1978 óta Kína a világ leggyorsabban fejlődő gazdasága. 1980 és 1993 között az átlagos gazdasági növekedés 9,4% volt évente, sőt 1991 után kétszámjegyű lett. „Kína megkétszerezte a kibocsátását az 1977 és 1987 között eltelt tíz év alatt, amely igen rövid időszak bármely ország számára egy ilyen eredmény elérésére. Ez az óriási növekedés részben a termelékenységben bekövetkezett nagyarányú javulásnak volt köszönhető az állami és a nem állami szektorokban egyaránt. Ez egyben érdekes adalék a központi tervgazdaságok hiányosságait bemutató bőséges irodalomhoz is. Egyes vásárlóerő-paritáson alapuló becslések szerint ma Kínát csupán az USA és Japán előzi meg, és könnyen lehet, hogy 2025-re Kína a világ legnagyobb gazdaságává válik."1
Mindezekkel ellentétes képet mutatnak az IMF tanácsait követő kelet-európai országok, és főleg a volt Szovjetunió, melynek az utóbbi időben példa nélküli gazdasági összeomlással kellett szembenéznie. A volt Szovjetunió kibocsátása mára a kapitalista reformok előtti szint felére zuhant, és tovább csökken. Oroszországban egy év alatt 22%-kal csökkent a termelékenység 1992-ben.
Növekvő életszínvonal Kínában -emelkedő halálozási ráták Oroszországban
Kína tartós gazdasági növekedésének legfőbb hajtóereje a népesség életszínvonalában bekövetkezett nagymértékű emelkedés volt (I. 1. táblázat): „Az egy főre eső adatokat elemezve az életszínvonal emelkedését jelzi, hogy 1978 és 1991 között a hús-és tojásfogyasztás megháromszorozódott, ugyanezen időszakban a lakott területek aránya vidéken több mint a kétszeresére emelkedett, valamint 1991-re egy alapvető fogyasztási cikk, a televízió megtalálható volt minden második vidéki és szinte minden egyes városi háztartásban."2
1. táblázat Az életszínvonal változása Kínában, 1978-92 |
||
|
1978 |
1992 |
Az egy főre jutó fogyasztás indexe |
100 |
252 |
Egy főre jutó fogyasztás |
||
búza (kg) |
196 |
236 |
étolaj (kg) |
1,6 |
6,3 |
sertés (kg) |
7,7 |
18,2 |
tojás (kg) |
2,0 |
7,8 |
cukor (kg) |
3,4 |
5,4 |
tengeri és édesvízi állatok (kg) |
3,5 |
7,3 |
ruházat (m) |
8,0 |
10,7 |
Tartós fogyasztási cikkek (a lakosság %-ában) |
||
mosógép |
– |
10,0 |
hűtőgép |
– |
3,4 |
magnó |
0,2 |
12.2 |
fényképezőgép |
0,5 |
2,3 |
televízió |
0,3 |
19,5 |
varrógép |
3,5 |
12,8 |
kerékpár |
7,7 |
38,5 |
rádió |
7,8 |
18,4 |
óra |
8,5 |
51,6 (1990) |
Kereskedelmi kirendeltségek, élelmiszer- és italárusító helyek (10.000 főre vetítve) |
||
árusító helyek |
12 |
101 |
személyzet |
57 |
249 |
Egészségügyi ellátás (10 000 főre vetítve) |
||
kórházi ágyak |
19,3 |
23,4 |
orvos |
10,7 |
15,4 |
Egy főre jutó lakóterület (m2) |
||
város |
3.6 |
7,5 |
falu |
8,1 |
20,8 |
Forrás: SSB, ZGTJZY, 1991.42.; SSB, ZGTJZY, 1994.48, 51.; SSB, ZGTJNJ, 1993. 279., 283-4. Nolan, 1995. |
1993-ra a városi háztartások 83%-a rendelkezett mosógéppel, Sanghai-ban 98%-a hűtőgéppel, 92%-a színes televízióval és 45%-a videóval.3 A The Economist kiemeli: „Kína 14 év alatt nyújtott gazdasági teljesítménye eddig soha nem látott mértékű előrelépést jelentett az emberi jólét növelésében… 1994-re Kína gazdasága majdnem biztosan négyszer akkora lesz mint 1978-ban; továbbá, ha megvalósítja céljait, melyek reálisnak tűnnek, akkor 2002-re az 1978-as teljesítmény nyolcszorosát is elérheti… Az átfogó adatok híven tükrözik az óriási életszínvonalbeli növekedést… – a gabonatermelés hat év alatt a harmadával nőtt, a gyapottermelés majdnem a háromszorosára, az olajos magvak termelése közel a duplájára, a gyümölcstermelés pedig ötven százalékkal emelkedett. Vidéken a reáljövedelmek nyolc év alatt háromszorosukra növekedtek. 1978 és 1991 között egy átlagos kínai gabonafogyasztása 20%-kal, a tengeri állatok fogyasztása kétszeresére, a disznóhúsé két és félszeresére, a tojásfogyasztás több mint háromszorosára, az étolajé és a csirkéé pedig négyszeresére nőtt."4
Ezek az adatok jól mutatják az élelmiszerek és a fogyasztási cikkek termelésében bekövetkezett változásokat. A fekete-fehér televíziók, a hűtőgépek, a mosógépek, a ventillátorok, illetve a vasalók termelését szinte a nulláról sikerült a világ élvonalába hozni.5 Talán nem is lehetne élesebb a kontraszt Oroszországgal és a kelet-európai országokkal. Oroszországban az életszínvonal csupán 1992 folyamán a felére csökkent. Nemhogy a fogyasztói társadalom nem jött el, amelyre a kapitalizmus győzelmével sokan számítottak, de az élelmiszereket, illetve a fogyasztási cikkeket gyártó ágazatok a gazdaság összes többi iparágánál gyengébb teljesítményt nyújtottak.
A társadalmi következmények félelmetesek. A United Nations Children's Fund (UNICEF) 1995 végén arról számolt be, hogy Oroszország lakosságának 34%-a él a létminimum alatt, az Oroszországban, Ukrajnában, illetve a balti köztársaságokban élő 20-39 éves férfiakra vonatkozóan pedig arról, hogy „a különböző szív-, emésztőszervi és fertőző betegségeknek köszönhetően a halálozási arányszámok riasztó méreteket öltöttek".
A várható élettartam az orosz férfiak esetében 57 évre zuhant: „1993-ra Oroszországban a halálozási adatok túlszárnyalták az alacsony jövedelmű országok szintjét. A halálozási ráták nagyjából olyan országokéval egyeznek, mint Banglades, Nigéria, Szudán és Togo, ami ijesztő bizonyítéka a reformfolyamat szörnyű következményeinek."6
Kína gyors gazdasági növekedése volt az alapja oly sokat emlegetett kereskedelmi sikereinek. 1979 óta Kína exportja évente 16%-kal bővült, és egyenletesen tartotta ezt a trendet. Az ipari termékek adják mára Kína exportjának 80%-át: „A kínai termékek kifinomultabbá válásával az exporton belül az ipari termékek aránya 50%-ról 80%-ra nőtt az elmúlt évben… A gépi felszerelések, az elektronikai termékek és a szállítási eszközök gyártása a legdinamikusabban fejlődő ágazatok… A tőkeintenzív területeken belül a gépi berendezések és a szállítóeszközök exportja 1992 első kilenc hónapjában 86%-os növekedést mutatott az 1991-es szinthez képest. Ezek az árucikkek az összes export 16%-át tették ki tavaly, míg 1988-ban csupán 6%-át."7
Oroszországban ugyanakkor az export dollárban számított értéke mintegy a felére csökkent, az 1990-es 63 milliárd dollárról 1994-re 35 milliárd dollárra esett vissza. Az ország csupán nyersanyag-, illetve energia-kivitelre volt képes, amely 1993-ra az összes export 80%-át adta.
A KKP uralma alatt a külföldi beruházások tekintetében Kína a világ legvonzóbb országává vált – jóval több beruházást mondhat magáénak, mint Kelet-Európa és a Szovjetunió összesen. A külföldi beruházók számára azért vonzó Kína, mert ez a világ leggyorsabban fejlődő országa – a legnagyobb nemzetközi vállalatok nem engedhetik meg maguknak, hogy kihagyják ezt a piacot. Mindez Kína nemzetközi pozíciójának erősödését eredményezi, illetve lehetővé válik komoly technológiai transzferek valamint a külföldi beruházók tapasztalatainak átvétele.
Oroszország az IMF ajánlásait követi, gazdasága az összeomlás szélén áll, és egyes nyugati becslések szerint 20 milliárd dolláros tőkekiáramlással kellett szembenéznie, ami jóval több, mint az összes beáramló tőke és az IMF-től kapott hitelek összege.
Röviden: „A reformok hatására bekövetkezett változások közötti különbség egészen megdöbbentő. Majdnem az összes mutatószám tekintetében megfordultak az arányok. A kínai reformfolyamat összes állomásán a kommentárok szinte mindegyike a növekedés lelassulását jósolta. Ehelyett a gazdasági fellendülés többé-kevésbé töretlenül folytatódott az 1990-es évek közepén is, sőt, a legfontosabb – az életminőséggel kapcsolatos – mutatók tekintetében ugyanolyan javulás érzékelhető, mint a kibocsátás és a reáljövedelem esetében. Oroszországban ezzel szemben Gorbacsov korai korszakának gyengébb teljesítményét egy ennél is gyengébb produkció követte, majd a 90-es években egy olyan periódus jött el, melyet leginkább 'katasztrófának' nevezhetünk. A kibocsátás meredeken zuhant, és ami a legfontosabb, az élet minőségében óriási csökkenés mutatkozott, a halálozási ráták növekedésével párosulva."8
A kínai gazdasági reform polgári magyarázatai
Egy olyan ország esetében, amely ekkora hányadát adja a világ népességének, egy ilyen ellentmondásos gazdasági teljesítmény magyarázatának komoly kihívást kell jelentenie mindazok számára, akiket foglalkoztat az emberiség jólétének növelése. Az IMF például teljesen tudatában van annak, hogy az Oroszország és Kína közötti kontraszt komoly politikai problémát vet fel. Nézetük szerint azonban Kína ugyanoda fog érkezni, ahova Kelet-Európa országai, csak félúton jár, és „utol kell érnie őket" privatizációval, illetve az állami tulajdonban levő iparágak leépítésével. Más szóval azt kívánják, hogy Kína utánozza Kelet-Európa „sikereit"!
Milton Friedman írja: „Nem az a döntő, hogy használjuk vagy nem használjuk a piacot. Minden társadalom, legyen az kommunista, szocialista, szociáldemokrata vagy kapitalista, felhasználja a piacot. Ennél fontosabb megkülönböztetés, hogy létezik-e magántulajdon vagy sem? Kik a piaci szereplők és a piac melyik oldalán tevékenykednek? A résztvevők állami bürokraták, akik az úgynevezett kormányzati oldalon működnek, vagy olyan egyének, akik közvetlenül vagy közvetve, de a saját érdeküket követik? Éppen ezért javasoltam egy korábban Kínában kiadott írásomban a „szabad magánpiacok" kifejezést a piac helyett,.., ahol a „szabad" és a „magán" jelzők fontosabbak a „piacnál". A szó szoros értelmében vett piacot, amely egyre jobban tért hódít a világon, szerencsésebb lenne „privatizációnak" hívni – ami az állami tulajdonban levő vállalatok magánkézbe kerülését jelenti, és ami által nagyobb lehetőség nyílik az Adam Smith óta közismert láthatatlan kéz működésére."9 Más szóval, Friedman számára a Kína által, a központi tervgazdaság keretei között bevezetett piaci reformok elvetendők, mivel nem járnak együtt a magántulajdon általánossá válásával.
A The Wall Street Journal még élesebben fogalmaz: „Kína lényegében véve még mindig szocialista gazdaság… A Kommunista Párt nem vonult vissza a központi tervezéstől… A nyilvánvaló megoldás a privatizáció lenne, ami sok esetben a csődeljárással volna egyenlő, bár néhány vállalat kétségtelenül igen magas eszközértékkel rendelkezik a hozzájuk tartozó óriási földterületből kifolyólag. A kormányzat ugyanakkor eldöntötte, hogy az állami tulajdont nem lehet megbolygatni. Amíg ez az álláspont meghatározó marad, a kínai reformok nem tudnak kibontakozni…; az állami szektor továbbra is nyomasztja a gazdaságot, és ha ezt a fájó műtétet nem végzik el,"később még nagyobb árat kell majd fizetniük."10
Ha a The Wall Street Journal, az IMF vagy Milton Friedman a gazdasági hatékonyságra célzott (de az is elég, ha az életszínvonalra gondolunk), akkor az egyetlen racionális megközelítés azt diktálná, hogy vessük el azokat az ajánlásokat, amelyek Kelet-Európa összeomlását okozták, és alkalmazzuk azokat, amelyek Kína sikeréhez vezettek. Ez azonban nem történhet meg, mivel az IMF és a többiek számára a kapitalizmus gyors és visszafordíthatatlan helyreállítása az elsődleges cél, és minden más csak alsóbbrendű – függetlenül a szociális és gazdasági következményektől.
Ahogy az orosz kormány egyik nyugati tanácsadója megjegyezte: „1992-ben Oroszország újra felfedezte a kapitalizmust, ami a század egyik legnagyobb eredménye. Néhány ember azzal érvel, hogy a reformok megbuktak, mivel az infláció továbbra is magas. Ez az érvelés azonban hibás, hiszen az orosz reform legfontosabb célja a kommunizmusból a kapitalizmusba való átmenet."11
Ezek szerint a fő kérdés a tervgazdaság lehető leggyorsabb és visszafordíthatatlan lebontása volt, és nem az életszínvonal emelése: „A tapasztalatok azt mutatják, hogy a legtöbben közülünk előzőleg túl nagy figyelmet fordítottak az előző rendszer lerombolásának szükségességére, és nem foglalkoztak eléggé az intézményi következményekkel, valamint az öngerjesztő fiskális és makroökonómiai folyamatokkal. Utólag ezeknek az aggodalmaknak a hiánya igen feltűnő."12
A kínai utat amiatt bírálják, hogy végállomása nem a kapitalizmus. Jeffrey Sachs és Wing Thye Woo például azt a következtetést vonják le, hogy Kína sikerei ellenére a döntő kérdés kapitalista szemszögből a következő: „1978-ban a kínai foglalkoztatottak 18%-a dolgozott állami tulajdonban levő vállalatoknál, és ez az arány 1992-ben még mindig 18% volt. Ez azt jelenti, hogy 1992-ben 32 millióval többen dolgoztak állami vállalatoknál, mint 1978-ban. Az állami szektor nem 'zsugorodik össze'."13
A The Economist 1995-ös, Vietnamról – mely a kínai gazdasági reform egy sajátos változatát alkalmazza – szóló tanulmányában kiemelik, hogy négy éven át tartó évi 8%-os növekedés után az állami szektor súlya az ipari termelésen belül az 1990-es 33%-ról 1994-re 40%-ra emelkedett. A lap kissé fanyalogva meg is jegyzi: „A gazdaság nyitottá tétele egyértelműen megnövelte az állam súlyát."14
Másfelől a tények, amelyek cáfolják Sachsnak és társainak véleményét – az állami szektor valóban nem „zsugorodik össze" -, egyúttal ellentmondanak azoknak a baloldali véleményeknek is, melyek szerint Kína a kapitalizmus felé vezető úton halad, csak lassabban, mint Kelet-Európa. Kínában a nagyipar privatizációja nem ment végbe. A közösségi (állami vagy helyi önkormányzati) tulajdonban levő vállalatok adják Kína ipari termelésének 80-85%-át. A föld továbbra is közösségi tulajdonban van.
Nemhogy ugyanannak a gyógyszernek különböző alkalmazásáról nem beszélhetünk, de a Kína által követett gazdaságpolitika egyenesen szöges ellentétben áll az IMF által Kelet-Európa részére megfogalmazott tanácsokkal: „A folyamat végére [Kínában] az állami tulajdon továbbra is fontos, meghatározó jegye a tulajdonviszonyoknak szinte az összes ágazatban. A gazdaság lényegében teljesen védve volt a nemzetközi versenytől. Az állam végig központi szereplője volt a folyamatnak, bár a hangsúly az utasítások felől eltolódott a tervezés felé, helyet engedve a piaci folyamatoknak is. Azt mondhatjuk, hogy Kína az összes fontosabb területen olyan reformstratégiát követett, amely teljesen ellentmond a hagyományos tranzíciós elméletnek. A 80-as évek végén, a sztálinista rendszerek átalakítására vonatkozó, általánosan elfogadott nézet szerint a kínai kormány hibák sorozatát követte el, mégis Kína volt az az ország, amely a világ legdinamikusabb növekedését produkálta a reform éveiben… Azok a tanácsok, amelyek ezen ortodoxiából származtak, döntően hozzájárultak a szovjet katasztrófához. A kínaiak azon felismerése viszont, hogy nem kell szükségszerűen ezeket a tanácsokat követniük, lényegesen hozzájárult átalakulási programjuk sikeréhez."15
A valóságban, ahogy látni fogjuk, két kulcsmozzanata van a kínai reformnak: egyrészt az ipari ágazatok döntő hányadában meglevő állami tulajdon fenntartása, másrészt az ezt lehetővé tevő tervezés megőrzése. Azok, akik szerint Kínának, a világ legkomolyabb növekedését felmutató országának ki kellene „egészítenie" eddigi sikereit azokkal a gazdaságpolitikai lépésekkel, amelyek Kelet-Európa számára katasztrofális következményekkel jártak, Alice Csodaországában élnek. Kína éppen azért érhetett el ilyen hihetetlen mértékű növekedést, mert kevésbé volt „sikeres" a privatizációban, illetve a kapitalizmus visszaállításában. Ezzel szemben Kelet-Európa „sikerei" gazdasági összeomláshoz vezettek.
Egy másik tipikus érv a nemzetközi tőke szószólóitól, hogy hiába ér el eredményeket a kínai reform, ez a recept nem alkalmazható Oroszország esetében. Jeffrey Sachs azt állítja, hogy Kínában jelentős munkaerőtöbblet volt a mezőgazdaságban, melyet át lehetett irányítani az új ipari ágazatokba, míg Oroszországban a foglalkoztatottak legnagyobb része az állami szektorból nem volt átképezhető, aminek következtében-világossá vált, hogy a kisvállalkozások fejlődésének alapfeltétele az állami szektor lebontása.
Valójában azonban lényegesen nehezebb képzetlen mezőgazdasági munkásokat átképezni ipari munkássá, mint egy-egy ipari ágazaton belül átcsoportosításokat végezni: „Az összehasonlítás alapja tehát a következő: az orosz oldalon képzett városi munkások átcsoportosítása egyéb ipari, illetve szolgáltató ágazatokba, míg kínai részről képzetlen mezőgazdasági munkások átképzése ipari munkásokká. Nos, vajon melyik költségesebb? Az az állítás, hogy az oroszoknak sokkal nehezebb feladatuk van, hitetlenkedést váltana ki azon közgazdászok nagy részéből, akik már tanulmányozták e fejlődési folyamatot. A kijelentés ugyanis általában véve sem igaz, de abban a konkrét helyzetben biztosan nem, melyben – legalábbis a reformfolyamat kezdetén – az orosz gazdaság teljes foglalkoztatásról indult, míg a kínai munkaerő-fölösleggel küzdött. Az európai tervgazdaságoknak ugyanis – szemben a kínaival – nem kellett volna folyamatosan új munkahelyek millióit teremteniük, hogy azok felszívják a nem hatékony termelés révén feleslegessé vált munkásokat. Egy ilyen helyzetben az új vállalatok mérsékelt növekedést produkálva lehetővé tudták volna tenni a munkaerő-átcsoportosítást a kevésbé hatékony ágazatokból a hatékonyakba, úgy, hogy az közben ne járjon a társadalmat destabilizáló munkanélküliséggel. A közép-kelet-európai országok rendelkeztek ugyanazokkal a felesleges kapacitásokkal, mint Kína, csak éppen vidéken kevesebb volt a kihasználatlan munkaerő-tartalék. Ezért ennek a tartaléknak a hozzáférhetővé tétele még a kínainál is gyorsabbá tette volna az átalakítási folyamatot. Ilyen szempontból tehát a gazdasági reform kínai változatának létezik egy érettebb megoldási formája. Ez bizonyára lassúbb növekedést idézne elő, de olyan reformstratégia, amely valószínűleg elfogadhatóbb egy sokkal bizonytalanabb, a gazdaságot jobban megzavaró átalakulásnál."16
Mint azt később látni fogjuk, a reformok kezdetén alapvető hasonlóságok mutathatók ki az oroszországi, illetve a kínai átalakulási folyamat között. Ám Kína közismert problémái – a viszonylag szűkös mezőgazdasági területen biztosítani az óriási méretű lakosság ellátását, a mezőgazdaságon belüli termelékenység növekedésével állások tízmillióinak létrehozását lehetővé tenni az ipari és szolgáltató szektorban a felszámolt ágazatok pótlására, és mindezt lényegesen alacsonyabb minőségi, oktatási, ipari, technológiai színvonalról indulva – nemhogy könnyebbé tették, sokkal inkább megnehezítették a kínai gazdaság reformját.
A tervutasításos gazdaságok torzulásai
A szovjet – és részben a kínai – gazdaság ereje abban állt, hogy létrehozott egy független nehézipari ágazatot, és egészen hosszú ideig képes volt viszonylag magas növekedést produkálni. Az országok mezőnyében egyedül a Szovjetunió és Japán, majd később Kína tudta csökkenteni lemaradását a fejlett tőkés országokhoz képest az egy főre jutó GDP-ben (lásd Angus Maddison). Ez a gazdasági teljesítmény, amely nem jöhetett volna létre az 1917-es októberi forradalom nélkül, tette lehetővé a Szovjetunió számára, hogy egyedül az Egyesült Államokéhoz hasonlítható kulturális és tudományos erőforrásokra tegyen szert.
A „szocializmus egy országban" programja alapján – melyet Buharin fogalmazott meg, majd később Sztálin és az őt követő szovjet és kínai vezetők is átvettek – úgy képzelték, hogy a Szovjetunió a saját erőforrásaira támaszkodva képes lehet egy önfenntartó szocialista társadalmat létrehozni. Ez az elképzelés azonban nagyban visszavetette az ország fejlődését. A mezőgazdaság és a könnyűipar, illetve ennek következtében a munkások és a parasztok életszínvonala teljesen alárendelődött a nehézipar érdekeinek. Oroszországban a kötelező jellegű kollektivizálással, Kínában pedig a kommunák rendszerével próbálták a parasztságot mint osztályt háttérbe szorítani. A fogyasztói szolgáltatások – mint például az üzletek, műhelyek – sokkal kevésbé voltak fejlettek a kispolgárság igen sikeres felszámolásának köszönhetően. Csak egy példát említve, a szovjet kiskereskedelem problémái érthetővé válnak, ha figyelembe vesszük, hogy míg a szovjet foglalkoztatottak 6%-a dolgozott a kis- és nagykereskedelemben, addig Németországban ez az arány 15%, az Egyesült Államokban pedig 22% volt.
Míg a hazai iparnak a fejlett tőkés országok versenyétől való védelme szükséges volt, addig ezeknek a gazdaságoknak a nemzetközi munkamegosztástól való elzárása indokolatlannak bizonyult. A kapitalizmus egyik legfontosabb haladó eleme – melyet a szocializmusnak át kell vennie, illetve tovább kell fejlesztenie – a nemzetközi munkamegosztás.
Ezek a torzulások újabb és újabb problémákat szültek: egy olyan árrendszert, amely lehetetlenné tette a racionális tervezést; a fogyasztói javak jelentős hiányát, ami igen komoly terhet rótt a nőkre stb. Ráadásul ezek a torzulások aláásták a munkára, illetve a munkaidő racionalizálására ösztönző erőket, hiszen hiába ajánlottak nagyobb erőfeszítésekért magasabb béreket, ha azokért alig lehetett valamit kapni.
Ez a gazdasági rendszer a demokrácia teljes megszüntetését követelte meg, hiszen ha a munkásosztálynak választási lehetősége lett volna, akkor olyan programokat támogatott volna, melyek emelik az életszínvonalat. A piac és a tervezési folyamatba való közvetlen beleszólás hiánya pazarlást és korrupciót eredményezett. Mindez a bürokratikusán irányított tervgazdaságokra jellemző aránytalanságokhoz vezetett: az életszínvonal lényegesen alacsonyabb volt, mint amit a gazdaság fejlettségi szintje lehetővé tett volna.
Az Egyesült Államokban az összes magánfogyasztás a gazdaság 68,6%-át adta 1991-ben. A volt Szovjetunióban 55%-ot fordítottak fogyasztásra, míg Kínában 1978-ban a gazdasági reformoknak köszönhetően ez az arány 53% volt. A fogyasztásorientált szektoroknak ez a fajta értelmetlen leépítése aláásta a munka és a tőke termelékenységét egyaránt. Ez azt jelentette, hogy a szovjet és a kínai gazdaságok épp a világgazdaság legdinamikusabban fejlődő ágazataiban (fogyasztási javak termelése, illetve szolgáltatás) voltak a legfejletlenebbek. Végül, ez a struktúra a külkereskedelemre is komoly hatással volt, hiszen a nehézipar a könnyűiparnál sokkal magasabb beruházási szintet követel meg (a kibocsátás arányában), ezért sokkal nehezebbé válik a világpiaci versenynek megfelelő ágazatok kialakítása.
A kínai gazdasági reform
A fenti strukturális egyensúlytalanságok orvoslására mindkét országban a szolgáltatások és a fogyasztási javak termelése felé kellett volna elmozdulni. Ennek egyetlen megvalósítható módja az lehetett volna, ha meghagyják az addigi eredményeket, a nehézipart, miközben korrigálják a torzulásokat az élelmiszertermelés, a fogyasztási javak és a szolgáltatások előtérbe helyezésével.
A fogyasztási javak iránt jelentkező óriási kereslet mindkét országban viszonylag fájdalommentessé tette volna a torzulások „kiigazítását", mert ez együtt járt volna az életszínvonal emelkedésével. Ahogy az egyik nemrégiben megjelent elemzés kiemeli: a kínai és kelet-európai háztartásoknak „jövedelemszintjüktől függetlenül reménytelen fogyasztási igényekkel kellett szembenézniük. Nagyon sok áru esetében akadozott az ellátás, a hiányok állandósultak, ha pedig lehetett valamit kapni, azért sok esetben órákig kellett sorban állni. Tehát nemcsak az erőforráselosztás volt alacsony színvonalú, hanem egyben óriási kielégítetlen kereslettel is számolni kellett.
Ezek a tényezők azt mutatják, hogy e rendszerek radikális reformjának bizonyos értelemben „természetesnek" kellett volna lennie. A fogyasztási javak állandó hiánya azt jelzi, hogy komoly kihasználatlan lehetőség rejlett a szolgáltatások és a fogyasztási javak termelésében. A fogyasztási javak irányába történő, csupán mérsékelt erőforrás-átcsoportosítás is gyors kibocsátás-növekedést idézett volna elő. Sőt, mivel ilyen nagymértékű túlkereslet volt tapasztalható, az erőforrások 'átpumpálása' igen erős hatást fejtett volna ki."17
Éppen ez történt Kínában 1978-at követően – a fogyasztási javak és szolgáltatások iránti kereslet megnőtt, ez óriási mértékű növekedést eredményezett a termelésükben, ami később szintén komoly növekedést gerjesztett a nehéziparban, előállítva a szükséges inputokat a könnyűipar és a mezőgazdaság számára.
Az IMF által ajánlott politika ezzel ellentétes eredményeket produkált az egykori Szovjetunió területén. Az életszínvonal zuhanásával a szolgáltatások és a fogyasztási javak iránti kereslet is csökkent. A könnyűipar és a mezőgazdaság összeomlott, ami egyben a nehézipar szétesését is okozta, hiszen a termékei iránti kereslet vészesen lezuhant. Ezért: „Nyilvánvaló, hogy a középkelet-európai országok nem voltak képesek létrehozni egy olyan 'konjunktúra-spirált', mint amilyet Kína. Azért van-e így, mert bizonyos összetevők hiányoznának a közép-kelet-európai országokból? Meglepő módon, ha egy pillantást vetünk az átalakulási folyamatra, akkor azt találjuk, hogy szinte az összes fontos tényező többé-kevésbé megtalálható a közép-kelet-európai országokban is… Semmi sem látszik igazolni azt, hogy Kínának gazdasági struktúrájából vagy fejlettségi szintjéből következnének sikerei. A közép-kelet-európai országok is átvehették volna ezt a megközelítést…, és valószínűleg jobban is állnának, ha a kínai utat választják."18
Az alapvető probléma: „szocializmus egy országban"
Kínában a reform kezdetén komoly viták folytak a szocialista termelés céljáról. Az a sztálinista modell, melyben a lehető legmagasabb felhalmozási ráta elérése a cél, akár a munkások, parasztok életszínvonalának romlása árán is, egyértelműen megbukott. Felismerték, hogy a fogyasztás kárára történő túl magas felhalmozás csökkenti a beruházások hatékonyságát. Ez volt az a fal, amelybe a Szovjetunió beleütközött. A fogyasztás elhanyagolása aláásta a munkaerő ösztönzését, rontotta a termékek minőségét, hiányokat okozott, csökkentette a mezőgazdaság és a könnyűipar számára hozzáférhető erőforrásokat. A reformokról folytatott vita végeredménye a sztálinista modell tökéletes ellentéte lett. A mezőgazdaság vált a központi ágazattá, melyet a könnyűipar és végül a nehézipar követett.
Ugyanakkor a fogyasztási javak előtérbe állítása lehetetlen volt némi piacosítás nélkül. A kínálat szerkezete élesen különbözik a fogyasztási cikkeket előállító szektorban, illetve a nehéziparban, mivel az előbbi sok millió kis termelőegység együttműködését kívánja meg. Ez volt az oka annak, hogy Gorbacsov időszakában a fogyasztási javak termelésének átalakítására irányuló próbálkozások megbuktak. Adminisztratív úton ugyanis lehetetlen létrehozni a kis farmok, az üzletek, a műhelyek, a fogyasztási javak termelőinek óriási méretű hálózatát. Mindezt csakis a piac segítségével lehet megvalósítani. A nehézipar államilag vezérelt fejlesztését véghez lehetett vinni, mivel az kis számú nehézipari vállalat koncentrációját követelte meg – a kis üzleteket és a mezőgazdasági szektort pedig a végsőkig megadóztatták vagy működésüket törvényileg tiltották, míg az árakat a nehézipar követelményeihez igazították. Ez a folyamat azonban nem fordítható meg. Lehetetlen bürokratikus úton létrehozni kistermelők és szolgáltatók millióit.
A Szovjetunióban már próbálkoztak a piac teljes kizárásával. Csakhogy a piaci viszonyokat progresszív módon meghaladni kell, nem pedig elnyomni. Ahogy Trockij jegyezte meg Sztálin első ötéves programját bírálva: „A gazdaság számtalan szereplőjének, legyen az állami vagy magán, kollektív vagy egyéni szereplő, nemcsak a tervbizottságok számain keresztül kell kifejeznie szükségleteit, illetve relatív erejét, hanem a kereslet-kínálatra gyakorolt közvetlen hatásán keresztül is. A tervet ellenőrzik, és egy elfogadható szint erejéig a piacon keresztül valósítják meg. A piac szabályozásának az ott tapasztalható folyamatoktól kell függenie. A minisztériumok által kidolgozott végleges változatokat különböző hatékonysági számításokkal kell alátámasztani."19
A piac társadalmi viszonyok összessége, ami egy hosszú történelmi folyamat végén „el fog halni". Az a próbálkozás^hogy ezt adminisztratív úton megszüntessék, annyira visszavetette a szovjet gazdaságot, hogy már csak az állampolgárok életszínvonala lett fontos.
Másfelől, Kínában és a Szovjetunióban a kapitalizmus megdöntésével rendelkezésre álltak olyan eszközök, melyek segítségével ellenőrizhetővé váltak a hazai és nemzetközi piacok: szabályozni lehetett hatásaikat, és ki lehetett jelölni, hogy hol érdemes a piaci erőket felszabadítani. Ennek következtében a kínai gazdasági reformon belül „az állam szerepe a nemzeti érdekek és a világpiac közötti közvetítést jelentette, és magában foglalta egyrészt bizonyos kulcsfontosságú értékek kijelölését (valutaárfolyam, hosszú távú kamatláb), másrészt a gazdaságnak valamilyen növekedési pálya mentén való vezetését. A piacot csak információhordozó eszközként használták a tervezők, sohasem válhatott széles körben elterjedtté."20
Oroszországban 1992 után fokozatosan háttérbe szorultak a hazai gazdaságnak a világpiac lényegesen fejlettebb erőitől való védettségét szolgáló eszközök. Ez tette lehetetlenné azt, amit Peter Nolan a sikeres reform előfeltételének nevezett – a tervezést: „Az átmenet sikere azon múlott, mennyire képesek a tervezés megvalósítására."21
Az 1992 januárjában meghirdetett kapitalista program – árliberalizálás, privatizáció, a gazdaság alárendelése a nemzetközi tőke érdekeinek – a fogyasztásicikk-gyártás felfejlesztését sem oldhatta meg. Ennek oka a következő: teljes árliberalizáció esetén a fogyasztási javak iránti kereslet együtt zuhan az életszínvonallal, másfelől a jóval monopolizáltabb ágazatok által előállított ipari inputok árai gyorsabban emelkednek a fogyasztási javak árainál. A sokkal erősebb külföldi versenytársak is akadályozzák a hazai fogyasztásicikk-termelés átalakulását. Ezért mondhatjuk, hogy a legnagyobb összeomlás a könnyűiparban és a mezőgazdaságban következett be. Ezeket az ágazatokat egyszerre sújtották a gyorsabban emelkedő inputárak, a külföldi árverseny és a fogyasztási kereslet összeomlása. Az IMF tanácsai inkább megnehezítették, mint könnyítették az egykori Szovjetunió helyzetét.
A kínai gazdasági reform működése
Ha tudjuk, hogy sem a tervutasításos rendszer, sem" a teljes árliberalizáció nem képes a torzulások javítására, akkor felmerül a kérdés, hogy mit lehet tenni. Ezt a dilemmát oldatta meg a kínai reform. Egyszerre tartotta meg a nehézipar kibocsátási szintjét, és csoportosított erőforrásokat a könnyűipar, a mezőgazdaság, a fogyasztói szolgáltatások fejlesztésére. A hazai termelőket átlagban 35%-os importvámokkal védték, ami igen magas, ha figyelembe vesszük, hogy más fejlődő országokban ez átlagosan 15%.
A reform kiindulópontja az egyéni fogyasztás radikális növelése volt, hiszen az új, fogyasztási cikkeket előállító ágazatok csak akkor fejlődhettek, ha komoly kereslet mutatkozott termékeik iránt. Az 1978-1981 közötti három év alatt a kínai gazdaságon belül az egyéni fogyasztás a GDP 53%-áról 59%-ra emelkedett. Mindezt úgy érték el, hogy az állami szektoron belül a GDP 5%-ával csökkentették a beruházás arányát, és ezt fogyasztói támogatásokra és béremelésre fordították: „…a reform első szakaszában, különösen 1979 és 1981 között, drasztikus csökkenések következtek be a katonai kiadásokban, valamint a nehézipar egészének részesedésében. Ezzel szemben a fogyasztási javak termelésében gyors növekedésre került sor."22
A fogyasztási javak központilag indukált keresletnövekedését összhangba hozták a kínálati oldallal is, de nem adminisztratív úton, hanem a piac segítségével: az élelmiszerek és a többi fogyasztási cikk relatív árának emelésével. Az állami tulajdonban levő, monopolizált ipari szektor árait ugyanakkor alacsonyan tartották. Az 1978-at követő tíz évben a mezőgazdasági árak az ipari árakhoz képest 77%-kal növekedtek, míg a fogyasztói árak az átlagárakhoz képest 25%-kal. A volt Szovjetunióval és Kelet-Európával ellentétben itt nem volt szó árliberalizálásról. A fogyasztási javak áraiban bekövetkezett növekedés ösztönzője volt a termelésnek.
A keresleti oldalon a lakosságot az állami támogatások emelésével kompenzálták, majd később ezeknek az árrendszert torzító hatása miatt bérnövekedéssel helyettesítették őket. Ez élesen különbözik a kelet-európai „árreformtól": itt egyszerűen megszüntették a közvetett támogatásokat. Kínában növelték az életszínvonalat, nem pedig csökkentették.
A fogyasztási javak iránti kereslet megnőtt, a gazdaság pedig egyre inkább olyan árrendszer felé haladt, amely hűen tükrözte a valódi költségeket. Az állam egyben fenntartotta magának azt a jogot, hogy ha szükséges, korlátozza az árakat.
Ha az áremelkedés formájában a farmereknek fizetett összeget a fogyasztók kapták volna, akkor a fogyasztás részesedésében nem lett volna változás a gazdaság egészét tekintve. Ez azt jelentette volna, hogy a fogyasztók több élelmiszert vásárolnak, de a többi áruból nem növelik a fogyasztásukat. Az élelmiszertermelés ugyan megnőtt volna, de a tartós fogyasztási cikkeké (mosógép, hűtőgép, televízió) nem, ez pedig nem adott volna újabb lökést a gazdasági növekedésnek. Ebből következően a lakosság teljes kompenzációja a gazdasági reform sikerének nélkülözhetetlen feltétele volt.
A lakosság számára előnyös volt a fogyasztási javak megnövekedett kínálata, ráadásul védve volt az áremelkedésekkel szemben. A változások tehát népszerűek voltak a nagyközönség számára. Az árakat a fogyasztási cikkeket előállító szektorhoz igazították, ezzel növelve ezeknek az ágazatoknak a termelését. A fogyasztási javakhoz igazított árrendszer mellett a vállalkozási formákra vonatkozó összes tiltó intézkedést el kellett törölni, melynek következtében kis farmok, üzletek, műhelyek, egyéni- és közös vállalkozások milliói jelentek meg.
Mindezek miatt óriási mennyiségű erőforrás áramlott a fogyasztásicikk-gyártásba, látványos eredményeket vonva maga után. Az 1979-89 közötti évtizedben a teljes mezőgazdasági termelés 49%-kal nőtt, a teljes élelmiszertermelés 45%-kal, az egy főre jutó élelmiszertermelés pedig 29%-kal. A jobb minőségű élelmiszerek termelésében bekövetkezett változások még ezeknél is látványosabbak. 1979 és 1989 között a sertéstenyésztés évi 7,7%-kal, a tejtermelés 8,4%-kal, a tojásé 9,7%-kal, a szőlőtermelésé 17,9%-kal, a banáné pedig 26,1%-kal nőtt. A végeredmény a mezőgazdaságon belüli tartós termelékenység-növekedés lett: „Az egy termőföldegységre (1 acre = 0,41 ha) vetített termés összértéke a reform időszaka alatt mintegy a háromnegyedével gyarapodott. Az egy munkásra eső nettó kibocsátás évi átlagos növekedése az 1957 és 1978 közötti 0,3%-ról 1978 és 1991 között 4,3%-ra nőtt."23
Ennek az elmozdulásnak a feltétele, illetve velejárója a piacon keresztül egymáshoz kapcsolódó sok millió vállalkozás létrejötte volt. A mezőgazdaságban, ahol a reform elkezdődött, a termeléssel járó felelősséget a közösségi tulajdonról az egyéni tulajdonra ruházták át, és a szerződésen alapuló vásárlások vették át a kötelező állami megrendelések helyét. Több próbálkozás után 1984-re a háztartási felelősségi rendszer vált meghatározó formává. Ekkorra kétszázmillió kis farm létezett. Ugyanakkor, amíg a földhasználat magánjellegű volt, a földtulajdonlás nem. A háztartások adott időszakra vettek bérbe egy-egy földterületet: 1984-re a szerződési időszak 15 év volt az egynyári növények, míg 50 év a fás növények esetében. A termelők arra szerződtek, hogy egy adott mennyiségű termény egy részét az államnak adják át, míg a fennmaradó részt piaci árakon értékesíthetik.
1988-ban a kormány legalizálta a magántulajdonban levő vállalkozások létrejöttét. Különösen a kisvállalkozások kezdtek nagyon gyorsan terjedni. 1986-ra 500 000 ipari vállalkozást tartottak nyilván Kínában, melyből 420 000 volt kis1 vagy középméretű. A fogyasztói szolgáltatások terjedése ugyanilyen gyors volt. 1977 és 1988 között Kínában a foglalkoztatottság 35%-kal nőtt, de az éttermekben dolgozók száma 327%-kal, a kiskereskedelemben dolgozóké 380%-kal, más szolgáltatásokban pedig 750%-kal emelkedett. Az összes foglalkoztatott száma ebben a három szektorban 6 millióról 30 millióra emelkedett, ami rendkívüli mértékű életszínvonal-javulást mutat a kínai emberek életében.
A mai napig a tiszta értelemben vett magánszektor kis hányadát adja Kína összes kibocsátásának, mert – ahogy azt később látni fogjuk – a leglátványosabb növekedést a többé-kevésbé helyi önkormányzatok tulajdonában levő vállalatok produkálták (falusi és városi szinten egyaránt). Ez kiegészült a magánszektor kisüzemeivel, amivel egyrészt lehetővé vált a termelékenység-növekedés miatt megnőtt munkaerő-kínálat felszívása, másrészt a kínálatnak a kereslethez való közelítése.
A kiindulópont a mezőgazdaságon belüli ösztönzés felismerése volt, a reformfolyamat azonban egy sokkal mélyebb és távolabb mutató iparosításhoz vezetett, különös tekintettel a vidéki székhelyű, kisméretű magán és állami vállalatokra. „A kínai felismerés az iparosításon alapult; az ipar a GDP 35%-át adta 1970-ben, 42%-át 1990-ben. A mezőgazdaság részaránya az 1970-es 38%-ról 1990-re 27%-ra csökkent… Az 1980-as évekbeli növekedés a könnyűipart érintette a legerőteljesebben, ezen belül is inkább az állami vállalatokat – a döntően állami tulajdonban levő vállalatok által reprezentált nehézipar szintén gyors, de kissé szerényebb növekedést produkált."24
Az iparosítás nem korlátozódott a városra: „a falusi összjövedelemből a mezőgazdaság részesedése az 1978-as 69%-ról 1992-re 36%-ra csökkent, miközben a vidéki nem-mezőgazdasági szektor gyorsan bővült."25
A fogyasztási javak termelésében eltervezett növekedés csakis a gazdaság ipari magvát alkotó állami tulajdon fenntartásával volt lehetséges. Ez tette lehetővé ugyanis a kormány számára, hogy a fogyasztási javakhoz igazítsa a relatív árakat. Ha az iparvállalatokat privatizálták, az árakat pedig liberalizálták volna, ahogy ezt Kelet-Európában tették, akkor a kínai mezőgazdaság és a fogyasztásicikk-gyártás ugyanolyan árollóba került volna, mint a fenti országokban 1989 után. A monopolizáltabb nehézipari és energetikai szektor termelői gyorsabban emelték volna áraikat, mint a fogyasztási javak termelői, illetve a farmerek, akiket sokkal keményebb verseny szorított korlátok közé a kisebb méretű termelés és az új vállalkozások könnyebb alapítása miatt. Ebből adódóan nem igaz, hogy az állami tulajdont hamar el kellene felednünk. Épp ellenkezőleg, ennek segítségével vált sikeressé a kínai reform.
A kínai gazdasági reform körfolyamata
A fogyasztási fellendülés alábbhagyásával az állami tulajdonban levő ipari szektort egy ellentétes hatás érte. A farmerek és kisvállalkozók megnövekedett jövedelme jelentett keresletet a további növekedéshez szükséges termelőeszközök, mezőgazdasági felszerelések, illetve egyéb szerszámok iránt.
„A könnyűipar növekedésének üteme fokozatosan gyorsult a-reform időszakában. 1978 és 1992 között a könnyűipar [kibocsátásának összértéke] évente 15%-kal növekedett. Ugyanakkor egy viszonylag zárt gazdaság esetében, amily,gn a kínai is, ekkora növekedés csak akkor tartható fenn, ha a nehézipar is hasonló eredményeket tud felmutatni, hogy a könnyűipart elegendő inputtal lássa el. Következésképpen, a könnyűipari termékek termelésében bekövetkezett erőteljes növekedés a nehézipari termékek hasonló mértékű növekedésével járt együtt… A nehézipar növekedési rátáját 1978 és 1992 között évi 11%-ra becsülték… Furcsa módon az a gazdaság, amelyre a tervutasításos rendszer időszakában a túlzott iparosítás volt jellemző, a reform időszakában gyors növekedésre volt képes ezekben a szektorokban. Az ágazatok közötti kapcsolatok a reform folyamán a túlzott nehézipari túlsúly felől a kiegyensúlyozott növekedés irányába mozdultak el, ami nem jelentette a nehézipar teljes leépítését és a könnyűipar előtérbe kerülését. 1978 és 1992 között Kína az összes kibocsátást tekintve az acéltermelésben az ötödikről a negyedikre, a széntermelésben a harmadikról az elsőre, az olajkitermelésben a nyolcadikról az ötödikre, a villamosipar tekintetében a hetedikről a negyedikre, a cementtermelésben pedig a negyedikről az első helyre került."26
A mezőgazdaságban, majd azt követően a többnyire állami tulajdonban levő fogyasztásicikk-iparban bekövetkező növekedés eredményeként a nehézipar is fellendülhetett. Vagyis a kínai reform nem csak az 1989-1991 között az IMF által irányított kelet-európai és oroszországi változásokhoz képest tűnik haladónak, de egyben válasz a túlzott iparosítás sztálinista stratégiájára is, amely a nehézipar fejlesztését csak a fogyasztási javak és szolgáltatások kizárásával tudta megvalósítani. Mindkét fenti stratégia a munkásosztály és a parasztság életszínvonalának drasztikus csökkentésén alapult. Kelet-Európa és a Szovjetunió munkásosztályai elvetették a sztálinista modellt, mert abban életszínvonalukat egy utópiának (a szocializmus egy országban elképzelésének) kellett alárendelniük, mely végső soron aláásta a gazdaság működését. A mostani változások azt jelzik, hogy a kapitalizmus még ennél is rosszabb. A kínai példa reális alternatívát nyújt mindkét lehetőséggel szemben.
A kínai gazdaság tulajdoni struktúrája
A kínai gazdasági reform a kisvállalkozások és -gazdaságok nagy ütemű növekedését eredményezte, talán az eddigi leggyorsabbat a történelemben. A nagyipart lényegében egyáltalán nem privatizálták: „Kelet-Európával ellentétben Kínában nem tettek komoly lépéseket az igen széles körű állami szektor privatizációjának irányába, ehelyett az állami cégekre és a (külföldi partnerekkel közös) vegyes vállalatokra támaszkodtak, valamint kis mértékben a magántulajdonban levő vállalkozásokra is."27
Az állami tulajdon a vidéki területeken is domináns maradt. 1990-ben a vidéki termelőszövetkezetek a megművelt területek 35%-ának felszántását, 70%-ának öntözését, 62%-ának növényvédelmét végezték el, és a takarmány, a trágya, a növényvédő szer és a dízelolaj több mint egyharmadát is a szövetkezetek használták fel. Becslések szerint 1992-ben a vidéki állami gazdaságokban és termelőszövetkezetekben megtermelt ü jövedelem a vidéki gazdaság összjövedelmének 45%-át tette ki.28
A föld állami tulajdona egyértelműen ellensúlyozta a piaci reformok generálta társadalmi egyenlőtlenségeket. „Az 1980-as évek elején a földeket 'dekollektivizálták'. Mindezt azonban nem követte a magántulajdon általánossá tétele. Mivel a Kínai Kommunista Párt félt a földesurak osztályának megjelenésétől, ezért nem engedélyezte a föld adásvételét. A Párt még 1994 folyamán is 'ragaszkodott a föld kollektív tulajdonához'. Továbbra is a faluközösség maradt a tulajdonos, így ellenőrizhette a parasztgazdaságok működését. Igyekezett biztosítani a földterületekhez való egyenlő hozzáférést… A földeket így nem árverés útján adták el, az ugyanis lehetővé tette volna a helyi egyenlőtlenségek kialakulását. Ehelyett a meghatározó forma a szerződéseknek az egyenlősítő alapon való elosztása volt – mindenkivel azonos szerződést kötöttek. Ez a több mint 800 millió embert érintő 'földreform' szokatlanul szabályos folyamat volt. Nem hasonlított azokhoz a szervezetlen földfoglalásokhoz, melyek során a falu erősebb gazdái kiszorítják a gyengébbeket… A 80-as évek egalitariánus földreformja nagyban hozzájárult a gazdasági-társadalmi stabilitás növeléséhez. Biztosította a kínai falu legértékesebb tulajdonának használati jogához való egyenlő hozzáférést… A falu termelőeszközeinek közös tulajdona megkönnyítette a közös fellépést a végrehajtás tekintetében. A vidéki, de lényegében a nemzeti szintű jövedelemelosztás egalitariánussá válását segítette elő."29
A föld művelésének és tulajdonlásának Kínában bevezetett rendszere ésszerű módon használta fel a piacokat, kikerülve azokat a kapitalista jellegzetességeket, melyek a fejlett tőkés országokban, illetve az imperializmus igájában szenvedő országokban egyaránt megtalálhatók. „A reform utáni időszak kínai földbirtokrendszerének jellegzetessége az egyéni használati jogok és a kollektív tulajdonjogok rendszerének kettéválasztása. A falu területének használata mindenki számára-biztosított, ugyanakkor a falu fenntarthat bizonyos tulajdonlással kapcsolatos jogokat. A falu közös képviselője, mint kijelölt tulajdonos, szétosztja a földeket a tagok között, eladhat földeket az államnak, illetve bérbe adhat földeket külső személyeknek, továbbá beszedi a föld utáni bérleti díjat… A háztartási felelősségi rendszer keretében a parasztgazdaságok az ellátási rendszer alapelemei, a falu kollektívája pedig kezeli a bérleti szerződéseket, ügyel az öntözési rendszerre, a termelőeszközökhöz, az információhoz, a hitelekhez, a gépekhez való egyenlő hozzáférésre, a termékfejlesztésre, a marketingre, az oktatásra és a dolgozók egészségére."30
Az ipari szektoron belül a legnagyobb súlyú változást nem az államiról a magántulajdonra való áttérés jelentette, hanem a közös tulajdonban levő, különböző típusú vállalatok súlyának megváltozása. A helyi önkormányzatok által ellenőrzött közösségi szektor aránya a falvakban és a városokban egyaránt megnőtt: „A legnagyobb mértékű növekedés a kollektív szektor kibocsátásában következett be. Ezt a szektort döntően tartományi, városi, illetve falusi önkormányzatok tulajdonában vagy ellenőrzése alatt működő vállalatok adják… Itt tehát… a társadalmi tulajdon jellemző – szemben az állami tulajdonnal, amely a társadalmi tulajdon egy lehetséges formája. A társadalmi (állami és közösségi) tulajdonban levő vállalatok Kína ipari kibocsátásának 85%-át adják. Meglehet, hogy a növekedési ráták a magánszektorban a legmagasabbak, a termelés szempontjából azonban ezeknek a vállalatoknak a súlya nem meghatározó. A reform időszakában a legnagyobb mennyiségi változás a társadalmi tulajdonban levő szektoron belül következett be: a kollektív tulajdon súlyának relatív növekedése az állami tulajdon rovására."31
Ennek a változásnak az alapját nem az állami vállalatok szétverése jelentette, hanem a közösségi tulajdonban levő könnyűiparnak az államinál is gyorsabb növekedése: „A teljes ipari kibocsátáson belül az állam részaránya az 1978-as 78%-ról 1992-re 48%-ra csökkent. Ugyanakkor a kollektív (azaz a helyi közösségi) tulajdon részaránya gyorsan emelkedett, az 1978-as 22%-ról 1992-re 32%-ra nőtt. Ennek következtében 1992-ben, tizennégy évvel a reformok megkezdése után a közös tulajdonban levő vállalatok több mint 80%-át adták az összkibocsátásnak. Még Guangdong tartományban is, amely a leginkább piacosított terület, a közös tulajdon az ipari összérték 68%-át adta 1992-ben. A tiszta értelemben vett magánszektor alig több mint 5%-ot, míg az 'egyéb' szektor (döntően vegyes vállalatok) 26%-ot adtak ki Guangdongban. A reformok első évtizedében a meghatározó vállalkozási forma a közös tulajdonú vállalat volt."32
Az állami szektor, melyet később részben felváltott a kollektív és a magántulajdon, produkálta a legalacsonyabb termelésnövekedést: „a nem-állami szektor részaránya, beleértve a kollektív, majd az egyéni és a külföldi beruházásokat, drámaian emelkedett- részesedése a kibocsátásból az 1978-as 22%-ról 1992-ben 52%-ra nőtt. Ezt a növekedést szinte teljes egészében a kisméretű állami vállalatok rovására sikerült megvalósítania. A reformfolyamat során a döntően állami tulajdonban levő közép-és nagyvállalatok súlya az ipari szektoron belül nagyjából állandó maradt, 43%-át adta a kibocsátásnak."33
Ennek a magyarázata az, hogy a kisüzemi termelésben az állami tulajdon kevésbé volt hatékony, mint a piaci mechanizmus. 1978-at megelőzően ez azt jelentette, hogy kisvállalatok milliói kényszerültek elavult fogyasztási cikkek gyártására, így nem tudtak fejlődni. A gazdasági reform eredményeként pedig: „A nem állami szektor részarányának az ipari kibocsátáson belüli óriási növekedése döntően az állami kisvállalatok rovására ment végbe. Az állami nagyvállalatok többé-kevésbé az egész ipar növekedési rátájához hasonló (igen jó) eredményt produkáltak. A nagyipari üzemek aránya az ipari össztermelésen belül 25-26% körül mozgott végig a 80-as évek folyamán."34
A kialakuló új ipari struktúra a következő képet mutatta: a nehéziparban meghatározó maradt az állami tulajdon, vidéken dinamikus iparosítás kezdődött a kollektív tulajdonban levő vállalkozások általánossá válásának következtében, a kisvállalkozások szintjén pedig egyre meghatározóbb lett a magánszektor.
Ha a kollektív- és magánszektor relatív súlyára vetünk egy pillantást: „A 80-as évek elejétől kezdődően újra legálissá vált a kis üzletek nyitása és üzemeltetése, aminek következtében a magánszektor gyorsan fejlődött. A 90-es évek elejére a nem mezőgazdasági magánszektorban dolgozók száma jelentéktelen szintről indulva 47 millióra növekedett. Igaz ugyanakkor, hogy a falusi kollektív tulajdonban levő vállalkozásokban 1992-ben is 59 millióan dolgoztak."35
1994-ben a kollektív tulajdonban levő vállalkozásokban (városban és falun összesen) 112 millió ember dolgozott. 1990 óta évi 6,5 millió új munkahely létesült, így sikerült felszívni az évente bővülő vidéki munkaerő-kínálat 70%-át.
„A 'tiszta magánszektor' szinte teljesen kisárutermeléssel foglalkozott, mégpedig döntően kis tőkével működő beruházásokban, a nem-ipari szektorokon belül. 1992-ben a közösségi szektorban dolgozott a foglalkoztatottak 62%-a, és innen származott a vidéki ipari termelés döntő hányada… Vidéken ez a szektor lényegesen nagyobb volt, mint a városokban: 1992-ben (értékben kifejezve) 2,2-szerese volt a városi közösségi szektornak."36
A kollektív tulajdonban levő vállalkozások ugyan a piacon működnek, de nem hasonlítanak a tőkés gazdaságban található megfelelőikre. „Kína 'kollektív' tulajdonban levő vállalatai nem a hagyományos értelemben vett vállalkozások, vagyis olyanok, amelyeket a tulajdonosaik irányítanak. Sőt, inkább az állami tulajdonban levő vállalatokra hasonlítanak, ahol az államot a helyi közösség helyettesíti, amely több vállalkozásnak a tulajdonosa egyben."37
A volt Szovjetunióra vonatkozóan az ilyen típusú vállalkozásoknak a relevanciája egyértelmű: „Ha az átalakulás ortodox elméletének igaza lenne a tulajdonjogok és a gazdasági ösztönzők kapcsolatának megítélésében, akkor arra lehetett volna számítani, hogy a kínai gazdaság vidéki nem-mezőgazdasági ágazatain belüli változások nem hozhatnak sikert. Ám a stagnálás helyett a 80-as évek folyamán ezen a területen erőteljes növekedés következett be. 1978 és 1992 között a foglalkoztatás 17 millióról 63 millió főre emelkedett, a kibocsátás értéke pedig évi 22%-kal nőtt. Kína falusi vállalkozásaiból származó export 1,7 milliárd dollárról 9,6 milliárd dollárra emelkedett, a falusi termelés exporton belüli részaránya pedig 4,8%-rói 15,2%-ra nőtt… Ezek az adatok olyan óriási növekedést mutatnak, amelyre eddig egyetlen fejlődő ország sem volt képes. A nyugati kutatóknak komoly figyelmet kellett volna szentelniük a jelenségnek. Mégis igen kevés tanulmány próbálta megvizsgálni, hogyan lehetett kollektív tulajdonú rendszer segítségével ilyen óriási exportnövekedést elérni."38
Az a tény továbbá, hogy ezek a vállalkozások városi vagy faluközösségek tulajdonában működtek, egyben azt is jelentette, hogy a bevételeket helyben tudták jóléti szolgáltatásokra fordítani: „Kínában a legtöbb helyi önkormányzat a jóléti kiadások fedezetéül szolgáló pénzösszeget így sokkal könnyebben teremtette elő, mint a kis magánvállalkozások rendszerében."39 Kína ipari kibocsátásának tulajdoni megoszlását mutatja a 2. táblázat.
2. táblázat
Az ipari összértékből való részesedés a tulajdon formája szerint |
|||||||
Év | Teljes (mrd jüan) | Állam % | Kollektív % | Magán % | Egyéb % | ||
teljes | városi | vidéki | |||||
1980 | 515,43 | 76,0 | 23,5 | 13,7 | 9,9 | 0,0 | 0,5 |
1985 | 971,65 | 64,9 | 32,1 | 13,3 | 18,8 | 1,9 | 1,2 |
1990 | 2.392,44 | 54,6 | 35,6 | 15,0 | 20,6 | 5,4 | 4,4 |
1992 | 3.706,60 | 48,1 | 38,0 | 13,2 | 24,8 | 6,8 | 7,1 |
Forrás: Számítások a Statistical Yearbook of China, 1993. (414.) alapján. Megjegyzés: A „magán" azokra a magántulajdonban levő vállalatokra vonatkozik, amelyek nyolc főnél kevesebbet foglalkoztatnak. Az „egyéb" a nyolcnál több tőt foglalkoztató vállalatokat, a vegyes vállalatokat, illetve a 100%-os külföldi tulajdonban levő cégeket jelöli. |
A kínai gazdaság nemzetközi sikerei
Kína elképesztő gazdasági növekedésének fő hajtóereje a hazai gazdaság volt. A hazai gazdaság sikerei vonzották a külföldi befektetőket, és nem fordítva. 1983-ban, amikor a kínai gazdaság növekedési üteme évi 9% volt, a külföldi beruházások értéke kevesebb, mint 2 milliárd dollárra volt tehető. A hazai gazdaságon belül véghezvitt reformok tették lehetővé a külkereskedelem és a beruházások ilyen mértékű növekedését.
Ez az egyetlen út, amelyen a gazdaságpolitika haladhat. Csak a hazai gazdaság és a külkapcsolatok összehangolása lehet eredményes. A hazai gazdaság prioritásai határozzák meg a külkereskedelem rendelkezésére álló erőforrásokat. A külkereskedelem prioritásai pedig szükségessé teszik a hazai gazdaság erőforrásainak megfelelő elosztását. Ugyanennél a problémánál maradva: sem a szocializmus egy országban, sem a gazdaság teljesen nyitottá tétele nem vezet eredményre, ellentétben a nemzetközi munkamegosztásban való részvétellel.
A szocializmus egy országban elképzelése zsákutcába jutott, mert nem lehet kizárólag a hazai erőforrásokra szorítkozni, amikor a tőkés országok az egész világgazdaság erőforrásaira támaszkodhatnak. A kapitalizmus meghaladása ugyanakkor minden ország számára lehetséges és szükséges. Mindazonáltal máig a kapitalizmust nem a legfejlettebb országokban sikerült meghaladni, hanem ott, ahol a további fejlődést a kapitalizmus gátolta. Az 1917-es és 1949-es szocialista forradalmak nélkül Oroszország és Kína imperialista elnyomás alatt lenne, gyarmatosították és felosztották volna őket, ahogy azt annak idején a Török Birodalommal tették a nyugati országok. Lenin a következőképpen foglalta össze a problémát: „Egy fejletlen ország könnyen elindulhat felfelé, ugyanis ellensége hanyatlásnak indult, mert burzsoáziája szervezetlen. A folytatáshoz azonban ezerszer nagyobb óvatosság, éberség és kitartás- kell. Nyugat-Európában ez másként fog lefolyni; sokkal nehezebb lesz elkezdeni, de sokkal könnyebb lesz folytatni."40
A kínai és az orosz forradalmárok a világkapitalizmus rendszerébe integrálódott fejlett országokkal találták magukat szemben. A kapitalizmus legyőzésének egyetlen lehetséges útja a tőkés országok felé való nyitás volt. A belső gazdaságra vonatkoztatva ez a szocialista forradalom eredményeinek kihasználását jelentette az életszínvonal emelésének, illetve a munkásparaszt szövetség szorosabbra fűzésének érdekében, melyre később esetleg még szükség lehet. Pontosan ezért hangsúlyozták az orosz forradalom első vezetői a Kommunista Internacionálé fontosságát.
A minta világos. Egyrészt, Kína gazdasági növekedése (vö. Oroszország összeomlásával) volt az, ami a külföldi beruházókat vonzotta. Ez az óriási növekedés Kínát meghatározó piaccá tette a világgazdaság összes ágazatában. Nagy nemzetközi vállalatok kerültek az elé a dilemma elé, hogy ha nem ruháznak be Kínában, akkor a versenytársak könnyen kiszoríthatják őket a világpiacról. Ezek a befektetők tudatában voltak annak, hogy Oroszországgal ellentétben Kínában a Kommunista Párt továbbra is hatalmon marad.
Másrészt, a fogyasztási javak termelésének előtérbe kerülése egyben azt is jelentette, hogy Kína az alacsonyabb tőkét igénylő szektorokra koncentrált, amelyekben könnyebb a nemzetközi versenyben talpon maradni: „Az elsődleges termékek aránya az exporton belül viszonylag alacsony volt…, az ipari termékeké viszont lényegesen magasabb, 1990-ben 73%, ami szokatlan az 'alacsony jövedelmű országokban'. Érdekes a keleteurópai országokkal való kontrasztra felfigyelni. A kínai export nagy részét könnyűipari termékek adták: egyharmaduk textil és ruházati termék volt."41
Harmadrészt, a világ legdinamikusabban fejlődő, több mint egymilliárd lakosú országában a kormány felhasználhatta hatalmát a külföldi befektetőkkel szemben bizonyos engedmények kicsikarására. Például vámok és egyéb eszközök kényszerítették a beruházókat arra, hogy termeljenek is fogyasztási javakat Kínában, ne csak importálják őket (ahogy azt Oroszországban tették). Az ilyen cikkek egy része exportra került, megnövelve ezzel az ország rendelkezésére álló külföldi valuta mennyiségét, melyet technológiafejlesztésre használhattak. A kormány másrészt adókedvezményeket is nyújtott ezeknek a vállalatoknak. A beruházási szerződésekért folyó verseny során a cégeknek garantálniuk kellett, hogy technológiatranszfert, a munkások továbbképzését, illetve további infrastrukturális beruházásokat fognak eszközölni. Például: „A kínai piacra való belépés érdekében a Boeingnek Xianban segítenie kellett az egyik legnagyobb kínai repülőgépgyártó cégnek, hogy az új pótalkatrészeket, majd egész repülőgépegységeket tudjon ^gyártani, s végül segédkeznie kellett egy olyan termelőkapacitás kifejlesztésében, amellyel komplett repülőgépeket lehet gyártani Kínán belül."42
Negyedszer, a külföldi beruházók segítségével Kína egyrészt hozzáférhetett a nemzetközi marketinghálózatokhoz, másrészt a know-how segítségével javíthatta termékeinek minőségét, csomagolását, reklámozását, tovább erősítve ezzel exportképességét.
Ötödször, amint Kínának mint fogyasztási cikk-előállítónak a pozíciója megerősödött, javítva ezzel az infrastruktúra és a nehézipar helyzetét is, ez további ösztönzőt adott a külföldi beruházásoknak. A The Wall Street Journal beszámolója szerint: „Az infrastruktúrával kapcsolatos viták unalmasak – amíg el nem jut az ember Kínába… A jövő évtizedre tervezett infrastrukturális beruházások listája szemkápráztató: 40 repülőtér, 114 földalatti vasútvonal, rengeteg kikötő, erőmű, út, hidak… 'Ez a világ legnagyobb jövőbeli piaca' – mondta Paul Donovan, az Asea Brown Boveri Plant Systems elnöke… Nem meglepő, hogy amikor Shi Dazhen energiaügyi miniszter nemrégiben átutazóban járt Washingtonban, mintegy 200 amerikai vállalat képviselője sereglett össze, és figyelte minden szavát."43
A Financial Times mostanában írta, hogy „Kínát a leggyorsabban növekvő repülőgéppiacnak tartják… A Boeing becslései szerint az elkövetkező két évtizedben az országban eladott személyszállító repülőgépek értéke elérheti a 100 milliárd dollárt, amivel Kína az USA és Japán után a harmadik legnagyobb légi közlekedési piaccal rendelkezhet a világon… Az érintetteknek figyelniük kell a repülőtéri szolgáltatások javítására, hogy megbirkózhassanak az elkövetkező húsz évben várható 10%-os utaslétszám-növekedéssel. Ez a szám a világ többi országában valószínűleg 5,1% körül lesz."44 Ez azt jelenti, hogy a nemzetközi tőkés vállalatoktól való függés helyett Kína került olyan pozícióba, hogy ő diktálhatja a feltételeket a külföldi befektetőknek.
A hazai gazdasági reform alapjain, azzal párhuzamosan, Kína be tudta indítani a „konjunktúra-spirált": a fogyasztási cikkek termelése megnőtt, így az ország vonzóbbá vált a külföldi tőke számára, megnőtt az export, javult a termékek színvonala, illetve az infrastruktúra, a termelés tovább nőtt, az exportált termékek köre bővült, és a fejlődés első hullámának köszönhetően növekedett a nehézipar, és javult az ország infrastrukturális ellátása is. A végeredmény: nem csak a termelésben, hanem a termelékenységben is óriási javulás. A nemzetközi munkamegosztásba való bekapcsolódás előnyeit is nagyszerűen kihasználták. Érdemes újra hangsúlyozni, hogy ez csakis a tervgazdaság – és nem a piac – segítségével volt lehetséges, ahol a fontos döntéseket nem magánvállalatok, hanem az állam hozza.
A külkereskedelem bővülése egyben stabilizáló erőként is szolgált: „A külkereskedelem stabilizálta Kína gazdaságát. Az igen jelentős belső ciklusok kezelhetőekké váltak a viszonylag magas, rövid távú kereskedelmi deficitek segítségével."45
A kapitalizmus újbóli bevezetése utáni Oroszország viszonyaival összehasonlítva a különbség drámai. A Szovjetunió felbomlása és a kelet-európai piacok elvesztése az orosz gazdaságot épp ellentétes irányba terelte. Az orosz összeomlás egyik legfontosabb tényezője a lakosság 280 millióról 150 millióra való csökkenése volt.
Az IMF tanácsait követve Oroszország nyersanyag- és energiaexportőrré vált, a hazai fogyasztás csökkent, az árak pedig emelkedtek, elérve a „világszínvonalat". A benzin ára az élelmiszer-feldolgozó iparágak árainál háromszor, a könnyűipari termékek árainál nyolcszor gyorsabban emelkedett. Ez kulcsfontosságú az orosz gyáripar példátlan zuhanásának megértésében.
Az energiaárak emelkedése tovább erősítette az életszínvonal zuhanását. A könnyűipari termelés 1990 és 1995 vége között 85%-kal csökkent, miközben a mezőgazdaság is válsággal küzdött, ráadásul 1995 az utóbbi húsz év legrosszabb termését hozta. Eközben a fém- és energiaipart favorizáló árpolitika valósult meg, épp azoké az ágazatoké, amelyek hosszú idő óta a legnagyobb válságon mentek át a világgazdaságban, és a legnagyobb (egységnyi kibocsátásra jutó) beruházást követelték meg – a fogyasztási javak termelésének és a mezőgazdaságnak a rovására.
A hazai gazdaság egymást erősítő negatív folyamatai azt mutatják, hogy a kormány ugyan négy évig vakon követte az IMF tanácsait, Oroszország mégis az egyik legkevésbé vonzó hely a külföldi beruházók szemében. Az orosz kormány általában lealacsonyító jelzőket kap, sorsa pedig ugyanattól az IMF-től függ, amelynek a feltételei egyenes folytatásai annak a politikának, amely a mai helyzetet okozta.
Demokrácia, tervezés, piac
A kínai kormány a hazai forrásokra támaszkodva olyan-reformokat alkalmazott, amelyek növelték a munkásosztály jólétét és kulturális színvonalát. A munkásosztály számára lehetővé vált, hogy megerősítse szövetségét a parasztsággal és a városi kispolgársággal, melyeket a „szocializmus egy országban" tévesen szétvert. A gazdasági reform ugyanakkor új ellentmondásokat is szül. A gazdasági növekedés elakadása felszínre hozhatja ezeket a problémákat.
A demokrácia egyelőre az ország fejlettségi szintjéből következő objektív korlátokba ütközik. Még a legjobb gazdaságpolitikai lépések segítségével is évtizedekbe fog telni, míg a kínai életszínvonalat a nyugat-európai országok szintjére emelik.
Az ipar állami ellenőrzése és a tervezés komoly segítséget nyújtott a fejlődésben, de mindkettőnek korlátot szab a gazdaság rendelkezésére álló erőforrások mennyisége. Még nagyon hosszú ideig a piac marad az egyetlen erő, amely képes lesz koordinálni a paraszti gazdaságok, a kisvállalkozások, a fogyasztói szolgáltatások, az üzletek tízmillióinak működését.
Kemény döntéseket kell hozni az erőforrások elosztásáról – választva a fogyasztás és a beruházás, az ipar és a mezőgazdaság, ezeken belül is a különböző szektorok, az infrastruktúra és a társadalmi jólét, valamint az ország egyes régiói között. Ebből az is következik, hogy a szakszervezeteknek az állami és a vegyes vállalatoknál egyaránt újra megnőhet a szerepe. Csak így válik lehetségessé, hogy továbbra is az életszínvonal emelése legyen az elsődleges cél.
Másrészt, a kínai gazdasági reform sikerének titka az volt, hogy megtalálta a megfelelő arányokat a fogyasztás, a mezőgazdaság, az élelmiszertermelés, a könnyűipar, a szolgáltatások és a nehézipar tekintetében. A mezőgazdaság dekollektivizálása, illetve a városi kispolgárság „kialakítása" lehetővé tette az élelmiszertermelés növelését. A tervezés és az állami ellenőrzés segítségével egy sokkal racionálisabb árképzés valósulhatott meg, ami ösztönözte a fogyasztási javak termelését. A könnyűipar fejlődése megerősítette a parasztsággal való szövetséget, akik fogyasztási cikkeket és olcsó inputokat kaptak cserébe az élelmiszerért. Lehetővé vált továbbá, hogy a nehézipar erőforrásokkal lássa el a könnyűipart és a mezőgazdaságot. Mindez csak úgy volt lehetséges, hogy a munkásosztályt és a kispolgárságot bevonták a tervezési folyamatba és az eredmények ellenőrzésébe.
Harmadrészt, az elszámolási kötelezettségtől megszabadulva a KKP bürokráciája ki van téve a széles körű korrupciónak. Mivel a hivatalnokoknak nem kell elszámolniuk, privilégiumokhoz juthatnak, megvesztegethetők, és kihasználhatják az állam és a gazdasági apparátus feletti ellenőrzés adta előnyöket. A bürokráciának a hazai és a nemzetközi magántőkével való összekapcsolódásával a kapitalizmust erősítő jelenségek válhatnak meghatározóvá. Különösen veszélyessé válhat a helyzet, ha a munkásosztálynak nincs lehetősége az ellenőrzésre, illetve a korrupt bürokraták elleni kampányok hatástalanok maradnak.
Negyedszer, a piaci mechanizmusok önmagukban elmélyítik az egyenlőtlenségeket, különös tekintettel a régiók, a városok és falvak közötti különbségekre, továbbá hozzájárulnak hatalmas tőkék megjelenéséhez. Ezek az egyenlőtlenségek a kiegyensúlyozott jövedelemelosztás érdekében kormányzati beavatkozást tesznek szükségessé. Komoly probléma, hogy az adóbeszedés decentralizálása csökkentette a központi költségvetés forrásait, és ezzel szűkültek a lehetőségei a regionális különbségek enyhítésére. Az állam akkor tudja ezeket a nemzetközi tőke által is felerősített tendenciákat ellensúlyozni, ha képes lesz rávenni a lakosságot arra, hogy közvetlenül döntsön az erőforrások régiók és szektorok közötti elosztásáról. Munkásellenőrzés nélkül ugyanis a bürokrácia hajlamos lesz a megvesztegethetőségre, ami pedig a regionális és osztályellentéteknek a Kommunista Párton belüli megjelenését eredményezheti.
Ötödször, a döntéshozatal összes szintjén a munkásosztály politikai súlyának növelése lehet az egyetlen megoldás az ilyen jelenségekkel szemben. Ez aláásná a bürokrácia privilegizált pozícióit. A kínai bürokráciának a munkásosztályt atomizáló szerepe óriási problémákat vet fel, mert ezzel gyengíti a legdinamikusabb csoportot – a kínai munkásosztályt -, amely képes volna az újra és újra megjelenő kapitalista erők ellensúlyozására.
A gazdasági reform idejére sikerült háttérbe szorítani az imperialista erőket, de azok sokkal agresszívebben fognak jelentkezni, mihelyt alábbhagy a fellendülés. Ebből a szempontból a kínai bürokrácia jelenti a legnagyobb veszélyt.
***
Kína példája azt mutatja, hogy a világ egyik legszegényebb országa is képes lehet a kapitalizmus meghaladására, mégpedig a történelemben példátlan gyorsasággal. Az egykori Szovjetunió népei ebből megérthetik nemcsak azt, hogy hazudtak nekik akkor, amikor azt ígérték, hogy a kapitalizmussal a jólét és a demokrácia köszönt be országukba (ezt rrjár megtanulták), hanem azt is, hogy az eddigi szenvedéseik fölöslegesek voltak.
(Fordította: Szabó Miklós)
Jegyzetek
1 Paul Bowles – Xiao-yuan Dong: Current Successes and Future Challenges in China's Economic Reform. New Left Review, 208. sz. 49.
2 Ibid, 49.
3 Wall Street Journal, 1993. december 13.
4 Economist, China Survey, 1992. november
5 Peter Nolan: China's Rise, Russia's Fall. Macmillan, 1995. 210.
6 Uo. 22.
7 Financial Times, 1993. január 16.
8 Nolan, 303.
9 Idézi: Bowles-Dong, 54.
10 Wall Street Journal, 1994. február 3.
11 Layard, 1993. 15-16. Idézi Nolan, 269.
12 Reforming a Planned Economy: Is China Unique? In: From Reform to Growth: China and Other Countries in Transition in Asia and Central and Eastern Europe. Naughton, OECD, 1994.70.
13 Jeffrey Sachs – Wing Thye Woo: Understanding Recent Reform Experiences of China, Eastern Europe and Russia. In: From Reform to Growth. I. m. 25.
14 Economist, 1995.
15 Nolan, 8-9.
16 Uo; 68.
17 Uo. 50.
18 Uo. 70.
19 Trotsky: The Soviet economy in danger. Writings. 1932. 274.
20 Bowles-Dong, 67.
21 Nolan, 4.
22 Naughton, 66.
23 Nolan, 199.
24 F. Gerrard Adams: Economic transition in China: What makes China different. In: From Reform to Growth. I. m. 219.
25 Nolan, 199.
26 Uo. 207.
27 Adams, 216.
28 Bowles-Dong, 65.
29 Nolan, 191., 200.
30 Bowles, 64. – .
31 Uo. 55.
32 Nolan, 175.
33 Uo. 205.
34 Uo. 217.
35 Uo. 218.
36 Uo. 219.
37 Uo. 219.
38 Uo. 221-2.
39 Uo. 222.
40 V. I. Lenin: Collected Works. 27. köt. 291.
41 Adams, 222.
42 Nolan, 188.
43 Wall Street Journal, 1994. december 13.
44 Financial Times, 1996. január 31.
45 Naughton, 66.