Az uralkodó közgazdaságtudomány a munka fogalmát a bérmunkára, illetve keresőtevékenységre, a gazdaságét pedig a piacgazdaság, illetve a pénzgazdaság területére szűkíti le. Ezek a félrevezető közgazdaságtudományi meghatározások nemcsak a gazdasági eredményesség értékeléséhez szükséges közgazdasági mutatószámokban csapódnak le (mint például a bruttó hazai termék), hanem a gondolkodásban, az emberek mindennapi kommunikációjában, valamint a gazdaságpolitikai döntésekben és intézkedésekben is.
A pénzgazdaság vezető gazdasági teoretikusai egyetértenek abban, hogy gazdaság az, amit pénzben mérnek. Ami ezen kívül van, az számukra egyben a gazdaságon is kívül van; ide tartozik minden, ami szociális, kulturális, magánjellegű vagy politikai. A magánháztartásokban végzett, a jólét és a jó közérzet szempontjából alapvető jelentőségű gazdasági jellegű tevékenységek, amelyeket főleg nők végeznek, következésképpen nem jelennek meg a bruttó hazai termékben mint a jólét állítólagos fokmérőjében. Ezzel szemben a „javítási szolgáltatások" emelik a bruttó hazai termékkel mért jólétet. Egy autóbalesetet követő munkák – az orvosi ellátás, az autóval kapcsolatos javítási munkák, az ügyvédek, bírák és a kár megállapításánál eljáró kárszakértők alkalmazása -, csupán azért, mert van áruk, taövelik a bruttó hazai terméket; az éppen aktuális gazdasági elmélet szerint tehát társadalmi gazdagságot teremtenek!
A hivatalos közgazdasági elméletnek a munka és a gazdaság fogalmának megragadásához kapcsolódó egyik fontos előfeltételére, mintegy dogmájára hívja fel a figyelmet Elmar Altvater (1995. 17.): a munka a forrása értéknek és értéktöbbletnek, jólétnek és gazdagságnak; munkamegosztással és a munkafolyamat részekre bontásával, tehát a munka társadalmi megszervezésével jelentős mértékben lehet növelni a termelékenységet. Döntő jelentősége van azonban annak, amit már Karl Marx is megfogalmazott a produktív (termelő-) munka fogalmával kapcsolatban a Politikai gazdaságtan bírálatában: „Kapitalista viszonyok között nem számít minden olyan munka produktívnak, amely valamilyen módon hozzájárul a gazdagság növeléséhez, hanem csak az a munka, amely értéktöbbletet és ebből következőleg tőkét állít elő,"
A „munkának és gazdaságnak" a kapitalizmus szellemében történő effajta megragadásával kapcsolatban – amely egyébként a szakszervezetekben és a szociáldemokrácián belül is meghatározó erővel bír – jegyzi meg Ingrid Kurz-Scherf (1993.), hogy ez a megkurtított munkafogalom a munka megszervezésének mind a kapitalista, mind a patriarchális formáját magában foglalja. E kapitalista szemlélet átvétele miatt sok szakszervezeti tag számára szinte elképzelhetetlen, hogy a munka kategóriáiban gondolkodva olyan munka is szóba jöhessen, amely nem bérmunka. A szakszervezeti mozgalom és a „baloldal" teljesen egyértelmű ellenségképpel rendelkezik. Ez-az ellenség a tőke. Igaz, hogy ez ellen a kapitalizmus keretein belül lépnek fel valamilyen formában, de azzal a távlati céllal, hogy egyszer ugyanennek a túloldalára érkezzenek meg. A tőke a szakszervezetek esetében a munkaadók konkrét formájában jelenik meg, és ezzel a konkrét formával a tőke egyben „gazdasággá" is válik. Ily módon kerül sor „munka és gazdaság" szembeállítására, és a munkának egy olyan értelmezése alakul ki, amely azt konfliktusba állítja „gazdasággal", és elhatárolja attól. Emiatt nem sikerülhet munka és bérmunka megkülönböztetése, és az sem, hogy olyan önálló felfogás alakuljon ki a „gazdaságról", amely azt a társadalmi munkafolyamat részeként értelmezi. A baloldal ezáltal figyelmen kívül hagyta, hogy az olyan kérdések, mint a termelékenység és a munkamegosztás, nemcsak a tőkének mint uralmi viszonynak tudhatók be, hanem önmagukban is a gazdaság megszervezésének kérdései. Emellett ráadásul Marx óta, aki megírta a tőke politikai gazdaságtanának bírálatátfsenki sem vállalkozott arra, hogy megírja a munka politikai gazdaságtanának kritikáját. Ebből következően a baloldal egészének aligha van bármi fogalma arról, hogyan kell a társadalmi munkafolyamatot értelmesen, emberi, ökológiai és társadalmi kritériumok alapján igazságosan és hatékonyan kialakítani.
Háztartás és cselekvő egyén?
Az 1980-as évektől kezdve az uralkodó neoliberális és neoklasszikus gazdasági elméletek megtévesztő alapfeltevéseit fokozott mértékben vetik alá kritikai elemzésnek. A bírálatok elsősorban a neoliberális gazdasági modell központi feltevései, tehát az autonóm egyén és a racionális döntések, illetve választások feltételezései ellen irányulnak. A nemek közötti viszonyokat tekintetbe véve elsősorban annak a ténynek van jelentősége, hogy a családi háztartásban tanúsított magatartásról megfogalmazott mikroökonómiai szempontú kijelentések alkotják a magvát a neoklasszikus makroökonómiai elméletnek is, és hogy a „háztartást" cselekvő és döntéshozó egyénként kezelik. Mindennek az a következménye, hogy nem tesznek különbséget személyes kapcsolatok és társadalmi viszonyok, személyes elképzelések, tulajdonságok és társadalmi struktúrák között.
Gertraude Mikl-Horke (1995.) a gazdaságot társadalmi gyakorlatként és történelmi-kulturális folyamatként értelmezi, és ebből kifolyólag a közgazdászok gazdaságfogalmáról úgy beszél, mint a „szándékok és elképzelések piacgazdaságáról". Ennek érzékeltetésére idéz egy a piacgazdaság rejtelmeibe bevezető ismeretterjesztő könyvből, amelyet elsősorban a volt kommunista országok érdeklődő olvasóinak szántak. A piacgazdaság eszerint „az egyének és az egyéni szükségletek létéből indul ki. Ezen gazdaságszervezési forma elsőrendű célja tehát a gazdaság megszervezését úgy megoldani, hogy az egyéni kívánságokat, amennyire csak lehet, ki lehessen elégíteni… A gazdaság egyes szereplői (háztartások, vállalatok, állam) gazdasági terveiket tehát önállóan állítják fel, és az egyes piacokon lépnek egymással kapcsolatba. Az áru- és szolgáltatáscsere szabad megegyezések alapján, a kereslet és kínálat által meghatározott árnak megfelelően történik." (Feldmann; idézi Mikl-Horke, 1995., 118.). Az a szemlélet, amely erre az elméletben felállított piaci mechanizmusra korlátozódik, teljes mértékben eltekint attól, hogy mi zajlik a valóságban, és egyúttal teljesen általánosítva, tértől és időtől függetlenül örökérvényűnek nyilváníttatik. Mikl-Horke ezzel szemben azt állapította meg, hogy az ember helyzetét, különösen anyagi életfeltételeit meghatározott időre és meghatározott térre vonatkoztatva kell vizsgálni, és hogy maga a piaci mechanizmus is számtalan olyan tényező függvénye, mint az élet- és munkaformák, az adott struktúrák, a technikai-szervezeti fejlődés, a törvény szabta keretek, az informális hálózatok.
John Kenneth Galbraith (1974.47-56.) kimerítően tárgyalja az egyén és a háztartás összemosását, illetve az egyéni döntés szerepének túlhangsúlyozását, amelyekkel az előbb ismertetett tankönyvidézetben is találkozhattunk. A „fogyasztás és a háztartás fogalmával" kapcsolatos fejtegetéseiben elsősorban arra utal, hogy a fogyasztás s ezáltal a termelés számára nem létezik semmiféle határ, ha léteznek olyan emberek, akikre a fogyasztással összefüggő munkák felelősségét át lehet hárítani. A rendi agrártársadalmakból a demokratikus ipari társadalmakba való átmenet során a cselédek pótlására „kitalálták" a nőt és a családot. „Minél nagyobb a jólét, minél nagyobb a jövedelem, annál kiterjedtebbekké és fontosabbakká válnak a háztartásban a szolgáltatások, a fogyasztáshoz kapcsolódó munkák – a kiválasztás, a szállítás, az elkészítés, a javítás, a karbantartás, a tisztítás, a felszolgálás, a tárolás, és sok minden más, ami az áruk fogyasztásával összefügg" (Uo. 51.).
Galbraith szerint a tőkés ipari társadalmak számára a nő cselédmunkájának pusztán „házias erényből" történő, kvázi természetes szolgáltatásként való átértelmezése – a háziasszony kitalálása – „elsőrendű közgazdasági teljesítmény volt. Az ipari társadalmakat megelőzően csak nagyon kevesen tudták megengedni maguknak, hogy szolgálót tartsanak az alacsonyabb rendű munkák elvégzésére; a demokratizálódás következtében szinte az egész férfitársadalom számára rendelkezésre áll szolgálólányként egy feleség. Ha ezeket a munkákat pénzzel jutalmaznák, akkor a háziasszonyok képeznék a munkásság messze legnépesebb csoportját" (Uo.).
Galbraith folytatja: „A neoklasszikus modell azonban a nő szerepe elkendőzésének nagyon ravasz módjával áll elő, nevezetesen a háztartással. Már nem egyszer hangsúlyoztuk, ahogyan a neoklasszikus modell a gazdasági folyamatban hozott egyéni döntések szerepét a középpontba állítja. Ezt az erkölcsi alapállást nagy mértékben aláásná, ha ez a döntés a nők kizsákmányolására támaszkodna – és ha a nőknek a döntéshozási folyamatban 'a férfiakkal szemben alárendelt szerepet tulajdonítanának.
Ezek a nehézségek áthidalhatók a háztartás fogalmával. Bár egy háztartáshoz több egyén tartozik – férj, felesé§, gyerekek, néha szülők vagy rokonok is -, akiknek a szükségletei, véleményei és vonzódásai eltérnek egymástól, a neoklasszikus elmélet mégis egyenlővé teszi azt az egyénnel. Az egyén és a háztartás akarat-megnyilvánulásai gyakorlatilag felcserélhetők egymással. (…) Nem könnyű megvédelmezni azt az elképzelést, miszerint gazdasági rendszerünk a felnőttek körülbelül felét alárendelt státuszba kényszeríti. Ezt nem lehet minden további nélkül összeegyeztetni egy olyan társadalmi gondolati modellel, amely nemcsak az egyén szerepét hangsúlyozza, hanem annak hatalmát explicit módon is elismeri. Ebből következően a neoklasszikus közgazdaságtan ezt a problémát úgy oldja meg, hogy az egyén alávetését a háztartás 'sírjába temeti', és annak belső kapcsolatait figyelmen kívül hagyja, ily módon új formában megalkotva a háztartást mint egyéni felhasználót. A problémát sikerült megoldani. A közgazdászok azonban nem hatolnak be a háztartás privát szférájába. … Még meghatározóbb az a körülmény, hogy egy társadalomban, amely olyan nagy értéket tulajdonít a gazdasági teljesítménynek, természetes tekintélyt az a személy élvez, aki a pénzt megkeresi." (Uo. 52., 53.)
A fenti elemzés ismeretében senkit sem fog meglepni Galbraith azon kijelentése, hogy „a háztartás… az elfogadott gazdaságelméletben alapvetően a férfiúi autoritás gyakorlásának elpalás-tolására szolgál", vagy az az utalás, hogy „a nőknek a fogyasztás megkönnyítése érdekében hozott fáradozásait sem a nemzeti jövedelem, sem a bruttó nemzeti termék meghatározásakor nem veszik tekintetbe. Ez is a dolgok elkendőzését szolgálja, hiszen amit nem számolnak meg, azt gyakran nem is vesszük észre." (I. m. 54.)
Ezekhez a kijelentésekhez a munka és a gazdaság fogalmának uralkodó felfogásait tekintetbe véve a következőket kell nyomatékosan hozzáfűzni: nemcsak az egyének – elsősorban a nők és a gyerekek – alárendelését rejtették el a háztartás fogalmával, hanem a háztartásnak a privátszférába utalásakor a nővel együtt eltűnik a gyereknevelés tevékenysége és a házimunka is. Egyúttal a háztartásnak mint döntéshozó egyénnek a „feltalálásával" a gazdasági döntések összességükben – tehát makro-ökonómiai értelemben nemzetgazdasági szinten is – a nemek szempontjából látszólag semlegessé válnak. Ám a nemzetközi termelőhelyek közötti versenynek köszönhető költségvetési takarékossági csomagok elemzése ennek éppen az ellenkezőjét bizonyítja. így például az egészségügy területén hozott kiadáscsökkentő intézkedések következtében sok nő kénytelen a korábbinál több időt fordítani meg nem fizetett ápolási munkákra; az alacsony bérek pótlólagos munkát igényelnek a háztartásban: a nők mossák ki a ruhákat, ahelyett, hogy a tisztítóba vinnék őket; még akkor is otthon készítik el az ebédet, ha dolgozó nők, mert így olcsóbb stb.
Miközben más közgazdasági elméletekben mind ez ideig a családi munkamegosztásnak a nemek közötti viszonyokra irányuló hatásait nem vagy csak nagyon érintőlegesen elemezték, a neoliberális közgazdasági iskola már behatóan tanulmányozta a munkamegosztást az egyes családokon belül. A munkamegosztást a háztartás családi jellegével összefüggésben a biológiai különbségek talaján magyarázta, ezzel mintegy rögzítve azt.
Gary S. Becker nem véletlenül kapott 1992-ben Nobel-díjat azért, mert a racionális haszonmaximalizálást – elméleti síkon természetesen – alkalmazta a házasságra és a családi munkamegosztásra, valamint olyan kérdésekre is, mint a drogfogyasztás. Ő a legprominensebb képviselője a New Home Economics-nak, azaz a háztartástudományoknak. Becker alapvető tételeit Friederike Maier (1993. 556.) a következőképpen foglalja össze: „Az emberek háztartásokat képeznek saját munkaerejük újratermeléséhez és gyermekeik felneveléséhez. A család mint 'kétszemélyes vállalat' megválaszthatja, hogy miként osztja fel munkapotenciálját (értsd idejét) a kereső munka, a házimunka és a szabadidő között. A specializáció által elérhető komparatív előnyök tanának megfelelően a munka felosztása egyénileg és a háztartás tagjai között is úgy történik, hogy az a háztartás számára a legnagyobb hasznot eredményezze. Eközben természetesen figyelembe kell venni az alternatív költségeket is, tehát hogy ki milyen bért kaphat a munkaerőpiacon. A bérek a háztartás számára exogén adottságnak tekinthetők. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a férfiak bére átlagosan magasabb, mint a nőké, utóbbiak tehát a házimunkára szakosodnak. Mivel a nők anticipálják ezt a munkamegosztást, inkább a házimunkára irányuló preferenciákat alakítanak ki, és kevesebbet fektetnek be a munkaerőpiacon jól értékesíthető humántőkébe. Mivel a munkaerő termelékenységét meghatározza annak humántőkével való ellátottsága, a nők a munkaerőpiacon kevésbé termelékenyek, és ebből kifolyólag jogosan kapnak kevesebb bért (mert a bér a termelékenység függvénye)."
A kör bezárult: családi munkamegosztás – lecsökkent részvétel a kereső tevékenységben – kevesebb humántőke – alacsonyabb bérezés – a családi munkamegosztás tehát racionális. Hasonló eredményre jutunk, akár a nők alacsonyabb bérezésénél, akár a családi munkamegosztásnál kapcsolódunk be ebbe az ok-okozati láncolatba.
A New Home Economics és a humántőke-elmélet megfogalmazása óta a gazdaságban cselekvő egyéneknek nemük is van – legalábbis a háztartáson belül. A piacon a háztartás továbbra is mint semleges egyén hozza döntéseit.
Termelőhelyek versenye és költségvetési megtakarítások
Függetlenül attól, hogy neoliberális vagy marxista hagyományon alapuló közgazdasági elméletről van-e szó, a vásárlás és a javak elkészítése, valamint az ezzel kapcsolatos tervezés nemzetgazdasági szemszögből nézve fogyasztást jelent, olyan pénznek az elköltését, amelyet a hivatalos gazdaság termelt meg. Eközben senki sem kérdezi meg, és senki sem vizsgálja azt, hogy mely munkáknak van értelmük, és mely struktúrák szükségesek ahhoz, hogy az ipari társadalmakban az életszínvonalat biztosítsák. Mivel állítólag csak a szó általában használatos értelmében vett „gazdasági" tevékenységek eredményezhetnek jólétet és magas életszínvonalat, ebből fakadóan minden, ami a „munkatársadalom" értelmében nem munka – mondjuk a szociális tevékenységek -, az az uralkodó, neoliberális elméleti megalapozottságú nemzetgazdasági számbavétel alapján pusztán kiadást jelent. A szociális ügyekre fordított pénz – a családi segélyektől a nyugdíjakon keresztül egészen az oktatási intézményekkel kapcsolatos költségekig, beleértve az óvónők és pedagógusok díjazását – a gazdasági szakemberek által döntően befolyásolt társadalmi vitákban csak kiadást jelentenek az állam számára.
A hivatalos gazdaság képviselői azzal a gazdaságpolitikai törekvéssel összhangban, hogy az ország területét a világgazdaság keretein belül mint ipari telephelyet biztosítsák, az uralkodó nemzetgazdasági számbavételből kiindulva arról beszélnek, hogy „a lehetőségei felett él az ország", és hogy szükség van arra, hogy „lefaragjuk a járulékos bérköltségeket". Meghirdették a költségvetés kiadásoldali megtakarításának programját. Az uralmon lévő gazdasági irányzat képviselői a média befolyását felhasználva a telephely-vita során igyekeznek az embereket meggyőzni arról, hogy jólétük növekedésének kulcsa a piacok világméretű kiterjesztésében rejtőzik. A politika, az állam feladata pedig az, hogy gondoskodjon róla: országunk és vállalataink mint ipari telephelyek versenyképesek legyenek a nemzetközi porondon. Ez a célja minden ipari nemzetnek, aminek következtében aztán a szociális ellátások terén kölcsönösen egymás alá kínálnak.
Az óvodai és az iskolára felkészítő képzésben véghezvitt kiadásoldali megtakarítások kapcsán jól megvilágítható a fizetett és meg nem fizetett – tehát a társadalmi és magánjellegű – munka megkülönböztetésének fontossága, valamint a szociális ellátásban dolgozók alacsony bérszintjének kiemelt jelentősége az uralkodó gazdasági rendszer számára. A kisgyermekek megfelelő képzése és nevelése kétségkívül fontos foglalkozás, amely megkívánja azt, hogy az illetőnek legyenek ismeretei a fejlődési és a tanulási folyamatok működéséről, és hogy képes legyen ösztönző környezetet teremteni a gyermekek számára. E tevékenységeket nem lehet bizonyos technológiák segítségével racionalizálni vagy helyettesíteni a profit növelése érdekében. A gazdasági szakemberek ezeket a tevékenységeket tehát mint a szociális rendszer elemeit kezelik. Mint ahogy már láttuk, az uralkodó gazdasági felfogás ezeket a munkákat a háztartáson belül elméletileg és gyakorlatilag is a nő számára „utalja ki" a nő biológiai természetére hivatkozva, a nők pedig állítólag szabad, racionális döntésük alapján végzik el ezeket a feladatokat. Foglalkozásként pedig a gyermekgondozás szintén majdnem kizárólag női tevékenység.
Ha a jólétre vonatkozó nemzetgazdasági mutatószámokat kizárólag a piacgazdasági nézőpont alapján határozzák meg, akkor a fejlett ipari országokban az általános jólét a költségvetési szakemberek mutatószámai alapján látszólag akkor lesz magas szintű, ha minél kevesebb pénzt kell kiadni a szociális szférára (beleértve az itt dolgozók bérét is). Ha a gazdasági szakemberek – az uralkodó gazdasági elmélet elképzelései szerint – azt tűzik ki elsődleges célul, hogy az ország képes legyen vonzó telephelyet biztosítani a nagy iparvállalatoknak, és ezáltal a vállalkozói szemléletet általánosítják, akkor annak a költségvetési kiadások visszafogása lesz a következménye az óvodák és az iskolai előkészítők esetében.
Az óvodákon és iskolai előkészítőkön való takarékoskodás példája alapján világossá válik, hogy miért érintik kétszeresen a nőket az ilyen irányultságú politikák. A kiadásoldali megtakarítások egyrészről kevesebb állami férőhelyet jelentenek ezekben az intézményekben, ami viszont pótlólagosan a nők több otthoni (privát!) gyermeknevelési munkáját igényli. A közgazdaságtudomány és a politika pénzre korlátozott gazdaságértelmezése a nők meg nem fizetett munkájára épít, ami a munka fogalmának általuk adott értelmezése alapján nem is munka. A nemzetgazdaság ezáltal teljesen nyilvánvalóan úgy tartja számon a nőket, mint egy olyan kapacitást, amellyel tetszés szerint lehet manőverezni. Mascha Madörin (1995.) ezzel kapcsolatban „a végtelen anyai szeretet álmának különösen regresszív változatáról" beszél.
A költségvetési kiadások megkurtítása ezen gyermekintézmények esetében másrészt kevesebb munkahelyet és/vagy kevesebb órabért is jelent, valamint azt eredményezi, hogy a szervezett gyermekgondozás félig magánjellegű kezdeményezései lépnek a korábban állami intézmények helyébe. A kiadáscsökkentő programok iránti igény növekedésével minden olyan tevékenység, amely kívül esik a piacon, egyre inkább az ipari országok között zajló telephely-póker áldozatává válik.
Altvater (1995. 17.) magyarázatot ad arra, hogy a politikusok és a munkavállalói érdekképviseletek miért lépnek fel a vállalati érdekek képviselőiként a telephelyek biztosításának mint elsőrangú célnak az érdekében. A termelékenység növekedése „szolgál alapjául a munkatársadalmak minden szereplője – szakszervezetek, vállalatok és kormányzatok – közös 'termelési érdekeinek'. A termelékenység növekedésével nő a tőke profitrátája és a gazdasági növekedés üteme, ugyanakkor tágul a béremelések tere is."
Paul Kellermann (1994. 1991.) ennek a teljesen egyöntetű magatartásnak abban látja a döntő okát, hogy a köztudat csak az ipari termelésre és annak termelékenységére, valamint a pénz(jövedelem)re koncentrál. Ez ahhoz vezet, hogy a pénzt nem a teljesítmény szimbólumaként tekintik, hanem megtévesztő módon azt tartják magának a teljesítménynek. Kellermann felvázolja ennek végzetes következményeit. A fenyegető munkanélküliségre irányuló jogos félelem, valamint „a rövidlátás vagy taktikai számítások következtében… az úgynevezett munkavállalók részéről megjelennek a munkaidő rövidítésére és a munka újraelosztására irányuló követelések, a munkaadók és a hozzájuk közel álló kormányzatok oldalán pedig megjelennek a szociális államnak az egyéni-partikuláris 'felelősség' javára való visszaszorítására és reprivatizálására (a 'deregulációra') irányuló politikai törekvések." (1991. 13.)
Látható, hogy a munkatársadalom gazdagságának és jólétének alapjairól alkotott téves felfogás, valamint a gazdaságelméletbe vetett megingathatatlan hit teljesen félrevezeti a gondolkodást és a cselekvést, és veszélyezteti a jövedelmek biztonságát, amely pedig sok ember egzisztenciájának alapja. A piacgazdaságba vetett hit, amely szinte már vallási fanatizmusra emlékeztet, azt is elfedi, hogy az uralmi viszonyok, „amelyeket az olyan objektivált és intézményesített mechanizmusok, mint az 'önszabályozó piac', az oktatási rendszer vagy az igazságszolgáltatás közvetítenek, átláthatatlanok lesznek és olyan tartósak, mint a tárgyak, … és az egyes ember tudata és hatalma képtelen lesz megragadni őket." (Bourdieu, 1977. 238.) Aki azt hiszi, hogy a társadalmi rendet egy akarati lépéssel létre lehet hozni – amit Mikl-Horke ironikusan a „piacgazdaság mint akarat és képzelet" szlogenjével érzékeltetett -, az nem veszi figyelembe az intézményesített mechanizmusok hatásosságát. Az intézmények objektiválódása és az olyan relatíve független területek megléte, mint a „szabad önszabályozó piac", amelyek szigorú, szerződésben rögzített mechanizmusok szerint működnek, az uralkodó jognak megfelelően képes a cselekvés szubjektumaira – akik hisznek a „szabad piac" helyességében és megfontoltságában – ráerőszakolni szükséges voltát. Ennek következtében „az, aki birtokolja az e mechanizmusok uralásához valamint a működésük során létrejött materiális és szimbolikus nyereségek megszerzéséhez szükséges eszközöket, megtakaríthatja magának, hogy a mások feletti uralomra irányuló.közvetlen és nyilvánvaló stratégiákat kelljen alkalmaznia." (Bourdieu, 1987. 239.) Az uralkodó gazdasági rend alapjaínak helyességébe vetett hit sokféle módon rögzült a társadalom struktúráiban, törvényeiben, technológiáiban és szimbólumaiban, és ezáltal nemcsak legitimitást kölcsönöz e gazdasági berendezkedésnek minden szereplő szemében, hanem annak hatalmasait anélkül hagyja uralkodni, hogy uralkodóként meg kellene jelenniük. Ezen intézményesült mechanizmusok része az is, hogy a nemzetközi telephely-verseny kritikusai szinte alig jutnak szóhoz a napilapokban vagy az elektronikus sajtóban.
Schunter-Kleemann (1995.51.) szerint az embereket meg kell nyerni a politikai irányvonalat meghatározó nagytőkés érdekeknek a telephely-vita és az egységes belső piac érdekében folytatott offenzív propaganda során egyaránt: „A belső piaci eufóriát kísérő gazdasági recesszió láttán meg kell tehát tanulnunk, hogy a világot az egyes vállalkozó szemszögéből tekintsük. Vállalkozóként kell gondolkodnunk, ezt verik a fejünkbe nap mint nap. Meg kell próbálnunk elfojtani, hogy nekünk, dolgozó és fogyasztó nőknek mint eleven, gondolkodó embereknek szociális és kulturális igényeink vannak – olyan létező érdekek, amelyek nem esnek egybe a vállalkozók rövid távú költségkalkulációival.
Mindannyian, nemcsak a szakszervezetek, címzettjei vagyunk ezen új propaganda-hadjáratnak, amely mérgező keveréke a versenyéthosznak, a rasszizmusnak és a nacionalizmusnak. Meg kell tanulnunk, hogy a társadalomban farkastörvények uralkodnak. … Nyomasztó és veszélyes ez a politika azért, mert kimondatlanul a telephely-sovinizmusra, a mindenkivel szemben való harckészségre épít…. Az exportsikerek növelése válik a gazdaságpolitika megszentelt céljává. … Az a logika, hogy a gazdálkodásnak a szükségletek kielégítését és mindenféle értelmes tevékenységet kellene szolgálnia, és a természetet kímélve kellene funkcionálnia, háttérbe szorul a belső piaci vagy világpiaci sikerek utáni hajszával szemben. A nemzetközi versenyképesség az új isten, akinek minden áldozatot meg kell hoznunk. Ez az új államvallás!"
Ezen agresszív offenzívával szemben – amely a gazdaság uralkodó felfogásába mélyen be van ágyazva – összefoglalásképpen megállapíthatjuk: ha a demokratikus ipari társadalmak politikai célja a jólét megteremtése mindenki, de legalábbis minél több ember számára, akkor el kell gondolkodni azon, hogy mely társadalmi cserefolyamatokat kell regionális szinten, melyeket nemzetállami keretek között és melyeket a világpiacon szabályozni, és ezt hogyan lehet megvalósítani. Ennek érdekében közelebbről meg kell határozni az általános jólét valódi alapjait. A bruttó hazai termék mint a jólét fokmérője nemcsak a meg nem fizetett munka jelentőségét nem veszi figyelembe, hanem az általános gazdagságot és életszínvonalat meghatározó formális – állami – és informális infrastruktúra szerepét sem.
(Fordította: Nagy Zsuzsa)
Források
Altvater, Elmar (1995): Die Arpeitsgesellschaít vor den Herausforder-ungen von Geld und Natúr. Das Parlament, 1995. 15. sz. melléklete, 16-24.
Bourdieu, Pierre (1987): Sozialer Sinn. Frankfurt am Main. Bourdieu, Pierre (1992): Die verborgenen Mechanismen der Macht, Hamburg.
Galbraith, John Kenneth (1974): Wirtschaft für Staat und Gesellschaft. München.
Kellermann, Paul (1994): Bodürfnis, Arbeit, Geld und Paradigmata. In: Kellermann-Mikl-Horke (szerk.): Betrieb, Wirtschaft und Gesellschaft. Klagenfurter Beitráge zur bildungswissenschaftlichen Forschung 27., Klagenfurt, 87-117.
Kellermann, Paul (1991): Gesellschaftlich erforderliche Arbeit und Geld. Klagenfurt.
Kurz-Scherf, Ingrid (1993): Fragen an eine Kritik der politischen Ökonomie der Arbeit. Das Argument, 1993. 3. sz. 339-348.
Madörin, Mascha (1995): Ökonomie aus Frauensicht. In: 10 Jahre Frauenreferat – Amt der Vorarlberger Landesregierung. Bregenz 28-33.
Maier, Friederike (1993): Homo Oeconomicus. Zur geschlechtspezifischen Konstruktion der Wirtschaftswissenschaften. Prokla. 1993. 4.sz. 551-571.
Mikl-Horke, Gertraude (1995): Wirtschaft als sozialer Prozess. In: Kellermann-Mikl-Horke: I. m.
Schunter-Kleemann, Susanne (1994): Frauen und Sozialstaat – Alternativen gegen das Ptriarchat. Wien, Renner-lnstitut, Frauen-Dok. 1995. 2. sz. 42-57.
[A szerző tanulmányának erősen rövidített változata. Eredetileg megjelent: Wissenschaftliche Grenzziehungen – Geschlechterverháltnisse – Frauenpolitik. In: Klagenfurter Beiträge zur bildungswissenschaftlichen Forschung. 29. k. (szerk.: Peter Kellermann), Klagenfurt, 60-95.]