1. Bevezetés
Karl Marx egyik örökérvényű tézise a korai demokratikus és tőkés érdekek közötti feszültségre hívja fel a figyelmet. Az ő „brumaire tizennyolcadikája"1 azt a naiv feltételezést cáfolja, hogy a társadalmi átalakulások zűrzavaros időszakában a tőke érdekeinek egybe kell esniük a megnyilvánuló közvéleménnyel. A mai nyugati (iparosodott) világnak, amely a „vörös veszély" felett aratott pirruszi győzelmét ünnepli, megbocsáthatunk azért, hogy ezt a feszültséget alulbecsüli. Furcsább azonban, hogy a marxista retorikától átitatott kelet-közép-európaiak mintha teljesen figyelmen kívül hagynák a polgári forradalom problémáit.
Nyugati kommentátorok között általános az egyetértés azzal kapcsolatban, hogy a demokrácia és a tőkés fejlődés kart karba öltve haladnak előre; hogy Borisz Jelcin Oroszország demokratikus és kapitalista jövőjének első számú vezére; az orosz parlament lövetése pedig elkerülhetetlen lépés volt a biztonságos jövő érdekében. Ebben az írásban megkísérelem bizonyítani, hogy a demokratikus és a tőkés fejlődésnek nem kell feltétlenül kéz a kézben haladnia; a Jelcin és az orosz Fehér Ház közötti vita a nemzetközi tőke érdekeltségei és az orosz nép közötti konfliktusként értelmezendő, illetve, hogy Jelcin szeptemberi puccsa a nemzetközi tőke érdekeinek a születendő orosz demokratikus mozgalom felett aratott győzelmét mutatja.
Ami következik tehát, az vázlatos áttekintése az orosz demokrácia jelenlegi válságának, felhasználva Marxnak Louis Bonaparte 1852-es államcsínyéről szóló elemzését.2 Az összehasonlítás két okkal magyarázható. Először is nehéz ellenállni a kísértésnek, hogy ne viszonyuljunk ironikusan egy olyan helyzethez, amelyben egy egykor önmagát szocialistának valló állam egy – szándékait és céljait tekintve – polgári forradalmat hajt végre. Ami ennél sokkal lényegesebb, hogy a jelenlegi átalakulásról szóló eddigi irodalom elég ideologikusan nyúlt a témához, és naivan visszhangozta Jelcin és az őt támogató nemzetközi tőke jelszavait.
A cikk első részében röviden bemutatom a jelenlegi helyzet modelljéül szolgáló Marx-művet, amelynek segítségével értelmezhető Jelcin szeptemberi puccsa. A második rész egy sokkal részletesebb elemzést nyújt arról, ahogyan én látom Jelcin „brumaire tizennyolcadikáját". Megkísérelek az eddigi elemzéseknél megfelelőbb magyarázatot találni két problémakörrel kapcsolatban: 1. a nyugati vezetőktől érkező támogatás, és az ottani médiában kialakított kép Jelcin alkotmányellenes hatalomátvételéről; 2. az államcsíny időzítése és okai. A harmadik rész ugyanezen szempontok szerint elemzi a választás utáni időszakot: az 1993. decemberi választási eredményeket, illetve az ezt követő piaci reakciókat, valamint a demokratikus és a kapitalista fejlődés közötti feszültségekkel teli kapcsolatot.
A jelenlegi orosz forradalom jobb megértéséhez szükségünk van egy olyan elemzésre, mely egyrészt történelmi ihletettségű, másrészt hitelesen tükrözi napjaink gazdasági összefüggéseit.
2. A modell
Marxnak a francia ellenforradalomra vonatkozó írásait manapság a kapitalizmus és a demokrácia közötti kétséges kapcsolatra vonatkozó elemzései miatt olvassák. A „Brumaire tizennyolcadikában" Marx azt írja, hogy a polgárság az általános választójogra támaszkodott az ancien régime megdöntésekor, ugyanakkor a demokrácia mindennapi működtetését időigényesnek és haszon nélkülinek találta. Az elemzés végén megjegyzi, hogy a piaci stabilitás az – és nem a demokratikus ideálok -, amiben a pénztőke leginkább érdekelt. Bonaparte államcsínyének a támogatása részükről egy, a demokrácia feletti rendszerre leadott szavazat.
Mindennek a magyarázatához Marx a második francia forradalom időszakát három részre osztotta. Az első szakaszban (1848. február) a különböző társadalmi rétegek széles szövetsége fogott össze az idejemúlt királyság megdöntésére, és egy ideiglenes kormány felállítására. A második periódusban az új kormány felállításának terhe alatt a koalíció összeroppant. A rendpárt, amely a tulajdonra, családra, vallásra és rendre vonatkozó hagyományos érdekeket képviselte, megbuktatta a munkásokat és szocialistákat képviselő anarchia pártját, hozzásegítve ezzel Louis Bonapartét köztársasági elnökké történő megválasztásához. A forradalom harmadik időszaka a Törvényhozó Nemzetgyűléshez köthető alkotmányos rend uralma, amely egészen az államcsínyig tart. Ezen időszak alatt a rendpárt megosztottá vált, Bonaparte cselekedeteit pedig a pénzügyi hatalom irányította. így megvalósulhatott a „rend" győzelme a demokrácia „rendzavarása" fölött. Végül tehát a „rend" nevében a tőke felőrölte a republikánus intézményeket. Hasonló módon a második oroszországi forradalom is eltérő szakaszokra osztható fel: a forradalomhoz vezető út, amely Mihail Gorbacsov nevéhez köthető, illetve egy rövid, nem éppen lelkesítő alkotmányos interregnum, amely Jelcin vakmerő lépéséhez vezetett (1991 júniusától 1993 szeptemberéig).
A Gorbacsov-féle vezetés alatt – hasonlóan Franciaországhoz – itt is létrejött egy nagy szövetséges tábor a szovjet rendszer ellen. De ez a szövetség refompárti volt, és nem a rendszert akarta lerombolni. A túláradó retorika ellenére csak kevés tényleges reform volt keresztülvihető Gorbacsov hatalma alatt, a szovjet gazdasági rendszer alapvető struktúrája továbbra is megmaradt. A gorbacsovi reformok nem érték el a régi rend megbuktatását, csak a legkevésbé hatékony pártvezetőket váltották le. 1991 nyarára mindezek a reformok egy olyan gazdasági logikához vezettek, amely egy ellenőrizhetetlen lavinát indított el – magában hordozva egy forradalom lehetőségét. Ekkor Gorbacsov támogatók nélkül maradt; egy elavult társadalmi rendet próbált védelmezni olyan gazdasági erőkkel szemben, amelyeket már nem tudott elfojtani.3
Bár Gorbacsov gyakran tudott felmutatni demokratikus támogatást különféle ügyekben, pártfogóinak nagy része a régi szovjet rezsim védelmezői közül került ki. Mikor az új, produktívabb társadalmi erők kezdték el fenyegetni a rendszert, megpróbálta helyreállítani a hatalmát – sikertelenül. A forradalom következő állomását, az alkotmányos időszak kezdetét a konzervatív „keményvonalasok" puccskísérlete jelölte ki 1991 augusztusában. Gorbacsov és a régi rezsim híveinek visszaszorítására egy új szövetség jött létre, amely az Új Orosz Rendet képviselte, és amely a választás általi legitimáció előnyét élvezhette.
A Gorbacsovot támogató erőkhöz hasonlóan az új rendpárt két csoportot foglalt magában, amelyek néha ellenségesen, máskor pedig barátságosan viselkedtek egymással szemben. Együtt hangoztatták a régi rendszerrel való szembenállásukat, és közösen határozták meg induló platformjukat. Ugyanakkor az egyik csoportosulás a nemzetközi tőke befolyása alatt állt, míg a másik csoport a privatizációt támogató hazai érdekeket jelenítette meg.
A nemzetközi tőke hatását talán Oroszország növekvő adósságával ragadhatjuk meg legjobban.4 Amíg Oroszország jelenlegi kereskedelmi (magán-) adósságának nagy része, kb. 24 milliárd dollár (a teljes 27,5 milliárd dolláron belül) 1991 előtt keletkezett,5 a hivatalos adósságteher (egészében véve 32,8 milliárd dollár) döntő része az ezutáni időszakban halmozódott fel (mintegy 18,8 milliárd dollár). 1992 végére a kamatterhek több mint 2 milliárd dollárt tettek ki.6 A piacgazdaságba való átmenet során Oroszország rövid idő alatt növekvő függőségbe került a külföldi tőkétől.
A hazai érdekeket a pártvezetőkből, illetve a hazai tőke képviselőiből alakult szövetség jelenítette meg, amely az új orosz gazdaságon belüli erőteljes monopolizációs folyamatok mögött szerveződött. Ez a tendencia szemben áll a nemzetközi tőke érdekeivel, és egyre inkább úgy tűnik, hogy a fenti ellentét kibékíthetetlenné vált.7 A két szembenálló gazdasági erő közötti távolság növekedésével (egyikük a nagyobb hazai monopolizációt támogatja, a másik pedig a kisebb méretű hazai vállalatok versenyét tartaná elfogadhatónak) a nemzetközi tőkét és annak hazai ellenpólusát összekötő kapocs végül is gyengének bizonyult.
A mostani orosz forradalom első két időszakának elemzése a figyelmes olvasó számára világossá teszi, hogy az 1993 őszén kibontakozó politikai csatározás nem egyszerűen régi ivócimborák közötti civakodás eredménye.8 A konfliktus mögött valós érdekek állnak; minden forradalomnak van története, és vannak szponzorai is.
Orosz Bonaparte? (Socialist Review)
3. Az orosz bonapartizmus
Amikor 1991 augusztusában, felszállt a füst a megbukott „ellenforradalmi" (értsd kommunista) államcsíny után Borisz Jelcin volt az egyetlen feddhetetlen politikai tekintély. A korábbi júniusi választásokon öt éves időtartamra biztosította magának az elnöki széket. Mint az első (és egyetlen) közvetlenül megválasztott orosz elnök, Jelcin egy olyan alkotmány védelmére tett esküt, melynek a kereteit később túlságosan szűknek találta. 1993. szeptember 21-én, egy hétfői napon Jelcin kihirdette az orosz népnek, hogy fel kívánja oszlatni parlamentjüket.
Az új rezsimet bevezető Jelcin-rendelet a következő, igen paradoxnak tűnő címet viselte: „Az Orosz Föderáció lépésenkénti alkotmányos reformjáról". Eszerint „a parlament veszélyezteti az államot és az ország biztonságát". Az új Oroszországnak új államra, új alkotmányra, új parlamentre és új képviselőkre volt szüksége, de érdekes módon a szöveg nem tett említést egy új elnök személyéről.
Mint tudjuk, a rendelet hatályon kívül helyezte a Parlamentet, a Legfelsőbb Tanácsot és a Népi Küldöttek Kongresszusát. További fontos lépésként a kormány felügyelete alá vonta a főügyészt és a központi bankot, amelyek addig a parlament ellenőrzése alatt álltak. Ráadásul az új parlamenti választásokig felfüggesztette az Alkotmánybíróság működését. Ez kézenfekvő volt, mivel az Alkotmánybíróság korábban Jelcin dekrétumát alkotmányellenesnek nyilvánította.
Jelcin az új választásokat december közepére tervezte, amit valójában „kényelmetlennek, ugyanakkor mégis elkerülhetetlennek" vélt.9 Időközben javasolta, hogy egy Alkotmányügyi Bizottság és egy Alkotmányozó Nemzetgyűlés hagyja jóvá az alkotmánytervezetet. Egy Szövetségi Tanács felállítását szorgalmazta, mely a régiók és köztársaságok tanácsi vezetőiből állna, és egyben a parlament felső házát alkotná. Az alsóház az állami duma 400 tagjából szerveződne, a választásokat pedig decemberben tartanák.
A nyugati kormányok és újságírók – néhány kivételtől eltekintve – továbbra is támogatták Jelcint; a parlamenti képviselők és az elnök közötti csatározásokat úgy állították be, mint az egykori gonosz kommunisták harcát a demokrácia, a szabad piac és a szabadság védelmezőivel szemben. Az alkotmány védelmezőit a társadalom torzszülöttjeiként ábrázolták:
„A parlament Fehér Házon kívüli támogatói időskorúak, fiatal bűnözők, alkoholisták, vagy őrültek: csupán néhány tiszteletreméltó állampolgár akad közöttük, illetve egy-két lelkes fiatal."10
Serge Schmemann a következőképpen próbálta meg leírni, amit ő az orosz Fehér Házon belüli képviselők zavaros reakciójának látott a puccshoz nyújtott nyugati támogatással kapcsolatban:
„Az országgyűlést nem "demokratikus úton« választották? A választás nem volt alkotmányos? A képviselők nem az erőegyensúly biztosítékai lettek volna, akárcsak annyi más nyugati demokráciában?"11
Ezek jogos kérdések. Az államcsínyt ugyanakkor semelyik főszereplő iszákosságával nem lehet magyarázni vagy védelmezni. De nem magyarázható demokratikus alapokon sem, ha figyelembe veszünk néhány magasabb erkölcsi illetve politikai elvet.12 Jelcin erőskezű fellépését azonban nem lehet igazolni sem a közvéleménykutatási eredményekkel,13 sem a későbbi népszavazásra való hivatkozással,14 sem azzal, hogy az emberek nem vonultak tömegesen az utcára.15
Milyen más magyarázata lehet Jelcin váratlan hatalom-megragadásának? Mi magyarázhatja a puccs időpontját? Miért nem várta ki az alkotmányosan meghatározott választási időszakot? Az újságok eddigi elemzései egyáltalán nem voltak képesek ezeknek az alapvető kérdéseknek a megválaszolására. E fejezet hátralévő része azt próbálja bizonyítani, hogy a nemzetközi tőke nemcsak az egyik haszonélvezője volt a jelcini államcsínynek, hanem a puccs időzítése és igazolása is magyarázható azzal, hogy igen komoly nyomás nehezedett Jelcinre a nemzetközi tőke érdekeit képviselő csoportok részéről.
3.1. A puccsot kiváltó tényezők
Borisz Jelcin „brumaire-tizennyolcadikáját" a nemzetközi tőke támogatta. Az új orosz rendpárton belül játszódtak le a hazai és a külföldi tőke érdekkonfliktusai, amelyekről a közvélemény az elnök és a parlament teátrális jelenetein keresztül győződhetett meg. A nyugalom hamis érzetét 1992 első feléig lehetett fenntartani, innentől kezdve azonban a megosztottság egyre nyilvánvalóbbá és élesebbé vált. A színjáték végét a közeledő költségvetési határidő jelezte.
A parlament kamaráiban a nemzeti érdekek megjelenítői képessé váltak arra, hogy ellenszegüljenek a nemzetközi tőke érdekeinek. Uralmának fenntartása érdekében a nemzetközi tőke felvetette a parlament feloszlatásának lehetőségét. Jelcin igen készségesnek mutatkozott.
A nemzetközi tőke július elejétől kezdődően izgatottan várta a fejleményeket. A kaotikus körülmények között bevezetett valutareform után a nyugati kormányokkal és a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) fenntartott kapcsolat egyre bizalmatlanabbá vált. Szeptember elején az IMF tárgyalóküldöttségének vezetője, John Odling-Smee, találkozott az orosz kormánnyal, és tájékoztatta őket arról, hogy az IMF-források folyósításáról csak a költségvetési tervezet elfogadása után lehet szó.16
Körülbelül ekkortájt Jelcin megakadályozta annak a törvénytervezetnek az elfogadását, amely korlátozta volna a külföldi bankok oroszországi tevékenységeit. A parlament nem volt képes kétharmados többséget felmutatni, ami szükséges lett volna Jelcin vétójának hatályon kívül helyezéséhez. A „nemzetközi tőkébe" történő korai beruházástól Jelcin természetesen jövőbeli hasznokat remélt. Mint látni fogjuk, támogatói nem feledkeztek meg róla.
Jelcin korábban kétszer vétózta meg a parlament költségvetési tervezetét. Az első júliusban történt, amikor a parlamenti tervezet 23 000 milliárd rubeles hiányt (kb. 23 milliárd dollárt) irányzott elő a nehézségekkel küzdő iparágak megtámogatása érdekében. Ez a GDP mintegy 25 százalékára növelte volna az állami szektor deficitjét, ami felháborító arány a világ „kiegyensúlyozott költségvetés párti" erőinek szemében.
A parlamenti költségvetés pontosan úgy nézett ki, mint amilyentől az IMF, Jelcin és nemzetközi gazdasági tanácsadói (Anders Aslund, Jeffrey Sachs, John Lockyard) legjobban rettegtek. A hivatalos vélemény szerint ezek a támogatások hiperinflációhoz vezethettek, holott az infláció már a támogatások bevezetése előtt is 30%-os volt havonta, így képmutatás volt egyedül a parlamentet hibáztatni Oroszország szorult gazdasági helyzetéért.
Ráadásul egy IMF döntés volt várható, amely egész biztosan hatással lett volna a tokiói találkozón, a G-7 által ígért 44 milliárd dolláros támogatás sorsára. Ezt az is alátámasztja, hogy Michael Camdessus, az IMF vezérigazgatója indítványozta (szeptember 23-án), hogy a fejlett országoknak bilateriális pénzügyi támogatást kellene nyújtaniuk Oroszországnak, számítva arra, hogy az IMF folytatni fogja a kölcsönök folyósítását.17
Teljesen egyértelmű, hogy a nemzetközi tőke érdekei Borisz Jelcin mögött sorakoztak fel, aki már felkészült a parlamenti erőkkel való közelgő összecsapásra. A nemzetközi tőke már hosszabb ideje úgy tekintette a parlamentet, mint a gazdasági reformok legfőbb akadályát. Jelcin korai befektetése komoly eredmények elérését garantálta, amennyiben ép bőrrel ússza meg az üzletet.
3.2. A puccs időzítése
Míg az eddigi fejezetek arról szóltak, hogy a nemzetközi tőkének miért állhat érdekében a puccs igazolása, addig most azt vizsgáljuk, hogy ugyanezek az érdekek mennyiben adnak magyarázatot a puccs időzítésére. Jelcint két, egymással összefüggő határidő is szorította, amelyek vészesen közeledtek Oroszország naptárában.
Szeptember 22-én a parlamentnek – a rendes alkotmányos szabályok értelmében – szavaznia kellett Jelcinnek a költségvetés tervezetét másodszor is megsemmisítő vétójáról (értsd: elvetnie azt). Ez volt az a költségvetés, amelyet az IMF teljesen elfogadhatatlannak talált. Ugyanezen a héten (szeptember 2024 között) azonban a parlamentnek meg kellett vitatnia az Alkotmányügyi Bizottság által beterjesztett törvényjavaslatokat, amelyek megszüntették volna az elnök vétóhoz való jogát. Ráadásul bűncselekménynek nyilvánítottak volna minden olyan esetet, amikor az elnök nem engedelmeskedik a parlamentnek. Világos, hogy Jelcinnek meg kellett szabadulnia a parlamenttől, mielőtt az szabotálhatta volna az IMF-féle költségvetést, illetve veszélyeztethette az ő politikai legitimációját.
A másik tényező, amelyet figyelembe kell vennünk a puccs időzítésekor, az az, hogy Oroszország ígéretet tett egy készenléti megállapodás október 1-ig való aláírására az IMF-el, amely részét képezte egy a nyugati hitelezőkkel egyeztetett adósságátütemezési programnak. Oroszország mintegy 27,5 milliárd dollárral tartozott kereskedelmi banki hitelezőiek, ami tartalmazta a 3 milliárd dollárra tehető kamathátralékokat is.18 Csupán 1993-ban a kamathátralékokat mintegy 1,5 milliárd dollárra becsülték.
Oroszországnak a hivatalos hitelezők irányában fennálló adóssága elérte a 37 milliárd dollárt. A szállítói hitelek és váltók értékét közel 12 milliárdra becsülték. Összegezve, a puccs idején Oroszország teljes adóssága az új hitelekkel és a kamathátralékokkal együtt kb. 80 milliárd dollárra volt becsülhető.19
Különös véletlen, hogy az IMF és a Világbank által a hitelezők (az úgynevezett Londoni Klub) és az orosz kormány részvételével megszervezett éves találkozójára éppen ezen a héten került sor Washington D. C-ben. Jelcin államcsínye után mindkét fél részéről felmerült a visszafizetési kötelezettség öt (esetleg tíz) éves haladék utánra való kitolásának gondolata. A puccs előtt a visszafizetési megállapodásokat 90 napos („roll-over") periódusok szerint kezelték. Ez volt az a bizonyos „roll-over" határidő, amely október elsején járt le.
Ahogy a Parlament és az elnök közötti feszültség fokozódott, a tőke kifelé áramlott Oroszországból. A berlini kutatóintézet (Institut für Wirtschaftsforschung) kimutatása szerint mintegy 20 milliárd dollár hagyta el illegálisan az ország területét a megelőző évben.20 Drasztikus lépésekre volt szükség ahhoz, hogy elhitethessék a tőkével: a számára kedvező reformok elkezdődtek.
3.3 Bonapartista gazdaságpolitikai lépések
A puccs indítéka és időzítése egyrészt a nemzetközi nagytőkétől való fokozódó függéssel, másrészt ezeknek a nyugati érdekcsoportoknak a növekvő türelmetlenségével magyarázható. Amikor a nemzetközi tőke – explicit vagy implicit módon – sortüzet vezényel, akkor csak meg kell néznünk az új diktatórikus rezsim gazdaságpolitikai lépéseit, a mi esetünkben 1993 októbere és decembere között. Alkotmányossági béklyóktól mentesen vajon Jelcin az IMF illetve a nyugati hitelezők által hangszerelt politikát hajtotta-e végre? A nemzetkőzi tőke hangnemet váltott-e a puccs után?
Az államcsínyt követő második napon az új bonapartista programért felelős Jegor Gajdar megjelent a sajtó képviselői előtt, és elmondta, hogy az új gazdaságpolitikai lépések három fontos cél köré szerveződnek: az infláció csökkentése, a populista módszerek elkerülése és a gazdaság további liberalizálása.21 A pénzügyekért felelős miniszterelnök-helyettestől, Borisz Fjodorovtól megkérdezték, hogy most, a demokratikus keretek eltűntével milyen költségvetést tart elfogadhatónak. Erre elmosolyodott, és a következőkkel válaszolt: „Olyan költségvetést terjesztünk be, amilyet csak akarunk."22 Az általa bevezetett puccs-utáni reformok részeként eltörölték a kedvezményes hiteleket, a refinanszírozási kamatláb pedig 17.5% lett egy hónapra, vagyis 592% egy évre vonatkozóan. Költségvetési tervezetében a deficit a GDP-nek csupán 9%-át tette ki.23
A puccsot követő reformok megnyitották az utat a külföldi beruházások előtt. A hazai és az orosz törvényi szabályozás közötti különbségek által zavart külföldi befektetők egy új, nagyvonalú szabályozás bevezetéséért lobbiztak. A puccsot követően Jelcin kijelentette, hogy a külföldi beruházásokról csakis szövetségi szinteken születhetnek döntések, a helyi hatóságok elveszítik autonómiájukat saját körzetük beruházási kérdéseiben.
Maga a külföldi tőke is stratégiát váltott azonban a puccs napjaiban. Röviddel a puccs után a Hetek (G7) tisztviselői és az IMF deklarálták, hogy Jelcin nagymértékben növelte esélyeit segítségük elnyerésére, ami a reformok lelassulásával elveszni látszott.24 Konkrétabban, a puccsot követő napon Németország (Oroszország legnagyobb hitelezője) bejelentette, hogy hajlandó lenne tárgyalni egy 8 milliárd márkás adósságátütemezési programról (a hátralékok 1991 vége óta halmozódtak). Válaszképpen Oroszország ígéretet tett arra, hogy 500 millió márkának megfelelő adósságot visszafizet a hónap végéig.
Miként Bonaparténak a törékeny szövetsége az ancien régime ellenfeleivel, úgy Jelcinnek az orosz és a külföldi tőkével való együttműködése: az oroszországi rendpárt is szétesett a nemzetközi nagytőke igényeinek nyomása alatt. A demokratikus intézményeket a nagytőke bajnoka egy mozdulattal félredobta – az új rend nevében.
4. Választás utáni függelék
Nyilvánvaló, hogy Louis Bonaparte nem írt ki választást két hónappal az államcsínyét követően. Akkor hogyan lehetséges, hogy 1993 decemberében Oroszországban választásokat tartottak? Hogyan magyarázható ez a mi nézőpontunkból?
A választás két fontos kérdésről döntött: az új orosz Alkotmány elfogadása, illetve képviselők választása a Parlament mindkét házába. Az eredmények közismertek, az interpretációjuk pedig teljesen egybecseng a cikk mondanivalójával: az Alkotmányra leadott szavazat lényegében a választási reformra leadott szavazatot jelentette; a Zsirinovszkijra szavazók pedig lényegében a további szabadpiaci reformok ellen emelték fel a hangjukat.
Ami ennél még érdekesebb, az a piacoknak és szószólóiknak a fenti választási eredményekre adott reakciója.25 Attól való félelmükben, hogy Jelcin esetleg felfigyel a választók üzenetére, a piaci reformerek tömegesen kiléptek az orosz kormányból.
Jegor Gajdar, a reformok egyik legprominensebb képviselője az elsők között lépett ki, miközben kijelentette: „Nem tudok úgy dolgozni, hogy a legfontosabb eszközök nem állnak a rendelkezésemre… amikor azokat a döntéseket, amelyeket én hoztam, nem hagyják jóvá, ugyanakkor azokat, amelyeket pedig veszélyesnek találok, a kormány nyugodt szívvel támogatja."26
Ella Pamfilova, a társadalombiztosításért felelős miniszter azonnal követte Gajdart. Amikor a pénzügyminiszter, Borisz Fjodorov is kilépett, a 23 tagú kabinetben már csak négy piacpárti maradt.27
Ezután az új kormány beterjesztett egy impresszív (vagy inkább represszív) gazdaságpolitikai csomagtervet. Az IMF bizalmának elnyerése érdekében a kormány ígéretet tett arra, hogy az infláció havi értékét leszorítja 7% alá. 1993-ban az infláció havi átlagos értéke 20% körülire volt tehető. A választások után az inflációs ráta zuhanásszerűen csökkent: 1994 januárjában 22%, februárban 9,9%, márciusban pedig 8,7% volt. A választásokat követő időszakban az infláció értéke az 1992. januári gazdasági reformoktól számítva a legalacsonyabb szintre csökkent.28
Noha az alacsonyabb inflációs szint bizonyos mértékig a Fjodorov vezette – puccs-utáni, választás előtti – gazdaságpolitikának is köszönhető, a döntő tényező a meghökkentően kemény hitelpolitika volt. Például 1994 márciusában Oroszország pozitív reálkamatlábat produkált: 9%-os havi, illetve 180%-os éves értékkel, ami messze a legmagasabb volt a világon.29 Ezideig 1994-ben a hitelkihelyezések mértéke csupán 40%-át tette ki a kormány Hitel Bizottsága által engedélyezettnek.30
A kormánynak a költségvetési deficit értékére tett javaslata megpróbálja megközelíteni az IMF ajánlását, amely a GDP 6.5%-ánál húzza meg a határt. Néhányan igen komolyan gondolják, hogy ez be is fog következni, mivel a parlament júniusban már foglalkozott a kérdéssel. A dolgok jelenlegi állása szerint a korrnány kb. 183.000 milliárd rubel kiadásra és 120.000 milliárd rubel bevételre számíthat, azaz a deficit várhatóan a GDP 9%-a lesz. A teljesség kedvéért el kell mondanunk, hogy a költségvetés bevételi oldalát egy olyan előrejelzés alapján tervezték, amely 8%-os csökkenést prognosztizált az ipari termelésben. Az ipari termelés a legnagyobb negatívum a reformokról kialakult összképben. Az 1992-es adatokkal összevetve a termelés a választást követő minden egyes hónapban negatív rekordot döntött az ágazati összehasonlításokban: 1994 februárjában 10%-kal, márciusban 28%-kal, áprilisban 29%-kal csökkent.31 Vállalkozások ezrei szüneteltették a munkát, és még többen dolgoztak részmunkaidőben.
Az orosz ipar összeomlását követő vákuum helyét betöltő külföldi beruházások támogatása érdekében Jelcin hat rendeletet adott ki 1994. május végén, amelyekben elvetette a kvóták és az engedélyek rendszerét az olaj- és földgázexportra vonatkozóan, hároméves adómentes időszakot helyezett kilátásba a termelő szektor külföldi beruházásai számára, illetve javasolta az adóterhek könnyítését 10%-kal, 20%-ra.32
Ily módon a választások után alakult kormány továbbra is fenntartotta Jelcinnek a nemzetközi hitelezők által lefektetett feltételek melletti elkötelezettségét. Az új költségvetés egyértelműen próbál igazodni az IMF elvárásaihoz, és igyekszik figyelmen kívül hagyni azt a választói óhajt, amely a szabadpiaci reformok visszafogását célozza meg. De hogyan reagált a nemzetközi tőke Jelcin demokratikus teljesítményére?
A piaci reakciók igen sokatmondóak. A választásokat követő hónapokban az Oroszországot elhagyó tőke nagysága havi 1 milliárd dollárt tett ki, bár néhányan 2 milliárd dollárra becsülik. Egyes becslések szerint 1990 óta 30 milliárd dollár hagyta el Oroszország területét. A jelzett időszakban a tőkekiáramlás 1992-ben volt a legmagasabb (13 milliárd), a puccs évében, 1993-ban csökkent (8 milliárd), majd a választásokat követően újra megnőtt.33
Mindennek a rubel-árfolyamra kifejtett hatása egészen drámai volt. 1994 januárjának első három hetében az orosz jegybank 1,5 milliárd dollárt használt fel a rubel stabilizálása érdekében. Összehasonlításként annyit, hogy az 1993-as év folyamán összesen 4 milliárd dollárt használtak fel erre a célra. 1994 utolsó négy hónapjában, illetve míg Jelcin csapatai az Orosz Parlamentet próbálták bevenni, a rubel-dollár átváltási arány 1200 körül maradt, majd a választások és január 20-a között hirtelen 1607-re zuhant.34
Az adóssághelyzet (a magán- és a hivatalos egyaránt) alig javult. 1994-ben Oroszország külső finanszírozási szükséglete 34 milliárd dollár (amelyhez még további 1,5 milliárdnyi hitel érkezik az IMF-től az áprilisi megállapodás alapján). Ezen belül 25 milliárd dollár olyan nyugati kereskedelmi bankoktól érkezik, amelyek elvetettek mindenfajta hosszú távú átütemezési javaslatot. Oroszország és ezen hitelezők között kötött megállapodások újabb 90 napos „roll-over" tervekkel érnek fel, amelyek közül a legutóbbi 1994. március 31-én ért véget.
A Párizsi Klubbal szemben 16 milliárdos adósság áll fenn, amelyhez hozzá kell vennünk az 1993-ról elmaradt kamathátralékokat. Eddig nem született egyezmény, hogyan kezeljék ezeket az adósságokat, de a Párizsi Klub folytathatónak tartja az 1993-ban megkötött adósságátütemezési megállapodást, amíg egy új szerződés meg nem születik.
A legnagyobb figyelem az IMF oroszországi politikáját övezi, mivel ott a legszembetűnőbbek a tanácsok. 1994. április 29-én az IMF egy Oroszországnak nyújtandó 1,5 milliárd dolláros hitelről döntött. Bár a hitelnek fontos lélektani üzenete van, azért ez igen csekély összeg. 1,5 milliárd dollár Oroszországnak kb. kétheti költségvetési deficitét fedi le, és 0,8%-a az 1993-as GDP-nek. Az sem biztos, hogy ezt teljes egészében folyósítják; 1993-ban a Nyugat 28 milliárd dolláros csomagot ígért, és kb. 1 milliárd dollárt küldött. Az IMF 13 milliárdot ígért, és 1,5 milliárdot folyósított; míg a Világbank 3 milliárdot ígért, és csupán 600 milliót küldött el. A folyósított hitelek döntő hányada exporthitel volt.35
A decemberi választások óta az új kormány továbbra is fenntartotta a nyugati hitelezők által elvárt gazdaságpolitikát. Az infláció és a költségvetési deficit a mértéke az IMF által meghúzott határokon belül maradt. Jelcin és Csernomirgyin a választások üzenetének figyelmen kívül hagyása mellett döntött, és továbbra is a nemzetközi tőke kedvében próbálnak járni.
A nemzetközi hitelezők ugyanakkor elég lekezelően bánnak Oroszországgal. Az államcsínyt követő lelkesedésüket némileg lehűtötte a demokratikus intézmények újonnani bevezetése. Az elvárásaikkal egybehangzó gazdasági célok helyett a piacok továbbra is a demokratikus/nacionalista kísértet árnyékában működnek, és egy sokkal stabilabb, kevésbé demokratikus rezsim után sóvárognak.
5. Következtetések
Ebben a cikkben nem azoknak a becsületét kívántam védelmezni, akik az orosz Fehér Házat védték. Gyanítom, hogy Haszbulatov úr és Ruckoj tábornok ugyanolyan agyafúrt és ravasz figurák, mint maga Jelcin. Azt sem állíthatom, hogy Vlagyimir Zsirinovszkij Oroszország demokratikus megváltója. Ez az időszak nem a politikai elitek reneszánsza, sem Oroszországban, sem másutt.
Azt sem kívántam sugallmazni, hogy az IMF és a nagytőke kulcsfigurái dróton rángatnák a Jelcin nevű bábut. A nemzetközi tőke és a modern állam közötti kapcsolat igen összetett, és ennek a definiálását nem egy ilyen rövid cikk végkövetkeztetéseinek helyén kell megtennünk.
Jelcin államcsínye nem igazolható azzal, hogy ő volt a demokrácia legnagyobb reménysége. A módszerei ebből a szempontból elég visszataszítóak. Az a közismert vélemény, amely szerint „Mr. Jelcin morális és politikai kötelessége volt – sőt még talán némi alkotmányos hatásköre is volt hozzá -, hogy megszabadítsa az országot a Népi Küldöttek Kongresszusától, amely leplezetlen reakciósokkal és másodosztályú politikusokkal volt megrakva, akik éveken keresztül elodáztak mindenfajta változást",36 – ha egyáltalán hihető – könnyen igazolhatná az Egyesült Államok szenátusának megdöntését, együtt más nyugati parlamentekkel. Az ilyen, és ehhez hasonló érvelések tarthatatlanok.
Oroszország választások utáni küzdelmét beárnyékolja a parlamenti ellenzék pszeudo-fasiszta természete. A Duma és a Szövetségi Tanács – a korábbi Fehér Házhoz hasonlóan – a mélyebb gazdasági érdekeken nyugvó demokratikus vágyakat és félelmeket reprezentálja. A fenti intézmények és a kormány közötti küzdelem nem a jó és a rossz harcát jelentik, ahogy azt gyakran beállítják, hanem egy nép félelmeit jelenítik meg attól a kemény gazdasági átalakulástól, amely a rendszer „termelő inputjainak" érdekeivel szembenálló termelési rendszer felé vezet.
Elemzésemmel a legfontosabb célom a marxi hagyomány felélesztése volt – persze tekintettel a korlátokra. A tőkés gazdaság mérhetetlenül átalakult a XIX. század közepe óta. A nemzetközi tőke befolyása – egy hosszú, a háborút követő megszakítás után – újra érezteti hatását a közügyekben., 1852-ben a francia tőke egyaránt hatott a belföldi és a nemzetközi politikai helyzetre: ezt Marx világosan bizonyította. 1994-re a tőke elvesztette ugyan a nemzeti karakterét, a befolyását azonban annál kevésbé. Nyilvánvaló persze, hogy a termelési és elosztási technikák időközben drasztikusan átalakultak.
Másfelől, bizonyos igazságok túlélték a századfordulót: különös tekintettel a kapitalizmus és a demokrácia közötti feszült kapcsolatra, amely az abszolutizmusból illetve más retrográd rezsimekből való átalakulás során jellemző. A munka, a föld és a tőke áruvá tétele természetellenes, fájdalmas műveletekkel jár. A nyugati kapitalizmus csillogása ellenére ez a fájdalom nem a legvonzóbb alternatíva egy választó közösségnek, amely már rendelkezik tapasztalatokkal is. Mint ahogy a XIX. századi Franciaországban, a régi (szovjet) rendszer megdöntéséhez Oroszországban is szükséges volt a választói támogatás és legitimáció. A piacok tényleges létrehozásában azonban sokkal kisebb a demokrácia szerepe. Ez az a kritikus lecke, amelyet a nyugati kommentárok oly fájdalmasan elhallgattak.
(1994)
(Fordította Kovács Gabriella és Szabó Miklós)
Jegyzetek
Köszönetet szeretnék mondani különösen hasznos segítségükért Torbjorn Knutsen-nek, Magne Barthnak és Pavel K. Baevnek. A felelősség a leírtakért természetesen egyedül rám hárul. (A szerző jegyzete.)
1 Karl Marx: The 18th Brumaire of Louis Bonaparte 11th Printing (New York: International Publishers, 1987 [1852]). Magyarul: Karl Marx és Friedrich Engels művei. 8. kötet. 1851-1853. Kossuth Könyvkiadó, 1962. 101-196.
2 E két történelmi figura egymás mellé állításával nem azt szeretném sugallmazni, hogy Jelcin társadalmi helyzete és legitimitása megegyezne Louis Bonaparte-éval, sem pedig azt, hogy a XIX. századi Franciaország gazdaságának tanulságai közvetlenül alkalmazhatók lehetnének a mai oroszországi forradalomra. Az összehasonlítás csupán a születendő kapitalizmus és a demokratikus fejlődés közti kapcsolat tanulságaira vonatkozik.
3 Mellesleg itt található a materialista fonal: Oroszország új termelőerői konfliktusba kerültek a fennálló szovjet termelési kapcsolatokkal.
4 Az adósság nem az egyedüli mutatója a nemzetközi befolyásnak. A közvetlen külföldi beruházás szintén ilyen erő: néhány nehézipari ágazatot, vegyi- és vasipari ágazatokat a külföldi tőke közvetlenül felvásárolt,
5 1991 januárjában Oroszország visszafizetései elkezdenek késnf, így létezik egy bizonyos közbeeső időszak, amely elválasztja Oroszország régi és új adósságait.
6 E fejezet adatainak forrása: Quentin Peel-Tracy Corrigan: Bankers to Discuss Debt Rescheduling. FinancialTimes, 1993.szeptember 24.
7 Az új orosz piacon a legjobb helyekért folyó harc talán a legfontosabb, de eddig legkevésbé megértett probléma ma Oroszországban. A nemzetközi és a hazai tőke közötti érdekek nem szükségszerűen állnak konfliktusban, ahogy azt már korábban említettem. Ha feltételezzük, hogy a hazai tőke érdekei egybeesnek az orosz maffiáéval, és ha egy-egy alvilági szervezet képes dominánssá válni az orosz terület különböző részein, akkor sokkal könnyebben válhat hatékonyabbá, mint bármelyik orosz állam, a csökkenő tranzakciós költségek és a növekvő stabilitás miatt. A nemzetközi tőke érdekeltsége megsokszorozódhat és virágozhat egy ilyen piacon. Amikor a nemzeti vagy matfiaérdekek maguk megosztottak (területi és szektoriális vonalak mentén), akkor válik hirtelen finnyássá a nemzetközi tőke.
8 Lásd John Lloyd-Leyla Boulton: Iron Fist and Iron Glove: Financial Times, 1993. szeptember 15. Itt a szerzők megemlítik, hogy Ruszlán Haszbulatovnak az elnök ivási szokásait részletező, sértő megjegyzései döntőek voltak a parlament lövetésének ügyében.
9 Lásd John Lloyd: President Ready to Fight Election Next June. Financial Times, szeptember 24.
10 Lásd John Lloyd,:Days of Whine and Poses. Financial Times, 1993. szeptember 23.
11 Lásd Serge Schmemann: Confusing Times for Russian Legislators. International Herald Tribüné, 1993. szeptember 27.
12 Lásd pl. Edward Mortimer: West's Best Bet. Financial Times, 1993. szeptember 29.
13 A nyugati országok közvéleménykutatásainak problémái jól dokumentáltak. A közvéleménykutatási adatok nem helyettesíthetik a választási eredményeket. Forradalmi időszakban még sokkal súlyosabbak lehetnek a közvéleménykutatásokkal kapcsolatos problémák. Például a jelenlegi, puccs utáni felmérésről a Moszkvai Közvéleménykutató Alapítvány kimutatta, hogy az 1600 válaszadó közel 20%-a nem adott választ arra a kérdésre, hogy vajon támogatja-e az elnököt. Lásd The Battle for Russia. The Economist, 1993 október 27.
14 Bizonyos újságírói benyomások visszautalnak az áprilisi referendumra, amelyben a szavazók 67%-a válaszolt igennel a következő kérdésre: „Ön szerint szükségesek az előrehozott választások?" Lásd AH or Nothing, The Economist, 1993. szeptember 25. Ugyanakkor az áprilisi kérdések között nem szerepelt az, hogy a szavazó örülne-e egy diktatórikus puccsnak, illetve a parlament egyoldalú feloszlatásának. Ennek fényében úgy vélem, néhány elemzőnek óvatosabbnak kellene lennie az olyan állításokkal, amelyek elegendő demokratikus támogatást látnak az elnök „mögé".
15 Ez a hivatkozás az egyik legközismertebb. És egyben a legzavarba-ejtőbb is. A tömegtámogatottság eddig soha nem tartozott az orosz politikai csaták központi elemei közé. A bolsevikok 1917-berrnéhány ezer katona és felfegyverzett munkás segítségével szerezték meg a hatalmat. Az eseményről szóló jónéhány beszámolóval ellentétben a legtöbb moszkvai nem vett részt az 1991-es halvaszületett puccskísérletben. Egyes becslések szerint csupán 30 000 emberről van szó, ami alig egy százaléka Moszkva lakosságának. Ugyanakkor 15 000 ember vonult az utcára 1993. október 3-án, hogy támogassa Ruckojt. Alekszandr Ruckoj támogatói Moszkva lakosságának 0,5%-át, Jelciné pedig 1,5%-át teszik ki. Ha tekintetbe vesszük a tartózkodásra ösztönző félelmi tényezőt az előbbi, illetve az orosz média támogató befolyását az utóbbi esetében, akkor ez a különbség már nem szignifikáns. Az adatok Michael Dobbs, Yeltsin: A Democrat Like His Society, With a Long Way to Go. International Herald Tribüné, 1993. szeptember 27.
16 Lásd Péter M. Johansen: Pa diktat fra pengefondet [Az IMF diktátumára]. Klassekampen, (Oslo) 1993. szeptember 24.
17 Lásd Péter Norman: IMF Chief Urges West to Give Financial Support. Financial Times, 1993. szeptember 24.
18 A következő adósságot mutató táblázatok Quentin Peel-Tracy Corrigan: Bankers to Discuss… című munkájából származnak.
19 Ugyanott.
20 Lásd Péter M. Johansen: Pa diktat.
21 Lásd John Lloyd-Leyla Boulton:Yeitsin Wins Support for Abolition of Parliament. Financial Times, 1993 szeptember 23.
22 Ugyanott.
23 Lásd Anders Aslund: Gradualism Has Proven Ineffective in Russia. Financial Times, 1994. április 12.
24 Lásd John Lloyd-Leyla Boulton: Yeltsin Wins Support…
25 A képviseleti demokrácia és a piaci reformok közötti feszültség már kifejeződött a szabadpiaci reformokat sürgető, Oroszország Választása nevezetű reformer párt kampányában. Anders Aslund a következő paradox terminusban fogalmazta meg a problémát: „Egyetlen demokratikus párt sem szólította meg igazán az embereket. Kiöregedett kommunisták stílusában szóltak hozzájuk." (Idézet in: The Roád to Ruin. The Economist, 1994. január 29., 27.). Csupán Vlagyimir Zsirinovszkij szeme (és füle) vol1 nyitott az emberek érdekeire a kampány közben.
26 Lásd John Lloyd: Gaidar Quits Russian Government. Financial Times, 1994. január 17.
27 Ők a következők: Anatolij Csubajsz (privatizációs), Alexander Sokin (gazdasági), Szergej Sahraj (regionális és nemzeti ügyek) és Andrej Kozirjev (külügyi). 1994 májusában Sahrajt leváltották a posztjáról.
28 Az adatok forrása: Inflation in Russia Slows to 15-month low of 8,7%. International Herald Tribüné, 1994. április 5.
29 Lásd Anders Aslund: Gradualism Has Proved Ineffective in Russia.
30 Lásd John Lloyd: The Conversion of Mr. Chernomyrdin. Financial Times, 1994. március 18.
31 Lásd John Lloyd: Yeltsin aide Wants Pledge to the IMF Relaxed. Financial Times, 1994. május 4.
32 Lásd Leyla Boulton: Yeltsin Acts to Stimulate Russia's Economic Reform. Financial Times, 1994. május 22.
33 Lásd Alan Friedman: Capital Flight From Russia is Escalating. International Herald Tribüné, 1994. január 14.; illetve Péter Norman: Russia External NeedsThisYear Put at $ 34bn. Financial Times, 1994. április 25.
34 Lásd John Lloyd: Political Uncertainty Leaves the Rouble without a Prop. Financial Times, 1994. január 20.
35 Lásd Jeffrey Sachs-Charles Wyplosz: How the West Should Help Russian Reform. Financial Times, 1994. január 11.
36 Lásd Serge Schmemann: Confusing Times…