Ez a tanulmány egy, a globalizmussal és a posztkommunista szociálpolitikával foglalkozó kutatás első eredményeit teszi közzé, elemezve a szervezetek politikájának orientációja és a jóléti rendszerek típusai közötti összefüggést. Emellett megvizsgáljuk a Világbank által Kelet-Európának és a volt Szovjetuniónak tett szociálpolitikai javaslatokat is. A tanulmányban a szociálpolitikát a társadalombiztosításon és szociális segélyezés politikáján át mutatjuk be.
A központi állítás az, hogy a globalizáció mostani fázisát a nemzetek fölötti és globális intézmények jelentős belső és egymásközti vitája jellemzi. Ez a vita, amely a helyes nemzeti szociálpolitikáról szóló hagyományos kérdéseket és a nemzetek fölötti regulációról szóló új kérdéseket is tárgyalja, fontos eleme a jövő szociálpolitikája kialakításának Kelet-Európában, a volt Szovjetunióban és máshol is.
A nemzetközi szereplők és a posztkommunizmus
A nemzetek fölötti és globális intézmények Kelet-Európábarpt989 óta a szociálpolitika formálásában játszott szerepének elemzését kezdjük a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO), az Európai Unió Bizottsága és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) célkitűzéseinek és gyakorlatának vizsgálatával, tekintettel a számos országban a gazdaság- és szociálpolitika jövőjére gyakorolt hatásukra. A globális szereplők gondolkodásának és gyakorlatának áttekintésével a következő eredményekre juthatunk:
- A jelentős nemzetközi szervezetek bekapcsolódnak a posztkommunista szociálpolitika formálásába.
- A különböző intézmények tanácsai különböző irányokba „húznak".
- A pénzügyi szervezetek (IMF, Világbank, EBRD) hangsúlyai különböznek.
- Az adott tanács függhet a szervezet által alkalmazott konzultánstól.
- Az intézmények közötti globális konfliktusok visszatükröződnek az országokon belüli konfliktusokban.
- Az intézmények közötti verseny tükrözi a világkapitalizmus különböző frakciói közötti globális versenyt (pl. az Európai Unió Bizottsága Európát, az IMF az USA-t képviseli).
Nyilvánvaló, hogy jelentős ideológiai küzdelem zajlik a társadalombiztosítás és a jövedelem szintentartásának formájáról és tartalmáról az újonnan létrejött kelet-európai demokráciákban. A küzdelem, hogy mi váltsa fel a kényszerű, de elérhető foglalkoztatottság társadalmi garanciáit – egy amerikai típusú individualista szociálpolitika, egy európai típusú „konzervatív" vagy „szociális piacgazdaság" jellegű szociálpolitika, vagy valami futurisztikus polgári jogosultság egy garantált jövedelemihez -, a nemzetközi szervezetek szintjén éppúgy kifejeződik és lezajlik, mint az egyes állami politikák küzdőterein. Utóbbiban az IMF, az Európai Unió Bizottsága és az ILO éppolyan fontos szereplők, mint a helyi politikusok, szakszervezetek és társadalmi mozgalmak. E témákban a társadalmi és politikai harc globális arénában folyik.
A pénzügyi szervezeteken belüli és azok közötti különbségeket jobban kifejthetjük, ha feltesszük, hogy az egyes globális intézmények különböző nézetei és gyakorlata a világkapitalizmus velük leginkább összefüggésbe hozható frakcióinak érdekeit tükrözhetik vissza. Hipotézisünk az, hogy a különböző globális és nemzetközi szervezetek rendszeresen terjesztik tanácsaikat a kelet-európai és a volt szovjet országokban; hogy ezek a tanácsok szervezettől függőek (pl. az ILO ezt, az Európai Unió Bizottsága azt javasol); mi több, hogy ezek a tanácsok a különböző jóléti államokkal tipikusan összefüggésbe hozható politikákat tükröznek vissza (pl. az Európai Unió Bizottsága az európai jóléti államokban tipikus szociálpolitikát ír elő). A továbbiakban a hipotézist kiterjesztjük, miszerint az egyes országokat szociálpolitikájuk kialakításában inkább befolyásolja rendszeresen az egyik szervezet, mint a másik – olyan tényezők miatt, amelyek hatnak a szervezetek befolyásoló képességére. Más szavakkal, a hipotézis egy változata szerint az IMF rendszeresen hirdeti a liberális jóléti államra jellemző szociálpolitikát; Lengyelországra pedig – nagyon valószínű – jelentős mértékben gyakorol majd hatást az IMF a magas lengyel eladósodottság miatt (amely faktor növeli az IMF mint a politikát befolyásoló szervezet erejét).
Az 1. táblázat részletesebben mutatja be a hipotézist. Meg kell jegyezni, hogy hipotézisünk magában foglalja azt a feltevést is, hogy bizonyos szervezeteket nem lehet úgy leírni, mint amelyek tipikusan egyfajta politikát hirdetnek, mivel politikai ajánlásaik változóban vannak. Ez különösen érvényes az OECD-re és a Világbankra.
1. táblázat A szervezetek politikája és a jóléti államok típusai |
|||
Szervezet |
A politikai tanácsok jellemzői |
Kiket tud befolyásolni? |
Vizsgált országok, amelyekben hatása inkább érvényesül |
IMF |
Maradékelvű |
Eladósodott |
Mind, különböző mértékben |
EU |
Konzervatív |
Phare és EU-csatlakozási igény |
Magyarország Bulgária? |
ILO |
Szociáldemokrata vagy konzervatív korporativista |
A kormány rokonszenvezik a tripar-tizmussal és a munkások védelmével |
Bulgária? Ukrajna Litvánia? |
Világbank |
Változó: maradékelvű/konzervatív/ posztfordista |
Technikai tanácsok lehetősége és felvett hitelek |
Mind, különböző mértékben |
A politikai tanácsok jellemzése Esping-Andersen 1990-es tipológiáján alapul, ám a Világbank esetén feltettük, hogy jövőképe meghaladja a létező államtípusokat, hogy helyet adjon egy posztfordista dekonstrukcióhoz és rugalmassághoz illő szociálpolitikának. Ez máshol is érvényes lehet.
Esping-Andersen nem foglakozott elemzésében a délkelet-ázsiai kistigrisekkel. Feltesszük, hogy ez az államtípus (államkapitalizmus oktatási és közegészségügyi infrastruktúrával) modellkén! szolgálhat a volt szovjet tagállamok számára, de ennek az ötletnek nincs jelentős támogatója. (Kivéve talán a Világbankot?) Jelenleg nem világos, hogyan jellemezzük az OECD-t és az Európai Tanácsot.
A tanulmányban öt különböző geopolitikai helyzetű, különböző mértékben eladósodott és az intézmények iránt különböző politikai orientáltságú országot vizsgálunk. Ezek Magyarország, Bulgária, Litvánia, Ukrajna és Üzbegisztán.
A szociálpolitika alakítására számos eszköz áll az intézmények rendelkezésére. Ezek között megtalálhatóak:
- Szociális feltételesség: a Világbank a szociálpolitika meg- p5 változtatása esetén ad kölcsönt.
- Gazdasági feltételesség: az IMF a gazdaságpolitikai változásokhoz köti a kölcsönt (szociálpolitikai implikációkkal).
- Kiegészítő ösztönzők: EU-segélyek a helyi erőforrásokhoz mérten.
- Jogi szabályozás: Az ET jelentése a tagállam szociálpolitikájának hiányosságairól, ha az tagja az ET Szociális Chartájának.
- Technikai segítség: az ILO, az EU, a Világbank, az OECD stb. ingyenes technikai tanácsokat nyújt.
- Politikai megállapodás: EU megállapodások a csatolt tagállamokkal.
- Forrás-újraelosztás: EU Strukturális Alap (ha ezt kiterjesztik Közép- és Kelet-Európára).
Ezen eszközök megnövelték a komparatív előnyök versenyét az intézmények között. Arra a kérdésre, hogy miért vegyék figyelembe a kelet-európai és a volt szovjet államok a politikai ajánlásokat, az intézmények képviselői szervezetük komparatív előnyeit emelik ki. Ezek:
- IMF: biztonság és gyorsaság (6 hónaponként új tanácsok).
- Világbank: kimerítő szektorális technikai elemzés és hitelek.
- OECD: pártatlanság és a hitelek hiánya.
- EU: európai aspirációk/kulturális affinitás
- ET: jogi eszközök (különösen az Emberi Jogok területén).
- ILO: érzékenység a társadalmi költségek és a társadalmi megállapodások iránt.
A Világbank: változó hangsúlyok a szociálpolitikában
A Világbank szociálpolitikai előírásainak jellemzésre bemutatjuk bevezető értékelésünket a Bank által nyújtott technikai tanácsokról és politikai ajánlásokról.
1. A Bank eszközei és tevékenysége
A 2. táblázat mutatja be a Bank néhány politikaformáló eszközét és alkalmazásuk eddigi mértékét a vizsgált országokban.
A magyar eset a legteljesebb történet. Lezajlott a teljes ciklus a kiinduló országtanulmánytól a jóléti szféra tanulmányozásán és a javaslattételeken át a Szerkezeti Kiigazítási Kölcsönökig (Structural Adjustment Loans, SAL), amelyek egy része feltételes volt, a szociális törvénykezés előrehaladtától függött. A Világbank Tevékenységértékelő Részlege (Operation Evaluation Division) arra a következtetésre jutott, hogy: „A SAL feltételek időben teljesültek… Elkészült egy szociális háló, amely munkanélküli-járulékokat és segélyezést biztosit, de még sok mindent kell tenni a szociális kiadások racionalizálása érdekében, hogy azok valóban a rászorulókhoz jussanak el."
Hogy milyen befolyása volt a Banknak a törvényhozásra, még nem világos; ez egy folyamatban levő vizsgálat tárgya. A Bank nézőpontjából a SAL feltételessége további bizonyítéka volt a Bank elkötelezettségének a szegénység elleni harc mellett. A Világbank stratégiájának megvalósítása a szegénység csökkentése érdekében (Implementing the World Bank's Strategy to Reduce Poverty, 1993b) című saját kiadványában megjegyzi: „A szociális célú kiigazítási hitelek aránya az 1984-86-os pénzügyi évi 5%-ról az 1990-92-es pénzügyi évre 50%-ra nőtt. Az 1992-es pénzügyi évben a 32 kiigazítási hitelből 18 tartalmazott kifejezett szegénységellenes célokat, és 14 közülük részletenként is feltételekhez volt kötve."
2. táblázat Világbanki eszközök a szociálpolitika alakítására |
|||||
|
Magyarország |
Bulgária |
Litvánia |
Ukrajna |
Üzbegisztán |
Kiinduló nemzetgazdasági jelentés |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Tanulmány a szociális szektorról |
+ |
(a fenti részeként) |
|
+ |
+ |
Rehabilitációs kölcsönök |
+ |
+ |
talán |
talán |
előkészületben |
SAL |
a szociális reformoktól függően |
a Szociálpolitikai Fehér Könyvtől függően |
|
|
|
Hitelellenőrzés |
+ |
folyamatban |
– |
– |
– |
A tevékenység értékelése |
siker |
|
– |
|
– |
2. A Bank ajánlásai
A vizsgálódásunkban szereplő többi országban a Bank munkája nem ilyen előrehaladott. Ebben a fázisban még csak a társadalombiztosítást és jövedelemfenntartást érintő, a kiinduló nemzetgazdasági jelentésben megjelent javaslatokat tudjuk megvizsgálni. Ilyen elemzést már végzett más országokkal kapcsolatban Milanovic (1992.) a Bank részére. A volt SZU öt volt tagállama (Oroszország, Kazahsztán, Kirgizia, Grúzia és Litvánia) számára a jelentésben nyújtott javaslatokat megvizsgálva arra a következtetésre jutott, hogy voltak területek, ahol úgy tűnik, konszenzus van a Bankon belül, vannak területek, ahol az eltérő javaslatokat az egyes országok eltérő körülményei indokolják, és van néhány kulcsterület, ahol az eltérő ajánlások implicit vagy explicit nézeteltéréseket tükröznek a Bank tisztviselői, illetve a tisztviselők és az alkalmazott tanácsadók között.
Eszerint konszenzus létezik négy területtel kapcsolatban;
Az időskori, rokkantsági stb. nyugdíjak területén:
- a törvény által meghatározott nyugdíjkorhatárt fel kell emelni, és egyenlővé kell tenni a nők és a férfiak esetében;
- a dolgozni szándékozó nyugdíjasokat el kell téríteni szándékuktól (választásra kötelezve őket a bér és a nyugdíj között, vagy a keresetük arányában csökkentve nyugdíjukat);
- a legalacsonyabb nyugdíjak reálértékét védeni kell az eróziótól.
A betegszabadság területén:
- át kell csoportosítani a költségek egy részét a vállalatokhoz.
A munkanélküliség területén:
- a pályakezdők számára nyújtott segélyeket meg kell szüntetni.
A szociális segélyezés (szegénység) területén:
- a szegénységi határokat újra kell definiálni.
A következő területeken azonban nézetkülönbségek mutatkoztak:
A nyugdíj összege. Azonos legyen mindenki számára (állami minimum), vagy legyen keresetarányos (egy implicit múltbéli „biztosítási szerződésnek" megfelelően)? ^
Családi pótlék. Keresettől függjön vagy legyen általános? Az előbbi elleni érvek a változatlanul szűk kereseti határok, az adminisztratív infrastruktúra hiánya és a gyerekek számának szoros összefüggése a családi szegénységgel.
Munkanélküli segély. Azonos legyen mindenki számára vagy keresetarányos?
Általános szociális háló. Legyen ilyen stratégia vagy sem? (A Milanovic által vizsgált országokban szociális hálót, azaz olyan szegénységi küszöböt, amely alá senki sem kerülhet, javasoltak Oroszországban és Litvániában, nem foglalkoztak a kérdéssel Kazahsztánban és Kirgíziában, és ellene érveltek Grúziában.)
Közmunka. A szociális segélyezést helyettesítő közmunkaprogramokat csak egyes országokban támogatták.
A 3. táblázat bemutatja a jelen elemzésben szereplő öt ország összehasonlítható elemzését az egyet nem értés fent felsorolt területeire koncentrálva. Ez nem lehet több, mint pillanatfelvétel egy adott időpont politikai ajánlásairól. A Bank stábja és konzultánsai is különböznek azoktól, akik a kiinduló jelentéseken dolgoztak, így az ajánlásokban változások következhetnek be. Ezt alább részletesebben kifejtjük.
3. táblázat Világbanki előírások a szociális biztonság és szociális segélyezés területén |
|||||
|
Magyarország |
Bulgária |
Litvánia |
Ukrajna |
Üzbegisztán |
Nyugdíjak |
Nyugdíjkorhatár felemelése. Felső határ. Magánnyugdíj támogalása. Nyugdíjaskon jövedelmek figyelembe vétele. |
Nyugdíjkorhatár felemelése. Az állami nyugdíj visszaszorítása. Magánnyugdíj támogatása. |
Nyugdíjkorhatár felemelése. Helyettesítési ráta csökkentése. Magánnyugdíj engedélyezése. A jövedelemfüggóség fenntartása, rövid távon egységes juttatás. |
Nyugdíjkorhatár felemelése. Nyugdíjaskori jövedelmek figyelembe vétele. Átlagok csökkentése. Minimum-nyugdíj fenntartása, rövid távon egységes juttatás. |
Nyugdíjkorhatár felemelése. Nyugdíjas kori jövedelmek és munka figyelembe vétele. Rövid távon csak a minimumot indexálni. Hosszabb távon jövedelemfüggőség. |
Családi pótlék |
Gyerekszám szerint differenciálás. Rászorultsági elv. |
Általános jogosultság csökkentése. Alacsony jövedelmű csatádoknak transzfer. |
(Vélhelően a rászorultsági elvű családi pótlék fenntartása.) |
L. szociális háló |
Az egyszerűsített általános juttatás reálértékének megőrzése. |
Munkanélküli segély |
Jogosultsági idő csökkentése. A 2. fázisban egységes jutlatás. Egyes juttatások csökkentése. |
Egységes juttatás. Az elbocsátolt munkások jogosultságának korlátozása. |
Csökkentett egységes juttatás. Pályakezdők jogosultságának megszüntetése. |
Egységes juttatás. Pályakezdők jogosultságának megszüntetése. |
Helyettesítési ráta csökkentése. |
Szociális háló |
Országos jogosultsági feltételek és rászorultsági vizsgálat. |
Halékony szociális háló. Természetbeni juttatások (pl. élelmiszerjegy) helyi szinten. |
Régiónként különböző szegénységi határok. Cél a rászorultsági elv. Juttatások készpénzben vagy természetben. |
Régiónként különböző szegénységi határok. Általános segély csökkentése. |
A kenyérsegély fenntartása. A családi pótlék a szegénység elleni harc alapköve. |
A nyugdíjpolitika területén – bár még mindig vannak hangsúlybeli különbségek a keresetarányos nyugdíjak ellenzői és hívei, illetve a magánnyugdíjakat nyíltan támogatók és ellenzők között – észrevehető a közeledés egy válságtól hajtott, rövidtávú, az egységes nyugdíjat támogató stratégia felé. Ezt állapította meg Vodopivec (1992.) is, aki Milanovic munkáját folytatva későbbi jelentéseket vizsgált (Örményországról, Észtországról, Lettországról és Ukrajnáról), és arra a következtetésre jutott, hogy „minden most vizsgált jelentés az egységes munkanélküli segélyt és nyugdíjat támogatja. Ez az egyezés a Bank összehangolt tevékenységének gyümölcse – a Milanovic által említett erős érvek az egységes juttatás ellen nem tudtak ellenállni". Ami azt illeti, ez a kérdés egyáltalán nem tisztázott a Bankon belül – erre később még visszatérünk. A családi pótlék esetén változatos javaslatok léteznek, ami vélhetően részben az országok politikájának, részben a jelentések szerzői, illetve a konzultánsok nézeteinek különbségeit tükrözik. A nagylelkű, keresetfüggő, magas helyettesítési rátájú munkanélküli segély elleni heves ostrom folyik. A szociális háló esetében ezek a jelentések feltárják, hogy a szokásos üres kijelentéseken túlmutató elemzések és ajánlások igencsak eltérőek. Míg a magyarországi jelentés az országos szintű rászorultsági elv stratégiáját támogatta (bár a valóságban régiónként különböző szociális segélyezési törvényt fogadtak el), addig a bulgáriai jelentés ezt az ötletet elvetve a kategoriális segélyeket támogatta (bár a valóságban országos szintű rászorultsági vizsgálati rendszert fogadtak el). A „kevésbé európai" (volt szovjet) országokban a Bank részéről is megértés mutatkozik aziránt, hogy az élelmiszersegélyek és az általános jogosultságok a szegény társadalmi rétegek felé elő-nyösebbek, mint az életképtelen, rászorultsági elvű stratégiák. Erre a témára később még visszatérünk.
A közmunka ötlete, amit korábban Milanovic említett, úgy tűnik, kiesett a Bank kedvelt stratégiái közül. Érdekes módon ezt a stratégiát felkarolta az IMF (Ahmad, 1993.): az IMF-en belüli hívei erősen védelmezik azon az alapon, hogy a csak részben monetizált és változó gazdaságokban a rászorultság vizsgálata bizonytalan, és a diszkriminatív gyakorlat (pl. hogy az előítélettel rendelkező szociális dolgozók egyesektől megtagadják a juttatást) is elkerülhető a közmunka-rendszerben. Eme stratégia védelmében az IMF tisztviselői rámutatnak arra is, hogy a szociális biztonság megteremtése sürgősebb, mint ahogy a megfelelő adminisztratív kapacitást üzembe helyezik.1
3. Banki határozatlanság – a nyugdíj és a szociális háló vitái
A Világbanknak a jövedelmek szintentartására vonatkozó ajánlásait vizsgálva legalább két olyan területre bukkantunk, ahol egyértelmű belső véleménykülönbség és/vagy zavarodottság látható a Bank tisztviselői és konzultánsai között.
Mindenekelőtt szükséges bizonyos kontextualizáció a Bank szegénységellenes stratégiájáról. A Világbank és kisebb mértékben az IMF még a kelet-európai állami bürokratikus rendszerek összeomlása előtt, a fejlődő országokkal kapcsolatos politikájára és tevékenységére vonatkozó korai kritikákra válaszolva szegénység elleni stratégiát fogadott el. A Jelentés a világ fejlődéséről (World Development Report, 1990.) a szegénységre koncentrált. 1991-ben megjelent a Kiegészítő jelentés a szegénység csökkentésére (Assistance Strategies to Reduce Poverty). Ezt követte 1992-ben a Szegénység csökkentésének kézikönyve (Poverty Reduction Handbook). Ám 1989 előre nem látott eseményei meghaladták ezt a kezdeményezést, és a Világbank szegénység elleni munkájában a fő figyelem a FÁK országaira és Kelet-Európára irányult. Ez azt jelentette, hogy a Banknak foglalkoznia kellett és ajánlásokat kellett készítenie európai iparosodott országok számára. Mivel ehhez gyengén volt felszerelve, a cél érdekében számos új munkatársat kellett felvennie és új konzultánsokat kellett alkalmaznia, akik jobban ismerik az iparosodott országok jövedelem-szintentartó rendszereit és érzékenyebbek a korábbi kormányok által nyújtott szociális biztosítékok iránt. A Bank Európa és Közép-Ázsia Részlegének (Europe and Central Asia Division) Emberi Erőforrások Csoportja (Human Resources Sector) gyorsan gyarapodott.
Míg a Bank Emberi Erőforrások szektorainak domináns tradícióját és gyakorlatát otthon az amerikai liberalizmus, külföldön a privát szociálpolitikai fejlődés dél-amerikai modelljei befolyásolták, a fejlődő országokban helytálló szegénységellenes gondolkodással kombinálva, addig az új tehetségek új látásmódot hoztak. Nicholas Barr, Sipos Sándor, Igor Tomes, John Micklewright és még sokan mások magukkal hozták a keresetfüggő szociális biztonsági rendszer „európai" hagyomárryanak a megértését és a „kommunizmus" szociális garanciái iránti érzékenységet. Ezen összefüggésben érvelni lehet amellett, hogy nem csak a Világbank fontos szereplője a posztkommunista szociálpolitika alakításának, de a „kommunizmus" korábban létrejött szociális garanciái is visszahatnak a Bankra, és újraformálják gondolkodását a helyénvaló szociálpolitikáról.
Természetesen a Bankon belüli vitákat kiváltó okok ennél bonyolultabbak. A Bank gondolkodását úgyszintén befolyásolták a délkelet-ázsiai „kis csodák", amelyek igazolták az állami infrastrukturális oktatási és egészségügyi kiadások stratégiáját, így csorbítva a liberális fundamentalizmus igazát. Clinton megválasztása és közelmúltbéli rögtönzött megjegyzése („Úgy vélem, az IMF politikája nem volt jó Oroszországnak. Az USA megpróbálja megnyugtatni őket, több figyelmet fordítva a munkahelyteremtésre és a társadalmi nyomorúságra, elősegítve a gazdasági reformot.") ugyancsak jelentős tényező. További bonyodalom, hogy az európai konzervatív korporatizmust és a skandináv szociáldemokráciát a gazdasági verseny fenyegeti, és megkérdőjelezi lehetőségeit, hogy kezelni tudja a gazdaság posztfordista (Jessop, 1991.) átstrukturálását.
Ha ez a háttere a Bankon belüli egyet nem értésnek, amelyet a Kelet-Európának és a FÁK-nak javasolt eltérő ajánlások tükröznek, hova jutottak mostanra a viták? Eldőlt-e a nyugdíjak vagy a szociális háló ügye? A nyugdíjak ügyében a Bank abban a szokatlan helyzetben van, hogy egy időben két különböző orientációjú anyag jelent meg stábjától és a konzultánsoktól. Egyik a Világbank politikai kutatási jelentése a nyugdíjakról (World Bank Policy Research Report on Pensions. Estelié James, 1994.), amely része Louise Fox nagyobb tanulmányának, az Időskori biztonság az átalakuló gazdaságokban címűnek (Old Age Security in Transition Economies). Louise Fox készítette a bolgár társadalombiztosításról szóló fejezetet (Világbank, 1992.), amelyben a szerző támogatta a magánnyugdíjrendszer kialakítását és elkerülte az érvelést a nemzeti szociális biztonsági rendszer mellett. Fox most közvetlenül az elnöknek, Lewis Prestonnak dolgozik. Fox ajánlásai a térség országai számára az állami nyugdíj erős csökkentésén nyugszanak, javasolva vagy egy létminimumnak megfelelő általános nyugdíjat, vagy egy rászorultaknak járó általános nyugdíjat, amelyet adóból finanszíroznak. Kiegészítésként önkéntes magánnyugdíjat javasol, elválasztva a foglalkoztatási rendszertől.
Nicholas Barr, másrészről, egy másik Világbank-kiadványban a szociális biztonságról szóló fejezetben egy csoport olyan politikai javaslatot tesz, amelyek inkább összhangban vannak a „mainstream" európai rendszerek jelenlegi gyakorlatával. Itt is felbukkan a nyugdíjkorhatár felemelésének és a minimális járadékok védelmének szükségessége. Ami eltér, az az állami jövedelemfüggő nyugdíjak és magánalternatíváik hatásköre. Barr szerint a társadalombiztosítási járulékokat meg kell osztani a munkás és a munkáltató között, és erősíteni kell a be- és kifizetések kapcsolatát. A magánnyugdíjakat nem szabad bevezetni addig, amíg a szükséges szabályozó struktúra készen nincs. Ezenfelül kijelenti, hogy „a politikacsinálók megválaszthatják az állami és a magánnyugdíj keverékének a formáját". A „main-stream" nyugat-európai országokban hárompillérű rendszer létezik, amelyet az állami és magánnyugdíjak egymás mellett élése jellemez. Az alap felosztó-kirovó állami rendszer feladata nagyobb, mint a puszta létminimum biztosítása. Ezen felül vannak a kötelező és önkéntes magánrendszerek.
A releváns országrészlegek Emberi Erőforrások csoportjaiban a kérdés nem tisztázott. Egy 1993. novemberi belső tanácskozás eredményét az „európaiak" saját győzelmükként értékelték, az egységes állami pillér hívei pedig stratégiájuk helyességének elismeréseként. A tanácskozás jelentése azt a következtetést vonta le, hogy „egy lehetséges stratégia az, hogy egy-két reprezentatív országot kiválasztva, ezekbe fókuszáljuk a régió energiáit és erőforrásait" (Világbank, 1994.). Ezután egy belső konferenciát tartottak, amelynek az elnöke azt hangsúlyozta, hogy nem volna bölcs dolog a kelet-európai országokat a nyugat-európai költséges és hibás döntések közötti választásra késztetni, és lehetőséget látott arra, hogy a kelet-európaiak a posztfordista rugalmas termeléshez inkább illő rendszereket alkalmazzanak. Itt minimális rászorultsági elvű állami nyugdíjakra gondol. A politikai vita valószínűleg még tart, mint az a példákból látszik (pl. Litvánia), így fontos a Bank stábjának és konzultánsainak kiválasztása.
Míg az Emberi Erőforrások csoportokban a kérdés még eldöntetlen, a szegénységi stratégiáért felelős, elkülönült Oktatási és Szociálpolitikai Ágazat (Education and Social Policy Arm) készített egy kiadványt (1993.) a Világbank és az IMF közös Fejlesztési Bizottsága (joint Development Committee) számára a társadalombiztosítási reformról és a szociális hálókról. A kiadvány szerint „Chile drámai áttörést hajtott végre, amikor átváltott egy, magánszektor által működtetett nyugdíjrendszerre", de „a chilei vonalat követő nyugdíjreform lehet, hogy irreális cél Kelet-Európa és a FÁK országai számára. Középutas megközelítés lehet a két- vagy hárompillérű rendszer, benne egy, csupán a létminimumot biztosító állami nyugdíjjal". (71.) Ezt az álláspontot támogatta a bizottság elnöke is a tanácskozáson (1993. szeptember 27.). így a folytatódó viták és Nic Barr munkájának jelentősége ellenére a Bank nyugdíjpolitikája félő, hogy „keményedni" fog a-maradékelvű minimális állami nyugdíj irányába. Az ügy azonban még nem zárult le. A Világbank 1996-os Éves Jelentése az átmeneti gazdaságokkal foglalkozik; érdekes megjegyezni, hogy Louise Fox helyett Nic Barrt kérték fel a nyugdíjakkal és közkiadásokkal foglalkozó fejezet megírására. Most (1995. június) mindkét tábor szóvivői a korábbi nézetkülönbségek enyhüléséről beszélnek. Egyik oldalon felismerték, hogy a teljesen érett privatizált nyugdíjrendszer infrastruktúrája még messze van á megvalósulástól. A másik oldalon az állami rendszer elkötelezettsége a társadalmi szolidaritás irányába ma már csak az első pillérben testesül meg, amely mindenkinek 30%-os helyettesítési rátát biztosít. A második állami pillér 2%-os társadalombiztosítási járulékkal további 20%-os helyettesítést adhat 20 év alatt. Ezek fölött és ezeken túl már a magánrendszerek területe található.
A szociális háló politikája megoldatlan és kísérleti maradt, még a közös Fejlődés Bizottság hivatalos szintjén is. Az elnök arra a következtetésre jutott, hogy „nincs általános konszenzus ennek a [szociális háló] problémának a megközelítésére és megoldására". A közös kiadvány azonban a rászorultsági elvű szociális hálók adminisztratív akadályairól szólva megjegyzi: „az alacsony béreket biztosító közmunkaprogramok költséghatékony, bár korlátozottabb alternatívát nyújthatnak az adminisztrációs költségeknek az önszelekció általi csökkenése révén". Ez világosan tükrözi az IMF gondolkodásmódjának hatását. A Bank Oktatási és Szociálpolitikai Osztálya megbízást kapott egy jelentés elkészítésére a szociális hálók hatékonyságáról 1995-ben. Ugyanekkor az európai „táborral" összefüggésbe hozható csoport megbízásából értékelés készült a szociális segélyezési stratégiákról. Mindkét jelentés megjelenését érdeklődve várjuk.
Következtetések
1. Változó hangsúlyok a szociálpolitikai diskurzusban
Nem túl erős a bizonyíték arra, hogy az egyes intézrjjények intézményfüggő szociálpolitikai ajánlásokkal, és ezek az ajánlások a jóléti rendszerek bizonyos típusaival hozhatók kapcsolatba. Inkább azt mutattuk be, hogy a kívánatos nemzeti és nemzetközi szociálpolitikáról folyó vita áthatja ezeket az intézményeket. Más szavakkal, mindegyik vizsgált intézményre jellemző a belső egyet nem értés, a változó politikai ajánlások és a változékony politikai gondolkodásmód. A globális vita, vagy más terminológiát használva, a globális ideológiai küzdelem a Kelet-Európában és a volt Szovjetunióban helyes szociálpolitikáról folytatódik, de a különböző pozíciók és az egyes intézmények közé nem lehet egyenlőségjelet tenni.
Az EU-ból keletre áramló tanácsok nem mindig európai konzervatív korporatista tanácsok. Az euroliberálisok és az euro-korporatisták közötti küzdelmet tükrözte a DGV (a szociális ügyek európai „minisztériuma") sikertelen kísérlete, hogy felügyelje a Phare-programot kezelő DGI-ből kiáramló tanácsokat. A Phare versenyeztetése, kombinálva a fogadó kormányoknak a tendert eredményét befolyásoló képességével oda vezet, hogy a szociális szférában a Phare a Világbank, néha az ILO, néha más meggyőződés konzultánsainak irányítása alá kerül. Az OECD szociálpolitikai gondolkodásmódjában paradigmaváltás látszik megtörténni, az amerikai liberalizmustól egyfajta társadalmilag szabályozott kapitalizmus felé. Az Európai Tanácsban a Szociális Ügyek Igazgatósága, úgy tűnik, át kívánja gondolni eddigi megközelítését a szociálpolitika területén, amelybe beletartozhat a munkából és juttatásból származó bevételek közötti éles különbségtétel megtörése is. Talán a Világbankon belül a legnyilvánvalóbb, hogy eszmék és politikai ajánlások heves és éles küzdelme zajlik. Azonosíthattunk egy „tábort", amely az európai jövedelemfüggő, állami finanszírozású társadalombiztosítási rendszerek híve, és egy másikat, amely egyfajta egységes, maradékelvű nyugdíjpolitikát támogat. Bár ebben a tanulmányban nem vizsgáltuk részletesen az ILO álláspontját, úgy tűnik, ellentét van a Közép- és Kelet-Európa Teamen belül azok között, akik egy hagyományos közép-európai, bismarcki megközelítést támogatnak állami társadalombiztosítással, rászorultsági elvű szociális segélyezéssel (szociális háló), és azok között, akik állampolgári jogon járó juttatással helyettesítenék a régi rezsimek által garantált munkajövedelmet.
2. Szociállíberalizmus versus konzervatív korporatizmus
Bemutattuk, hogy a nyugati jóléti kapitalizmus klasszikus formái (liberalizmus, konzervativizmus, szociáldemokrácia) részt vesznek a vizsgált globális vitában, de azt is kezdtük megmutatni, hogy a jóléti politika létező paradigmái összeomlanak a munka és biztonság posztfordista dekonstrukciójával szemben. A világbankon belül világosan látszik a kísérlet – bár lehet, hogy nem lesz sikeres -, hogy túljussanak az egyesek szerint csődbe jutott és fenntarthatatlan európai társadalombiztosítási rendszereken, és egy maradékelvű és rászorultsági elvű szociális hálót hozzanak létre Kelet-Európában és a volt Szovjetunióban. Ez a stratégia, amelyet szociálliberalizmusnak nevezhetünk, még nem fogalmazódott meg világosan. A szociális háló pontos jelentése még nem tisztázott. A rászorultsági elv problémáit még nem gondolták át. Az IMF által kedvelt közmunkán alapuló szociális háló („munkáért-kenyeret") eszméjét nem osztja a Bank. Talán az IMF ezen gondolkodásmódja, talán a szociálliberalizmus „work-fare" változata. Ez párhuzamba állítható egy hasonló, bár más irányú kísérlettel az ILO-n belül. Eszerint a volt szovjet államokban helyes volna egy rászorultsági elv nélküli, állampolgári jogon járó juttatás bevezetése. Ezt az ötletet nem osztja testületileg az ILO, amely még mindig erősen konzervatív korporatista.
Más szavakkal, meg vagyunk győződve arról, hogy a szociálpolitika kialakítása során Kelet-Európa különböző nyugati szociálpolitikai stratégiák kísérleti terepe, de az eszmék és stratégiák ezen küzdelme ma magában foglalja a posztfordista szociálpolitika egy szociálliberális változatát is, amely időnként visszhangra talál az intézmények gondolkodásában is. Csupán puhatolózva ajánljuk a keletre áramló tanácsok ezen tipológiáját, és az egyes intézmények összekapcsolását bizonyos típusú ajánlásokkal.
4. táblázat Globális vita a szociálpolitika jövőjéről |
|
Szociálpolitikai ajánlás típusa |
Intézmény, amely hirdeti azt |
Liberalizmus (történelmi USA) |
IMF? |
Konzervatív korporatizmus (történelmi Németország) |
EU, Világbank, ILO, OECD? |
Szociáldemokrácia (történelmi Svédország) |
– |
Posztfordista szociálliberalizmus A változat: rászorultsági elvű szociális háló B változat: work-fare szociális háló |
EU, Világbank IMF |
Posztfordista radikalizmus (állampolgári jogú jövedelem) |
Az ILO-val és az Európai Tanáccsal kapcsolatban állók |
(Fordította: Magi István)
Jegyzet
1 Az IMF politikáját illetően érdekes megjegyezni, hogy a pénzügyi gondolkodásmód, úgy tűnik, előnyben részesíti a déli fejlődő országokban inkább helyénvaló gyakorlatot, és ennek védelmében a megvalósíthatóságot és a fenntarthatóságot hozza fel. Az észak-európai fejlett keresetfüggő állami nyugdíjrendszereket fenntarthatatlannak bélyegzi.
Irodalom
Ahmad, E. (1991): Social Safety Nets in Transition Economics. In: Tanzi, V. (szerk.): Fiscal Issues in Economics in Transition. IMF.
Ahmad, E. (1993): Poverty, Demography and Public Policy in CIS countries. IMF Working Paper, 93/9. február.
Bair, N. (1994): Labour Markets and Social Policy in Central and Eastern Europe. World Bank.
Cornia, G. – Jolly, R. – Stewart, F. (1987): Adjustment with a Human Face. Oxford University Press.
Deacon, B. (1995): The impact of supranational and global agencies on Central European national social policy. In: Boje, T. P. (szerk.): Welfare State and Labour Markets in a Changing Europe. M E Sharpe, New York.
Development Committee (1993): Development Issues: Presentations to the 47th meeting of the Development Committee. 1993. szept. 27. World Bank.
Esping-Andersen, G. (1990): The Three Worlds of Welfare Capitalism. Policy, Cambridge.
I.L.O – C.E.E.T (1994a): The Bulgarian Challenge: Reforming Labour Market and Social Policy. Budapest
I.L.O – C.E.E.T (1994b): Social Protection in Transition Economies: From Improvisation to Social Concepts. (A discussion paper by Michael Cichon), Budapest.
I.L.O (1995): Making Social Protection Work: The challenge of tripartism in social protection goveinance for countries in transition. Geneva.
James, E. (1994): Averting the Old-Age Crisis. Policy Research Department, World Bank.
Jessop, B. (1991): The Politics of Flexibility. Aldershot, Edward Elgar.
Milanovic, B. (1992): Review of Social Safety Net Chapters in Reports on the Former Soviet Union. 1992. szept. 11. World Bank (kéziratban).
Tanzi, V. (1991): Fiscal Policies in Economies in Transition. IMF.
Tanzi, V. (1993): Transition to Market: Studies in Fiscal Reform. IMF.
Vodopivec, M. (1992): Review of the Labour Market and Social Safety Net Sections of CIS' CEMs. 1992. dec. 23. World Bank (publikálatlan).
World Bank (1993a): Perfomance Audit Report: Hungary; Structural Adjustment Loan. Report No 12103. 1993. Junius Operations.
World Bank (1993b): Implementing the World Bank's Strategy to Reduce Poverty. World Bank.
World Bank (1994): ECA Region: Social Security Regional Review, (3 Nov 1993) Summary of Plenary Session Discussion, 1994. Jan. 21.