A jobboldali radikális csoportosulások az „újraegyesítéssel" hátszelet kapnak. A „Negyedik Birodalom" mozgósítja mindazon erőket, amelyek az NDK-t és az NSZK-t nem tartják az egész Németországnak, az össznémet államnak, hanem a keleti terület visszanyeréséről és (az 1937/41-es határok szerinti) Nagy-Németországról álmodoznak. Az a tény, hogy 1994-ig a korábbi NDK területén az orosz katonák és a nyugati Szövetségi Államban a NATO-egységek tovább állomásoznak, ébren tartja a Szovjetunió elleni gyűlölködést, tápot ad az úgynevezett Új Birodalom „liberális-nemzeti" jelszavainak, amelyek Németország szuverenitását korlátozva látják, és „semleges-militarista" irányzatokat támogatnak.
Természetesen felmerül a kérdés, vajon a szélsőjobboldaliság témái mely területeket érintenek, milyen fogalmakat értelmeznek újra, és hogyan folyik a „küzdelem az emberek eszéért és szívéért". „Alapideológiáikat" tekintetbe véve a következő területek kínálnak ma számukra támadási lehetőségeket: a szociáldarwinizmus (antiegalitarizmus); rasszizmus (antiszemitizmus), nacionalizmus (szovjetellenesség, Amerika-ellenesség), autoritarizmus (antiparlamentarizmus), militarizmus (antipacifizmus) és szexizmus (antifeminizmus).
A nemzeti állam és a rasszizmus és/vagy egy új internacionalizmus (multikulturalizmus) reneszánsza?
A kelet-nyugati szembenállás megszűnése és a két német állam újraegyesítése után nem lehetetlen a visszaesés a háború előtti nacionalizmusba, mert a „nemzeti államok tévútja", ahogy Péter Glotz fogalmaz, újra megnyerő eszménynek tűnik a kapitalizmus globalizálása, azaz az európaiasítás (EK-belső piac) átláthatatlan tendenciájának ellenében. A körülményeken nem változtat az sem, hogy a nacionalizmus történelmi alapjai szétzúzódnak, a szupranacionális konszernek, kereskedelmi kapcsolatok és intézmények világában anakronisztikussá válnak. A jelen átalakulási helyzetben a természettudományos-technikai, gazdasági és politikai fejlődés aszinkronitása figyelhető meg, amelyről Eric Hobsbawm a következőt írja: „Ma a XX. század végi technológia, a XIX. századi szabad kereskedelem és a középkori világkereskedelem viszonyaira emlékeztető államközi központok újjászületésének sajátos kombinációját éljük át".
Az egyesített Németországban két olyan eltérő életritmusú társadalom ütközik egymással, amely csak lassan hangolódhat össze. A fejlődési tendenciák ilyen aszinkronitásából nőnek ki azok a szociális ellentétek, területi és szerkezeti ütközések, amelyekre a szélsőjobboldal következetesen támaszkodik.
A mai szélsőjobboldal sikere – akárcsak a történelmi fasizmusé – azokon az ígéreteken alapul, amelyekkel az aszinkronitások megszüntetésének reményét keltik, készen arra, hogy az időt – amikor az szükséges – elemi erővel „megállítsák". A Szövetségi Köztársaság ma a „klasszikus" ipari társadalomból a „kockázatvállaló társadalomba" való átmenetét éli, amely azután a magántőkés tulajdon- és konkurenciaviszonyok között működik; átfogó modernizálási folyamatát atomizáció, tömegesedési és anonimitási tendenciák jellemzik. Sok embernek ezzel szemben óhajtott elképzelése a konkurencia (negatív kísérőjelenségei) nélküli kapitalizmus, mint az egyének mozgásformája a polgári teljesítményelvű társadalomban, amelyben a (különösen a bürokratikus kényszergazdasággal összehasonlítva) hatékony piacgazdaság áldásalt élvezhetik, anélkül, hogy farkastörvényei kihatásait és következményeit el kellene viselniük.
A szociális kockázatvállalások szabályozatlansága, a szociális viszonyok reprivatizációja
A német egység a szélsőjobboldaliságra a Német Szövetségi Köztársaságban először nem felszabadítóan hatott, hanem éppenséggel mérsékelte azt. Többen a szélsőjobboldaliság visszaesésével összefüggésben egyfajta „érzelmi depresszióról" beszélnek, amelynek következtében az ilyen jobboldaliság a legvégső hatalmat csak nehezen képes megszerezni, hiszen „hirtelen és váratlanul elveszett az, ami a nemzeti gyűlöletet évtizedekig ébren tarthatta volna" (Th. Assheuer-H. Sarkowicz).
Ám egy rövid várakozási idő után a revansizmus kiheverheti azt a Nyugat és „Közép-Németország" egyesítéséhez vezető sokkot, amely a liberális konzervativizmus jegyében törtónt, és az Öböl-háború következtében újraéledő nagyhatalmi sovinizmus által – a német világhatalmi álmokkal támogatva – Kelet-Európa gyarmatosításának kiszélesedő tervévé fejlődhet. Az úgynevezett Új Hatalom az újraegyesítés egy „második lépcsőjének" a keretében visszaköveteli a valamikori német keleti területeket, továbbá egy „második forradalom" segítségével le szeretné rázni a nyugati Németországban is a „megszállók igáját", amiért is – az elhalványuló szovjet-, illetve kommunizmusellenességet továbbfejlesztve – az Amerika-ellenességet helyezi előtérbe. Az Öböl-háború és a fiatalok tiltakozó magatartása az amerikaiak háborús tevékenysége ellen kiindulási pontot kínál számukra, de főképp az, hogy a militarizmus bizonyos mértékű rehabilitálása látszik kirajzolódni. A tömegtájékoztatáson keresztül közvetített gondolkodás harciasabbá válását figyelhetjük meg.
A rasszizmus szintén terjed, főképp, hogy a kelet-európai és Szovjetunióbeli gazdasági és rendszerválságok következtében várhatóan emberek milliói indulnak el Németországba Ehhez jönnek a valamikori európai gyarmatosító hatalmak tengerentúli területeinek a lakosai, akik az EK-belsőpiacon mint egyenjogú gazdasági tényezők versengenek a belföldi konkurenciával. Már most megosztó vonalat hoz létre a lakosság körében a gyűlölködés a törökökkel és a lengyelekkel szemben.
A „külföldiekkel szembeni ellenségességnek" szó szerinti tartalma nincs: amit – egyébként csak Németországban – így jelölnek, az egyfelől széles körben elterjedt félelmet jelent az idegenekkel szemben, akik mint vetélytársak jelennek meg a munkaerőpiacon és a lakáspiacon, közöttük azonban etnikailag nem tesznek különbséget (vonatkozik ez a bevándorlókra és az áttelepülőkre egyaránt); másfelől kétségkívül különlegesen erős az ellenszenv a sötétbőrű ékkel, jobban mondva a „másfajtákkal" szemben, ez viszont nem vonatkozik az indogermán külföldiekre (olyanokra, mint az angolok, skandinávok, észak-amerikai fehérek stb.). A „külföldi-ellenesség" fogalma így a rasszizmus, a kisebbségellenesség álcája és elbagatellizál ója
Ahhoz, hogy a rasszizmus ellen küzdeni tudjunk, tudnunk kell, min alapul. Az első lépés az emberiség e réme feletti győzelemhez annak megértése, hogy milyen okokra vezethető vissza, milyen vágyakat és reményeket ébresztett a múltban. Nekem úgy tűnik, hogy a rasszizmus alapvetően két forrásból táplálkozik, és két oldala működik: az euro-amerikai rasszizmus „fentről jövő" nagyhatalmi törekvések következményeként jön létre, amelyek kifelé és a világ meghódítására irányulnak, s amelyek érvényesítésekor az erőszakosan rájuk erőltetett hatalmi és termelési viszonyok a leigázottak egy részét (az etnikailag lebecsülteket) elnyomják. A rasszizmus létrehozta ideológiai vezérfonalát, és a nacionalizmuson és szociáldarwinizmuson keresztül jut érvényre, a modern imperializmus/gyarmatosítás legfontosabb legitimálójaként. „Mivel az imperializmus csak mint rasszizmus tudott átváltozni egyszerű hódító vállalkozásból univerzális hatalmi rendszerré, így az imperialista nemzeteket egy magasabb küldetés különleges eszközeként vagy mint egy magasabb végzet letéteményesét tekintik és mutatják be, a többi népnek pedig egyáltalán nem adják meg az elismerést" (E. Balibar).
A rasszizmus terjeszkedési ideológiaként szolgál, de másfelől az integráció, a beolvasztás koncepciója is – mások kirekesztése révén. Általában az ember igényli bizonyos embertársainak származásuk alapján való lebecsülését, ha egy kizsákmányolt, elnyomott népességen belül akarja a rivalizálást elhárítani. A rasszizmus reál- és szociáltörténete azt mutatja, hogy konjunktúrája akkor tetőzik, amikor a válságjelek felhalmozódnak, katonai visszaesés és/vagy rendszerválság fenyeget, továbbá egyes rétegek egzisztenciálisan fenyegetette válnak. Ilyenkor e rétegek az idegen embercsoportok lefokozásával mintegy „lefelé" továbbítják az őket terhelő nyomást.
Az idegengyűlölet konkrét problémákból következik, elvont Ideálok által igazolja magát, szimbolikus erőszakban nyilvánul meg, és ütközik a polgári magatartással. A faji korlátok elfedik az osztálykorlátokat, álcázzák és egyidejűleg reprodukálják azt. Ám, ha a faji megkülönböztetés és a fajgyűlölet általában visszavezethető is szociális és gazdasági okokra, válságokra és konkurencia-viszonyokra – nem szűkíthető le azokra, Ha igaz az, hogy a rasszizmus főleg a szocioökonómiai konfliktusok eredménye a társadalomban és a társadalmak között, akkor az is világos, hogy csupán az alapjául szolgáló érdekellentétek legyőzésével és ezen összefüggések magyarázatával szorítható vissza. A rasszista beállítottságon érvekkel nehéz kifogni: „Nem elegendő a rasszizmus formális érveit megcáfolni, hanem fel kell tárni az érzelmek és meggyőződések összességét, amelyek ezeket az érveket és magatartásformákat vezérlik" (A. Memmi).
A külföldiek számára több jogot kell biztosítani, „honosítani" kell őket, és bevonni a döntésekbe. Intézkedéseket kell foganatosítani a jogi biztosítékok megteremtésére. A szociális egyenlőség és politikai részvétel valóságos integrációihoz létre, amelyet nem szabad az erőszakos asszimilációval összetéveszteni. Az olyan integrációs kínálatok, mint a valamilyen formájú képviselet vagy a kommunális választójog a külföldiek számára, szükségesek, de csak köztes lépések, és alig elégségesek ahhoz, hogy a rasszista ideológiának elejét vegyék. A megkülönböztetés mindenféle módját, még ha pozitív is, el kell kerülni, mivel ahol az etnikai vagy kulturális kisebbséget akár megkárosítják, akár előnyben részesítik, ott kialakul a rasszista/nacionalista gondolkodás- és viselkedésmód.
Az ellenstratégia sarokkövei: fejlett civil társadalom, össznémet szociális állam és modern soknemzetiségű köztársaság, a szociális kérdéseknek a nemzetiekkel, a demokratikus kérdéseknek a szociálisakkal és a nemzeti kérdéseknek a demokrácia kérdéseivel való összekötése.
„Meg kell gondolnunk – figyelmeztet A. Klönne -, vajon az egységes ,haza' álmát, a patrióta összetartozás érzését tekintjük-e a történelmi és a jelenlegi szélsőjobboldali nézetek autentikus hajtóerejének? Benyomásom szerint egészen más elképzelések és érdekek fejeződnek ki a szélsőjobboldali áramlatokban: kábultság és hatalomvágy, félelemekés – egyidejűleg – agresszió, amely aztán nem a nemzetben, hanem a nacionalizmusban keresi feloldását. Nem a közösség iránti, a nemzet iránti felelősségben, hanem sokkal inkább egy tagadó jellegű nemzeti identitásban, az elhatárolódást és kirekesztést szolgáló belső és külső barát-ellenség meghatározásban.
Több közvetlen demokráciát?
A 90-es évek részvételi és képviseleti viszonyaihoz
Milyen legyen a jövő demokráciája – ez a jelen fő kérdése. A politikai rendszerek válsága nem csak Kelet-Európára korlátozódik, hanem Nyugat-Európát is sújtja, ahol vita folyik a népakarat és népképviseleti demokrácia közötti viszonyról, a parlamentarizmus jövőjéről és megújításának lehetőségéről. Klasszikus államfilozófusok ünneplik a vidám ősállapotokat – Montesquieu államhatalommegosztás-tanát Keleten, Rousseau demokrácia-elméletét Nyugaton.
A leghatékonyabb eszköz a szélsőjobboldaliság visszaszorítására a demokrácia, nem mint az állami intézmények szabályozó mechanizmusa és a politikai és társadalmi status quo védelmezője, hanem mint az ígéretek beváltása, a már oly régóta hirdetett demokrácia szó szerinti megvalósítása (=népuralom). A demokrácia csak elindul, de nem fejeződik be a választási aktussal. Újólag át kell gondolni a részvételi jogot és az önigazgatás lehetőségeit, tekintettel többek között a szövetkezeti mozgalom lehetséges újjáéledésére is.
A polgárok állampolgári tudata a szövetségi köztársaság alapítása óta tetemesen átalakult. A kritikátlan identifikáció szakaszát (1949-1966/67) követte a puszta elfogadás fázisa (1968-1974/75) és a növekvő távolságtartás. A harmadik évezredbe történő átmenettel a parlamenti-képviseleti és állampolgári-részvételi viszonyok megváltoznak. A közvetlen demokrácia elemeinek és mechanizmusának ma sokkal nagyobb jelentősége van, mint korábban, mert a gazdasági újratermelés mindinkább közös döntések alapján jön létre, aminek a „felépítményben" is érvényesülnie kell. Az új, a modern információs és kommunikációs technológiák bevetésével előállt felhalmozási forma megfelel az új részvételi formának: aki kvalifikált képzettsége alapján a számítógépet kezeli és robotot irányít, egyaránt résztvevője a termelésnek és az irányításnak. A tudományos-technikai forradalom mélyreható változásokat követel a politikai-parlamentáris képviselet jellegében is.
A népszavazás az állampolgárok emancipációjának egy további eszköze lehet. A választási fásultság leküzdéséhez jó alkalmat kínálnak a szélsőjobboldali pártok. Ezért is kell az embereknek több demokráciát nyújtani (a vele járó kockázat ellenére), nehogy a jövőben a szélsőjobb előretörése folytán a mainál kevesebb legyen a demokrácia.
A főleg fiatal emberek kritikája a képviseleti demokráciával szemben igazán nem irányul sem a demokrácia, sem a parlamentarizmus ellen, ahogy a konzervatív állami teoretikusok sejtetik. Itt egy olyan „félreértésről" van szó, amely tudatosan ignorálja azt a valóságos összefüggést, hogy a bázisdemokrácia a parlamentáris-demokratikus államot nem lerombolja, hogy valamiféle anarchiával helyettesítse, sokkal inkább bölcsen kiegészíti, működőképesebbé és válságérzékenyebbé teszi.
A helyzet valóságos parancsa: Több közvetlen és gazdasági demokráciát! Az élet minden területének demokratizálása – nem kevesek szerint ez a legjobb válasz a szélsőjobboldaliság helyzeti előnyére. A német egyesítéskor a népet nem kérdezték meg – ez jellemző az ország politikai kulturáltságára (kulturálatlanságára). Pedig a közvetlen demokrácia igen lényeges lenne a személyiség cselekvési és döntési autonómiájának helyreállításához is. A munkás és alkalmazotti rétegtől kezdve mindenütt a társadalomban, ahol erős hierarchia és merev „parancsstruktúra" áll fenn, s (a bérfüggőség miatt) csak minimális szabad tér marad a munka-és életszükségletek megteremtéséhez, igen nagy szükség lenne erre az autonómiára, a termelés résztvevőitől a lakóterületi, a kommunális és regionális döntéshozókon át egészen a központi állami és szupranacionális szintig.
A részvételt és a döntési jogot minden szinten ki kell alakítani, a népképviseleti alkotóelemek: népi kezdeményezések, népakaratnyilvánítás és népszavazás bevezetése révén, s mivel ezek lehetőséget kínálnak, több polgárt tesznek érdekeltté a politikában, a szélsőjobboldaliság és a neofasizmus elleni küzdelem fegyverévé is válhatnak. Egy „szemlélődő demokrácia" esetében (R. Wassermann) nem szabad csodálkozni, ha a „nézősereg" a szélsőjobboldali demagógia után fut, azt követi. A demokrácia kérdéseinek a nemzeti kérdésekkel való összekapcsolása azt jelenti, hogy az egyesített Németország – többé már nem ideiglenes – alkotmányt kap, amely népszavazás, népakarat révén fog jogerőre emelkedni. És itt válik döntő kérdéssé, hogy mit értünk ezen a „népen". Az egyesített Németországban minden azon fordul majd meg, hogy a „nép" fogalmának a demokratikus vagy egy soviniszta változata válik-e döntő tényezővé a tömegtudatban.
A 80-as évek elejétől a nemzeti-konzervatív újságírók és tudósok elterjesztették azt az érvet, miszerint tartósan nem fogadható el egy olyan Nyugat-Németország, amely gazdaságilag „óriás", de politikailag „törpe"; Németországnak újra nagyhatalmi szerepet kell betöltenie, illetve átvennie. A keleti blokk széthullása, nemkülönben az NDK bevonása a Német Szövetségi Köztársaság rendszerébe megerősíti a német politika súlyát a nemzetközi küzdőtéren; ez csökkenti a német szuverenitás eddigi megszorításait, amelyek a nyugati szövetségi rendszerből adódtak. A jövőben már nem annyira a külső befolyástól vagy támasztól, mint inkább önmagunktól függ, hogy a németek képesek lesznek-e a külpolitikát úgy irányítani, hogy az javára váljon a népek közötti nemzetközi egyezményeknek és egyetértésnek. Ennek másfelől belpolitikai feltételei vannak. A háború utáni rend vége azt is eredményezi, hogy a szélsőjobboldali tendenciák előtt már nem állnak azok a korlátok, amelyeket a valamikori megszálló hatalmak állítottak fel mind Nyugat-, mind Kelet-Németországban. A németeknek maguknak (belső) társadalmi vitában kell olyan szociális viszonyokról és politikai kultúráról gondoskodniuk, amely nem ad esélyt a szélsőjobboldaliságnak, hogy befolyásos vagy éppen hatalomképes erővé lehessen.
(Ford.: Jánoska Péter)
Utopie Kreativ, 1991/10., rövidítve.