A hazai privatizációs folyamat egyik iránya a munkavállalói résztulajdonlás, különösen a Munkavállalói Résztulajdonosi Program (a továbbiakban: MRP), amelyhez modellt és gyakorlati tapasztalatokat az amerikai Employee Stock Oyvnership Plan (magyarul Munkavállalói Részvénytulajdonlási Program, a továbbiakban: ESOP) adott. A modell szülőatyja L. O. Kelso, aki az 1950-es és 1960-as években jogi tanácsadóként az első estek kezdeményezője és kidolgozója volt, majd az 1970-es években tevékenyen hozzájárult az ESOP törvényi hátterének megalapozásához az Egyesült Államokban. Azóta az 1980-as és 90-es években számos más országban is adaptálták az ESOP-ot.
Az ESOP-ot az USA-ban távolról sem tekintik valamiféle kollektivista, szocialisztikus képződménynek, sem harmadik útnak, hanem a hagyományos tőkés gazdaságot megújító eszköznek egy széles, tőkejövedelemmel rendelkező réteg kialakulásában, amely mind a Republikánus, mind a Demokrata Párt támogatását élvezi, és az utóbbi Időben az egyre szűkülő bázisú szakszervezetek sem utasítják már el, sőt esetenként pártolják. A kelet-európai régióban – Magyarország jár az élen az ESOP adaptálásában. Az 1990 óta zajló információs kampánynak is köszönhetően közel hároméves törvényelőkészítő munka után a törvény 1992. június 9-i parlamenti elfogadása óta az MRP teret nyert Magyarországon, annak ellenére, hogy előkészítése során és törvénybe iktatása óta is politikai és szakmai viták kereszttüzében áll.
A MRP alapgondolata a következő: olyan pénzügyifinanszírozási-szervezeti technika, amely lehetővé teszi, hogy egy cég munkavállalói szervezett módon, de a végeredményt tekintve egyénileg váljanak résztulajdonossá az őket foglalkoztató társaságban, oly módon, hogy a felvett hitel vagy a vételár-részletek törlesztése és a kamatok fizetése ne a bérjövedelmeket, hanem a társaság nyereségét terhelje, a hitel fedezetéül ne a magánvagyonuk, hanem a társaság vagyona szolgáljon, és a tulajdonszerzés folyamatában az egyoldalú bérérdekeltség mellett vagy helyett megteremtődjék a közös érdekeltség a cég nyereségének és vagyonának a növelésében. A munkavállalók által önkéntesen létrehozott MRP-szervezet olyan jogi személy, amely önkormányzattal – azaz közgyűléssel és a szervezet közgyűlésén titkos szavazással megválasztott ügyintéző és képviselő szervvel – és nyilvántartott résztvevőkkel rendelkezik.
A munkavállalók számára az MRP egyik célja az egyéni tulajdonuk gyarapítása a munkáltató társaság vagyonrészének (részvénynek vagy üzletrésznek) a megszerzésével, amely vagyonrész a törlesztés befejezése után kedvező esetben értékesíthető, készpénzzé tehető. A másik cél a tulajdonba kapott vagyonrészek megtartásával az osztalékjövedelem megszerzése a törlesztés befejezése után (addig az osztalékot törlesztésre és kamatfizetésre kell fordítani). A harmadik cél a munkáltató társaság jövőjének eldöntésében való részvétel a társaság tulajdonosi döntéseket meghozó fórumain (közgyűlés, taggyűlés).
Az MRP-törvény megszületése utáni három év alatt 210-nél is több társaságban alakult MRP-szervezet vásárolt állami tulajdont, és ennek révén közel 65-ezer munkavállaló vált együttesen több mint 40 milliárd forint névértékű vagyon tulajdonosává. Az MRP-s cégek jegyzett tőkéje a néhány millióstól a milliárdos nagyságrendig terjed. A dolgozók tulajdonosi szervezetei az esetek több mint felében többségi tulajdont szereztek. Számos kft-ben az MRP szervezet a társaság teljes vagyonát kivásárolta. Az 500 főnél több dolgozót foglalkoztató társaságokban átlagosan 40% alatt marad az MRP szervezet tulajdonaránya.
Az MRP szervezetek nagyobb része a türelmi időn belül egyelőre csak a kamatokat törleszti, a jobb gazdasági-pénzügyi mutatókkal rendelkező cégek MRP szervezetei már hozzáfogtak a felvett kölcsöntőke törlesztéséhez is. A hitel visszafizetése csupán néhány esetben történt meg.
Számos olyan MRP-eset van, ahol a meghatározó pozícióban lévő személyek – ellensúlyok hiányában – a saját szándékaik és érdekeik szerint alakíthatták a viszonyokat. Alaposan átrágva a jogszabályokat és körüljárva a finanszírozási lehetőségeket úgy gondolták, hogy – noha az MRP-nek vannak számukra ellenszenves és terhes vonásai – pénzügyi és egyéb szempontból ez nyújtja a legnagyobb esélyt számukra a kivásárláshoz. Az nem igazán volt akadály, hogy meg kell nyerni hozzá a cégnél dolgozók többségét, a megnyerésnek ugyanis számos módja létezik. Van, ahol ez tisztességesen, kellő mennyiségű információ megadásával történt, máshol a tájékoztatás hiányos és félrevezető volt, de előfordult vezetői nyomásgyakorlás is. Ebben főként a tapasztalatlanság, az előrelátás hiánya és a nemtörődömség játszott szerepet, de bizonyos mértékben a tudatosság is feltételezhető.
A törvényt előkészítő minisztériumi szakértők részéről állandóan érzékelhető volt az MRP egész gondolatrendszerével kapcsolatos elutasítás, és ennek részeként egyfajta elitista szemlélet, többek között annak a hozzájárulásnak a lebecsülése, amivel az átlagmunkavállaló a cég gazdasági teljesítményét emelheti. Ebbe a szemléletbe belefér, hogy ha az átlag-munkavállalók nem tudják megvédeni az érdekeiket, és elfogadnak egy számukra előnytelen alapszabályt, az az ő bajuk.
Az eredeti törvénykoncepcióban megfogalmazódott, és a kormányzati-parlamenti vitákban ismételten felmerült a védelmi szabályok kérdése („tisztesség"), de ezek a törvényből végül mégis kimaradtak. A mintául vett amerikai és brit ESOP-törvényben például az adó-és egyéb kedvezményeknek az a feltétele, hogy a részvételi arány a dolgozók körében folyamatosan meghaladja az ötven százalékot. Továbbá az adókedvezményhez pontosan meghatároztak egy kereseti határt is, amely fölött keresők nem szerezhetnek meg a felosztható tulajdonból harminc százaléknál többet, vagyis a 70 százalékot mindenképpen a cég többi alkalmazottja között kell felosztani.
A résztulajdonosi érdekeltség csak közvetett, szunnyadó és fel nem használt erőforrást jelent mindaddig, amíg a menedzsment tudatosan össze nem kapcsolja azt olyan vezetési módszerek alkalmazásával, amelyek elősegítik a költségeket csökkentő és a minőséget javító munkavégzést. Ezek alkalmazása a cég vezetésétől felvilágosultságot és az együttműködő, részvételen alapuló vezetési módszerek melletti határozott elkötelezettséget követel meg, melynek gyümölcsei általában közép- és hosszú távon érnek be.
A demokratikus tulajdonosi struktúrájuk és megújuló vezetési stílusuk miatt sikeres MRP-cégek példája új utakat nyithat és ötleteket adhat a magyar üzleti kultúra fejlődése számára. Az MRP alkalmazása egyrészt megteremti a kelet- és közép-európai társadalmakban a gazdasági demokrácia egyes elemeit, de egyúttal politikailag elfogadhatóbbá teszi a rendszerváltást is.