Ceauşescu nem maga találta ki a nemzeti ellentéteket, melyekkel a románok és magyarok viszonyát oly sikeresen megmérgezte. Ezek az ellentétek nemcsak készen adódtak számára Közép-Európa történelmi előéletéből, hanem végzetszerű tehetetlenséggel maguk gördültek arrafelé, hogy bénítsák Románia népeinek cselekvő-, alkotókészségét. Az ártó szándék csak felismerte és agyafúrtan felhasználta ezt a vak erőt; fallá emelte a két nép között.
A temesváriak hősiessége rést ütött ezen a falon. A gyötrelmes közös szorultság, s az abból felvillanó emberfeletti cél közös cselekvésbe olvasztotta a város, majd az ország minden nemzetbéli lakóját.
Egy rövid történelmi pillanatra! Ennek mámora nem elég azonban ahhoz, hogy félresöpörje az ellentétek történelmi kövületeit: a különbségeket, melyek egymással szembefordítják a népeket. Ezeket csak akkor tudhatjuk megbontani és elhordani, ha értelmünk egyszer alapjukig hatolt. A megértést nem helyettesítheti az érzelmek bármily forró lobbanása sem.
Óvatosan hát! Ne rögtön a magunk példáján kezdjük vizsgálni a kényes igazságot. Annak idején a cseh tavasz virágainak elfagyasztásában fontos eszközzé vált a szlovák nemzetiség keserűsége. Az iparosítás addigi menetében az ország akkori, zömmel cseh vezetése elhanyagolta a szlovák területeket. Ami kényszerűen vonta maga után Szlovákia hátramaradását az élet minden egyéb, ettől függő vonatkozásában is. Szándékosan, tervszerűen-e? Ki tudja! Mindenesetre valóságosan. Így, mikor a Varsói Szerződés erői megszállták az országot, a szlovák pártnak szinte egésze állott készen a sztálinista restauráció végrehajtására. A reform cseh vezetői keservesen megkéstek a szlovák kisebbségi sérelmek orvoslásával – amíg még lett volna reá idejük.
A délszláv népek ellentétei lassabban érlelődtek. Tito, míg élt, késleltetni tudta az ellentétek felszínre törését. Most viszont a Milosevics által útjára bocsátott szerb nemzeti érdek törekszik maga alá gyűrni a nálánál fejlettebb szlovéneket és horvátokat (ahogy a visszamaradott albánokkal és crnagorácokkal korábban már megtette). A szerb nacionalizmus belháborúval és széteséssel fenyegeti a válságban megrekedt Jugoszláviát.
Ugyanezek a nehézségek terhelik Lengyelország életét is, csak nem határain belül elsősorban, hanem azok mentén: német és ukrán szomszédaihoz való viszonyában. A szovjet állam pedig – láthatjuk az utóbbi hónapokban – szinte kilátástalanul belebonyolódott nemzetiségi ellentéteinek szövevényébe. Bármerre tekintünk Közép- és Kelet-Európában, ezeket az ellentéteket mindenütt ott találjuk.
Mi mozgatja, fűti mindezeket? Mi indítja a népeket egymás becsmérlésére, megnyomorítására?
A felszín nem mutat értelemszerű indítékot, hanem indulatokat csupán. A különbségekhez – kinek-kinek a maga sajátosságához – való ragaszkodást, mely esztelenül fajul a másikénak lebecsülésévé, majd rombolásává, végül elpusztításának igyekezetévé. Ezen felszínen a népek úgy jelennek meg, mint egyenlők, akik alaptalanul vonják kétségbe egymás értékeit.
A kisebbségi jogok tiszta szándékú harcosai tömegével és önként sétálnak bele ebbe a csapdába: a látszategyenlőség elfogadásába. Mélyen emberséges felháborodással utasítanak vissza minden értékelő különbségtevést a népek között. Az egyenlőség erkölcsi követelményéhez így azután indokolások, utólagos magyarázatok születtek. Rangos elméletek kiváló tudósok fejéből és tollából, melyek ezúton igyekeznek aláásni az embertelen megkülönböztetéseket, megfosztani azokat jogosultságuktól. C. Lévi Strauss, sőt, szinte az egész etnológiai strukturalizmus erre az útra tért, a kultúrák teljes egyenértékűségét hangoztatva próbálják megbecsüléshez juttatni a fejlődésben hátramaradottakat.
Bármely emelkedett is ez a szándék, a benne rejlő téves, történelmietlen értelmezés keserves eredményre vezet, a kitűzött cél szöges ellenkezőjéhez. A nemzetiségi ellentétek oka rejtve marad, s azután szabadabban és vadabbul érvényesítheti magát. A különbségtevést ennyivel is könnyebben ragadja magához a zsarnoki romboló szándék.
Az emberiség története nem merő helyben járás. Benne nem semleges egymásmellettiségben, nem véletlen és lényegtelen különbségekkel virágzanak a más-más életformájú társadalmak, hanem gazdálkodásukat építve, műveltségüket felhalmozva. Ráadásul ez az építkezés sem egyenesen halad előre, nem egyszerű mennyiségi növekedés, hanem fejlődés: menetének vonala hurkokat vet, minduntalan csak újabb, magasabb formák – kötések – létrejöttével folytatható. A felhalmozott értékeket csak fennebb kifejlő összefüggésük szövi át és tartja össze. Eme kötések nélkül a halmozódás meddő, visszahull önmagába az egymásnak közömbös puszta mennyiség.
A fejlődés ilyetén folyamából fakad, abba ágyazódik a nemzetek s nemzetiségek közötti ellentét. Magva az egyenlőtlen fejlettség: az alacsonyabb és magasabb köttetésű, együtt élő történelmi formák folytonos ütközése. Különböző korszakokban más-más célokért folytak az ütközetek. A nemzet alakulata a tőke korához és annak formájához tartozik. A tőke keretei közt minden lényeges tevékenység célja-indítéka az értéktöbblet. Elnyerésére tör a fejlettebb, s megtartásáért szegül amazzal szembe a történelmi késésben járó. Az egyenérték szerint való csere kifosztja a visszamaradottat; a fejlettebb technikával és szervezettel folytatott termelési piaci konkurenciája öntudatlan természetszerűséggel elszívja a fejletlenebb értéktermékének egy részét.
Már nem a nyers erőszak, sem a szolgasorba szoríttatás fosztja meg többleteitől a hátramaradottat, hanem a legbékésebb kereskedelem, mely a legobjektívebb piaci mechanizmuson nyugszik, s mely nélkülözhetetlennek bizonyul ahhoz, hogy az elmaradott hozzájuthasson épp azokhoz a fejlett eszközökhöz, melyekkel hátrányát behozhatná.. . Behozhatná, ha ő maga termelte és alkotta volna azokat. Azonban elmaradása épp ebben áll, hogy java eszközeit más alkotta, s ő megvenni kényszerül amattól – ámde oly áron, mely magában foglalja épp azokat a többleteket is, amelyek felhalmozásából fakadna az élenjáró eszközök újratermelésének képessége, így az elmaradott nem önmagánál, hanem másnál, fejlettebb kereskedelmi partnerénél halmozza fel termelésének legmagasabbrendű feltételeit. Ezúton önmagának a lemaradását termeli újra folyvást. Magát a fejlettebbnek tulajdonába adja, annak rendelkezése alá helyezi – nyilvánvalóbb vagy burkoltabb formában. Nyíltabban, ha elveszíti tőkés önrendelkezését, és alkalmazottjává válik a fejlettebb működő tőkének; burkoltabban, ha megmarad saját vállalkozása, s a fejlettebb gazdálkodó csak pénzével, a hitelezés formájában van jelen, s szupertöbbleteit kamatként söpri be.
Amikor általában helyezzük egymással szembe a fejlettséget s az elmaradottságot, úgy tűnhet, mintha a fogalmi ellentét csak bizonyos szélsőségekre lenne érvényes – mondjuk: a legfejlettebbek (Egyesült Államok, Japán, Nyugat-Európa; és a legelmaradottabbak (az évi 200 dollár/fő nemzeti jövedelem alatti afrikai es ázsiai országok) viszonyára, valójában azonban ez a viszony univerzális. Ugyanúgy érvényes a legfejlettebbek egymás közötti kisebb különbségekre, mint a legelmaradottabbak közöttiekre, vagy a középmezőnybeliekre.
Mennél közelebb álló fejlettségű két nemzet érintkezéséről legyen szó, annál inkább áthághatónak tűnik a határ. Behozhatónak a lemaradás, elveszíthetőnek az előny. Ezért a közelállók versenye nekikeseredettébe mint azoké, akik között a távolság nyilván áthághatatlan. A szerbek számára lehetőnek tűnhet, hogy a szlovének ellenében megtartsák többleteiket (vagy éppenséggel még azokét is megkaparintsák az államhatalom eszközeivel), míg Japánnal – de még csak Olaszországgal szemben is – erre semmi esélyük nincsen. A szomszédos országok többnyire egymáshoz közeli fejlettségi szinten mozognak, mert a társadalmi formák nehezen születnek, többnyire egy-egy, vagy éppenséggel (mint például a kapitalizmus) egyetlen gócban. Onnan, keletkezésük földrajzi pontjáról terjednek el azután téri folytonossággal, a gazdasági keringés rendszerével utazva.
A kapitalizmus esetében ez a közép- és kiindulópont Anglia volt a XVII-XIX. században. Európában ezért a tőkés fejlődés terjeszkedésének iránya mindmáig nyugat-keleti és másodjára észak-déli. Ezen irányokban haladva egyre alacsonyabb fejlettségű nemzetekhez – illetve országokba jutunk, mindmáig szinte hibátlan következetességgel. A társadalomföldrajzi tér persze nem geometriai tisztaságú, hanem sokrétűen összetett. így aztán már a kezdeti elterjedésben is adódtak kisebb egyenetlenségek (pl. Csehország és Észak-Olaszország kiugró iparosodása), a későbbiekben pedig továbbiak és egyre nagyobbak. (Németország, Japán, Finnország .. .)
Nagy egészében mindazonáltal máig is fennáll a kezdeti téri rend. Kelet felé ennek megfelelően sorakoznak egymás után az egyre kevésbé fejlett tőkés nemzetek, el odáig – az Orosz/Szovjet Birodalomig -, ahol már azok a népek következnek, melyek a tőkés fejlődésben el sem érték az önálló nemzetállam megalkotásának lehetőségét. Akik onnantól nyugatabbra vagyunk, mi is csak mostanság és tökéletlenül értük el a határvonalat. Hiszen az Oszmán-Török Birodalom ázsiai despotizmusa csak az első világháború táján szorult ki végre a Balkánról, s csak ugyanakkor sikerült önállósághoz jutniok az új feudális Habsburg-Birodalomban egyesített népeknek is. Ezekkel együtt esett szét a Magyar Királyság végső maradványa is.
Mondjuk ki végre, ami minket illet ezen a fejlettségi térképvázlaton: Magyarország és egészében véve annak államalkotó nemzete a magyarság, a történelmi fejlődésben hátrább van maradva a tőle nyugatra lévőktől (pl. Ausztriától);
Románia és a románság pedig egy lépéssel kelet felé még tovább következik.
Kínos ez az állítás, alkalmas jogcím a sértődésre. Mégis mindenképpen túl kell esnünk rajta, hogy a továbbhaladásnak – s az ahhoz szükséges gondolati lépéseknek – utat nyissunk.
A román gazdaság összeroppant. Ezért jelenlegi teljesítményeiből nehéz volna egyenes következtetéseket levonni fejlettségére – jövőbeni teljesítőképességére – vonatkozólag. Nem elfogadható azonban az sem, ha az ország jelenlegi siralmas állapotát fejlettségétől független balvégzetnek tekintenénk. Bármilyen elvetemültté váltak is Ceauşescu eszközei, bármennyire eluralkodott felette a dinasztikus önérdek, kiindulása és alaptörekvése az ország öröklött elmaradottságának felszámolására irányult. Nem sikerült azonban keresztültörnie annak korlátain, és bizonyára éppen azért nem, mert elgondolásai, módszerei is megragadtak e korlátokon belül. Módszereiben nem jutott túl, hanem éppenséggel visszahanyatlott az ország sok száz éves despotikus, ázsiai hagyományaihoz.
Az egész kelet-európai szocializmus mint effajta kitörési próbálkozás lépett a történelem színpadára, és jutott mostani válságáig. E kis nemzetállamok közül viszont Románia jutott a legmélyebbre, s most kilábolása a legküzdelmesebb.
Vajon miért?
Románia polgári, árutermelői hagyományai nem voltak elégségesek ahhoz, hogy alapot adjanak gazdaságának a tőkés piacon való helytálláshoz, amikor 68 után – szembehelyezkedve a szovjet irányvonallal – erre tettek elszánt kísérletet. A nyugati tőkés országok minden lehető támogatást megadtak ehhez, már csak politikai indíttatásukból is, hiszen Románia késznek mutatkozott a legmesszebbmenő együttműködésre velük, politikai önállóságának biztosítása érdekében és annak feltétele mellett. A nyugati kapcsolatok kiszélesítése azonban teljes kudarchoz vezetett. A román vállalatok szerződött kötelezettségeiknek sorra-rendre nem tudtak eleget tenni – noha a korábbiaknál tágabb lehetőségeket kaptak hozzá. Sikereikkel megalapozhatták volna önállóságuk további növekedését. Kudarcaik nyomán azonban rohamosan nőtt eladósodásuk, s véget vetett a liberalizálási kísérletnek, az állami gazdaságpolitikát visszavetette a legmerevebb központosításba és autarkiás elzárkózásba.
Nem a Szovjetunió tiltakozása vetett véget reformtörekvéseiknek – mint a mi esetünkben -, hanem ezen törekvések nyomasztó kudarca. Mekkora része volt ebben a politikái elgondolás gyengeségének? Úgyszólván egyre megy! Könyvelhetjük mindkettőt ugyanarra a számlára. Románia nemhogy a tőke működésének elmélyült kritikájához – valódi baloldali gondolkozáshoz és szerveződéshez – nem jutott megelőzőleg el, hanem még a nemzeti tőke teljes kifejlődéséig sem.
A szocialista iparosítás 40 évi felhalmozási erőfeszítése után, még ma is az összes foglalkoztatottak kb. 30%-a dolgozik a mezőgazdaságban. Ennél is sokkal magasabb a falun élők részaránya: az össznépesség fele él még falun; a havasalföldi megyék 1/3-ában még a lakosság 70-80%-a! Pedig az urbanizációt az iparosítással együtt, az ország minden erejének megfeszítésével szorgalmazta a vezetés. Csak hát a polgárosodás igen későn, s igen alacsony szintről indult. A török (és orosz) fennhatóság alól csak a múlt század vége felé szabadultak a román fejedelemségek. Ám ez sem hozta magával a paraszti földmagántulajdon létrejöttét, s így az iparosodás és városiasodás előfeltételeit sem. Ezért a Kárpátokon-túli részek felől nézvést Erdély magyar és szász (zsidó és örmény) városai a jólét vágyott és irigylett túlvilágaként ködlöttek a távolban. Azokat – a bennük folyó életet s az ahhoz való jogcímet – magukévá tenni: ez lett számukra az elérhetőnek tűnő nagy történelmi cél. Ehhez való jogosultságuk igazolását teremtette meg és szolgáltatja mindmáig a dáko-román mitológia.
A nemzeti tőke erre a mítoszra támaszkodva szerveződött meg. A bitorló idegenek ellen harcba szólítva egyesítette a különböző – ellentétes érdekű – osztályok törekvéseit. Kialakította Erdélyben sajátságos nacionalista pénzintézeteit, melyeknek csak románok lehettek részvényesei, s melyek ennélfogva célratörően érvényesíthették a nemzeti felemelkedés érdekeit a többi nemzetek rovására (ezek híres feje volt az Albina bank). A múlt század közepétől kezdve a földreformok sorozatát hajtotta végre, melyek elvezettek az európai értelmű föld-magántulajdonig, s amely Erdélyben „mellesleg" hatékonyan átrendezte a földek nemzetiségi hovatartozását is; egyben azonban végre megindította a mezőgazdaság műszaki fejlődését, s az ennek folyományaképpen feleslegessé váló agrárnépesség iparba átáramlását. Ennek nevében és harci szellemében hozta létre iskoláit, építette ki oktatási rendszerét.
Ezekre a túloldali összefüggésekre nyitván szemünket, lehetetlen/hogy ne vennénk észre önmagunk rokon vonásait. A közel 400 éves Habsburg-ellenességet, mely csak annyival vált kevésbé mitikussá, amennyivel készebb lehetőségei voltak a megvalósulásra, amennyivel történelmileg, földrajzilag közelebb feküdtünk a kapitalista szerveződés kiindulópontjához, elsajátításának kilátásához. Mindazonáltal a Szent Korona tana; az Árpad-ház szentjei; s a Keresztény Európa védőbástyájának eszméje is épp eléggé mitológiai formák a történelem modern értelmezése számára.
Hátrább vagyunk a történelmi fejlődésben nyugati szomszédjainknál, s a románok egy lépéssel hátrább nálunk. Elviselhetetlenné akkor válna a gondolat, ha a fejlettségi különbség lezárt és változhatatlan végzet lenne, melyet csakis a képzeletben lehetne eltörölni. Nem így azonban akkor, haván valóságos lehetőség a vele szembeszegülésre, rajta túlhaladásra.
Van-e hát?
Kell legyen, hiszen a történelem eddigi menete példákat adott rá – mint már az előzőkben utaltunk is rájuk – de ez semmiképp nem adódhat a tőke nemzeti elzárkózásában, hanem csakis a széles nemzetközi együttműködésbe csatlakozás útján.
Románia számára nem hozott és nem is hozhat megoldást az erdélyi magyarság fejlődési előnyének korlátozó intézkedésekkel való hátráltatása. A korlátozás előfeltételezi az állami hatalom ezt lehetővé tevő túlduzzadását. Ezt pedig már több változatban is zsákutcának bizonyította a történelem – legutóbb épp a Ceauşescu-féle változatban.
Ez a hatalom – sztálini eredetének megfelelően – a népiesen naiv egyenlőség ideológiájára épült. Eszerint a nép (a „mi népünk") egyszerű fiai készen hordanak magukban minden képességet, ami a legfejlettebb emberi teljesítményekhez – gazdaságiakhoz és művelődésiekhez – szükséges. Csupán az ezekhez nélkülözhetetlen anyagi eszközöket kell megszerezni, illetve felhalmozni életre keltésükhöz. Ennek maga az uralkodó pár és család lett volna élő és megtestesítő bizonysága: Elena tudományos pályafutása, Nicolae gazdasági-politikai csalhatatlan mindentudása stb. voltak hivatva a mindennapi szemlélet számára érzékletesen igazolni a vágyálmokat. Ez a populista utópia tudattalanul bár, de áthághatatlan következetességgel vonta maga után a fejlődés minden reális mozzanatának és forrásának elutasítását; tagadásba helyezését minden, a saját népi-nemzetinél fejlettebb alakulatnak; az azoktól való elzárkózást, önmagába fordulást: a teljes autarkia felé törekvést.
Ma persze – összeomlásának romjai felett – könnyű megállapítani e rendszer torz vonásait, életképtelenségét. Nem volt ilyen egyszerű azonban kezdetének idején, mikor eszmei vonásai nem rajzolódtak még ki ilyen élesen, gazdasági erőfeszítései pedig eredményesek voltak – vagy legalábbis annak látszottak. Nagy iramban épültek a hatalmas, új gyárak s mellettük a lakótelepek, ahova özönlött befelé a falvak nyomorúságából elvágyódók sokasága, s az új ipart ellátta munkaerejével; aminek béréből toldozgatta új, városi egzisztenciáját, s kötelességtudóan szülte gyermekeit – az eljövendő évek ugyanilyen további gyárai és lakótelepei számára.
Ez volt a gazdaságfejlesztés extenzív korszaka Romániában, melynek első feladata – a kiterjedt nagyipar megteremtése s a hozzá tartozó városépítés – nagyjából teljesült. Itt azonban elakadt a dolog, s az egyről a kettőre nem sikerült továbbjutnia. A „kettő" ugyanis az előretörő ipar mögött a mezőgazdaság felzárkóztatása lett volna. Ez a feladat azonban már lényegénél fogva nem tűri meg az extenzív, nyers mennyiségi növekedésre alapozott módszereket. A mezőgazdaságban az épülő nagyipar termékeire támaszkodva, nagymérvű és folyamatos termelékenységnövekedésnek kellett volna beindulnia, és egyfelől pótolnia az iparba átvándorló munkaerőt, másfelől biztosítania a növekvő népesség megnövekedett igényeinek kielégítését.
Igen ám, de az extenzív felhalmozás eme szocialista útján a mezőgazdaság teljesítőképességének végső határáig le van terhelve, hiszen az ipari felhalmozásnak egyedül ő a forrása. A felhalmozásnak tehát új forrásokra kellene átkapcsolnia, olyasféleképp, ahogy annak idején a tőkés iparosítás folyamatával történt, melynek súlypontja hamarosan áttolódott az önfelhalmozásra, forrásává az önmaga által termelt többletek lettek. Ez a váltás ott természetszerűen bekövetkezett a magántulajdonú tőkék versenyének nyomása alatt. Itt viszont a köztulajdonú tőke felett semmiféle spontán és tárgyi kényszer nem gyakorolt felügyeletet. Az értékviszonyok ellenőrzése alól – elszabadult a reprodukció, szemmel követhetetlenné és betarthatatlanná vált.
Reális értékviszonyok csak a külforgalomban mutatkoznak az ilyen osztatlan köztulajdon számára, ezek viszont lesújtó ítéletet mondanak a termelés költségeiről, s hovatovább abszurd követelményeket támasztanak vele szemben. A természeti kincsekben gazdag ország kézenfekvő válasza erre az autarkia fokozása, a mindent otthon megtermelés törekvése, hogy ne legyen szükség a hazai termék költség alatti áron elkótyavetyélésére.
Ez azonban a fejlesztés terén rövidesen már szabad szemmel is jól látható lemaradáshoz vezet. A rohamosan fejlődő nyugati technikából ezután amit nem lehet lelopni, lekoppintani, azt meg kell venni – mégpedig gyötrelmesen magas monopolárakon. Így aztán a megépített iparban a felhalmozott érték nemhogy bővítené, még fenntartani is alig képes magát. Az értékelv darabjaira hull: az élőmunka értékesülése nincs már biztosítva termelő használata által. A gazdaság minden ízében eluralkodik az archaikus újraelosztás elve amely nem önszabályozó, hanem a hatalom önkényén nyugszik. (Valamilyen mértékben ebbe a csapdába szorult minden kelet-európai ország.) S ennek keretében kap értelmet újból a nemzeti gyűlölködés: a kiszolgáltatott kisebbségeknek az újraelosztásban való megrövidítése révén. Szánalmasan kevés ugyan, ami többlethez a többség ezáltal az elosztásban hozzájut (városi lakás, jobban fizetett munkahelyek, magasabb iskolai és szakképzés stb.), az általános nélkülözés körülményei között arra mégis elég, hogy érveket adjon a hatalom önpropagandája számára, és lefoglalja vele az alacsony műveltségű tömegek indulatait.
A hatalom mindig is az újraelosztás szerve. Manapság többnyire a szervezett és rendszeres újraelosztásé, s már csak ritkán az alkalmi kifosztásé (bár az is újraelosztás a maga módján). A nemzeti-nemzetiségi ütközés pedig mindig ezért az elosztó hatalomért folyik, mert a vitatott többletek áramlását ennek pozíciójából lehet terelni és megszerezni. A kommunista párturalom talán minden eddiginél jobban kiterjesztette az állam újraelosztó hatalmát, minek folytán az egyén s a részközösségek minden eddiginél kiszolgáltatottabbakká lettek vele szemben. Így a magyar kisebbség is a romániai párturalom megszerveződését követően. Önvédelmük felmorzsolódott, önigazgatási szerveik s ahhoz való képességeik elsorvadtak, mivel mindezek alapját veszítették el: rendelkezésüket termelőeszközeik felett. A szocialista elvek örve alatt igyekeztek elvenni tőlük mindazon sajátjukat, melyeken fejlettségi előnyük nyugodott. Nemcsak anyagi eszközeiket, hanem a szellemieket is: nyelvet, lakóhelyet, rokoni, baráti kapcsolatokat…
Hasonló függőség elképzelhetetlen bármely magántulajdoni rendszerben, hisz annak feltételei között a közintézmények igen tekintélyes részét a magántulajdonok/tulajdonosok hozzák létre és tartják fenn az állami hatalom közbejötte nélkül, ezzel alkotva a manapság sokat emlegetett civil – tehát nemcsak burzsoá – társadalmat, mely bizonyos fokú védelmet és garanciát jelent az egyén számára a közhatalom őt veszélyeztető elburjánzása ellen. így az állam hozhat ugyan a kisebbségeket sújtó kihatású intézkedéseket (amilyen pl. a Román Királyság földbirtokreformja volt a két világháború között), ennek azonban az állampolgárok – azaz a magántulajdonosok – elvi jogegyenlősége mégiscsak határokat szab. A magántulajdon általános szabadsága szükségképpen önálló rendelkezést jelent az általa fenntartott intézmények és közösségek felett is. Az osztatlan köztulajdon viszont szükségképpen vonja maga után a felette gyakorolt rendelkezés teljes központosítását és önkénnyé fajulását. (A kisarjadt önkény pedig alátámasztása végett magától értetődően fordul a kisebbségek vádolásához, a velük való ellentét felnagyításához.)
A gazdaság alakulása még ilyen torzultan is elérkezik azonban második nagy határához: a mennyiségi terjeszkedés forrásainak kimerüléséhez, ami a felhalmozás eddigi módon való folytatását lehetetlenné teszi. A pazarlóan megcsapolt természeti kincsek kezdenek elapadni, a szabad munkaerő, ami eddig a mezőgazdaságból áramlott az iparba, kifogy – hiszen ott nem pótolja technikai fejlődés; az egész társadalom munkaerejének biológiai, erkölcsi képzettségi színvonala kezd süllyedni a fogyasztás s a szolgáltatások elégtelenségét követve. A felhalmozásnak itt rá kellene térnie arra az útra, amit a legfejlettebb iparú tőkés országok már megnyitottak a II. világháborút követő időkben: a befelé irányuló (intenzív) felhalmozás útjára.
Ez lett volna a szocialista gazdaság fejlődésének harmadik nagy lépése, ami azonban a zsarnoki módon központosított hatalom és gazdaságirányítás keretei között komoly értelemben szóba sem kerülhet. E lépés lényege ugyanis a társadalom szellemi erőinek, alkotóképességének a legszélesebb körű működésbe hozatala. Az alkotóképesség pedig az egyén önhatalmának szellemi érvényesülése: az egyének szuverenitása, szabadságuk teljesülése. A termelés ezen új módja önállóságot kínál a szellemi cselekvésben s nyitott lehetőséget, szabad versenyt a társadalmi termelőerők feletti rendelkezésben.
A Ceauşescu-féle vezetés elfajulása ennek meghiúsulásából fakadt: a kilátástalan nemzetközi versenyhelyzetből, mely a hetvenes évek derekától vált egyre élesebbé és láthatóbbá. A fejlett tőkés országok megújult lendülettel iramodtak előre az úton, mely az intenzív felhalmozásban előttük megnyílt: míg a szocializmus felé tapogatózó országok gazdaságát egyre jobban megbénította központosított, fejlesztő dinamizmus nélküli rendszerük. Paradox módon éppen azon eszközök, amelyeket a lemaradás ellen összpontosítottak, éppen a szándékolt és erőszakolt felgyorsítás eszközei váltak a felzárkózás legfőbb akadályaivá. A két rendszer közötti érintkezés nemcsak az értékelő összehasonlítással terhelte a szocialista felet, hanem a csereforgalomban egyre súlyosabb pénzveszteségekkel is: felhalmozandó többleteinek növekvő iramú elszívódásával.
A szocialista forradalomnak párthatalommá torzulása ezen a ponton vált helyrehozhatatlanná Romániában is. A kommunista párt ekkor végképp elejtette annak lehetőségét, hogy a változásokat mélyen elemezve azoknak megfelelő – az addigiaknál radikálisabban demokratikus – belső reformokat hajtson végre, s maga igazítsa ki tévedéseit. Ehelyett erőszakos és központosító vonásait erősítette, és további, szomszédjaihoz képest is szembetűnő teret nyitott a személyi hatalom kiépülésének és elfajulásának. A személyi hatalom pedig lényegéből fakadóan nem tehetett mást, mint a gazdaság extenzív működéseit igyekezett fenntartani – illetve fokozni – egyre elkeseredettebben, irreálisabban. Ennek a már minden józanságtól elrugaszkodott extenzív felhalmozásnak tartozéka, alkateleme volt a soviniszta, asszimilációt erőltető nemzetiségi politika is.
Mi következik mindebből most, a Ceauşescu bukását követő forradalmi helyzetben a magyar nemzeti kisebbségre nézvést?
A magyar kisebbség számára (is) létkérdés, hogy Romániának sikerüljön minél rövidebb idő alatt rátérni az intenzív felhalmozás útjára. A gazdaság ilyetén átalakulása ugyanis – mivel az e gondolkodásmódban meghatározó szerepű alkotótevékenység lényege szerint önrendelkezés – elkerülhetetlenül hozza magával a neki megfelelő liberális és demokratikus társadalomszerkezeti elvek érvényesülését.
Annak keretei között a nemzeti sajátosságok fenntartása magától értetődően adódnék, a kisebbségek autonómiája az egyéb autonómiákkal együtt virulna fel.
Ezzel szemben a váltás kudarca, vagy hosszú ideig elhúzódása elkerülhetetlenül nyitna teret ismét a mennyiségi növekedésre irányuló, extenzív törekvéseknek – s ezzel a hatalom számára a csekély többletekért folytatott harc kiéleződésének, a nemzeti gyűlölködésnek.
Ugyanakkor Románia a csődbe jutott közép-európai szocialista országok közül legkevésbé rendelkezik az intenzív átalakításhoz szükséges emberi adottságokkal. A legkevésbé kapitalizálódott annak idején, a szocializmus torzulásaiban pedig a legmélyebbre süllyedt (mely kettő aligha független egymástól), s ezen történelmi előzmények folytán a vállalkozói szemléletmód, gazdasági és szervezeti szakértelem és tapasztalat, a kapcsolat- és információs rendszer a legelmaradottabb és zilált állapotban van. Ennek általánosságán belül a magyar kisebbség állapota még viszonylag előnyösebb. Pozitív hagyományainak elkeseredett őrzése-ápolása: anyanemzetének fejlődésével és azon át Európával ahogy-úgy, de mégis fenntartott kapcsolata a kezdeményezés valamivel nagyobb lehetőségeit kínálja számára. Ezekről a lehetőségekről Románia nem mondhat le, megragadásuk bármennyire ellentétes is a polgárosodásért tett nemzeti erőfeszítéseinek eddigi irányvonalával.
A romániai magyarság nem juthat el lehetőségeinek megvalósulásához úgy, ha megmarad abban az elszigeteltségében, melyet az extenzív tőkefelhalmozás időszaka s annak nacionalizmusa rákényszerített. Rengeteg fog most múlni azon: hogy él ezzel a lehetőséggel? Magának-e pusztán, vagy Románia egészének felemelkedését célozva?
A magyarság történelmi áthidaló szerepe, melyet anyanemzetünk s annak állama is visel, így teljesülhetne, továbbszolgálva Kelet felé. Nem csupán közvetítve annak maradékát, ami a gazdagok nyugati asztaláról aláhull, hanem új formát találva és alkotva, mely asztalhoz segítené a ma szűkölködőit. Ha Romániának nem sikerülne elérnie Európa gazdaságába és politikai közösségébe való bekapcsolódását, akkor csakis az autarkiás elzárkózás nyomorúságába húzódhatna vissza. Ezzel ugyan eltéphetné a köldökzsinórt, mely a magyar kisebbséget ma anyanemzetéhez fűzi, de egyben még messzebbre szakítaná saját fejlődését is a világ élvonalától.
Ahhoz azonban, hogy az eseményeket a jófelé vivő csatornába terelje, a kisebbségi magyarságnak is túl kell jutni a kulturális autonómia leszűkített önvédelmi gondolatán. Figyelmének felül kell emelkednie a nemzettudat önazonosságának külső jegyeit őrző törekvésein, és egzisztenciájának egésze, alapvető vonatkozásai felé kell fordulnia és kiterjednie. Egész Románia – sőt Közép-Európa – gazdasági-szellemi felemelkedésében kell helyet keresnie és szerepét megtalálnia a magyarságnak. Annak javára kell kiaknáznia a maga helyzetének minden lehetőségét, minden sajátos mozzanatát, a viszonyban lévő előnyeit egész Románia előnyére fordítva. A jelen levő dolgokon túlra tekintve, mert a helyben maradás – az egyszerű reprodukció – nem hozhat megoldást. A régi viszonyok visszaidézése és megőrzése valójában nem is lehetséges. Csakis az előrehaladásban – Romániának az intenzív felhalmozás szintjére eljutása révén – őrizheti meg magát a magyar kisebbség. Ez viszont – tisztán kell látnunk – semmiképp nem lehet a múltbeliek helyreállítása s a változatlanságban való megnyugvás.
1990. január
(A szerző ezt az írását eredetileg egy erdélyi magyar nyelvű újság számára készítette. A szerk.)