Az egyén szeresse a hazát vagy a haza szeresse az egyént? Bumeráng-e az etnikai identitás, illetve a multikulturalizmus? Öngól-e a nemzeti önrendelkezésért, a kollektív jogokért való küzdelem? Mi a pozitív diszkrimináció fonákja? Szülhet-e többletjog jogfosztást? Hány történelem van? Mi fán terem a posztmodern fajelmélet? Ezek a kérdések merültek fel bennem Gombár Csaba új könyvét olvasva. A Magammal vitázom című tanulmánykötetet felesleges iskolásán ismertetni, márcsak azért is, mert nyolc írásból hét másodközlés. Kivételt csupán a legérdekesebb – esszébe hajló – értekezés, a „Világ etnikumai, szeparálódjatok!" képez. Az alábbiakban tehát a szerző által felvetett problémákra reagálok – széljegyzetszerűen.
Az egyén és a haza viszonyát a határainkon túl élő magyar kisebbségek vonatkozásában feszegeti a kiadvány. Gombár szerint a nemzetpolitikusok rosszallják, ha valaki orvosi hivatása jobb gyakorlása vagy gyermeke előnyösebb iskoláztatása miatt Székelyföldről Bukarestbe, Bécsbe vagy Buenos Airesbe költözik. Helytelenítik, hogy elhagyja a vártát, hogy hűtlen a-hazához. Az egyént, aki amúgy is nehéz vállalkozásba kezd, lelkiismeretfurdalásba kergetik, előírva számára a kívánatos identitást. Miért nem mondhatja végre imaginárius közösségeinek, így egyházának, nemzetállamának és etnikai csoportjának az egyes ember, hogy „Ne zavarjátok a köreimet!"?
Az individualizmus története századokon átnyúló mentegetődzés. A rendiség ellen lázadó egyén hol a nemzet, hol az osztály közösségéhez csatlakozott, ma viszont a gazdasági háttérbe szorítás vagy a hivatalos nemzetállamba kényszerítés az etnikai fölszabadítási mozgalmakba löki. S ez az egyén szempontjából újabb zsákutca. Noha az egyház által legitimált állam sokat merített a vallási közösség hitéből, az osztályállam az osztályöntudatból, a nemzetállam meg a nemzeti érzésből, ideje, hogy az állam megálljon a maga lábán, hogy csupán az állampolgárok közössége legyen. Nem lehet mindörökké elhanyagolni az egyéni szabadság vágyából eredő erőt.
A nemzetállamot – állapítja meg Gombár – ma két irányból morzsolják. Kívülről a globálisan jelentkező informális és gazdasági folyamatok, belülről pedig a különböző etnikai mozgalmak. Számára az etnikai identitás a multikulturalizmus új formája, amely ártatlan tudományos fogalomból egyre gyakrabban lesz bumeráng. Leszögezi, hogy minden kultúra ápolásra érdemes, de ha ez a gondozás fontosabbá válik, mint a biztonságpolitika vagy az adókérdés, akkor baj van – akkor a társadalom szemlélete már etnizálódott. Amíg a kultúra régen gyógyírt kínált a vallási és a politikai dezintegrálódásra, addig ma inkább elválaszt, mintsem összeköt. Amíg a sokfajú társadalomban az egységes kulturális modell kiegyenlítette az etnikai sokszínűséget, addig a sokkultúrájú társadalomban, úgy tűnik, épp a kultúra válik a türelmetlenség forrásává.
A kultúra elvének védelme alatt Alain Finkelkraut szerint újjáalakult a fajelmélet. S igaza van, ha a kultúrát nem mint valamire való törekvést fogjuk fel, hanem mint eredetet, akkor fajelméletet gyártunk. Ha ugyanis a kultúrák egyenrangúak, akkor csupán a harc lehet érintkezésük formája. A kultúrák azonban nem egyenrangúak, az köztük a fejlettebb, amelyikben az egyén jobban leszakadhat a közösség köldökzsinórjáról. „A mi transzcendenciától kiürült világunkban a kulturális identitás garantálja azokat a barbár hagyományokat, amelyek igazolására Isten már nem képes" – olvashatjuk A gondolat veresége című műben. Elég ha a bűnözők testi büntetésére, a klitorisz kimetszésére, a vegyes házasságok tilalmára stb. gondolunk, és rögvest hiszünk a francia filozófusnak.
A nemzeti önrendelkezés és a kollektív jog öngól jellegéről a következőket mondanám. Az előbbit Wilson elnök és Lenin egyaránt igenelte, mondván, minden nemzet élhet vele. Az utóbbit pedig a hazai politika piedesztálra emelt témája. De mi dönti el, hogy kik alkothatnak nemzetet? A nagyhatalmi geopolitika vagy a szembenálló közösségek fegyverei? És kik élhetnek az önrendelkezés jogával? Az amerikai négereket és a magyar cigányokat is megilleti ez a jog? Lehet, hogy azokat igazolja az idő, akik a nemzetek önrendelkezési jogát megvalósíthatatlannak tartották? És akik most bármely országban kollektív jogokat követelnek, gondolnak arra, hogy egy közjogilag elkülönült közösség bármikor megvádolható kollektív bűnösséggel? Az etnikai válaszfalak állami intézményesítésével az egyén identitást zsaroló közösségekbe kényszerül, és ismételten pórul jár. Összegezve: mind az önrendelkezési, mind a kollektív jog privilégiumokat termel ahelyett, hogy megszüntetné őket.
Most nézzük meg a pozitív diszkrimináció fonákját! Ami a történelmi igazságszolgáltatás nézőpontjából jó szándék, az az egyén szempontjából kontraszelekció. Ha nem elég, hogy tanulni vágyok, hogy munkába szeretnék állni, hogy megpályáznék valamit, előbb lajstromba kell vetetni magam „etnikailag", akkor nem vagyok szabad. Az etnikai választóvonalak intézményes meghúzásával – írja Gombár – a nemzetpolitika hívei ugyanazt teszik, mint az államszocialista bürokraták annak idején a származás szerinti kategorizálással. Az egyes ember szempontjából a pozitív diszkrimináció fonákja nyilvánvaló. Amerikában az ún. affirmatív akciókkal nem véletlenül nem értek el komoly eredményeket.
Az 1989-ben módosított alkotmánnyal és az 1993-as etnikai kisebbségekről szóló törvénnyel az etnicitás a jogrendbe került. Paradoxon, de többletjogból is eredhet jogfosztás. Ha kiskun-, jászkun- és nagykunügyi minisztériumokat hoznánk létre, akkor azok előbb-utóbb megszülnék a kiskun-, jászkun-, nagykun-problémákat. Ha katolikus- és protestánsügyi minisztériumokat szerveznénk, akkor felerősödnének a már elhalványodott katolikus-protestáns ellentétek. Az etnizáló társadalomszemlélet oda vezethet, hogy Pásztó és Salgótarján térségében összeütköznek és kölcsönös etnikai tisztogatásba kezdenek a Palóc Népi Fel-szabadítási Hadsereg és a Matyó Nemzeti Megmentési Front csapatai. Ez nem vicc, ez multikulturális lehetőség.
A posztmodern gondolkodók szerint nincs igazság, csak többé-kevésbé igazolható vélemények vannak, nincs személyiség, mert az csak az állandóan változó struktúrák hálójának a metszéspontja. De ahogy Lukács György mondja, nincs ártatlan egyetemi előadás, nincs ártatlan kávéházi beszélgetés. Amíg a művészet területén a posztmodern nem veszélyes, addig az életben – a II. János Pál emlegette – új barbárságba csaphat át. Hisz a posztmodern ember összetéveszti privát érdekének követelését az autonómia iránti vággyal, és viselkedését nem befolyásolja semmiféle tekintély. Ám ez csak azért van, mert – Finkelkraut szavaival élve – a tekintély evidenciáját korunkban felváltotta az evidencia tekintélye, és a szabadság a csatornaváltás lehetőségévé silányult.
A történelemmel kapcsolatban két álláspont létezik. 1. Nincs történelem, csak történelmek vannak. Ez az Európa-centrizmussal szemben szimpatikus gondolat, mert nem hiszi, hogy a fehér ember küldetése a történelmen kívüli/alatti népek civilizálása. De ha a történelmek egyenrangúak, akkor köztük csak az erőszak dönthet. 2. Egy történelem van, és az a kapitalizmusban alakult ki, annak előtte csupán helyi történelmek voltak. Marx szerint pl. a gyarmatosítás gyalázatos, de helyénvaló, mert szétzúzza a prekapitalista struktúrákat. Persze levezethető ebből az álláspontból az is, hogy csak a mi történelmünk, a mi kultúránk az igazi.
A világtörténelem nagyjából egységesíti a kiváltságosok és a diszkrimináltak életmódját (persze Belgiumban másként, mint Ukrajnában), mert felbomlasztja a természetadta vagy annak látszó helyi történelmeket. A cigányközösségek pl. a századforduló után felbomlottak, ugyanakkor ki is rekesztődtek a társadalom vérkeringéséből. Hasonló az ezredvégi vendégmunkások helyzete, akiket előbb befogadnak, majd kitaszítanak. Az USA-ban zöld kártya nélkül a minimális órabérnek csak a felét lehet megkeresni. A világszellem ennek ellenére ma a McDonald'son lovagol. Noha kiszorítja a prágai kiskocsmákat és a budapesti kerthelyiségeket, noha Indiába exportálja a szennyezett környezetet, noha a térségre erőlteti az amerikai giccset, de ha csak az emberevő törzsfőnökök és a kommersz amerikai akciófilmek között választhatok, akkor szemlesütve és fogcsikorgatva az utóbbira szavazok. Miután nem vonz a csecsen önrendelkezés és autonómia, ami lefejezések és megkövezések, valamint kéz- és láblevágások legalizálásába torkollik.
Az 1989-es korfordulót Ralf Dahrendorf szerint három egyesülés, Németország, Európa és a beszédmód egyesülése jellemzi. Ehhez teszi hozzá Gombár, hogy a bipoláris világrend kettős beszédmódját, sajnos, nem egy értelmes, univerzális nyelv váltotta föl, hanem az etnikai nacionalizmusok folyományaképpen a miniatűr diskurzusok egymásra lefordíthatatlan hangzavara. Dunának, Oltnak más a hangja – mondaná a költő ma. Az etnizáló társadalomszemlélet démonával egyelőre senki nem veszi fel a küzdelmet, de legalább néhányan, így Gombár Csaba is, már szembenéznek vele.