetséges utakat, melyek mindegyike a megyei, fővárosi GyIVI-be vezet, ahol szakértői csoport vizsgálja meg a gyermeket, majd a pedagógiai, pszichológiai diagnózis után megszületik a döntés, hova kerüljön a gyermek. Az országban 20 Gyermekvédő Intézet működik, 123 nevelőotthon 14 ezer férőhellyel. 1990-ben 25.177 gyerek volt állami nevelt, gondozott. Közülük 16.610-en nevelkedtek intézetben, otthonban. A megyei gyermekvédő intézetek elhelyezési döntése nagyon „nehéz", mert, mondjuk, van egy fiú- és egy lányotthon, vagy van egy óvodás-, egy általános iskolásokat fogadó intézet. De ahol nagyobb a választék, ott sem az a legfontosabb, hogy a gyermek személyiségállapota megfelel-e az adott intézet pedagógiai légkörének, inkább az, hogy az adott osztályfokon van-e hely. Közben a gyermek úgy-ahogy megnyugszik, megszokja az új helyet, némi kapcsolatokat is kiépít, mire mindez megtörténik, elkerül a korántsem végleges intézetébe. Az iskolatípus-váltás gyakran intézetváltást is jelent, ez pedig köztudottan mély károkat okoz a gyermekek kapcsolódási képességében. A legrosszabb személyiségállapotba pedig azok a fiatalok kerülhetnek, akiket nemcsak az egyik intézetből a másikba helyeznek át, hanem közben nevelőszülőhöz is kerülnek, ahonnan valamilyen ok miatt a nevelőszülő visszaadja a gyermeket. Más jellegű problémák vannak a nevelőcsaládba kihelyezett gyermekeknél. A háború előtti magyar gyermekvédelem fővonala abból állt, hogy a gondozott gyermekeket magáncsaládokhoz helyezték ki, főleg vidékre. Az „államszocialista" rendszer az e szisztémából adódó visszaélések (Id. Móricz: Árvácska) ellen az intézményes gondozásra tette a főhangsúlyt.
Kétségkívül változást, újabb fordulatot hozott a hivatásos nevelőszülői családok megjelenése. A gyermekeket fő hivatású dolgozóként nevelő anyák, a mellékfoglalkozású apák saját gyermekeik mellett vállalnak 5 vagy több gyermeket. Persze e téren is nagyon sok még a tennivaló, hiányzik a lehetőség és szakértelem ahhoz, hogy a megfelelő család és gyermek kerüljön össze. Nem megoldott országosan a nevelőszülők szakszerű felkészítése. Vannak országok, ahol több hetes felkészítő tanfolyamon kell részt vennie a leendő nevelőszülőnek. (Sokat elárul a hazai mentalitásból, hogy a nevelőszülőket segítő gyermekvédelmi dolgozókat nevelőszülői felügyelőnek nevezi a hivatal. Sajnálatos módon sokan ezt szó szerint értelmezik és felügyeletüket kiterjesztve a szekrények ellenőrzésére is, az adódó problémákat a gyermek elvitelével oldják meg.)
Mára Magyarországon kialakult egy rossz ízű vita, amelynek alapja az, hogy az egyetlen lehetséges, üdvözítő út a családba helyezés, az intézmények drágák, rosszak, onnan gyerek jó állapotban nem kerülhet ki. Ennek köszönhetően az intézetek aggódva féltik létüket.
A világ számos országának tapasztalata szerint a hagyományos nagy intézmények valóban alkalmatlanok az elmaradt szocializáció pótlására, a hibás szocializáció korrekciójára. Természetes a családi nevelés pótolhatatlansága, sőt, azzal sem lehet vitába szállni, hogy az intézményes nevelés jóval költségesebb, mint a nevelő családok gazdálkodása. Különösen nálunk, ahol az intézmények nagyobb része régi, elavult kastélyokban, kúriákban kapott helyet, azok pedig, amelyeket az elmúlt 20 évben építettek, magukon hordozzák korunk építkezéseinek minden hátrányát. De nem lehet nem látni, hogy még jó ideig lesznek olyan gyerekek, akiknek megnyugtató elhelyezéséhez szükségesek az intézetek, csak nem a mai formájukban. A serdülők életkori sajátosságaiknál fogva már nem vágynak újabb családra, nekik az ún. group home-ok, a lakásotthonok a megfelelőek. Vannak olyan krízishelyzetben megoldást kereső családok, akik rövid időre igényelnek elhelyezést, és nem akarnak lemondani a gyermekről, nem akarják, hogy ezt az időt más családban töltse a gyermek. Számos egyéb oka is lehet annak, amiért egy gyerek elhelyezésére az intézet a legmegfelelőbb az adott időpontban.
A nevelőcsaládoknál viszont manapság nagyon hiányzik az intézményes segítség. Drámai dokumentum tv-film tanúskodik annak a nevelőszülői családnak a szétbomlásáról, ahol talán csak az a folyamatos segítség, az időnkénti kilépés lehetősége hiányzott, ami átlendítette volna a családot a válságon. Egy-egy ilyen családot önkéntes és professzionális segítők hálójának kellene körbe venni, felkészítve, segítve a problémák megoldásában.
Komoly szakmai dilemma a speciális intézmények léte, illetve a különböző személyiségzavarral küzdő gyermekek elhelyezése. A főváros több mint 20 éve kísérleti céllal hozta létre a maga néhány speciális intézményét, amikor megnőtt az állami gondozásba került gyerekek között a neurotikus, antiszociális, személyiségzavarral küzdő fiatalok száma. Az elképzelt terápiás intézmények a mai napig sem tudták kialakítani sajátos gyógyító módszerüket, viszont világossá vált, hogy a cél, miszerint ezek az intézetek csak rövid ideig, terápiás céllal neveljenek megvalósíthatatlan.
Az intézeti nevelés igazi nagy buktatója a kibocsájtás időszaka, amikor kiderül, hogy a 18 éves nagykorú fiatal nemcsak hogy nem alkalmas az önálló életre, de esélye sincs a munkaerőpiacon az elhelyezkedésre, a munkásszállások nagyrészt megszűntek, az albérletek, lakásbérletek megfizethetetlenek. A jogszabály lehetőséget ad a 24 éves korig tartó utógondozásra, de ennek lehetőségei elég szűkösek. Már évekkel ezelőtt, amikor jól tapinthatóvá vált a probléma, több gyermekvédő intézet pályázott albérlőház, garzonház létesítésére. Egyre több helyen jöttek rá, hogy nem megoldás önmagában az életkezdési segély, hiszen ez a pénz nem elég arra, hogy valóban lakáshoz juttassa a fiatalt, legfeljebb arra, hogy ha már van lakása, akkor az első bútorokat be lehessen szerezni, vagy néhány hónap albérletet ki lehessen fizetni. Természetes, hogy a társadalom gondjai zuhanásszerűen leghamarabb a társadalom legérzékenyebb, legsérülékenyebb tagjait érték el. Az állami gondozottak társadalomba való beilleszkedése, visszaillesztése mindig is a legneuralgikusabb pontja volt a gyermekvédelemnek, de a jelen helyzetben tragikusnak kell tartani a tendenciát, ahogy éppen ők lehetetlenülnek el, ahogy kicsúszik a lábuk alól a biztonság lehetősége is. Elsősorban őket érinti a munkanélküliség, nincs konvertálható tudásuk, sokuknak még minimális végzettsége sincs. Nincs tartalékuk, és nincs biztató hátterük. Minthogy ezen írás tárgya a gyermekvédelem intézményrendszere, így nem volt elegendő tér a gyermekek helyzetét a legsúlyosabban érintő problémák (a családok széthullása, a terjedő gyermekbűnözés, kábítószerezés), ill. ezek okainak taglalása. A gyermekvédelmi intézmények problémáiról adott hevenyészett körkép is inkább csak jelzése mindazon gondoknak, amelyek a következő rövid időben sürgős megoldásra, de már mindannyiunk megoldására várnak.
1. táblázat Gyermek-és Ifjúságvédő Intézetek főbb adatai Állami gondoskodás alatt állók együttes létszáma | |||||||||
Év |
Intézeti elhelyezettek |
Intézeti és állami nevellek |
Ideiglenesen beutaltak |
Összesen |
18 éven aluliak összes száma |
||||
1975 |
492 |
34.326 |
|
34.818 |
2.753.630 |
||||
1980 |
1.188 |
33.148 |
624 |
34.960 |
2.864.909 |
||||
1981 |
1.190 |
32.821 |
591 |
34.602 |
2.880.257 |
||||
1982 |
1.201 |
32.213 |
616 |
34.030 |
2.882.415 |
||||
1983 |
1.252 |
31.356 |
594 |
33.202 |
2.877.952 |
||||
1984 |
1.295 |
30.963 |
835 |
33.093 |
2.870.848 |
||||
1985 |
1.352 |
30.927 |
822 |
33.101 |
2.865.040 |
||||
1986 |
1.259 |
30.619 |
848 |
32.726 |
2.847.061 |
||||
1987 |
1.177 |
28.956 |
1.410 |
31.543 |
2.821.272 |
||||
1988 |
943 |
26.318 |
1.394 |
28.655 |
2.794.437 |
||||
1989 |
801 |
26.776 |
1.171 |
28.748 |
2.753.555 |
||||
1990 |
764 |
25.177 |
920 |
26.861 |
2.733.832 |
2. táblázat Az intézeti, állami neveltek száma életkor szerint | |||||||||||
Év |
3 éven aluli |
3 – 5 |
6 – 9 |
10 – 13 |
14 éven felüli |
Összesen |
|||||
1965 |
4.623 |
4.752 |
7.039 |
8.782 |
8.224 |
33.420 |
|||||
1970 |
3.962 |
4.707 |
7.338 |
9.042 |
10.557 |
35.626 |
|||||
1975 |
3.512 |
4.747 |
7.133 |
8.908 |
10.026 |
34.326 |
|||||
1980 |
3.035 |
4.160 |
7.001 |
8.923 |
10.029 |
33.148 |
|||||
1981 | 2.928 | 4.030 | 7.024 | 8.877 | 9.944 | 32.803 | |||||
1982 | 3.797 | 3.846 | 6.854 | 8.851 | 9.865 | 33.213 | |||||
1983 |
2.453 |
3.663 |
6.592 |
8.698 |
9.950 |
31.356 |
|||||
1984 |
2.538 |
3.545 |
9.304 |
8.630 |
9.946 |
33.963 |
|||||
1985 |
2.523 |
3.441 |
6.287 |
8.682 |
9.994 |
30.927 |
|||||
1986 |
2.503 |
3.227 |
6.146 |
8.657 |
10.086 |
30.619 |
|||||
1987 | 2.021 | 2.968 | 5.757 | 8.161 | 10.049 | 28.956 | |||||
1988 | 2.090 | 2.737 | 4.975 | 7.400 | 9.116 | 26.318 | |||||
1989 |
2.010 |
2.737 |
4.877 |
7.374 |
10.177 |
27.175 |
|||||
1990 |
2.644 |
2.700 |
5.054 |
7.793 |
6.986 |
25.177 |
3. táblázat Az intézeti és állami neveltek száma | ||||
Év |
Intézetben, otthonban elhelyezettek száma |
Szülőhöz, nevelőszülőhöz kihelyezettek száma |
Intézeti és állami neveltek száma összesen |
A nevelőszülőhöz kihelyezettek az összes neveltek %-ában |
1938 |
5.272 |
36.022 |
41.294 |
87,2 |
1950 |
|
14.101 |
24.356 |
57,9 |
1955 |
11.748 |
7.579 |
19.327 |
39,2 |
1960 |
17.213 |
6.195 |
23.408 |
26,5 |
1965 |
22.181 |
11.239 |
33.420 |
33,6 |
1970 |
24.372 |
11.254 |
35.626 |
31,6 |
1975 |
24.631 |
9.705 |
34.326 |
28,3 |
1980 |
24.726 |
8.422 |
33.148 |
25,4 |
1981 |
24.681 |
8.140 |
32.821 |
24,8 |
1982 | 24.398 | 7.815 | 32.213 | 24,3 |
1983 |
23.598 |
7.758 |
31.356 |
24,7 |
1984 |
23.216 |
7.747 |
30.963 |
25,0 |
1985 | 23.027 | 7.900 | 30.927 | 25,5 |
1986 | 22.771 | 7.848 | 30.619 | 25,6 |
1987 | 21.223 | 7.733 | 28.956 | 26,7 |
1988 | 18.505 | 7.733 | 26.318 | 29,4 |
1989 | 18.274 | 8.492 | 26.776 | 31,7 |
1990 | 16.610 | 8.567 | 25.177 | 34,0 |