Csanádi András: Az alapviszonyok reformja avagy a halfej és az értelmiség
Nemigen szokás meg nem jelent könyvekről recenziót írni. De hát miért is ne lehetne?
Vannak könyvek, melyek megjelenését egy-egy politikai hatalom akadályozza meg, de vannak olyanok is, amelyek saját műfajuk, megírásmódjuk miatt nem kapnak nyilvánosságot. Az egyes szakmáknak, a „tudományoknak", a publicisztikának megvannak a maguk hallgatólagos játék-, és illemszabályai; ha valaki nem ezek rendjében gondolkodik, nehezen tör át a kiadók, szerkesztőségek kapuján. Vannak terjedelmi gátak is: egy nyolcvanoldalas tanulmány például cikknek hosszú. könyvnek rövid, csonkítatlan publikálása szinte reménytelen. (És mit tegyen az, aki mondjuk ezer oldalon tudja kifejezni mondanivalóját?) Úgy gondoljuk, ha közölni nem is. ismertetni tudjuk a hozzánk eljutó ilyen „szabálytalan gondolatmenetek" közül azokat, amelyekben izgalmas, eredeti kérdésfelvetések, elemzések találhatók. Mert ilyenekből sokkal több van a magyar fejekben és íróasztalokban, mint amennyi bekerül a nyilvánosság világába.
Csanády András tanulmányáról
Csanády András egyébként rövidebb publikációiból ismert képzőművész-filozófus eddig sajnos még csak kéziratban olvasható, izgalmas esszésorozatának első darabja „Az alapviszonyok reformja, avagy a halfej és az értelmiség „ címet viseli. Egyik kiindulópontja a jelenben lejátszódó társadalmi fordulat, a rekapitalizáció. Csanády azok közé a tőkés társadalommal szemben kritikus gondolkodók közé tartozik, akik számára ugyanakkor ez nem „vissza"lépés: a „proletárhatalom" kelet-európai modelljében lehetetlennek ítéli a tőke rendszeréből való kilépést. Túl azon a közismert tényen, hogy a „proletárhatalom" az absztrakt „össznépi" tulajdon bázisán az apparátusok uralmát jelentette, a kísérletben Csanády elméleti hibát is lát: „Vezetésünk a proletárhatalmat… próbálta meg a tőke megdöntése nyomán amannak helyébe társadalmi renddé, termelő és gazdálkodó szervezetté kifejteni. Tehát magát az elidegenedett munkát… A tőkétől örökölt, társadalmilag megosztott munkának… (azonban) … önmagában nincsen újratermelési szervezete, rendszere, hanem az ő szervezete maga a tőke". A fizikai munka, melyet megfosztanak szellemi mozzanatától, önmagában nem tud sem a tulajdon, sem a hatalom szintjén alternatívát képezni a tőkés rendszerrel szemben. A Sztálin nevéhez kötött rendszer a fizikai és szellemi munka közelítését a termékennyel ellentétes irányban oldotta meg: a szellemi munkát fokozta le mintegy fizikaivá azáltal, hogy a személyes szellemi vállalkozást, cselekvést elsorvasztva, a szellemi munkát is a központi akaratnak való szerszámszerű engedelmesség helyzetébe hozta. A tőke ellenben, miközben a szocializmus fenyegetése ellen védekezve sok tekintetben kiegyezett a munkássággal, s számos szocialista törekvést beemelt saját rendszerébe, egyúttal nagyot lépett előre a szellemi mozzanat kifejlesztésében is. Mindaz, ami a fejlett tőkés centrumokban történt, természetesen a tőkés rend megerősítését szolgálta, ám egyszersmind a kapitalizmuson túli társadalom elemeinek előretörését is jelentette (miként minden társadalmi forma utolsó fénykorát az őt követő társadalom elemeire építi – gondoljunk Diocletianus császár bizonyos korai feudális elemeket beépítő Rómájára, vagy éppen a városi tőke friss erejéből megerősödő feudális abszolutizmusokra). Kelet-Európa „szocializmusai" – mint Csanády megfogalmazza – a tőke ezen önmegújításának eredményeként saját elmulasztott lehetőségeikkel találják magukat szembe, a tőke éppen ezek segítségével kényszeríti ma őket térdre.
Csanády András a jelenkor legfontosabb folyamataként elemzi a szellemi termelés előtérbe kerülését. „A szellemi termelés új történelmi ágazat a társadalom össztevékenységének rendszerén belül. Elemei eddig is léteztek és működtek valahogy a társadalom életében, de nem termelésként megszervezve, nem munkaszerűen, nem az anyagi termelés összefüggéseibe illesztve…" A huszadik század egyik legjelentősebb fejleménye éppen az, hogy a szellemi munka a termelés meghatározó elemévé vált. A tőkés termelés igen lényeges vonása, hogy a folyamatokat elemeire bontja: történelmének első szakaszában a fizikai munkát különíti el magától, s rendeli részmunkákra, mozzanatokra felbontva maga alá, a huszadik században ugyanezt teszi a szellemi munkával is. Ezzel rendkívül megnöveli hatékonyságát, s ugyanakkor nagymértékben korlátozza azáltal, hogy egyetlen cél, a haszontermelés szolgálatába állítja. „Nem táplálja benne, hanem visszafojtja, lenyesi róla mindazt, ami a tőke keretein túlnyúlnék". Ez az alárendelés szellemi függőséget is jelent: „így állhat fenn az a képtelenség, hogy a legfejlettebb tőkés országok hatalmasra duzzadt értelmiségének nincs saját ideológiája, társadalmi programja. Nem nőtt fel önálló politikai erővé annak ellenére, hogy döntő elemévé vált a társadalom életének." (A recenzens a Zöld-mozgalmakban, békemozgalmakban azért az értelmiség saját ideológiájának legalább csíráit hajlamos észrevenni.) Csanády a szellemi termelés kulcskategóriájának az információt tekinti, amely ma még teljes mértékben a tőke eszközeként működik, de a kiépülő ún. „információgazdaság" feleslegessé teszi a tőkét. Az információ – ellentétben az egyes tárgyi javakkal – természete szerint mindenkié; mesterséges korlátozással, monopóliummal a többlettermelés szolgálatába állítható, de ez nem tartozik a természetéhez. A szerző számára világos, hogy az információgazdaságot, a szellemi termelést fel kell szabadítani a tőke hatalma alól. De hogyan? „A munkásosztály – írja – csakis az értelmiség közvetítésével érheti el a tőke feletti győzelmét és megszabadulását. Az értelmiség viszont nem tud máshogyan elkülönülni a tőkétől, csakis a munkások osztályuralmára támaszkodva. Ez az osztályuralom azonban nem lehet öncélú, nem irányulhat saját hatalma és egzisztenciája egyszerű fenntartására és újratermelésére, hanem csakis meghaladására. A szellemi termelés általánossá és uralkodóvá kifejlesztésére, az értelmiségi életforma egyetemessé tételére." És itt jut el Csanády e számunk témájához, a tulajdon kérdéséhez. A tőkés tulajdonnal és az absztrakt állami tulajdonnal szemben ő is önigazgatásban gondolkozik, de a munkás-önigazgatási elképzelések híveit arra figyelmezteti: „Nincs üdvösség – azaz önrendelkezés – a szellemi tevékenység visszavételén alul. Az intenzív felhalmozás keretei között az önrendelkezés az alkotói teljesítményen kell nyugodjék . . . Ennek folytán az alkotóképességeket kell kifejleszteni a társadalomban . . . Ameddig erre való képességük terjed, annyi a valóságos lehetőségük az önigazgatásra."
Mindez persze csak absztrakt, elméleti következtetés: a társadalmi folyamatok logikai optimumának feltételezése.
Ami a mai Magyarország politikai lehetőségeit illeti ezzel a hipotetikus jövővel kapcsolatban, erről Csanády megállapítja: „a kimenetel még bizonytalan, mert nem jött létre eleddig olyan tömör és egyértelmű csoportja a társadalomnak, mely ebbeli érdekeltségét felismerte volna és tudatosan követné. A történelmi előzmények folytán maga az alkotó értelmiség sem, mert ennek kiábrándult öntudata megrekedt a mindennapiságban. Jövőt csak a múltban, az ott megszakadt »legitimációkban« képes keresni egyelőre. Nemzeti egységben, népi érzelemvilágban, és ezek vetületi ellentettjében, a magántulajdonban és individuális önélvezetben – jobb híján. A jövőről, a fejlődés útjáról szóló eszményképe nincs a munkásosztálynak sem… korábbi eszményeit is a vele azonosuló értelmiség alkotta meg számára. A köztük való szövetséget pedig a munkáshatalmat kisajátító apparátus lerombolta, újjáépülését sikerrel és következetesen megakadályozta. Eközben a régi eszményeket felélte és súlyosan kompromittálta, újakat viszont képtelen volt alkotni." A rövid recenzió nem adhatja vissza az esszé csigavonalú hömpölygését, amely éppen az új eszmények, célok elméleti megalapozását keresi. Alapgondolatát, a tulajdon szellemi termelésen keresztüli társadalmasítását mint új, figyelembeveendő szempontot ezúton tesszük hozzá a tulajdonelképzelések e számunkban bemutatott, s később nyilván továbbiakkal bővíthető sorához.