Az 1989-ben kezdődő gazdasági válság és a világpiachoz történő alkalmazkodási folyamat nem idézte elő a kubai forradalom sokak által megjósolt bukását, bár óriási kihívást jelentett a kubai szocializmus számára. Ebben az írásban a válság természetét csak vázlatosan vizsgáljuk. A reformokkal kezdődő politikai folyamatokat elemezve néhány következtetést vonunk le a szocializmus fejlődési lehetőségeire vonatkozóan.
Feltételek
Kuba teljes kereskedelmének 70%-át a Szovjetunióval, további 15%-át pedig más KGST-országokkal folytatta. Az exportfüggőség magas foka, különös tekintettel a cukorból származó exportbevételekre, illetve a kereskedelmi partnerek nagyfokú koncentrációja Kubát igen kiszolgáltatottá tette a kereskedelem összeomlásával szemben. Sőt, a cserearányok nagymértékű zuhanása kísérte a kereskedelmi partnerek elvesztését, mivel a KGST összeomlásakor éppen a legelőnyösebb feltételek tűntek el. A gazdasági válság 1994-ig folytatódott, miközben a termelést nemcsak a nyersanyagok (különösen a benzin), hanem az alkatrészek hiánya is akadályozta, a készletek tovább csökkentek, a termelés lelassult, és több üzemet be kellett zárni.
Megállapíthatjuk azonban, hogy a piacok elvesztése nem okozott nagyobb veszteségeket néhány más átalakuló ország veszteségeinél. (Az 1. táblázat néhány általános mutatóval érzékelteti a válság mélységét a KGST, illetve a Szovjetunió szétesésétől kezdődően.)1 Hozzá kell tennünk ugyanakkor, hogy egyedül Kubára igaz a nemzetközi pénzpiacokhoz való kapcsolódás teljes hiánya,2 valamint az ellenséges amerikai kormányzat folytatódó küzdelme a külkereskedelmi igazodás megakadályozására (csakúgy, mint a kubai-amerikai aktivisták öntevékeny kampánya).
1. táblázat: A gazdasági válság makroökonómiai mutatói (1989-1994) | ||||||
|
1989 |
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
GDP (milliárd $) |
33 |
32 |
24 |
20 |
18 |
18 |
GDP egy főre ($) |
3.059 |
2.972 |
2.206 |
1.880 |
1.684 |
1.700 |
Export (millió S) |
5.400 |
4.910 |
3.585 |
2.300 |
|
|
Import (millió $) |
8.100 |
6.745 |
3.690 |
2.500 |
1.700 |
2.000 |
Export-összetétel |
|
|
|
|
|
|
cukor |
72 |
|
|
|
42 |
|
idegenforgalom |
2 |
|
|
|
38 |
|
egyéb |
26 |
|
|
|
20 |
|
Import-összetétel |
|
|
|
|
|
|
benzin |
32 |
|
34 |
|
|
|
élelmiszer |
12 |
|
20 |
|
|
|
egyéb |
56 |
|
46 |
|
|
|
Gazdaságpolitika
Mára közhellyé vált a kiigazítási folyamaton belül két periódus megkülönböztetése (lásd a mellékelt kronológiát). Az első periódus 1993 közepéig tartott, amikor az irányelveket egy „különleges időszak" szükséghelyzetére vonatkozóan határozták meg. A második szakasz 1993 közepén kezdődött, amikor elindult a „reformfolyamat", és a „piaci erők" megnövekedett szerepe általánosan elfogadottá vált. 1993 közepéig a gazdaságpolitika alapelemei a következők voltak: a szocializmus melletti elkötelezettség újbóli hangsúlyozása, a tervezés központosítása a szociális és fejlesztési szektorok prioritásával, illetve a politikai rendszer és a kormányzati struktúra reformja. A külkapcsolatok terén erőfeszítések kezdődtek a kereskedelmi partnerek számának növelésére, illetve arra, hogy a gazdaságot vonzóbbá tegyék a külföldi befektetők számára.
1993 közepére a nemzeti kibocsátás folyamatos csökkenésével párosuló fiskális egyensúlyhiány nyomasztó mértékűvé vált, és a forradalom támogatottságát alapjaiban rázta meg. A kiadások nominálértékben változatlanok maradtak, az árszínvonalat állandó szinten tartották, míg a kibocsátás a felére csökkent, a többletvásárlóerő az informális szektorba áramlott. Ennek következtében az árak megemelkedtek, a termelés hirtelen megnőtt. A reáljövedelmek inflációs úton való újraelosztásának a „vesztesei" egyrészt a formálisan (legálisan) foglalkoztatottak voltak, akik az új szituációban gyakran keményebben dolgoztak a hiányok (különösen az egészségügyben és az oktatásban), illetve az elbocsátásoktól való fenyegetettség következtében. A másik csoportot azok alkották, akik nehezen találtak munkát (itt elsősorban a fiatalokra kell gondolnunk). A „győztesek" azok közüli kerültek ki, akik bekapcsolódtak az informális szektorba, amely jelenthetett lopott áruval való kereskedelmet, illegális valutakereskedelmet, valamint egyéb szolgáltatásokat. Egyes becslések szerint3 a teljes gazdasági tevékenység értékének 50%-a az informális szektorból származik, és a mezőgazdasági termelés állami újraelosztásra szánt részét a lopásokon keresztül „eltérítették"4 . A nyilvánvalóan és visszataszítóan legjövedelmezőbb tevékenységek azok voltak, amelyek valamilyen kapcsolatban álltak a növekvő idegenforgalommal. Itt jegyezzük meg, hogy a dollár fekete piaci árfolyama 100 peso körül mozgott, míg a havi átlagkereset kb. 200 peso volt.
A hivatalos reakció ezekre a fejleményekre a korrupció, az individualisták, a kisstílű bűnözők elítélése volt, valamint a „gyengéké", akiknek a forradalomba vetett hite alábbhagyott. A forradalmárok nagyobb erőkifejtésre, hatékonyabb munkára és éberségre voltak kényszerítve, hogy ilyen nehéz időkben is sikeresen védelmezzék a forradalom már addig elért eredményeit. Ugyanakkor a politikai retorika és a gazdasági realitások közötti ellentmondás egyre nyilvánvalóbbá vált, és a gazdaságpolitikáról minden szinten elkezdődött a vita. Informális szinten folyamatos és egyre keserűbb csalódottság érződött a jövedelemelosztás társadalmi igazságtalanságai, az élelmiszeradagok nem megfelelő színvonalú elosztása, néhány tisztviselő korrupciója5 és a kormány nyilvánvaló tehetetlensége miatt, hiszen képtelen volt úrrá lenni az egyre romló körülményeken. A tömegszervezeteken belül ugyanakkor egy formális, sokkal erőltetettebb és korlátozottabb vita is folyt, amelyet leginkább a belenyugvás, a kormánnyal szembeni teljes lojalitás, a félelem jellemzett. Kormányzati szinten a szovjet rendszernek, illetve mindazon mechanizmusoknak a kritikája folyt, amelyeket Kuba átvett ettől a rendszertől. Mindenesetre az új helyzethez való alkalmazkodás elkerülhetetlenségéről szóló vita utat nyitott az új gondolatoknak. Ahogy a termelés összeszűkülése folytatódott, és sem a külföldi tőkebeáramlás, sem a forradalmárok heroikus erőfeszítései nem voltak képesek megállítani a zuhanást, egyre lényegesebb kiigazításokra került sor.
A gazdaságpolitikán belüli változásról aligha mondható el, hogy egy előre kidolgozott terv lépéseit követte volna. Nem előírásszerűen vezették be őket, habár az „alapelvek" összecsengtek a KKP 1991. évi IV. kongresszusán elfogadottakkal. Az első évben a változások pragmatikusnak tűntek: a kubaiak széles tömegeinek kezében forgó kemény valuta legalizálása, nagyobb szabadság a magánkezdeményezések számára (a munkanélküliség csökkentése illetve a fekete gazdaságon belüli tevékenység visszaszorítása érdekében), valamint az állami irányítású mezőgazdaság újjászervezése minél több ember bevonásával a benzin- illetve az importfüggő elavult módszerek helyettesítése és az érdekeltség javítása érdekében.
Mindezek a korai reformok nem csupán az átmeneti, rövid távú problémák megoldására születtek: megnyitották az utat a gazdaság nagyobb léptékű átalakítása6 számára. A munkásgyűlésekhez intézett felhívásokkal is megdolgozták a talajt az 1994 májusi Nemzetgyűlés előtt. A vita végig a pénzügyi egyensúlytalanságok körül folyt, többé-kevésbé a kiigazítások végső hatásairól vitatkoztak, mindenesetre pozitívumnak tekinthető, hogy legalább az általános viták elkezdődtek. A résztvevőknek különböző, közgazdászok által készített „forgatókönyveket" kellett tanulmányozniuk, amelyek az egyensúlytalanságok mértékét illetve az azokra javasolt alternatív megoldási módozatokat tartalmazták. A folyamat végeredménye a Nemzetgyűlés által elfogadott „alapelvek" megfogalmazása volt, amelyet az árak növekedése és a használati díjak bevezetése követett.
A mezőgazdasági termékek piacainak megnyitása 1994 októberében, bár a Nemzetgyűlés nem hagyta jóvá, mégis azonnal hozzásegített a dollár 120-ról 40 pesóra való zuhanásához, a jegy nélkül kapható élelmiszerek árának csökkentéséhez, valamint megkönnyítette az állandóan illegális szállítókat alkalmazó kubaiak dolgát. A szeptemberben közzétett javaslatot a „tutaj-válsággal" és a lázadásoktól való félelemmel magyarázták. Bár a javaslat feltételei – az önellátást nagyobb mértékben elősegítő új, független szövetkezetekkel (UBPC-k), a mezőgazdasági termékek városokba való szállítási rendjének tényleges visszavonásával és a kistulajdonos gyűléseken lefolytatott vitákkal – már korábban megérlelődtek. 1994 elejére a kubai közgazdászok már arról beszéltek, hogy az informális szektor növekedését nemcsak hatékonyabb rendőri beavatkozással7 , hanem a termelés fellendítését célzó határozottabb fellépéssel lehet megakadályozni. Az élelmiszer-szektor minden tekintetben jó példának mutatkozott.
1995 első felében a szabad magánkezdeményezések újabb listáját tették közzé, a külföldiekre vonatkozó beruházási törvényt pedig úgy harangozták be, mint amely növelni fogja a beruházási szerződések körét és rugalmasságát. Manapság a „kínálati oldali" kiigazítás, illetve a növekedés elérése képezik a legfontosabb gazdaságpolitikai célokat. Azon gazdaság számára, amely alig tért magához a külkereskedelem összeomlása okozta megrázkódtatásból, a legfontosabb feladat meghatározni mely vállalatok nyereségesek, melyek lehetnek azok a jövőben a megfelelő tényezők és beruházások segítségével, illetve melyek működésképtelenek az új feltételek közepette. Ezeket a feladatokat vállalta magára a Gazdasági Tervezési Minisztérium (közismert nevén Juceplan). A fenti célok elérése érdekében új, piaci árakat felhasználó számviteli rendszert vezettek be. A pénzügyi szektor tevékenységi körét átalakították, és feladatául jelölték ki az újonnan pénzügyileg függetlenné vált vállalatok kiszolgálását (illetve külföldi befektetők megnyerését közvetett úton). A legsürgetőbb feladatoknak a könyvviteli, a könyvvizsgálói valamint a pénzügyi menedzsment-képzést tekintették.
Az átalakulás során emberek százezrei fogják elveszíteni állásukat. A folyamat során az elbocsátott dolgozók utáni végkielégítés terhét a vállalkozóktól az állam vette át. Ebben a pillanatban az új munkahelyek elosztása az államon keresztül történik, de a magánkezdeményezések, a mezőgazdasági szövetkezetek, illetve vegyesvállalatok valamint a növekvő számú független vállalkozások talán segíthetnek változtatni ezen az állapoton. A foglalkoztatási feltételeket, melyeket ma még az állam határoz meg, valószínűleg más módszerekkel kell majd kezelni. A külföldi beruházók lehetőségei tovább szélesedtek, és néhány ingatlanpiac is megkezdte működését.
A kubai szocializmus kilátásai
Mára világossá vált, hogy a reformoknak tág lehetőségei vannak, és a magánkezdeményezések, kisebb üzletek, magánberuházások és a gazdasági decentralizáció tovább szélesíthető. A gazdasági döntésekbe való állami beavatkozás csökkent, a későbbiekben a fiskális és monetáris szabályozók lesznek a gazdaságpolitika fő eszközei. Az új gazdasági rendszer csupán szerkezetében látszik különbözni a tipikus tőkés termelési módtól: abban, hogy a magántulajdon ugyan létezik, és folyamatosan szélesedik, de lehetőségei korlátozottak az alacsony szinten meghúzott termelési lehetőségek, illetve, a vegyesvállalatok esetében, az állammal kötelezően előírt partneri kapcsolat miatt. A tőkefelhalmozás mértékét az állam felügyeli, a Juceplan tisztviselők8 terminusait használva, a kubai gazdaság döntő részét lefedő vállalatok „csúcsvállalataként". Ha ez a folyamat folytatódik, márpedig minden jel erre mutat, felvetődik a kérdés, mi lesz a kubai szocializmus baloldali értékeivel?
A kubai szocializmus lényegében három alapelven nyugszik: a teljes nyomor elkerülése az alapvető élelmiszerek és az egészségügyi ellátás biztosításán keresztül; a társadalmi egyenlőségre való törekvés a jövedelemkülönbségek csökkentésével és az ingyenes oktatással; valamint a szocialista demokrácia fejlesztése a tömegszervezeteken keresztül, amelyek lehetővé teszik a részvételt a helyi illetve országos szintű döntésekben.
A kubai forradalomnak a teljes nyomor elkerülésében elért eredményei vitathatatlanok. Még a legszélsőségesebb ellenforradalmárok is elismerik ennek a célnak a megvalósulását, hiszen a gyermekhalálozási, illetve a várható élettartamra vonatkozó adatok a világ leggazdagabb országaival azonos szintűek. 1989 óta a gyermekhalandósági rátákat alacsony szinten tartották, bár az élelmiszerkészletek csökkenésének következtében az alacsony testsúllyal született csecsemők száma megnőtt9 . Az élelmiszeradagok rendszerének felszámolásáról, illetve a társadalombiztosítás alacsonyabb szinten való működtetéséről jelenleg nem folyik vita. A veszély azonban fennáll, hiszen elképzelhető, hogy az alapellátás biztosításának terhét magán viselő állam „csúcsvállalatként" képtelen lesz gondoskodni a megfelelő szintű ellátásról, ha a fellendülés nem tud megindulni, illetve az adókból származó jövedelmek nem biztosítják a megfelelő fedezetet.
Kuba 1959 óta különlegesen egalitariánus társadalom, még akkor is, ha előfordultak köztisztviselői visszaélések, illetve kiugró bevételek az informális szektorban. A fent említett egyenlőtlenségek növekedése nem a kiigazítási programból, hanem a gazdasági válságból, valamint az állam döntésképtelenségéből fakadtak. Ugyanakkor a válság közepén elkezdett kiigazítással, illetve az új struktúrákkal versenyző törvényes és intézményi rendszerrel a jogellenes tevékenységek köre (lopás, korrupció stb.) a formális szektoron belül igen széles.10 Az összes nehézség mellett a növekvő vállalati autonómia, a profitkritérium bevezetése, illetve a munkapiac „szabadabbá" tétele minden bizonnyal a növekvő egyenlőtlenségek irányába mutat.11 Jelenleg a minimumbérről és a foglalkoztatási rendszerről szóló törvénytervezet vitája folyik.
A társadalmi egyenlőség alapja egyértelműen a kubai oktatási rendszer volt. Az elitiskolák, illetve a magántanárok megjelenése – különösen manapság, amikor ezeknek a tanároknak a díja (különösen az angoltanároké) jóval meghaladja az állami iskolákban oktatókét – bizonyos értelemben aláássa az egységet, a nagyobb veszélyt azonban az erőforrások szűkülése jelentheti majd. A munkahelyek állam általi elosztása a kinevezések esetében sokszor politikai szempontokat is tartalmazott (néha nemzetvédelmi érdekekre hivatkozva), ami sok esetben utat nyitott a protekciónak. Manapság a munkaerő szabadabb mozgásával, illetve a dollár szerepének növekedésével a visszaélések nyilvánvalóbbak, mint valaha. A munkapiac liberalizálásával az „azonos lehetőségek" elve egyre valószerűtlenebbé kezd válni a gyakorlatban, hacsak nem folytatnak nyilvános vitát a múlt hibáiról.
A kubai gazdaságpolitikai viták kétségtelen pozitívuma a nagyfokú nyilvánosság, ami különösen a más országokkal való összehasonlításból látszik, melyekben a kiigazítási programokat külső „tanácsadók" írták elő. Ez nem véletlen: a politikai tudatosság és a közös fellépés állandó és központi helyet foglalt el a forradalom eszményei között.12 Egyesek szerint a rendszer megmagyarázhatatlannak tűnő fennmaradása 1989 óta többek között erre a Kuba és más országok közötti különbségre vezethető vissza. Ha ez akár részben is igaz, akkor a kollektív fellépés visszaszorulása, valamint az állampolgári részvétel csökkenése komoly fenyegetést jelenthet a kubai szocializmus számára. A munkanélküliség, illetve a helyi terhek növekedése csökkentette a részvétel lehetőségét a szakszervezetekben, a lakóhelyi és a feminista mozgalmon belül. A társadalmi egyenlőtlenségek szélesedése, valamint a jelszavak és a valóság közötti ellentmondás egyre egyértelműbbé válása folyamatosan felrázza a közvéleményt. A nem-állami foglalkoztatás növekedése már hozzásegített az individualizmus és az új típusú munkakapcsolatok térnyeréséhez, amely tendenciák tovább fognak erősödni a gazdaság folytatódó átalakulásakor. A hivatalos országos szakszervezeti tömörülés a felső vezetéssel folytatandó közös vitára hívott fel, amely a változásokra adandó lehetséges válaszokat lenne hivatott megtalálni. A kubai szocializmus átalakítása napirenden van, de nincs rá egyértelműen kidolgozott terv: néhány bizonytalan alapelven nyugvó, határozatlan és tökéletlen demokratizálással való próbálkozás szemtanúi vagyunk.
(Fordította: Szabó Miklós)
KRONOLÓGIA
1. A válságra adott válaszok az 1989 végétől 1993 közepéig
1989 | ||||
December |
Castro bírálja a „kapitalizmusba való békés átmenetet" a többi szocialista országban, és a szocialista tábor eltűntével egy „békeidőszakon belüli különleges periódus" szükségességéről beszél. |
|||
1990 | ||||
Március |
Javaslat a Kubai Kommunista Párt (PCC) IV. kongresszusának 1992 októberében való megrendezésére. Napirendi pontok: a kubai szocializmus és demokratikus intézményeinek tökéletesítése; a kiigazítás időszerűvé válása. Az „elsődleges gazdasági feladat" meghatározása, amelyben a gáz-, víz- és a villamosenergia-szolgáltatás rövid időszakokra való szüneteltetéséről döntenek. A pártapparátus átalakítása a tisztviselők létszámának felére csökkentésével, közvetlen és titkos szavazás a tisztségekről. |
|||
Október |
Castro „háborút" indít a korrupció, az erőforrások elterelése és a nem megfelelő hatékonyság ellen. Az „élelmiszer-program" beindítása, illetve egy „második programé", amely a biotechnológiát, a gyógyszeripart és kutatást célozza meg. |
|||
November |
A párhuzamos piac megszüntetése. |
|||
December | A „békeidőszakon belüli különleges periódus" elfogadása. A tervezés központosítása növekvő részesedéssel, adminisztratív újjászervezéssel és a „bürokratikus módszerek kiiktatásával". Takarékossági intézkedések – a szociális és exportszektorok prioritásával. A külkereskedelem átalakítása. A nyersanyagok növekvő újrafelhasználása. | |||
1991 | ||||
Április | Castro: egypártrendszerünk van, és nincs szükségünk piacgazdaságra; a vegyesvállalati forma csupán egy speciális problémára adott speciális válasz. | |||
Augusztus | A Kistermelők Szövetsége (ANAP) fegyvereket oszt a tagjai között, hogy megvédhessék saját termésüket a tolvajoktól. | |||
Október | A KKP IV. kongresszusa. Határozat a Kubai Gazdasági Fejlődés jóváhagyott prioritásairól: alapvető szükségletek, élelmiszertermelés korszerűsítése és a tudományos kutatások fontosságának megtartása. A tervezés javítása – az adminisztráció újjászervezésével és növekvő participációval. A külföldi beruházások és a külkereskedelem kiterjesztése. Hatékonyság, újrafelhasználás, néhány termék ára emelkedik. Az árfolyamok áttekintése és az állami kiadások ellenőrzése. | |||
1992 | ||||
Január | Az „Energiaterv" meghirdetése. Az állami és magánfogyasztás csökkentése. A benzin felhasználásánál a mezőgazdaság preferált helyzetben. | |||
Július | Az alkotmányügyi reform meghosszabbítja az 50-es Rendeleti Törvényt (1982), hogy nagyobb teret engedjen a külföldi beruházásoknak. Környezetvédelem, vallásszabadság, képviselők választása a Nemzetgyűlésbe titkos szavazás útján. | |||
Október | Néhány termék ára megemelkedik. | |||
November | A kubai közegészségügy valutában felmerülő költségeinek 30%-át termékek eladásából fedezi. | |||
1993 | ||||
Január | A vállalatoknál új számviteli rendszer bevezetése. Az élelmiszeradagok kiterjesztése a tojásra és a cukorra. | |||
Február | Képviselők választása a Nemzetgyűlésbe. | |||
Május | A gazdasági kulcspozíciók változtatása: új pénzügy- valamint cukor- és földművelésügyi miniszter. |
2. A reformok 1993 közepétől kezdődően
1993 | ||||
Augusztus | A dollárral való rendelkezés legalizálása. A hazai beruházások további ösztönzése. A külföldi utazás engedélyezésének könnyítése. | |||
Szeptember |
A magánkezdeményezések körének 150 új kategóriával való szélesítése. Vita a Nemzetgyűlésben az adminisztratív ellenőrzés hiányáról, a fiskális nehézségekről, illetve az ellenőrzésről a hatékonyság növelése és a gazdasági bűntények számának visszaszorítása érdekében. Független szövetkezetek (UBPC-k) alapítása a mezőgazdaságban az állami szövetkezetek többségének helyettesítésére. |
|||
Október |
Castro újra hangsúlyozza, hogy a speciális periódus javaslatai a kiigazítási folyamat részének tekintendők. |
|||
December |
Felhívás a „munkásgyűlések" számára a gazdasági „alapelvek és javaslatok" megvitatása ügyében, hogy úrrá legyenek a „pénz túlkínálata" okozta problémákon – az 1994. májusi Népgyűlésre való előkészületek jegyében. |
|||
1994 | ||||
Április |
A központi kormányzat adminisztrációjának újjászervezése, a minisztériumok és bizottságok számának csökkentése. Az Idegenforgalmi Minisztériumban a személyzetet 5 000-ről 50 főre csökkentik, és 9 független ügynökség végez idegenforgalmi tevékenységet, illetve keres külföldi partnereket. |
|||
Május |
A Nemzetgyűlés kiadja az „alapelvek és javaslatok"-ról folytatott vita végeredményét: a nem létfontosságú szolgáltatások esetében a használati díjak engedélyezése, adózás, a támogatások csökkentése, a foglalkoztatás racionalizálása, a társadalombiztosítás fenntartása, az illegális úton szerzett vagyontárgyak elkobzása. |
|||
Július | A nem lényeges szolgáltatások körében a használati díjak bevezetése a gyakorlatban, néhány termék ára emelkedik. Az ANAP elnöke az „elavult" élelmiszerelosztási rendszerről beszél. | |||
Augusztus |
A törvényhozás megkönnyíti a betelepülés és a külföldre utazás lehetőségeit a kubai állampolgárok számára. Határozat az állami vállalatok rendszerének átalakításáról. A kormány és a szakszervezetek közös racionalizálási programot dolgoznak ki – kb. 500 000 embert küldenek el, alternatív foglalkoztatási elvek keresése. „Tutaj-válság" és lázadás-tlavannában. |
|||
Szeptember |
A mezőgazdasági termékpiacok bevezetése október 1-jével. |
|||
November |
Az ipari termékek piacának bevezetése. |
|||
December |
Néhány családi étterem megnyitása. |
|||
1995 | ||||
Június |
A legális magánkezdeményezések újabb kategóriának bevezetése – családi éttermek és professzionális szolgáltatások. A gazdasági minisztert betegsége miatt leváltják. |
|||
Július |
Új beruházási törvény. |
Jegyzetek
1 A nemzeti statisztikák 1989-es értékei elég valószerűtlennek tűntek, ezért az adatokat az Economist Intelligence Unit (1994) becsléseire, időszakos kubai statisztikákra (főleg a Granma International) illetve a CIA (1994) információira támaszkodva adjuk meg.
2 A pénzpiacokra való bekapcsolódás hiánya némileg magyarázható az adósságtörlesztés 1986-ban történő egyoldalú felmondásával. Ugyanakkor az IMF-, illetve Világbank-tagságból való kizáráshoz vezető ellenséges viszony az USA-val, mindenfajta kölcsön megtagadása Kubától (még a leányvállalatokon és pénzügyi konzorciumokon keresztül is), valamint különböző gazdasági, illetve politikai büntetések kilátásba helyezése azon kormányok és vállalatok számára, amelyek kapcsolatba lépnek Kubával, szintén figyelembe veendő a szituáció megítélésekor.
3 Carmelo Mesa Lago, 1994.
4 Cuba Business, V. 8 no.7, 4.
5 A különböző gyanús ügyletei miatt azonnal kizárt ideológiai vezető, Carlos Áldana eltávolítása – aki egyébként az igaz forradalmárok önzetlenségéről és eltökéltségéről tartott beszédeket – nem tudott volna segíteni a Pártba vetett hit megrendülésén.
6 Külföldi közvetítők – egészen Ftittertől (1992) Zimbalistig (1991) -, illetve több IMF-szakértő (de Groote és Moss (1993)) is azt hangsúlyozták, hogy a piaci reformok minél előbb szükségesek. Az ilyen írások sokkal inkább gátolták, mint elősegítették a kubai reformokról folyó diskurzust.
7 Több jelentés készült (pl. Perez Lopez (1995)) az 1994. májusi Nemzetgyűlésnek az informális szektor visszaszorítását célzó azon határozatáról, mely lehetővé teszi a rendőrség számára az illegális kereskedelemben résztvevők vagyontárgyainak elkobzását. Ugyanakkor 1995 elejéig csupán 270 embert tartóztattak le ilyen tevékenység vádjával, ami összehasonlítva a valójában illegális kereskedelmet folytató emberek számával igazán nem nagy eredmény. A bírságok sokkal inkább tekinthetőek jelképesnek, mint megtorlónak vagy elrettenetőnek. Komolyabb erőfeszítéseket a szervezett bűnözés felszámolása érdekében tettek a kisebb volumenű informális kereskedelemmel szemben.
8 lnterjú, Havanna, Május 1995.
9 7,3% 1989-ben, majd 8,6% 1992-ben (Minsap, Informe Anual, 1992:77).
10 A legnagyobb független vállalatok vezetőinek dollármilliós visszaélések miatti elbocsátása jól reprezentálja a kubai intézményi keretek, illetve a kiigazítási folyamat által felszabadított „piaci erők" közötti küzdelmet. Egy forradalmi veteránt, a kormány bizalmas tagját nem találtak bűnösnek, de viszonylag hamar eltávolították, mert megtagadta ügyének kivizsgálását: az adminisztratív és könyvvizsgálói eljárásokról bebizonyosodott, hogy nem megbízhatók.
11 Ezt többé-kevésbé a legmagasabb vezetői szinteken is elismerték – például maga Castro egy 1995 márciusi beszédében, ahol hangoztatta, hogy a nagyobb egyenlőtlenségek az árai a kiigazítási folyamatnak.
12 A helyzetértékelők ezt különbözőképpen magyarázták. Ezek közül az egyik leggyakoribb szerint Castro egy megalomániás, aki gyakran használja fel a tömegeket arra, hogy elhárítsa a pozíciójára törő vezetők támadásait (lásd Szulc, Meeks). Kubában ezt sokkal inkább tekintik szocialista elvi ügynek, és a közélet irányadó elvévé vált.
Irodalom
CIA Directorate of Intelligence, Cuba: Handbook of Trade Statistics 1994, Washington, 1994.
de Groote, Jacques, and Moss, Frank: „Winds of Econonomic Change in Havana", Report of Visit to Havana by IMF Executive Director and his Assistant at the invitation of the National Bank of Cuba, 23 November, 1993.
Economist Intelligence Unit, Country Profilé: Cuba., EIU Ltd, London, 1994.
Meeks, Brian: Carribean Revolutions and Revolutionary Theory. London, Macmillan, 1993.
Mesa Lago, Carmelo: Are Economic Reforms Propelling Cuba to the Markét?, University of Miami Press, 1994.
Perez Lopez, Jorge: CastroTries Survival Strategy. In Transition, March
1995, World Bank, Washington
Ritter, Archibald: Cuba in the 1990s: Economic Reorientation and International Reintegration, In Sándor Halebsky and John M. Kirk, (eds): Cuba in Transition: Crisis andTransformation. Westview, Boulder, Colorado.
Zimbalist, Andrew: Industrial Reform and the Cuban Economy, In: lan Jeffreys (ed): Industrial Reform in Socialist Countries. London, Edward Elgar, 1991.