Az elmúlt hetekben-hónapokban nem egy olyan gyűlésen, vitán volt alkalmam részt venni, amely összefogást hirdetett meg a jobboldali diktatúra veszélyével szemben. Mindannyiszor szembesülnünk kellett a kérdéssel: Vajon mi, baloldaliak, csak hisztérikusak vagyunk-e, vagy valóban van objektív társadalmi és gazdasági alapja a jobboldali diktatúra veszélyének? Számomra nem kétséges, hogy a válasz az utóbbi kérdésre igenlő.
Amikor a Kupa-program megjelent – másokkal együtt – véleményeztem az MSZP parlamenti frakciója számára. Egyebek között ezt írtam: „Ebben a dokumentumban sok szép és okos dolog van. Még az sem kizárt, hogy megvalósul. Mert a közgazdaságban is vannak csodák. Legalábbis minden józan érvnek, meggondolásnak, közgazdasági ismeretnek és prognózisnak ellentmondó folyamatok is megvalósulhatnak. Persze ezekre azt kell mondanunk: kicsi a bekövetkezési valószínűségük. Tulajdonképpen imádkoznunk kellene azért, hogy a programban foglaltak megvalósuljanak. Mert ha ez a program is sarlatánságnak bizonyul, akkor Magyarország gazdasági és politikai életében kiszámíthatatlan – vagy nagyon is jól kiszámítható – folyamatok indulhatnak be, katasztrofális következményekkel."
A kormány kétségkívül igen látványos pénzügyi sikereket tud felmutatni. Bár szavakban tagadta, ténylegesen azonban sokkterápiát hajtott végre: a bérből és fizetésből élők, sőt a vállalkozók jelentős részének a zsebéből kivette a pénzt; a költségvetés bevételeit megnövelte az ár- és adóprés megszorításával, míg a kiadásokat a nemzet számára létfontosságú tételeknél is (oktatás, tudomány, kultúra, egészségügy) kíméletlenül lefaragta. Mindezzel drasztikusan csökkentette a keresletet, visszafogta a pénzkínálatot. A pénzügyi politika ezzel kétségtelenül elérte, hogy az infláció nem gyorsul fel (voltak, akik három számjegyű inflációt prognosztizáltak erre az évre), sőt még talán az infláció ütemét is mérsékelte. A sokkterápia nyomán minden jószág piaca pang, így a valutapiacé is, aminek következtében a valuták fekete árfolyama igen közel került a hivatalos árfolyamhoz. Ezzel fontos feltétele teljesült annak, hogy a forintot konvertibilissé lehessen tenni (ha önmagában ettől persze még nem is az). És végül, de nem utolsó sorban, kedvező tendenciák mutatkoznak az ország fizetési mérlegében és adósságállományának alakulásában, a belső felhasználás – termelő fogyasztás és lakossági fogyasztás – rovására. Az ország padlását kisöprik.
Az alapvető gazdasági reálfolyamatokban viszont a kormány semmiféle eredményt nem tud felmutatni. Sőt! A termelés zsugorodik, az infrastruktúra állapota romlik, a reálbérek és a reáljövedelmek erőteljesen csökkennek, miközben a munkanélküliség növekedése gyorsul, és az ország egyes régióiban máris alig elviselhető méreteket ért el.
A pénzügyi kormányzatnak (és a polgári ellenzéknek isi) az a stratégiai elképzelése, hogy a pénzügyi eredményekre majd felfigyelnek a külföldi tőkések és kormányok; eminens tanulóknak tekintve bennünket, beözönlik a tőke, megveszik termékeinket, felvesznek a Közös Piacba stb. stb. Vagyis hogy a pénzügyi politikában elért sikerek átterjednek a reálszférára: megáll a romlás, a kedvezőtlen folyamatokat kedvező folyamatok váltják fel. Megindul a termelés növekedése, megáll a munkanélküliség emelkedése, nőni kezd a reálbér és a reáljövedelem. Mindez nem teljesen kizárt. Ám nem is nagyon valószínű.
Mert ha mindez nem következik be; ha kiderül, hogy a kezelés csak tüneti volt, magát a bajt nem gyógyították, a pénzügyi sikerek megalapozatlanok, és kipukkadnak, mint a felfújt luftballon, akkor baj van. És persze nem elsősorban a kormánypártok és nem elsősorban a pénzügyminiszter baja! De még csak nem is a polgári ellenzéké! Mindez Magyarország lakossága túlnyomó részének a baja. Azoké a százezreké, sőt millióké, akik az eddigi viszonylagos jólétből a szegénységbe süllyednek le.
Napirenden van a szociálpolitika, a társadalombiztosítás reformja. Maga a reform már korábban is indokolt lett volna. A kérdés azonban az, hogy a restaurációs folyamatban végrehajtott reformot milyen ideológia fogja vezérelni. A célt úgy jelölik meg, hogy a társadalombiztosítási rendszernek összhangban kell lennie a kialakuló piacgazdasággal. Vagy fogalmazzunk pontosabban: összhangban kell lennie a kialakuló tőkés gazdasággal. Ám ezzel még nem mondtunk semmit. A tőkés gazdaság szociálpolitikájának ugyanis két, egymással markánsan szembenálló filozófia felelhet meg. – Az alábbiakban felvonultatott két filozófiai változat egyébként nem kitalált gondolati modell, hanem a társadalombiztosítási reform egyik illetékes bizottságában lezajlott vita lényegének az ismertetése.
Az egyik lehetséges filozófia a XIX. századé. Eszerint abban a szférában is, amely ma a társadalombiztosítás körébe tartozik, a piac törvényei érvényesüljenek. Mindenki maga felelős sorsáért. Az állam ne szóljon bele abba, hogy polgárai miként használják fel a pénzüket. Aki félretesz pénzt betegség, munkanélküliség, öregség stb. esetére, biztosítást köt, az élvezzen védelmet. Aki ezt nem teszi, forduljon fel. A tőkés viszonyokhoz való alkalmazkodás egyik változata a hangya és a tücsök meséjének a felmelegítése.
A másik lehetséges filozófia, legalábbis a fejlettebb tőkés országokban – a jóléti gazdaságé. A piaci gazdaság működésének feltétele, hogy szociális gazdaság egészítse ki, amelyben éppen nem a tőkés piac törvényei működnek. Ez is a tőkés viszonyokhoz való alkalmazkodás alternatívája.
Mivel minden parlamenti párt programjában – a jelenlegi kormánypártokéban is! – ott szerepel a „szociális piacgazdaság", mint megvalósítandó cél (először egyébként a Szocialista Párt programjában bukkant fel), naiv módon azt lehetne gondolni, hogy – természetesen – a fenti alternatíva második fele a kormány szociálpolitikai reformprogramjának elvi alapja. Vagyis, hogy a restauráció terhei nagyjából egyenletesen osztódjanak meg a különféle osztályok és rétegek között; vagy netán a szociálpolitika némi védelmet nyújtson a szegényebbek számára.
A már említett vitán azonban kitűnt, hogy a pénzügyi kormányzatnak merőben más az álláspontja. A rendszerváltás terheit – úgymond – a középosztály alsó rétegére, általában a szegényebbekre kell áthárítani. Nálunk is a Mrs. Thatcher „kétharmad-egyharmad" politikáját kell alkalmazni. Ami annyit tesz, hogy a társadalom kétharmadának a jólétét az egyharmad rovására kell biztosítani. Csakhogy Magyarországon a „kétharmad-egyharmad" politika legfeljebb annyit jelenthet, hogy a társadalom egyharmada felemelkedhet a kétharmad lesüllyedése árán.
A hatvanas és a hetvenes években egy igen széles – nem a felszabadulás előtti értelemben vett – középosztály alakult ki. Beletartozott a bérből és fizetésből élők, a szövetkezeti tagok zöme, sőt a vállalkozók jelentős része is. Ha a terhek reájuk hárulnak, nagyon nagy részük a szegények közé süllyed; a felső középosztályba tartozók közül pedig igen sokan a középosztály alsó régióiba. E réteg elégedetlenségének nagyon fontos társadalmi hatása lehet; éppen ezt az elégedetlenséget nyergelhetik meg demagóg jobboldali erők Minél kevésbé sikeres gazdasági céljainak elérésében a kormány, minél jobban kiéleződnek a belső feszültségek, minél nagyobb a lakosság elégedetlensége, annál nagyobb a veszély. Régi recept, hogy ilyen körülmények között szociális demagógiával a haladó erőkre uszítsák a tömegeket, és felszítsák a nacionalizmus tüzét.
Úgy vélem, hogy ez a veszély még nem a következő hónapok realitása. Egyelőre nem a polgári engedetlenségi mozgalom megnyilvánulása lesz, ha sokan nem fogják kifizetni a villanyszámlát, nem vesznek villamosjegyet stb. Mindez csak arról fog tanúskodni, hogy sok családnak az alapvető rezsiköltségek fedezésére sincs már pénze. De ez csak annyit jelent: talán még van időnk, hogy – a harmincas évek népfrontmozgalmához hasonlóan – a humánum erőit összefogjuk a jobboldali szennyáradattal szembeni ellenállásra.