1956 októberében széles támogatást élvező felkelés tört ki Magyarországon. Az elsődleges cél a pártdiktatúra, a pártállam felszámolása és a nemzeti sérelmek orvoslása volt. Ebben a fegyveressé fajuló küzdelemben eltérő társadalmi szándékok egyesültek, a különbözőségek bizonyos mértékig rejtve maradtak. Erre elsődleges magyarázatot az első szovjet beavatkozás ad. Hiszen ennek következtében a felkelés nemzeti jellege uralkodott el, egyfajta nemzeti egység jött létre. így a társadalmi összefogás dominált, nem volt idő az eltérő felfogások szisztematikus elkülönülésére; a tőkés restaurációban érdekelt csoportok sem látták értelmesnek a túl korai zászlóbontást. Nem kétséges azonban, hogy a polgári erők gyors előrenyomulásban voltak, és emancipálni igyekeztek magukat. E törekvéseik nem maradtak észrevétlenül.1
A szovjet intervenció azonban újra egységesítőleg hatott, és a nem-kommunista politikai tényezők kibontakozási elképzelései – taktikai okokból motiváltan, de többeknél elvi alapon is – belül maradtak a szocialisztikusnak mondott társadalmi-gazdasági berendezkedés keretein.2 Mindezért a Kádár-kormánynak megalakulásakor nem volt könnyű ellenforradalomnak minősítenie a történteket. Külön nehézséget okozott a munkásság szereplésének megítélése és minősítése. Könnyebb volt (elméleti) magyarázatot találni arra, hogy miért vettek részt jelentős tömegek a felkelésben, miért támogatták a rendszer megdöntésére, a kommunista párt hatalmi monopóliumának megtörésére irányuló törekvéseket. Jóval nehezebb volt (a gyakorlatban) semlegesíteni, kivonni az ipari munkásságot a nemzeti ellenállásból, elérni az általános sztrájk beszüntetését.
Természetesen az utóbbi feladat olyan politikai szükségesség volt, amely nélkül az új hatalom konszolidációs igyekezete nem számíthatott semmilyen sikerre. Nem tekinthető véletlennek, hogy Kádár János a Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnökeként és a Magyar Szocialista Munkáspárt vezetőjeként látott hozzá a „rendcsináláshoz". Ebben a mozzanatban már fellelhető az a meggyőződés, hogy a kiindulási alap a munkássághoz való viszony javítása. Kádár és társai magukat már első nyilatkozataiktól kezdve a munkások, a munkásság képviselőiként jelenítették meg. „Eredeti"létük és tudatuk szerint azok is voltak. De ebben a történelmi helyzetben mégis elsősorban a függetlenséget, nemzeti szuverenitást eltipró szovjet hatalom szövetségesének tartotta őket a társadalom, és így a munkások többsége is. Munka nem folyt, és a főbb népi követelések a szovjet csapatok távozásáról, Nagy Imre kormányáról és a többpárti választások kiírásáról szóltak. Ebből a kelepcéből a munkásküldöttségekkel folytatott tárgyalásokkal és a jogosnak elismert igények kielégítésére tett ígéretekkel (pl. a szovjet csapatok későbbi kivonása) igyekeztek megszabadulni. Büntetlenséget szavatoltak az események résztvevőinek, béremelést kaptak a legjelentősebb munkásrétegek. Az MSZMP vezetői, ha nem is hivatalosan, de leültek tárgyalni a Nagybudapesti Munkástanáccsal, és törvényerejű rendeletet adtak ki a vállalati munkástanácsok működéséről. Lényegében arról volt szó, hogy az új kormány a politikai követeléseket elutasította, viszont a gazdasági és szociális gondok orvoslásához azonnal és látványosan hozzálátott.
Mindez azonban kevésnek bizonyult: a munkásság nem változtatott ténylegesen magatartásán. Miért? Egyrészt, mert hangulatának meghatározója, a Kádárral szembeni ellenszenv, erősebbnek bizonyult, mint az ajánlat: a munkástömegek úgy gondolták, hogy a külső szovjet garancia, a munkástanácsok és az ő erejük elég a tulajdonviszonyok, a szociális vívmányok megvédéséhez. Másrészt, mert a területi munkástanácsokat, a „kettős hatalmat" nem ismerte és fogadta el az új párt- és állami vezetés. Harmadrészt, mert a kormányzati lépések a már kialakult helyzetet szentesítették. Végül: a „fizetett" sztrájk rövid időre erőssé tette a munkavállalói tárgyalási pozíciót. Ez az állapot azonban nem tarthatott a végtelenségig. Lehetetlenné tette az elemi konszolidációt, és rövid távon is megkérdőjelezte a hatalomnak az életkörülmények javítására tett elkötelezettségét.
A politikai sztrájkban a társadalom többsége és a munkásság nagy része szembesült egy elsősorban kívülről támogatott hatalommal. Ebből a patthelyzetből Kádárék nem tudtak belső politikai szövetségek kötésével kitörni. Nem vezettek eredményre a Nagy Imre-csoporttal és az egykori koalíciós partnerekkel folytatott tárgyalások.3 Ilyen tapogatódzások a szociáldemokraták irányában meg sem kezdődtek, mert november 4-e után az axióma volt, hogy több munkáspárt egyidőben nem működhet. A magát mindenekelőtt munkáshatalomnak definiáló új erőközpont 1956. december elején kénytelen volt nyíltan, erőszak alkalmazásával szembefordulni a munkásság által is támogatott nemzeti ellenállási mozgalommal. Egymás után következtek az olyan lépések, mint a statáriális intézkedések meghozatala, az internálás rendszerének kiterjesztése, a sztrájkjog korlátozása, a területi munkástanácsok szétverése, a forradalmi bizottságok felszámolása.
A keményvonalas fordulat eszmei megalapozására az 1956-os decemberi KB-határozatban került sor. A felkelés átértékelésével és a rendszeren belüli reformok meghirdetésével a kádári vezetés szakított az „engedékeny", kompromisszumkereső politikával. Mégpedig azért szakított, mert ez a vonalvezetés nem hozott semmilyen gyakorlati pozitívumot. Nem csatlakoztak jelentős erők az MSZMP-hez, amely így belső vákuumba került, s közben az idő telt, a szovjet vezetés türelme pedig fogyóban volt. A „dialektikus" vonalvezetés és az októberi események árnyalt értékelése az akkori többség számára kevésnek bizonyult ahhoz, hogy közeledni tudjon a kormányhoz. Túl sok volt azonban annak a kisebbségnek, amelyet 1956 októbere és novembere súlyos megrázkódtatásként ért. Feléjük nyitott az MSZMP vezetése november végétől kezdődően, azok felé, akiknek a pozícióit, státuszát alapvetően rengette meg a felkelés. Közéjük tartozott nagyon sok, néhány évvel korábbi munkás, de a „civil" lakosság egy része is félt az események felgyorsulásától, a régi világ visszatérésétől. Az MSZMP ellenfeleinek a politikai életből való kiszorítására és a népmozgalom leverésére ekkor a diktatúra eszközeihez nyúlt. Mindez az ellenforradalom elleni küzdelem jegyében valósult meg.
Szinte magától adódott a dilemma, vajon a politikai fordulat után lehet-e ellenforradalomnak tekinteni azt a tömegmozgalmat, amelyet a munkásság jelentős része is támogatott? Ezzel a kérdéssel már Bertolt Brecht is szembesült 1953 júniusában, Berlinben. Most feltették olyan kommunista teoretikusok is, mint Mód Aladáréi Molnár Erik.4 Ők elméletileg és politikailag azért minősítették veszélyesnek az egyoldalú értékelést, mert nem felel meg az igazságnak, s ami még nagyobb baj, akadályozza a munkások bizalmának visszanyerését. 1956 végén, 1957 elején azonban ennél jóval nagyobb súllyal esett latba a hatalmi stabilitás és a működőképesség szempontja. Amikor pedig sikerült elérni, hogy az államigazgatás végrehajtsa a kormány utasításait, amikor az ellenzék minden politikai és szakmai fórumot elveszített, amikor folyamatosan dolgoztak a gyárak, akkor már a meggyőzés motívuma nem olyan erővel és nem olyan módon vetődött fel, mint a báziskeresés, az elmozdulási lehetőségek kitapogatásának időszakában. A hatalmi harc végleges eldőltével az ellenfelek kiszorultak a közélet színteréről, 1957 januárjától április végéig az üzemi, vállalati munkástanácsokból is. A pártszervezetek megkapták a termelés ellenőrzéséhez szükséges jogosítványokat, így a munkástanácsok a párt- és a szakszervezetek mellett funkciójukat vesztették, és a valóságos vállalati önállóság hiányában elhaltak.
Egyidejűleg felerősödött a középkáderek és az előző rendszert is megélt baloldali érzelmű, tapasztaltabb munkáscsoportok hangja és befolyása. Ugyanakkor a munkahelyeken is megindult a tömeges alkalmazkodás az új erőviszonyokhoz. Előtérbe nyomultak az egyszemélyi felelős vezetők és mögöttük a pártszervezetek. Ekkor érkezett el az idő arra, hogy a „múlt" is alkalmazkodjon, és elkövetkezzen a munkásság szerepének átértékelése a felkelésben.
Kádár az 1957. júniusi pártértekezleten Rákosiék fő hibájának a tömegek megnyerésére tett erőfeszítések beszüntetését mondta. Sőt, külön kiemelte, milyen fontos figyelembe venni a dolgozók, jelesül a munkások véleményét a politikai döntéshozatalban. Hozzátette azonban azt is, hogy az eredeti hibáknál „tízszer nagyobb kárt okozott az, ami kijavításuk körül történt".5 Ezzel kapcsolatban jutott el ahhoz a gondolathoz, hogy a Nagy Imre-csoport a vezetést és a tömegeket egyaránt megtévesztette ingatag magatartásával. Ez volt az egyik lehetséges magyarázat a munkásság passzivitására, és szembefordulására az MDP-vel, majd az MSZMP-vel. A másik megoldás az értelmiség, az írók, újságírók, a fiatalok szerepének egyoldalú kiemelése. A pártvezetők megnyilvánulásaik alkalmával nem mulasztották részletesen ecsetelni a deklasszálódott és lumpen csoportok cselekedeteit. Ily módon a „helyére került" a munkásság „ellenforradalommal" összefüggő magatartása. Eszerint csak a reakciósokéi az áruló revizionisták megtévesztő fellépése tudta a munkásság egy részét jobboldali befolyás alá vonni. A figyelemelterelés nacionalista, antiszemita, szovjet- és kommunistaellenes jelszavak hangoztatásával történt. Erre mind az 1956-os decemberi, mind az 1957. februári KB-határozatok utaltak.
1956 novemberében az új pártvezetésnek nagy szüksége volt a szakszervezetekre, mint a munkástanácsok politikai ellensúlyára. Ez a taktika azonban túl jól valósult meg: az „alul" kevés hitellel bíró érdekvédelmi szervezetek „felül" egyfajta tárgyalási pozícióhoz jutottak. Sok korábban visszavonult vagy száműzött szociáldemokrata személyiség irt gyülekezett, és komolyan vette, hogy az új rendszer – okulva Rákosiék hibáiból – nem tér vissza a korábban érvényesített transzmissziós felfogáshoz. Ehhez a hitükhöz hozzájárult az MSZMP első hivatalos megnyilatkozása decemberben. A KB-határozat ugyanis csak az érdekvédelmet tekintette a szakszervezetek feladatának. Ám alig egy hónap kellett ahhoz, hogy ez a nyilatkozat is taktikaivá értékelődjék le. 1957 elején már a múlté a szakszervezetek függetlensége, és a szocializmussal összeegyeztethetetlenné nyilvánítják a sztrájkjogot is. Ilyképpen elveszett 1956 októberének két antietatista intézményi vívmánya: a munkástanácsok és a szakszervezetek önállósága, s ezzel a munkásmozgalom „ellensúly" szerepének, autonómiájának lehetősége is.
Minderre viszont elvileg teljes kompenzációt kellett volna nyújtania a munkásság életszínvonalát javító intézkedéseknek, a jobboldal, a polgári erők likvidálásának, illetve a munkásosztály politikai vezető szerepének. Az ezt megvalósító médiumnak – legalábbis a kellés szintjén – az újjászerveződő „tiszta és puritán" munkáspártot tekintették. E párt politikáját a munkásosztály alapvető és távlati érdekeinek kellett vezérelniük, s azoknak megfelelően kellett irányítania a társadalmi fejlődést. Az ország korabeli vezetőit áthatotta a hit: tanultak a történelemből, nem fogják megismételni Rákosiék hibáit, de nem is engedik vissza jogaiba a tőkés kizsákmányolást. Elképzeléseik szerint az általuk újjáépített párt képes lesz majd az önkritikára, tud önmaga ellenzéke lenni. Képes lesz az országot szocialista úton modernizálni úgy, hogy közben széles társadalmi szövetséget is tud teremteni, hiszen politikája a többség érdekeinek képviselete. Úgy vélték: a hibák megelőzésének egyik biztosítéka a munkásdominancia a párttagságon belül, ami egyúttal a munkásérdek érvényesítésének elemi garanciája is. A párt vezető szervei 1957 végén felmérést készítettek a tagságról. A Titkárság jónak ítélte az eredeti foglalkozás szerinti munkásarányt, amely ekkor éppen meghaladta a 60%-ot. Azonban már akkor is észrevették, hogy több nagyüzemben alacsony a közvetlen termelők száma és aránya. Az elfogadott határozat szerint a tagfelvételeknél éppen e rétegre kell a fő figyelmet koncentrálni. (Bár a műszaki értelmiség és a pedagógusok is szóba kerültek.)
Még így is kísértett a tévedés lehetősége és természetesen az 1956-os felkelés emléke, amikor is a vezetők úgy látták, hogy a munkástömegek – köztük nagyszámú MDP-tag, illetve korábbi szociáldemokrata – veszni hagyták hatalmukat. Ezért határozták el 1958 elején, hogy részletes vizsgálat tárgyává teszik a munkásosztály helyzetét. Olyan időpontban került erre sor, amikor a hatalom szilárdnak tűnt, és szigorú fegyelmet tartott az országban. Talán „csak" az 1957 végén kidolgozott stabilizációs gazdaságpolitika életszínvonal-visszafogó hatása volt az egyetlen olyan tényező, amely óvatosságra, figyelemre sarkallta a pártvezetőséget. 1958-ban nem nyílt mód a reálbérek előző évben megvalósított mértékű emelésére, inkább csak az elért színvonal védelmére.
45.000 munkással és munkásból lett értelmiségivel beszélgettek a vizsgálatot végzők. A felmérés világossá tette a politikai vezetés számára, hogy a munkásság milyen rendkívül összetett, hogy a klasszikus többgenerációs és városi (nagyüzemi-gyári) munkásság számbelileg nincs túlsúlyban. Sőt, a többség, a kétlakiak, illetve a bejáró munkásság nem igazán áll a szakmunkáscsoportok befolyása alatt. Fény derült százezrek alacsony általános és szakmai műveltségi színvonalára, ugyanakkor a szocialista normák számos eleme meggyökeresedni látszott a munkások körében. S persze az is kiderült, hogy a belső munkaerő-felesleg, meg szervezési, ösztönzési problémák következtében munkafegyelmi gondok is vannak. Ezek a tények némileg érthetővé tették a vezető garnitúra számára a munkások magatartását 1956 végén: „fellazulás" zajlott le, Rákosiék politikájának torzulásai, „Nagy Imréék osztály árulása" mellett ez az okcsoport játszott alapvető szerepet abban, hogy a munkásság nem bizonyult elég „szilárdnak".
A munkásosztály helyzetével kapcsolatban hozott határozat legelsőként a pártvezetés elkötelezettségét teszi nyilvánvalóvá: garanciákat kínál a munkásvezetők és a munkásság közötti kapcsolat szorosabbá tételére. Megemlítik, hogy a párt az osztályakarat végrehajtója, amelynek vezetői vagy munkások, vagy olyan értelmiségiek, akik maradéktalanul azonosulnak a szocialista célokkal. De a párttagság többsége is munkás, ezeket egyúttal a vezetői utánpótlás első számú bázisának is tekintették. Ezenkívül a vezetők kötelességévé tették, hogy állandó figyelmet fordítsanak a munkásság gondjaira. A Központi Bizottság elkötelezte magát a munkás-életszínvonal további, bár szerényebb mértékű emelése mellett, de felvállalta a belső bérarányok kiigazítását, a nyugdíjrendszer igazságtalanságainak felszámolását, egy 15 éves lakásépítési terv kidolgozását, az egészségügy és az iskolák helyzetének javítását is. Intézkedést határoztak el továbbá a munkások műveltségének, szakmai kulturáltságának növelésére.6
Történelmi tény, hogy e határozat jelentős részben megvalósult. Ezzel a lépéssel lezárult a munkásság integrációja a Kádárrendszerbe. Elfogadottá vált az amúgy magától értetődő elv: csakis a munkások megnyerésével, velük és nem ellenük építhető a szocializmus. Lényegében kialakultak azok a „közlekedő csatornák", létrejöttek azok az eszközök, amelyek a pártvezetés és az alapvető, meghatározó munkástömegek kapcsolatát voltak hivatva szolgálni.
Legelső: a munkáspárt. A vezetők vagy munkásszármazásúak, vagy politikai próbán átment, a párttörvényeket elfogadó parasztok, értelmiségiek. Nem elég a politikai elit származásának és elkötelezettségének demonstrálása. Gyakorlati bizonyítékok kellenek: a munkaalkalmak számának növelése, a reálbérek emelkedése. Második tétel: a munkáspolitika-a jövedelmi-kereseti arányoknak és különbségeknek az ipari munkásság nemzetijövedelem-termelő képességéhez igazodó szabályozása, a fogyasztói árak alacsonyan tartása, az ellátás, az egészségügy javítása, a megélhetést adó nyugdíj. Kiemelten esik latba a lakásviszonyok radikálisan jobbítása. Végül, de nem utolsósorban a munkások szakmai és általános műveltségének emelése; a mobilitási lehetőségek szélesítése és megőrzése a fizikai dolgozók és gyerekeik számára.
Szorosan kapcsolódik ehhez az „egyszerű" dolgozók, illetve ipari munkások munkahelyi érdekvédelméhez-érdekérvényesítéséhez szükséges feltételek kialakítása: anyagi érdekeltség az egyénnek és nyereségrészesedési rendszer a kollektívának. A munkavállalókat kezdeményezési és ellenőrzési jogok illetik meg a termelési tanácskozások, üzemi tanácsok, szakszervezeti és párttaggyűlések rendszerében. A szükségletek kielégítését a többlettermelés révén kívánták biztosítani. Ezt szolgálja a munkaverseny és a társadalmi (közhasznú) munka, amely egyúttal a munkástömegek mozgósításának eszköze. A résztvevők számára az erkölcsi vállalás megélhetővé teszi a kívánatos cél: a szilárd gazdasági alapokon nyugvó jólét és társadalmi egyenlőség megvalósítását.
Lényegében ekkor, ilyen program és értékrend alapján kezdett Magyarországon működni az államszocializmus kádári, módosított változata. Szándékai szerint benne a kulcsszerep és a mérce az ipari és városi munkásságot illette meg. S ebben az idők folyamán modellé váló szisztémában a többi társadalmi csoport integrálása is megtörtént, valósággá vált. Mégpedig gyakorlatilag azon az alapon, hogy mennyiben szolgálja tevékenységük az ország, a rendszer működését. Elvileg pedig e szövetségi szisztéma azon a tételen alapult, hogy a mezőgazdasági termelés, az értelmiségi tevékenység egyik legfőbb értelme a munkásság anyagi-szellemi szükségleteinek kielégítése. Ebből kiindulva érthető meg, hogy miért maradt meg a munkásosztály vezető szerepének hangsúlyozása az egész korszakban az ideológiai hierarchia első helyén. Ebben a vonatkozásban a „magyar" ideológia semmiben sem tért el a kelet-európai államszocialista propagandától.
1957-től kezdődően mintegy két évtizeden át folyamatosan nőtt az iparban-építőiparban foglalkoztatottak száma. Az 1974-es csúcsponton 2,2 millió főt tett ki, csaknem millióval többet, mint 1957-ben. A legdinamikusabb létszámemelkedés a vegyiparban, a gépiparban és a könnyűiparban zajlott. Ez idő alatt a reálbérek az 1961-es és az 1965-ös stagnálás kivételével 1978-ig évről évre érezhető mértékben gyarapodtak, a reáljövedelmek és a lakossági fogyasztás ütemes növekedése pedig egyedül csak az 1961-es évben tört meg. Korszerűsödött a fogyasztási szerkezet. Jelentősen javult az egészségügyi ellátás. Bővültek az üdülési lehetőségek. 1960-1975 között felépült a tervezett egymillió lakás. Két évtized alatt alapvetően átalakultak az életkörülmények, „kvázi"-jólétivé vált a magyar társadalom.
E dinamikus két évtized azonban súlyos problémákat is felhalmozott. Igaz, hogy megteremtette a teljes foglalkoztatottságot, de ezt olyan szerkezetben tette, amely később felfalta a fejlődési lehetőségeket. A széles értelemben vett infrastrukturális hátrányokat és az e területen meglévő elmaradást a fejlett világtól nem sikerült érdemben ledolgozni. A munkaerőpiacon a kereslet végig meghaladta a kínálatot, ami kedvező szituációt teremtett a munkásság számára. De egyúttal felülértékelte az alacsony és átlagos képzettségű munkaerőt a kvalifikált szellemi és fizikai munkát végzőkhöz képest. Nem utolsósorban pedig a jövedelmek általános növekedése újabb és újabb szükségleteket generált. Korábban elérhetetlennek tűnő vágyak váltak széles tömegek tevékenységének vezérmotívumává. Új minőségű Igényszintek határozták meg minden jelentős társadalmi csoport magatartását. Ezek azonban konfliktusba kerültek a gazdaság teljesítőképességével és szerkezetével. A különböző társadalmi csoportok egymásnak feszültek a jövedelmek számukra kedvező elosztásáért.
Legszemléletesebb példája a társadalmi problémák újratermelődésének a lakásügy. A lakáskérdés igen alkalmas az államszocializmus dilemmáinak elemzésére, jelesül a rövid és hosszú távú érdekek konfliktusai által befolyásolt társadalmi csoportok egymáshoz való viszonyával összefüggésben. Felépült ugyanis a több mint egymillió lakás, de nem olyan szerkezetben és nem olyan minőségben, amely a korszerűsödő, átalakuló társadalmi szükségletnek megfelelt volna. 1960-tól kezdve nőtt a lakossági megtakarítás, és a biztonságos felhasználási lehetőségek következtében a megtakarítási hajlandóság is. Óriási nyomás nehezedett a tervező szervekre, helyi tanácsokra és az építőiparra a lakásépítést illetően. Az állami feladatvállalás ezért nem a távlatos megoldás lett, hanem a tömegigények kielégítése, melyeket fokozott az átalakuló családszerkezet (a kis és egygenerációs családok dominánssá válásának következtében), s mindehhez csak hozzájárult a családpolgárosulása, vagyis, hogy a család gazdaságilag elvileg egyenlő felek felbontható szerződéseként kezdett el létezni. Másfelől azonban ezeket az igényeket a magasabb jövedelműek magasabb szinten tudták kielégíteni. A központi lakásalap jelentős része pedig nem szociális vagy rászorultsági hanem érdekérvényesítési képességek szerint került kiosztásra.7 Az eredeti tervezet értelmében kétharmadrészt állami, egyharmad részben pedig magánlakások épültek volna. A valóságban az arány fordított lett. Hiába épült egymillió lakás, az 1970-es évek közepén ugyanennyinek az építését kellett ismét tervbe venni.
A két évtized hatalmas és pozitív változásokat hozott a munkásság anyagi életkörülményeiben. De a régi hiányok helyében sok új keletkezett. Az új szükségletek, annak ellenére, hogy sokszor nem állt mögöttük fizetőképes kereslet (vásárlóerő), meglehetős nyomás alatt tartották a párt- és állami vezetést, a gazdaságpolitikát. Ez a feszültség az államszocializmus egyik sajátossága. A társadalmi igények nem ütköztek komoly korlátokba (s ezeket a természetbeni és pénzbeni központi ellátás, az ingyenes, állampolgári jogon járó társadalmi juttatások tovább tágították).
Jelentős különbségek maradtak fenn vagy jöttek létre a tradicionális városi üzemi munkásság egyes csoportjai és a konvertálható tudással rendelkezők, illetve a szolgáltatási szférában dolgozók között. A kétlaki és a gyors iparosodás következtében jelentős számú bejáró munkásságot eközben életmódjában lényeges hátrányok sújtották, bár ugyanakkor a háztáji és kisegítő gazdasága révén kompenzációs lehetőségekkel rendelkezett. Ezek a lehetőségek előbb csak az önellátás, később pedig az árutermelés révén bővítették e vegyes, ipari-kereskedelmi, illetve agrár kötődésű családok fogyasztását, majd jövedelmét.
E két évtized terméke lett a második gazdaság, mely jelentős mértékben meghatározta a társadalom strukturális mozgásait, mert kettős munkaviszonyt és ennek megfelelően kettős érdekeltségei teremtett. Az így létrejött viszonyrendszer egyfelől csökkentette a munkásság állami tulajdonra utaltságát, másfelől viszont mérsékelte érdekeltségét az állami tulajdonnak és saját vállalatának hatékony működtetésében.8
A nagy társadalomszerkezeti átalakulás, az ipari modernizációs folyamat a hetvenes évek elejére nagyjából lezárult. Nem maradt következmény nélkül az Iparosítás befejeződése a társadalmi mobilitásra nézve sem. A 60-as évek közepétől a középiskolákban 50% körül stagnált a fizikai dolgozók gyermekeinek aránya. A felsőoktatásban pedig évről évre süllyedt a státuszhierarchia alsóbbik feléről bekerülők aránya. Egyes egyetemeken egészen 30% alá. A politikai vezetés kezdettől fogva erőfeszítéseket tett e tendencia ellensúlyozására, a művelődési esélyegyenlőtlenségek felszámolására. A politikai kísérletek azonban nem vezettek kielégítő eredményre. Ekkor, a hetvenes évek közepén új intézkedéseket hoztak a munkások továbbtanulásának segítésére, a munkahelyi ösztöndíjaktól az érettségi nélküli egyetemi felvétel lehetővé tételéig. E kényszer diktálta lépések lényegében kudarcot vallottak. Az okok sokrétűek. Nem véletlen, hogy ekkor robban ki a vita oktatásszociológusok között az egyéni, illetve a kollektív mobilitás hasznosságáról.9 A kulturális tőke monopolizálására irányuló erőfeszítéseket alátámasztotta a gazdasági racionalitás: a mobilitás, az esélyegyenlőség „drágasága". Különösen nagy szerepet kapott ez a szempont a hetvenes évek végétől, amikor a költségvetési megfontolások egyre nagyobb hangsúlyt kaptak, s amikor a kultúra mind inkább csak a maradványból részesülhetett. S a humán értelmiség, a pedagógus társadalom is folyamatosan veszített pozíciójából. Az emberi tényezőt sokan emlegették, de az átlagos szintű humán beruházások nem tették lehetővé e faktor növekedési motorrá tételét.
Milyen volt a napi, a pozicionális érdekérvényesítési lehetősége a klasszikus gyáripari munkásságnak? Először is a formális és egyúttal a kollektív, az összefogáson alapuló módszerek alkalmazására a párt ellenőrzése, irányítása alatt álló szakszervezetekben nem sok esély volt. A szakszervezetek ágazati alapon működtek, a szakmai elv kisebb jelentőséget kapott. Tervgazdasági körülmények között az ágazati szakszervezet és az ágazati minisztérium között nem az érdekellentét, hanem az érdekazonosság dominált, hiszen a munkabérek, a munkahelytől kapható szociális juttatások attól függtek, mennyi erőforrást sikerült megvédeni, Illetve szerezni az országos éves terv- és költségvetés keretein belül. Mivel az 1960-as évtizedben az ipar fejlődése nem szelektíven történt, így nagyméretű ágazati szintű konfliktus nem jött létre. Csak a 70-es évek elejéről ismerünk olyan példát, amikor visszafejlesztették a gazdaságtalan szénbányászatot. A gazdasági mechanizmus reformjának bevezetésével természetesen új jelenségek manifesztálódtak. Ekkor a politikai vezetésen bizonyos félelem lett úrrá. A gazdaságpolitikusok tartottak a belső, rejtett munkaerőfelesleg nyílt munkanélküliséggé válásától. Ezért életben maradt az átlagbér-szabályozás. 1968 után azonban eltérően alakult az egyes gazdasági ágazatok dinamikája. Ezzel párhuzamosan megindult a vállalatok differenciálódása az eltérő jövedelemtermelő képesség alapján. Ezen belül is gyors fejlődésnek indultak a lakossági fogyasztástól ösztönzött ipari és mezőgazdasági szövetkezetek. Megkezdődött a munkaerő elszívása, és a tradicionális ipari szakmák egy része leértékelődött.
Ez volt az a helyzet, amely lépésre ösztönözte a pártvezetők egy csoportját. Elkövetkezett a reform visszafogása, ami politikai legitimitását a kulcsiparágak, a nagyüzemek és a nagyüzemi munkásság érdekeinek védelmétől kapta. 1957 után 1973-ban is általános munkásbéremelésre került sor. Kiemelten kezelték az 50 legnagyobb iparvállalatot. Az azonos munkáért azonos bért elve alapján új szakmai bértáblázat készült, melynek bevallott célja a kisvállalatok, szövetkezetek és a magánszféra munkaerő-elszívóképességének korlátozása volt. Intézkedések születtek az anyagi és erkölcsi megbecsülés, a törzsgárda felértékelésére.
Ebben a periódusban a munkaerőhiány és a bérszabályozás következtében a vállalatvezetés és a munkástörzsgárda között nem igazán keletkeztek áthidalhatatlan konfliktusok. Persze ez nem jelenti azt, hogy a normák körül, a munkaszervezési problémák miatti keresetkiesés vagy a nyilvánvaló teljesítményvisszatartás miatt nem került sor többé-kevésbé nyílt érdekösszeütközésekre. Egészében azonban mégis az érdekazonosság maradt a meghatározó a korszakban.
A stratégiai döntések meghozatala és ellenőrzése a munkástanácsok megszüntetése után az egyszerű, a laikus dolgozók nélkül történt. A munkahelyi közösségek nem rendelkeztek tulajdonosi jogosítványokkal. 1966-1968-ban lehetőség adódott volna a munkás-önkormányzati eszméhez való visszatérésre. Ekkor azonban elvi alapon és a negatív jugoszláv tapasztalatokra hivatkozva elvetették ezt a variánst. 1957-ben a régi direkt gazdaságirányítás visszaállítása okozta a munkástanácsok halálát, most viszont az új mechanizmus „kezelhetőségének" érdekében tekintettek el a vállalati önállóság és a dolgozói (munkás-) önigazgatás összekapcsolásától.
így állhatott elő az a helyzet, hogy az 1970-es évek elején éppen a „munkásellenzéktől" pártoltan került elő a munkahelyi demokrácia problémája. Történt ez annak ellenére, hogy az üzemi demokrácia fejlesztéséről még 1969 szeptemberében elvi állásfoglalást dolgoztak ki.10 Az 1974-es márciusi KB-ülés mondta ki újra, hogy a szakszervezet közreműködésével a dolgozóknak kell dönteniük a vállalati szociális és kulturális alapok felhasználásáról. Majd ugyanennek a gondolatnak jegyében került sor a bizalmi testületek felállítására a periódus végén, 1977-ben. A munkásrészvétel és érdekvédelem lényegében tehát összefonódott egymással, mégpedig úgy, hogy az előbbi természetszerűleg javította az érdekérvényesítés lehetőségeit. A brigádmozgalom, a termelési tanácskozások és a pártszervezetek bizonyos kontrollt jelentettek a gazdasági vezetés fölött Az idők folyamán a helyi erőviszonyoktól függően mód nyílt az elosztási, egyes béremelési ügyekben döntési, egyeztetési és véleményezési jogok gyakorlására.
A jellemző azonban mégis Inkább az volt, hogy a munkások távol maradtak a fórumoktól, és egyéni vagy „kiscsoportos" érdekvédelmi taktikát alkalmaztak. Erre módot adtak a tervteljesítési hullámok, a kiemelt megrendelések. Játékteret teremtett a munkaerőhiány is. A munkásság másik része a másodállásra vagy a kisegítő gazdaságra támaszkodott életstratégiájának kidolgozásában. Egy részük pedig a belső kiemelés, a műszaki vezetővé, végül a „káderré" válás útját kereste és járta. Erre megvolt a fogadókészség a vállalati pártszervezetek részéről, hiszen a párt munkásjellegét újólag bizonyítaniuk kellett.
1956 után határozott bizalmatlanság volt az értelmiséggel szemben. 1960 elején viszont már arra hívta fel a figyelmet a pártvezetőség, hogy a munkásosztály vezető szerepe elsősorban a párt politikáján keresztül realizálódik, s nem attól függ, hogy származása szerint munkás-e valamely vezető. 1962-ben meg már arra figyelmeztettek, hogy a „származáscentrikus" felfogás gátolja az előrehaladást, mert megakadályozza a vezető pozíciók betöltését az arra alkalmasak, bár más társadalmi rétegből származók köréből.11 E kérdés azonban nem jutott nyugvópontra, mivel a szakszerűségi követelmények folyamatos és megállíthatatlan előtérbe nyomulása fokozta a kihívást a munkásvezetőkkel szemben. 1958 és 1968 között a párt- és állami testületekben mindenütt csökkent a munkások aránya. Előbb a vállalatvezetői garnitúrának kellett alkalmazkodnia a modernizációs folyamatokhoz és a piacgazdálkodás követelményeihez. Utóbb pedig a politikai vezetés is egyre inkább szakmává vált. A folyamat tehát kikezdte a munkásvezetőket, akiknek egy része a munkásosztály vezető szerepe újbóli megerősítésének jelszavával igyekezett megszilárdítani megingott helyzetét. Az ellenállás csúcspontja az 1974-es márciusi KB-ülés, de a lendület eltartott egész 1975-ig, a fejlett szocializmus programjának elfogadásáig.
A „nyomulás" részeként 1973 novemberében új döntés született a káderpolitikájáról. Jól mutatja az ekkor elfogadott határozat, hogy a támadás valójában védekező hadművelet volt. E dokumentum szerint a káderutánpótlás fő bázisát már a felsőfokú végzettségűek jelentik, de jó adottságokkal rendelkező munkásokból, parasztokból ki kell termelődniük új vezetőknek. Egyúttal azonban leszögezte a pártvezetőség: .Arra nincs társadalmi igény és szükség, hogy közvetlenül a termelésből tömegesen kerüljenek vezető beosztásba munkások, parasztok."12 A probléma megoldásának egyik eszközét a Politikai Főiskola szerepének növelésében látták. (Ezért kapott később állami egyetemi besorolást.) Kísérletet tettek több munkás bevonására a vezető testületekbe. Később persze kiderült, hogy ott nem kelhettek versenyre az operatív döntéshozókkal és a professzionizálódó politikusokkal.
Hasonló folyamat játszódott le a párttagság ügyében is. A tagfelvétel a gyors ütemű szerkezeti átalakulás során, tehát az 1970-es évek elejéig versenyt futott az idővel. 1966-1970 között alig sikerült több munkást felvenni, mint amennyiből szellemi foglalkozású vagy vezető beosztású dolgozó lett, és így statisztikai szempontból rontotta az MSZMP arculatát. Ezt a tendenciát a munkások körében indított tagfelvételi kampánnyal igyekeztek visszájára fordítani. Azonban ezzel sem sikerült az arányokon módosítani. Ezért 1972 novemberében újabb kampány indult, amihez segítséget nyújtott, hogy politikai-társadalmi, statisztikai szempontból 1974-ben visszasorolták a munkásosztályba a közvetlen termelésirányítókat, művezetőket, technikusokat és az állami gazdaságok fizikai dolgozóit. Eközben a másik oldalról gyakorlatilag adminisztratív korlátozás lépett érvénybe a szellemi dolgozókkal, részben a diáksággal, értelmiséggel szemben. Ám ezek a lépések sem hozták meg a pártvezetőség által kívánt eredményt, nem nőtt a munkások száma és súlya a pártban. A felvételi követelmények leszállítása sem tette politikusabbá sem a munkásságot, sem az agitálás hatására pártba belépőket. Végeredményben az MSZMP egyre kevésbé mondhatta magát klasszikus értelemben élcsapatnak vagy munkáspártnak. Tagságában és politizáló képességében visszatükrözte a gazdaságban és társadalomban lezajlott átalakulást. Nem is volt ezzel addig gond, amíg minden jelentősebb társadalmi csoport javítani tudott a helyzetén. Amikor azonban a gazdasági növekedés üteme és az állandó fejlődés megtört, akkor új megvilágításba került a munkásság és a párt viszonya is.
A strukturális problémák azonban már a „klasszikus" Kádárérában, tehát az 1960-1970-es években is léteztek, s ezek kifejeződtek a munkásság magatartásában is.
A munkásság sem egyénileg, sem kollektíve nem lett tulajdonos. Helyesebben, munkaerején kívül a városi, nagyüzemi és a harmadik szektorban dolgozó réteg nem szerzett más tulajdont. „Csak" attól szabadult meg, hogy munkaereje magán kisajátítás tárgya legyen. Ezt a „különös" munkaerő-tulajdont viszonylag tisztességesen tudta értékesíteni.13 Nem derült fény a birtokában lévő tudás, szakismeret korlátozott mivoltára. Nem azt jelenti ez, hogy a szakma- és a munkahelystruktúra teljesen megfelelt volna egymásnak, de azt viszont igen, hogy minden (vagyis az általános) munkavégző képesség talált megvalósulási alkalmat, eladható maradt. Senki nem vált munkanélkülivé. így viszont rejtve maradtak a munkaerő általános műveltségének, adaptációs készségének hiányosságai. Nem vált tehát eszköztulajdonossá a munkásság, bár bizonyos korlátozott részvételi joghoz azért hozzájutott. Intézményes érdekérvényesítési lehetőségei működtek: a kollektív szerződések rendszere, a Munka Törvénykönyv széles körű védelmet biztosított az alkalmazottak számára. Ezt a relatíve jó pozíciót javította a munkaerőpiac kedvező helyzete: a keresleti túlsúly. A kevéssé képzett munkásoknak, pl. a ipari szolgáltatás területén dolgozóknak, kárpótlást vagy mozgástöbbletet nyújtott a második gazdaság. A térítésmentes, pénzbeni vagy természetbeni társadalmi juttatások és szolgáltatások, ha jelentősen nem korrigálták is az egyenlőtlenségi viszonyokat, de javították, teljessé tették a létbiztonságot. Mindez természetessé vált a munkásság számára is. Az e területeken tapasztalható feszültségekért minden felelősség a „gondoskodó államot" illette.
Ebben a periódusban meghatározó jellegű ellentmondás volt, hogy az állam növelni igyekezett a munkaerő értékét, de egyúttal korlátoznia kellett az árát. Erre a sztálini modellben a mezőgazdaság államnak, iparnak történő teljes alárendelése adott módot, vagyis az agrárárak alacsonyan tartása. Ezt egészítette ki a többlettermék, a társadalmi tiszta jövedelem maximalizálására törekvés, tehát a munkabérek növekedésének visszafogása. (Egyébként ebből következett a szakszervezet államosítása is.) Végül az oktatás és az egészségügy révén jelentős beruházások történtek a munkaerő értékesebbé tétele érdekében, ezek azonban nem fejeződtek ki a munkabérekben. A társadalmi termelésbe bevontak óriási száma ugyanis hatalmas – szinte megoldhatatlan – ellátási és infrastrukturális terheket rótt az államra, így annak lefelé kellett nyomnia a béreket, és ebből következően összenyomva kellett tartania a bérszínvonalat. Mindezt azért kellett röviden összegezni, hogy rá lehessen mutatni a Kádár-rendszer, a „magyar modell" sajátosságaira. Először is itt az ipar prioritása ellenére az agrárolló nem nyílt ki lényegesen, ami elfogadható helyzetet teremtett a nagyüzembe kényszerített parasztság számára. A munkásságnak – ennek következtében is – módja volt realizálni többletkeresetét. A felhalmozási politika nem vált öncélúvá, mert nem a fegyverkezést és nem egyoldalúan a nehézipart és az iparosítást szolgálta. Ezért nem kellett befagyasztani a munkások életszínvonalát. Végeredményben rövid távon az átlagos munkaerő-tulajdonosok rétege, a társadalmi középmezőny profitálta kvalifikált munkát végzők keresetének visszafogásából, a lefelé nivellálásból is.
Viszont ebben a szisztémában is csak kis részben civilizálódott a dolgozói érdekvédelem, mert azt a központ, a politikai hatalom vállalta magára, és érdekbeszámításos alapon képviselte. A közvetlen érdekképviselet saját ágazati jellege és összefonódása miatt sem emancipálódhatott. A vállalatok a részleges piacgazdálkodás körülményei között nem váltak teljesen önállóakká és így árutermelő érdekközösséggé sem. Mindez szakigazgatási-államigazgatási folyamattá változtatta az érdekegyeztetési folyamatot. Ez az elkülönülés leértékelte, esélytelenné tette a laikus elem szerepét a gazdasági és politikai irányításban, s így a közvetlen (munkás) dolgozói részvételt is.
Már ebben az időben sokszínű lehetőség nyílt az állami kapacitáshiányok munkavállalói magánszférából induló kitöltésére. Lényegében csak a nagyvárosi, nagyipari munkásság maradt bezárva a proletárlétbe. Ez a csoport viszont szoros szövetségben maradt saját elitjével, a vállalati menedzsmenttel és a politikai értelmiséggel, akik többé-kevésbé ellátták e réteg politikai érdekképviseletét. E tény is hozzájárult ahhoz, hogy politikailag még e réteg sem szervezte meg magát külön. Figyelmét inkább túlmunkaszerzési lehetőségeire és a kétlaki, bejáró munkásságot kompenzáló javak, a kisegítő gazdaság megszerzésére fordította.
A társadalmi élet depolitizálódása a munkásságot sem kerülte el. Sőt, a politika szakigazgatási formája és a korlátozott munkahelyi részvétel talán éppen a munkásságot semlegesítette a leginkább.
A Kádár-kormány megalakulásakor a neutralizálás még politikai kényszerűség volt, évtizeddel később már társadalmi-gazdasági törvényszerűség. Mint láttuk, a pártvezetőség nem örvendett e ténynek, mivel legitimitását kérdőjelezte meg. Az következik-e ebből, hogy a munkásosztály mint osztály megszűnt létezni, vagy a hegeli-marxi magánvaló állapotához süllyedt-lépett vissza? Egyszerű és egyúttal divatos bírálata ez az államszocializmusnak. Túl kézenfekvő azonban ahhoz, hogy ennyivel elintézhető lenne a probléma. Az eddigi elemzés kizárta a primer politikai magyarázatot a munkásság közéleti, állampolgári passzivitására. Nem elegendő a diktatúrát és a felhalmozási folyamatot felelőssé tenni ezért. Szó esett a társadalmi-gazdasági viszonyok szerepéről, a korlátozott tulajdonosi és munkavállalói létről, a második gazdaságról. Mindezek ellenére érdemes leszögezni, hogy a hatalmi elit politikája alapjában munkáspolitika volt. Az ipari munkásság soha nem esett ki az országot irányító elit figyelmének homlokteréből.
Maga az ipari munkásság viszont soha nem veszítette el öntudatát, nem hitte magát másnak, mint ami valójában volt.14 Ennek alapján a képlet úgy festene, hogy „alul" volt egy magánvaló munkásosztály, felül pedig egy „magáért való", a munkásság iránti elkötelezettség jegyében működő elit. Nagyjából tényleg ez volt a helyzet. .Csak" a közvetítő mozzanat, a mozgalom hiányzott: az összefogáson alapuló érdekvédelem, s befolyás a munkahely, a lakóterület és az ország ügyeire. Ez mutatja az államszocializmus gazdasági, társadalmi korlátait. De nemcsak az államosított munkásmozgalom erőtöbbletéről érdemes szót ejteni, amely a hatalom birtoklásából, a termelési viszonyok átalakításából táplálkozott. S nemcsak a munkáslét korlátairól, amely a „civil" mozzanat alárendelődéséhez vezetett a hatalom politikai, igazgatási logikájával szemben.
Társadalomtörténeti szempontból ugyanis még ennél is többről volt szó. Arról, hogy az iparosítás mennyiségi értelemben elért saját határaihoz. Nem lehetett újabb munkaerőforrást találni. A hiány a tercier szektorban jelentkezett a leginkább. Erre az időre nyilvánvalóvá vált, hogy az iparszerkezet gyorsan avul, és a keretében folyó termelés egyre kevésbé gazdaságos a világpiaci mércén mérve. A szakértők és a fejlett országok gazdasági fejlődését figyelők számára az is világos volt, hogy elkerülhetetlen a hatékonyság- és minőségcentrikusság az iparon belül. Az itt dolgozók létszáma csökkenni fog, és ezzel arányuk is a gazdaság egészében. A fejlett világra tekintés pedig csak fel erősítette a már a magyar gazdaságban is megállíthatatlan folyamatot, a szellemi és értelmiségi munka jelentőségének gyarapodását. Az innováció sürgető kényszerré vált.
Mindez megkérdőjelezte és kikezdte a munkásosztály vezető szerepéről szóló ideológiát. Tette ezt egyfelől a szónak abban a szorosabb értelmében, hogy a „laikus" elem – a munkásság (és elitje) – a piacgazdaság kiterjedése, a műszaki-technikai viszonyok bonyolultsága következtében nem játszott, nem játszhatott meghatározó szerepet „lenn", a vállalatvezetésben. Sőt a klasszikus ipari szakmunkatudás egy része feleslegessé vált, az azt birtoklók jelentős része pedig alkalmazkodási képesség és mechanizmus hiányában konzervatívvá. „Fent, a hatalomban meg az elitnek képviselnie kell a nemzeti szempontokat és a társadalom többi rétegének, közöttük a feljövőben, erősödő félben lévő értelmiségnek, gazdasági és műszaki menedzsmentnek is az érdekeit. Legalábbis szükségessé vált, hogy az elit előbb-utóbb igazodjék a megváltozó társadalmi-gazdasági erőviszonyokhoz. Ebből előbb új kompromisszumok sora következik, utóbb pedig hatalommegosztás az új középosztállyal.
A politikai elit, s maga Kádár János eddig a felismerésig nem jutott el, és éppen saját hatalmának oszthatatlanságát tartotta minden előremutató megoldás sine qua nonjának. E magatartás csak addig nem vezetett bizonytalansághoz, politikaivá kiteljesedő konfliktusokhoz, ameddig az új középosztály közvetlenül, hatalomrészesedés nélkül is boldogult. A hetvenes évek fejleményeit utólag vizsgálva azt is mondhatnánk: az osztály „okosabb" volt saját elitjénél. A munkásság az egyenlőtlenségi viszonyok újratermelődését látta; érezte, hogy a központi újraelosztásra épülő társadalompolitika egy bizonyos ponton túl nem javíthatja helyzetét, így viszonyait bérmunkásként élte meg, tudatosította magában, és ezért döntően elért helyzetét igyekezett védeni politikai és egyéni eszközökkel, módszerekkel. Nem hitte, hogy a saját arcára tudja formálni a társadalom egészét.
*
Ez a belenyugvás és pragmatizmus hatotta át a munkásságot akkor, amikor a válság „begyűrűzött" Magyarországra, és útkeresésre kényszerítette a politikai elitet. Az 1979 nyarán végrehajtott közel 10%-os fogyasztói áremelés egy periódus végét jelezte. Ekkor történt meg a szakítás a folytonos gazdasági növekedésre épülő társadalompolitikával, s ennek következtében az ipari munkásság új helyzetbe került. Míg 1975-1978 között, a válságelhárító-előremenekülő és a nemzetközi eladósodást vállaló gazdaságpolitika időszakában, a reálbérek az átlagnál jobban emelkedtek, addig 1979 és 1984 között ez a helyzet visszájára fordult. Jellemző azonban, hogy ez a fordulat nem hatott ki az ipari munkásság viszonylag kedvező pozíciójára a többi keresői-társadalmi csoporthoz képest Az ipari bérek 1972-1982 között gyorsabban nőttek a szövetkezeti parasztság és az értelmiség reálkereseténél, sőt, az állami ipar munkásai 1978 után is eredményesebben védték béreiket, mint a többi társadalmi csoport. Emellett a központi állami alaptól kapott jövedelmük is majdnem hasonló szintet ért el, mint a szellemi foglalkozásúak esetében.15
Ennek az időszaknak még két másik fejleménye volt. Az egyik: a túlmunka „el-(második)gazdaságosítása" a vállalati munkaközösségek elterjedése révén. A másik: a vállalati tanácsok létrehozatala, amely a munkásrészvétel új, bizonyos tulajdonosi jogosítványok gyakorlásával összekötött formáját teremtette meg. Mindkét történés fokozta a munkástömegek tűrőképességét, javította hozzá állásukat az újrakezdett reformokhoz. Részben kompenzálta az alapkeresetük stagnálását, és a korábbiaknál jobban megosztotta a munkásság különböző csoportjait.
A politikai elit azonban nem vállalta a szerkezetátalakítás konfliktusait: a termelési támogatások leépítését, a gazdaságtalan tevékenységek beszüntetését, védte a rendszer, az ipari munkásság jelentős részének közvetlen érdekét, s ezzel saját pozícióit. Csak úgy mert kezdeményezni, ha a változtatás rövid távon is elviselhető a társadalom többsége számára, ha nem éleződnek ki a belső érdekkonfliktusok. Ezért 1984-ben a gazdasági növekedés felgyorsítása mellett döntöttek, aminek katasztrofális egyensúlyi következményei lettek. Az ország bruttó nemzetközi adósságállománya három év alatt megkétszereződött. Ebben az időben már a klasszikus városi-ipari munkásság sem volt képes megvédeni reálbérét és ezzel viszonylag kedvező jövedelmi helyzetét.16
Látva az MSZMP vezetésének 1986-1987-es bizonytalankodását, enerváltságát, nőtt az elégedetlenség, a munkásság egyre inkább támasz nélkülinek érezte magát. A már több mint egy évtizede tartó válság előbb a pártvezetés irányában megnyilvánuló bírálatot erősítette fel, majd azután, hogy az értelmiség jelentős része felmondta az addig hallgatólagos megegyezést, a munkásság is a rendszerváltás elfogadójává, részben hívévé lett. Ekkorra világossá vált, hogy az ipari munkásság nem maradhat hegemón a társadalompolitikában, sőt komoly mértékben veszélybe került bérmunkás mivolta is. Olyan rendszerre lett e rétegnek is szüksége, amely a korszerű (szak)munkaerő képzettségi, értékesülési feltételeit és minimális szociális biztonságát biztosítani tudja.
Jegyzetek
1 Elég megnézni a „harmadik utasok" erősödését, a népi írók, politikusok október legvégén, november elején tett megnyilatkozásait a régi rend visszaállításának veszélyéről.
2 Lásd pl. a novemberben kidolgozott Bibó-elképzelést.
3 Lásd erről „A többpártrendszer esélyei 1956-ban" című cikkemet a Társadalmi Szemle 1989/6-os számában.
4 írásaik nem jelenhettek meg. Bár Molnár elemzését a Táncsics-körben megvitatták. A tanulmánya Társadalmi Szemle 1989. 4. számában (47. o.) olvasható. Baloldali alapállásból átfogóbb volt „Hungaricus"- Fekete Sándor írása.
5 Az MSZMP Országos Értekezletének jegyzőkönyve 1957. június 27-29. Bp., Kossuth, 1957. 16-23. o.
6 Az MSZMP határozatai és dokumentumai, 1956-1962. 272-277. o. Bp Kossuth, 1973.
7 Ezt a folyamatot Szelényi Iván tárta fel először tudományos egzaktsággal. Meg is lettek a politikai következményei.
8 A második gazdaság legátfogóbb elemzését Gábor R. István végezte el, aki minden nem központilag, államilag szervezett gazdasági tevékenységet idesorol. Valóság, 1985. 2. sz. 20-37. o. Saját nézeteimet először 1982-ben írtam le egy cikkben, amelynek publikálását akkor megakadályozták. (Megjelent később, a Társadalomelméleti Kollégium Évkönyvében 1966-ban.) A koncepció olvasható a „Hatalom és mozgalom" című könyvem 117-118. oldalán. Bp., Reform-Kossuth, 1989.
9 Az előbbit Gazsó Ferenc, az utóbbit Férge Zsuzsa képviselte.
10 Elfogadta az MSZMP Pártépítési Munkaközössége. Az MSZMP határozatai és dokumentumai 1969-1970. Bp., Kossuth, 1974. 380-427. o.
11 Az MSZMP határozatai és dokumentumai, 1956-1962. Bp., Kossuth 1964. 540. o.
12 Az MSZMP határozatai és dokumentumai, 1971-1975 . Bp., Kossuth, 1978. 628. o.
13 Az államszocializmus termelési viszonyainak vizsgálatára lásd Kolosi Tamás: Társadalmi struktúra és szocializmus. Bp., Kossuth, 1974.; Tagolt társadalom. Bp., Gondolat, 1987. Lásd még a már említett „Hatalom és Mozgalom 1956-1989" című könyvem 79-93. o.
14 Elég a hetvenes évek munkásszociográfiáit elővenni László-Bencsik Sándortól Moldova Györgyig. Bizonyítékul szolgál azonban a „Réteghelyzet – rétegtudat" című kötet is. Bp., Kossuth, 1980.
15 Az adatok „Az ipari nagyüzemi munkásság jövedelmi viszonyai, élet- és munkakörülményei" című kiadványból valók. Bp., Kossuth, 1985.
16 Jövedelemelosztás Magyarországon. Az 1988. évi jövedelmi felmérés adatai. Bp., Kossuth, 1990. 23. o.