A Szocialista Internacionálé és pártjai lehetségesnek látják az identitás megtartását az elkerülhetetlen modernizálással összhangban. A Szocialista Internacionálé utolsó kongresszusának egyik dokumentuma, amely „A szociáldemokrácia a változó világban" címet kapta, erről így nyilatkozik: „Tudatában vagyunk az előttünk álló sok akadálynak és az új félelmetes kihívásoknak, amelyek a növekvő függőségű világ előtt állnak. De alapvető értékeink változatlanok maradnak. A Szocialista Internacionálé olyan vezető elveinek szellemében, mint a szabadság, szolidaritás és demokrácia – együtt a társadalmi igazságossággal -, továbbra is egy olyan világ felé fogunk törekedni, amely békében és a természettel való összhangban él"2 .
I. Carlsson, a svéd szociáldemokraták elnöke elutasítva az olyan feltevéseket, miszerint a 21. század, ellentétben a 20.-kal, nem a szociáldemokrácia kora lesz, azt hangsúlyozza, hogy csak a szociáldemokrácia vízióira és értékeire épülő politikai mozgalom képes választ adni a jövő század kihívásaira.3
A szociáldemokrácia bírálói itthon is vitatják az identitás megőrzésének lehetőségét a változó feltételek közepette, és azt a nézetet vallják, hogy az ez irányú kísérletek inkább az azonosság feladását bizonyítják. Krausz Tamás például úgy látja, hogy (a szociáldemokrácia politikájában) „A hagyományos szociális kérdések helyét kezdi átvenni az »etnikai probléma«, a nemzeti kérdés, amely a tőke számára minden komolyabb válságidőszakban döntő ütőkártyává válhatott. A Szocialista Internacionálé pártjainak vezető elitjei többségükben mindenre azt a »posztmodern« választ adták, hogy maguk kezdték betölteni a liberalizmus funkcióját, véglegesen feladva a "demokratikus szocializmus« alternatíváját."4
Szigeti Péter igényes, a problémákat alaposan „körüljáró" tanulmányában is utal a „szociális demokrácia revideálásának" lehetőségére „hol szociálliberális, hol liberális szocialista, hol pedig technokratikus-pragmatista mezben."5
Az említett megállapítások kiinduló pontja a szociáldemokrácia társadalmi bázisában zajló változások sajátos értelmezése és megítélése. Ezek szerint a változó társadalmi struktúra olyan új érték- és érdekrendet von maga után, amely alapjában kérdőjelezi meg a szociáldemokrácia identitását, modelljének, stratégiájának adekvát voltát. Krausz Tamás úgy látja, hogy „A hagyományos munkásosztály mára már, Kelet-Európában is (tehát értelemszerűen ahogy Nyugat-Európában – H. P. megjegyzése) felmorzsolódott, részben deklasszálódott, némelykor még létező, de többnyire bukott kisvállalkozóvá, vagy kisipari bedolgozóvá vált". Hozzáteszi, hogy ennek eredményeként „a szociáldemokrácia a fejlett centrumokban fokozatosan elvesztette társadalmi bázisának jó részét, vagy egyenesen a vezető iparágak szakmunkásrétegének, még inkább szakértelmiségének pártjává transzformálódott". Szerinte ez a váltás vezetett a hagyományos baloldalból való kiábránduláshoz a 80-as, 90-es években, mivel a neokonzervatív kihívásokra a szociáldemokrácia sem volt képes adekvát választ adni.6
Vajda Gábor tanulmányában a szociáldemokrácia térvesztését Franciaországban, Németországban és Nagy-Britanniában (Krausz Tamás is ezeket az országokat említi konkrét példaként) majdnemhogy mechanikusan a társadalmi struktúra változásaival, a hagyományos munkásság számának és arányainak csökkenésével, a szolgáltatási szektorban dolgozók növekedésével magyarázza.7 Még ha egy pillanatra eltekintenénk is attól a teljes igazsághoz tartozó körülménytől, hogy a francia szocialisták támogatói között a munkásság aránya már régen nem meghatározó, de a párt ettől még kétszer is nyert választásokat a 80-as években, továbbá attól, hogy a másik két országban ugyan valóban a konzervatívok kormányoznak (a lakosság 35-40%-a így is a szociáldemokratákra szavaz), de Németországban a tartományok nagyobb részében az SPD kormányerő, és a szövetségi felsőházban többséggel rendelkezik, a szigetországban pedig a helyi hatalmi választásokon a Munkáspárt az ország első pártja, és ezt a pozícióját 1994 májusában példátlan arányú győzelemmel erősítette meg, akkor sem mehetünk el szó nélkül a struktúraváltozások és a szociáldemokrácia pozíciói közötti viszony ilyenfajta merev, determinista értelmezése mellett.
A társadalmi bázis kérdéséhez
Jól tudjuk, hogy a szociáldemokrácia az ipari forradalom „gyermeke", és támogatottsága évtizedeken keresztül elsősorban az ipari munkások között volt egyértelmű, bár nem minden munkás volt szocialista, s mindig voltak szavazói más társadalmi csoportokban is. Továbbá az is köztudott, hogy a szociáldemokrácia alapvető történelmi funkciója az volt, hogy élve az általános választójog eszközével a parlamentbe juttatva akkor még többnyire munkás képviselőit, ott a munkásság érdekeit szolgáló törvényhozást segítsen elő, hogy megteremtse az alkurendszer politikai és jogi kereteit. Az utolsó évtizedek korszakos változásai természetesen nem hagyták érintetlenül a szociáldemokrácia pozícióit. Azt feltételezni azonban, hogy e változások egyenes arányban vannak a szociáldemokraták pozícióinak gyöngülésével, bonyolult társadalmi folyamatok ós összefüggések leegyszerűsítésének tekinthető.
Nézzük meg, milyen hatással van a munkásság aránya ós száma csökkenésének (ez a tendencia Görögország, Portugália és Írország kivételével egyértelmű) a szociáldemokrata pártok választási eredményeire az utolsó harminc évben.
1. táblázat Az iparban foglalkoztatottak aránya az összes foglalkoztatottakon belül és a választási eredmények (%-ban)8
|
||||||
Az iparban foglalkoztatottak | A szociáldemokráciára szavazók | |||||
|
60-73 |
80-89 |
Eltérés |
60-73 |
80-89 |
Eltérés |
Belgium |
43,9 |
30,8 |
-13,1 |
30,0 |
28,0 |
-2,0 |
NSZK |
7,8 |
41,3 |
-6,7 |
41,0 |
39,4 |
-1,6 |
Finnország |
33,7 |
32,6 |
-1,1 |
24,0 |
25,4 |
+1,4 |
Franciaország |
38,9 |
32,7 |
-6,2 |
16,8 |
34,7 |
+17,9 |
Görögország |
22,3 |
28,3 |
+6,0 |
– |
43,0 |
– |
Nagy-Britannia |
45,5 |
32,6 |
-12,9 |
45,1 |
29,2 |
-15,9 |
Írország |
28,1 |
29,7 |
+1,6 |
14,5 |
8,7 |
-5,8 |
Olaszország |
37,6 |
34,7 |
-2,9 |
17,3 |
16,4 |
-1,1 |
Hollandia |
39,6 |
28,1 |
-10,5 |
25,9 |
31,0 |
+5,1 |
Norvégia |
35,5 |
27,6 |
-7,9 |
42.9 |
37,4 |
-5,5 |
Ausztria |
41,4 |
38,5 |
-2,9 |
46,3 |
45,5 |
-0,9 |
Portugália |
32,6 |
35,4 |
+2,8 |
– |
27,2 |
– |
Svédország |
40,1 |
30,2 |
-9,9 |
46,8 |
44,5 |
-2,3 |
Svájc |
47,0 |
36,1 |
-11,9 |
24,3 |
20,7 |
-3,6 |
Spanyolország |
33,9 |
33,3 |
-0,6 |
– |
45,4 |
– |
A táblázat azt tanúsítja, hogy az ipari munkásság számának apadása és a szociáldemokraták választási eredményei között lényegi, számszerűen is követhető összefüggés nem mutatható ki. Az egyetlen kivétel Nagy-Britannia, de ha számba vesszük az 1992-es választási eredményeket, akkor ez az összefüggés már halványabb, hiszen 1983 óta a Munkáspárt állandóan növelte támogatottságát (1983: 27,6%, ' 1987: 30,8%, 1992: 35,9%). Olaszország, Norvégia és Ausztria esetében csak gyönge korreláció figyelhető meg. A 80-as évekre ez az összefüggés a legtöbb esetben eltűnőben van. Németországban és Ausztriában még érzékelhető a nyolcvanas években is, de Svédországban, Norvégiában, Hollandiában megszűnt, Franciaországban, Görögországban, Portugáliában és Spanyolországban pedig nem is létezett.
A 70-es évekig többé-kevésbé még érvényes volt az a törvényszerűség, hogy a szociáldemokrata pártok ott értek el jobb eredményeket, ahol az ipari munkások koncentrálódtak, de azóta ez az összefüggés többnyire elhalványult. E pártok munkás támogatottsága érthetően visszaesett, mert a munkásság száma és aránya is csökkent, de mindez nem vezetett szavazataik automatikus csökkenéséhez, mivel képesek voltak nyitni a középosztályokhoz sorolható, vagy azok határvonalán húzódó más rétegek irányába. Számítások szerint 1975-90 között az Európai Közösség szociáldemokrata pártjainak választói között a munkások ún. képviseleti indexe 0.06-tal csökkent, és a középosztályoké pontosan ennyivel növekedett – mindez a közösség átlagára vetítve. A csökkenés az átlagnál magasabb volt Nagy-Britanniában, Németországban és Belgiumban. A növekedés nagyobb arányú volt az első kettőben és Hollandiában.9
A szociáldemokrácia tehát megőrizte helyét a modern európai politikai rendszerben, bár pozíciói a 60-as, 70-es évekhez képest gyöngültek. Ezzel együtt ott van tíz európai ország kormányában, vagy az ország legerősebb politikai pártjaként jelenik meg (többnyire koalíciók szorítják vissza). Nélküle nem képzelhető el semmiféle hatékony politizálás. Így Németországban és Finnországban pártjaik választásokat vesztettek legutóbb, de aki ismeri e két ország viszonyait, az tudja, hogy ellenzékben is politikaformáló erőt képviselnek. Az utóbbi egy év eseményei is állításunkat látszanak igazolni. A spanyol szocialisták, bár szavazatokat vesztettek, ismét győztek, és kormányt alakíthattak. Választásokat nyert a görög PA-SOK és ismét kormányt vezet. A Norvég Munkáspárt ugyancsak megnyerte a választásokat, és bár nincs abszolút többsége a parlamentben, kormányzó párt. A dán szociáldemokraták is elsőként kerültek ki a választásokon és elnökük vezeti az ország koalíciós kormányát. A Holland Munkapárt, bár szavazatokat vesztett, de az ország legerősebb pártja. A svéd szociáldemokraták három ellenzékben töltött év után megnyerték a választásokat. Az osztrák SPÖ sok szavazatot vesztett, de továbbra is az ország legerősebb pártja, és elnöke vezeti kormányát. Az egész európai szociáldemokrácia szemszögéből különösen fontos németországi választásokon az SPD ismét alulmaradt, de az 1990-es választásokhoz képest jobban szerepelt: 33,5%-ról 36,8%-ra nőtt támogatóinak aránya, miközben a győztes koalícióé visszaesett.
A szocialista-szociáldemokrata frakció az Európai Parlament legerősebb csoportja, és ezt a pozícióját az 1994. júniusi választásokon megerősítette: az 567 mandátumból 200-at tudhat magáénak. Ennek akkor is fontos jelzésértéke van, ha figyelembe vesszük, hogy az Európa parlamenti választásokon sokkal kisebb a részvétel, mint a nemzeti parlamentek választásakor. A teljesség kedvéért meg kell jegyezni, hogy az 1994. júniusi választásokon a szociáldemokrata-szocialista pártok eléggé egyenetlenül szerepeltek. Nagy-Britanniában a Munkáspárt nagy győzelmet aratott, a szavazatok közel 43%-át szerezte meg, amíg a konzervatívok csak 27%-ot. A 87 brit Európa-mandátumból 62 a Munkáspárté. Ezzel szemben a német SPD rosszul szerepelt – csak 32,2%-ot ért el, míg az unió-pártok 38,8%-ot. Több országban főleg a kormányzó szociáldemokraták valamivel kevesebb szavazatot kaptak, mint az utolsó nemzeti parlamenti választásokon.
A szociáldemokrata pártok tehát nemcsak „áldozatai" a társadalmi átalakulásoknak, hanem olyan tényezői az európai politikának, amelyek mégiscsak képesek alkalmazkodni ezekhez. Jól tudjuk persze, hogy ezek a tényszerű megállapítások csak részben válaszolják meg indító kérdésünket, vagyis hogy képes-e a szociáldemokrácia úgy változni, hatékony maradni, hogy megőrzi alapkarakterét, identitását? Az alkalmazkodási készség ugyanis nagy erény a politikában, de ennek „ára" sem közömbös.
Azok, akik a munkásbázis apadásából vonnak le mechanikus következtetéseket a szociáldemokrácia jövőjéről, minden bizonnyal téves hipotézisekből indulnak ki. Mindenekelőtt nem veszik figyelembe a munkásság strukturálódásának folyamatát és annak fogalmát a hagyományos iparágak kétkezi (kék galléros) munkásaira szűkítik le, holott ez a kör lényegesen szélesebb és más, a szolgáltató ipar sok ágazatára is értelmezhető. Másrészt a gyakorlatban nemcsak elválasztják a hagyományos munkásérdekeket más szociális rétegek és csoportok érdekeitől, hanem szembe is állítják őket. Tehát a szociáldemokrata pártoknak – feltételezik – vagy az egyiket kell képviselniük (vagy lehetséges), vagy a másikat. A valóságban azonban éppen a dinamikus struktúraváltás egyik fontos eredménye, hogy rendkívül nehéz merev választóvonalat hűzni a különböző társadalmi csoportok érdekei közé. Az a ma divatossá vált feltételezés, amely az átalakítások nyertesei és vesztesei „rendező elv" szerint szelektálja a szociáldemokrácia támogatóit, erősen vitatható. Ugyanis illúzió a „nyerteseket" állandó „nyerőknek" tartani. Az angliai tanulságok, a recesszió délre terjedése ezt jól illusztrálja. A permanens változások érintik a tegnap még nyerteseknek számított rétegeket. A szociális bizonytalanság, a munkanélküliség réme őket is sújtja. A társadalmi, s benne a munkavállalói struktúra változásai, az új társadalmi csoportok megjelenése, a régiek átalakulása nem azt jelenti, hogy a szociális különbségek és feszültségek megszűnnek. R. Lawson brit szociológus megfigyelései szerint egyes középrétegek helyzete a posztindusztrializálódó társadalomban ingatagabbá válik, jobban ki vannak téve a munkaerőpiac szeszélyeinek és elvesztik hagyományos státuszukat.10
A tőke és a munka ellentétei – még ha tartalmuk módosul is – megmaradnak, mint a piacgazdaság velejárói. A tulajdon szerkezetének átalakulása, internacionalizálódása ezeket áttételesebbé, nehezebben áttekinthetőbbé teszik, de nem szüntetik meg. Igaz, a modern társadalmi és politikai viszonyok lehetővé teszik ezek civilizált kezelését (nem utolsósorban éppen a szociáldemokraták által kezdeményezett történelmi reformok eredményeként), de minden alkurendszer függvénye a konkrét politikai erőviszonyoknak, a szociáldemokrácia és a szakszervezetek pozícióinak.
Ahogy már említettük, véleményünk szerint a szociáldemokrata pártok azért képesek támogatottságuk folytonosságának megőrzésére, illetve megújítására, mert egyes középrétegek megnyerésére törekszenek, és nem eredménytelenül. Nem kétséges, hogy egy ilyen bázis, társadalmi szövetség megteremtése igencsak szövevényes feladat, és – ahogy Vajda Gábor a brit Munkáspárt 1992-es adópolitikájáról megjegyzi – nem is mindig sikeres.11 Mindez azonban nem azt jelenti, hogy nem lehet egyszerre építeni a hagyományos munkásrétegek érdekeire és más, a középrétegekhez sorolható munkavállalói érdekekre, illetve csak úgy, ha ez a szövetség az egyiket háttérbe szorítja, és ennek kárára tesz engedményeket. A modern szociáldemokrácia stratégiája – amelyben szignifikáns szerepe van a szociális biztonság univerzális rendszerének, a jóléti állam intézményei védelmének és racionális fejlesztésének, a teljes foglalkoztatottságnak, a munkahelyi demokrácia tökéletesítésének – nemcsak az ipari"munkásság érdekeit szolgálja, hanem objektíve összhangban van más társadalmi csoportok aspirációival.
Az itt következő táblázat, amely összefoglalja a nyugat-európai szociáldemokrata pártok szavazóinak foglalkozás szerinti összetételét 1975-90 között, jól illusztrálja a fentieket.
2. táblázat A szociáldemokrata és szocialista pártokra szavazók foglalkozási struktúrája Nyugat-Európában (%-ban)12 | ||||||||
|
munkások |
alsó középosztály |
felső középosztály |
mások |
||||
|
1975 |
1990 |
1975 |
1990 |
1975 |
1990 |
1975 |
1990 |
Belgium |
58,7 |
42,6 |
24,8 |
39,7 |
10,0 |
6,3 |
9,3 |
18,7 |
NSZK |
52,7 |
34,4 |
35,9 |
34,0 |
4,4 |
24,1 |
13..5 |
24,7 |
Dánia |
52,5 |
49,8 |
41,4 |
36,8 |
0,6 |
0,8 |
14,2 |
20,2 |
Franciaország 32,9 |
27,1 |
44,8 |
41,9 |
8:0 |
22,5 |
23,0 |
29,2 |
|
N.-Britannia |
70,8 |
44,0 |
23,0 |
30,4 |
2,5 |
14,6 |
8,8 |
15,5 |
Görögország |
33,2 |
19,4 |
23,7 |
22,0 |
1,0 |
4,6 |
41,6 |
42,9 |
Írország |
68,3 |
64,6 |
17,1 |
26,7 |
3,7 |
8,1 |
13,4 |
14,0 |
Olaszország |
27,5 |
23,8 |
44,3 |
42,0 |
6,5 |
7,4 |
35,6 |
36,2 |
Hollandia |
58.0 |
30,9 |
20,5 |
42,1 |
15,9 |
21,6 |
7,9 |
21,4 |
Portugália |
47,7 |
33,3 |
33.3 |
27,0 |
0,6 |
10,5 |
21,6 |
29,2 |
Spanyolo. |
49,5 |
41,7 |
27,2 |
23,7 |
2,4 |
12,7 |
22,3 |
21,9 |
Megjegyzések: Munkások: képzett és képzetlen kétkezi munkások Alsó középosztály: hivatali alkalmazottak, szolgáltatási dolgozók, üzleti eladók, felügyelők alsó rétegei Felső középosztály: diplomás foglalkoztatottak (ügyvédek, orvosok, könyvelők) közép- és felső menedzsment Mások: farmerek, halászok, vállalkozók, szellemi foglalkoztatottak |
A francia szocialista Pierre Mauroy, a Szocialista Internacionálé elnöke teljes joggal feltételezi, hogy azok a szociáldemokrata reformtörekvések, amelyek a szociális biztonság fejlesztésére irányulnak, egyformán érdekei a munkásoknak és a középrétegeknek. Mauroy hisz egy új szociális modell kiépítésében, amely megőrzi a szociáldemokrácia eredményeit, de ezeket korszerű módon értelmezi13 . Gro Harlem Brundtland, a norvég kormány munkáspárti miniszterelnöke véleménye szerint „új társadalmi szerződésre van szükség, amely a szociáldemokrácia alapelveire épül"14 . A francia szocialista M. Rocard a társadalmi változások között döntőnek azt tarja, hogy a termelés folyamata és következményei, az osztálytagozódás és osztályviszonyok már nem foglalnak központi helyet a politikai viszonyokban. A progresszió erői más elvek szerint képződnek.15 Azt azonban ő sem állítja, hogy ezen erők szövetségét nem lehet a társadalmi igazságosság elvére építeni.
Sok jel mutat arra, hogy az említett struktúraváltozások nem vezettek az ipari dolgozók hagyományos szakszervezetei és az új iparágak, vagy a fehér galléros munkavállalók szakszervezetei elkülönüléséhez, sem oda, hogy az előzőek a szociáldemokratákat, az utóbbiak más pártokat preferálnak, főleg középpártokat. Igaz, a fehér galléros szakszervezetek tagsága sokszínűbb és politikai magatartásuk differenciáltabb, de az alapvető szociális kérdések megítélésében nem sok különbség van közöttük. Nagy-Britanniában a Munkáspárthoz csatlakozott fehér galléros szakszervezetek gyakran lépnek fel radikális követelésekkel, a párton belül pedig kitűnnek aktivitásukkal.
A társadalmi változások folyamatai minden jel szerint tehát nem kényszerítik a szociáldemokráciát identitásának feladására, nem is szólva arról, hogy a sokat emlegetett posztindusztriális társadalom jelenségei mellett ma még a hagyományos, ipari társadalom konfliktusaival kell megbirkózni (lásd például az OECD országok 10%-os munkanélküliségét). A már idézett Lawson szerint új szegénység, új társadalmi egyenlőtlenségek jönnek létre, és ismét növekszik a védelem nélküli rétegek aránya, nem utolsó sorban a jóléti programok lelassulása miatt16 . Szó sincs tehát arról, hogy a szociáldemokrácia feladatai, funkciói kimerültek. Mindezzel nem azt kívánjuk állítani, hogy a szociáldemokrácia nem változik, s hogy útkeresése egyértelműen sikeres, mentes kudarcoktól. Azt viszont igen, hogy politikai funkcióinak átalakulása nem vezet törvényszerűen minőségileg új jelenségekhez és önazonossága feladásához. Ebben az értelemben a szociáldemokrácia „marad".
Emlékeztetni célszerű, hogy az identitás probléma nem most vetődik fel először a szociáldemokrata pártok viszonylatában. Az osztálypártból néppárttá (catch-all party) válása, amelynek folyamata az 50-60-as években természetes kísérője volt a már akkor kibontakozó társadalmi változásoknak, ugyanúgy, mint a politikai pluralizmus és a vegyesgazdaság iránti elkötelezettsége egyértelművé válásának, bár módosította társadalmi bázisát és stratégiáját nem generált oly mérvű és tartalmú változásokat, mint amelyeket annak idején egyes politológusok feltételeztek. A 60-as évek közepén O. Kirchheimer azt állapította meg, hogy az európai pártok néppárttá válásának vagyunk tanúi. A néppártok abban különböznek a hagyományos osztálypártoktól, hogy valamennyi társadalmi csoport érdekeit képviselik és elsősorban választási pártokként működnek, tehát az elektorátus valamennyi csoportjához címezik programúkat17 . Krausz Tamás napjainkban már úgy látja – a néppártiság azzal járt együtt, hogy a szocialista eszmekör a perifériára szorult18 , amit talán úgy kell értelmezni, mint az alapértékekkel való szakítást. A valóságban azonban, bár a néppárttá válás trendje nyilvánvaló, ez a folyamat talán az egy Németország kivételével (de itt is csak részben) sehol sem vezetett a pártok radikális átalakulásához. Sem a jelentős polgári pártok, sem a szociáldemokrata pártok nem váltak „klasszikus" néppártokká abban az értelemben, hogy szakítottak alapértékeikkel. Programjaik, konkrét politikai gyakorlatuk, választóik szociális összetétele a mai napig eltér egymástól. Mindez persze nem a szubjektív akarat műve, nem azért történik így, mert a politikai pártok elvben nem szeretnének néppártként funkcionálni, hanem azért, mert a piacgazdaság logikája, annak társadalmi gyümölcsei ezt nem engedik. A szociáldemokrata pártoknak már akkor, 20-30 évvel ezelőtt is meg kellett küzdeniük azzal a stratégiai dilemmával, hogy lehet-e a munkásokhoz és a középréteghez egyszerre szólni, de mint a szociáldemokrata pártok választási eredményei ezt illusztrálják, ezt a dilemmát feloldották és 1-2 kivétellel nem következtek be alapvető fordulatok a pártok pozícióiban.
3. táblázat A szociáldemokrata – szocialista pártok választási eredményei, szavazati arányai az országos választásokon (%-ban) Nyugat Európában19 (átlagok) | |||||
|
1945-89 |
1945-73 |
1960-73 |
1974-89 |
1980-89 |
Ausztria |
45,5 |
44,2 |
46,3 |
48,1 |
45,4 |
Belgium |
30.2 |
32.1 |
30.0 |
27.2 |
28.0 |
Dánia |
35.9 |
37.7 |
38.7 |
31.8 |
30.9 |
Finnország |
24.8 |
24.8 |
24.0 |
24.9 |
25.4 |
Franciaország |
21.7 |
17.5 |
16.8 |
32.3 |
34.7 |
NSZK |
37.3 |
36.3 |
41.0 |
40.2 |
39.4 |
Görögország |
– |
– |
– |
35.4 |
43.4 |
Írország |
11.2 |
12.4 |
14.5 |
9.3 |
8.7 |
Olaszország |
16.5 |
17.6 |
17.3 |
14.9 |
16.4 |
Hollandia |
29.0 |
27.7 |
25.9 |
31.5 |
31.0 |
Norvégia |
42.3 |
44.2 |
42.9 |
38.7 |
37.4 |
Portugália |
– |
– |
– |
30.6 |
27.2 |
Svédország |
45.5 |
46.3 |
46.8 |
43.9 |
44.5 |
Svájc |
24.5 |
25.5 |
24.3 |
22.7 |
20,7 |
Spanyolország |
– |
– |
– |
38.2 |
45.4 |
N.-Britannia |
41.5 |
46.0 |
45.1 |
34.3 |
29.2 |
Átlagok |
31,2 |
31,7 |
31,8 |
31,5 |
31,7 |
Megjegyzés: Franciaországból a SFIO-PS, Belgiumból a BSP-PSB, Olaszországból a PSI-PSDI eredményei alapján |
Válaszolnunk kell arra a kérdésre is, vajon mi az oka annak, hogy a szociáldemokrata pártok, amelyek rendszeresen megméretnek a választásokon, lényegében talpon tudnak maradni annak ellenére, hogy az a feltételrendszer, amelyben jelentős reformjait elérte és domináns politikai erővé vált Nyugat-Európában, megváltozott. A struktúraváltás ugyanis ennek csupán egy eleme. Az a keynesi gazdaságtechnika, amelynek alkalmazása – összhangban a szociáldemokrácia társadalmi céljaival – húsz évvel ezelőtt sikeres volt, napjaink globális gazdasága körülményei között nemzeti keretekben már nem használható. A gazdaság extenzív növekedésének – ami oly fontos helyet kapott a szociáldemokrácia foglalkoztatási víziójában – ugyancsak vége, nem utolsósorban azért is, mert az ökológiai kritériumok egyre inkább döntővé válnak a gazdaság fejlesztésekor. A világgazdaságban a neoliberális (neokonzervatív) monetarista logika érvényesül és az ezt kísérő szellemi offenzíva azzal érvel, hogy a szociáldemokrata modell a gazdaság racionális fejlesztésének akadályává vált; és ezt, úgy látszik, az sem zavarja, hogy 10-15 év után kiderült: szó sincs arról, hogy az új hullám teljesítményének összhatása (lásd a recessziót és a tartós munkanélküliséget) nagyon fényes. A nagy kérdés, vajon van-e a szociáldemokráciának alternatívája, programja ebben a helyzetben. Mind Krausz Tamás, mind pedig Szigeti Péter erre a kérdésre szkeptikus választ ad, az utóbbi megjegyzi, hogy a jövő minden bizonnyal nem a szociáldemokráciáé lesz, az inkább egy konzervatív Európát hoz magával,20 nyilván azért, mert nem látja egy hatékony szociáldemokrata alternatíva realitását.
Amikor a szociáldemokrácia alternatíváiról kívánunk szólni, amelyek válaszokat tartalmaznak az említett kihívásokra, mindenekelőtt azokra a stratégiai vitákra kell emlékeztetnünk, amelyek – hasonlóan az 50-es évekéhez – a szociáldemokrata pártokban a 80-as években zajlottak, és amelyek eredményeként új programok születtek, még ha ezek elméleti koherenciája nem is tekinthető teljesnek. Ebben a vonatkozásban egyet lehet érteni Szigeti Péterrel, aki azt bizonyítja, hogy a szociáldemokraták számára sosem volt közömbös az elmélet, és aki elutasítja azt a feltételezést, hogy sikereik forrása az „elméletellenes pragmatizmus annak ellenére, hogy útkeresésük az utóbbi évtizedben egyfajta elméleti vákuumban" folyik21 . Nem vitatva, inkább kiegészítve állítását megjegyezzük, hogy a szociáldemokrácia pragmatizmusa nem elméletellenes, hanem – elnézést a szójátékért – egyszerűen pragmatikus. Továbbá, hogy az elméleti irányvonal, a programok valamint a pártok cselekvési programjai, választási kiáltványai (programjai) között sosem volt, és ma sincs teljes, idillikus harmónia. Ilyesmit egy versenyre épített, pluralista rendszerben, a piacgazdaság feltételei között nem is lehet elvárni. Itt az egyedüli járható út az apró lépések reformpolitikája, az állandó alkuk, ami együtt jár a vargabetűkkel, kudarcokkal, engedményekkel, visszalépésekkel, s ez az, ami a szociáldemokrácia pragmatizmusát meghatározza. Sikereiben ennek valóban szerepe volt, de ha a különböző pártokban eltérő mértékű is az elméleti tisztánlátás, a programok jelentőségét helytelen volna lebecsülni.
Ha vázlatosan is, gondolatmenetünk szemszögéből tekintsük át a német SPD, a svéd SAP, a brit Munkáspárt, a spanyol PSOE és a Szocialista Internacionálé program-dokumentumait, nyilatkozatait, amelyek a 80-as, 90-es évtized fordulóján születtek. Közös vonásuk, hogy egytől egyig hosszú vitákban születtek és kompromisszumok árán jöttek létre, ami alatt azt értjük, hogy a többséget kitevő centrumerők felfogását tükrözik. Különbözik viszont jellegük, szerkezetük, ami a más-más hagyományokkal magyarázható. Továbbá érzékelhető, hogy értékeléseik között vannak nem elhanyagolható különbségek is. Erinek ellenére jelzik a pártok gondolkodásmódját, a problémák és a járható út megítélését.
Az SPD Alapprogramja megerősíti az 1959-ben elfogadott nevezetes Bad Godesberg-i programban megfogalmazott alapértékeket (szabadság, szolidaritás, társadalmi igazságosság), de bizonyítandó, hogy korántsem tekinti ezek megvalósulását befejezettnek, kiemeli, hogy egy olyan társadalom felépítésére törekszik, amelyben életre kel a szolidaritás és a társadalmi igazságosság. A programnak fontos vezető motívuma – ez egyébként a többi dokumentumra is vonatkozik – a nők és a férfiak közötti társadalmi egyenlőség követelése.
A dokumentum kiemelkedő fontosságú fejezete a munka világával, az emberi munka értékeivel, a munka környezetével és feltételeivel foglalkozik. Egyértelműen hitet tesz a teljes foglalkoztatottság elve mellett. Megállapítja, hogy a munkanélküliség a társadalom központi problémája maradt. Arra hívja fel a figyelmet, hogy növekszik a védelem nélkül maradt tartós munkanélküliek száma. Figyelmezteti arra, hogy mindez a lakosság polarizálódásához, s oda vezet, hogy növekednek a szegények és a gazdagok közötti különbségek. Kétséget kizáróan a demokratikus állam feladatává teszi a teljes foglalkoztatás biztosítását.
Ugyancsak a program központi gondolatának tekinthető az ökológiáról szóló fejezet. A gazdaság ökológiai modernizálását az SPD első számú feladatának tartja. Csak olyan gazdasági növekedést támogat, amely összhangban van a környezettel. A gazdaság egészében semmi sem lehet racionális, ami ökológiailag irracionális – állítja22 .
A svéd szociáldemokraták új programjának egyik jellegzetessége, hogy az ezt megelőző programokhoz viszonyítva a régebbi, a társadalom átalakításával kapcsolatos optimista értékeléseket revideálja, és józanabb célokat tűz ki. így például az ezt megelőző programjában kitüntetett helyet kapott mint belátható cél egy olyan osztálynélküli társadalom, amely közösségben az emberek a szolidaritás és egyenlőség elve szerint működnek együtt. Az új program azonban már konstatálja egy ilyen társadalom elérésének nehézségeit. Az osztálynélküli társadalmat ebben a dokumentumban a társadalmi élet egy-egy területére értelmezi, és egészében egy olyan társadalom megvalósítását tűzi ki célul, amelyben az osztálykülönbségek és a társadalmi státusz „semlegesítve" van. Ez a program is a munkanélküliség felszámolását sürgeti, és a teljes foglalkoztatás mellett tesz hitet.
A svéd program nagy figyelmet szentel a posztindusztriális társadalom problémáinak. Konstatálja, hogy ebben új törésvonalak alakulnak, de arra is utal, hogy egyes rétegeket a változások negatívan érinthetik. Ezek közé sorolja a fizikai munkásokat, az alulfizetett nőket, a rutinjellegű, gépies munkát végző fehér gallérosokat és a szolgáltató iparban dolgozó egyes rétegeket. A svéd szociáldemokraták nem fogadják el azokat a feltételezéseket, miszerint a posztindusztriális törésvonalak és struktúrák teljességgel felszámolják az osztálykülönbségeket. A program hosszabb távon együtt számol az új és hagyományos struktúrákkal és mindkettő problémáival. Számára azonban prioritása az újratermelődő társadalmi és osztálykülönbségek leküzdésének van. A svéd pártprogram egyik legfontosabb üzenete, hogy az államnak részt kell vállalni ebben. Kiemelt szerepet szán az állami (közösségi) szektor és a jóléti struktúrák fejlesztésének23 .
A spanyol szocialisták programnyilatkozata elsősorban a mozgalom alapértékeit erősíti meg, kiegészítve ezeket az ökológia követelményeivel. Az egyetlen, de fontos tartalmi változás a régebbi dokumentumokkal szemben, hogy a párt – bár nevében megőrizte a „munkás" jelzőt – deklarálta, hogy a demokratikus szocialista stratégiájával az állampolgárok többségét kívánja szolgálni, és nem kötődik bármely társadalmi osztályhoz. Ennek alátámasztására a módosított szervezeti szabályzatában a párttagságot már nem köti össze a szakszervezeti (UGT) tagsággal. Az új program keveset foglakozik konkrét problémákkal, inkább egy elvi nyilatkozatnak felel meg. F. Gonzales pártelnök miniszterelnök nem véletlenül jegyezte meg, hogy jelen esetben egy pártprogramról van szó és nem a szocialista párti kormány programjáról24 .
A brit Munkáspárt módosított programjának az 1989-es, 1990-es és 1991-es pártkonferenciák dokumentumai tekinthetők. Ezek fontos jellemzője annak deklarálása, hogy a párt társadalmi céljai csakis a gazdaság hatékonyságának növelésével realizálhatók. Ebben azonban hangsúlyos szerepet kell, hogy kapjon az állam azzal, hogy tevékenységével kedvezőbb feltételeket teremtsen a piac számára és így segítse a gazdaság versenyképességét. Ezzel együtt a munkáspártiak elutasítják a konzervatívok piaccentrikus dogmáit, azt, hogy ők az egész gazdaságot az ösztönös piaci gépezetre bízzák. Azt vallják, hogy a kormánynak be kell avatkoznia a hosszú távú beruházások és befektetések biztosítása érdekében az oktatás, közlekedés és a regionális fejlesztést elősegítendő, mert erre a piac önmaga képtelen volna. A Munkáspárt keményen bírálja a munkanélküliséget. Ugyanakkor ma már a teljes foglalkoztatás témakörét szélesebben értelmezi,=és kiterjeszti a munka környezete és minősége kérdéseire25 .
A Szocialista Internacionálé új Elvi Nyilatkozata is abból indul ki, hogy az utolsó évtizedek fejlődése ellenére az osztálykülönbségek megmaradtak. Álláspontja szerint a korszakos változásokat csak egy fejlettebb szociális és politikai demokrácia keretében lehet a társadalom számára elviselhető mederben tartani. Az új technológiák megjelenését egyrészt üdvözli, mint olyanokét, amelyeket fel lehet használni a környezet megóvására és újabb munkaalkalmak létesítésére, de utal bevezetésük potenciális veszélyeire, így arra, hogy az átalakulások szociális költségei, így a munkanélküliség nemcsak a szegény rétegeket, hanem az egész társadalmat érinti. Miután ez a dokumentum is megerősíti elkötelezettségét a szociáldemokrácia alapértékei iránt, egyértelműen leszögezi, hogy az alapértékek egysége talaján áll, és elutasítja mind a szabadság fetisizálását a társadalmi igazságosság és szolidaritás rovására, mind pedig a szabadságjogok negligálását a szociális demokrácia szempontjaira hivatkozva26 .
A szociáldemokrácia új programjait értékelve külön is érdemes szólni arról, hogyan viszonyulnak a demokrácia intézményeihez, hogyan értelmezik működésének hatékonyságát. Szigeti Péter úgy látja, hogy a mai szociáldemokrácia kritikátlan a pluralista demokráciával szemben azzal, hogy lényegében befejezettnek tekinti az „electoral democracy" elvére épülő kötetlen mandátumos képviseleti demokráciát, és ez szerinte zavarhatja társadalmi stratégiája megvalósítását27 . A magunk részéről – figyelembe véve az említett programokat – úgy látjuk, hogy a mai szociáldemokrácia ugyan kategorikusan elkötelezi magát a pluralista demokrácia és intézményei iránt, de ez nem jelenti, hogy azokat tökéletesnek tartja. Az SPD programja megjegyzi: „A politikai pluralizmust ki kell terjeszteni a választott képviselők és az állampolgárok közötti kritikus dialógusra, és bizonyos korlátozásokkal a népszavazások felhasználására"28 . Az új programok szinte kivétel nélkül utalnak az állampolgárok direkt aktivitása, a participáció szükségességére, de ugyanilyen hangsúllyal a munkahelyi demokrácia, az együttdöntés fontosságára. A svéd pártprogram szükségesnek tartja az olyan tartalmú decentralizálást, amelynek eredményeképpen az állampolgárok közelebb kerülnek a döntéshozatalhoz. Hasonlóan fogalmaznak a brit munkáspártiak is29 . Mindezt még célszerű kiegészíteni azzal, hogy – ahogy más vonatkozásban már érintettük -, a szociáldemokraták csakis a szociális demokrácia intézményeivel és garanciáival tartják teljesnek a politikai demokráciát. Az emberi és szabadságjogok szerves részeként kezelik a munkához való jogot. A szociáldemokratáknak nincsenek illúzióik a pluralista demokrácia mindenhatóságát illetően. W. Brandt egyik utolsó, az Internacionálé stockholmi kongresszusán elmondott beszédében húzta alá, hogy a szociáldemokráciának a piacgazdaság feltételei között minden nap harcolni kell a demokráciáért. Úgy tűnik tehát, hogy a pluralista demokrácia elfogadása nem jelent kritikátlan azonosulást annak gyengeségeivel.
A pártok megújított programjai pontosan jelzik a mozgalom útkeresésének irányát. Ennek folyamata ma is tart, és hiba volna olyan elvárásokat támasztani, hogy a programok adjanak teljes válaszokat változó világunk égető kérdéseire, hiszen magának a kornak fontos jellemzője, hogy önmaga is forrásban, rohamos változásban van és ez megnehezíti a társadalmi-gazdasági folyamatok végső kimenetelének teljes „átlátását". Nem vitás, hogy az ötvenes évek programjai e tekintetben előnyösebb helyzetben voltak, ezért nagyobb koherenciával rendelkeztek. Megkérdőjelezni a szociáldemokrácia alternatívájának építését, illetve vitatni ezek relevanciáját természetesen lehet, de akkor ezt tételes elemzésnek célszerű kitenni. Krausz Tamás azonban nem ezt teszi, hanem miután akadémikusnak és külön kifejtést igénylőnek ítéli a kérdést, hogy lett volna-e (vagy van-e) más alternatívája a szociáldemokráciának, kijelenti: „…hogy sok helyütt maga állt a neokonzervatív forradalom élére, segítve a tőkés újratermelődési folyamat egyetemes fenntartását és kiterjesztését… óhatatlanul maga látva neki annak, hogy megássa saját sírját"30 . Kétségtelen, hogy az utóbbi években az egyedül vagy koalícióban kormányzó szociáldemokratákat egyfajta kényszerpályára szorítja az egyre jobban globalizálódó, és tartalmában monetarista gazdaságpolitika, ami megnehezíti a szociáldemokrácia stratégiájának realizálását. Azt állítani azonban, hogy önmaga áll ennek élére erős túlzás. S ugyanígy elméleti csúsztatás (de nem eredeti – lásd Tarnow híres meditációját arról, hogy vajon a szociáldemokrácia a kapitalizmus orvosa vagy örököse), hogy segíti a tőkés újratermelést és ezzel saját sírját ássa. A valóságban ugyanis a szociáldemokrácia olyan, a kapitalista logikától idegen elemeket és garanciákat épített be a tőkés újratermelés folyamatába, amelyek minőségileg javították a munkavállalók helyzetét, pozícióit, és ezzel mindig a tőkés viszonyok átalakítására, meghaladására törekedett nem kevés eredménnyel. De ebbe nem halt bele, hanem széles körű elismertségre tett szert. Ide sorolhatjuk a jóléti államot is mint a szociáldemokrácia történelmi teljesítményét, amely ugyan Krausz Tamás szerint romokban hever31 , de ezt a megállapítást sem tudjuk elfogadni. Véleményünk szerint ugyanis éppen a szociáldemokrácia történelmi érdeme, hogy nemcsak fő építője volt a jóléti államnak, hanem a mai napig legfőbb védelmezője. Ha ezt a funkcióját feladná, akkor valóban vége volna, de nem ez történik. Igaz, a konzervatív hullám célja a jóléti állam szűkítése, devalvációja, de ez – nem utolsósorban a szociáldemokrácia következetes kiállása következtében – nem járt érdemi sikerrel. S az is igaz, hogy az évtizedekkel ezelőtt kiépített jóléti intézményrendszer sok tekintetben nem tudja kezelni az új feszültségek egy részét, nem képes segíteni a védelem nélkül maradt kisebbségeknek, ezért tovább kellene fejleszteni, ám napjainkban ennek feltételei nehezen teremthetők meg. Ez azonban inkább a jóléti állam korlátait, mint romjait illusztrálja.
Nézzük meg a továbbiakban, milyen válaszai vannak a mai szociáldemokráciának a neoliberális gazdaság „hozamaira". Vajon élére áll ennek, vagy ellenáll-e, és hogyan.
Elsősorban azt kell kiemelnünk, hogy a tulajdon transznacionálissá válására válaszul az európai szociáldemokrata pártok felismerték, hogy alternatívájukat az integrálódó Európa mezőjében és intézményi kereteiben szükséges megfogalmazni. Ma ezek a pártok az integráció fejlesztésének legaktívabb hívei. Stratégiájukat arra építik, hogy az Unió országaiban ők képezik a legerősebb politikai áramlatot, és ennek potenciálja most négy, jelentős szociáldemokrata hagyománnyal rendelkező ország csatlakozásával tovább fog erősödni, és a kooperáció európai szinten lehetővé teszi társadalmi céljaik hatékonyabb megvalósulását.
Az Európai Szocialisták Pártja (az Unió szocialista-szociáldemokrata pártjainak integrált szervezete) Választási Kiáltványa az 1994. júniusi Európa Parlament-i választásokra egyértelműen deklarálja, hogy a szocialisták víziója az Unió integrálódásának hatékonyságától függ. Értelmezése szerint csak együtt lehet:
- harcolni a tömeges munkanélküliség ellen és biztosítani a társadalmi haladást,
- kivédeni az Amerikából és Ázsiából jövő gazdasági kihívást és biztosítani a szociáldemokrácia európai modelljének és a jóléti államnak a túlélését,
- ellensúlyozni a nemzetközi pénzügyi körök és transznacionális vállalatok növekvő hatalmát.
Az Unió különböző intézményeiben és fórumain közösen fellépő szocialisták jelentős eredményeket értek el a Szociális Charta és a Maastrichti Egyezmény második, szociális fejezete elkészítésében és elfogadásával, a regionális, strukturális és az ún. kohéziós alapok növelésével. Ez utóbbiak segítségével sikerült hozzájárulni az elmaradottabb régiók fejlesztéséhez. Ugyancsak a közös fellépés eredménye az egységes európai munkavédelmi szabályzat kidolgozása.
A kiáltvány hangsúlyozza annak fontosságát, hogy az Unió szerveiben, testületeiben a döntéshozatal demokratikusabb legyen, s hogy a megválasztásra kerülő új Európa Parlament nagyobb hatással lehessen a közösség végrehajtó szerve, az Európai Bizottság állásfoglalásaira. Ennek szellemében az Európai Unió szocialista pártjainak elsőrendű célja, hogy Európa-szintű egyezmény szülessen a foglalkoztatás növelése és intenzívebb beruházások érdekében. Ennek magába kellene foglalni a kamatláb csökkentését, nagyszabású lakásépítési programokat, városmodernizáló programokat, az elmaradott régiók fejlesztési terveit, a gazdaság ökológiai megújítását, környezetbarát közlekedést, a szakképzés hatékony fejlesztését.
A kiáltvány sürgeti a Szociális Charta életbe léptetését minden országban, s ettől várja a gazdaság demokratizálását, a kontinens munkavállalói és üzleti körei Európai Egyezményének megkötését32 .
Hozzátehetjük, hogy a szociáldemokrata pártok napjainkban a munkanélküliséget nemcsak annak szociális következményei oldaláról vizsgálják, hanem hangsúlyozzák, hogy az lehetetlenné teszi a gazdaság harmonikus fejlesztését. A Szocialista Internacionálé Gazdasági, Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságának 1993 júliusi ülésén, annak vezetője, a nemrég elhunyt J. Smith azt tartotta alapvető követelménynek, hogy a teljes foglalkoztatás komplex problémája a gazdasági döntéshozatal középpontjába kerüljön. A kormányok feladata, hogy egy újszerű, céltudatos beruházási politikával elősegítsék az emberek energiája és szaktudása minőségi fejlesztését. Értelmezése szerint a hosszabb távú, a foglalkoztatás számára kedvező gazdaságpolitika kulcskérdése a modern képzés és átképzés igényeinek kielégítése33 . A. Larsson, svéd szociáldemokrata, volt pénzügyminiszter a termelési kapacitás, a kutatás és az infrastruktúra fejlesztését a modern gazdaságpolitika fontos, de nem egyedüli tartozékának tartja. Arra hívja fel a figyelmet, hogy az európai munkaerőpiac jelenleg két, különböző sebességgel működik. Az egyik az új technológia és az élesedő verseny következtében igen nagy. A másik, a képzés és az átképzés intézményei igencsak lassú és nem elégíti ki a változások igényeit. A jövőben a munkaerőpiac „szinkronizálását" kell elérni, ami elsősorban a humán beruházások minőségi fejlesztését feltételezi, így például Európában 5 millió új oktatási férőhelyet tart szükségesnek létrehozni34 .
A mai szociáldemokrácia gazdaságfilozófiája szerint a növekedés, az ésszerű beruházáspolitika és a foglalkoztatás fejlesztése képezi a gazdaságpolitika kulcskérdését együtt az infláció leküzdésével, de nem annak alárendelve35 . Az Európai Szocialisták Pártja pártvezéreinek 1993-as konferenciája Nyilatkozata ennek szellemében azzal érvel, hogy a magas és tartós munkanélküliség elfogadhatatlan mind szociális, mind gazdasági aspektusból. Úgy látja, hogy a szociális védettség szintjét kell garantálni, mert ellenkező esetben az Európai Közösség kohéziója kerülhet veszélybe36 .
A szociáldemokrácia, e célkitűzéseket elérendő, olyan adópolitikát tartana racionálisnak, amely elősegíti a szociális biztonságot anélkül, hogy gátolná a gazdaság fejlesztését, amely nem csupán a munkaerő költségeire épül. A foglalkoztatás növelése érdekében javasolja a munkaidő szerkezetének átalakítását, a munkaidő csökkentését37 .
Érdemes utalni arra, hogy a Szocialista Internacionálé pártjai napjainkban már nemcsak általánosságban vetik fel a nemzetközi pénzügyi rendszer és gazdaságfejlesztés korszerűsítésének követelményét, hanem konkrét javaslatokon dolgoznak. Az Internacionálé említett gazdasági bizottsága 1993-ban úgy ítélte meg, hogy szükség van az egész Bretton Woods-i pénzügyi rendszer funkcionálásának felülvizsgálatára, beleértve az IMF és a Világbank szerepét38 . A bizottság 1994 februárjában e kérdéskörnek szentelte ülését, és több konkrét ajánlást dolgozott ki a kamatláb csökkentésére, a gazdaság infrastruktúrája és a technológiai képzés fejlesztésére vonatkozóan, továbbá a szegény afrikai országok adósságterheinek könnyítése érdekében. Fontosnak tartotta, hogy a Bretton Woods-i rendszer pénzügyi intézményei a jövőben az ENSZ nemrég alakult Gazdasági Tanácsa szárnyai alatt tevékenykedjenek39 . Jól tudjuk persze, hogy a nemzetközi pénzügyek nem a szociáldemokrácia logikája szerint működnek. Az ilyen ajánlások, a pénzügyi rendszer demokratizálására vonatkozó törekvések aligha hoznak gyors változásokat, de hatásukat nem szabad lebecsülni. Ellentétben Krausz Tamással40 , úgy véljük, ugyanez vonatkozik azokra az elképzelésekre, amelyeket a szociáldemokrácia a fejlődő világ és az új világrend problémáival kapcsolatosan fogalmazott meg. Lásd például W. Brandt által vezetett, független nemzetközi szakértőkből állt bizottság elemzéseit és jelentéseit, amelyekre a Szocialista Internacionálé 1986-os limai kongresszusán elfogadott csomagterv, a „Globális kihívás" felépült. Ez sem váltotta meg eddig a világot, de hatásuk a különböző nemzetközi fórumok gondolkodására tagadhatatlan. Az Internacionálé gazdasági bizottságának tavalyi ülésén például azt konstatálták, hogy változóban van a Világbank magatartása: valamelyest nagyobb érzékenységet mutat a szegénység problémái, az oktatásügy, az egészségügy és az ökológia iránt. Szerényebb mértékben bár, de ez vonatkozik az IMF-re is41 .
Természetesen a szociáldemokrácia értelmezésében az európai együttműködés legfontosabb dimenzióját a szociális szféra képezi. Úgy látja, hogy e tekintetben is meg lehet és kell haladni a nemzeti kereteket. Érzékeli, hogy a jóléti intézmények már nem tudják megfelelően kezelni az újratermelődő és újszerűen jelentkező szociális konfliktusokat, azok gondjait, akik kirekesztődnek a társadalomból, akik a szegénység új formáinak áldozatává váltak. Az Európa Parlament szocialista frakciója nemrég konferenciát tartott e kérdéskörben. Tízpontos ajánlást dolgoztak ki „A kirekesztés elleni charta" címmel, amely többek között javasolja, hogy e rétegek szociális jogait építsék be „Az Európai Unió állampolgárai jogainak Nyilatkozatába", amely 1996-ban látna napvilágot42 .
Következtetések
Dolgozatunkban arra törekedtünk, hogy érzékeltessük: a mai nyugat-európai szociáldemokrácia a rohamos változásokra önmagát állandóan alakítva, de identitását megőrizve reagál. Az utolsó másfél-két évtizedben folyamatos útkeresésben van, és nem minden kihívásra tud megnyugtató válaszokat felmutatni. Rendelkezik azonban mind hosszú távú stratégiai alternatívával, mind pedig áthidaló rövid távú politikával. Ezeket nem tartja szentírásnak, csodaszernek, és ha kell, kész őket korrigálni. Nincsenek illúziói sem a kapitalista társadalmi rendről, dénárról sem, hogy annak ellentmondásait egy csapásra meg lehet változtatni. Ritkán ér el látványos eredményeket társadalmi céljai megvalósításában, ma is a fokozatos változások híve, de nem azért, mert nem kívánna gyorsabb eredményeket, hanem azért, mert erre a társadalmi és politikai viszonyok nem adnak alkalmat. Politizálását gyakran kísérik hosszú alkudozások, kívülről nem mindig érthető engedményekkel. Programjait és gyakorlati politikáját lehet bírálni, bagatellizálni, egyet azonban nem lehet: figyelmen kívül hagyni, hogy a szociáldemokrácia történelmileg a baloldal legeredményesebb áramlata, amely a legtöbbet tette a szociális haladás és igazságosság asztalára.
Jegyzetek
1 Az utóbbi hónapokban több, a nyugat-európai szociáldemokrácia problémáit érintő gondolatébresztő írás jelent meg a hazai szakfolyóiratokban, így Vajda Gáboré: Fogyó háttér előtt (Szociáldemokrata esélyek Magyarországon) a Valóság 1994 2. számában (41-60. o.); Krausz Tamásé: Jön vagy megy a szociáldemokrácia? (Néhány előzetes megjegyzés e számunkhoz.) az Eszmélet 20. számában (5-9. old.); Szigeti Péteré: Szociáldemokrácia: honnan hová? Erények és gyengeségek (az Eszmélet ugyanezen számában, 63-78. o.) Jelen dolgozatunk többnyire a felsorolt munkákban felvetett kérdésekre kíván reagálni.
2 XIX Congress of the Socialist International. Berlin 15-17. September 1992. 29. o.
3 XIX Congress of the Socialist International. Speech by Ingvar Carlsson. (Kéziratban, amely megtekinthető az MTA Politikatudományi Intézetében) 2-3. o.
4 Krausz Tamás… 7. o.
5 Szigeti Péter… 65. o.
6 Krausz Tamás… 6. o.
7 Vajda Gábor… 45-52. o.
8 Wolfgang Merkel: Between class and catch-all: is there an electoral dilemma for social democratic parties in Western Europe? In: Socialist Parties in Europe II: of class, populars, catch-all? ICPS, Barcelona, 1992 (11-32. o.), 29. old. 9, uo. 28-29. o.
9 Wolfgang Merkel: … 28-29. o.
10 Roger Lawson : The Challenge of „New Poverty". In: Politik und Gesellschaft – International Politics and Society 1994. 2. sz. (162-174. o.) 162. o.
11 Vajda Gábor… 48. o.
12 Wolfgang Merkel… 27. o.
13 Socialist Affairs 1993 2. sz. 4. o.
14 XIX Congress of the Socialist International… Speech by Gro Harlem Brundtland (kéziratban) 1-3. o.
15 Agenda 1993 36 sz. 1. o.
16 Roger Lawson…162, 165-167. o.
17 Wolfgang Merkel… 14. o.
18 Krausz Tamás… 7. o.
19 Wolfgang Merkel… 30. o.
20 Krausz Tamás… 7. o. és Szigeti Péter…63. és 73. o.
21 Szigeti Péter… 68. o.
22 Basic policy programme of the Social Democratic Party of Ger-many, 1989. (kéziratban) 9, 30-31, 39-40. o.
23 The Swedish Social Democratic Party Programme 1990. 15, 17, 21, 40, 49. o.
24 West European Politics, 1993/1 sz. 90-92. o.
25 Meet the Challenge. Make the Change. 1989 6, 9. o. és Looking to the Future. 1990. 6., 11-12. o.
26 Declaration of Principles of the Socialist International. Socialist Affairs 1989/1-2 sz. 28-35. o. Magyarul: Társadalmi Szemle, 1990/1 sz. 33-45. o.
27 Szigeti Peter… 75. o.
28 Basic Policy Programme of the SPD… 60. o.
29 The Swedish Social Democratic Party Programme… 54. o. es Opportunity Britain 1991. 45. o.
30 Krausz Tamas… 7. o.
31 Uo. 6. o.
32 Manifesto for the elections to the European Parlament of June 1994. 2-6. o.
33 Speech of John Smith at a Meeting of the Socialist International Committee on Economic Policy, Development and Enviroment, July 5th 1993. 6. o. (kézirat). Lásd e kérdésről még Gordon Brown: How we can conquer unemployment. Labour Finance and Industry Group, 1994.
34 Socialist Affairs 1994/1 sz. 19. o.
35 Socialist Affairs 1993/3 sz. 25. o.
36 Party of European Socialist. Party Leaders Conference, Copenhagen 19-20 June 1993. Declaration. 1-2. o.
37 Socialist Affairs 1993/2 sz. 4. o.
38 Speech of John Smith… 7. o.
39 Socialist Affairs 1994/1 sz. 36. o.
40 Krausz Tamas… 8. o.
41 Mint a 38-as jegyzet.
42 Agenda. Shock Issue on Poverty and Homelesness 1994 1. o.