Az 1960 és 1990 közötti évtizedekben a fejlődő országok sokaságában nemcsak a gazdasági fejlődés dinamikájában és perspektívájában következett be korszakváltás, hanem az ezekkel szorosan összefüggő társadalmi konfliktusok struktúrájára és következményeire nézve is. Azt a fordulatot, amely a – nemzetközi pénzügyi intézmények által „támogatott" – gazdasági neoliberalizmus bevezetését kísérő vagy követő társadalmi-politikai átformálódásban öltött formát, a nyolcvanas évek közepén a nemzetközi sajtó – és ezen belül a baloldali sajtó is – az „új demokratizálódás" jelszavában foglalta össze. A politikai rendszerek átstrukturálása révén és a „lakossági érdekek szabad megnyilvánulása" címszó alatt sikerült az új elszegényedésre és kirekesztésre reagáló megmozdulásokat és tiltakozásokat a „hivatalos" politika hadszínteréről kiszorítani, „civil társadalmi" és „önszerveződési" tevékenységre korlátozni, és megfosztani őket a hatalmi pozíciókat célzó, az uralkodó elitekkel szembeni politikai irányultságtól. Emellett természetesen a nyílt represszió szükség esetén történő alkalmazása sem szűnt meg.
A Dominikai Köztársaságban és Jamaicában – melyeket e tanulmányban például veszünk – a szociálisan, illetve gazdaságilag meghatározott konfliktusok megjelenésének mozgástere az 1960 és 1990 közötti három évtized folyamán pontosan körülhatárolható volt. Mindkettőben kimutatható az adott időszakon belül néhány világosan elkülöníthető korszak vagy fázis, méghozzá oly módon, hogy az összehasonlítás révén szembetűnővé válnak bizonyos strukturális hasonlóságok mind e szakaszok jellegzetességeire, mind egymásra következésük szabályszerűségére nézve. El kell persze tekinteni bizonyos időbeli eltolódásoktól a megfelelő szakaszok kezdeteit illetően – amelyek országonként különbözőek -, és a szakaszok konkrét kifejeződési formáitól is, amelyek esetről esetre más politikai folyamatok keretében adtak lehetőséget a szóban forgó konfliktusok megvívására.
A konfliktusok megnyilvánulási módjainak és a szakaszok egymásutánjának e hasonlóságai csak akkor magyarázhatók, ha figyelembe vesszük e két – a világgazdasági összefüggésekbe is hasonló módon beágyazódó – ország strukturálisan összevethető gazdasági fejlődését. A szociális összeütközések formáinak és lefolyásának „törvényszerűsége" ugyanis annak következménye, hogy a fejlődés a tőkés világrendszer kereteiben folyik, amely egyfelől fenyegeti és lerombolja a lakosság széles tömegeinek alapvető egzisztenciális érdekeit és létalapját, másfelől viszont – rendszerspecifikus okokból – a periferikus tőkés nemzetgazdaságok döntő többsége számára lehetetlenné teszi egy átfogó kapitalista modernizáció beindulását, miközben korántsem vezet az uralkodó erők és érdekek rendszeres leépítéséhez. Pedig ez utóbbi mindenképpen előfeltétele lenne annak, hogy az alulról jövő szociális tiltakozás dinamizáló vagy társadalomátalakító jelleget öltsön.
Ellentétben tehát a dinamikus tőkés fejlődést átélő kevés számú kiugró országgal (főleg Kelet-Ázsiában és talán még néhány minigazdaság esetében), ezekre az országokra biztosan hosszú ideig jellemző lesz a szociális és gazdasági okokból előálló fokozott konfliktuspotenciál. Semmi jele nem mutatkozik ugyanis annak, hogy egy ipari-tőkés társadalom kialakulása révén fokozatosan eltolódhassanak a szociális érdekütközések határvonalai, és ezzel lehetőség nyíljék e konfliktusoknak a rendszer keretein belüli tompítására vagy megoldására.
1. A társadalmi átalakulás akadályai
Ha eltekintünk a csekély számú – egyébként külön-külön megmagyarázható – ellenpéldától, és látjuk, hogy hiányoznak bizonyos döntő feltételek, melyek egy-két – adott szempontból valóban sikeresnek mutatkozó – kelet-ázsiai országban fennállnak (mindenekelőtt a hegemón hatalom geopolitikailag motivált nyomása a szociális modernizáció irányában, átfogó polgári agrárreform, és egy erős, kifejezetten az iparosítást szorgalmazó állami adminisztráció), akkor úgy tűnik, hogy a harmadik világ országaiban általában aligha reális" az a kilátás, hogy a meglévő magas fokú konfliktuspotenciál megjelenési és levezetődési formái integrálódhassanak valamiféle „demokratikus-kapitalista" perspektívába.1
Egy, a nemzetközi munkamegosztásban periferikus pozíciót elfoglaló állam nem rendelkezik – legalább bizonyos mértékben – komplex gazdasági struktúrával, és olyan mechanizmusokkal sem, amelyek lehetővé tennék számára az erőforrás-átszivattyúzást a belső vagy külső perifériákról. Ezért nem tudhat olyan gazdasági többletre szert tenni, amely képessé tenné egy legalább részben „befelé" irányuló iparosítási folyamat kiváltására és huzamos ösztönzésére, s ugyanakkor arra is, hogy „az uralkodó osztály szükségletein kívül" – legalább részben – „kielégíthesse az elnyomott osztályokéit is".2 A szociális-gazdasági egyenlőtlenségből és az anyagi létbiztonság problémáiból fakadó konfliktusok gyökeres átformálása olyan munkaügyi harcokká és vitákká, amelyek a rendszeren belül maradó módon konstruktívan hozzájárulhatnának az ipari fejlődés dinamizálásához, ilyen körülmények között lehetetlen. „A függő típusú kapitalizmus és a politikai demokrácia – amelyet ráadásul sokan hajlamosak összetéveszteni a tényleges demokráciával – hosszú távon összeegyeztethetetlennek látszik."3
A harmadik világ olyan országaiban tehát, mint a Dominikai Köztársaság és Jamaica – melyeknek gazdasági és társadalmi viszonyaira éppen a fentiek jellemzők -, a lakosság tömegeinek, illetve az uralkodó osztályoknak az érdekei kibékíthetetlen ellentétben állnak egymással. Ennek ellenére mégsem mondhatjuk, hogy ezekben az országokban a történelem napirendre tűzte volna a periferikus kapitalizmus mint alaphelyzet felszámolását.
Azt, hogy a magas fokú konfliktuspotenciál széleskörűen és nyílt ellentétek formájában megnyilvánulhasson, minden rendelkezésre álló elnyomó mechanizmussal útját állja egy hosszú távra lehorgonyzott hatalmi apparátus, amely a helyi és országos elitek legkülönbözőbb összefonódásainak köszönheti hatalmát, valamint annak a ténynek, hogy a lokális érdekellentétek belefonódnak a globális gazdasági és politikai struktúrába. Az állam ily módon – függetlenül a mindenkori államformától – egyfajta „permanens, rendkívüli vagy szükségállapot államként" működik.4 Tömegesen szervezett, hatékony társadalmi mozgalmakkal így az uralkodó tömbnek sem a termelőfolyamatba közvetlenül bevontak részéről nem kell szembenéznie (ugyan mit is lehetne munkakonfliktusok révén elérni?), sem azok részéről, akik ki vannak rekesztve a tőkés ipari fejlődés folyamatából.
Az antagonisztikus érdekek megnyilvánulására törekvő kezdeményezések ilyenképpen sem tömegmozgalmak formáját nem ölthetik, sem az uralkodó rendszert nem veszélyeztethetik komolyan (hacsak nem több különböző destabilizáló tényező – ide értve a világgazdasági sokkhatásokat is – merőben valószínűtlen és megjósolhatatlan egybeesése esetén).
Másfelől a potenciális szociális-gazdasági konfliktusok kezelése rendszerint mellékútra terelődik, mégpedig többé-kevésbé rendszeren belüli torzítások révén. Itt a kulcsszavak: a korrupció, patrónusi-kliensi viszonyok, töredékérdekek összeütközése a lakosságon belül, a legkülönbözőbb egyéni túlélési stratégiák stb., stb. E minták mindenkori megjelenése és kombinációja emellett természetesen az éppen adott társadalmi-gazdasági helyzettől, a történelmileg létrejött uralmi struktúráktól függ, meg az elitek általános orientációjától, ti. hogy érdekeik alapján a globális, illetve helyi gazdasági és politikai konstellációban inkább „befelé" vagy „kifelé" húznak.5
Így aztán az olyan országokban, mint a Dominikai Köztársaság és Jamaica, strukturális gátjai vannak mind egy „demokratikus tőkés" átalakulásnak, mind pedig annak, hogy egy alulról kiküzdött folyamatban kiküszöbölődjék egyáltalában a társadalom kapitalista alapjellege. Következésképpen hiányoznak az elemi feltételek ahhoz, hogy a szociális konfliktusokat a tömegek legégetőbb anyagi szükségleteinek kielégítésével tompítsák.
2. Fogyatékos fejlődés, torz konfliktuskihordás
A fentiekben körvonalazott strukturális kereten belül a két országban – a szóban forgó három évtizedben – a fejlődés három világosan kirajzolódó gazdaságtörténeti szakaszra tagolódik, melyeknek mindegyikére eltolódások jellemzők a konfliktuskezelés fő formáit illetően.
A 70-es évek elejéig Jamaicában, illetve egészen az évtized derekáig a Dominikai Köztársaságban a gazdasági fejlődésre bizonyos mértékű prosperitás és magas növekedési ráták voltak jellemzők. Míg a Dominikai Köztársaságban az 1956 után ismét virágzó cukorágazat mellé – növekedési impulzusait tekintve – felsorakozott a nikkel- és az építőipar is, addig Jamaicában a bauxitipar és ennek révén ugyancsak az építőipar volt – az 50-es évek óta a cukorgyártás mellett, később azt még meg is előzve – a növekedés és a gazdasági prosperitás bázisa.
Az egyébként kizárólag exportorientált nyersanyag-vertikum létrehozása és kiépítése, az agrárexport bővítésének kitartó szorgalmazása, az idegenforgalmi ágazat létesítése, valamint az „importhelyettesítő" ipar megteremtésére való törekvés (korábban és rendszeresebben inkább Jamaicában) ebben az időszakban kétféle lényeges hatással volt a szociális konfliktusok alakulására: a gazdasági fejlődés egyfelől folyamatos és masszív módon megnyirbálta a lakosság tömegeinek hagyományos egzisztenciális lehetőségeit (különösen vidéken, a megművelhető föld koncentrációja és fogyatkozása, a hazai kistermelés fölé terpeszkedő konkurencia stb. miatt), míg másfelől csak kevés új munka- és létlehetőség nyílott, akár magukat a tőkeerős gyarapodó szektorokat tekintjük, akár a hazai szükségletekre irányuló ipari termelést, amely a fennálló munkaerőpiaci és jövedelmi viszonyok mellett csak csekély bővülésre volt képes. A lakosság széles rétegeinek anyagi létbiztonságát ily módon egyre inkább kikezdő feszültségek a szociális és gazdasági jellegű potenciális konfliktusok szintjének emelkedéséhez vezettek (különös élességgel ismét csak Jamaicában).
E konfliktuspotenciál megnyilvánulási formái, továbbá ezek politikai levezetési és kezelési formái döntően ugyancsak a gazdasági fejlődés szociálstrukturális következményei felől nézve érthetők. Nem csekély szerepet játszottak az Egyesült Államok stratégiai érdekei is, hiszen a „hátsó udvaráról" volt szó, valamint a politikai rendszerek történetileg kialakult struktúrái, az uralkodó erők adott konstellációja. A tömegek – más lehetőség híján – egyre közvetlenebbül magával a politikai rendszerrel szemben fogalmazták meg anyagi szükségleteiket. Ugyanakkor egyre nagyobb teret nyertek a középrétegek is, amelyek anyagilag érdekeltek voltak a politikai intézményrendszer kereteinek tágításában. A politikai rendszer mindkét országban egyfelől folytatólagos és részben növekvő elnyomással válaszolt, másfelől azonban populisztikus retorikához folyamodott, sőt a materiális populizmus eszközeit is felvonultatta, amennyiben létrejött az anyagi források csoportspecifikusan korlátozott és társadalmilag vertikálisan szerveződő adagolása, bizonyos csoportok és egyének kötődésének biztosítása céljából. A társadalmi-gazdasági alapon létrejött konfliktuspotenciál kezelésének ezt a mintáját a két országban a legkülönbözőbb formákban alkalmazták.
A Dominikai Köztársaságban az Egyesült Államok 1965-ben világossá tette, hogy a kubai forradalom után stratégiai érdekeit bármi áron és minden eszközzel kész érvényesíteni. Egyfelől a Balaguer-rezsim hatalomra jutásával masszív represszió útján korlátok közé szorították azt a nyílt konfliktus-potenciált, amely a brutálisan elnyomó jellegű, ám – különösen a cukorágazatban – modernizációs dinamikát produkáló Trujillo-diktatúra korszakának vége felé már-már mozgásba lendült. Másfelől ez a fellendülés, melyet a döntően stratégiailag motivált észak-amerikai gazdasági segély alapozott meg, az uralkodó erők populisztikus retorikájának felerősítésén túl lehetővé tett egy nem kevésbé populisztikusan tálalt konzervatív szociális és agrárreformot is, és egyúttal a korrupciós és kliensi viszonyok kiszélesedését. 1975 után pedig az erőre kapott városi közép- és alsó rétegek – minden represszió ellenére – egyre hangosabban kezdtek részt követelni maguknak a fellendülés gyümölcseiből.
Egyrészt az iparosodás nekilendülése következtében, másrészt az agrárproletariátus ellenállása miatt – amit már a leghalványabb szerkezeti változtatási igény is kiváltott a mezőgazdaságban – fokozódni kezdtek az uralkodó csoportok közötti feszültségek. Ekkor azonban már a dominikai gazdaság növekvő problémáiban is érezhetővé vált a globális depresszió, a világgazdasági újrarendeződés, és az USA gazdaságpolitikai irányváltásának hatása. Az USA meghatározó erői számára célszerűnek tűnt, hogy támogassanak egy politikai rendszerváltást az országban, ami azután bizonyos változásokat eredményezett a társadalmi konfliktusok megnyilvánulásaiban is.
Az erőteljes fellendülés, amely Jamaicában először – és elég korán – a bauxitiparban, később pedig az idegenforgalomban kezdődött meg, s amely az Egyesült Államokkal való, mértéken felüli gazdasági összefonódás jele volt, az alig modernizált cukorágazat pangásával együtt oda vezetett, hogy bomlásnak indultak a hagyományos társadalmi struktúrák, és egyre nagyobb jelentőségre tettek szert a gyarapodó közép-és privilegizált munkásrétegek érdekei. Másfelől a brit gyarmati uralom kedvező feltételeket teremtett a közvetlenül stratégiailag motivált USA-befolyás korlátozásához is; megakadályozta, hogy az országon belül hatalmi-politikai krízisek álljanak elő, és hozzájárult egy stabil parlamentáris kétpártrendszer kialakulásához. A függetlenség elnyerése után – felhasználva az adott politikai berendezkedés lehetőségeit – a középrétegek egyre erősebben törekedtek érdekeik érvényesítésére. A pártok ez idő tájt politikai jelentőségük tekintetében még gyarapodtak. Miközben ideológiailag kevés alapvető különbséget mutathattak fel, folyamatos és közvetlen konkurenciát jelentettek egymás számára. Rákényszerültek, hogy a különösen a főváros szegénynegyedeiben robbanással fenyegető társadalmi feszültségek láttán egyre hatékonyabban megteremtsék egy kétpólusú patrónusi típusú támogatási forma már-már intézményesített hálózatát. A mindenkori támogatási hálózatok érdekeltjei közötti „politikai háború" a társadalmi konfliktusok egy részét populisztikus eszközökkel tompítani tudta. A 60-as és a 70-es évek fordulóján azonban mégis megerősödött a nyílt mozgolódás a lakosság körében, s különösen a középrétegek egyébként is radikalizálódó csoportjaiban. Egyszersmind végéhez közeledett a gazdasági konjunktúra, melynek meghosszabbítása érdekében az USA nem avatkozott be Jamaicában. Ez a fokozódó rendőri-katonai represszióval kombinált populisztikus konfliktuskezelés lehetőségeinek kimerülését jelentette.
A végső soron a 70-es évek világgazdasági fordulatában gyökerező gazdasági fordulat mindkét országban – ha különböző intenzitással és egymástól eltérő jelentőségű körben is – egyértelműen azt eredményezte, hogy fokozatosan megjelentek a gazdasági befelé fordulás és az állami gazdaságélénkítő intézkedések kezdeményei, majd a kibontakozás. A kiéleződő szociális feszültségek talaján ez az átorientálódás kedvező lehetőségeket teremtett, hogy a konfliktusok a formális demokrácia legitim kereteiben nyilvánuljanak meg. Hogy az érdekek ilyen demokratikusan legitimált artikulációja a befelé fordulási folyamat körülményei között kibontakozhatott, az nem egyedül az alulról jövő nyomásnak tulajdonítható, hanem egyszersmind a fordulatot jelentő gazdaságpolitikai kísérlet funkcionális követelménye is volt. A „gazdasági nacionalizmus" átfogó érvényesítésének ugyanis előfeltétele, hogy legalább valamelyest előmozdítsák a lakosság egyre nagyobb hányadának átcsoportosítását a korszerű ipari és szolgáltatási szektorba.
Tekintettel az öröklött gazdasági struktúrára és a nemzetgazdasági dinamizálás lehetőségeinek hiányára, valamint arra a tényre, hogy mind a külső nyomás, mind a belső hatalmi csoportok az ország egyre nagyobb világgazdasági nyitottságára törekedtek, az efféle gazdasági nacionalizmusnak kezdettől fogva szinte megoldhatatlan problémákkal kellett szembenéznie. Ennek megfelelően azok az eszközök, amelyek demokratikus keretek között a konfliktusok akár csak részleges kezelésére szolgáltak, hamarosan újra diszfunkcionálissá váltak, és vagy teljesen visszafejlődtek, vagy a rendszernek megfelelő új típusú konfliktuskezelési formákká idomultak. Ezért hát – visszapillantva – nem csodálkozhatunk azon, ha a „demokratikus kapitalista perspektíva" megvalósítására irányuló nekibuzdulások, melyeket a háború utáni konjunktúra befejeződése meg az általa mindkét országban generált társadalomszerkezeti átalakulások váltottak ki, hamarosan kudarcot vallottak, illetve kényszerűen megszakadtak.
A Dominikai Köztársaságban – ahol az expanziós gazdaságpolitika (a viszonylag liberális Guzmán-kormányzat idején) meglehetősen későn kezdődött, csak kismértékben bontakozott ki és rövid ideig tartott – ez az ellentmondásosság már eleve nyílt és kiélezett formában mutatkozott meg. A formális demokrácia által ez idő tájt eltűrt, a tömegérdekek alulról kifejlődő nyílt és egységes megnyilvánulása beleütközött a gazdasági hanyatlás folyamatába, amelyet még átmenetileg sem sikerült leplezni az olyasfajta elszigetelt intézkedésekkel, mint a szórványos államosítások, az államháztartás expanziója és az iparosítási program. Az agrároligarchiától az IMF-ig terjedő belső és külső hatalmi központok adott konstellációjában – a hatalommegtartás kényszerpályáján mozogva, és az ország gazdasági szerkezetének a gazdasági nacionalizmus számára végtelenül kedvezőtlen adottságai következtében – Guzmán gazdaságpolitikája hamarosan a legkülönbözőbb érdekekre való kérészéletű, összehangolatlan, ellentmondásokkal terhes, ad hoc reagálások konglomerátumává fajult. Egyre több eleme emlékeztetett egy leplezetlen neoliberális politikára. Ha a legcsekélyebb kísérlet történt arra, hogy a formális demokráciából eredő jogokat felhasználják bizonyos anyagi érdekek érvényesítésére, a válasz azonnal a nyílt represszió volt. A lakosság túlnyomó többségének soraiban ilyen körülmények között minden szerveződési kísérlet felmorzsolódott, jelentéktelenné vált. A politikai rendszert érintően pedig a reformkezdeményezések pusztán a kliensi viszonyok, a korrupt kedvezményezések kiterjesztésére és egy új ideológiai populizmus kialakítására szolgáltattak ürügyet (ez pedig már formális demokratikus jogokat is zászlajára tűzött).
Jamaicában Michael Manley 1972-es kormányra kerülése és az 1977-es – az IMF által kikényszerített, megszorító gazdaságpolitika felé vezető – fordulat közötti időszakban egy sokkal átfogóbb és tudatosabb kísérletre került sor a gazdasági nacionalizmus jegyében. A lakosság széles tömegeibe is behatoló, s az osztályhatárokat átmetsző két politikai tábor szilárdan lehorgonyzott hegemóniája olyan alaphelyzetet teremtett, melyben a kiszámíthatatlan következményekkel fenyegető szociális feszültségek láttán egy ideig még az uralkodó rétegek egy része is, különösen pedig a középrétegek többsége támogatott – a kétpártrendszerű demokrácia logikája keretében – egy olyan hatalomváltást, amely nemcsak újradikális, populisztikus demokrácia-retorikát tudott felmutatni, hanem igen konkrét szociális reformokat is előirányzott. Ezzel páratlanul széles alapok jöttek létre egy politikai fordulat számára.
A Jamaicán belüli alapvető hatalom- vagy éppen tulajdonviszonyokhoz persze ekkor sem lehetett hozzányúlni. A „demokratikus szocializmus" égisze alatt azonban újraintegrálták a radikalizálódott értelmiséget, és garantálták vagy emelték a tömegek életszínvonalát. A gazdasági problémák láttán egyúttal megerősödött a burzsoázia egyes részeinek nemzeti (kapitalista) érdekeltsége. Ilyen előfeltételek között 1974-ben megtörtént a gazdasági nacionalizmus szellemében a kormány programjának radikalizálása. Ám ezt követően az 1977-ig tartó időszakban nagymértékben felerősödött a külső politikai és gazdasági nyomás, és az országon belül az elmaradt gazdasági dinamizálás és az életszínvonal mindenáron való fenntartásának politikája közötti ellentmondás gazdaságilag egyre kilátástalanabb helyzetet eredményezett. A burzsoázia eredetileg szimpatizáns csoportjai elfordultak a kormánytól, s az Canossa-járásra kényszerült az IMF-nél.
Ugyanekkor ezek a gazdasági és politikai tendenciák természetesen leképeződtek a konfliktusok megvívásának szintjén is. A munkahelyi konfliktusokat a „nemzeti" érdek nevében féken tartották; a politika és különösen az „újraelosztó" szociális és agrárreform – melynek most egyre inkább a politikai rendszerbe integrálódott középosztályok voltak a támogatói – a tömegek feletti dominanciát szolgáló, egymással versenyző kliensi rendszerek kiterjesztésévé torzult; s a kétpólusú „politikai háború" a „demokratikus szocializmus" hanyatlásával még inkább felerősödött.
Utólag megállapítható, hogy a felemás demokratizálás első látásra oly különböző szakaszai e két országban pusztán variánsai voltak egy átmenet enyhítésének; a háború utáni konjunktúra befejeződésével jelentkező, új típusú és kiéleződő társadalmi konfliktusok kibontakozásától a szociális konfliktusok megnyilvánulásának újfajta eltorzításához és elfojtásához vezetett.
3. Társadalmi konfliktusok neoliberális kezelése
A megszorító gazdaságpolitika következtében a társadalmi konfliktusok a 70-es és 80-as évek fordulóján összetorlódtak, és új megjelenési formát öltöttek. Először is mivel mindkét ország rákényszerült az IMF által diktált receptek és „keserű orvosságok" alkalmazására, beindult a – ma már közhelyesnek számító – strukturális változás a lakosság többségének anyagi helyzetében: a reáljövedelmek csökkenése és egy sor létfontosságú szociális és infrastrukturális szolgáltatás megnyirbálása egyre inkább kikezdte a mindennapi megélhetés lehetőségét. Ugyanis egyik ország sem rendelkezett olyan érdemleges gazdasági többlettel, amely – az adott tulajdonviszonyok között – akár csak potenciálisan felhasználható lett volna újraelosztás céljára.6 A politikában és a gazdaságban uralkodó erők tántoríthatatlanul abban voltak érdekeltek, hogy az exportorientációt – az olcsó munkaerő bázisán – tovább erőltessék, és megteremtsék a szociális feltételeket az államháztartás konszolidálásához és az adósságszolgálat teljesítéséhez.
Ilyen körülmények között a társadalmi konfliktusok struktúrája kétféle változáson ment keresztül. Egyfelől az elkeseredettség az embereket újra meg újra – szinte mindig a napi szükségleti cikkek ismételt áremeléseinek hatására – többnyire kevéssé szervezett, spontán kiéleződő utcai tömegtüntetésekre indította. Másfelől a túlélés eszközeinek előteremtésére ismét vagy fokozottabban megjelentek az olyan tisztán individuális – vagy csupán az egyes háztartások fenntartására irányuló, s minden tekintetben a fennálló viszonyok keretein belül mozgó – stratégiák, mint az emigráció, a külföldi munkavégzéssel szerzett jövedelmek hazautalása, vagy éppen a kábítószer-ügyletek – hogy csak a leglényegesebbeket említsük.
A Dominikai Köztársaságban – részben a korábbi politikai mozgolódás folytatásaként, részben az elemi napi megélhetés biztosítására irányuló összefogási kényszer hatására kifejlődtek bizonyos bázisdemokratikus struktúrák (különösen a Santo Domingó-i „barrios marginados" telepein), melyek az adott közösségekhez mérten szervezett, konkrét célokra irányuló akciók medrébe terelik a lakosság egyes csoportjainak felháborodottságát és cselekvési igényét. Itt persze gyakorlatilag „csak" annyi történik, hogy hatékonyabban sikerül felhasználni a rendelkezésre álló szűkös forrásokat – az ebben részt vevő tömegek, illetve ritkábban és kisebb mértékben a tömegek és a helyi elitek közötti újraelosztás révén. Ha azután az elkeseredettség a kormány egyes intézkedései miatt mégis utcai zavargásokban tör ki, arra habozás nélkül nyílt, brutális megtorlás a válasz.
Jamaicában a lakosság széles tömegeit érintő „demokratikus szocializmus" bukása után újból, és talán még erőteljesebben felelevenedtek azok a módszerek, melyekkel az elégedetlenséget – a két politikai táborhoz tartozás jegyében – kisszerű, gyakran erőltetett álkonfliktusokba terelték. Ugyanakkor pedig valódi gazdasági perspektíva híján – és a materiális létproblémák fokozódására – e különös jamaicai „politikai" csatározási rendszer résztvevőinek aktivitásán egyre észrevehetőbben mutatkozni kezdtek a kifáradás jelei. Ezzel szemben a „politikailag" strukturált „népi" összeütközések mellett a társadalom mindennapi életében egyre inkább elharapódzott a nyílt erőszak, részben „alulról fölfelé" is. A nyílt utcai tiltakozásokat nem kevésbé nyílt represszió fogadta, vagy az indulatokat ismételten az egymás elleni „politikai" csatározások medrébe terelték. Végső soron azután az uralkodó körök – felismerve a megmozdulások eszkalálódásának veszélyét – felhagytak az ilyen összeütközéseket kiprovokáló korábbi demagógiával. „Legitim, demokratikus véleménykifejezésnek" nyilvánítva ezeket a rendszer alapjait valójában nemigen fenyegető demonstrációkat, egyszerűen üresjáratra állították őket.
Így hát azt a hangsúlyozottan „demokratikus" érdekmegnyilvánulást, amely a 80-as években mindkét országban megfigyelhető volt, nem úgy kell értelmeznünk, mint valamiféle „demokratikus kapitalista perspektíva" kiindulópontját, hanem sokkal inkább mint egy olyan politikai ideológiát, amely kísérletet tett a megváltozott konfliktus-konstelláció és -kifejezési mód rendszeren belüli kezelésére. A lényeg az, hogy az a társadalmi konfliktuspotenciál, amely végső soron a nemzetközi eladósodás helyzetében és az azt megalapozó világgazdasági mechanizmusokban gyökerezik, ezentúl oly módon manifesztálódjék a lakosság és a – mindegy, milyen színezetű – kormányok közötti összeütközésekben, hogy ez alapjaiban ne rendítse meg a fennálló politikai rendszert, érdemben ne kérdőjelezze meg a globális adós-hitelező viszonyokat, és az „alulról" jövő ellenállás megjelenési formái szigorúan a nemzeti határokon belül maradjanak.
Látható tehát, hogy a lakosságnak a globális adós-hitelező viszonyból és ennek szociális következményeiből fakadó tömegdemonstrációi „egyes felhalmozási folyamatokat megtépázhatnak ugyan, ám felettébb valószínűtlen, hogy végül a modern világrendszer központi szervező erejét képező akkumulációs tendencia felszámolásában megtett első lépéseknek vagy éppenséggel a folyamat meghatározó szakaszának bizonyuljanak".7 A 80-as évek tömegmegmozdulásai valójában pusztán eltolódásnak tekinthetők az – egyébként torz vagy csonka jellegű – konfliktuskihordási formák tekintetében. Inkább értékelhetjük őket a periferikus társadalomfejlődés következményeinek, mintsem olyan jelenségnek, mely ez utóbbi meghaladásának kezdeteit jelentené mintegy a kapitalista államrendszer hierarchiáján belül, vagy egyenesen túllépést a világméretű társadalmasodás ilyetén formáján.
Tehát e két országban is a gyarapodó szociális konfliktusok, amelyek a modern világrendszer jelenlegi fejlődési periódusában, más szóval a neoliberális kiigazítási politika időszakában a világméretű felhalmozási folyamat elkerülhetetlen következményeiként állnak elő, a legjobb esetben is csupán védekező vagy kompenzációs reakcióknak tekinthetők. Még nem képesek egy olyan potenciál felmutatására, amely a harmadik világ országaiban a lakosság döntő többsége számára reményt nyújtana szükségleteik kielégítésére.
(Fordította: Havas Ferenc)
Jegyzetek
1 A tanulmány átdolgozott változat F. Fröbel, J. Heinrichs, O. Kreye, S. Zimmermann: „Sozialkonflikte in der Dritten Welt: Ver-gleichende Analyse ausgewáhlter Lánder Südostasiens und der Karibik" című DFG-kutatást lezáró jelentéséből (Starnberg 1990).
2 Lásd Boron, 1981: 64.
3 Arrighi-Hopkins-Wallerstein, 1987: 416; Sonntag, 1973: 175.
4 Berrios Martinez, 1983: 328.
5 Sonntag, 1973: 174.
6 A 80-as években, amikor a harmadik világ nagy részét az ipar leépülése, az elszegényedés folyamatai, az eszkalálódó szociális feszültségek, a politikai rendszer és a néptömegek közötti kapcsolatok fokozódó lazulása jellemezték, az olyan jelenségeket, mint a korrupció stb. – melyek az 50-es és 60-as évek világméretű fellendülési eufóriájában még a modernizálódást gátló tényezőnek számítottak, – a politológiai kutatás élvonala egyszer csak – ki tudja, miért – felfedezte, mint éppenséggel ezen ingatag társadalmak „stabilizáló" tényezőit. Vö. Schneider, 1985.
7 Arrighi-Hopkins-Wallerstein, 1987: 422.
Irodalom
Arrighi, Giovanni, Hopkins, Terence és Wallerstein, Immanuel (1987) The Liberation of Class Struggle? In. Review, Vol.10, No.3. 403-424.
Boron, Atilio A. (1981) Latin-America: Between Hobbes and Fried-man, In: New Lett Review, No.130. 43-45.
Martinez, Rubén Berríos (1983) Dependent Capitalism and the Prospects for Democracy in Puerto Rico and the Dominican Repub-lic. In: H. Paget and C. Stone eds., The New Caribbean. Decoloni-sation, Democracy, and Development; Philadephia: Institute of Humán Issues. 327-329.
Schneider, Volker (1985) Vom Demokratieideal zur Rekonstruktion traditioneller Machtformen. In:. Journal für Sozialforschung, 25. Jg, Nr.1. 269-283.
Sonntag, Heinz Rudolf (1973) Der Staat im unterentwickelten Ka-pitalismus, in. Kursbuch Nr. 31. 157-183.