I.
A történelem szüntelenül összekuszálja azt a csinos kis nézetrendszert és azokat a többé-kevésbé elegáns elméleti eszmefuttatásokat, amelyek segítségével a minket körülvevő világ múltját próbáljuk megérteni, egyben jövőjét megjósolni. Az elmúlt évek során két esemény haladta meg különösen gondolkodásunk és fantáziánk erejét: a Szovjetuniónak – mint a két fő világhatalom egyikének – hirtelen eltűnése és Kelet-Ázsia központi szerepének fokozatos kialakulása a tőkefelhalmozás világméretű folyamatában. Noha mindkét jelenséget a maga súlyánál nagyobb figyelemben részesítette a szakma, a legsúlyosabb fogalmi és elméleti következtetéseket, amelyek a két jelenség összefüggő voltából erednek, elmulasztotta levonni.
Ez a két esemény között fennálló összefüggés valószínűleg egyaránt fogja forradalmasítani a világrendszerek tanulmányozásának, valamint a történelmi kutatások bármely más területeinek a kiinduló szempontjait.
Andre Gunder Frank ezért azt állította, hogy:"… a 'szocialista rendszer' napjainkban végbement összeomlása és számos ázsiai ország növekvő gazdagsága új megvilágításba helyezi annak a világgazdasági rendszernek az eredetét és fejlődését, «mely az egész földgolyót átfogja. Itt a megfelelő pillanat arra, hogy kritikus szemmel újraolvassuk Fernand Braudel és Immánuel Wallerstein műveit, amelyekben mindkét szerző azt a nézetet hirdeti, hogy a világgazdasági rendszer Nyugat-Európában alakult ki legkésőbb 1450-re, majd innen indult el földkörüli hódító útjára." (1994. 259.)
Abban az új felfogásban, amelyet Frank ajánl, az Eurázsiára és Afrika egyes részeire kiterjedő nemzetközi gazdasági rendszer kialakulása 1450 előtt több évezreddel ment végbe. Ennek az ókori világgazdasági rendszernek a szemszögéből nézve Európa nem „kebelezhette be" Ázsiát a modern korban. Inkább arról van szó, hogy 1500 után – az Amerikából szerzett ezüst révén – be tudott kerülni az ázsiai irányítású kereskedelmi rendszerbe. „Európa behatolása Ázsiába… még így is mintegy három évszázad elteltével sikerült, amikor az Ottomán, a mogul és Csing uralkodók, más okoknál fogva, meggyengültek. A világgazdaságban ezek és más gazdaságok versenyeztek egymással, mígnem Európa győzött." (Frank, 1994. 273., 275.)
Frank nem részletezi ennek a „győzelemnek" a hátterét. Két dolgot viszont hangsúlyoz. Az első, hogy a győzelem gyökereinél nem beszélhetünk „sem hirtelen, sem fokozatos átmenetről a kapitalista gazdálkodásba, és természetesen semmi ahhoz hasonlóról, ami Európában a XVI. században kezdődött meg". (1994. 275.) A második, hogy ma már ez a győzelem igencsak rövid életűnek tűnik. „A jelenlegi kelet-ázsiai gazdasági felfutás, kezdve Japánnal, a kelet-ázsiai újonnan iparosodott országokon (NIC-eken) keresztül egészen – úgy tűnik – Kína partvidéki területeiig, egy visszatérés kezdeteit jelölheti (egy olyan világrendszerhez), amelyben Ázsia egyes részei veszik át újra a jövő irányítását, amint azt a nem is oly messzi múltban tették." (Gills -Frank, 1994. 6-7.)
Egy tökéletesen más álláspontról kiindulva, bizonyos japán történészek, közülük Hamashita Takeshi és Kawakatsu Heita a legkiemelkedőbbek, újraértelmezték a Kelet-Ázsiában lejátszódó „modernizáció" folyamatát. Főbb megállapításaik szempontjából ez egybecseng Frank bírálatával az újkori világrendszer kialakulásáról és elterjedéséről szóló bevett nézetekkel kapcsolatban. Franktól eltérően Hamashita és Kawakatsu nem a világtörténelmet, csupán Kelet-Ázsia történelmét helyezte a középpontba. Ugyanakkor, Frankhoz hasonlóan, ők is tagadják, hogy a terjeszkedő európai gazdasági rendszer valaha is „bekebelezte" volna azt, amit ők Kelet-Ázsia Kína-központú (sinocentrikus) hűbérajándék-kereskedelmi rendszerének neveznek. Hamashita felfogásában az a számos tengeri övezet, amely Ázsia északkeleti vidékétől délkeleti területeiig húzódik, legalább egy évezrede olyan egységet alkot a különböző régiók (tájegységek), országok és nagyvárosok között, amelyet a Kínára koncentrálódó hűbérajándéki kereskedelmi rendszer tartott össze. Ezek a régiók, országok és nagyvárosok, amelyek az egyes tengeri övezetek szomszédságában terülnek el, „elég közel helyezkednek el egymáshoz ahhoz, hogy hatással legyenek egymásra, ugyanakkor ahhoz túlságosan távol, hogy beolvasszák egymást vagy beolvadjanak egymásba". A sinocentrikus hú'bérajándék-kereskedelmi rendszer olyan kölcsönös kapcsolódáshoz teremtett politikai-gazdasági keretet, amely mindezek ellenére sem volt elég laza ahhoz, hogy a periférián helyet foglaló tényezőknek a központi Kínával szemben tekintélyes önállóságot biztosítson. (Hamashita, 1995. 5-8.)
Ebben a rendszerben a hűbérajándéki missziók „uralkodói címadományozó" funkciót töltöttek be, amely egyszerre volt hierarchikus és versenyeztető. Korea, Japán, a Ryukyuk, Vietnam és Laosz, másokkal együtt, rendszeres ajándékvivő küldöttségeket indítottak Kínába. De a Ryukyuk és Korea Japánba is küldött missziókat; Vietnam pedig ajándékokat követelt Laosztól. Japán és Vietnam tehát mindketten egyben végállomásszerű tagjai is voltak ennek a Kína-központú rendszernek, egyben Kína versenytársai a császári címadományozás gyakorlatában. (Hamashita, 1994. 92.)
A hűbérajándéki küldemények rendszere egybefonódott és szimbiózisban élt a szerteágazó kereskedelmi hálózatokkal. Azt mondhatjuk, hogy a kereskedelem és a hűbéri ajándékozás között olyan szoros kapcsolat állt fenn, hogy „joggal tekinthetjük az ajándékcserét kereskedelmi műveletnek".
„Maga a kínai császári rendszer is … üzletfélként működött közre. A fizetés módja is gyakran kínai volt: papírpénz vagy ezüst. Gazdasági szempontból a hűbéri ajándékozás tulajdonképpen adásvétel volt, melyben a cserejavak 'árait' előre rögzítették. Az 'árak' színvonalát, jóllehet igen lazán, a pekingi piaci árak szabták meg. Ennek a műveletnek a természeténél fogva kimutatható, hogy a teljes hűbérajándék-kereskedelmi komplexum alapját a kínai árszerkezet jelölte ki; az ajándékkereskedelmi övezet egy olyan egységes 'ezüst övezetet' jelentett, amelyben a kereskedelmi manőver közvetítő eszköze az ezüst volt. Az ajándékkereskedelem rendszerszerű működésének kulcsa a [kínai] áruk iránt mutatkozó óriási [külföldi] igényben rejlett, …. valamint a kínai belföldi és a külföldi árak között fennálló különbségben." (Hamashita, 1994. 96-7.)
Európa betörése Ázsiába nem jelentette a sinocentrikus hűbérajándék-kereskedelmi rendszer végét. Pusztán csak belső működésére volt hatással: leginkább megerősítette a peremországok már meglévő hajlandóságát, hogy a központtal (Kínával) folytatott kapcsolataik számára kedvezőbb feltételeket teremtsenek, sőt, hogy Kína helyett esetleg mást tegyenek a rendszer középpontjává.
Ám a nemzettudat kialakulása ezekben az országokban sokkal megelőzte az európai hatást, és saját sinocentrizmus-felfogásukra alapult. (Hamashita, 1994. 94., 1995.6., 8-9., 13.) Ennek következtében, az Edo-korszak (1603-1867) elkülönülési politikája folytán „Japán mind ideológiai, mind anyagi értelemben kis Kínává próbált válni. A Meidzsi-restaurációt követő iparosítás sem annyira a Nyugathoz való felzárkózást célozta, mint amennyire az Ázsián belüli többévszázados vetélkedés eredője volt." (Kawakatsu, 1995. 6-7.)
Ismereteim szerint sem Hamashita, sem Kawakatsu.nem árul el sokat arról, mi is maradt meg ebből a Kína-központú hűbérajándék-kereskedelmi rendszerből a II. világháború végére, és mi történt vele a hidegháború idején. Elemzéseik mifíclazonáltal nemcsak Kelet-Ázsia történelmének értelmezését befolyásolják alaposan, de a térség belső, ill. a térség és a külvilág közötti kapcsolatok jelenlegi – és valószínűleg jövőbeli – fejlődését is (Id. például Hamashita, 1995. 4-5.). Bár a hatásokat nem fejtik ki részletesen, mégis – legalábbis Hamashitánál – úgy látni, hogy ezek két szempont köré csoportosíthatók.
Egy: a jelenlegi kelet-ázsiai politikai, gazdasági és kulturális helyzet annak a hűbérajándék-kereskedelmi rendszernek az öröksége, amely évszázadokon át szabályozta a viszonyokat a régió eltérő politikai fennhatóságai között, mielőtt az a modern államközi rendszerbe ágyazódott. Ez a beágyazódás nagyon is friss jelenség, és nem várhatjuk tőle azt, hogy már kimozdította vagy éppenséggel eltörölte volna az államközi kapcsolatoknak azt a közös értelmezését, amely mélyen gyökeredzik a térség földrajzában és történelmében. Ezek az elfogadott nézetek továbbra is hatással lesznek arra, ahogy az államközi kapcsolatok Kelet-Ázsián belül, valamint Kelet-Ázsia és a többi térség között működnek.
Kettő: a Kína-központú hűbérajándék-kereskedelmi rendszer öröksége várhatóan inkább rányomja bélyegét a régió üzleti vállalkozásainak szövetére, mint a kormányok közötti viszonyokra – minthogy a hűbérajándék elválaszthatatlan volt a helyi kereskedelmi rendszertől, amely az idők folyamán egyre inkább elkülönült a tényleges hűbéri ajándékküldéstől. Ez a függetlenedés legjobban azoknak a nagy közbülső üzleti közösségeknek a növekedésében mutatkozott meg – ezek közül is kiemelkedett egy tengeren túli kínai vállalkozói diaszpóra -, amelyek komplementer jelleggel összekapcsolták a térség helyi gazdaságait egymással, miközben egyre élesedő versenyben álltak az ajándékküldöttségekkel (Hamashita, 1994. 97-103., 1995. 12., 15-16.) Amikor a Kína-központú hűbérajándéki rendszer a belülről fakadó nacionalizmus és az Európa-központú államközi rendszer kívülről jövő beolvasztásának közös hatására sorvadásnak indult, ezek a közbülső üzleti közösségek életben tudtak maradni. Sőt, továbbra is „láthatatlan", de erős kapcsolatokat tartottak fenn a kelet-ázsiai régió gazdaságai között.
A kelet-ázsiai történelem efféle értelmezése magában foglalja az elfogadott világrendszer-elméletek burkolt bírálatát, amelyek részben megegyeznek, részben eltérnek Frank kritikájától. A két bírálat megegyezik abban, hogy a hangsúlyt egyfelől a jelenlegi világrendszer premodern eredetére, másfelől a nyugati hegemónia Ázsiára általában, de különösen Kelet-Ázsiára érvényes látszólagosságára helyezi. Minthogy a modernizáció és a nyugati hegemónia Braudel és Wallerstein világtörténelem-felfogásában összekapcsolódik az Európa-központú kapitalista világrendszer felemelkedésével és terjeszkedésével, ez a nyomatékosítás egyet jelent a kapitalizmusnak mint a világtörténelem társadalmi változásainak elemzésére alkalmas fogalomnak a tagadásával. Frank nyíltan elutasítja a fogalmat, mint már láttuk; Hamashita csupán burkoltan teszi ezt azáltal, hogy művében, amelyben a Kína-központú világrendszert és annak a Nyugat hatása alatt végbement átalakulását ismerteti, egy szóval sem utal a kapitalizmusra.
Minden hasonlósága ellenére a két elemzés egy fontos részletben eltér egymástól. Frank bírálatának legfőbb célja az, hogy kiemelje egyetlen globális világrendszernek az időbeli folytonosságát az európai felfedezések, Észak- és Dél-Amerika meghódítása előtt és után (Frank, 1994.273., Id. még Gills – Frank, 1992; Frank – Gills, 1993.) Hamashita burkolt kritikája ezzel szemben azoknak a helyi világrendszereknek a térbeli diszkontinuitását kívánja nyomatékosítani, amelyek megőrzik geo-his-torikus azonosságukat még azután is, hogy egy egységes globális világrendszer részévé válnak. Durván fogalmazva: Frank bírálatának lényege az újkori (és kapitalista) történelem eltörlése a mindenkori globális gazdaság térképéről. Ezzel szemben Hamashia bírálatának lényege éppen az, hogy a mindenkori világtörténelem középpontjába a helyi geopolitikát kell állítanunk.
Jelen tanulmány célja azt bebizonyítani, hogy ezek a bírálatok – vegyük őket bár együttesen vagy külön-külön – míg egyfelől túl messzire merészkednek, addig mégsem hatolnak elég mélyre. Túl messzire mennek akkor, amikor jogos kitartásuk a modern világrendszer újkor előtti gyökerei mellett elutasítja a modern kor tagadhatatlan jelentőségét. Ez fogalmazódik meg az Európa-központú rendszer önmagában vett, ill. a Kína-központú rendszerhez mért hihetetlenül erőszakos szándékának kifejezésében. Wallerstein elmélete egy természetéből eredően terjeszkedő tőkés rendszer európai felvirágzásáról magát a jelenséget kívánta megvilágítani és értelmezni. Ennél fogva nem utasíthatjuk el, hacsak nem nyújtunk (egy) másik, ennél elfogadhatóbb magyarázatot.
Sem Frank, sem Hamashita nem tesz ennek eleget, ezért mondhatjuk, hogy bírálatuk az elterjedt világrendszer-elméletekről nem elég mélyreható. Ha elutasítjuk (mint Frank), vagy figyelmen kívül hagyjuk (mint Hamashita) a kapitalizmusnak a bennünket körülvevő világ formálásában betöltött szerepét, nem vesszük észre, hogy napjaink nagy változásai miként ingatják meg a kapitalizmusról mint a világtörténelem egyik társadalmi rendszeréről alkotott felfogásunkat.
A tanulmány alábbi két fejezetében ennek a kételynek a természetét kívánom vázolni, ahogyan az Kelet-Ázsiából érzékelhető. Azután majd visszatérek az itt felvetett kérdésekre, hogy kísérletet tegyek a történelmi kapitalizmus olyan irányú újrafogalmazására, amely képes befogadni Frank és Hamashita jogos álláspontját a jelenkori világrendszer premodern eredetétől.
II.
Miként tanulmányom címe is sugallja, Kelet-Ázsia felmelkedése és a nemzetállamok közötti rendszer látható válsága egymással szoros összefüggésben álló jelenségek. Általánosságban elmondható, hogy ez a szoros kapcsolat mind ez ideig észrevétlen maradt. A szakértők külön-külön vitatták őket, mintha nem állnának meghatározó viszonyban egymással.
Mióta Charles Kindleberger (1969. 6. fej.) a nemzetállamról kijelentette, hogy „éppen megszűnőfélben van mint gazdasági egység", a nemzetállami rendszer válságát – eredetét tekintve is – összekapcsolják olyan vállalatok nemzetközi rendszerének kialakulásával, amelyek – Kindleberger leírása szerint – egy országnak sem tartoznak nagyobb lojalitással, mint a másiknak, miként egy országban sem érzik magukat teljesen otthon (erről Id. még többek között, Hymer- Rowthorn, 1970. 88-91., Barnet – Müller, 1974.15-16.; Reich, 1992. 3.). Az utóbbi esztendőkben a nemzetállamok elerőtlenedésének más tünetei is előtérbe kerültek. Peter Drucker (1983.141-156.) ugyancsak három tényező közös hatásának tulajdonítja az erővesztést. Ezek: egyrészt a multilaterális békeszerződések és az államközi szervezetek „nemzetközisége", ideértve a nemzetközi vállalatokat is; másrészt a gazdasági tömbök, mint például az Európai Unió és az Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Megállapodás (NAFTA) „regionalizmusa"; harmadrészt a különbözőség, ill. önállóság fokozott nyomatékosításában rejlő „törzsiesség". Bármelyiket is nézzük, a nemzetállamok rendszerét napjainkban jellemző válság tüneteit és okait a világ minden táján kereshetjük és meg is leljük – Kelet-Ázsia külön kiemelt vizsgálata nélkül.
A kelet-ázsiai térség gazdasági növekedéséről szóló elemzések voltaképpen nem úgy tekintenek a nemzetállamok meggyengülésének fényére, mint a jelenség egyik fontos vetületér-e"(ez alól részben kivételt képez Bemard – Ravenhill, 1995.). Erinél súlyosabb következménnyel járhat, hogy az a neoliberális elképzelés, amely nagyobb tekintélyben és bizalomban kívánja részesíteni a gazdaságilag sikeres kelet-ázsiai kormányok önszabályozó piacait, rossz irányba terelte a vitát. Miközben Chalmers Johnson (1987., 1988.), Alice Amsden (1989.) és Robert Wade (1990.) hitelesen és hatásosan szedték ízekre ezt az elképzelést, másokkal együtt annak a benyomásuknak adtak hangot, amely szerint a nemzetállamok válsága, ha egyáltalán beszélhetünk ilyenről, nem érinti Kelet-Ázsiát, ahol is az államok épek és erősek.
Félretéve a kérdést, hogy vajon Kelet-Ázsia államai épek és erősek-e (egyesek igen, míg mások nem annyira), először is hadd jegyezzük meg, hogy a kelet-ázsiai államok igen különösnek tűnnek, ha a nemzetállam eszményi/ideális típusával vetjük őket össze. Három vonásuk különösen kiemelkedik a többi közül:
- a térség gazdaságilag legsikeresebb államainak „kvázi-állam" jellege;
- azoknak az informális (nem hivatalos) üzleti hálózatoknak a szerepe, amelyek az egyes kvázi-államok gazdaságait kötik össze egymással, ill. a térség többi gazdaságával;
- a térségben működő államok katonai, pénzügyi és demográfiai forrásainak szélsőségesen egyenlőtlen megoszlása.
A „kvázi-állam" elnevezést Robert Jackson (1990. 21.) hozta be a köztudatba. Azokat az államokat jelölte meg így, amelyek jogilag ugyan megkapták az államiságot, ennél fogva bekerültek az államközi rendszerbe, de nélkülözik azokat a képességeket, amelyek történelmileg az államisághoz kapcsolódó kormányzati feladatok ellátásához szükségesek.
Jackson a kifejezést elsősorban a harmadik világ kevésbé sikeres államaira alkalmazza, amelyek a II. világháború utáni dekolonializációs hullám során kerültek a felszínre. Ezzel együtt, igaz eltérő mértékben és módozatokban, de Kelet-Ázsia öt legsikeresebb kapitalista állama – Japán és az ún. négy „kis tigris" – is mind kvázi-államnak minősül.
Tudniillik a nemzeti önállóságról vallott kül- és belföldi nézetek leginkább csak elméletek a hatalom legitimitásáról. Az elmélet az államokba szerveződő nemzeti irányítást a legitim hatalom csúcsának tekinti, amely „nincs alárendelve sem a világpolitikának, sem a helyi irányításnak vagy szervezeteknek". Az elméletet azonban „gyakran kikezdik a valóság tényei". (Boli, 1993. 10-11.) Amint azt majd látni fogjuk, a modenTvilágrend-szer történelmének éppenséggel legfontosabb tényei állnak ellentétben a nemzetállamról mint a legitim hatalom csúcsáról szóló elmélettel. A világkapitalizmus egy kibontakozó központjának a léte a XVI. század óta még soha nem zavarta szembetűnőbben ezt az elméletet, mint napjaink Kelet-Ázsiájában.
A térség legsikeresebb kapitalista államai közül csak a legnagyobb, Japán nevezhető a szó teljes értelmében nemzetállamnak. Ugyanakkor mind helyi, mind globális szemszögből nézve Japán még mindig amerikai katonai ellenőrzés alatt áll. Mutatis mutandis, tökéletesen illik rá a „félig önálló/félfüggetlen állam" megjelölés, amellyel Peter Katzenstein (1987.) a Német
Szövetségi Köztársaságot jellemezte. Dél-Korea és Tajvan, a két közepes nagyságú állam, ugyancsak az Egyesült Államok katonai protektorátusa. Ráadásul egyikük sem nemzetállam a szó szoros értelmében. Dél-Korea szüntelen félelemben vagy – ha úgy tetszik – reményben él, hogy mikor fogják északi felével egyesíteni. Tajvan ugyancsak reménykedik, illetve retteg, hogy a szárazföldi Kínának vajon ura vagy szolgálója lesz-e. Végül pedig a két területileg legkisebb, de jelentőségben semmiképpen sem a legcsekélyebb állam, a félig önálló Hong Kong és Szingapúr egyáltalán nem nemzet-, hanem városállamok. Alv hoz hasonlatos feladatokat látnak el a kelet-ázsiai térségben, mint Genova vagy Velence a kora újkori Európában: Szingapúr kereskedelmi-ipari központ-funkciója Velencére emlékeztet, a hong kongi kereskedelmi-pénzügyi központ Genovát idézi. (Arrighi, 1994. 78.)
A kelet-ázsiai kapitalista államoknak ez a sajátos helyzete a térség üzleti szervezeteinek hasonlóan különös helyzetével párosul. A legutóbbi időkig Kelet-Ázsia (főként Északkelet-Ázsia) a közvetlen külföldi befektetéseknek másodlagos forrása, illetve célállomása volt. Ez nemcsak Észak-Amerikával vagy Nyugat-Európával, de Latin-Amerikával, Dél- és Közép-Afrikával, Észak-Afrikával, valamint a Közel-Kelettel összevetve is igaz. Következésképpen a gazdálkodói tevékenységeknek és a politikai hatalomgyakorlásnak az a vertikális egybekapcsolódása, amely az egyesült államokbeli vállalati kapitalizmusra jellemző, soha nem vált Kelet-Ázsiában olyan számottevővé, mint a nem kommunista világ térségeinek legtöbbjében.
A külföldi közvetlen beruházások mértéke a '70-es, de főként a '80-as évek folyamán meredeken emelkedett mind Kelet-Ázsián belül, mind pedig Kelet-Ázsia és más térségek között. (Petri, 1993. 39-42.) Ennek ellenére, a térség üzleti vállalkozásainak országhatárokon keresztül húzódó szervezete döntően jogilag független egységek informális hálózatára támaszkodott, nem pedig egyetlen, ám szerteágazó vállalkozáson belüli vertikális integrációra. A '70-es években és a '80-as évek elején japán kereskedelmi és termelő cégek jártak az élen ezeknek a regionális üzleti hálózatoknak a kialakításában. így régiószerte el tudták terjeszteni a náluk honos sokszintű szerződési/alvállalkozói rendszert. (Arrighi, Ikeda – Irwam, 1993.) A '80-as évtized derekától kezdve azonban a japán cégek vezető szerepét a regionális üzleti hálózatok létrehozásában kiegészítette, sőt, bizonyos kulcsfontosságú területeken háttérbe is szorította a tengeren túli kínai üzleti diaszpóra tevékenysége (Arrighi, 1994/b.; Irwan, 1995.)
Ez a két csoportosulás a Deutsche Banknak a tokiói tőzsdepiacon dolgozó vezető közgazdásza szerint „voltaképpen nem olvad egybe, hanem inkább jól kiegészítik egymást. A tengeren túli kínaiak a 'kenőanyag' – ők olajozzák meg az üzletmenetet. A japánok adják az ecetet – a technológiát, a tőkét és az irányítást, amely az igazi ütőerőt biztosítja." (Idézi Kvaar, 1993. 40.)
Po-keung Hui (1995.) tanulmányában nyomon kíséri annak a kínai kapitalista diaszpórának a létrejöttét, amely a kelet-ázsiai tőkefelhalmozás folyamataiban vezető szerephez jutott azok között az üzleti közösségek között, amelyek a Kína-központú hűbérajándék-kereskedelmi rendszer repedezései mentén az európai hatás előtt és alatt kialakultak. Hui elemzése megerősítést nyújt Hamashita álláspontjának, amely szerint a Kína-központú hűbérajándék-kereskedelmi rendszer ismerete nélkül nem érthetjük meg a kelet-ázsiai térség jelenkori és jövőbeli fejlődését. Ugyanakkor összehasonlítást is kínál azokkal a hasonlóan szerveződő üzleti tényezőkkel, amelyek döntő szerepet játszottak az Európa-központú kapitalista világgazdaság kialakításában és kezdeti terjeszkedésében.
Hadd emeljem ki ezek közül külön a genovai kapitalista/vállalkozói diaszpórát, amely – társulva Portugália és Spanyolország területszerző uralkodóihoz – a XV-XVI. század fordulóján elősegítette és megszervezte az európai gazdasági rendszer térnyerését az óceánon túl. (Arrighi, 1994/a. 2. fej.) Később még visszatérek ennek a genovai-ibériai „társulásnak" a jelentőségéhez, hogy jobban megérthessük az Európa-központú kapitalista világrendszer gyökereit. Itt most elég csupán két feltűnő hasonlatosságra rámutatni a XVI. századi genovai és a XX. század végi kínai kapitalista diaszpórák között.
Egyrészt: azoknak a kereskedelmi és pénzügyi közvetítőhálózatoknak a mintájára, amelyek a XVI. szazadbarfa genovai diaszpóra irányítása alatt álltak, a kínaiak felügyelte üzleti hálózatok ugyancsak területeket foglalnak (Hong Kong, Tajvan, Szingapúr, de idetartoznak még Délkelet-Ázsia és a szárazföldi Kína főbb kereskedelmi központjai is), ám mégsem az elfoglalt terület alapján határozzák meg őket. A hálózatokra ennél lényegesen jellemzőbb az az áramlás (a kereskedelmi és pénzügyi műveletek sora), amely összeköti azokat az egyes helyszíneket, ahol a diaszpóra tagjai, vagy kisebb csoportjai a maguk ügyleteit lebonyolítják (vö. Arrighi, 1994/a. 82-84.).
Másrészt: a XVI. századi genovai üzleti hálózatokhoz hasonlóan, a tengeren túli kínaiak üzleti hálózatai szintén olyan közbülső képződmények, amelyek jól ki tudják használni az anyaország területén működő óriási szervezetek nehézkességét és ellentmondásosságait. Azokról a szervezetekről van szó, amelyeknek hatalmi hálózatai olyan szélesek, hogy már nem nemzetállamokra, hanem kora újkori világbirodalmakra emlékeztetnek.
Ezzel el is érkeztünk a kelet-ázsiai térség közgazdaságtanának harmadik sajátosságához: nevezetesen a politikai hatalomgyakorlás erőforrásainak szélsőséges megoszlásáról van szó. Ez a szélsőséges egyenlőtlenség a már tárgyalt két másik sajátosság fordítottja. Nagy vonalakban úgy is fogalmazhatunk, hogy a régió legsikeresebb kapitalista államainak „félfüggetlensége" adja az érem egyik oldalát, míg a másik oldalt az a tény jelenti, hogy ezen államok az Egyesült Államok hatalmi hálózatainak részét képezik. A tengeren túli kínaiak fokozódó szerepe a térség gazdasági növekedésének és integrációjának elősegítésében csupán az egyik vetülete a szárazföldi Kína visszatérésének a helyi, illetve a világpiacra.
A térség katonai erőinek szélsőséges megoszlása elsősorban Japán II. világháborús vereségének, valamint az Egyesült Államok Szovjetunió ellen irányuló hidegháborús megfékezési politikájának a következménye. Japán 1945-ös egyoldalú amerikai katonai megszállása és a térségben öt évvel később kialakuló két, egymással szöges ellentétben álló blokk – Bruce Cumings szavaival – az Egyesült Államoknak „alárendelt kormányzatot eredményezett, amelyet a [Japánnal, Dél-Koreával, Tajvannal és a Fülöp-szigetekkel kötött] kétoldalú védelmi szerződések szilárdítottak meg, és annak a State Departmentnek [az USA Külügyminisztériuma] az irányítása alatt állt, amely az érintettjiégy ország külügyminisztériumait mind méreteiben, mind jelentőségében messze felülmúlta". (1994. 23.)
„Mindannyian fél-független államokká váltak, amelyekbe^mé-lyen beépültek az amerikai katonai funkciók (a dél-koreai fegyveres erők operacionális kontrollja, a Hetedik flotta járőrözése a tajvani szorosban, mind a négy ország védelmi függősége, a területeiken létesített támaszpontok), és amelyek így nem voltak képesek sem önálló külpolitikai, sem pedig védelmi intézkedésekre. Bizonyos szempontból mindannyian modern 'remetekirályságok' voltak egymáshoz viszonyítva, ha nem tekintjük az USA-hoz fűződő kapcsolataikat. Az '50-es évek közepétől a katonai (vas-)függöny ellenére tettek kisebb diplomáciai lépéseket, például alacsony szintű kereskedelmi kapcsolatok jöttek létre Japán és Kína, vagy Japán és Észak-Korea között. A jellemző tendencia mindazonáltal az az egyoldalú amerikai kormányzati rendszer maradt, amely a kapcsolattartásnak főként a katonai formáit igyekezett tudatosítani." (Cumings, 1994. 23-24.)
Érdemes megfigyelni, hogy ez az „egyoldalú amerikai rezsim" miként olvasztotta kezdettől fogva egybe azokat a vonásait, amelyek az újkor előtti, Kína-központú hűbérajándék-kereskedelmi rendszerre emlékeztettek, és azokat, amelyek az uralkodás és a (tőke)felhalmozás kora újkori genovai-ibériai rendszerét idézték. A Kína-központú rendszerre leginkább az emlékeztetett, ahogyan a hűbéri és kereskedelmi viszonyok át- meg átszőtték azt a hatalmi központot, amelynek belső gazdasága összehasonlíthatatlanul nagyobb volt, mint a vazallus államoké. Ebből a szempontból nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Pax Americana Kelet-Ázsiában az egykori Kína-központú hűbérajándék-kereskedelmi rendszer perifériáját egy USA-központú hűbérajándék-kereskedelmi rendszer perifériájává tette.
Az USA-központú kelet-ázsiai rendszer ugyanakkor sürgette az államok hatalmi és a vazallus funkciók szerinti szétválását. Ennek a funkciók szerinti szakosodásnak nem találjuk előzményét a régi, Kína-központú berendezkedésben. Ez inkább a XVI. századi genovai-ibériai kvázi-hatalmi rendszerre emlékeztet. Erre az a váltakozó erőviszonyból fakadó állapot volt a legjellemzőbb, amelyet a két politikai tényező – egyfelől a védelem biztosítására és a hatalom átvételére „szakosodott" (ibériai) területszerző szervezetek, másfelől a kereskedelemre és a profitszerzésre „szakosodott" (genovai) kapitalista szervezetek – idézett elő. Egyértelműen hasonló viszonyt mutathatunk,ki az amerikai-japán kapcsolatokban a hidegháború teljes ideje alatt. A félfüggetlenség alkalmat teremtett, hogy a japán tőke áthárítsa a védelmi költségeket, és csupán a profitszerzésre „szakosodjék". Ezt viszont olyan sikeresen hajtotta végre, miként azt a genovai tőke tette négy évszázaddal korábban. (Arrighi, 1994/a. 120., 338.)
„Megszabadulva a védelmi kiadások terhétől, a japán kormányok minden forrásukat és energiájukat abba a gazdasági expanziós politikába 'gyömöszölték', amely aztán meghozta a jólétet Japán számára, egyben üzleti tevékenységét a világ legtávolabbi csücskére is kiterjesztette. A háború kérdése pusztán annyiban merült fel, hogy a lakosság és a konzervatív kormány nem avtkozott bele más országok, például Korea vagy Vietnam háborúiba. Teljesítve mindazokat a kötelezettségeket, amelyeket az amerikaiakkal kötött biztonsági szerződés előírt, Japán kizárólag olyan ügyekben vett részt, amelyek gazdasági profitot hoztak." (Schurmann, 1974. 143.)
Minden hasonlósága mellett is az újkor előtti, illetve kora újkori uralkodási és felhalmozási szokásokhoz, a II. világháború utáni, USA-központú kelet-ázsiai rendszer egy szempontból biztosan nagyon különbözik elődeitől. Ez pedig a területén felsorakoztatott amerikai hadiipari felszerelések összehasonlíthatatlanul nagyobb tömege és technológiai kifinomultsága.
Azoknak a gyakorlatilag állandó tengeren túli támaszpontoknak a hálózata, amelyeket az Egyesült Államok telepített, illetve tartott fenn a II. világháborút követően, „példa nélkül állt a történelemben; megelőzőleg egyetlen állam sem állomásoztatta békeidőben katonai egységeit más államok felségterületein ilyen nagy létszámban és ilyen hosszan". (Krasner, 1988. 21.) A császári Kína és a birodalmi Spanyolország uralkodói legvadabb álmaikban sem tudták volna elképzelni, hogy egy ilyen nagy kiterjedésű és potenciálisan romboló hatású haderő felvonultatására valaha is sor kerülhet.
Mindezekkel együtt, az Amerika-központú kelet-ázsiai rendszer éppen a katonai szférában indult romlásnak. A vietnami háború ugyanis lerombolta mindazt, amit a koreai háború teremtett. A koreai háború léptette hivatalosan életbe az USA-központú kelet-ázsiai rendszert azáltal, hogy a szárazföldi Kínát kereskedelmileg és diplomáciailag egyaránt elszigetelte a térség nem-kommunista részeitől: blokáddal és háborús fenyegetések révén, amelyeknek „az amerikai katonai arzenál szigetecskéi" (Cumings, 1994. 23.) álltak a hátterében. A vietnami háború, ezzel ellentétben, visszájára fordította az Egyesült Államok és Japán gazdasági viszonyait. Az idők folyamán az amerikai világhatalom egyre inkább a japán pénzügyi körök függvényévé vált. Sőt, az Egyesült Államok kénytelen volt elismerni a szárazföldi Kína rendes kereskedelmi és diplomáciai kapcsolatainak újra-felvételét Kelet-Ázsia egyéb államaival (vö. Arrighi, 1994/b).
Ez az új állapot úgy jött létre, hogy közben a térség hatalmi erőforrásainak korábbi egyenlőtlen megoszlása változatlanul fennmaradt. Japán felemelkedése a világ ipari és pénzügyi nagyhatalmai közé a korábbi, egyoldalúan vazallusi politikai és gazdasági viszonyt az Egyesült Államokkal kölcsönös hűbériséggé alakította. A katonai védelem szempontjából Japán továbbra is az Egyesült Államokra támaszkodott, ugyanakkor az Egyesült Államok még erőteljesebb függőségbe került a japán pénzügyi és hadiipari köröktől, hogy védelmi felszereléseinek újratermelését biztosítani tudja. Más szóval: jóllehet a hatalmi erőforrások már egyenlőbben oszlottak meg az Egyesült Államok és Japán között, mégis a két állam között fennálló rendszerbeli különbségek, amelyek politikai viszonyukat alapjában meghatározták, tovább éleződtek.
A szárazföldi Kína visszafogadása a térség és a világpiac gazdaságaiba olyan állam visszatértét jelentette, amelynek demográfiai mérete, tömeges munkaerőforrása és növekedési potenciálja messze kimagaslott a térségben működő többi államé közül, az Egyesült Államokat is ideértve. Alig húsz esztendővel Richard Nixon pekingi látogatása és kevesebb mint tizenöt évvel az Egyesült Államok és a Kínai Népköztársaság diplomáciai kapcsolatainak hivatalos helyreállítása után, ez az óriási „munkaerő-tartály", úgy tűnt, ismét a fizetőeszközök olyan hatalmas begyűjtőjévé válik, mint volt a pre-modern, illetve a kora újkori időkben. Biztos, ami biztos, a népi Kínát a kapitalista világgazdaság forgalmiadó-hierarchiájának csupán legalacsonyabb szintjein fogadták vissza a térség és a világ piacai. Annak ellenére, hogy hazai termelése és külkereskedelme hihetetlen lendületet vett az utóbbi tizenöt évben, egy főre jutó GNP-je a világpiaci árakhoz viszonyítva változatlanul a világ egyik legalacsonyabb értékét mutatja. (Lu, 1995.) Ugyanakkor az is igaz, hogy az a tény, hogy az egy főre jutó GNP nem volt képes növekedésnek indulni, tovább fokozta a népi Kína óriási munkaerő-tartalékainak vonzerejét a külföldi tőke és vállalkozások szemében. Ezt tükrözi a külföldi tőke Kínába áramlásának robbanásszerű élénkülése a '80-as évtized vége óta. (Arrighi, 1994/b.)
Amennyiben a Kínai Népköztársaság legfőbb vonzereje a külföldi tőke számára valóban óriási és maximálisan versenyképes munkaerő-tartalékaiban rejlik, akkor a „házasságközvetítői" szerepet, amely megkönnyítette a külföldi tőke és a kínai munkaerő egymásra találását, a tengeren túli kínai kapitalista diaszpóra töltötte be.
„Kína tömegesen rendelkezésre álló, alacsony költségű és jóképességű munkaerejének állományából és a világ össznépességének egyötödét jelentő piaci növekedési potenciáljából eredően a külhoni befektetők továbbra is öntik a pénzt Kínai Népköztársaságba. Ennek a tőkének mintegy 80%-a a tengeren túli kínaiaktól érkezik, akik a szegénység, az anarchia és a kommunizmus elől menekültek el. Ők most – és ez korunk egyik pikantériája – Peking kedvelt pénzügyi partnerei, egyben a modernizáció példaképei. Még a japánok is sokszor a tengeren túli kínaiak közreműködése révén 'olajozzák meg' Kínával kötendő üzleteiket." (Kraar, 1993. 40.)
Tulajdonképpen a korszak legpikánsabb ellentmondása nem is az, hogy Peking a tengeren túli kínaiakra támaszkodva könnyíti meg a szárazföldi Kína visszakerülését a térség és a világ piacaira. Miként arra Alvin So és Stephen Chin (1995. 11. fej.) rámutatott, az a szoros politikai szövetség, amely a '80-as évtized folyamán a Kínai Kommunista Párt és a tengeren túli kínai tőkések között kiépült, tökéletes körülményeket teremtett mindkét fél érdekei számára. Egyrészt kiváló lehetőségeket kínált a tengeren túli kínaiaknak, hogy kereskedelmi és pénzügyi közvetítői tevékenységük révén profithoz jussanak. Másrészt a Kínai Kommunista Párt kezébe is hatékony eszközt adott, hogy két legyet üssön egy csapással: miközben fejleszthette a szárazföldi Kína belföldi gazdaságát, azonközben egyúttal támogathatta a nemzeti egységesítés eszméjét is az „egy nemzet – két rendszer" elv alapján.
A helyzet legpikánsabb ellentmondását inkább az jelenti, ahogy a „posztmodern" premodern jelleggel ölt testet a kapitalista világrendszer legdinamikusabbá váló térségében. A legtöbb elemzés szerint a posztmodern egyik legfőbb jellegzetessége az, hogy benne a nemzetállamiság értelme és ereje fokozatosan csökken.
„A politikai és nemzetközi ügyek kulcsfontosságú önálló szereplője az utóbbi néhány évszázad során, úgy tűnik, nemcsak önuralmát és erkölcsi tartását veszíti el, hanem alkalmatlan egységnek is bizonyul az újabb körülményekhez való alkalmazkodás szempontjából. Bizonyos kérdések hatékony megoldásához túl nagy, másokhoz túl kicsi. Következésképpen kényszerek mutatkoznak 'a hatalom újratelepítésére/elhelyezésére' mind alacsonyabb, mind magasabb szintekre. Olyan rendszereket kell kialakítani, amelyek jobban képesek a ma, illetve a holnap változásainak megfelelni." (Kennedy, 1993. 131.; kiemelés az eredetiben.)
Amennyiben a nemzetállamokkal az a probléma, hogy a hatékony működéshez vagy „túlságosan nagyok", vagy „túlságosan kicsik", a történelem és a földrajz a kérdés megoldásának lehetőségével ajándékozta meg Kelet-Ázsiát: számos olyan szuverén és nem szuverén szerveződést adományozott számára, amelyek vagy kevesebbet, vagy többet, esetleg mást hordoznak magukban, mint,a tisztán nemzetállamok. Van itt városállam, kvázi-állam, kvázi-birodalom; olyan nemzetek, amelyek nem alkotnak államot, mint például a tengeren túli kínaiak. De a térség legjelentősebb szerveződései között legfőképpen az a szerkezeti különbség a meghatározó, amely meghagyta az Egyesült Államok fegyverek feletti ellenőrzését, Japán és a tengeren túli kínaiak pénzügyek feletti ellenőrzését és a népi Kína munkaerőpiaci felügyeletét. Ebben a kissé „zűrös", bár a tőke szempontjából nagyon is sikeres közgazdasági alakzatban számtalan nemzetállam szerepel. Ám ezek vagy a térség peremén foglalnak helyet – a maguk módján ilyenek: Thaiföld, Indonézia, Vietnam, Laosz, Kambodzsa és a Fülöp-szigetek -, vagy pedig nem illeszkednek pontosan a nemzetállam fogalmának koordinátáihoz, amelyekkel a modern világ múltját és jelenlegi változásait próbáljuk meg leírni.
III.
A mai Kelet-Ázsiára jellemző sajátos közgazdasági helyzetkép két fő ponton áll ellentétben a hagyományos világrendszerelméletekkel. Először: lehetséges, hogy egyedi vonásai közül néhány, esetleg mind, voltaképpen inkább tekinthető a történelmi kapitalizmus rendes vonásának, mint ahogyan azt mi elismerni szeretnénk vagy tudjuk. Másodszor: amennyiben ez így van, milyen elméleti szerkezet volna a legalkalmasabb arra, hogy megragadhassuk Kelet-Ázsia felvirágzásának és a nemzetállamok – mint világpolitikai kulcstényezők – korunkban tapasztalható eltűnésének logikáját és következményeit. Ebben a részben az első kérdésre szándékozom összpoptosítani. A másodikra dolgozatom zárófejezetében kívánok röviden visszatérni.
Jelen tanulmány, amely Kelet-Ázsia közgazdasági-helyzetének sajátosságait mutatja be, az előzőekben már nyomatékosítani igyekezett, milyen nehéz Kelet-Ázsia „olvasztótégelyében" egymástól különválasztani modernt és pre-modernt, a szerveződések keleti, illetve nyugati módját. Már rávilágítottunk arra, hogy egyfelől a XX. század végi Kelet-Ázsia vezető kormányzati és üzleti intézményei – stratégiájuk és felépítésük szempontjából – mennyire emlékeztetnek XVI. századbeli európai megfelelőikre. Másfelől viszont felhívtuk néhány olyan szembeötlő hasonlóságra is a figyelmet, amely a hidegháborús, Amerika-központú kelet-ázsiai rendszer és a régi idők Kína-központú hűbérajándék-kereskedelmi rendszere között fennáll.
A fentieket most még azzal kell kiegészítenünk, hogy az Európa-központú kapitalista világrendszer teljes történelmén végighúzódó közgazdasági helyzet éppen olyan „zűrös", sőt, „zűrösebb", mint a jelenlegi kelet-ázsiai kapitalizmus. Nevezetesen az a felfogás, hogy a nemzetállamok kulcsfontosságú szerepet töltöttek be az Európa-központú kapitalista rendszer kialakulásában és elterjedésében, legalább annyira borítja homályba a folyamat lényegét, mint amennyire megvilágítja azt. A városállamok, a diaszpórában élő kapitalista osztályok, a kvázi-államok és kvázi-birodalmak tudniillik ugyanolyan meghatározó szerepet játszottak benne, mint a nemzetállamok.
Az eredeti rendszer létrehozásában a városállamok jártak az élen. Ahogy azt Mattingly (1988.), Cox (1959.), Lane (1966., 1979.), Braudel (1984. 2. fej.) és McNeill (1984. 3. fej.) is – bár eltérően, de kiegészítő jelleggel – hangsúlyozták: a Velence, Firenze, Genova és Milánó köré kiépült városállamok késő középkori rendszere számos lényeges vonásában két évszázaddal vagy még többel is megelőzte az európai nemzetállami rendszert, amelyet az 1648-as westfaliai béke intézményesített. Mattingly szerint (1988. 178.) a westfaliai békeszerződés az 1454-es lodi békeszerződés mintájára jött létre, amely az olaszországi városállamok hatalmi egyensúlyát rögzítette.
Az a mintegy két évszázadnyi távolság, amely 1648-at 1454-től elválasztja, szinte pontosan megfelel Braudel és Wallerstein „hosszú" XVI. századának. A korszak kezdetén a kapitalizmus mint uralmi, illetve felhalmozási mód még kétségtelenül részét képezte az olasz városállami rendszernek, s mint ilyen megmaradt az európai gazdasági rendszer kötőszövetszerű formációjának. A korszak vége felé már az Európa-szerte elterjedt nemzetállami rendszerbe ágyazódott be, és így vált a teljes európai gazdasági rendszer domináns uralmi és felhalmozási módjává. A belső struktúrának ez az átalakulása – az amerikai földrészek meghódítása, az Indiai-óceán gazdaságának világába való súlyosabb behatolások és a Kína-központú hűbérajándék-keres-kedelmi rendszerrel felvett közvetlen kapcsolatok révén – az európai gazdasági rendszer külső határait rendkívüli mértékben kiszélesítette. (Arrighi, 1994. 32-47.)
A jelenleg igen kedvező kelet-ázsiai közgazdasági helyzet nézőpontjából ennek a terjeszkedéssel együtt járó átalakulásnak az a legizgalmasabb vetülete, hogy végrehajtói vagy kisebbek, vagy nagyobbak, vagy mások voltak, mint nemzetállamok. Kétségtelen, hogy a folyamatból a nemzetállamok húzták a legtöbb hasznot. Ám azt elő nem segítették, sem közre nem működtek benne.
Kezdetben a folyamat élharcosa a korábban már említett genovai-ibériai közösség volt. Ezt az a kölcsönösen előnyös politikai viszony hozta létre és tartotta életben, amely a genovai kapitalista diaszpóra és a hamarosan birodalommá váló Spanyolország területszerző uralkodói között kialakult.
Ahogy az európai gazdasági rendszer a genovai-ibériai irányítás alatt átszerveződött és terjeszkedésnek indult, az ún. elsődleges nemzettudat számos alakban jelent meg az érintett területeken, kifejezve a tiltakozást a területszerző spanyol uralkodók birodalmi viselkedésével és a genovai kapitalista diaszpóra központosító szándékaival szemben, amelyeket az vezető európai pénzügyi körökben kívánt érvényesíteni. Ennek az ellenerőnek a legfőbb székhelyei és megtestesítői ugyanakkor nem az ebben az időben már kialakulóban lévő nemzetállamok voltak, mint például Franciaország, Anglia vagy Svédország. Inkább az a hollandiai kvázi-állam, amely a félfüggetlenség állapotában még a jogszerű államiság megszerzéséért küzdött, és amely több közös vonást mutatott a már hanyatló városállamokkal, mint a felvirágzó nemzetállamokkal. (Arrighi, 1994/a. 109-158., 177195.).
A westfáliai békekötés után ténylegesen a nemzetállamok játszották a főszerepet az Európa-központú világrendszer átalakításában. Mégis, az a nemzetállam, amely a rendszer külső terjeszkedésének elősegítésében a legaktívabbnak, egyben legsikeresebbnek is bizonyult, nevezetesen Anglia, nagymértékben támaszkodott olyan kormányzati és üzleti módozatokra, amelyeket a városállamok, az üzleti diaszpórák, a kvázi-birodalmak és kvázi-államok vezettek be. Ez a pre-modern és kora újkori örökség különösen a XIX. században vált kézzelfoghatóvá, amikor is Anglia – röviden szólva, de szinte szó szerinti értelmezve -az egész világ uralkodója lett azoknak a hatalmi technikáknak a párhuzamos alkalmazása révén, amelyeket egyfelők-a városállami Velencétől és Hollandiától, másfelől a nagyhatalmi ambíciókat tápláló Genovától és a Spanyol Birodalomtól tanult. (Arrighi, 1994/a. 57-58., 167-171., 195-213.)
Anglia fél-hódító, fél-kapitalista világbirodalma végül saját belső ellentmondásainak súlya alatt roppant össze. Igaz, hogy összeomlása idejére az őt körülvevő világ már a felismerhetetlenségig megváltozott, és a talaj már elő volt készítve az utóbb bekövetkező általános növekedésnek és az európai nemzetállami rendszer egyidejű felbomlásának.
A hadviselés, a közlekedés és a hírközlés „iparosodása" az idő- és térbeli korlátok az ideig példa nélkül való leomlását vonta maga után a világgazdaság korábban különálló térségein belül és között egyaránt. Amikor bekövetkezett, ez az „idő- és térzsugorodás" – miként David Harvey (1989. 240-241.) nevezte a jelenséget, gyökeresen átalakította azokat a körülményeket, amelyek közepette az államok létrejöttek, illetve addig egymással kapcsolatban álltak.
Egyfelől az államiság és a nemzetgazdaság kialakítását a korábbiaknál sokkal nagyobb méretekben lehetett hatékonyan végrehajtani. Ennek az lett a következménye, hogy a tipikus, Európa központjában fekvő nemzetállam már „túlságosan kicsinek" tűnt ahhoz, hogy akár katonailag, akár kereskedelmileg meg tudjon birkózni azokkal a kontinens-nagyságú nemzetgazdaságokkal, amelyek az Orosz Birodalom keleti és az Egyesült Államok nyugati partvidékén voltak kialakulóban. Németország „Lebensraum"-rögeszméje – amely a Kína-központú rendszerben Japán „tairiku"-rögeszméjével csengett egybe – nem más, mint ennek az érzésnek egyik megnyilvánulását; ez azután – az I., majd all. világháborút előidéző konfliktusok továbbélezése folytán – önmagát beteljesítő jóslattá vált. Még mielőtt a II. világháború befejeződött volna – írja Paul Kennedy (1987. 337.) -, „megvalósult a XIX. és XX. században oly sokszor megjósolt kétpólusú világ, a nemzetközi berendezkedésben (DePorte szerint) 'rendszerváltozás következett be'. Az Egyesült Államok és a Szovjetunió kezébe került a világ feletti ellenőrzés, és … az amerikai 'szuperhatalom' volt."
Másfelől viszont, az a csekély számú és laza kapcsolat, amely Afroeuroázsia gazdasági rendszereit és világbirodalmait a pre-modern idők óta és az újkorban is távolról egymáshoz és az amerikai földrészekhez – később Ausztráliához is – fűzte, most mind mennyiségben, mind intenzitásban példátlan lendületű fejlődésnek indult. Következésképpen a világ gazdaságai olyan kölcsönös függőségi viszonyba kerültek egymással, arftelyben egyszerűen anakronizmusnak tűnt az önálló nemzetgazdaság gondolata. Meglepő, de a kölcsönös gazdasági függőség globális megjelenését legelőször azok jósolták, akik végül a szocializmus elszigetelt nemzetgazdaságra törekvő irányzatának lettek önkéntelenül alapító atyjai. „Az ősi nemzeti iparok elpusztultak és napról napra pusztulnak" – jelentette ki Marx és Engels még abban az időben, amikor a XIX. század derekának nagy közlekedési és hírközlési (ipari) forradalma még alig vette kezdetét. „Új iparok szorítják ki őket, amelyeknek meghonosítása minden civilizált nemzet élet-halál kérdésévé válik; olyan iparok, amelyek már nem hazai nyersanyagot dolgoznak fel, hanem a legtávolabbi égövek nyersanyagát, és amelyeknek gyártmányait nemcsak magában az országban, hanem a világ minden részén fogyasztják… A régi helyi és nemzeti önellátás és elzárkózottság helyébe a nemzetek sokoldalú érintkezése, egymástól való sokrétű függése lép."
Mint Robert Wade (megjelentetés alatt) megállapította, a globalizációról és a nemzetállamok elenyésző jelentőségéről szóló vélemények nagy része egyszerűen azokat az érveket használja fel újra, amelyek egy évszázada voltak divatban. Ugyanakkor a két kor valósága – vagy csak annak érzékelése között? – két jelentős különbség fedezhető fel abból a szempontból, hogy miként múlik el az idő ma a nemzetállamok felett, illetve miként történt ez a XIX-XX. század fordulóján. Először is, száz évvel ezelőtt a nemzetállamok válságának valósága – és nagymértékben érzékelhetősége – a régi Európa magvát alkotó államokat csak azoknak a kontinens-nagyságú államoknak az összefüggésében érintette, amelyek az Európa-központú rendszer külső peremén voltak születőben, különös tekintettel az Egyesült Államokra. Az USA ellenállhatatlan hatalmi és gazdasági felemelkedése és a szovjet hatalom erősödése (itt gazdagodásról nem beszélhetünk) a két világháború folyamán és azt követőleg annak a széleskörű várakozásnak a helyességét erősítette meg, amely szerint a régi Európa magvát adó nemzetállamok a két, őket szegélyező óriás árnyékában kénytelenek tovább élni, amennyiben nem szereznek maguknak az egész földrészre kiterjedő jelentőséget. A nemzetállamok válságának mai valósága – és kisebb mértékben látszata – ezzel szemben éppen azt mutatja, hogy ezek az óriásállamok maguk vannak bajban.
A Szovjetunió hirtelen összeomlása a válságnak ezt az új vetületét egyszerre világítja meg, illetve fedi el. Megvilágítja ezt az új vetületet, amikor megmutatja, hogy még a legffágyobb, legönellátóbb, második legerősebb katonai hatalom is mennyire kiszolgáltatottá vált a globális gazdasági integráció kényszerítő erejével szemben. Ám elfedi a válság valódi természetét, amikor általános amnéziát próbál előidézni azzal a ténnyel kapcsolatban, hogy az Egyesült Államok világhatalmának válsága megelőzte a Szovjetunió széthullását, és hullámvölgyek-hullámhegyek váltakozásával túlélte a hidegháború végét.
A második különbség a nemzetállamok mai és száz évvel ezelőtti válsága között az, hogy az Egyesült Államok hidegház borús korszakbeli hegemóniájának stratégiái és működése el b mélyítette és kiszélesítette a válságot azáltal, hogy a kis, illetve közepes méretű államokat kvázi-államokká tette, egyben megteremtette a feltételeket egy új idő- és térzsugorodáshoz, amely már a nagyobb államok hatalmát is megingatta. Tény, hogy az amerikai hegemónia alatt a nemzetállam lett a politikai szerveződés általános formája. Ugyanakkor a nemzeti függetlenség formai kiszélesedése tartalmának még soha nem látott mértékű szűkülésével párosult. (Arrighi, 1994. 66-69.)
Ez részben közvetlen következménye volt a „világkormány" fogalom intézményesülésének és annak, hogy ezeket a világkormányzati funkciókat az Egyesült Államok ténylegesen gyakorolta is. A „világkormány" fogalom intézményesülése az ENSZ és a Bretton Woods-i egyezmény szervezeteinek megalakításában öltött testet, amelyek különféle korlátozásokat léptettek életbe a legtöbb tagállam önállósága felett. A legszigorúbb megszorításokat mindazonáltal az USA-központú regionális katonai szövetségek sora és az USA-központú pénzügyi világrendszer foganatosította. Általuk az Egyesült Államok – hatalmának teljében – valósággal az egész világ kormányzója lehetett.
Részben, ugyanakkor, a nemzeti önrendelkezés fogalmának kiüresedése közvetetten a helyi, illetve világgazdasági integráció új formáiból fakadt, amelyek az USA katonai és pénzügyi hatalmának védőpáncélja alatt fejlődtek ki. Szemben a XIX. századi angliai központú és eredetű világgazdasági integrációval, az a helyi, iiletve világgazdasági integrációs rendszer, amely az Egyesült Államokból indult ki, illetve aköré épült a hidegháború éveiben, nem a hegemón hatalom egyoldalú szabadkereskedelmére, vagy egy tengerentúli birodalom hűbéri kizsákmányolására támaszkodott. Ellenkezőleg: két- és többoldalú kereskedelem-liberalizációs folyamaton alapult, amelyet az Egyesült Államok szigorúan figyelemmel kísért és irányított. Ezt legfőbb politikai szövetségeseivel egyeztette, velük közösen hajtotta végre, az amerikai vállalatok vertikálisan egybeolvadt szervezeti struktúráinak globális átültetésével. (Arrighi, 1994/a. 69-72.)
Az irányított kereskedelmi liberalizáció és az amerikai vállalatok nemzetközivé tétele kettős célt kívánt szolgálni: egyfelől megőrizni és kiterjeszteni az USA világhatalmát, valamint újjászervezni az államközi kapcsolatokat úgy, hogy azok már ne csak a kommunista forradalom erőit „öleljék fel", de a XIX. századi világgazdasági integráció angliai rendszerét szétziláló, végül leromboló nacionalizmus erőit is.
Ezeknek a céloknak a kivívása közben az amerikai vállalatok tengeren túli kitelepítése elsőbbséget élvezett a kereskedelem liberalizációjához képest. Tehát, ahogyan azt Robert Gilpin (1975. 108.) az USA Európa-politikájával kapcsolatban hangsúlyozta, Amerika alapvetően azért támogatta a nyugat-európai gazdasági egységesülést, hogy ezáltal erősödjék az ő, illetve a Nyugat hatalma a Szovjetunióéval szemben. Ebben a törekvésében az Egyesült Államok még azt sem bánta, hogy áruinak importja bizonyos fokú korlátozást szenved az újonnan megalakított Közös Piacon. Ám azt már nem volt hajlandó ilyen készséggel eltűrni, hogy amerikai vállalatok ne települhessenek be korlátozás nélkül ennek a piacnak a falai közé.
Gilpin véleménye szerint ezek a vállalatok nem viszonyultak másként az amerikai világhatalomhoz, mint az egykori szabadalmazott részvénytársaságok az angol hatalomhoz a XVII-XVIII. században: „az amerikai multinacionális vállalat – kereskedelmi elődjéhez hasonlóan – fontos szerepet töltött) be az Egyesült Államok hatalmának fenntartásában és kiterjesztésében". (1975. 141-142.) Ez a megállapítás kétségtelenül helyes, de csak egy bizonyos pontig. Az amerikai vállalatok globális átültetése valóban megőrizte és kiszélesítette az Egyesült Államok világhatalmát, amikor az jogot formált arra, hogy más országok jövedelmeivel szabadon gazdálkodhasson, egyben erőforrásaik felett is rendelkezzék. Ezeknek a követeléseknek és korlátozó szándékoknak a jelentőségét nem szabad alábecsülni. Végső soron ezek alkották az egyetlen igazán súlyos különbséget az Egyesült Államok és a Szovjetunió világhatalmi rendszerei között. Ebben kereshetjük azt az egyetlen valódi okot is, amely miatt az amerikai világhatalom hanyatlása – eltérően a Szovjetunióétól – fokozatosan és nem zuhanásszerűen következett be (ennek a különbségnek korai felismeréséről Id. Arrighi, 1982. 95-97.)
Akárhogy is, a viszony az amerikai vállalatok nemzetközi terjeszkedése és az amerikai állam hatalmának megőrzése és kiszélesítése között egyszerre ellentmondásos és megkerülhetetlen. Például az idegen ország jövedelme feletti rendelkezés igénye, amelyet az amerikai vállalatok leányvállalatai támasztottak, nem vonta maga után az ott élő amerikaiak jövedelmének, illetve az amerikai kormány adóbevételeinek arányos növekedését. Éppen ellenkezőleg: pontosan akkor, amikor az amerikai „katonai-jóléti állam" pénzügyi csődje a vietnami háború hatása alatt kiáltóvá vált, az amerikai vállalatok bevételei és adósságtörlesztése egyre nagyobb arányban szállt át kedvezőbb adózású külföldi pénzpiacokra, ahelyett, hogy hazaszármaztatták volna őket. Eugene Birnbaum a Chase Manhattan Bank részéről így fogalmazott: végeredményben „óriási mennyiségű likvid tőke és piac felhalmozásáról van szó; az eurodolláros pénzügyi világ jött itt létre, amelynek szabályozására már nem terjedt ki az egyes országok vagy résztvevők hatásköre" (idézi Frieden, 1987. 85.; kiemelés az eredetiben).
Igen érdekes, hogy ez az eurodolláros pénzügyi világszervezet – a XVI. századi genovai üzleti diaszpórához és a kínai üzleti diaszpóra pre-modern időktől napjainkig érvényes gyakorlatához hasonlóan – szintén területeket foglal, ám őket sem az elfoglalt területek alapján határozzák meg. Az ún. euro-dolláros piac – ahogy Roy Harrod (1969.319.) még jóval a hírközlés mindent elsöprő térhódítása előtt jellemezte – „nem rendelkezik saját központtal, vagy épületekkel… Felszerelését tekintve kizárólag telefonok és telexgépek alkotják világszerte, amelyeket más célokra is fel lehet használni, nemcsak az eurodollar üzleti ügyeire." Ez a térbeli tőke- és információáramlás nem képez(het)i az egyes államok törvénykezésének tárgyát. És bár az USA élvez bizonyos előjogokat a szolgáltatások, valamint a források megszerzésében, az utóbbi huszonöt év általános tendenciája minden nemzetállam szempontjából, az USA-t is ideértve, az, hogy a nemzetközivó vált magas pénzügyi köröknek ők nem az urai, hanem szolgái lettek. Ugyanilyen fontosságú tény az is, hogy az amerikai vállalatok nemzetközi terjeszkedése versenyszellemű válaszokat hívott elő a tőkefelhalmozás régi és újkeletű centrumaiból, amelyek előbb gyengítették, végül visszájára fordították az USA-nak azt a jogát, hogy idegen államok bevételei és erőforrásai felett rendelkezzék.
Alfred Chandler (1990. 615-616.) rámutatott, hogy mire Servan-Schreiber felszólította európai társait, hogy szálljanak szembe az „amerikai kihívással" – amely szerinte nem pénzügyi vagy technológiai jellegű volt, hanem „egy olyan szervezet kiterjesztése Európára, amely még mindig rejtélyt jelent a számunkra" -, addigra már egyre több európai vállalkozás találta meg hatékony módszereit és eszközeit arra, hogy állja ezt a kihívást, és hogy maga váljék kezdeményezővé a régi alapítású amerikai vállalatokkal szemben, akár még az Egyesült Államok piacán is. A '70-es években a nem-amerikai (főként nyugat-európai) külföldi közvetlen befektetések együttes értéke másfélszer gyorsabban növekedett, mint a külföldre irányuló amerikai közvetlen befektetések értéke. 1980-ra úgy becsülték, hogy nemzetiségét tekintve több mint 10.000 különféle nemzetközi vállalat van életben. A '90-es évtized kezdetéig ez a szám a háromszorosára emelkedett. (Arrighi, 1994/a. 73, 304.)
A nemzetközi vállalatok arányának ez a robbanásszerű növekedése egyfelől együtt járt az Egyesült Államok mint külföldi közvetlen beruházó jelentőségének drámai fogyatkozásával, miközben másfelől igénye a külföldi közvetlen befektetések iránt egyre fokozódott. Más szóval, az üzleti szerveződés nemzetközi formái, amelyeket az amerikai tőke vezetett be, hamarosan már nem jelentettek rejtélyt sok és egyre több külföldi versenytárs számára. A '70-es évekre a nyugat-európai tőke az amerikai vállalatok minden titkát felfedte, és kezdte azokat a versenyből kiszorítani mind bel-, mind külföldön. A '80-as évekre elérkezett az idő, hogy a kelet-ázsiai tőke szorítsa ki egyszerre az amerikai és a nyugat-európai tőkét; újfajta nemzetközi üzleti szerveződésének kialakítása révén olyan szervezetet alakított ki, amely mélyen a térség történelmi és földrajzi adottságaiban gyökeredzik, és amely a vertikális együvé válás előnyeit az informális üzleti hálózatok rugalmasságával kapcsolja össze. Az nem számít, hogy a tőke mely komponense nyert név szerint. A versenyszerű küzdelem egyes fordulóinak kimenetele nagyságban és intenzitásban azoknak a kapcsolatoknak a szövedékét erősítette tovább, amelyek a politikai fennhatóság határait átlépve kötötték össze az embereket és a területeket, helyi és globális értelemben egyaránt.
IV.
Így hát visszaérkeztünk Kelet-Ázsia felemelkedésének és „zűrös" közgazdasági helyzetképének kérdéséhez. Az utóbbi most már külön esetnek tűnik a kapitalista vílágrendszer még „zűrösebb" közgazdasági alakzatán végigtekintve. Mindkét konfigurációban, a kapitalista világrendszer kialakításában és kiszélesítésében, úgy tűnik, azok a szerveződések vitték a vezető szerepet, amelyek vagy kisebbek (városállamok és kvázi-államok) vagy nagyobbak (kvázi-birodalmak) vagy mások (üzleti diaszpórák, területen kívüli kapitalista szerveződések) voltak a nemzetállamokhoz képest. Az Európa-központú kapitalista világrendszer fejlődése során egy döntő pillanatban valóban belágyazódott a nemzetállami rendszerbe. De további terjeszkedése változatlanul saját szerveződéseinek létrehozásán függött, amelyek újkor előtti és kora újkori elődeire emlékeztettek. Sőt, ahogy az Európa-központú kapitalista rendszer végül az egész Földet átfogta, a nemzetállamok úgy veszítették el fokról fokra központi szerepüket, amelyet a világhatalom fő központjaiként betöltöttek. A világhatalom ezután szerkezetileg elkülönített kormányzati és nem-kormányzati szervezetekben összpontosult, amelyek sokkal szélesebb körben és összehasonlíthatatlanul összetettebb formákban reprodukálják a premodern és kora újkori uralkodási és felhalmozási módozatok számos jellegzetes vonását.
Ez a „zűrös" történelmi formáció nem illeszkedik tökéletesen a „kapitalista világgazdaságnak" ahhoz a felfogásához, amely a világrendszerekről szóló tanulmányokban uralkodóvá vált. Ahhoz, hogy megragadhassuk a nemzetállami rendszer felvirágzásának és napjainkban tapasztalható hanyatlásának lényegét, ezt a felfogást úgy kell felülvizsgálnunk, hogy az kiegészítse azt az új „világbirodalom" fogalmat, amelyet Christopher Chase-Dunn és Thomas Hall alkotott. Chase-Dunn és Hall azt vallják, hogy Wallerstein állítása, miszerint a modern világrendszer egyediségét az adja, hogy ez az egyetlen olyan világgazdaság (politikai nézetek csatároznak egyetlen gazdasági rendszeren belül), amely nem alakult át világbirodalommá (egyetlen politikai irányvonal, amely a teljes gazdasági rendszert átfogja), nem egészen egyezik a tapasztalati vizsgálatokkal. „Látszólag a modern (újkori) világrendszer a leghosszabb életű világgazdaság, de voltak már mások is, amelyek több száz évig éltek… Ez, többek között, azt is jelenti, hogy a kapitalista világgazdaság ünnepelt nemzetközi rendszere nem olyan újszerű, mint azt olykor állítják."
Ennek megfelelően, a szerzők azt javasolják, hogy a „világbirodalom" fogalma helyett vezessük be a „magbirodalom" fogalmát, amely figyelembe veszi azt a tényt, hogy a premodern, állam-alapú világrendszerek oda-vissza cikáztak a magbirodalmak és a nemzetállami rendszerek között (Chase-Dunn – Hall. 1993/ b.; Chase-Dunn, megjelenés alatt).
Az az újrafogalmazás, amit mi javasolunk, ezzel ellentétben, éppen a „kapitalista világgazdaság" fogalmára vonatkozik. Miként Chase-Dunn és Hall több „modern" jellegzetességet fedezett fel a premodern világrendszerben, mint amennyit Wallerstein „világbirodalom" kontra „világgazdaság" ellentéte megenged, úgy mi is több „premodern" vonását fedeztük fel a modern világrendszernek, mint amennyit ugyanez a szembeállítás lehetővé tesz. A magyarázat, hogy a kapitalista világgazdaság ünnepelt államközi rendszere miért nem olyan újszerű, ahogyan azt Wallerstein beállítja, nem pusztán abban rejlik, hogy jellegzetes vonásai közül több már a premodern világrendszerekben is megjelent. A magyarázathoz az is hozzátartozik, hogy a premodern magbirodalmak több jellegzetessége meghatározó szerephez jutott a modern államközi rendszer kialakulásában, elterjedésében és jelenkori diadalában.
A kora újkori Nyugat-Európa és a késő újkori Kelet-Ázsia tanulmányozása egyaránt azt sugallja, hogy szükségünk van egy olyan „kapitalista világgazdaság" fogalomra, amely a kapitalizmust egyszerre határozza meg a premodern és modern idők köztes alakzataként. A kapitalizmus mint uralkodási és felhalmozási mód valóban dominánssá vált – először Európában, később az egész világon. Ám soha nem veszítette el teljesen köztes jellegét, amely ugyanolyan szembeötlő a világkapitalizmus napjainkban kialakuló központjában (Kelet-Ázsia), mint volt eredeti, XVI. századbeli központjában (Nyugat-Európa). A kettő között húzódik az újkori államközi rendszer időszaka. Ám mindaddig, amíg lángoló szerelmet táplálunk e kor jellegzetes hatalmi egységei iránt, ugyanúgy nem leszünk elegendő tudással felvértezve saját világunk jövőjének előre látásához, miként múltjának és kialakulásának megértéséhez sem vagyunk.
(Fordította: Battyán Katalin)
[A tanulmány az Amerikai Szociológiai Társaság 90. Éves Találkozójának (Washington, DC, 1995. augusztus 19-23.) „Globális gyakorlat és a világrendszer jövője" c. munkacsoportja számára készült.]
Irodalom
Amsden, Alice (1989): Asia' s Next Giant: South Kor§a~and Late Industrialization. New York, Oxford University Press.
Arrighi, Giovanni (1982): A Crisis of Hegemony. In: S. Amin, G. Arrighi, A. G. Frank and I. Wallerstein: Dynamics of Global Crisis, 55-108. New York, Monthly Review Press.
Arrighi, Giovanni (1994a): The Long Twentieth Century. Money, Power and the Origins of Our Times. London, Verso.
Arrighi, Giovanni (1994b): The Rise of East Asia. World-Systemic and Regional Aspects. Femand Braudel Center, State University of New York, Binghamton, NY.
Arrighi, Giovanni – Satoshi Ideda – Alex Irwan (1993): The Rise of East Asia: One Miracle or Many? In: R. A. Palat (szerk.): Pacific-Asia and the Future of the World-System. Westport, CT, Greenwood Press, 41-65.
Barnei, Richard J. – Ronald E. Müller (1974): Global Reach. The Power of the Multinational Corporations. New York, Simon & Schuster.
Bernard, Mitchell – John Ravenhill (1995): Beyond Product Cycles and Flying Geese: Regionalization, Hierarchy, and the Industrialization of East Asia. World Politics, 47., 2„ 171-209.
Boli, John (1993): Sovereinty from a World Polity Perspective. Tanulmány az Amerikai Szociológiai Társaság Éves Találkozójára. Miami, FL.
Braudel, Fernand (1984): The Perspective of the World. New York, Harper and Row.
Chandler, Alfred (1990): Scale and Scope. The Dynamics of Industrial Capitalism. Cambridge, MA, The Belknap Press.
Chase-Dunn, Christopher (megjelenés alatt): World Systems Analysis. In: S. C. Chew – R. Denemark (szerk.): The Underdevelopment of Development.
Chase-Dunn, Christopher-Thomas D. Hall (1993a): Comparing World-Systems: Concepts and Working Hypotheses. Social Forces, 71., 4., 851-886.
Chase-Dunn, Christopher – Thomas D. Hall (1993b): The Historical Evolution of World-Systems. Tanulmány az Amerikai Szociológiai Társaság Éves Találkozójára. Miami, 1993. augusztus.
Chase-Dunn, Christopher – Thomas D. Hall (megjelenés alatt): Rise and Demise: Comparing World-Systems. Boulder, CO, Westview.
Cox, Oliver (1959): Foundations of Capitalism. New York, Philosophical Library.
Cumings, Bruce (1994): Japan and Northeast Asia into the 21st Century.Tanulmány a Japan in Asia műhely számára. Cornell University, NY, 1994. május.
Drucker, Peter F. (1993): Post-Capitalist Society. New York, Harper and Row. i
Frank, Andre Gunder (1994): The World Economic System in Asia Before European Hegemony. The Historian, 56., 2., 259-76.
Frieden, Jeffry A. (1987): Banking on the World. The Politics of. American International Finance. New York, Harper and Row.
Gills, Barry-Andre G. Frank (1994):The Modern World System under Asian Hegemony. The Silver Standard World Economy 1450-1750. Kiadatlan tanulmány.
Gilpin, Robert (1975): U.S. Power and the Multinational Corporation. New York, Basic Books.
Hamashita, Takeshi (1994): The Tribute Trade System and Modern Asia. In: A. J. H. Latham – H. Kawakatsu (szerk.): Japanese Industrialization and the Asian Economy. London és New York, Routledge, 91-107.
Hamshita,Takeshi (1995): The Intra-Regional System in East Asia. 19th-20th Centuries. Tanulmány a Japan in Asia műhely számára. Cornell University, Ithaca, NY, 1995. március-április.
Harrod, Roy (1969): Money. London, Macmillan.
Harvey, David (1989): The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change. Oxford, Basil Blackwell.
Hui, Po-keung (1995): Overseas Chinese Business Networks: East Asian Economic Development in Historical Perspective. Doktori dissz., State University of New York, Szociológia Tanszék, Binghamton.
Hymer, Stephen – Robert Rowthorn (1970): Multinational Corporations and International Oligopoly: The Non-American Challenge. In: C. P. Kindelberger (szerk.): The International Corporation: A Symposium, 5791. Cambridge, Ma, The M.l.T. Press.
Irwan, Alex (1995): Business Networks and the Regional Economy of East and Southeast Asia in the Late Twentieth Century. Doktori dissz. State University of New York, Szociológia Tanszék, Binghamton.
Jackson, Robert (1990): Quasi-States: Sovereignty, International Relations and the Third World. Cambridge, Cambridge Univ. Press.
Johnson, Chalmers (1987): Political Institutions and Economic Performance: The Government-Business Relationship in Japan, South Korea, and Tajvan. In: F. C. Deyo (szerk.): The Political Economy of the New Asian Industrialization. Ithaca, Cornell Univ., 136-64.
Johnson, Chalmers (1988): The Japanese Political Economy: A Crisis in Theory. Ethics and International Affairs, 2., 79-97.
Katzenstein, Peter (1987): Policy and Politics in West Germany: The Growth of a Semisovereign State. Philadelphia, PA, Temple University Press.
Kawakatsu, Heita (1986): International Competitiveness in Cotton Goods in the Late Nineteenth Century: Britain versus India and East Asia. In: W. Fischer – R. M. Mclnnis – J. Schneider (szerk.): The Emergence of aWorld Economy, 1500-1914, 619-43.Weisbaden, Franz Steiner Verlag.
Kawakatsu, Heita (1994): Historical Background. In: A.J.H. Latham -H. Kawakatsu (szerk.): Japanese Industrialization and the Asian Economy, 4-8. London és New York, Routledge.
Kennedy, Paul (1987): The Rise and Fall of the Great.Powers: Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000. New York, Random House. Magyarul: A nagyhatalmak tündöklése elbukása. Gazdasági változások és katonai konfliktusok 1500-2000. Akadémiai, 1992.
Kennedy, Paul (1993): Preparing for the Twenty-First Century. New York, Random House.
Kindleberger, Charles (1969): American Business Abroad. New Haven, CT, Yale University Press.
Kraar, Louis (1993): The New Power in Asia. Fortune, October 31, 38-44.
Krasner, Stephen (1988): A Trade Strategy for the United States. Ethics and International Affairs, 2., 17-35.
Lane, Frederic (1966): Venice and History. Baltimore, The John Hopkins University Press.
Lane, Frederic (1979): Profits from Power. Readings in Protection Rent and Violence-Controlling Enterprises. Albany, N. Y., State University of New York Press.
Lu, Aiguo (1995): China's Reintegration in the World Economy: A Preliminary Assessment. UNU/WIDER, Helsinki.
Marx, Karl – Engels, Friedrich (1847): A kommunista kiáltvány.
Mattingly, Garrett (1988): Renaissance Diplomacy. New York, Dover.
McNeill, William (1984): The Pursuit of Power: Technology, Armed Force, and Society since A.D. 1000. Chicago, The University of Chicago Press.
Petri, Peter A.: The East Asian Trading Bloc: An Analytical History. In: J. A. Frankéi – M. Kahler (szerk.): Regionalism and Rivalry. Japan and the United States in Pacific Asia, 21-52. Chicago, IL, The University of Chicago Press.
Reich, Robert (1992): The Work of Nations. Preparing Ourselves for 21st Century Capitalism. New York, Random House.
Schurmann, Franz (1974): The Logic of World Power. An Inquiry into the Origins, Currents, and Contradictions of World Politics. New York, Pantheon.
So, Alvin Y. – Stephen W. K. Chiu (1995): East Asia and the World-Economy. Newbury Park, CA, Sage.
Wade, Robert (1990): Governing the Market. Economic Theory and the Role of Government in East Asian Industrialization. Princeton, NJ, Princeton University Press.
Wade, Robert (megjelenés alatt): Globalization and Its Limits: The Continuing Economic Importance of Nations and Regions. In: S. Berger – R. Dore (szerk.): Convergence or Diversity? National Models of Production and Distribution in a Global Economy. Ithaca, NY, Cornell University Press.