1988-ban jelent meg Diósi Ágnes könyve, a Cigányút. Nem tudom, azóta hányan vették kézbe. De úgy gondolom, mindenkinek el kellene olvasnia, aki veszi a bátorságot ahhoz, hogy ma Magyarországon a cigánykérdésről, cigányságról, vagy akárcsak egyetlen cigányról is mint cigányról bármit állítson.
A könyv műfaja szociográfia. De a szerző, részben más, e témában született írások segítségével, részben saját óriási gyűjtőmunkája eredményeképpen mintegy összefoglalja, ami ma a magyarországi cigányság helyzetének alapproblémáiról, a mai helyzet előzményeiről a leglényegesebbnek tekinthető, s belekóstolhat a cigány nyelv ízeibe, a cigány néprajzba is.
A könyv a felelősség drámája. Két, egymással szembefeszülő drámai hőssel: az önmagáért a sorsdrámák hősei módján felelős cigánysággal és a cigánysors megértéséért felelős, e felelősséget oly ritkán átérző magyarsággal. A dráma nem didaktikus tanmese: a szerző belülről ábrázolja az értetlenséget, az elzárkózást is; annál erősebb a katarzis, a felháborodás, a mozgósító erő.
S ez a dráma egyúttal passió is: egy nép szenvedésének szimultán stációival. „A kisebbség másságát a többség csak úgy tudja elviselni, ha a kisebbség alárendelt helyzetben van. Ennek az állapotnak a fenntartására a többségben formális vagy informális konszenzus alakul ki. A cigányság esetében az etnikai jegyek, az óriási szociokulturális elmaradottság miatt a különbözőség annyira kiáltó, hogy a többségi közmegegyezés ebben az esetben mindennél határozottabb. Előítélet övezi őket akkor is, ha putriszinten élnek – »nem is képesek másra« -, és akkor is, ha gazdasági, netán szellemi erőkre tesznek szert – »az hiányzik még, hogy a fejünkre nőjenek«„. . . „Többség és kisebbség viszonyában mindig a többség magatartása a döntő. A kisebbség viselkedésében a többség tudati arca és annak megnyilatkozásai tükröződnek – az illető kisebbség temperamentuma, kultúrája, szokásai szerint. A cigány viselkedését még az a tudathasadás is meghatározza, hogy míg az államhatalom őt jogairól biztosítja, a környező társadalom részéről jogfosztást tapasztal. Elv és gyakorlat különválása itta legördögibb ördögi kört hozza létre: mert a cigányokat segítő rendeletekre azok is hivatkozhatnak, akiknek a kezén a végrehajtás során meghiúsul a rendeletben megcélzott program, és senki sem bizonyítja be, hogy a kudarc nem a cigányokon múlt."
A szerző körbejárja, tárgyilagos, pontos elemzéssel tagolt példák sokaságán mutatja be a cigányéletutat bekerítő csapdákat:
- a foglalkoztatás csapdáját, ahol a munkajog számos rendelkezése sújtja, a legkülönfélébb jogokból kizárja azokat, akik a modern ipari munkavállalás kezdeteinél tartanak, s így nem is kerülhetnek beljebb kerítésein;
- a szociális támogatás csapdáját, amelyről így ír: „Az a tény, hogy a cigányság a magyar lakosságnál nagyobb arányban felel meg azoknak a kritériumoknak, amelyek a szociális támogatás feltételei (önhibáján kívüli alacsony jövedelem, magas gyermekszám, rossz lakásviszonyok, betegség, csökkent munkaképesség), a közvéleményben úgy tükröződik, hogy az állam a kelleténél jobban támogatja a cigányokat a magyarok rovására. A »szegények pedig nincsenek« több évtizedes téveszméje társadalmunkban amúgy is azt sugallja az embereknek, hogy aki nálunk szegény, az csak önhibájából lehet az. Cigányokról szólva pedig még inkább elterjedt az a nézet, hogy esetükben az állam ingyenélőket, részeges munkakerülőket támogat";
- az otthonteremtés csapdáját, ahol a rendkívül hátrányos induló feltételek hozzák létre azokat az életformákat, amelyek még segítség esetén is újratermelik a rendkívül hátrányos feltételeket, s ahol a támogatás is féllelkű, és a nem cigány lakossághoz képest eleve hátrányosabb körülményeket kínál;
- a nyomor csapdáját, ami lerombolja a vitális energiákat;
- az iskola csapdáját, ahol eleve annyi hátránnyal indul a gyerek (hátrányok a starthelyzet ismeretanyagában, a gyerekekre zúduló előítéletek stresszhatásai, nyelvi nehézségek stb.), hogy csak az átlagosnál sokkal nagyobb erőfeszítéssel juthat sikerre;
- az óvoda csapdáját, hiszen „a cigánygyerekek iskolai elkülönítését megelőzni és a vegyes osztályokban való helytállásukat elősegíteni hathatósan csak az óvodai neveléssel lehetne. Csakhogy óvodai elhelyezésük még a beiskolázásnál is problematikusabb. Egyrészt a magyar szülők tiltakozása itt legalább olyan erőteljes, mint az iskolában. Másrészt az óvodáért fizetni kell, és a cigánycsaládok zöme ezt nem tudja vállalni, illetve nem látja be, hogy ez miért szükséges. Ha pedig szociális juttatás gyanánt biztosítják részükre a gyerekek ingyenes óvodai ellátását, ez még inkább fokozza az irányukban amúgy is meglévő ellenérzéseket. Ennek az a következménye, hogy az óvodát általában csak a beilleszkedett családok veszik igénybe, és éppen azok maradnak ki ebből a nagyon fontos nevelésből, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá";
- a közrend csapdáját, amelyre hivatkozva eleve bűnözőként tartják számon őket, s ahol ha alapvető emberi jogaikat csorbítják, önvédelmüket agresszivitásként büntetik. „A cigány bűnelkövetésről nem lehet tiszta képet alkotni addig, amíg nem képezheti vizsgálat tárgyát, milyen mértékben idézte elő, provokálta bűncselekményüket a környező társadalom. Igazságos ítéleteket csak akkor lehet majd hozni, ha azok is felelősségre vonhatók lesznek, akik ellenük vétettek";
- a türelmetlenséget, amellyel már létüket is irritáló tényezőként utasítják el, hiszen a szerző felkavaró adatokat idéz arról is, hogy a cigánykérdés megoldására egy előítélet-vizsgálat 326 megkérdezettje közül „fizikai megsemmisítést (!) 9-en javasolnak, elkülönítést 88-an, szigorítást 130-an, valamely kedvezmény megvonását 99-en. Elkülönítésen azt értik a válaszadók, hogy Magyarország valamely elkülönített területére kell összegyűjteni a cigányokat, és megtiltani, hogy onnan elköltözzenek. A szigorítás azt jelenti, hogy az eddigieknél lényegesen szigorúbb reagálást követelnek a kérdezettek a negatív módon viselkedő cigányokkal szemben.1 99-en pedig arra gondoltak a 326-ból, hogy az állam és a társadalom által a cigányok részére nyújtott segítség minden formáját vagy legalábbis több formáját meg kellene szüntetni, mivel ezek úgysem eredményeznek pozitív irányú változásokat".
Diósi Ágnes igen pontosan állapítja meg: „Számomra egy pillanatig sem okozott soha dilemmát, hogy a cigánykérdés szociális kérdés-e vagy etnikai kérdés. Úgy láttam, hogy ez a két dolog bonyolult kölcsönhatásban van egymással, döntő tényező pedig az előítélet. Amennyiben az előítélet az etikai másságnak szól, nagymértékben befolyásolja a szociális helyzet alakulását. Ha a szociális helyzetnek, akkor ezt okvetlenül etnikai mivoltukkal hozza összefüggésbe. Meggyőződhettem arról is, hogy az előítélet a gazdag cigányokat sem kíméli. A tanult cigányokat sem.".
A mindezek hatására összeálló folyamatot a szerző így foglalja össze: „A cigány egyének helyzetét a hazában napjainkban többféle »numerus clausus« szabályozza. Első a spontán: ennek folytán, bizonyos objektív körülmények miatt, a cigánygyerekek zöme nem végzi el az általános iskolát, és ez az elv kizárja, hogy a cigányság számarányának megfelelően foglalja el az őt megillető helyet a társadalmi munkamegosztásban. A másodikban mára társadalmi közmegegyezésen alapuló szándékosság érvényesül, amely úgy működik, hogy pszichikai eszközökkel gyakorol nyomást azokra a cigánygyerekekre, akik továbbjutnak valamilyen középiskolába. Eredményeként a gyengébb idegzetűek lemorzsolódnak. A harmadik a már végzett szakembereket sújtja hasonló módon. Emiatt lesznek inkább segédmunkások a szakmunkások is a rokoni közösségekből álló, biztonságot adó brigádban. Ezért él származását titkoló tudathasadásban az értelmiségivé lett cigányok nagyobbik része. És ez őrli fel azokat a cigány értelmiségieket is, akik vállalják származásukat, sőt azt is, hogy munkájukkal elsősorban népük fölemelkedését szolgálják".
Mindazok, akik a cigányságon valóban segíteni akarnak és tudnak, legyenek cigányok vagy nem cigányok, a könyv lapjain alapjában annak a szemléletnek hordozói, hogy a központi értékek mindenáron való kikényszerítése helyett a felemelkedés csak a saját értékek felől közelítve lehet eredményes.
Az előítéletek mindig abból indulnak ki, hogy a saját közösség úgy jó, ahogy van, a „másik" viszont … Ha azonban az ilyen vagy olyan partikuláris szempont helyett az „ember" nézőpontjába helyezkedünk, minden közösség kultúrája, helyzete, tradíciórendszere stb. relativizálódik, előtűnnek az éppígy létüket meghatározó körülmények. A kettős mérce helyett lehetővé válik a minden közösségre egyaránt jellemző (de formájukban persze közösségenként igen eltérő) emberi sorsok, helyzetek, szokások, értékek észrevétele, az eltérések eltérő emberi tapasztalatként befogadása, a tanulás nyitottsága. Ezt a szemléletet közvetíti Diósi Ágnes könyve is.
(Felvégi Andrea fotója)
Jegyzet
1 Nyilván e szemléletnek megfelelően jártakel Marosvásárhelyen, amikor a magyar-román összetűzések résztvevői közül csupán a magyarok segítségére sietett cigányokat állították bíróság elé.
(Lengyel Gábor fotója)