1919 és 1945 után az alulról jövő spontán önkormányzati mozgalom Magyarországon 1956-ban vált országos méretűvé. A helyzet rendkívüliségét nem kell bizonyítani. Az 1956. október 23-i felkelés sodrában létrejött munkástanácsok napok alatt a termelő üzemek irányítóivá váltak, majd november elejére, miután egyre több közülük elhatárolta magát nemcsak a rákosista, de a polgári visszarendezéstől is, a forradalmi átalakulás meghatározó erőivé nőtték ki magukat. November 4-ét követően pedig e törekvések fókuszába kerültek. Ez egyrészt annak tudható be, hogy igen komoly tömegerőt vonultattak föl maguk mögött Budapesten és vidéken egyaránt. Kezükben tartották az általános sztrájk fegyverét. Másrészt annak ellenére, hogy közvetlenül semmilyen tömegkommunikációs eszközzel nem rendelkeztek, szervezettségük igen gyorsan nőtt. November 14-én megalakult a Nagybudapesti Központi Munkástanács, és küszöbön állt az országos munkástanács létrehozása. A szovjet csapatokkal ugyan szétverették a hatalmi intézményeket és a fegyveres ellenállást, a Kádár-kormány a munkások sztrájkmozgalmával szemben a nyers erőszak alkalmazását nem vállalta. Ez ugyanis óriási anyagi áldozatok árán sem kecsegtetett feltétlen sikerrel, arra azonban elég lett volna, hogy a kormány „munkás-paraszt" jellegével kapcsolatos reményeket és illúziókat szétfoszlassa. A kormány kül-, és belpolitikai szempontból október 23-ával és az ezt követő időszak célkitűzéseinek mindegyikével nem kívánt frontálisan szembehelyezkedni, ez december közepéig tetten érhető magatartásában. A munkástanácsok a Nagybudapesti Központi Munkástanács révén így valódi hatalommal rendelkező politikai tényezőként kezdték meg a tárgyalásokat a kormánnyal, jóllehet akkora erejük nem volt, hogy hatalmát megtörjék, hiszen annak bázisát, az idegen csapatok aktív jelenlétét, nem lehetett felszámolni.
Az önigazgatás irányába induló társadalmi átalakulás 1956-ban tehát egy rendkívül labilis és polarizált hatalmi helyzetben indult meg, s ez eleve kérdésessé tette tartósságát. A
munkástanácsokkal megjelent lehetőség mindazonáltal igen „jelentős volt.
Az önigazgatási kísérletek ugyanis akkor válnak igazán érdekessé, amikor túllépnek a vállalat, a termelőegységek keretein, átlépik a társadalmi szektorok közötti választóvonalat, hatalmi aspirációik keletkeznek, és ezáltal megindulnak a társadalmi rendszerré szerveződés útján. Ekkor dőlhet el ugyanis, hogy adott feltételek mellett megvalósítható-e a polgári demokratikus elképzelésektől eltérő, de mégis demokratikus társadalomirányítási szisztéma. Olyan fejlett társadalmi alakulat, amely a közvetlen demokrácia intézményei, a gazdasági önigazgatás és egyéb képviseleti szervek által tömeges részvételt teremt a döntési folyamatokban, és megakadályozza a gazdasági monopolhelyzetek és az igazságtalan szociális és emberi egyenlőtlenségek elterjedését. Ma, a polgári demokratikus intézmények vitalitásának korában sokan és részben joggal táplálnak az ilyen kísérletek történelmi létjogosultságával szemben fenntartásokat. Lassan két évszázad történelmére pillantva kétségtelennek tűnik, hogy e kísérleteknek többnyire háborús (polgárháborús) vagy más rendkívüli, például forradalmi vagy katasztrófahelyzet, gazdasági válság teremtette meg létalapját, majd ezek elmúltával először csökkent a létrejöttükkor megmutatkozó magas fokú emberi áldozatkészség, végül belső ellentétek vagy még inkább külső vereség következtében sorsuk megpecsételődött. Tömegbázisukban gyakran az elemi emberi együvé tartozás mutatkozott meg, amely önmagában nem tartósíthatott érintkezési formákat tömegméretekben. De éppen ezért szinte minden esetben megmutatkozott e radikális átalakítási törekvések humánus tartalma, a társadalmi lét fenntartásáért és megújításáért vívott küzdelmük heroizmusa. És – visszatérve az 1956-os valósághoz – november közepétől a helyzet egy ideig kétségkívül kedvezett az önigazgatási törekvések képviseletének. Mindenekelőtt azért, mert az élesen szemben álló, de tárgyalni kényszerülő felek között kisebb kérdésektől eltekintve ez volt az egyetlen megegyezési lehetőséggel kecsegtető kérdéskör. A kormány gyorsan legalizálta az üzemi munkástanácsokat, majd tárgyalófélként fogadta él a Nagybudapesti Központi Munkástanácsot. A szakszervezetek bevonásával megindult a munkástanácsok feladatát szabályozó törvényerejű rendelet szövegezése, ami a munkahelyi szintű önigazgatási rendszer kérdésében közös megegyezés reményét villantotta fel. Bár az Elnöki Tanács november 22-én napvilágot látott törvényerejű rendelete a munkástanácsok szándéka ellenére az önigazgatást a termelő üzemekre korlátozta, és az állami irányító szerveknek jelentős hatáskört biztosított az üzemek vezetésébe való beleszólásra, a Nagybudapesti Központi Munkástanács hajlandónak mutatkozott a rendelet korrekciója érdekében a tárgyalások felújítására. Ez meg is történt, és a szakszervezetek közvetítésével bizonyos előrelépés volt érzékelhető a november végi konzultációkon.1 A mindkét fél részéről megmutatkozó elkötelezettség az önigazgatási rendszer valamilyen változatának bevezetése mellett így az egyébként egyáltalán nem enyhülő szembenállás ellenére asztalhoz ültette, munkára serkentette és eredményekre ösztökélte a feleket.
Megkerülhetetlen volt természetesen a termelő egységeken, a munkahelyen kívüli irányítási rendszer átalakításának kérdése is. Az ezzel kapcsolatos megoldásokat azonban erősebben behatárolták a közvetlen hatalmi érdekek. A kormány, tartva a munkástanácsok erejének növekedésétől, kezdettől fogva kategorikusan elzárkózott az országos munkástanács, tehát egyfajta munkásparlament megalakításától. Kádár János a példaképre, Jugoszláviára hivatkozott, ahol szintén nem volt ilyen hatalmi intézmény. A kormánynak szüksége volt a régi parlamentre, amelytől joggal várhatta hatalma megerősítését. Az 1. számú dokumentum kétkamarás rendszere ezért olyan kompromisszumos kísérletnek tekinthető, amely mind a régi parlament fenntartásának, mind az önigazgatási rendszer országos kiépítésének elképzelését ötvözni kívánta.
A másik behatároló tényező a szakszervezetek szerepe körüli vitával függött össze. A Magyar Szabad Szakszervezetek Országos Szövetségének Gáspár Sándor által irányított vezetése november 4-e után a Kádár-féle vezetés mögé sorakozott fel, amit a kormány igyekezett úgy kihasználni, hogy a munkástanácsok szakszervezeti vezetés alá kerüljenek. Ez azonban éles visszautasításra talált, mi több, a Nagybudapesti Központi Munkástanács teljes újjáválasztás nélkül még legitim tárgyalópartnernek sem ismerte el a szakszervezeti vezetést. Miután azonban mind a munkástanácsok, mind a szakszervezetek újjáválasztásáról megállapodás született, nem volt akadálya annak, hogy a Szakszervezeti Tanács és a Nagybudapesti Központi Munkástanács között kapcsolat és tárgyalások jöjjenek létre. Ezek főleg az önigazgatás kérdésével foglalkoztak. A szakszervezet megpróbált közvetítő és kezdeményező szerepet betölteni a kormány és a munkástanács között. Ez azonban kevés volt ahhoz, hogy olyan önigazgatási elképzelés esélyt kapjon, amelyben a szakszervezeteknek – 1919 mintájára – számottevő hatalmi szerepe alakulhatott volna ki. A Nagybudapesti Központi Munkástanács ettől elzárkózott, és következetesen olyan koncepcióhoz ragaszkodott, amely valamilyen módon biztosította volna a munkástanácsok megalapozó szerepét a konstrukció kiépítésében.
A harmadik politikai tényező az önigazgatási koncepció formálódását illetően a munkástanácsi vezetők bizalmatlansága volt az újjászerveződő államigazgatási intézményekkel, konkrétan a minisztériummal szemben, annak ellenére, hogy azokban megvolt az ellenállás az új főhatalom kiszolgálásával szemben is. Ez a rezisztencia azonban az ottani forradalmi bizottságok likvidálása után nem lehetett tartós, és joggal lehetett arra számítani, hogy rövid időn belül a főhatóságok a kormány meghosszabbított kezeiként működnek majd. Nem véletlen tehát, hogy a 2. számú dokumentum a minisztériumokkal szembeni éles, bár nem teljesen indokolt kirohanással kezdődik. Politikai averzióikat ugyanakkor a tervezet készítői a továbbiakban mintegy elvi rangra emelik, amikor a képviseleti, döntéshozó funkciók mellé a végrehajtási feladatok egy részét is az önkormányzati kamarákra ruházzák, szembehelyezkedve a hatalmi ágak elválasztását hirdető polgári politikaelméleti felfogással. A szakszervezeti előterjesztés itt is kompromisszumos javaslatra törekedett, nemcsak annyiban, hogy radikálisan le akarta építeni az állami bürokráciát, de abban is, hogy kilátásba helyezte a tervezés decentralizációját.
Az önigazgatás országos kiépítésével kapcsolatos tárgyalásokban november 22-e jelentett fordulatot. Az Elnöki Tanács törvényerejű rendelete okozta felháborodás leszerelése érdekében Kádár János az éjszakai megbeszélésen lemondott korábbi, a szakszervezetek hegemóniájára épülő elképzeléséről és kerületi, illetve parlamenti termelők tanácsának kiépítéséről beszélt a munkástanácsok küldötteinek.2 Néhány nappal később, november 27-én került sor a szakszervezet és a központi munkástanácsiak egyeztető tárgyalására e tárgyban, ahol megállapodtak abban, hogy november 30-ig elkészítik terveiket, amelyeket újabb egyeztető tárgyalásokon igyekeznek egységesíteni.3 A szakszervezet november 29-én, a határidő előtt egy nappal a Népakaratban hozta nyilvánosságra elképzelését (1. sz. dokumentum). Hasonló, de már az iparkamarákat is megemlítő koncepcióról számolt be a Nagybudapesti Központi Munkástanács 1956. november 30-án megjelent 2. számú tájékoztatója. A november 30-ai és december 1-i hétvégi tárgyalások ennek ellenére nem hoztak megegyezést. Amennyire a december 4-i munkástanács ülésének jegyzőkönyvéből rekonstruálni lehet, a kudarcot elsősorban az okozta, hogy a Nagybudapesti Központi Munkástanács képviselői nem fogadták el az országos önigazgatási szervezet jogkörének korlátozását, tehát azt, hogy a Termelők Tanácsának csak gazdasági, munkaügyi és jóléti kérdésekben lehessen kizárólagos döntési jogköre. Ez ugyanis lehetetlenné tette, hogy az ország szuverenitását, politikai berendezését érintő kérdésekben érvényesítse elképzelését.
Nézeteltérés lehetett a minisztériumok és munkástanácsok, azaz az alulról és felülről építkező szervek viszonyát illetően is. A szakszervezeti javaslat ugyanis sem kamarákban, sem területi munkástanácsokban nem gondolkodott. Feltehetően az elsejei vitával összefüggésben december 2-án a szakszervezeti vezetés – kompromisszumkészségének hangot adva – már az ipari munkástanácsok szoros együttműködésének természetes szükségéről íratott cikket a Népakaratban. Ez azonban a kamarák megalakítása mellett magukat végleg elkötelezett munkástanácsiaknak kevés volt.
A sikertelen tárgyalások után a Nagybudapesti Központi Munkástanács december 2-án három szakbizottságot hozott létre (politikait, gazdaságpolitikait és szervezésit). A Ringl István vezetése alatt álló gazdaságpolitikai szakbizottság hozzá is látott az önigazgatással és a népgazdaság irányításával kapcsolatos elképzelések részletesebb kidolgozásához. A Nagybudapesti Központi Munkástanács 1956. december 4-i 3. számú tájékoztatójában már az országos forradalmi paraszttanács megalakításának elképzelését is szellőztették a szerkesztők. Végül 1956. december 7-i dátummal került sokszorosításra a munkástanács javaslata az ország gazdasági életének kibontakoztatására (2. sz. dokumentum), amely az önigazgatás országos kiépítését illetően egy parlamenti törvényhozásba beépülő gazdasági képviseleti és irányító szervezetrendszerben körvonalazta elképzelését. Ezt egészítette ki Kársai Sándor, a X. kerületi munkástanács elnöke az 1956. december 8-i utolsó központi munkástanácsülésen azzal a követeléssel, hogy a „karhatalmat is a munkás- és paraszttanácsokra kell építeni. A karhatalomba csakis a munkás- és paraszttanácsok ajánlása és felelősségvállalása mellett lehessen bejutni…"4
Az elgondolás nem juthatott ennél tovább, itt kell hát összegzést végeznünk. Igazán újszerűnek és figyelemre méltónak a 2. sz. dokumentumot kell tekintenünk.
A Nagybudapesti Központi Munkástanács javaslata a munkásönigazgatás korporatista politikai intézményesülését kívánta megvalósítani, amely a társadalom érdektagoltságai közül mindenekelőtt a gazdasági ágazatok közötti különbségek kifejezésére lehetett volna alkalmas.
Bizonyos mértékig egyik előfutára ezzel a Nyugat-Európában más körülmények között a hatvanas, majd a hetvenes években reneszánszukat élő neokorporatista törekvéseknek.5 A hagyományos munkás-tőkés ellentétből eredő munkavállaló-munkáltató ellentét kifejezése ebben a rendszerben ugyanúgy érdektelen marad, mint a sztálini felfogásban, a különbség csupán az, hogy itt a problémát a munkástanács révén megvalósuló kollektív tulajdonlás útján vélték megoldhatónak. A szakszervezet ennek következtében nem része a korporációs hatalmi rendszernek, hanem a mégis felmerülő súrlódások – a javaslatban nem kifejtett módon való – elsimításának külső garanciarendszeréhez tartozik.
A tervezet fontos sajátossága, hogy a korporatista elemek nem uralják a politikai intézményrendszert, hanem annak egyik meghatározó faktorát képezik. Az önigazgatás nem falja fel szőröstül-bőröstül a parlamentális rendszert, nem kíván visszatérni a bolsevizmus totális tanácshatalmi, még kevésbé a sztálinizmus bürokratikus tanácshivatali megoldásaihoz. Egyfajta szimbiózisban kívánja működtetni az önigazgatási és a polgári demokratikus hatalomgyakorlási mechanizmust. A parlamentarizmus és a kollektív tulajdonlásra épülő korporatizmus az 1956 végi kettős hatalmi helyzet meghosszabbításaként egymásnak valamiféle kiegyensúlyozói.
A terv részletes kidolgozására nem maradt idő és a kormánnyal való tárgyalások sem kezdődhettek meg. Megkockáztatható mégis az az állítás, hogy ha a terv konkrét formát ölt és a munkástanács-mozgalom mögé áll, bevezetésének megteremtődött volna a történelmi realitása. Ebben az esetben egyedülálló kísérletnek lehetett volna tanúja a világ. Történelmi példák mutatnak arra, hogy azokban az országokban, ahol etatista eszközökkel, felülről irányított módon zajlott le a modernizáció, a korporatív megoldások bővítették a társadalom demokratikus csatornáit, serkentően hatottak a fejlettebb társadalmi és politikai viszonyok elterjedésére. Nem véletlen, hogy a nyolcvanas évek közepén Magyarországon is voltak, akik az átmenet neokorporatív eszközrendszerre történő megvalósítása irányában gondolkodtak.6 1956 Magyarországán, a bürokratikus sztálini diktatúra viszonyait követően a munkástanács elképzeléseinek bevezetése forradalmi előrelépést jelentett volna. A javaslatok ugyanis mind a helyi önigazgatás, mind a vállalati önállóság, mind az irányítás szféráját illetően óvatos elmozdulást tartalmaztak a piaci viszonyok kiteljesítése, a szabályozott piac megteremtése felé. Ezek az elképzelések tehát nemcsak a politikai intézményrendszer reformja, hanem a tervutasításos gazdaságirányítási modell lecserélése felé is vezettek. A magyar társadalom ezzel újra arra a pályára kerülhetett volna, amelyről a negyvenes évek második felében letért és amelyen értelmes módon volt feltehető az a kérdés, hogy polgári demokratikus vagy önkormányzati-szocialisztikus irányba haladjunk-e tovább.
Jegyzetek
1 . L. ezt részletesebben Feitl István: Törvényerőre emelt önigazgatás – Magyarország, 1956. Kritika, 1989. október.
2 . Párttörténeti Intézet Archívuma, 290. fond. 58. ö. e.
3 . L. Népakarat, 1956. november 28, 3, Párttörténeti Intézet Archívuma, 290. f. 58. ő. e.
4 . Párttörténeti Intézet Archívuma, 290. f. 58. ő. e.
5 . Bruszt László: Korporatizmus-elméletek, Medvetánc, 1983/4.-1984/1.
6 . L: erre Pokol Béla és Bruszt László vitáját. Pokol Béla: Alternatív utak a politikai rendszer reformjára, Valóság, 1986/12., Bruszt László: A több szólamú politikai rendszer felé, Valóság, 1987/5.
1. SZ. DOKUMENTUM
Hozzuk létre a Termelők Tanácsát!
(…)1
Kétkamarás parlamentet
A szakszervezetek ezért azt javasolják: eddigi államhatalmi szervezetünket olyan értelemben változtassuk meg, hogy a munkásosztály és más termelő rétegek (állami gazdasági, termelőszövetkezeti dolgozók, kisiparosok) közvetlenül mint termelők is részt kapjanak az államhatalom tényleges gyakorlásából. Az egyénileg dolgozó parasztok természetesen képviselve lesznek a képviselőházban. Ebből a célból javasoljuk a kormánynak, hogy vizsgálja meg a Termelők Tanácsa létrehozásának a kérdését. A Termelők Tanácsa a parlament egyik házaként államhatalmunk új szerve lenne. Eddigi egykamarás államhatalmi szervünket, az országgyűlést tehát kétkamarás rendszerré kellene kiépíteni: a lakóterületi elv szerint titkosan választott Képviselők Házára – ez a parlament vezető testülete maradna – és a különböző termelői közösségek soraiból ugyancsak titkosan megválasztott küldöttekből álló Termelők Tanácsára. Alkotmányunk elég világosan rögzíti a Képviselők Háza működésének elveit. A Rákosi-klikk uralma idején azonban ezek gyakorlatilag nem érvényesülhettek. Az Alkotmány módosításával a Termelők Tanácsának alapvető funkcióját abban kellene megjelölni, hogy feladata a termelés és az elosztás irányítása, a gazdasági életre, a szociális és jóléti ügyekre vonatkozó határozatok, törvények hozatala legyen. Eszerint tehát a termelésben közvetlenül résztvevők határoznák meg, hogy az állam hogyan és milyen módon, mire fordítsa pénzeszközeit, értékeit.
A Termelők Tanácsában a nemzeti jövedelem létrehozásában való részvétel aránya szabná meg az egyes termelő rétegek, szektorok képviselőinek a számát. Mivel a Termelők Tanácsa – mint a parlament egyik háza – nem az egész lakosság képviseleti szerve, kizárólagos joggal csak a gazdasági, munkaügyi és jóléti kérdésekben dönthetne. Politikai kérdésekben pedig széles javaslattevő jogot kellene biztosítani számára a parlament másik háza, a Képviselők Háza felé. A parlament két háza külön-külön is tanácskozhatna és törvényeket hozhatna – az Alkotmány által megjelölt területeken. A gyakorlat által megkívánt esetekben pedig csak a parlament két házának együttes ülése, vagy külön-külön adott hozzájárulása dönthetne bizonyos törvényjavaslatok, határozatok törvényerőre emelésében.
A szakszervezetek előbb említett javaslatával kapcsolatban fel kell vetnünk, hogy a termelő munka megindításával számos olyan probléma jelentkezik, amelyet a munkástanácsok- bármilyen jogkörük legyen is – önmaguk nem képesek helyileg megoldani. Ilyen problémák elsősorban az energiaelosztás, az anyagellátás, a készárukészletek ésszerű értékesítése stb.
A terveket az üzemek dolgozzák ki
Sok olyan vállalatunk is van, amelynek folyamatos üzemeltetése több más üzemtől – sokszor 10-15 vállalat tevékenységétől – illetve a velük való együttműködéstől függ. Éppen ezért szükséges, hogy a minisztériumok haladéktalanul és a tőlük telhető legteljesebb mértékben nyújtsanak segítséget a vállalatoknak, illetve munkástanácsaiknak, igazgatóiknak. Hiszen a minisztériumok tevékenységére továbbra is szükség lesz, mert a gazdasági élet egészének irányítása, összehangolása az üzemek, vállalatok munkástanácsainak erejét, hatáskörét meghaladó feladat. Ez azonban nem jelenti a régi túlméretezett, bürokratikus államapparátusra való visszatérést.
A magyar szabad szakszervezetek véleménye, hogy a munkástanácsok létrehozásával kialakult új helyzetnek megfelelően – az üzemi önállóság teljes biztosítása érdekében – csökkenteni kell a minisztériumok és egyéb állami szervek apparátusát. Minisztériumokat kell összevonni, és feladatukat úgy meghatározni, hogy az üzemek önállóságai a legkisebb mértékben se csökkentsék. Ezért a többi közt meg kell szüntetni a tervezés eddigi bürokratikus, túlzottan központosított módszereit. Biztosítani kell, hogy a terveket az üzemek saját maguk dolgozzák ki. Csak a népgazdaság érdekében legfontosabb arányokat és irányszámokat határozza meg a központi felső állami szerv.
Mindennek megoldása, vagyis az államigazgatási szervezet gyökeres reformja sorrendileg tulajdonképpen még előbbre való feladat, mint az első részben felvezetett javaslat államhatalmi szervezetünk megváltoztatására.
Az iparágak munkástanácsai tartsanak közös megbeszéléseket
Az egy iparágon belül előforduló problémák megoldása érdekében javasoljuk, hogy ugyanazon iparág munkástanácsai tartsanak egymással szoros kapcsolatot, időnként közös tanácskozást, termelési tapasztalataik kicserélése és a felvetődő közös problémák megoldása érdekében.
Az említett problémák megoldását szolgáló időnkénti tanácskozásra, értekezletre a munkástanácsok a legmegfelelőbb szakembereket delegálnák, hogy ily módon hozzáértő, szakszerű testület döntsön az iparág közös problémáiban.
Szükséges, hogy a kormány megfelelő intézkedéseket tegyen erre vonatkozólag, és ezzel is elősegítse a munkástanácsok tényleges önállóságát. Egyidejűleg a kormányban tisztázni kell a miniszteriális szervek és a munkástestületek egymáshoz való viszonyát.
A szakszervezet a dolgozók hivatott érdekvédelmi szerve
A Magyar Szabad Szakszervezetek Országos Szövetségének egyértelmű álláspontja az, hogy a dolgozók érdekvédelmi szerve változatlanul a szakszervezet. Éppen ezért a szakszervezeteknek a jövőben a dolgozók érdekeit – eltérően az elmúlt időktől – hathatósan, megalkuvás nélkül kell képviselniük mind a kormány, mind a termelést irányító munkástanácsok és egyéb szervek előtt.
A szakszervezetek ugyanakkor nyújtsanak sokoldalú segítséget a munkástanácsoknak, hogy azok sikerrel oldhassák meg felelősségteljes feladatukat. A munkástanácsokat a szakszervezetek egész dolgozó népünk fontos demokratikus vívmányának tekintik, és ha kell meg is védik. Előfordult, hogy nem odavaló elemek is fórumot kaptak a munkástanácsokban. Meggyőződésünk, hogy ez csupán a rendkívüli helyzet következménye, és amikor minden területen visszaáll a normális helyzet, a munkások csak az arra érdemeseket, a legbecsületesebbeket, a legjobb szakembereket tüntetik ki bizalmukkal. így a munkástanácsok minden bizonnyal sikerrel töltik be hivatásukat.
A munkástanácsoknak viszont – ha sikeresen akarnak működni – elsősorban a szakszervezetekre kell támaszkodniuk. Forduljanak bizalommal a túlnyomó többségben becsületes, áldozatkész, eddig is fáradhatatlanul a dolgozók érdekeiért küzdő szakszervezeti aktivistákhoz, akik maguk is kárvallottjai voltak a Rákosi-rezsimnek. Hasznosítsák a szakszervezeti vezetők és aktivisták gazdag tapasztalatait. A munkástanácsok teljes bizalommal forduljanak a szakszervezeti szervekhez, mint ahogy azok is teljes erejükkel támogatják és támogatni akarják a jövőben is a munkástanácsokat.
Népakarat, 1956. november 29. 3. p.
Jegyzet
1 . A cikknek az általános elveket deklaráló bevezető része leszögezi: az „igazi magyar és szocialista demokrácia" megvalósításának legfőbb biztosítéka a dolgozók tényleges bevonása a közügyek intézésébe. Ennek első lépése a munkástanácsok megszületése és törvényessé tétele volt. Teljes kibontakozása az ellenforradalom megsemmisítése és függetlenségünk helyreállítása után várható volt. Addig is hozzá kell látni azonban az államhatalom olyan átalakításához, amelyben érvényesül a munkásosztály vezető szerepe. A szakszervezeti javaslat ennek érdekében született.
2. SZ. DOKUMENTUM1
A Nagybudapesti Központi Munkástanács javaslata az ország gazdasági életének kibontakozására
Az október 23-át követő események után az üzemekben megalakultak az üzemi munkástanácsok, amelyek kezükbe vették az üzemek gazdasági életének helyi irányítását.
Ezeknek a munkástanácsoknak központi szerve: a Központi Munkástanács, az üzemi munkástanácsokkal egyetértésben megtette az első lépést a gazdasági kibontakozás felé akkor, amikor 1956. november 17-én elrendelte az általános sztrájk beszüntetését és a munka megkezdését.
Több hét telt el azóta, és az üzemi munkástanácsok magukra hagyva próbáltak megbirkózni a súlyos gazdasági feladatokkal. Ezekben a hetekben a hatalmasra felduzzasztott minisztériumi apparátusok nem tettek és még ma sem tesznek egyebet, mint a saját, de a magyar nép által nem kívánt intézményüket szervezik.
Mit tettek és mivel támogatták a minisztériumok az üzemi munkástanácsokat? Határozottan leszögezhetjük – semmivel! Sőt, közülük egyesek titkon remélik, hogy az üzemi munkástanácsok, küzdve a jelenlegi gazdasági nehézségekkel – lejáratják magukat.
A munkástanácsok túltették magukat a minisztériumok tétlenségén, ezért az ország gazdasági helyzetének további megszilárdítása, valamint az üzemek közötti tervszerű munka megindítása érdekében – alulról jövő kezdeményezés eredményeként – az alábbiakat javasoljuk:
- Alakuljanak meg iparáganként-ha kell, alulról jövő kezdeményezés alapján -az egyes középfokú gazdasági szervek: a kamarák. Pl. a bányavállalatokat középfokon a bányászati kamara képviseli, a kohászati vállalatokat a kohászati kamara.
- Ezeknek a kamaráknak feladata a közös iparágban lévő vállalatok anyagellátási, értékesítési, piackutatási, képviseleti kérdéseinek összehangolása, a termelési volumenek felosztása, műszaki és gazdasági tapasztalatok kicserélésének megszerzése, szállítási keretszerződések kötése más iparágakkal, tárgyalások folytatása a kereskedelmi kamarákkal stb.
- A különböző iparági kamarák egyesüljenek országos szinten működő Országos Iparkamarába.
- A területi elv alapján alakuljanak meg a paraszttanácsok. A paraszttanácsok tájegységenként szervezett összehangoló szervei a mezőgazdasági kamarák. Végül a tájegységenkénti mezőgazdasági kamarák legfelsőbb gazdasági érdekképviseleti szerve az Országos Mezőgazdasági Kamara.
- Az Országos Iparkamara és az Országos Mezőgazdasági Kamara szervezetéhez hasonlóan fel kell építeni az Országos Szövetkezeti, Kereskedelmi stb. kamarákat.
- Az országos kamarák képviselői alkotják a magyar nép gazdasági, önkormányzati testületét, az Országos Gazdasági Tanácsot.
- Az Országos Gazdasági Tanács mellett szakértői szervként működik a Gazdasági Tervbizottság.
- Az Országos Gazdasági Tanács, mint a népgazdaság, önkormányzati irányító szerve, meghatározott számú képviselőt küld az országgyűlésbe.
- Az Országos Gazdasági Tanács képviselői a gazdasági törvényhozás megfelelő befolyásolása érdekében hivatalból tagjai az országgyűlés „Közgazdasági és pénzügyi" és „Költségvetési" Bizottságának.
- A gazdasági élet fenn ismerteteti önkormányzati szerve mellett párhuzamosan kiépítendő a közigazgatási hatalom végrehajtó szervezete. Ez a szervezet a minisztertanács, a minisztériumok és a területi igazgatási tanácsok rendszerén alapuljon.
- A közigazgatási szervek feladata a törvények és a rendeletek végrehajtásának biztosítása, a gazdasági élet közigazgatási részének szabályozása és ellenőrzése, annak megakadályozása, hogy a gazdasági szervek (vállalatok és kamarák) tevékenységükkel az állampolgároknak, mint gazdasági alanyoknak érdekeit veszélyeztessék vagy megsértsék.
Az egyes gazdasági minisztériumok feladata tehát közigazgatásra, gazdasági felügyeletre, gazdaságjogi kérdésekre, találmányi ügyekre stb. terjed ki. Foglalkozik az elvi, műszaki fejlesztési kérdésekkel, a tudományos iparfejlesztés elvi problémáival. (…)
A Központi Munkástanács ugyancsak alulról jövő kezdeményezés alapján rövidesen ismertetni fogja az egyes kamarák, az Országos Iparkamara, a Gazdasági Tervbizottság és az Országos Gazdasági Tanács részletes feladatait, azoknak a kapcsolatait a minisztériumokkal, a minisztertanáccsal és az országgyűléssel.
(1956. december 7.)
Sokszorosítvány – Párttörténeti Intézet Archívuma, 290. fond. 58. ö. e.
Jegyzet
1 . A dokumentum Magyarországon itt jelenik meg először nyomtatásban. L. Magyar munkástanácsok 1956-ban. Dokumentumok. Sajtó alá rend.: Kemény István-Bill Lomax, Párizs, Magyar Füzetek (1986.)