A szocialista országokban ma már elfogadott nézet az, hogy nem a rendszer hibáit és hiányosságait kell kijavítani, hanem magát a rendszert. A nekilendülő reform-elképzelések az önigazgatást jelölik meg a változások végcéljaként. Ez azt jelenti tehát, hogy a két társadalmi rendszer kérdései egymáshoz közelednének? Nem egészen így van: a kapitalista országokban az önkormányzatot propagálók figyelmének középpontjában az egyén-közösség kérdése állott, s így van ez most is, míg a szocialista rendszerekben az állam-társadalom kérdésére koncentrálnak. Az önigazgatás problémájának e kétféle megközelítése a két társadalomtípus különböző történeti fejlődéséből következik. (…)
A szocialista országokban a reformelképzelések lényegileg gazdasági jellegűek. Elsősorban a piacra és a vállalkozói tevékenységekre vonatkoznak. A legfőbb cél az állam visszavonulása a gazdaságból; megszüntetni az árak és a termelési szabályo(zó)k adminisztratív befolyását; tehát „bevezetni" a vállalatok közötti versenyt, megadni ezeknek a működési autonómiát.
És itt jelenik meg az önigazgatás képzete, a reformok két, egymással összefüggő dimenziójával kapcsolatosan: a vállalatok önállósága és a vállalati vezetőknek az alkalmazottak által történő kiválasztása. Magától értetődően ez az önigazgatás maga is a piaci verseny (ki)fejlődésének velejárója, a versenynek, s az ezzel kapcsolatos jelenségeknek, melyek az árak és a foglalkoztatás területén megjelennek.
(…)
Önigazgatási perspektívák a szocializmusban
Az átalakítás mellett szóló legfőbb érv az, hogy ezáltal a szocialista társadalmak vitálisabbá válhatnak, elkerülhetik a tragikus regressziót, sőt a szocializmus történelmi kudarcát.
A szovjet reformerek valódi problémákat vetnek fel, s bátran közelítik meg e kérdéseket.
De azért ez még önmagában nem elég. E problémának marxista vizsgálata elvezet a szovjet társadalom osztályviszonyainak és erőviszonyainak tanulmányozásához. Legtisztábban az ellenerők látszanak: nemcsak a bürokratikus apparátus számít annak, hanem a fennálló rendszer egésze. Néhány momentum rávilágított arra, hogy a munkásosztály általában várakozó álláspontot foglal el, és hogy ennek legalábbis egy részét a konzervatív erők könnyen manipulálhatják. Ezzel kapcsolatban hivatkozhatunk Maurice Descaillot azon tanulmányára, melyben a szovjet társadalom osztályviszonyainak kérdéseit tárgyalja. (A Szovjetunió és mi, Éditions sociales, 1978.) De túl a szovjet munkásosztály esetleges politikai „gyengeségén", a kérdés az, hogy lehet-e őket olyan terv végrehajtására mozgósítani, amely a következőkön alapul: piacgazdaság, (szabad) vezetőségválasztás, áremelés(ek). Ez a legkevésbé sem evidens. A peresztrojka e pillanatban egy olyan szép karosszériához hasonlít, amelyhez még nem találtak motort. A munkásosztályból még hiányzik az az erős motiváció, mely az átalakítás hívévé tenné.
Az alapkérdés az, hogy van-e értelme egy olyan vegyes szabályozásnak (piac-tervezés), ahol az önigazgatás csak valamiféle „kenőolaj" lenne a gépezetben? Ahogy a dolgok most állnak, az önigazgatás eszméje ma még nem olyan szilárd, hogy „hitelesítse" az átalakítást, hogy az ellenállás erőivel szemben hasonló erejű mozgalommá növekedjék. A perspektívák világosak: vagy sikerül a bürokráciának még azelőtt leszerelni a mozgalmat, mielőtt az meggyökeresedne a társadalomban, vagy az ellentmondások olyannyira kiéleződnek, az önigazgatás eszméje annyira tért hódít, hogy széles körű mozgósító erővé válik (ebben áll a glasznoszty jelentősége is).
A Szovjetunióban (és máshol) sem hiányoznak azok az emberek, akik tapsolnak a peresztrojkának, s közben azt várják, hogy zátonyra fusson. Legfőbb ütőkártyájuk az, hogy az átalakítási tervnek súlyos hiányossága a társadalmi szabályozórendszer tisztázatlansága; még mindig nem született meg a dinamikus szocializmus globális koncepciója, egy olyan modell, amelyik nem vész el a Terv(ezés)-Piac dilemmájának útvesztőjében. Az önigazgatás nem egy kész recept, hanem egy (kísérleti) műhely, ahol a „lényeget" még most kell kidolgozni. Mindent összevetve ez a hiány egyáltalán nem meglepő: a marxista gondolkodás történeti hiányosságaiból következik. Az „alapító atya" elképzeléseivel, szándékával ellentétesen, a marxizmus „marxista-leninista" variánsát jelentősen megcsonkították. Leegyszerűsödött a gazdaság és a politika színterére. A politika szorosan hozzákapcsolódott a gazdasághoz, miközben a társadalmi formációkról s azok működési szabályairól szóló gondolatok háttérbe szorultak. A marxizmus „közgazdasági" redukciója – mely különösen a sztálini évtizedek alatt „virult" – súlyos teherként jelentkezik ma: sterilizálta a mai szocializmus fejlődéséhez leginkább szükséges területet. És ez nemcsak a Szovjetunióra vonatkozik – mi is hasonló cipőben járunk.
Szabályozás
Az önigazgatás fogalmát könnyen manipulálhatják, átalakíthatják, mintegy mágikus eszközzé bűvölhetik. Különösen az az utópia lett károssá, melyet „társadalmi irenizmusnak" nevezhetünk. Volt egy olyan elképzelés, hit, hogy a társadalom szabályozása biztosítható azzal, hogy egyszerűen összekombinálják, szintetizálják a különböző érdekeket, törekvéseket, és ezzel kényelmesen el lehet jutni a (társadalomfejlődési) csúcsra. Ez az irenikus koncepció egy ideális, ellentmondásoktól és feszültségektől mentes társadalom képét rajzolja meg.
Veszélyes az effajta utópia. Magával a fejlődés fogalmával áll ellentétben. Nincs haladás – és különösen nem technológiai haladás – a társadalmi formáción belül ható hajtóerők, feszültségek nélkül. Emlékezzük csak Marxnak az angliai ipari forradalom kezdeteiről és a technikai fejlődés logikájáról szóló elemzéseire: ennek „kifutása" a gőzgép – s ez ugyancsak a feszültség logikájára épül. Minden társadalom csak akkor fejlődhet, ha annak minden alkotórészére – termelékenységének növelése érdekében – nyomást gyakorol a közösség; különben a társadalom „önkonzerválásba", stagnálásba, általános hanyatlásba süllyed.
A kapitalizmus bizonyította, hogy elég félelmetes hatékonyságra képes abban a tekintetben, hogy a társadalmat a termelékenység növekedéséhez szükséges feszültségben tartsa – másfelől ma megmutatja, hogy képes ugyanezt a feladatot továbbra is ellátni a technológiai fejlődéssel kapcsolatban. S mindezt a piac közvetítésével teszi, melynek működési törvényei közül a maximális profitra való törekvés a legfőbb – az állam csak akkor avatkozik be a folyamatokba, Ha feltétlenül szükséges. Ez a szabályozás a fenyegetés és az erőszak alapján működik: a munkanélküliség veszélye, az elidegenedés és a kizsákmányolás erőszakossága jellemzi. Mindez jelentős mértékű társadalmi zűrzavarral jár együtt: a válságperiódusok a szélsőségességig fokozzák ezt a zűrzavart és erőszakot.
A szocialista gondolat az ember „felszabadításának" eszméjén alapul. A szocializmus nem más, mint egy, a tőkelogikával együtt járó erőszaktól, a maximális profit elvéből következő zűrzavartól megszabadított és – mindenekelőtt – humánus társadalom.
De az erőszak felszámolását (mint célt) gyakran azonosították a társadalmi szerkezetben létező (pozitív) feszültségek eltüntetésével. És így az államszocializmus (az elméletben) olyan rendszerként jelent meg, mely lehetővé teszi az összes társadalmi feszültségek megszüntetését, a tervezésnek és a szocialista demokráciának „köszönhetően". A valóságban minden létező feszültséget igyekeztek elfojtani vagy az állam gondjaira bízni, s ez az erőszak egy új formájának kialakulásához vezetett. Ezen erőszak sztálini formája semmiben sem maradt el a kapitalizmus legvadabb időszakától, a sztálini időszak utáni formái pedig – köztudomásúlag – csődbe jutottak: a zűrzavar hihetetlen méreteket öltött ebben a (fejlődéshez nélkülözhetetlen belső hajtóerőktől megfosztott) rendszerben; egy kisebbség privilégiumainak fenntartását szolgálva általános szabállyá lett a konzervativizmus.
Az államszocializmus eme. válsága nyomán – keleten és nyugaton egyaránt – előtérbe került az önigazgató szocializmus eszméje – de úgy tűnik, túl sok utópisztikus vonás keveredik ezekbe az elképzelésekbe. Az önigazgatás francia hirdetői az önigazgatás „irenikus" („békevágyó") változatának hívei; a nagyobb társadalmi feszültségek kiküszöbölésére irányul programjuk, míg a szovjet reformerek – úgy látszik – abban a hitben élnek, hogy a rendszer hibáit lehetséges pusztán azzal korrigálni, ha a piacnak nagyobb teret, szerepet adnak. És (mi lenne) ha az önigazgatást nem csupán úgy tekintenék, mint a problémák kezelésének „békés" eszközét, hanem egy olyan gyakorlórendszernek, mely a fejlődéshez szükséges feszültségek „megtanulásának" iskolája lenne?
A tőke-logikában gondolkodók az effajta feszültséget nem tudják másképpen elképzelni, csak erőszakkal; ahhoz, hogy el tudjanak képzelni egy hatékony társadalmat, szükségük van olyan fogalmakra, mint a fenyegetés és az alkalmazással való zsarolás. Elegendő meghallgatni ez ügyben Minc urat és társait, amint az alkalmazáshoz (munkához) való jogot támadják, hogy megérthessük e primitív gondolkodás működési mechanizmusát. A szükséges társadalmi feszültséget számukra az emberekkel szembeni erőszak egy bizonyos mennyisége testesíti meg. Pedig nem éppen az-e a probléma, hogy miképpen lehetne egy új szabályozó rendszert létrehozni? A feszültség alatt tartás úgy is megvalósulhatna, hogy ezt a gazdasági közeg folyamatos hatékonysági kontrollja szolgáltatná, kiegészítve a minden termelőegységen belül működő önellenőrzéssel. A kockázat fogalmát csak egy olyan társadalom tudja integrálni, melyet fejlődés s az ezzel járó változatosság jellemez, s ezt a kockázatot kollektíván kell vállalni, a társadalom egészét, az alrendszereket is átható szolidaritás eszméje alapján.
A varázsos csodaszerként elképzelt – minden problémát egy csapásra megszüntető – önigazgatás, illetve a másik, a „kenőolaj" funkciót betöltő, a terv(ezés) és a piac összehangolására szánt önigazgatás képzete helyett, azt hiszem, felvázolhatunk egy reálisabb fejlődési utat, mely hármas szabályozásra alapulna: terv-önigazgatás-piac, ahol az önigazgatás központi helyet foglalna el.
Két dimenzió
Kétdimenziós vetületben lehetne elképzelni ezt az önigazgatást: szakmai (ágazati) és regionális (területi) vonatkozásban, a hangsúlyt arra helyezve, hogy elsődleges funkciója a földrajzi és a (piaci) versenylogika szükségszerű ellentmondásainak egyidejű megjelenítése lenne. Az alapegységeknek elégséges autonómiával kell rendelkezniük ahhoz, hogy e két logika között manőverezhessenek. Az általános terv és a piac közé ékelődve, az önigazgatás működésének az a feltétele, hogy a termelő- és szolgáltatóegységek ne legyenek bezárva egy kizárólagosan vertikális logikába; ez csak ugyanazokat a hatásokat (eredményeket) tudná produkálni, mint a központi irányítás vagy a lobbyk. Épp ellenkezőleg, egy olyan nyitott, szerződéses kapcsolatrendszert kell kialakítani, amelyben a különféle társadalmi „logikák" szabadon konfrontálódhatnak. Másfelől ügyelni kell arra is, nehogy a rendszer csak a következő két (alap)logikának érvényesülésére szorítkozzon: a gazdasági hatékonyság szűrőjére és az ágazati keretekben megjelenő társadalmi szükségletekre gondolok. Épp ellenkezőleg, keresztezni kell e területeket oly módon, hogy a versenyben megjelenjék a társadalmi felelősség, az egyes régiók és közösségek esetében pedig a gazdasági kompetencia.
A szerződéses forma azonban önmagában még nem jelenti az önigazgatást. Szükséges még az is, hogy a vállalatközi megállapodások egy olyan egyezkedési folyamat végeredményeként szülessenek meg, melynek keretében az érintett felek az anyagi és emberi kapacitások felhasználásának megfelelő módozatait meghatározzák. És ez már valódi pluralitást feltételez. Nehéz elképzelni, hogy egy olyan ország, mint a Szovjetunió, lemondjon az egypártrendszerről. Viszont akkor a szakszervezeti rendszer alapvető átalakítását, új szervezeti formák megjelenését kell elképzelni: az alkalmazottak olyan munkahelyi egyesületeket hozhatnak létre, melyek egy valódi önigazgatás egyezkedési folyamatainak adnának színteret, mivel ezek nélkül az önigazgatás nem lenne más, csak egy újabb haszontalan fogaskerék a gépezetben. Az átalakítás csak akkor lehet sikeres, ha a demokrácia és az áttekinthetőség a termelési rendszer alapjait is áthatja, motiválja és kompetenciával ruházza fel a tömegeket – e nélkül nem születhet semmi más, csak konzervativizmus és erőszak.
Még néhány szó erejéig visszatérnék a kapitalizmusra. Közhelynek számít az a megállapítás, hogy ezek a társadalmak a profit törvényeinek érvényesülése miatt képesek „termékeny" feszültségben működni. Innen csak egy (gondolati) lépést kell tenni ahhoz – és sokan meg is teszik -, hogy technikai és gazdasági hatékonyságáról kiállítsák a diplomát – megjegyezve ugyanakkor, hogy igen magas társadalmi árat kell fizetni ezért. Ugyanilyen természetességgel következik az újabb „lépés", miszerint a fejlődés érdekében ezt az árat óhatatlanul meg kell fizetni. A japánok példája mutatja legjobban a kapitalizmus hatékonyságát a technikai fejődés terén, sőt megvilágítja a társadalmon belüli feszültségek és a gazdasági eredmények közötti összefüggést is.
Érdemes ezt egy kissé közelebbről is megvizsgálni. A japán eset egészen különleges abban a tekintetben, hogy az ottani kapitalizmus sikeresen használja fel azokat a magatartásformákat, értékeket és szabályokat, melyek egy prekapitalista társadalmi formációból öröklődtek át. A japán kapitalizmus hatalmas profitra tett szert azáltal, hogy a közösségi szellem drákói rendszabályait „vállalati szellemmé" tudta transzponálni.
Az igazán szignifikáns példát az Egyesült Államok esete adja, ahol a kapitalizmus valóban a társadalom egészét áthatja; az individuális és közösségi értékeket is ez közvetíti. Érdemes lenne megvizsgálni az amerikai válság jellegét, a külkereskedelmi és költségvetési deficit rekordméretűvé növekedésének okait. Vajon csak egyszerű ipari visszaesésről van itt szó, melyet a reagani politika okozott? Nem inkább egy olyan társadalom hanyatlásának vagyunk tanúi, mely a legszélsőségesebb individualizmusra alapul, s mely mára addig jutott, hogy a közösségi elv legelemibb megnyilvánulását, az adózást is elutasítja? Nem arról van-e szó, hogy a rendszer megközelítette, elérte saját kiterjedési (terjeszkedési) határait? Elgondolkodtató az a tény, hogy a kapitalizmus eme „tiszta" formája komoly gazdasági nehézségekkel szembesül éppen azon fiatalabb konkurenseknek köszönhetően, „akik" a társadalmi szabályozás múltból örökölt formáira alapozták rendszereiket. Arra gondolhatunk mindezek alapján, hogy az amerikai deficitet nem pusztán gazdasági okokkal kell magyarázni: inkább annak a jele ez, hogy a kapitalista szabályozórendszerrel van gond. És a reaganizmust nem lehet felelőssé tenni a gazdasági válságért; a reaganizmus inkább az amerikai társadalom strukturális válságának kifejeződése, magának a társadalomszabályozásnak a válságába kerülése.
Az amerikai imperializmus azonban rendelkezik azokkal az eszközökkel, melyek lehetővé teszik, hogy a válságot exportálva annak hatásait másokra hárítsa – elsősorban a harmadik világ országaira, másrészt az olyan országokra, mint amilyen például Franciaország – de ez már egy másik történet.
MMM – 1988. február, pp. 36-39.
(Ford.: Takács József)