Pontosan egy éve, 1987. június-júliusi „Jean-Marie Le Pen mégiscsak mennybe megy" című számunkban írtuk: „A Nemzeti Front előretörése a legsúlyosabb tényező a francia társadalomban, és paradox módon a legérdekesebb egy egyre inkább értelmét vesztett politikai életben.1 Egy évvel később, az elnöki választások első fordulója, de a törvényhozói választások is megerősítették a veszély nagyságát, jelezték a jelenség összetettségét és mindazok viszonylagos eredménytelenségét, akik gátat próbáltak vetni e folyamatnak.
Érdekes politikai egyetértés van kialakulóban arra vonatkozólag, hogy Le Pen előretörését az elnökválasztáson a Harlem Desirnek oly kedves „előzmények elméletével" magyarázzuk. Eszerint mindennek oka a válságban lenne: a népes negyedek életkörülményeinek súlyosbodásában, az ex-vörös peremkerületek rossz irányításában. Természetesen van igazság abban, ha kimutatjuk ezeket az elemeket, mégis, talán jobb lenne nem kiragadnunk őket, így ugyanis egy kis képzelőerővel gyorsan arra a gondolatra juthatnánk, hogy pusztán gyakorlati eszközökkel szabályozható konjunktúrajelenségről van szó. De miért kellene kitérnünk továbbra is egy olyan lényeges kérdés elől, mint a faji megkülönböztetés és a szélsőjobboldal történelmi gyökereinek vizsgálata az ország történetében?
Amilyen abszurd eltagadni a forradalmi hagyomány létezését történelmünkben, ugyanolyan abszurditás lenne a nacionalista és ultrareakciós tradíció tagadása is. Azt akarják-e elhitetni, hogy a lepenizmus a semmiből született, gyökértelen? Talán azt a benyomást akarják ezzel kelteni, hogyha valami gyökértelen, akkor nem is olyan veszélyes, és kockázat nélkül eszközzé változtatható a politikai játékban? Merthogy eltérően a bűvészinastól, ők mindig urai lesznek a vadállatnak, és vissza tudják kényszeríteni barlangjába, például egy olyan választási rendszerrel, amely kedvezőtlen a számára.
A lepenizmus gyökerei messzire nyúlnak
A lepenizmusnak ahhoz, hogy virágozzék, nincs szüksége tiszteletre. Ténykedésének alapja a faji megkülönböztetés, mégpedig nem burkolt vagy szégyenlős, hanem a lehető legnyíltabb rasszizmus. […]
A faji megkülönböztetésnek – a maga antiszemita összetevőjével – megvan a folyamatossága a nemzeti történelemben is. A XIX. században az első tömeges antiszemita megnyilvánulás nem Németországban, hanem Franciaországban következett be, a Dreyfus-üggyel kapcsolatban. (E hullámra reagált Théodore Herzl a cionista ideológia kifejtésével.) Természetesen elmondhatjuk, hogy Franciaország volt az az ország is, ahol a haladó erők egy zsidó tiszt védelmében megmozdultak. Ez csak még inkább mutatja, hogy nem volna szabad elfelejtenünk történelmünk egyik vagy másik aspektusát.
Az antiszemitizmus kliséje az egész Harmadik Köztársaság idején fellelhető, alapjául szolgál különféle ligák alapításának, majd tömörülési motiváció a Vichy-rendszer hívei számára.
Vichy nem maradhat örökké Franciaország történelmének titkolt lapja. Vichy a hódító nácik vágyait túlszárnyaló antiszemita törvényeket hirdet meg. A francia rendőrség az, amelyik lelkiismeret-furdalás nélkül végrehajtja a vald'hiv-i razziát, és sok hivatalnoka járult hozzá húzódozás nélkül a deportálás folyamatához.
Az is teljesen igaz, hogy az antiszemitizmus és a fasiszta ideológia a második világháború után kívül rekedt a nemzeti megegyezésen. Azután a gyarmati háborúk, különösen az algériai háború és vele egy időben az Észak-Afrikából érkező bevándorlók áradata megváltoztatta a francia típusú faji megkülönböztetés céltábláit, anélkül azonban, hogy a régi antiszemita alap, mint olyan, eltűnt volna.
A téma történelmi folyamatossága nyomon követhető, s most újra fellángolásának vagyunk tanúi. Ez az újraéledés az, amit ma meg kell érteni. Alapvetően az Ellenállásból származó konszenzusnak a romjaira épül, amelynek értelmében két viszonylagos hegemónia alakult ki: a gaulle-ista és a kommunista. Mindkettő összeroskadt, a kommunista párt (FKP) helyzetét ismerjük, az RPR pedig jóformán semmit sem őrzött meg a gaulle-ista eszmékből. Ez a kettős összeomlás nem kis szerepet játszik abban, hogy azok a gátak, amelyek a szélsőjobboldali tradíciót 40 éven át csökevényes állapotban tartották, szétrobbantak. Természetesen a válság is közbeszólt, de nem mint kizárólagos tényező, hanem mint katalizátor, mint reaktiváló elem egy, az időkbe bevésett és onnan el nem tűnt valóság számára, amely előtt a 80-as évek kezdetétől új területek sora nyílt meg.
Szabad területek
E területek közül az elsőt a francia jobboldal strukturális krízise nyitotta meg. A régi különállás a parancsuralmi és a liberális jobboldal között fokozatosan növekedett annak az ellentmondásnak révén, amely a nemzeti jelleget hangsúlyozni kívánó és az európai integrációt előnyben részesítő jobboldaliak között alakult ki. A gaulle-izmusra jellemző volt az a sajátosság, hogy történelmi okokból egyszerre képviselte a parancsuralmi jobboldalt és az antifasizmust. De legitimitása mindenekelőtt abból a képességből fakadt, hogy úgy tette magáévá a nemzeti jelleget, hogy közben a nacionalista kezdeményezéseket befagyasztotta.
A tőke gyorsuló nemzetközivé válása, az európai integráció nyilvánvalósága – mint elkerülhetetlen folyamat – megrendítette az építményt. 1979-ben Jacques Chirac híres cochin-i felhívásában megpróbálja csökkenteni azokat a károkat, amelyeket az integráció kialakításának érdekében követtek el, de az RPR lassanként kénytelen odáig jutni, hogy maga is elfogadja az egységes európai cselekvés gondolatát, és felhagy politikai alapállásával, a konzervatív és archaikus, ám ugyanakkor nemzeti identitás aggályos védelmével. Egy másik terület, amely a szélsőjobboldal radikalizálódását meghatározza, az egyház válsága: a jobboldali szavazatok egy része ez utóbbinak köszönhető. Ellentmondásos jelenségről van itt szó. A püspökök nagy részének Le Pen-ellenes állásfoglalása és a bevándorlók védelmezése a katolikus választók egy részénél nyilvánvalóan féket képez a lepenizmus támogatásában. Ugyanakkor súlyosbítja a régi tradicionális katolikus (nem feltétlenül integrista) választók gondjait, akik számára nacionalizmus és klerikalizmus egy.
Elzásznak, ahol április 24-én a Nemzeti Front látványos sikert aratott, elmélyült tanulmányozás tárgyává kell lennie. Ezt a vidéket valóban erős hagyományos keresztény (katolikus és protestáns) érzelemmel átitatott nemzeti identitáskeresés jellemzi. A hagyományos jobboldal nagy részének Le Pen felé billenését többek között az magyarázza, hogy ezeknek az elzásziaknak gondot okoz: kik is ők az európai integráció idején?
Harmadik terület
A Nemzeti Front számára a harmadik szabad területet egészen bizonyosan az FKP által megtestesített forradalmi irányzat összeomlása jelenti. Egy divatos elmélettel ellentétben ez a terep nem teljesen nyitott Le Pen számára, de teret enged neki, hogy ő álljon a tiltakozó politika élére, s még inkább teret nyit Le Pen mozgalmának azáltal, hogy feladja a társadalom reális változásainak minden perspektíváját.
A harmincas évek közepén a gazdasági válság teljes erővel tombolt Franciaországban, és a jobboldal klasszikus formációi azt az érzést keltették, hogy összedőlnek az aktív és fenyegető fasiszta ligák nyomása alatt. Ezeknek azonban nem sikerült pozíciójukat jelentős választói befolyássá változtatni. Ez nyilvánvaló volt, mert velük szemben a Népfront megjelenésével nagy politikai perspektíva nyílt.
Ma semmi hasonló nincs. Ellenkezőleg, nagyon jellemző, hogy André Lajoinie, az FKP jelöltje, kampánya kezdete óta azt hirdette: Le Pennel saját terepén, az elégedetlenség területén fog konkurálni. A „ha elégedetlenebb vagy, mint én, meghalsz" játékban az FKP teljes kudarcot vallott, miközben a Nemzeti Front vezetője figyelemre méltó nyereséget könyvelhetett el. Ez nem azt jelenti, hogy Le Pen választói, egy kis részüktől eltekintve, közvetlenül az FKP választói közül kerültek volna ki, ellenkezőleg, éppen azt jelzi, hogy a francia típusú fasizmus igazi ellenszere egy dinamikus és tömegeket egyesítő forradalmi mozgalomban lenne, ám Franciaországban jelenleg az FKP sem az egyik, sem a másik kritériumnak nem felel meg.
A nép, amelynek egy részét Le Pennek vitathatatlanul sikerült megnyernie, nem hódítható vissza elemi vagy élelmezési (l'élémentaire ou l'alimentaire) jelszavakkal, a perspektíva csak akkor lesz hitelt érdemlő, ha a nemzeti identitás új meghatározásához, átértékeléséhez kapcsolódik.
Nemzeti identitás
A nemzeti identitásnak ez az átértékelése részben a múlton alapul. Hogy csak egy példát mondjak, ha a franciák ugyanolyan kollektív önvizsgálatra vállalkoznának az algériai háborút illetően, mint amilyenre a 80-as évek német fiataljai képesek voltak a nácizmussal szemben, már tisztább lenne a horizont a harmadik világhoz és a francia földön élő bevándorlókhoz fűződő kapcsolatok újrameghatározására. De ennek az újrameghatározásnak lényegét illetően arra a szerepre kell épülnie, amit a francia nemzet ma a nemzetközi beilleszkedés folyamatában játszhat. Nem lesz a haladó névre méltó politika, ha Franciaország a harmadik világgal szembeni kapcsolataiban nem avantgárdé hozzáállást tanúsít.
A nehézség abban rejlik, hogy egyazon mozgalmon belül érthetővé tegyük: az identitást fenyegető veszélyt nem a bevándorlók, hanem a multinacionalista kapitalisták kívülről irányított komplexuma jelenti. Bárcsak ne a földrajzi határokban, az illuzórikus és fagyos visszahúzódásban rejlene a megoldás! Franciaországról van szó, az emberi jogok és a francia forradalom hazájáról, amelynek kétszázadik évfordulóján új nemzetközi rendet ösztönözve kérünk részt a nemzetközi munkamegosztásból.
Hogyan szálljunk szembe Le Pennel?
Mindazok, akik az utóbbi évek elengedhetetlenül szükséges fajimegkülönböztetés-ellenes mozgalmaiban részt vettek, ugyanarra a megállapításra jutottak. Figyelemre méltó ellengőz-szerepet játszottak, de csak a fajgyűlölet ellenzőit mozgósították, nem hódították el a Nemzeti Front potenciális választóit. Ugyanezen probléma merülhet fel ma a Le Pen-ellenes tömörülésben is, amennyiben a francia politikai életben hegemóniát élvező és e tömörülés nevében fellépő Szocialista Párt úgy állíthatja be mostani jobb felé nyitását, hogy ezzel azt sugallja: az ő politikája az igazi gátja a lepenista eszméknek. A hosszú távon a politikai játékot megrohasztani képes francia típusú fasizmus ellen szükséges harcot a valóságban pusztán olyan imperatívuszok irányítják, amelyek csak néhány, egyfajta lágy liberalizmust védelmező általános érték újramegerősítésére tudnak korlátozódni.
Ezen imperatívuszok közül a progresszív és forradalmi gondolatok koherenciája ma darabókban hever. Hiányzik a célok kidolgozása, a napjainkban ugyanolyan fontos szerepet játszani képes jelszavaké, mint amilyen szerepet 1934 és 36 között a 40 órás munkahét, a fizetett szabadság vagy a gabonahivatal felállítása játszott. Ebből a szempontból nem biztos, hogy ma a SMIC-et (minimálbér) illető követelések a legfontosabbak. A jövő körvonalait sokkal inkább a munkához való jogért folytatott társadalmi mozgalommal határozhatnánk meg, mintsem a feltételek javítgatásával. S létrejöttéhez épp ennyire szükséges a francia nemzet és a világ többi része (különösen a harmadik világ) közötti kapcsolatok új, haladó szellemű koncepciója.
(Ford.: Takács Ágnes)
M 21. sz. 1988. jún.-júl.
Jegyzet
1 Az 1988-as választásokon 4.363.000 választó szavazott Le Penre: minden tízedik feliratkozott választó. Négy év alatt Le Pen megkétszerezte a bázisát, két évre vetítve 61%-os a növekedés. Le Pen 88-ban megőrizte 86%-os szavazatait; új választóinak 44%-a az UDF és az RPR (tehát a hagyományos – és nála mérsékeltebb – jobboldal) táborából jött; 1/3-uk került ki a korábban tartózkodók, ill. olyan fiatalok közül, akik 1986-ban még nem szavaztak. 72% 86-ban a baloldalra szavazott, közülük 4% az FKP szavazója volt. (Volt olyan körzet, ahol ez az FKP-szavazatok 40%-ának elhódítását jelentette!) (A szerk.)